جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا وازکتومی یعنی قطع راه بی بازگشت باروری مردان؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

آیا عمل وازکتومی مردان یعنی عدم باروی همیشگی آنها؟ ممکن است پس از وازکتومی، فرد به دلیل از دست دادن فرزند، ازدواج مجدد و یا هزاران  دلیل دیگر اقدام به بچه دار شدن کند. اما آیا باروری پس از وازکتومی مردان برگشت پذیر است؟ راه های مختلفی برای جلوگیری از باروری زوجین وجود دارد که از آن جمله می توان به استفاده از کاندوم، تکنیک with drawl (انزال به بیرون) و استفاده از قرص های جلوگیری کننده توسط خانم ها و استفاده از وسیله های اسپرم کش، می توان اشاره کرد. موضوع ناباروری قصه عجیبی است.

از یک سو زوجین جوانی را می بینیم که در بدو ولد له له زنان آرزومند باروری و داشتن یک بچه هستد و در این راه تمام مشکلات و سختی های مسیر را که می توان مسئله فرهنگی خانواده و فشار از بیرون خانواده به زوجین و از طرفی تحمل پرداخت هزینه های بالای باروری از قبیل جراحی واریکوسل و IVFو IUI، به جان خریده و چه بسا در بسیاری از مواقع موفق به بچه دار شدن نمی شوند و این آرزو بر دل آنها می ماند. از این سو شاهد مردان جوانی هستیم که با داشتن یک بچه اقدام به قطع راه تولید اسپرم و باروری یعنی وازکتومی می کنند.

وازکتومی و ناباروری

اینجانب بر اساس تجربه 20 سالگی جراحی کلیه و مشاهده بیماران زیادی که بعد از وازکتومی دچار مشکلاتی از قبیل درد مزمن بیضه و یا احساس پشیمانی از وازکتومی به علت طلاق و اقدام دوباره برای بچه دار شدن با خانم جدید و یا از دست دادن بچه ها به علت تصادفات و بیماری و غیره، بوده ام. هرگز در طول 20 سال سابقه جراحی ام عمل وازکتومی را انجام نداده ام.

عمده دلیل من در این موضوع قطع سه صوت آن توسط پزشکان عمومی ولی در صد موفقیت بسیار پایین عمل برگشت و یا وازووازستومی است و لذا این راه تقریباً بی برگشت را به عنوان یک روش جلوگیری مناسب نمی دانم و از زوجین خواهشمندم که قبل از اقدام به وزاکتومی حتماً مطالعه کافی و مشورت با چند پزشک متخصص را داشته باشند.

لوله واز چیست و عملکرد آن کدام است؟

وازکتومی

لوله های واز در طرف راست و چپ به بیضه ها متصل هستند و از طرفی با طی مسیر در طناب بیضه ها در نهایت منجر به مجرای ادرار مردان و در قسمت جلو پروستات باز می شوند. نقش اصلی لوله های واز در بیضه راست و چپ حمل سلول ها یا نطفه های تولید شده در مرد و بارور کردن و به بلوغ رساند آنها در طول مسیر و سپس ریختن مایع منی به مجرای ادرار و سپس انزال مایع منی موقع مقاربت می باشد که این امر در نهایت باعث مواجه اسپرم یا نطفه مرد با تخمک خانم در موقع انزال شده و ترکیب آنها منجر به باروری می شود.

عمل وازکتومی چیست؟

وازکتومی به معنی قطع کردن دوطرفه لوله های واز یا منی بر می باشد.

# چگونگی انجام عمل

در این روش به صورت سرپایی و در درمانگاه ها و اغلب توسط پزشکان محترم عمومی انجام می شود که اغلب بدون بیهوشی و با تزریق بی حس کننده به محل با برش کوچک روی پوست بیضه ، واز را بیرون کشیده و قطع می کنند و با نخ غیرقابل جذب گره می کنند. این عمل دوطرفه و در راست و چپ بیضه انجام می شود.

imagesx

درصد موفقیت آن چقدر است؟

به علت قطع شدن کامل مسیر و حبس شدن سلول های نطفه ساز و مرگ تدریجی آنها اصولاً پس از 3-4 هفته دیگر اسپرمی در مایع انزالی وجود ندارد و در آزمایش اسپرم تعدا نطفه ها صفر است و هر چه زمان پیش می رود سلول های نطفه ساز در بیضه کم کارتر خواهند شد و لذا می توان گفت عمل وازکتومی 100 درصد مرد بارور را نازا خواهد کرد.

عوراض وازکتومی چیست؟

عوارض را می توان به دو گروه کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کرد. در کوتاه مدت پس از عمل، التهاب و درد و یا جمع شدن خون یا هماتوم و عفونت محل عمل را می تواند پس از عمل وازکتومی را ایجاد کند. در عوارض بلند مدت وازکتومی: درد مزمن بیضه ها را می توان نام برد. هنوز مطالعه ثابت شده ای که عمل وازکتومی شانس سرطان بیضه و پروستات را بالا می برد ثابت نشده است.
از دیگر عارضه وازکتومی بعد روحی و روانی آن است. کسانی که از اقدام خود پشیمان می شوند دوباره باید تحت عمل جراحی وازووازستومی یا عمل پیوند مجدد قرار گیرند که همچنانکه عرض کردم یک عمل میکروسکوپی و با درصد موفقیت پایین می باشد و بین 20-40 درصد گزارش شده است.

آیا وازکتومی باعث قطع شدن مایع منی می شود؟

مایع منی ترکیبی از ترشحات کیسه های منی و پروستات می باشد که به آنها نطفه هایی نیز از طریق لوله منی بر یا واز اضافه می شوند و لذا در هنگام وازکتومی مایع منی وجود دارد ولی در داخل آن اسپرم یا نطفه اصلاً وجود ندارد و لذا خاصیت باروری ندارد.

وازکتومی

 

آیا وازکتومی روی میل و توان جنسی اثر دارد؟

ارتباطی ساختاری بین عمل وازکتومی و میل و توان جنسی وجود ندارد ولی از لحاظ روحی اغلب کسانی که وازکتومی می کنند به علت درد مزمن محل و نیز مشکلات روحی و روانی ممکن است میل و توان جنسی آنها با منشاء روحی کاهش پیدا کند.

☑️ اما توصیه های پایانی و علمی اینجانب

  • حتی الامکان وازکتومی را به عنوان روش اول رای ایجاد ناباروری انتخاب نکنید چون تقریباً برگشت پذیر نیست و اول روش های ساده را انتخاب کنید.
  • قبل از انجام وازکتومی حتماً تمام جوانب آن را در نظر بگیرید.
  • با همسر خود مشورت کنید و او را در جریان عواقب آن قرار دهید.
  • با چند پزشک متخصص مشورت کنید.
  • با گذشت زمان بیشتر از زمان عمل وازکتومی شانس باروری از بین خواهد رفت ولذا در صورت پشیمانی هر چه سریتر نسبت به عمل وازووازستومی اقدام نمایید.

سوال: آیا وازکتومی را می توان جهت جلوگیری از انتقال بعضی از بیماری ها از والدین به بچه انجام داد؟

بله، سوال خوبی است. بعضی از بیماری ها به صورت ارثی و ژنتیکی که غیر قابل درمان هستند از مرد منتقل می شود. مثلاً بیماری پلی کیستیک کلیه ها و … که با جلوگیری از باروری از انتقال آن جلوگیری می شود و لذا این کار باید به تشخیص پزشک و مشورت بیمار و با رضایت آنها انجام داد.
در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.5/5 - (8 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وحید پنجشنبه ۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من 38 سال سن دارم
    25 مهر ماه 98 یک آزمایش اسپرم دادم که جواب آزمایش را برای شما می فرستم فکر می کنم تعداد اسپرم ها کم می باشد.لطفا بررسی بفرمایید من مشکل باروری دارم؟
    فقط آقای دکتر من از اردیبشت ماه 98 تا به امروز درگیر بیماری گوارشی شدید بودم که در آندوسکوپی که انجام دادم مشخص شده رفلاکس می باشد و به خاطر درد و حالت سیری مفرط و احساس گرفتگی گلو ، درد وسط قفسه سینه در این مدت خیلی استرس و درد متحمل شدم و خیلی اذیت شدم و حدود 12 کیلو در مدت 3 ماه به علت مشکلات ناشی از بیماری کاهش وزن داشتم و بسیار ضعیف شدم این مورد بر کاهش تعداد اسپرم تاثیر دارد؟
    امکان باروری برای من وجود داره؟
    داروی تقویتی بابت افزایش تعداد اسپرم وجود دارد؟
    من در آزمایشگاه مرکزی (خیابان ولی عصر - بالاتر از پارک وی) آزمایش دادم آیا این مرکز مورد تایید می باشد یا بهتر است جای دیگر آزمایش بدم/
    ممنون می شم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      ازمایش قابل قبول است
  • تصویر کاربر نیما پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما جناب دکتر
    من و همسمرم سال 96 ازدواج کردیم و از اواخر سال 96 اقدام به بارداری کردیم ، که تو شهریور 97 خانمم بار دار شدن ، ولی متاسفانه 3 ماه بعد به علت تروید خانووم که از قبل نمیدونستیم ،بچه سقط شد و بعد کورتاژ کردیم ، بعد از اون خانمم دنبال درمان ترویید خود رفت و خدارو شکر با نظر پزشک پایین اومد تروییدش ،با اجازه خود پزشک ما از فروردین 98 اقدام دوباره به بارداری کردیم ولی متاسفانه تا حالا موفق نشدیم ،تمام آزمایش های خانومم هم مشکلی ندارن به گفته پزشکشون.
    من تو اواخر سال 97 سنوگرافی بیضه رو انجام دادم(عکس سنوگرافی رو براتون فرستادم) نمیدونم واریکوسل دارم یانه آخرین آزمایش اسپرم هم براتون فرستادم ،
    آقای دکتر میخواستم بدونم مشکل از چیه به نظرتون،احتیاج به عمل دارم؟ اگه یک بار موفق به بار داری شدیم آیا بازم میتونیم ؟
    در ضمن الان هم قرص الکارنتین 1000 و قرص کلومیفن و ویتامین B مصرف میکنم به تجویز پزشک.
    ممنون که وقتتون رو گذاشتین.
    1. تصویر کاربر نیما پنجشنبه ۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام خسته نباشید از 72 ساعت هم گذشت ها ،چرا جواب نمیدین؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      ازمایشات عالی است اگر بعد از ۲سال اقدام نشد ای یو ای کنید
    3. تصویر کاربر نیما جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      خیلی ممنون ازتون
      همین دارو ها رو بازم مصرف کنم یا شما داروی دیگه ای پیشنهاد میکنین؟
    4. تصویر کاربر نیما جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      وزنم 120 کیلو هست قدمم 183
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      وزنت را کم کنید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر ماهان شنبه ۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام. من چندساله برای زودانزالی از ترامادول استفاده میکنم حدود3ترامادول 100در هفته هرنزدیکی 1عدد ولی به هیچ وجه وابسته نیستم وگاهی تا 10روز هم سده که مصرف نکردم چون نزدیکی نداشتم. ولی به ناباروری مردانه واشکال در مرفولوژی اسپرم ازناحیه سر اسپرم هستم. ایا مصرف ترامادول میتواند عامل باشد؟ اگر تاثیر دارد چند وقت بعد از قطع مصرف مشکل برطرف میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۳۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام.بنده ۲سال پیش عمل واریكوسل انجام دادم وگفتن اسپرم ضعیف است باید تقویت بخوری دارو هم دادن ولی دوماه خوردم دیگه نخوردم میخاستم بیینم بهترین تقویتی اسپرم چیست و ایا ممكن است عمل واریكوسل عود كنه .باتشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      دارو فایده ندارد
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    با سلام خانوم من بعد از پنج ماه رابطه باردار شد اما جنين داخل لوله بود و لولش را برداشتند من هم عفونت اسپرم داشتم انتي بيوتيک مصرف کردم ميخواستم بدونم ايا عفونت باعت اين مشکل شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با توجه به نتایج ازمایش سونوگرافی طبق تصاویر ارسالی ایا برای درمان واریکوسل میبایست جراحی انجام داد یا از طریق مصرف دارو درمان میشود ،در صورت درمان با دارو ،چه دارویی باید مصرف کرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      سونو وازمایش اسپرم بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر بنده چند ماه پیش به صورت ناگهانی میل جنسی خودم رو از دست دادم وقتی پیش دکتر رفتم گفتند مشکل واریکوسل درجه ۳ بیضه چپ می باشد و من عمل کردم و بعد از عمل میل جنسی من خوب خوب شد ولی بعد از یک ماه دوباره میل جنسی ام رو از دست دادم اگه میشه علتش روبگید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر Aa دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما پروفسور.من سوالی دارم خدمتتون پروفسور.لطفا پاسخ جامع و کاملی بمن بدید.متشکر میشم.من چند وقت پیش سونو از پروستات گرفتم.در سونوگرافی مشخص شده که پروستات کمی از حالت نرمال بزرگتره.و التهاب تشخیص داده شده.سن من 39 سال هستش.و 3نوع قرص بمن داده شده که یکی از انها که الان تو ذهنم هستش اسمس آمنیک4درصد بود.به مدت یک ماه هر سه قرص رو مصرف کردم.و همچنین کم تحرکی اسپرم داشتم و 3 مدل قرص دیگه به نامهای ال کارنتین و پنتوکسیفلین400و ویتامین ای 400 هم همراه قرصهای التهاب پروستات مصرف میکردم.ولی امروز یه یه آزمایش اسپرم دادم که عکسش رو براتون میفرستم .خیلی آزمایشم نسبت به آزمایشهای گذشتم بد شده.تعداد اسپرمهای من در ازمایشهای گذشته 50ملیون هم رسیده بوده اما در این ازمایش به نظر من صفر شده در کمال ناباوری.ایا ممکنه در مدت 1ماه اسپرم از 50 ملیون بشه صفر.البته شما بهتر تشخیص میدید.خیلی نگرانیم لطفا بگید مشکل از چی میتونه باشه ایا ممکنه مشکل از قرصای پروستاتی باشه که طی یک ماه مصرف کردم.لطفا کامل برام توضیح بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر ایمان جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    با سلام پسری 20 ساله هستم از کودکی رفلکس ادراری دارم و هر از چند گاهی ادرارم برگشت میکنه و موجب درد و ناراحتی در ناحیه کلیه و مجاری میشه مدتی قبل حین شوخی با دوستانم ضربه ای ناگهانی به بیضه سمت چپم وارد شد دو روز بعد با مراجعه به دکتر و انجام سونوگرافی قطر ورید در حالت ایستاده و مانوروالساوا ۲ میلی متر دیده شد علت همون ضربه است یا در اثر مشکلات قبلی و به مرور ایجاد شده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      نه اصلا ارتباطی ندارد
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    ایا امکانش هست برگرده میشه لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      امکان برگشت ۱۵ در صد است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر