جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درد بیضه چرا؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد بیضه در بین مردان شایع است. هر مردی 2 عدد بیضه دارد که در کیسه های بیضه قرار گرفته اند و نقش اصلی آنها در رابطه با تولید نطفه و اسپرم و باروری مردان می باشد.

بیضه ها توسط آویزی به کناب طناب بیضه که از درون آنها اعصاب و رگ های بیضه عبور می کنند آویزان می باشند. با توجه به حساسیت بیضه ها کوچکترین تورم و التهاب و یا بیماری های دیگر باعث ایجاد درد بیضه می شوند که به تک تک این بیماری ها می پردازیم.

طناب بیضه

منشاء درد بیضه یا در داخل کیسه بیضه است یا اینکه دردهای انتشاری هستند که به علت عصب مشترک بیضه درد جاهای دیگر بدن به بیضه منتشر می شود که به اینها دردهای ارجاعی می گوییم.

به طور کلی علل درد بیضه عبارتند از:

1- پیچش بیضه یا تورشن

یکی از خطرناک ترین و دردناک ترین حالت که ممکن است برای بیضه اتفاق بیافتد پیچ خوردن آن به دور طناب بیضه است که باعث می شود:

  • درد شدید ناگهانی
  • تورم و قرمزی بیضه
  • بالارفتن بیضه مبتلا نسبت به بیضه دیگر می شود.

شایعترین سن تورشن یا پیچش بیضه قبل از بلوغ و بین سن 12-18 سالگی است. یک قانون کلی می گوید هر درد بیضه حاد در سن زیر بلوغ تورشن یا پیچش بیضه است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

نکته مهم: اگر گره و پیچش بیضه در زیر سه ساعت از زمان وقوع آن باز نشود باعث سیاه شدن بیضه و از بین رفتن آن می شود. مثل شکل زیر:

پیچش بیضه

تشخیص: بر اساس شرح حال و معاینه می باشد.

درمان: باید هر چه سریعتر و به صورت اورژانسی به دکتر جراح کلیه مراجعه کنید تا عمل جراحی بیضه انجام و گره بیضه باز شود. اگر دیر بجنبید و بیضه سیاه شود درمان فایده ندارد.

2- اریون و التهاب بیضه

اریون یکی از بیماری های ویروسی است که باعث التهاب غده پارائید می شود و از عوارض آن التهاب شدید بیضه یا ارکیت می باشد که خود را با درد شدید و تروم بیضه نشان می دهد.

درمان: استراحت و مصرف مسکن و ضد درد می باشد.

3- ورم اپیدیدیم یا اپیدیدیمیت

اپیدیدیم زائده ای است که با بیضه ها و به قسمت پشت آن چسبیده است. ورم اپیدیدیم اغلب ثانویه به بیماری های مقاربتی و التهاب مجرا از قبیل سوزاک و کلامیدیا ایجاد می شود. این بمیاری اغلب در سنین 18 تا 40 سالگی که فرد از نظر جنسی فعال است ایجاد می شود و در شروع خود را به صورت ترشحات چرکی زرد و غلیظ از مجرای ادراری نشان می دهد و به تدریج باعث ورم شدید بیضه و درد بسیار شدید می شود.

علائم و نشانه های آن: تورم بیضه و تب و درد شدید بیضه، گرم و حساس شدن بیضه از علائم آن است.

تشخیص: با معاینه و آزمایش کشت از ترشحات مجرا و سونوگرافی می باشد.

ورم اپیدیدیم

درمان: استراحت، آنتی بیوتیک وسیع الطیف، گذاشتن کیسه یخ و بالا نگاه داشتن بیضه ها می باشد.

4- سرطان بیضه

یکی از بیماری های خطرناک بیضه که مردان جوان را مبتلا می کند، سرطان بیضه است.

علائم آن: بزرگی و سفت شدن بیضه و ممکن است با احساس سنگینی و درد ملایم خود را نشان دهد.

تشخیص: معاینه بالینی و سونوگرافی و تست سرطان بیضه می باشد.

سرطان بیضه

درمان: بلافاصله باید بیضه سرطانی را به روش جراحی از بدن خارج کنیم. در اینجا توصیه می کنم مردان جوان هر از چندگاهی بیضه خود را معاینه کنند و در صورت هر گونه احساس بزرگی و سفتی بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

5- هیدروسل

به جمع شدن آب به دور بیضه هیدروسل می گویند که در این حالت بیضه تدریجاً بزرگ می شود و ممکن است باعث درد خفیف بیضه شود.
تشخیص: با معاینه و سونوگرافی

درمان: درمان آن فقط با جراحی و تخلیه آب دور بیضه می باشد.

هیدروسل

6- هماتوسل

به جمع شدن خون در داخل بیضه هماتوسل می گویند که علت آن ضربه به بیضه می باشد.

هماتوسل

7- فتق

به پاره گی دیواره کف لگن و افتادن روده ها به کانال اینگوینال و کیسه بیضه می گویند و باعث برجستگی در محل می شود و باید با جراحی ترمیم گردد.

فتق

8- سنگ حالب فوقانی و تحتانی

به علت گیر افتادن سنگ در حالب که باعث ورم کلیه ها و حالب می شود و به علت عصب مشترک حالب با بیضه باعث انتشار درد به بیضه ها می شود که با درمان سنگ حالب از بین می رود.

9- ضربه به بیضه

هر گونه ضربه به بیضه باعث تورم و ممکن است باعث پارگی بیضه و خونریزی و تروم و در نهایت درد شود.

10- وازکتومی

وازکتومی که به معنی قطع کردن دوطرفه لوله های جنسی منی بر بیضه گفته می شود. که جهت نابارور کردن مردان انجام می شود می تواند باعث درد مزمن بیضه گردد.

11- اسپرماتوسل و کیست طناب بیضه

به جمع شدن اسپرم مرد داخل یک حفره ای که به صورت برجستگی کنار بیضه خود را مشخص می کند، اسپرماتوسل می گویند که اغلب نیاز به درمان ندارد. اگر اسپرماتوسل بزرگ شود باعث فشار و درد بیضه می شود که این حالت درمان آن جراحی و تخلیه اسپرماتوسل است.

12- بیضه پایین نیامده

در حالت طبیعی باید موقع تولد هر فرد دو بیضه در داخل کیسه بیضه داشته باشد در بعضی از افراد بیضه در بالای کیسه بیضه گیر می افتد و پایین نمی آید که می تواند منجر به درد بیضه شود.

13- واریکوسل

به واریسی شدن رگ های طناب بیضه یا آویز بیضه واریکوسل می گویند. واریکوسل شایعترین علت ناباروری قابل درمان مردان جوان می باشد که بیش از 90 درصد موارد در بیضه طرف چپ ایجاد می شود. علامت آن گشادی رگ های آویز کننده بیضه است. افرادی که واریکوسل دارند وقتی شیئ سنگینی را بر می دارند و یا زیاد سرپا می ایستند احساس درد در ناحیه بیضه را دارند.

14- درد بیضه با منشاء روانی وعصبی

این افراد کسانی هستند ک از درد بیضه دائم شاکی هستند ولی در بررسی های انجام شده از جمله معاینه، سونوگرافی و آزمایش هیچ علتی برای درد بیضه پیدا نمی شود. این دردها از نظر پزشکی اهمیتی ندارند و درمان آنها بی خیالی و رفتار درمانی و افزایش آستانه تحمل بیمار و گرم نگاه داشتن محل است.

به این درد ها فانتوم Pain نیز می گویند و اگر با عمل جراحی بیضه فرد برداشته شود باز احساس درد را خواهند داشت و لذا بهترین درمان آن عدم تمرکز روی درد و بی خیالی نسبت به آن می باشد. امیدوارم با ارائه اطلاعات فوق توانسته باشم در جهت ارتقاء سلامتی شما هموطن عزیز قدمی هر چند کوچک برداشته باشم. در صورت مشکلات کلیوی و درد بیضه جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.2/5 - (63 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۴ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر من هیدروسل داشتم و3روز هست که عمل جراحی کردم ولی هنوز متورم هست وباد داره آیا طبیعی است درد هم داره ورم داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده چند ماه پیش بابت درد بیضه پیام دادم 4 ماه پیش عمل واریکوسل دو طرفه انجام دادم سه هفته بعد عمل سوار موتور شدم و بیضه و پای راستم گزگز میکرد و هنوز هم اون درد رو دارم مخصوصا صبح ها و بعد غذا خوردن در ضمن یه مقدار که سرپا وای میستم بدتر میشه و رگ هاش معلوم تر میشه نیاز هست سونو بدم و دکتر برم ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      نه بعد از عمل طبیعی است
  • تصویر کاربر معصومه چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، من قبلا چندبار سوال پرسیدم ازتون، شوهرم سی سال و مبتلا به سرطان بیضه نوع سمینوما، که بیضه خارج شده و 18 جلسه رادیوتراپی شدن چون تو سی تی دو تا از غدد لنفاوی شکم متورم بودن، بعد از اتمام رادیوتراپی ها مرداد تموم شد، آبان آزمایش خون و سونو شکم و بیضه و عکس ریه انجام دادن همشون خوب بودن که دکتر گفتن اسفند بیا معاینه و آزمایش خون تا سی تی بنویسم، دیروز رفتن معاینه که معاینه گفتن علائمی نمیبینم و آزمایش خون رو هم به همراه قبلی و سونوی قبلی میفرستم براتون، آقای دکتر آزمایش خون جدید نسبت به قبلی بعضی ها متفاوت آیا علت خاصی هست؟ آیا نشانه عود میتونه باشه؟ کلا آزمایشش چطوره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من درمان درست است
  • تصویر کاربر فرجام چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام من دو ماه پیش تو فوتبال یه ضربه به بیضه ام وارد شد از اون روز من التم به نعوض نمیرسه و التم در حالت خوابیده ولی کمی سفت و رو به جلو قرار گرفته است.سونوگرافی و انژیو انجام دادم.بهم کفته شده که دو تا از رگها تو بیضه بهم چسبیده شدن و در یک نقطه خون مردگی بوجود اومده.لطف کنید راهنماییم کنید که چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      باید همان مسیر را همان دکتر امبولیزه کند
  • تصویر کاربر پيام سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با سلام
    حدود ٥ سال قبل جراحي واريكوسل توسط جنابعالي انجام و پس از مدتي به دليل تورم و درد تشخيص هيدروسل و جراحي مدت انجام گرفته و مدتي است كه علاوه بر درد بيضه،كشاله ران و ناحيه باسن هم درگير و توام با درد شده است و اين درد مزمن و كلافه كننده است.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      بیایید ببینم۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام...
    من اکثر مواقع ازبیضه هام درد میکشه تا کمرمو بعضی اوقات این درد ب ران پا کشیده میشه شدت درد رانم طوری میشه ک انگار سوزن بهش میزنن; زیاد نمیتونم رو پا وایستم یا برعکس راه برم بیضه هام درد میگیرن همراه با پا و کمرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سونوبیضه کنید بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    دکتر سلام و خیلی ممنون از راهنماییتون بابت سوال قبلی بنده با كد رهگيري: b37be0151186
    چون تعداد سوالهایم زیاد شده بود سایت شما قبول نکرد دوباره سوال بپرسم و اجبارا سوال جدید با کد رهگیری جدید ثبت کردم:
    سعی میکنم آخرین سوال باشه و خیلی هم مهم هستش برام.
    سوال قبلی و سونو پیوست میباشد.
    فقط دکتر میخوام ببینم با توجه به وضعیت عملهای قبلیم که پیوست کردم, بهترین نحوه برداشت بیضه از کدام قسمت است؟

    من دو دکتر خوب رفتم تو کرج
    دکتر عرب زاده بحری گفت از قسمت کشاله ران عمل برداشت انجام شود بهتر است چون عصبش نمیمونه
    دکتر رشید نسب میبدی گفت از کشاله چون چند بار عمل داشتی و چسبندگی باقی مانده صلاح نیست از کشاله ران عمل برداشت انجام شود و بهتره از کیسه بیضه اینکار انجام بشود.
    پرفسور کرمی شما کدام رو تایید میکنید؟
    لطفا راهنمایی کنید
    ممنون و سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر یوسف جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    محصل هستم سونو گرافی mm 39*18 راست بیضه 17*41 mmچپ جواب یا نوبت یادارو
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      نتیجه را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر Meraj شنبه ۲۷ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر امیدوارم همیشه موفق باشین
    من قبلا چندین بار زمانی که می خواستم ارضا شم جلوگیری کردم که نشم که بعدش بیضه خیلی درد میگیره بعد اینکه ارضا می شدم دردش بهتر میشد اما از آخرین بار ک نزاشتم ارضا شم مدت زیادی میگذره و یک درد بیضه دارم ک زمان های خاصی یک دفه درد میگیره بعد خوب میشه اما چیزی و عجیبه زمانی میخوام برم توالت واسه مدفوع بیضم درد میگیره ک دردش جوریه ک متوجه نمیشم ماله بیضس یا پروستات بیضه هام از نظر ظاهری تغییری نکردن و نرمی و سفتیشون مثله قبله اسپرم هم تغییری نکرده و مثل قبل زیاده اینم بگم خیلی ورزش میکنم و زمانی ورزش میکنم درد ندارم یعنی خوب میشن سنم ۲۰ ساله ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من شما صد در صد سالمید
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 574 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من تغریبا یه ماه از عمل واریکسلم میگذره و از بعد عمل طناب بیضه هام سفت شدن و هنوزم همونجوری هست آیا مشکل جدیه یا معمولیه
    ممنون میشم پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      طبیعی است بیایید ببینم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر