جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره عمل وازووازستومی بعد از پشیمانی از وازکتومی چه میدانید؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بعد از عمل وازکتومی یا قطع لوله نطفه بر، از بین 6 تا 10 درصد این افراد از کار خود پشیمان و یا به علت های مختلف از قبیل طلاق و ازدواج جدید و یا خدای نکرده از دست دادن بچه ها و یا اقدام به بچه داری، خواهان وصل لوله های قطع شده و یا عمل وازووازستومی هستند.

عمل وازووازستومی

جدا از تبلیغات کاذب که جهت آسان نشان دادن عوارض وازکتومی یا قطع لوله ها و یا گزارش درصد بالای موفقیت عمل وصل مجدد لوله های نطفه بر یا وازووازستومی در عمل انجام می شود، حتی در مراکز پیشرفته دنیا درصد موفقیت این عمل خیلی پایین و بین 20 الی 35 درصد می باشد. که هر چه از زمان عمل بیشتر گذشته باشد، درصد موفقیت خیلی پایین تر خواهد بود.

لذا این عمل بر خلاف بستن لوله ها که روش سریع و آسان و کم هزینه و سرپایی است، وصل آن نیازمند وسایل پیچیده و میکروسکوپ و بستری و بیهوشی و هزینه بالا است و درصد موفقیت آن پایین است. لذا تأکید می کنم که قبل از بستن لوله ها و یا وازکتومی، باید اطلاعات کامل و مشورت لازم را در اختیار داشته باشید.

وازووازستومی چیست؟

عمل وازووازستومی یعنی دو قمست لوله های اسپرم یا نطفه بر را که قبلاً قطع شده اند، پیدا کرده و پس از باز کرده گره ها و حذف قسمت های خراب شده لوله ها، محل جدید دو لوله را با استفاده از نخ های پروفین بسیار باریک 7 صفر، و زیر میکروسکوپ به همدیگر پیوند بزنیم.

وازووازستومی

درصد موفقیت این پیوند مجدد لوله ها یا وازووازستومی چقدر است؟

درصد موفقیت به عوامل زیر بستگی دارد:

  • زمان قطع کردن لوله ها : هر چه زمان بیشتر گذشته باشد، درصد موفقیت پایین خواهد آمد.
  • تبحر جراح
  • وجود میکروسکوپی های پیشرفته در اتاق عمل
  • وجود بیماری زمینه ای خراب کننده اسپرم: از قبیل واریکوسل، کوچکی بیضه و عملکرد ضعیف سلول های نطفه ساز بیضه قبل از عمل، اپیدیدیمت و ورم مزمن 
  • سن زوجین
  • محل قطع لوله ی نطفه بر: هر چه به طرف اپیدیدیم باشد، بدتر است.

جدا از تبلیغات غیر واقعی، درصد موفقیت پیوند مجدد لوله ها یا وازووازستومی در پیشرفته ترین مراکز علمی دنیا بین 20-40 درصد است، که عوامل فوق الذکر در درصد موفقیت تأثیر گذار هستند و لذا اگر وازکتومی را انجام بدهید به امید وصل مجدد لوله ها، هرگز روی آن حساب نکنید.

علائم موفقیت عمل عبارتست از ظهور اسپرم در مایع منی فرد، است که نشان از باز بودن مسیر پیوند است.
در حالت نرمال در هر 22 اسپرم یک مرد جوان، 20 میلیون اسپرم وجود دارد. باید عرض کنم که به علت باریک بودن مجرای لوله های نطفه بر بعد از عمل پیوند مجدد، نباید انتظار حالت طبیعی را داشته باشید و بعد از ظهور نطفه و اسپرم بعد از عمل وازووازستومی، باید بلافاصله اقدام به باروری را شروع کرد که ممکن است به روش های کمکی از جمله IUT و یا IVF نیاز داشته باشد.

 برگشت وازکتومی

درصد موفقیت بعد از عمل کی مشخص می شود؟

درصد موفقیت عمل سه ماه بعد مشخص می شود که نشانه آن، وجود اسپرم در آزمایش اسپرم می باشد که به علت قطع به لوله های اسپرم بر در نزدیکی اپیدیدیم باشد و عمل اپیدیدیمووازوستومی یا وصل لوله واز به اپیدیدیم انجام شود ممکن است ظهور اسپرم تا 6 ماه نیز طول بکشد.

# توصیه های بعد از عمل :

چون عمل به صورت میکروسکوپی انجام می شود جهت نتیجه گیری بهتر:

1- مدت 2 روز استراحت مطلق داشته باشید.
2- عدم نزدیکی تا یک ماه
3- عدم انجام فعالیت سنگین
4- انجام آزمایش هر 1-3-6 ماه

# عوارض عمل وازووزاستومی

1- درد محل عمل
2- جمع شدن خون یا هماتوم
3- عفونت
4- انسداد مجدد بعد از عمل که در 10 درصد مواقع ایجاد می شود.
در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.3/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید.من واریکوسل گرید۳ چپ و گرید ۱ راست داشتم و عمل سمت چپ انجام دادم ۴ ماه بعد عمل اقدام به بچه دار شدن کردم ولی بعد ۸ هفته سقط شد الان تقریبا ۸ ماه از عملم گذشته ولی مورفولوژی نرمال صفر هستش و حرکت سریع ندارن و حرکت کند هم ۲۲ درصده ایا میتونم بچه دار شم؟و ایا شکل اسپرمم طبیعی میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      شانس باروری کمه اگر تا یک سال پس از عمل موفق نشدین ، iui انجام شود
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام من مدت یک ساله برای باروری اقدام ولی تا حالا نتیجه نگرفتم رفتم دکتر آزمایش اسپرم دادم گفتن مورفولوژی و سرعت پایینه و اینکه گفتن یه واریکوسل ضعیف داری که نیاز به عمل نداره قرص ویتامین ای و زینک و ال کارنتین و پنتوکسی فیلین برا 3 ماه تجویز کردن که تا کنون پس از دو ماه نتیجه نگرفتم عکس آزمایشو میفرستم خواستم بدونم با دارو نتیجه میگیرم یا نه، با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر تا یک سال بچه دار نشدین واریکوسل عمل شود
  • تصویر کاربر M.b دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر، حدود 11سال پیش جراحی واریکوسل انجام دادم و بعد از یک سال صاحب فرزند شدم، الان حدود یک ساله برای فرزند دوم اقدام کردم ولی متاسفانه آزمایشات اسپرم کم تحرکی و بد شکلی رو نشون داده و چند وقتی هست از قرص فرتیل اید، ویتامین سی و ای استفاده کردم ولی تغییر آن چنانی نداشتم، لطفا راهنمایی بفرمایید. متشکرم سونوگرافی بیضه هم انجام دادم مشکلی نداشتم ، 38 سال سن دارم و همسرم هم 38 سال داره.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر تا یک سال بچه دار نشدین iui انجام شود
  • تصویر کاربر حمیدمکاری دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده سال 98برج 7 طبق نظر دکتر شیراز و معاینهوو سونوگرافی که انجام شد دستور به انجام عمل واریکسول دادن و ما عمل کردیم و گفتن عمل خوب انجام شده بعد دارو هم بهم دادن و ازبعد عمل داروها رو خوردم.

    طی این مدت بارداری حاصل نشد.و دکترها به ما پیشنهاد ای یو ای کردن وما انجام دادیم یه بار تاریخ ابان سال 98و یکبار هم برج 10سال99.ولی جواب نگرفتیم.حالا طبق نظر شما ما باید چیکار کنیم؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    درضمن بنده فشارخون دارم و موقعی که عصبی میشم فشارم بیشتر میره بالا وچون به ما گفتن نزدیکی زیاد باشه موقع عصبی شدن و فشار بالا نمیتونیم نزدیکی داشته باشیم.و قندم هم روی 120هست.سونوهای انجام شده و ازمایش اسپرم و داروها هم عکسش خدمتتون ارسال میکنم.با توجه به کارهایی که انجام شده و مدت دوسال هست ووبنده سنم 38سال هست نظر شما چیه؟چیکار باید انجام بدم.بنده استان فارس هم زندگی میکنم.سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر ۶ نوبت iui موفقیت امیز نبود ivf انجام شود
    2. تصویر کاربر حمیدمکاری دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      تشکر از پاسخگویی شما دکتر گرامی.ببخشید دکتر iui باید با چه فاصله ای انجام بشه؟یعنی ۶دوره پشت سر هم؟هر ماه؟؟ و اینکه اون دوبار قبلی که با فاصله ۶ماه انجام شده بیفایده بوده؟اونو دیگه در نظر نگیریم؟دوباره ۶دوره پشت سر هم انجام بشه؟؟تشکر از لطف شما.موفق باشید.سپاس فراوان
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      فاصله ی زمانیشون مهم نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نسرین چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر من یک پسر ۹ساله دارم ٥ماه اقدام كردم براي بارداري جواب نگرفتم همه ازمايش ها سونو خودم سالم هست سر پسرم هم زمان برد تا بار دارشدم همسرم واريگوسل خيلي خفيف داشت آز داده بود سالم بود دكترش براي همسرم دارو تقويني نوشته بودن و بعد دارو بار دار شدم الان ٥ماه اقدام كردم و همسرم نمي ره براي آز اسپرم خودش اسيد فوليك سلن پلاس و وبتامين eمصرف مي كنه يك ماه
    خواستم از شما بپرسم چه دارو هاي تقويتي شما پيشنهاد ميدهيد واسه مصرف
    ممنون ميشم راهنمايي كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      قرص سلنیوم ۲۰۰ میلیگرم روزی یک عدد / ویتامین e روزی یک عدد / اسید فولیک ۱ میلیگرم روزی یک عدد / قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ میلیگرم روزی یک عدد مصرف شود
  • تصویر کاربر حسینی پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام 47 سال هستم و خانمم 6 تا سقط داشته و پسر 13 ساله دارم آزمایشات و عکس رنگی خانم سالم بوده اما اسپر گرام من رو گفتن حرکت اسپرم بسیار ضعیف هست دارو فقط فولیک اسید دادن اما تاثیر نداشت راهنمایی کنید من چه دارویی مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر زهرایی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام
    میخواستم بدونم تعداد 40 میلیون اسپرم با مورفولوژی نرمال و 50 درصد تحرک بالا برای بارداری نرمال هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      بله
  • تصویر کاربر مینا پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.خسته نباشید.اگر مردی 12 سال پیش عمل وازکتومی را انجام داده باشد و با توجه به اینکه میزان مصرف الکل و سیگار در این فرد بالا باشد،باز احتمال برگشت وازکتومی وجود دارد یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      بعد از ۱۲ سال احتمالش خیلی پایینه
  • تصویر کاربر Y پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان..بنده اسپرمم ضعیف بود..تعداد دومیلیون..پس از مراجعه به دکتر و خوردن ویتامین های ای و زینک و فولیک وهمچنین آمپول سینال اف.بمدت شش ماه اسپرمم به 15میلیون رسی و تحرکش هم بهتر شد..اما شکل هنوز خوب نیست همچنین dfiاز 36 به 24 رسید..دکترم میگه باید آی وی اف انجام بدم..خواستم نظرتون بپرسم ..ایا درمان رو ادامه بدم شرایطم بهتر میشه یا که آی وی اف انجام بدم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      اگر تا یک سال بچه دار نشدین روش های کمک باروری استفاده شود
    2. تصویر کاربر Y پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      دکترجان آیا مصرف قرص های مکمل و آمپول سینال اف رو ادامه بدم؟؟و آیا داروی دیگه ای رو شما تجویز میکنید که بتونم اسپرمم رو تقویت کنم؟؟؟ممنون و سپاسگذارم ازتون
    3. تصویر کاربر Y پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      دکترجان آیا مصرف قرص ها و امپول سینال اف رو ادامه بدم؟؟ و آیا شما چه داروی تقویتی برای تقویت اسپرم تجویز میکنید ؟؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      بله
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      قرص سلنیوم ۲۰۰ میلیگرم روزی یک عدد / ویتامین e روزی یک عدد / اسید فولیک ۱ میلیگرم روزی یک عدد / قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ میلیگرم روزی یک عدد مصرف شود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر قنبری چهارشنبه ۲۵ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    اقای دکتر خسته نباشید من و شوهرم یک ساله ازدواج کردیم من ۳۰ سالمه و همسرم ۳۳ . میخوایم برای بارداری ان شاءالله اقدام‌کنیم شوهرم رفت چکاپ پیش متخصص اورولوری ازمایش اسپرم انجام داد و دکتر گفت تعداد اسپرهای متحرک کمه و بعد سونو انجام داد گفت واریکوسل خفیف در بیضه چپ داره و برای باروری باید عمل بشه. ایا نظر شما هم عمل هستش؟ممنون میشم‌نظرتون رو بگین به ما و مارو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      اگر بعد از یک سال تلاش بچه دار نشدید عمل کنید
    2. تصویر کاربر قنبری سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      اقای دکتر عکسهای ارسالی دستتون رسید؟با توجه به عکسها نظرتون اینه؟نکنه با یک سال تلاش وقت رو از دست بدیم و بارداری صورت نگیره؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      بله
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر