جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درد بیضه چرا؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد بیضه در بین مردان شایع است. هر مردی 2 عدد بیضه دارد که در کیسه های بیضه قرار گرفته اند و نقش اصلی آنها در رابطه با تولید نطفه و اسپرم و باروری مردان می باشد.

بیضه ها توسط آویزی به کناب طناب بیضه که از درون آنها اعصاب و رگ های بیضه عبور می کنند آویزان می باشند. با توجه به حساسیت بیضه ها کوچکترین تورم و التهاب و یا بیماری های دیگر باعث ایجاد درد بیضه می شوند که به تک تک این بیماری ها می پردازیم.

طناب بیضه

منشاء درد بیضه یا در داخل کیسه بیضه است یا اینکه دردهای انتشاری هستند که به علت عصب مشترک بیضه درد جاهای دیگر بدن به بیضه منتشر می شود که به اینها دردهای ارجاعی می گوییم.

به طور کلی علل درد بیضه عبارتند از:

1- پیچش بیضه یا تورشن

یکی از خطرناک ترین و دردناک ترین حالت که ممکن است برای بیضه اتفاق بیافتد پیچ خوردن آن به دور طناب بیضه است که باعث می شود:

  • درد شدید ناگهانی
  • تورم و قرمزی بیضه
  • بالارفتن بیضه مبتلا نسبت به بیضه دیگر می شود.

شایعترین سن تورشن یا پیچش بیضه قبل از بلوغ و بین سن 12-18 سالگی است. یک قانون کلی می گوید هر درد بیضه حاد در سن زیر بلوغ تورشن یا پیچش بیضه است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

نکته مهم: اگر گره و پیچش بیضه در زیر سه ساعت از زمان وقوع آن باز نشود باعث سیاه شدن بیضه و از بین رفتن آن می شود. مثل شکل زیر:

پیچش بیضه

تشخیص: بر اساس شرح حال و معاینه می باشد.

درمان: باید هر چه سریعتر و به صورت اورژانسی به دکتر جراح کلیه مراجعه کنید تا عمل جراحی بیضه انجام و گره بیضه باز شود. اگر دیر بجنبید و بیضه سیاه شود درمان فایده ندارد.

2- اریون و التهاب بیضه

اریون یکی از بیماری های ویروسی است که باعث التهاب غده پارائید می شود و از عوارض آن التهاب شدید بیضه یا ارکیت می باشد که خود را با درد شدید و تروم بیضه نشان می دهد.

درمان: استراحت و مصرف مسکن و ضد درد می باشد.

3- ورم اپیدیدیم یا اپیدیدیمیت

اپیدیدیم زائده ای است که با بیضه ها و به قسمت پشت آن چسبیده است. ورم اپیدیدیم اغلب ثانویه به بیماری های مقاربتی و التهاب مجرا از قبیل سوزاک و کلامیدیا ایجاد می شود. این بمیاری اغلب در سنین 18 تا 40 سالگی که فرد از نظر جنسی فعال است ایجاد می شود و در شروع خود را به صورت ترشحات چرکی زرد و غلیظ از مجرای ادراری نشان می دهد و به تدریج باعث ورم شدید بیضه و درد بسیار شدید می شود.

علائم و نشانه های آن: تورم بیضه و تب و درد شدید بیضه، گرم و حساس شدن بیضه از علائم آن است.

تشخیص: با معاینه و آزمایش کشت از ترشحات مجرا و سونوگرافی می باشد.

ورم اپیدیدیم

درمان: استراحت، آنتی بیوتیک وسیع الطیف، گذاشتن کیسه یخ و بالا نگاه داشتن بیضه ها می باشد.

4- سرطان بیضه

یکی از بیماری های خطرناک بیضه که مردان جوان را مبتلا می کند، سرطان بیضه است.

علائم آن: بزرگی و سفت شدن بیضه و ممکن است با احساس سنگینی و درد ملایم خود را نشان دهد.

تشخیص: معاینه بالینی و سونوگرافی و تست سرطان بیضه می باشد.

سرطان بیضه

درمان: بلافاصله باید بیضه سرطانی را به روش جراحی از بدن خارج کنیم. در اینجا توصیه می کنم مردان جوان هر از چندگاهی بیضه خود را معاینه کنند و در صورت هر گونه احساس بزرگی و سفتی بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

5- هیدروسل

به جمع شدن آب به دور بیضه هیدروسل می گویند که در این حالت بیضه تدریجاً بزرگ می شود و ممکن است باعث درد خفیف بیضه شود.
تشخیص: با معاینه و سونوگرافی

درمان: درمان آن فقط با جراحی و تخلیه آب دور بیضه می باشد.

هیدروسل

6- هماتوسل

به جمع شدن خون در داخل بیضه هماتوسل می گویند که علت آن ضربه به بیضه می باشد.

هماتوسل

7- فتق

به پاره گی دیواره کف لگن و افتادن روده ها به کانال اینگوینال و کیسه بیضه می گویند و باعث برجستگی در محل می شود و باید با جراحی ترمیم گردد.

فتق

8- سنگ حالب فوقانی و تحتانی

به علت گیر افتادن سنگ در حالب که باعث ورم کلیه ها و حالب می شود و به علت عصب مشترک حالب با بیضه باعث انتشار درد به بیضه ها می شود که با درمان سنگ حالب از بین می رود.

9- ضربه به بیضه

هر گونه ضربه به بیضه باعث تورم و ممکن است باعث پارگی بیضه و خونریزی و تروم و در نهایت درد شود.

10- وازکتومی

وازکتومی که به معنی قطع کردن دوطرفه لوله های جنسی منی بر بیضه گفته می شود. که جهت نابارور کردن مردان انجام می شود می تواند باعث درد مزمن بیضه گردد.

11- اسپرماتوسل و کیست طناب بیضه

به جمع شدن اسپرم مرد داخل یک حفره ای که به صورت برجستگی کنار بیضه خود را مشخص می کند، اسپرماتوسل می گویند که اغلب نیاز به درمان ندارد. اگر اسپرماتوسل بزرگ شود باعث فشار و درد بیضه می شود که این حالت درمان آن جراحی و تخلیه اسپرماتوسل است.

12- بیضه پایین نیامده

در حالت طبیعی باید موقع تولد هر فرد دو بیضه در داخل کیسه بیضه داشته باشد در بعضی از افراد بیضه در بالای کیسه بیضه گیر می افتد و پایین نمی آید که می تواند منجر به درد بیضه شود.

13- واریکوسل

به واریسی شدن رگ های طناب بیضه یا آویز بیضه واریکوسل می گویند. واریکوسل شایعترین علت ناباروری قابل درمان مردان جوان می باشد که بیش از 90 درصد موارد در بیضه طرف چپ ایجاد می شود. علامت آن گشادی رگ های آویز کننده بیضه است. افرادی که واریکوسل دارند وقتی شیئ سنگینی را بر می دارند و یا زیاد سرپا می ایستند احساس درد در ناحیه بیضه را دارند.

14- درد بیضه با منشاء روانی وعصبی

این افراد کسانی هستند ک از درد بیضه دائم شاکی هستند ولی در بررسی های انجام شده از جمله معاینه، سونوگرافی و آزمایش هیچ علتی برای درد بیضه پیدا نمی شود. این دردها از نظر پزشکی اهمیتی ندارند و درمان آنها بی خیالی و رفتار درمانی و افزایش آستانه تحمل بیمار و گرم نگاه داشتن محل است.

به این درد ها فانتوم Pain نیز می گویند و اگر با عمل جراحی بیضه فرد برداشته شود باز احساس درد را خواهند داشت و لذا بهترین درمان آن عدم تمرکز روی درد و بی خیالی نسبت به آن می باشد. امیدوارم با ارائه اطلاعات فوق توانسته باشم در جهت ارتقاء سلامتی شما هموطن عزیز قدمی هر چند کوچک برداشته باشم. در صورت مشکلات کلیوی و درد بیضه جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.2/5 - (63 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یاسر جمعه ۳۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر فرمودین حرکت ضعیف هست* تا چه حد؟ شانس بارداری هست؟با داروهای تقویتی بهتر میشه؟volume3.1
    color yellow-milky
    apperance semiclear
    liquefaction 30
    viscosity normal
    ph 7.4
    total sperm count 144

    abnormal morphology 40

    w.b.c 2-3
    r.b.c 1-2
    epithelial cells 1-2

    fast forward motility class a:10

    slow forward motibility class b:38.8

    no forward progression class c:50

    no motility class d:1.2
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      قابل پیشگویی نیست
  • تصویر کاربر امير سه شنبه ۲۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    ضمن سلام و خسته نباشيد خدمت شما.
    من بسري ٢٢ ساله هستم ك تقريبا ٧ ساله خودارضايي ميكنم بارها و بارها سعي در ترك كردم ك تقريبا بي نتيجه بوده و طول اخرين تلاشم تا ٣ماه بوده و بطور ميانكين هفته اي ٤بار اينكارو ميكردم.
    جندتا سوال دارم لطفا :
    1 اين اواخر احساس ميكنم ك مني بنده كمي رقيق شده ميخوام بدونم ك امكان اين هستش ك قدرت باروري ديكه نداشته باشم ?
    2 من خدارضايي ميكردم ولي كلا زود ارضا ميشم و البته ورزشكارم هستم و بدن اماده اي دارم درواقع ميخوام بدونم اين امكان هستش ك من با همسر اينده نتونم نزديكي داشته باشم و ب روش دخول انزال بشم اكه نه درماني هستش ك بتونم در اون شرايط انزال بشم ?
    روي كيسه بيضه م زخم وجود داره و جون قصد ازدواج دارم ميخوام بدونم ك ميتونم ب اون شرايط ايده ال برسم يا نه و ٣ماهي هست ك تقريبا اينكارو نكردم
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      با ترک آن همه خوب خواهد شد
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۳۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    با سلام . ضمن تشکر از پاسخ ارسالی به شماره کد رهگیری s 97410311 به استحضار میرسد
    شما پاسخ فرمودید که با قرار دادن پنس موافق نیستید ولی اظهار نظر نفرمودید که بلخره با این درد ناشی از اپیدیمیت مکرر طی این سالها چه کنیم ؟ چه راه کار دیگری برای بهبود قطعی وجود دارد؟ و سوال سوم اینک ایا بیماریهای اتوامیون یا (حمله نیروهای دفاعی بروی اعضای بدن یا واکنش بدن به خود ) چنانچه اسمش را درست بیان نمود ه ام موجب اپیدیم مکررمیشود ... شرح بیماری در کد رهگیریه شماره فوق موجود است. لطفا جوابیه مبسوطی ارایه فرمایید . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      به عل کثرت سوال زیاد توضیح کامل مقدور نیست دکتر درد مراجعه کنید
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۲۷ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب دکتر حسین کرمی
    من 8 سالی که از تکرر ادار رنج میبرم به دکترای زیادی هم مراجعه کردم اما نتیجه ای ندیدم سونو گرافی ک انجام دادم کلیه ها ومثانه مشکلی نداشت اگه میشه بگید من باید چه کنم دیگه خسته شدم از دستشویی رفتن ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      09351142080 نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۵ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .من وقتی که حالت انزال میشم .پایین بیضه سمته چپم درد میگیره .مثلا من خیلی کم استمنا میکنم اما وقتی که انجام میدم پایین بیضه چپم درد میگیره .علت چیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کنید
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۵ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خسته نباشید خدمت اقای دکتر کرمی
    جناب اقای دکتر کرمی برادر بنده حدود یک ماه شایدم بیشتر در بیضه هاش درد احساس میکنه از قبل هم میدونست که فتق داره فکر میکرد اونه ولی تو این مدت نزد تعدادی دکتر رفته و سنوگرافی ازش گرفتن هر باریک بیماری را گفتن یک بار گفتن واریکوسل هست یک بار گفتن التهاب وکیست. عفونت بیضه هست یک بار هم گفتن همون فتق الان اخرین باری که رفت دکتر گفتن واریکوسل هست عفونت والتهاب وکیست با دارو رفع شده فتق هم خفیف هستش اما ممکنه واریکوسلو عمل کنن دردش رفع نشه وجالبه قرص هابی که تجویز میکنن عوارض خیلی زیادی داره و محل درد هم سمت چپ هستش
    مشکل دیگه نمیدونم چیه اقای دکتر ایا ممکنه دردش رفع نشه یابشه راهنمایی کنید بی زحمت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کنید
  • تصویر کاربر نوید یکشنبه ۲۵ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما.آقای دکتر چندی پیش با توجه به درد بیضه به شما مراجعه کردم که شما فرمودید واریکوسل گرید 1 میباشد و نیاز به درمان ندارد تا زمان ازدواج اگر مشکل ایجاد شد.پس از مراجعه به شما با توجه به این که من همچنان دردداشتم یک سونوگرافی انجام دادم که در آم واریکوسل گرید 1 تایید شد ولی یک نکته دیگر هم در سونونوشته بود که کیست ساده کورد در ابعاد حدود 10-9-11م م در مجاورت سراپی دیدیم چپ دیده شد.خواستم ببینم این کیست مشکلی ایجاد میکند یا نه؟سن 19
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      نیاز به درمان نیست
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشین
    من هیدروسل دارم و بیضه سمت چپم بیشتر از دو برابر بیضه سمته راستمه میخواستم بدونم این مشکل باعث نازایی هم میتونه بشه؟ سوال دیگه هم اینه که ایا روی اندازه الت تاثیر داره ؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کن
  • تصویر کاربر ارين یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 1574 مشاهده پرسش
    سلام جناب اقاي دكتر
    من چند روز اجسام بسيار سنگيني بلند كردم و درد خفيف در بيضه سمت راستم دارم، ولي در حالت خوابيده دردي ندارم ، صبحها نيز بعد بلند شدن اصل دردي ندارم ولي بعد مدتي درد خفيف شروع ميشه، ورم در بيضه مشاهده نميشه مثل قبله، ولي از قبل واريكسل داشتم. به نظرتون چيكار كنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کنید
  • تصویر کاربر mostafa سه شنبه ۲۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    با سلام میزان بالای w.b.c در ازمایش اسپرم نشانگر چیست(6-8)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      عفونت
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر