جواب سوالهای شما درباره کیست کلیه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خانم 45 ساله به علت درد پهلوی مبهم و جهت بررسی و چکاپ سلامتی کلیه ها به دکتر مراجعه می کند و در بررسیهای انجام شده توسط دکتر در سونوگرافی یک کیست کلیه به اندازه 5 سانتی متر در کلیه چپ تشخیص داده می شود که باعث نگرانی مریم شده و جهت پیگیری بیشتر به دکتر کرمی مراجعه می کند. به خاطر نگرانی مریم از این موضوع سوالها و جوابهایی که بین ایشان و دکتر کرمی درباره کیست کلیه مطرح شده است را در زیر می خوانیم.

کیست ساده کلیه

کیست کلیه چیست؟

دکترکرمی: کیست به جمع شدن مایع در یک حفره با دیواره نازک که راه خروجی ندارد کیست گفته می شود که به جمع شدن این مایع در دیواره کلیه ها کیست کلیه گفته می شود.

علامت وجود کیست در کلیه چیست؟

دکتر کرمی: کیستهای کلیه اغلب بی علامت هستند و به صورت اتفاقی در بررسی های سونوگرافی تشخیص داده می شود ولی وقتی اندازه کیست کلیه بزرگتر می شود و به علت اثرات فشاری روی کلیه ها می تواند باعث درد پهلو و بالارفتن فشار خون شود. اگر اندازه کیست کلیه خیلی بزرگ باشد می تواند با اثر فشاری روی کلیه آن را از کار بیندازد.

علت تشکیل کیست کلیه چیست؟

کیست متعدد کلیه

دکتر کرمی: در کلیه ها ما چند نوع کیست داریم:

✔️ کیست ساده کلیه

که اغلب به صورت تکی و با دیواره صاف در سونوگرافی می باشد به علت سن بالا ایجاد می شود و 50درصد افراد بالای 50 سال در بررسی سونوگرافی ممکن است کیست ساده داشته باشند. کیستهای ساده در سونوگرافی دیواره صاف دارند و در داخل آنها چرک و خون و لخته وجود ندارد.

✔️ کیست های متعدد

 این کیستها باید دقیقاً بررسی شوند. بعضی از این کیست ها علت ارثی دارند و از والدین به بچه ها منتقل می شوند. که به آنها (APCK) گفته می شود. نکته مهم در مورد این کیست ها تشخیص به موقع و کنترل آنها می باشد چرا که ممکن است در نهایت منجر به از کار افتادن کلیه ها و دیالیز در سنین پایین شود. لذا انجام سونوگرافی قبل از ازدواج در تشخیص و جلوگیری از انتقال آن بسیار مهم است.

✔️ کیست های دیواره دار و نامنظم

 کیستهای مخلوط می باشند که در سونوگرافی تعداد کیست ها متعدد و در داخل آنها دیواره های متعددی وجود دارد. این کیست ها باید از نظر سرطان کلیه دقیقاً بررسی کرد.

Talking to Your Patient_1536x1200

آیا ارتباطی بین کیست کلیه و تبدیل آن به سرطان کلیه وجود دارد؟

دکتر کرمی: کیست ساده هیچ نگرانی نداشته و به سرطان تبدیل نمی شود. اما کیست هایی که دیواره آنها نامنظم و داخل آنها حفره حفره است حتماً باید از نظر سرطان کلیه هرچه زودتر بررسی شوند و کیست های ارثی متعدد اغلب باعث از کارافتادگی کلیه ها می شوند و ندرتاً به سرطان کلیه تبدیل می شوند.

آیا درمانی برای کیست های کلیه وجود دارد؟

دکتر کرمی: کیست های ساده کوچک کلیه اغلب به صورت اتفاقی کشف می شوند و نیاز به درمان ندارند ولی وقتی اندازه آنها بزرگتر می شود باعث درد مداوم پهلوها و یا با اثر فشاری روی کلیه ها فعالیت کلیه ها را خراب می کند و یا باعث افزایش فشار خون بشود باید درمان کرد که امروزه بهترین و قطعی ترین روش درمان آنها برداشتن کیست با عمل لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی می باشد.

لاپاراسکوپی واریکوسل

نحوه عمل لاپاراسکوپی

در این روش با عبور دوربین و لوله های باریک به شکم و مشخص کردن کیست کلیه دیواره های آن بریده می شود و خارج می گردد. انجام این عمل به صورت سرپائی و بدون بستری شب در بیمارستان و بدون شکاف بزرگ انجام می گردد. در کیست های متعدد و ارثی، کیست ها در گوشت کلیه رشد کرده و باعث از بین رفتن کلیه ها می شود و نیاز به دیالیز می شود و باید با تشخیص به موقع آنها را درمان کرد.
کیست های مشکوک به سرطان باید هر چه سریعتر تحت عمل جراحی قرار گیرند. که بهترین روش جراحی آنها نیز عمل لاپاراسکوپی می باشند و ممکن است در این عمل جهت حفظ سلامتی بیمار کل کلیه برداشته شود .

اما توصیه های اینجانب جهت جلوگیری، تشخیص و درمان به موقع کیست های کلیه:

  • قبل از ازدواج با انجام سونوگرافی از وجود بیماری ارثی کیست کلیه مطمئن شوید تا از انتقال آن به فرزندانتان جلوگیری شود.
  • هر 6 ماه یکبار سونوگرافی از کلیه ها انجام شود.
  • کیست های ساده کلیه کوچک نیاز به درمان ندارند. آنها هیچ موقع به سرطان تبدیل نمی شوند و هر 6 ماه باید کنترل شوند.
  • کیست های مشکوک به سرطان کلیه باید به موقع و سریع درمان شوند.

نگران نباشید امروزه همه کیست های کلیه با لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی و به صورت سرپائی قابل درمان می باشندکه در فیلم زیر با توضیحات دکتر کرمی و مراحل عمل را می بینید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (60 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    دبیر 35 سال ای هستم و به مدت حدود دو سال هست که سنگی به اندازه نیم میلیمتر ابتدا در کلیه چپ و اکنون در حالب تحتانی دارم الان درد چندانی ندارد ولی گاهی دردی در ناحیه ی پهلو حس میکنم از قرص هایی مثل روباتینکس و به همراه عرق های گیاهی مثل خارشتر و خارخسک و ... استفاده کردم ولی هنوز سنگم دفع نشده چهار ماه پیش که دکتر متخصص رفتم گفت سنگت خیلی نزدیک مثانه است جالب اینکه بعضی مواقع این سنگ در سونو پیدا و بعضی مواقع به قول دکتر در گوشت حالبم مخفی میشود ---- جناب دکتر کرمی بنده را راهنمایی فرمائید - ومن الله التوفیق
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      عکس ivpو یا سیتی اسکن انجام ونتیجه را بفرمایید
  • تصویر کاربر آرش پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    ba salam v arze khaste nabashid khedmate aghaye doktor
    ellate kaheshe paramidhaye koliye chist? dar javabe sonografi amade
    30salame
    ba tashakor faravan
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      کراتینین و اوره چند است
  • تصویر کاربر ا.جعفری سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام مادرم 52ساله از مدتها قبل هماچوری میکروسکوپی یک پلاس+ دارد هیچ علامتی ندارد پروتیین یوری 24ساعته وبقیه آزمایشات وسونوگرافی نرمال است وسایتولوژی ادرار نرمال است اما آنمی خفیف 11.8 دارد ولی من همچنان نگران ام لطفاراهنمایی بفرمایید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نگران نباش مشکلی ندارید
    2. تصویر کاربر ا.جعفری سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      ضمن تشکراز جناب اقای دکتر کرمی برای ایشان توفیق روز افزون وطول عمر از خداوند خواستارم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر narges چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    باسلام و تشکراز شما پزشک محترم
    برادرم دختری 1سال و 7ماهه دارد که چند ماه پیش به طور ناگهانی هنگاه دفع ادرار بشدت شروع به گریه کرد و از سوزش ادرار شکایت کرد. بعد از سونوگرافی و آزمایش پزشک اطفال تشخیص عفونت ادراری دادند و انتی بیوتیک تجویز نمودند. بعد از مصرف اگرچه به لحاظ آزمایشات پاتولوژی رشد باکتری در کشت نمونه ادرارشون نبود ولی همچنان از سوزش شکایت میکنندحتی در غیر از زمان دستشویی رفتن. چند هفته هم هست که بچه رو پوشک نمیکنند و دستشویی میبرند و در شستشوی پای بچه و رعایت نکات بهداشتی کوتاهی نمیکنند ولی بیفایدس.به خاطر همین خواستم اگر ممکن هست شما راهنمایی بفرمایید؟چون ساکن شهرستان هم هستیم و اینجا پزشک ارولوژی اطفال نداریم
    ممنونم
    خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      باید از نظر برگشت ادراری بررسی شوند
    2. تصویر کاربر narges پنجشنبه ۱ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      یعنی چه آزمایش خاصی باید انجام بدن؟ آیا لازم هست تهران خدمت شما برسند؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فرشاد چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 1051 مشاهده پرسش
    با سلام
    چند وقتی هست که بر اثر مصرف قرص های multi daily مبتلا به شن ادراری شدم و در سونو گرافی معلوم شده که هر دو کلیه ورم کرده ومقداری زیادی شن ادراری وجود دارد می خواستم بدونم آقای دکتر چه راهکاری پیشنهاد می دهند وآیا تبدیل به سنگ می شود وآیا داروهای گیاهی کمکی به درمان خواهد کرد مثل خارشتر ممنون میشوم اگر پاسخ سوال رابدهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      باید با اب زیاد مصرف کنید تا این مشکل ایجاد نشود
  • تصویر کاربر سهيل جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 362 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر. خسته نباشيد

    بنده 2روز پيش سوالي مطرح كردم با اين مضمون( بنده بعد از اينكه به يك پزشك داخلي مراجعه كردم بعد از انجام سونوگرافي مشخص شد كه سنگ 5ميليمتر در قسمت اينترامورال حالب چپ در محل uvj به صورت impactedوجود دارد. ميخواستم بدونم كه راهي براي دفع اين سنگ با دارو وجود داره يا نه؟ اگر راهي هست چطور؟ و اگر هم راهي وجود نداره ميخواستم هزينه عمل TUL رو با دفترچه تامين اجتماعي و يا آزاد بدونم ؟ متشكرم ) كه شما فرمودين درمان tul هست.بنده 2سوال از شما دارم ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد:

    سوال 1 اينكه: هزينه عمل tulبا دفترچه تامين اجتماعي و يا آزاد هر كدام چقدر هست؟ چون از نظر مالي مشكل دارم ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد؟

    سوال 2 اينكه : اين سنگ از راه سنگ شكني برون اندامي يا همان ESWL خرد و درمان نميشه؟ ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد

    متشكرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      با عکس ivp مراجعه کنید من با دفترچه مشکلتان را حل میکن بهترین درمان همان tul است
  • تصویر کاربر محی شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    دکتر تو ادرارم اکثرا خون هست وسنگ کلیه هم دارم و همیشه تکرر ادرار دارم باید چی کار کنم؟ .در ضمن برای سیستوسکوپی توسط شما باید چه کار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      با مطب هماهنگ نما ئید 22642744
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    عکس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      عکس زگیل نیست
  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 706 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت جناب دکتر در سونوگرافی از کلیه های اینجانب امده دو کلیه دارای اندازه نرمال هستند. ضخامت پارانشیمال انها نر مال است. اکوی پارانشیمال پیرامید های هردو کلیه افزایش یافته است که به نفع نفرو کلسینوز خفیف است . با عنایت به اینکه دکتر معالج هیچ دارویی تجویز ننموده راهنمایی بفرمایید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      فقط پیگیری هر 3ماه کافی است دارو نمی خواهد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر