جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره عمل وازووازستومی بعد از پشیمانی از وازکتومی چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بعد از عمل وازکتومی یا قطع لوله نطفه بر، از بین 6 تا 10 درصد این افراد از کار خود پشیمان و یا به علت های مختلف از قبیل طلاق و ازدواج جدید و یا خدای نکرده از دست دادن بچه ها و یا اقدام به بچه داری، خواهان وصل لوله های قطع شده و یا عمل وازووازستومی هستند.

عمل وازووازستومی

جدا از تبلیغات کاذب که جهت آسان نشان دادن عوارض وازکتومی یا قطع لوله ها و یا گزارش درصد بالای موفقیت عمل وصل مجدد لوله های نطفه بر یا وازووازستومی در عمل انجام می شود، حتی در مراکز پیشرفته دنیا درصد موفقیت این عمل خیلی پایین و بین 20 الی 35 درصد می باشد. که هر چه از زمان عمل بیشتر گذشته باشد، درصد موفقیت خیلی پایین تر خواهد بود.

لذا این عمل بر خلاف بستن لوله ها که روش سریع و آسان و کم هزینه و سرپایی است، وصل آن نیازمند وسایل پیچیده و میکروسکوپ و بستری و بیهوشی و هزینه بالا است و درصد موفقیت آن پایین است. لذا تأکید می کنم که قبل از بستن لوله ها و یا وازکتومی، باید اطلاعات کامل و مشورت لازم را در اختیار داشته باشید.

وازووازستومی چیست؟

عمل وازووازستومی یعنی دو قمست لوله های اسپرم یا نطفه بر را که قبلاً قطع شده اند، پیدا کرده و پس از باز کرده گره ها و حذف قسمت های خراب شده لوله ها، محل جدید دو لوله را با استفاده از نخ های پروفین بسیار باریک 7 صفر، و زیر میکروسکوپ به همدیگر پیوند بزنیم.

وازووازستومی

درصد موفقیت این پیوند مجدد لوله ها یا وازووازستومی چقدر است؟

درصد موفقیت به عوامل زیر بستگی دارد:

  • زمان قطع کردن لوله ها : هر چه زمان بیشتر گذشته باشد، درصد موفقیت پایین خواهد آمد.
  • تبحر جراح
  • وجود میکروسکوپی های پیشرفته در اتاق عمل
  • وجود بیماری زمینه ای خراب کننده اسپرم: از قبیل واریکوسل، کوچکی بیضه و عملکرد ضعیف سلول های نطفه ساز بیضه قبل از عمل، اپیدیدیمت و ورم مزمن 
  • سن زوجین
  • محل قطع لوله ی نطفه بر: هر چه به طرف اپیدیدیم باشد، بدتر است.

جدا از تبلیغات غیر واقعی، درصد موفقیت پیوند مجدد لوله ها یا وازووازستومی در پیشرفته ترین مراکز علمی دنیا بین 20-40 درصد است، که عوامل فوق الذکر در درصد موفقیت تأثیر گذار هستند و لذا اگر وازکتومی را انجام بدهید به امید وصل مجدد لوله ها، هرگز روی آن حساب نکنید.

علائم موفقیت عمل عبارتست از ظهور اسپرم در مایع منی فرد، است که نشان از باز بودن مسیر پیوند است.
در حالت نرمال در هر 22 اسپرم یک مرد جوان، 20 میلیون اسپرم وجود دارد. باید عرض کنم که به علت باریک بودن مجرای لوله های نطفه بر بعد از عمل پیوند مجدد، نباید انتظار حالت طبیعی را داشته باشید و بعد از ظهور نطفه و اسپرم بعد از عمل وازووازستومی، باید بلافاصله اقدام به باروری را شروع کرد که ممکن است به روش های کمکی از جمله IUT و یا IVF نیاز داشته باشد.

 برگشت وازکتومی

درصد موفقیت بعد از عمل کی مشخص می شود؟

درصد موفقیت عمل سه ماه بعد مشخص می شود که نشانه آن، وجود اسپرم در آزمایش اسپرم می باشد که به علت قطع به لوله های اسپرم بر در نزدیکی اپیدیدیم باشد و عمل اپیدیدیمووازوستومی یا وصل لوله واز به اپیدیدیم انجام شود ممکن است ظهور اسپرم تا 6 ماه نیز طول بکشد.

# توصیه های بعد از عمل :

چون عمل به صورت میکروسکوپی انجام می شود جهت نتیجه گیری بهتر:

1- مدت 2 روز استراحت مطلق داشته باشید.
2- عدم نزدیکی تا یک ماه
3- عدم انجام فعالیت سنگین
4- انجام آزمایش هر 1-3-6 ماه

# عوارض عمل وازووزاستومی

1- درد محل عمل
2- جمع شدن خون یا هماتوم
3- عفونت
4- انسداد مجدد بعد از عمل که در 10 درصد مواقع ایجاد می شود.
در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.3/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کاظمی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام و احترام
    ما اردیبهشت 98بطور طبیعی و بدون هیچ دارو باردار شدیم
    و در3ماهگی بدلیل توقف رشد جنین سقط شد
    از شهرویور 98مجدد به اقدام شروع کردیم تاخرداد99نتیجه نگرفتیم و باعث شد بریم دکتر به دنبال علت که خانم عکس رنگی دادند و لوله ها باز و مشکلی نداشتند آقا آزمایش اسپرم دادن با موتیلیتی 28و مورفولوژی 2.5
    وازمایش اسپرم دوم رو دی ماه 99 دادند با موتیلیتی 7 و مورفولوژی 4.5
    حالا برای خوب شدن اقا چکار کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی از جهت واریکوسل انجام شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      قرص سلنیوم ۲۰۰ میلیگرم روزی یک عدد / ویتامین e روزی یک عدد / اسید فولیک ۱ میلیگرم روزی یک عدد / قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ میلیگرم روزی یک عدد مصرف شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرایی پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر من آبان ماه به دلیل تشکیل نشدن قلب سقط داشتم بعد همسرم آزمایش اسپرم دادن که همه چی نرمال بود فقط PH اسپرم 9 بود که دکتر به همسرم 6 تا آمپول تستسترون و کپسول ال کارنیتین 500 دادن. چون میترسیدم آمپول تعداد اسپرماشونو کم کنه نزدن ولی کپسول را مصرف میکنن میخواستم بدونم PH ایشون میتونه دلیل سقط من باشه ؟ برای کاهشش باید آمپول تستسترون مصرف کنن با داروی دیگه ای یا اصلا نیاز به کم کردنش هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ربطی نداره ، اگر سرعت و شکل اسپرم ها طبیعی باشه نیاز به اقدامی نیست
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر، من 36 سالمه، حدود 15 سال پیش واریکوسل عمل کردم،ولی مجددا عود خفیف داشتم، چند سال بعدش آزمایش هم دادم نتایج نزدیک به نرمال بود ولی چون مجرد بودم پزشکم گفت فعلا نیاز به اقدامی نیست،الان تازه تصمیم به بچه دار شدن گرفتیم، ولی الان یکبارآزمایش اسپرم دادم تحرک و مورفولوژی ضعیفه، سونو داپلر هم تشخیص واریکوسل که همه رو خدمتتون می فرستم، به نظر شما شانس باروری طبیعی با دارو درمانی و یا جراحی واریکوسل چقدره؟ و اینکه چند وقت بعد بهتره آزمایشم رو تکرار کنم؟ البته اینم عرض کنم هنوز هیچ تلاشی در جهت بارداری نکردیم و تازه تصمیم گرفتیم، با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      فعلا نیاز به کار خاصی نیست ، ازمایشتون تکرار شه ، با یک بار نمیشه قضاوت کرد. تا یک سال جهت بچه دار شدن فرصت دهید
  • تصویر کاربر اسما شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    آقای دکتراین ادامه توضیحات قبلیم هست که یادم رفت خدمتتون بگم همسرم تقریبا دوهفته پیش از درد زیر شکم به دکتر مراجعه کرد و گفتن انگار التهاب پروستات دارن و همسرم اینجوری بود که ادرارش کامل انجام نمیشد ودکتر دو تا داروی لووفلوکساسین 500 و سلکوکسیب را تجویز کردن و استفاده میکنه بهترم شده و این آزمایش اسپرم که خدمتتون فرستادم را در زمان مصرف این داروها دادن آیا تاثیر داروها نیست؟؟؟ همه چیش تو آزمایش اسپرم صفر هست😭یعنی امیدی به باروری نیست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس ازمایش اسپرم را بفرستید
  • تصویر کاربر الهه شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    ، سلام جناب دکتر 4 ساله ازدواج کردیم و یکسال هم پیشگیری نمی‌کنیم
    همسرم آزمایش اسپرم انجام دادند ۲۹ ساله هستند و قوام و اندازه بیضه نرمال هست و واریکوسل و.. نداشتند. نتایج آزمایش در عکس ارسال کردم خدمتتون و همسرم قلیان مصرف می‌کنند و به مدت 5 سال راننده بودند. به پزشک مراجعه کردیم و قرص ال_کارنیتین 500میلی برای 3ماه تجویز کردند. آیا این دارو به تنهایی کافی است؟مصرف قلیان و سیگار مشکلی ندارد؟ شما چه دارویی تجویز میکنید ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      قلیان و سیگار مضر است و قطع شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      داروها رو ادامه بدین اگر بعد از ۶ ماه اینده باردار نشدید ، برای iui اقدام کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    باسلام حدود پنج سالی هست مشکل ناباروری و عفونت پروستات دارم و طی این چند سال تحت نظر پزشک ارولوژی بودم . ولی متاسفانه با هر دارویی که تجویز کرده برای عفونت یا ناباروری هیچ کدام موثر نبوده .یکسالی هم هست ازدواج کردم و اقدام به بارداری کردیم و نتیجه بخش نبوده. واریکوسل هم ندارم. آخرین عکس آزمایش اسپرم رو خدمتتان ارسال میکنم و آخرین باری هم که دکتر رفتم قرص تاوانکس ۷۵۰ و ملوکسیکام ۷.۵ تجویز کرده .لطفا نظر خودتان رو بفرمایید باید چیکار کنم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      با توجه به ازمایشتان احتمالا برای بارداری نیاز به ivf خواهد بود
  • تصویر کاربر آرمان شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام و وقت شما بخیر
    من هفته پیش جراحی وازووازستومی انجام دادم. قبل از جراحی پزش درصد موفقیت رو حدود 15 درصد اعلام کرد که من هم با درک موضوع موافقت کردم. اما بعد از جراحی متوجه شدم بجای هر دو بیضه ایشان فقط یکی را جراحی کردن و جراحی هم کمتر از یک ساعت زمان برده است در صورتی که در اظهار نظر پزشکان نوشته بود بیش از 2 ساعت طول میکشه.
    دلیل رو جویا شدم و ایشان گفتن پزشکی که وازکتومی رو انجام داده بوده بجای لوله واز، اپیدیدیم رو قطع کرده بوده و امکان برگشت صفر هست. با توجه به اینکه محل جراحی وازکتومی قبلی دقیقا چسبیده به پایه آلت روی بیضه بوده است آیا چنین ادعایی درسته؟ یا برای توجیه ناموفق بودن عمل این ادعا رو کردن. چون قبل از بیهوشی متوجه بودم که میکروسکوپی در اتاق وجود نداشت.
    و دومین سوال اینکه آیا بدون جراحی میشه فهمید عمل وازکتومی روی بیضه ای که وازوواستومی نشده روی واز بوده یا اپیدیدیم.
    و سوم اینکه در صورت قطع اپیدیدیم شانس موفقیت چقدره و شرایط شما برای انجام جراحی روی بیشه چپ چیه؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      با لمس میشه محلش رو فهمید اگر روی اپیدیدیم باشد درصد موفقیت پایین است
  • تصویر کاربر masoud دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر قبل از ازدواج بنده رفتم تست اسپرم دادم که خدمتتون ارسالش می کنم. خواستم ببینم که در آینده بنده با مشکلی باروری روبه رو خواهم بود یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عکس باز نمیشود لطفا مجددا عکس را ارسال کنید تا بررسی کنم و پاسخ دهم
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت شما بخیر
    آقای دکتر بنده 36ساله هستم. اقدام به بارداری کردم که دکتر زنان همسرم برای بنده آزمایش کامل اسپرم نوشتند
    جفت آزمایش ها دارای گزارش های تقریبا مشابه هستند. در آزمایش اول که در یک بیمارستان انجام دادم 35 درصد مورفولوژی اسپرم ها شکل غیر طبیعی داشتند ولی در آزمایش کامل اسپرم مورفولوژی اسپرم ها صد در صد غیر طبیعی ذکر شده است.
    لازم به ذکر است که تمام شرایط قبل از آزمایش رو رعایت کردم. ولی در آزمایش دوم متاسفانه یکی دو روز قبل از آزمایش با مواد شیمیایی کار می کردم.
    آقای دکتر آیا این آزمایش طبیعی و امکان باروری وجود داره یا نیاز به مصرف دارو است
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی از جهت بررسی واریکوسل انجام شود ، با این ازمایش شانس باروری کمتر از فرد عادی است
    2. تصویر کاربر محسن جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام
      آقای دکتر من ده سال پیش واریکوسل عمل کردم
      با سپاس
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر تا یک سال باردار نشدین از روش های کمک باروری استفاده شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام
    آزمایش اسپرم دادم نتیجه این شد تصویر فرستادم
    که دکتر مردان قرص اسپریژن شبی یکی و قرص وناتونین شبی یکی دادن
    با این آزمایش میشه خانمم باردار بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بله با این ازمایش میتونین بچه دار شین
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر