جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا وازکتومی یعنی قطع راه بی بازگشت باروری مردان؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

آیا عمل وازکتومی مردان یعنی عدم باروی همیشگی آنها؟ ممکن است پس از وازکتومی، فرد به دلیل از دست دادن فرزند، ازدواج مجدد و یا هزاران  دلیل دیگر اقدام به بچه دار شدن کند. اما آیا باروری پس از وازکتومی مردان برگشت پذیر است؟ راه های مختلفی برای جلوگیری از باروری زوجین وجود دارد که از آن جمله می توان به استفاده از کاندوم، تکنیک with drawl (انزال به بیرون) و استفاده از قرص های جلوگیری کننده توسط خانم ها و استفاده از وسیله های اسپرم کش، می توان اشاره کرد. موضوع ناباروری قصه عجیبی است.

از یک سو زوجین جوانی را می بینیم که در بدو ولد له له زنان آرزومند باروری و داشتن یک بچه هستد و در این راه تمام مشکلات و سختی های مسیر را که می توان مسئله فرهنگی خانواده و فشار از بیرون خانواده به زوجین و از طرفی تحمل پرداخت هزینه های بالای باروری از قبیل جراحی واریکوسل و IVFو IUI، به جان خریده و چه بسا در بسیاری از مواقع موفق به بچه دار شدن نمی شوند و این آرزو بر دل آنها می ماند. از این سو شاهد مردان جوانی هستیم که با داشتن یک بچه اقدام به قطع راه تولید اسپرم و باروری یعنی وازکتومی می کنند.

وازکتومی و ناباروری

اینجانب بر اساس تجربه 20 سالگی جراحی کلیه و مشاهده بیماران زیادی که بعد از وازکتومی دچار مشکلاتی از قبیل درد مزمن بیضه و یا احساس پشیمانی از وازکتومی به علت طلاق و اقدام دوباره برای بچه دار شدن با خانم جدید و یا از دست دادن بچه ها به علت تصادفات و بیماری و غیره، بوده ام. هرگز در طول 20 سال سابقه جراحی ام عمل وازکتومی را انجام نداده ام.

عمده دلیل من در این موضوع قطع سه صوت آن توسط پزشکان عمومی ولی در صد موفقیت بسیار پایین عمل برگشت و یا وازووازستومی است و لذا این راه تقریباً بی برگشت را به عنوان یک روش جلوگیری مناسب نمی دانم و از زوجین خواهشمندم که قبل از اقدام به وزاکتومی حتماً مطالعه کافی و مشورت با چند پزشک متخصص را داشته باشند.

لوله واز چیست و عملکرد آن کدام است؟

وازکتومی

لوله های واز در طرف راست و چپ به بیضه ها متصل هستند و از طرفی با طی مسیر در طناب بیضه ها در نهایت منجر به مجرای ادرار مردان و در قسمت جلو پروستات باز می شوند. نقش اصلی لوله های واز در بیضه راست و چپ حمل سلول ها یا نطفه های تولید شده در مرد و بارور کردن و به بلوغ رساند آنها در طول مسیر و سپس ریختن مایع منی به مجرای ادرار و سپس انزال مایع منی موقع مقاربت می باشد که این امر در نهایت باعث مواجه اسپرم یا نطفه مرد با تخمک خانم در موقع انزال شده و ترکیب آنها منجر به باروری می شود.

عمل وازکتومی چیست؟

وازکتومی به معنی قطع کردن دوطرفه لوله های واز یا منی بر می باشد.

# چگونگی انجام عمل

در این روش به صورت سرپایی و در درمانگاه ها و اغلب توسط پزشکان محترم عمومی انجام می شود که اغلب بدون بیهوشی و با تزریق بی حس کننده به محل با برش کوچک روی پوست بیضه ، واز را بیرون کشیده و قطع می کنند و با نخ غیرقابل جذب گره می کنند. این عمل دوطرفه و در راست و چپ بیضه انجام می شود.

imagesx

درصد موفقیت آن چقدر است؟

به علت قطع شدن کامل مسیر و حبس شدن سلول های نطفه ساز و مرگ تدریجی آنها اصولاً پس از 3-4 هفته دیگر اسپرمی در مایع انزالی وجود ندارد و در آزمایش اسپرم تعدا نطفه ها صفر است و هر چه زمان پیش می رود سلول های نطفه ساز در بیضه کم کارتر خواهند شد و لذا می توان گفت عمل وازکتومی 100 درصد مرد بارور را نازا خواهد کرد.

عوراض وازکتومی چیست؟

عوارض را می توان به دو گروه کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کرد. در کوتاه مدت پس از عمل، التهاب و درد و یا جمع شدن خون یا هماتوم و عفونت محل عمل را می تواند پس از عمل وازکتومی را ایجاد کند. در عوارض بلند مدت وازکتومی: درد مزمن بیضه ها را می توان نام برد. هنوز مطالعه ثابت شده ای که عمل وازکتومی شانس سرطان بیضه و پروستات را بالا می برد ثابت نشده است.
از دیگر عارضه وازکتومی بعد روحی و روانی آن است. کسانی که از اقدام خود پشیمان می شوند دوباره باید تحت عمل جراحی وازووازستومی یا عمل پیوند مجدد قرار گیرند که همچنانکه عرض کردم یک عمل میکروسکوپی و با درصد موفقیت پایین می باشد و بین 20-40 درصد گزارش شده است.

آیا وازکتومی باعث قطع شدن مایع منی می شود؟

مایع منی ترکیبی از ترشحات کیسه های منی و پروستات می باشد که به آنها نطفه هایی نیز از طریق لوله منی بر یا واز اضافه می شوند و لذا در هنگام وازکتومی مایع منی وجود دارد ولی در داخل آن اسپرم یا نطفه اصلاً وجود ندارد و لذا خاصیت باروری ندارد.

وازکتومی

 

آیا وازکتومی روی میل و توان جنسی اثر دارد؟

ارتباطی ساختاری بین عمل وازکتومی و میل و توان جنسی وجود ندارد ولی از لحاظ روحی اغلب کسانی که وازکتومی می کنند به علت درد مزمن محل و نیز مشکلات روحی و روانی ممکن است میل و توان جنسی آنها با منشاء روحی کاهش پیدا کند.

☑️ اما توصیه های پایانی و علمی اینجانب

  • حتی الامکان وازکتومی را به عنوان روش اول رای ایجاد ناباروری انتخاب نکنید چون تقریباً برگشت پذیر نیست و اول روش های ساده را انتخاب کنید.
  • قبل از انجام وازکتومی حتماً تمام جوانب آن را در نظر بگیرید.
  • با همسر خود مشورت کنید و او را در جریان عواقب آن قرار دهید.
  • با چند پزشک متخصص مشورت کنید.
  • با گذشت زمان بیشتر از زمان عمل وازکتومی شانس باروری از بین خواهد رفت ولذا در صورت پشیمانی هر چه سریتر نسبت به عمل وازووازستومی اقدام نمایید.

سوال: آیا وازکتومی را می توان جهت جلوگیری از انتقال بعضی از بیماری ها از والدین به بچه انجام داد؟

بله، سوال خوبی است. بعضی از بیماری ها به صورت ارثی و ژنتیکی که غیر قابل درمان هستند از مرد منتقل می شود. مثلاً بیماری پلی کیستیک کلیه ها و … که با جلوگیری از باروری از انتقال آن جلوگیری می شود و لذا این کار باید به تشخیص پزشک و مشورت بیمار و با رضایت آنها انجام داد.
در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.5/5 - (8 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پونه سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    با سلام من 5 سال پیش ازدواج کرده ام دو سال بعد از ازدواج حامله شدم و در 3 ماهگی جنین سقط شد و عمل کورتاژ گردید و بعد دکتر 6ماه مارو از نزدیکی برحذر کرد الان دیگه حامله نمی شوم دوران پریود خیلی منظم یک روز این ور و آن ور نمی شود
    آزمایش و سونوگرافی از لوله ها و تخمکها انجام شد جواب همه خوب است و الان شوهرم در حدود 10 ماهه است قرض کلومفین و ترینتال و قرض ویتامین مصرف می کنم و لازم بذکر است که نزدیک 6 یا 7 بار آمپول h ترزیق شده است هر کجا میرویم می گویند مشکلی ندارین بچه دار می شوید شوهرم هم آزمایش اسپرم دادم دکتر گفته است خیلی خوبه سرعت اسپرمها ولی کمی ضعیف هستند الان دکتر در صورت امکان ما رو راهنمایی بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      از نظر چسبندهگی بررسی شده اید
  • تصویر کاربر بهمن سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    با سلام من 5 سال پیش ازدواج کرده ام دو سال بعد از ازدواج خانمم حامله شد و در 3 ماهگی جنین سقط شد و عمل کورتاژ گردید و بعد دکتر 6ماه مارو از نزدیکی برحذر کرد الان خانمم دیگه حامله نمی شود دوران پریود خانمم خیلی منظم یک روز این ور و آن ور نمی شود
    آزمایش و سونوگرافی از لوله ها و تخمکها انجام شد جواب همه خوب است و الان من در حدود 10 ماهه است قرض کلومفین و ترینتال و قرض ویتامین مصرف می کنم و لازم بذکر است که خانمم نزدیک 6 یا 7 بار آمپول h ترزیق شده است هر کجا میرویم می گویند مشکلی ندارین بچه دار می شوید من هم آزمایش اسپرم دادم دکتر گفته است خیلی خوبه سرعت اسپرمها ولی کمی ضعیف هستند الان دکتر در صورت امکان ما رو راهنمایی بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      با حوصله و با بررسی خانمتان پیگیری نمایید
  • تصویر کاربر Hamed سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من پسری 18 ساله ام که متاسفانه هشت سالی هست که دچار خودارضایی شدم که
    به طور میانگین هفته ای یکی دوبار این عمل زشت را انجام میدادم ولی مدتی
    است که در حال ترکم.
    من دچار افسردگی هستم وحتی نمیخوام ازدواج کنم که بیشتر دلایل آن به
    دستگاه تناسلی ام برمیگردد... ( احساس میکنم نابارورم)
    ازجمله مشکلاتم این است که : (البته لطفا راه های درمان را برایم ایمیل
    کنید و راهنمایی ام کنید مرسی) 1.دچارتنگی مجرای ادرار هستم و با فشار و
    پراکنده ادرار میکنم 2.بیضه ی چپ من کمی بزرگتر از بیضه ی راستم است و
    علاوه بر آن یک غده ی دیگر که شبیه بیضه است به بیضه ی چبم متصل است 3.با
    عرض پوزش آلتم هم حدود40 درجه به سمت چپ منحرف است و بد بزرگ میشود یعنی
    اول قسمت نزدیک شکم وسپس جلو ولی وسط همان اندازه میماند و بعد بزرگ
    میشود4.مقدار منی من کم است و رنگی متمایل به زرد دارد و هنگام خودارضایی
    مثانه ام (پایین شکم) درد میکند ( البته ترک کردم ) 5.در هنگام نوزادی ختنه به خوبی صورت نگرفته و گوشت اضافی آورده
    لطفا آقای دکتر جواب بدید من دارم برای کنکور درس میخونم واین مشکلاتم و
    مشکلات دیگر باعث شده از همه چیز ناامید باشم نکنه نابارورم چون علاوه بر
    این ها دایی من هم نابارور است لطفا کمکم کنید میخوام بدون رفتن به دکتر
    مشکلاتم حل بشه نمیخوام خانواده بفهمن مرسی... این چندمین بارم که سوال میپرسم ولی جواب نمیدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      سعی کن ترکش بکنید بقیه مشکلی نیستند
    2. تصویر کاربر Hamed سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      ترک کردم آقای دکتر ولی میخواستم بدونم که تنگی مجرای ادرار و کجی آلت ( با عرض پوزش ) مشکل ساز خواهد شد و نیاز به درمان داره و اون غده ای که به بیضه ی چپم از طریق چیزی شبیه به رگ که هنگام فشار دادن درد هم میکند متصل است چیست ؟ بیضه ی سوم ! سرطان یا چیز دیگر لازمه برم پیش دکتر ؟
      بابت جواب شما متشکرم مرا از نگرانی در آوردید ولی اگه بشه جواب های کامل تری بدهید ممنون میشم خیلی ممنون لطفا جواب بدهید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بهمن دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    من 30 ساله هستم 5 سال پیش ازدواج کرده ام و 3 سال پیش خانمم سقط جنین کرد و عمل کورتاژ شد همه نوع آزمایش رفته ایم وضعیت همه آزمایشات خوبه ولی من که آزمایش اسپرم داده ام دکتر گفته کمی ضعیف هستند لازم بذکر است که من در حدود 11 سالگی عمل فتق و 21 سالگی واریکوسل دو طرفه عمل کرده ام الن نزدیک یک سال است که قرض ترینتال مصرف می کنم.لطفا ما رو راهنمایی بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      سقط ارتباطی به اسپرم ندارد
  • تصویر کاربر کیمیا چهارشنبه ۱۲ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 2032 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر حسین کرمی ما حدود 4 سال هست ازدواج کردیم وحدود 2سال است اقدام برای بچه دار شدن کردیم همسر من مشکل کم تحرکی اسپرم دارد یعنی عدد0 هست اصلا حرکت ندارد پارسال در موسسه رویان عمل میکرو انجام دادیم نا موفق بود همسر من مشکل بیماری سندرم کارتینزر دارد یعنی جابه جایی اعضای بدن من در سایت های مختلف با گیاه خرنوب اشنا شدیم که حدود 3 ماه هست استفاده میکنیم میگن برای تحرک اسپرم خوبه و خیلی ها نتیجه گرفتن ولی ما فعلا نتیجه ای نگرفتیم من خودم مشکلی ندارم میخواستم بدونم با این اوضاع امکان بارداری وجود داره ممنون ببخشید طولانی شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      باید ازمایش کامل اسپرم را ببینم
    2. تصویر کاربر کیمیا چهارشنبه ۱۲ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      با سلام خدمت دکتر کرمی این ازمایش بیوبسی از بیضه همسرم در موسسه رویان گرفته شده ودکتر معالج ایشان دکتر محمد علی صدیقی گیلانی است دکتر بعد از بیوبسی به همسرم گفت شما نطفه دارید من نتیجه اسپرم را برایتان مینویسم
      abstinence duration 4
      collecting time8
      collecting type Coitus
      volume 1.6
      color white-Grey
      PH 7.8
      liquifaction time 20
      viscosity Some what yhick

      sperm count/ml L0.9
      sperm count,total L1.44

      spermmotility, total L0
      Non-motile,ClassD H100
      Germinal Gell 2-3
      WbC 0.7
      Fructose,Seminal 230
      Viability 85

      SPERMOGRAM
      SPecimen CHaracteristics

      Abstinence duration 2
      collecting time 9;40
      collcting type Coitus
      Volume 1.5
      color white-gery
      ph 7.8
      liquifaction time H40
      viscosity Some what thick

      Sperm concentration

      sperm count/ml L1.6
      sperm count, total L2.4


      Sperm Motility

      sperm motility,total L0
      Non-motile,Class D H100


      Sperm Morphology

      normal morphology L0
      Abnormal morphology H100
      Amorph 14
      Giant head 1
      Pin head 5
      coiled tail 2
      short tail 78

      Other tests

      Germinal Cell 2-3
      Fructose,Seminal 150
      Viability 65

      نتیجه ازمایش همسرم هست من میخواستم بدونم ایا راهی دیگه ای با این وضعیت به جز عمل میکرو یاivf وجود دارد ممنون میشم جواب بدید

      color White-Grey
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ارسلان جمعه ۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.. 21 سالمه . 10 ماه پیش واریکوسل سمت چپ رو که خیلی خیلی شدید بود( grade 3) رو عمل کردم. و به گفته پزشکم چون خیلی خیلی شدید بود از بین نرفتن حالت پیچ خورده رگ ها جای ناراحتی نداره. چون ورزشکار حرفه ای هستم ، بعد از 7 ماه شروع به تمرین کردم و تا اون موقع هم مشکلی نبود اما الان بعد از نزدیک 3ماه احساس تورم بیشتر در رگ هارو دارم، آیا امکانش هست که به این زودی عود کرده باشه؟؟؟؟ با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی کالر داپلر مشخص میکند
  • تصویر کاربر ابراهیم دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشی خدمت دکتر کرمی ، بنده 28 سال سن دارم از حدود 8 ماه تصمیم به بارداری گرفتیم و با توجه به مراجعه به چند دکتر فرمودند که واریکوسل دارید و چند بار آزمایش اسپرم و سونوگرافی داده ام که چند نمونه از این آزمایش ها به پیوست ارسال می گردد خواهش می کنم حضرتعالی بررسی نمایید ضمنا گفتند نیاز به عمل دارد ولی بنده و همسرم ترس این داریم که شاید عمل نتیجه ندهد . چون صحبتهای جنابعالی شنیدم در تلویزیون امیدوار شدیم لذا خواهشمند است بنده را راهنمایی فرمایید (چون از شیراز هستم در صورت صلاحدید دکتر خوب که حضرتعالی تائیدمی کنید معرفی نمایید در غیر این صورت به تهران می آیم) با تشکر - بنده را کمک نماید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      شماره موبایلم را به ایمیلتان فرستادم تماس بگیرید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با سلام 24 دارم مدتهاست درد زیر بیضه دارم به صورت خفیف و بعد از انزال دردم تا چند روز زیاد میشه چیزی مشاهده نکردم وسونوگرافی رفتم چیزی تشخیص داده نشده خواهشمندم راهنمایی ام کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر سونو نرمال است مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    دکتر در سونوگرافی مشخص شده که واریکوسل من گرید 1 هست.(شما هم گفتید گرید 1 نیاز به عمل نداره)اما وقتی که به یه دکتر دیگه مراجعه کردم و معاینم کرد گفت مال من گرید 2 هست!!!نمیدونم چکار کنم عملش کنم یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر مجرد هستید و ازمایش اسبرمتان نرمال هست نیاز به عمل ندارید
  • تصویر کاربر ش جمعه ۱۶ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    q
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      نه خیلی غلیظ نیست ولی خون دادن مفید است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر