جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره هیپوسپادیازیس چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

از قدیم الایام و از بدو تولد هر نوزادی بیماری هیپوسپادیازیس وجود داشته و از هر 300 تولد نوزاد پسر یک مورد دیده می شود که در گذشته به آن ختنه خدایی می گفتند یعنی پسر بچه ختنه شده به دنیا آمده است.  البته امروزه از نظر علمی این اصطلاح درست نمی باشد بلکه یک نوع عیب ساختاری آلت تناسلی مردانه مادرزادی می باشد.

تعریف هیپوسپادیازیس

در حالت طبیعی در آلت تناسلی مرد و نوزاد تازه متولد شده ادرار از نوک آلت تناسلی خارج می شود. در بیماری هیپوسپادیازیس مجرای آلت به جای نوک آلت در قسمت شکمی آلت قرار گرفته و بسته به شدت آن می تواند به نوع خفیف که در نزدیکی حشفه باشد. مثل شکل زیر و یا در حالت متوسط در وسط شکم آلت و در حالتهای شدید در نزدیکی بیضه ها و یا حتی در ناحیه میان دو راهی و جلو مقعد قرار بگیرد. هر چه محل خروج ادرار به طرف بیضه ها نزدیک باشد نشان دهنده شدت بیماری و همچنین همزمان بودن مشکلات دیگر از قبیل عدم نزول بیضه ها و یا وجود همزمان رحم و تخمدان در شکم نوزاد پسر و اختلال کلیوی در این نوزادان بالا است و باید بررسی شود.

شدت بروز هیپوسپادیازیس از نظر آماری چقدر است؟

همچنانکه عرض کردم در هر 300 مورد نوزاد بچه پسر دیده می شود.

imagesmnblp;

علت ایجاد بیماری هیپوسپادیازیس چیست؟

علت ایجادکننده بیماری هیپوسپادیازیس مشخص نیست ولی

  • ارث
  • زایمان در مادران بالای 40 سال
  • مصرف سیگار هنگام حاملگی
  • از همه مهمتر اختلال هورمون تستوسترون و عملکرد آن در دوران جنینی که باعث رشد آلت جنین در داخل رحم مادر می باشد از عوامل ایجاد کننده هیپوسپادیازیس می باشند.

از کجا متوجه شویم که نوزاد پسر هیپوسپادیازیس دارد یا نه؟

باید در بدو تلود و در اتاق عمل نوزاد توسط پزشک معاینه شود. همچنانکه عرض کردم در بیماری هیپوسپادیازیس خروجی آلت از قسمت شکمی آلت تناسلی می باشد نه نوک آن. امروزه مردان جوانی را می بینیم که علیرغم گذشت سالیان سال از سن آنها هنوز بیماریشان تشخیص داده نشده است و در سنین میانسالی و بزرگسالی جهت درمان به پزشک مراجعه می کنند.

imagesklj

عوارض هیپوسپادیازیس چیست؟

بسته به شدت بیماری هیپوسپادیازیس ممکن است بیماری علائم زیر را داشته باشد

✔️ اگر خروجی ادرار نزدیک نوک آلت باشد اغلب علائمی ندارد.

✔️ ممکن است باعث پخش ادرار هنگام ادرار کردن شود

✔️ هر چه خروجی ادرار در قسمت شکمی تر باشد اعث انحناء آلت می شود.

✔️ از نظر زیبایی آلت تناسلی که در کسانی که مخصوصاً در شرف ازدواج هستند بسیار مهم می باشد.

✔️ اگر نوک مجرا به جلو مقعد باز شود بیمار مجبور می شود در حالت نشسته ادرار کند.

imageskjl

درمان هیپوسپادیازیس

تنها روش درمان هیپوسپادیازیس عمل جراحی ترمیم مجرا می باشد و بهترین زمان عمل جراحی در دوران کودکی و قبل از شروع مدرسه حدود 5 سالگی می باشد. هدف از درمان رساندن و یا نزدیک کردن خروجی ادرار به نوک آلت تناسلی و یا نزدیکی آن می باشد. بسته به شدت هیپوسپادیازیس نوع عمل جراحی فرق می کند.

برای انجام عمل جراحی روز عمل باید فرد در بیمارستان بستری شود و با بیهوشی عمومی عمل ترمیمی مجرا انجام می گردد. در هیپوسپادیازیس هایی که خروجی ادراری در شکم آلت تناسلی و یا نزدیک بیضه ها قرار دارند اغلب کجی آلت یا کوردی همراه هیپوسپادیازیس نیز وجود دارد که همزمان و یا به صورت عمل دو مرحله ای اصلاح می شود. اگر خروجی ادرار در زیر حشفه یا گلانز باشد عمل راحت تر است. در این حالت پوست آن را برداشته و محل مجرا را به نوک آلت می رسانیم. مانند شکل اگر خروجی ادرار در قسمت شکم و یا نزدیک بیضه ها باشند جراحی سخت تر بوده و باید از پوست ناحیه آلت تناسلی را برداشته و به صورت مجرای ادراری در آورده و به اصطلاح عمل ترمیم مجرا با گرافت پوستی انجام می شود.

imagesmnb

مدت زمان بستری و توصیه های بعد از عمل

حین عمل برای بیمار یک سوند باریک گذاشته می شود که از آن هم برای تخلیه ادرار و عمل درست کردن مجرا روی آن استفاده می شود. به خاطر التهاب شدید محل عمل و راحت تخلیه شدن ادرار این سوند بسته به شدت هیپوسپادیازیس از 3 روز الی یک هفته خارج نمی شود و هر گونه خارج شدن خودبخودی سوند را سریع به دکتر خود اطلاع دهید چرا که خارج شدن سوند باعث عفونت و تشکیل فیستول شده و عمل را خراب می کند.
پانسمان و بانداژ محل عمل به مدت 72 ساعت می باشد که به ترمیم زخم و جلوگیری از آلوده شدن و عفونت محل عمل کمک می کنند.

عوارض هیپوسپادیازیس

شایعترین عارضه عمل ایجاد فیستول یا سوراخ باریک در محل عمل که ادرار از آن خارج می گردد، می باشد. درمان آن بسته به شدت و بزرگی فیستول فرق می کند اگر اندازه فیستول کوچک باشد خودبخود و در عرض 6 ماه بسته خواهد شد. اگر اندازه بزرگ باشد و خودبخود بسته نشود باید با جراحی سرپایی محل فیستول را ببندیم.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (78 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اميد سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر. ٣٥ سال سن دارم ١٥سالي هست كه بيضه هام بزرگتر از حد معمول شدن وخيلي هم حساس با كوچك ترين برخورد درد شديد ميگيرن وقتي زياد پياده روي كنم هم دردش ون زياد ميشه بزرگيش هم اذيت كنندس تاحالا پز شك هم نرفتم لطفأ راهنماي كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      سونو بکنید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام از سایت خیلی خوبتون تشکر میکنم
    واقعا جای تقدیر وتشکر داره
    اقای دکتر من یک مدت سرباز بودم زیاد پست دادم وسرپا بودم اون موقع بیضه من درد کرد رفتم دکتر ازمایش دادم با سنو گرافی
    جوابش گفت بیضت هیدروسل داره ووارکوسل هم مشهود
    بعد گفت نمیدونم درمان گرادینگ باداپلر پیشنهاد میشود
    دارو داد خوب شد تقریبا باز یبار هم دکتر معاینه کرد گفت مشکلی نیست از شورتکس لستفاده کن
    ولی الان دوباره درد داره مخصوصا بیضه سمت راست اینهو خون رسانی با مشکل مواجه زیاد سر پا باشم دردش زیاد وصبح که از خواب بیدار میشم اصلا درد نداره لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم
    باعث ناباوری نمیشه که؟دردش بیشتر نشده؟نیازی به سونگرافی مجدد هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۱۱ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 3091 مشاهده پرسش
    سلام دکتر لطفا جواب بدهید بنده 5سالی است ازدواج کردم از سنین بلوغ یه غده بالای بیضه چپم هست در حالت عادی هیچ دردی نداره فقط فشار بدم داخل شکمم درد میگیره من سال 91به خاطر ناباروری که آزمایش دادم همه چی اوکی بود تعدا اسپرماه و......همه حالت نرمال داشتن خوشبختانه بعد 4ماه بهمن 91 خانومم حامله شد ولی بعد 6 ماه بچه که پسر بود سقط شد تو سونو هیچ مشکلی به غیر از پائین بودن جفت نگفتن که دکتر زنان که من ازش بدم اومد منو راه نداد کنار خانومم که آره اوضاع خطریه و اقدام و....رومتوقف کنید واستراحت مطلق مام که انگار نه انگار بگزیم بعد باز اسفند 92حامله شد 45 روز بعد به دلیل تشکیل نشدن قلب و خونریزی کورتاژ کردیم در هردو بار از جنین آزمایش گرفتن خصوصا دومی که خودم رفتم حالا نمیدونم آزمایش چی بود که گفتن مشکلی نداره میخواستم بدونم آیا این سقط ها میتونه از اون غده بالای بیضه ام باشه آخه یه جا خوندم گفته واریکوسل هم باعث سقط میشه؟!!!!مننون اگه جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      اصلا ارتباطی ندارد مشکل خانم است
    2. تصویر کاربر حامد سه شنبه ۱۱ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      جناب دکتر من عکس آزمایش اسپرم چندسال پیشم را گذاشتم که دیدین موردی نبود نه ؟درضمن برای اون غده بالای بیضه چیکار کنم ؟ خدا اموات شمار بیامرزه خیلی خیلی کمک کردین این یکی رو هم بفرمائید این غده دیگه چیه واریکسل هست؟یا چسز دیکه ای هست مرسی پس مربوط به خانمم هست نه این سقط ها درسته ؟راستی این سقط بعدا خدای نکرده باعث معلول شدن نشه؟خدای نکرده
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امير پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با سلام.. عکسى که فرستادم مربوط به آلت تناسلى من است..اين ضايعات هيچگونه درد يا خارشى ندارند اما آلت تناسلى من را زشت کرده اند.. ميخواستم ببينم بيمارى خاصى است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      غده چربی زیر پوستی است درمان ندارد حساس نباش
  • تصویر کاربر مهدى سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دکتر.من جوانى هفده ساله هستم و متاسفانه حدود 1 سال خودارضاى مى کردم اما به مدت 40 روز ترک کردم اما باز بعد مدتى تکرارکردم به مدت دو سال و الان در تخمدان سمت جب بعضى موقع درد کمى دارم تازه 1 روز هست اىن طورى شدم مى ترسم کمکم کنىد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی انجام بدهید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۰ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    اینجانب واریکوسل گرید 3 در سمت چب و گرید یک در سمت راست داشتم که در سال 90 عمل کردم . ازسال 88 که من متوجه بیماری خود شدم ، متوجه کوچک تر بودن بیضه سمت چپ خود که گرید 3 داشت شدم البته با لمس توسط خودم و نگاه در آینه. که البته الان هم که سه سال است عمل کرده ام باز هم وقتی خودم را لمس می کنم یا در آینه نگاه می کنم این موضوع پابرجاست . اما نکته جالب این است که زمانی که می خواستم عمل کنم قبل از عمل توسط دکتر سونوگرافی شدم و در کمال تعجب در نتیجه سونوگرافی آمده بود که هر دو بیضه طبیعی هستند و سایزشان یکی است . می خواستم بدونم علت این موضوع چیست چرا وقتی خودم را می بینم یا لمس می کنم بیضه چپم را کوچکتر از راستم می یابم ولی زمانی که سونوگرافی شدم سایز دوطرف یکسان ذکر شد.
    پیشاپیش از پاسخ شما تشکر می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      عمل کرده ای یبیخودی نگران نباش
  • تصویر کاربر سید دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    درد در دو طرف شکم بصورت خط اریب نزدیک لوله های حالب
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      باید سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر سنجری پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    با سلام
    مادرم 62سال سن دارند.سرطان کولون دارند.بعد از عمل روده و شیمی درمانی مشکلی از لحاظ تومور ندارند.یک سنگ 6.6mmدر کالیس تحتانی ویک سنگ 13.3mmدر حالب کلیه چپ دارند.پس از دوبار سنگ شکن سنگها شکسته نشده .دل درد شدید دارد .آیا با آندوسکوپی مشکل حل میشود؟چه آزمایشها و عکسی قبل از آندوسکوپی نیاز است؟

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      بله عکس سیتی اسکن از کلیه ها بگیرید مطب ببینم 02122642744
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام من عمل tul انجام دادم ولی گاهی اطراف مثانه ام درد میکنه وخارش میکنه التم میخاستم بدونم علت به عمل برمیگرده یا چیز دیگه ایست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      ایا چکاپ بعد از عمل داشتید
    2. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بله آزمایش دادم سوند هم داخل حالبم بود برداشتند وسنگ کلیه هم آزمایش دادم گفتن از کلسیم اوگزات زیادی است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر