جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره هیپوسپادیازیس چه میدانید؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

از قدیم الایام و از بدو تولد هر نوزادی بیماری هیپوسپادیازیس وجود داشته و از هر 300 تولد نوزاد پسر یک مورد دیده می شود که در گذشته به آن ختنه خدایی می گفتند یعنی پسر بچه ختنه شده به دنیا آمده است.  البته امروزه از نظر علمی این اصطلاح درست نمی باشد بلکه یک نوع عیب ساختاری آلت تناسلی مردانه مادرزادی می باشد.

تعریف هیپوسپادیازیس

در حالت طبیعی در آلت تناسلی مرد و نوزاد تازه متولد شده ادرار از نوک آلت تناسلی خارج می شود. در بیماری هیپوسپادیازیس مجرای آلت به جای نوک آلت در قسمت شکمی آلت قرار گرفته و بسته به شدت آن می تواند به نوع خفیف که در نزدیکی حشفه باشد. مثل شکل زیر و یا در حالت متوسط در وسط شکم آلت و در حالتهای شدید در نزدیکی بیضه ها و یا حتی در ناحیه میان دو راهی و جلو مقعد قرار بگیرد. هر چه محل خروج ادرار به طرف بیضه ها نزدیک باشد نشان دهنده شدت بیماری و همچنین همزمان بودن مشکلات دیگر از قبیل عدم نزول بیضه ها و یا وجود همزمان رحم و تخمدان در شکم نوزاد پسر و اختلال کلیوی در این نوزادان بالا است و باید بررسی شود.

شدت بروز هیپوسپادیازیس از نظر آماری چقدر است؟

همچنانکه عرض کردم در هر 300 مورد نوزاد بچه پسر دیده می شود.

imagesmnblp;

علت ایجاد بیماری هیپوسپادیازیس چیست؟

علت ایجادکننده بیماری هیپوسپادیازیس مشخص نیست ولی

  • ارث
  • زایمان در مادران بالای 40 سال
  • مصرف سیگار هنگام حاملگی
  • از همه مهمتر اختلال هورمون تستوسترون و عملکرد آن در دوران جنینی که باعث رشد آلت جنین در داخل رحم مادر می باشد از عوامل ایجاد کننده هیپوسپادیازیس می باشند.

از کجا متوجه شویم که نوزاد پسر هیپوسپادیازیس دارد یا نه؟

باید در بدو تلود و در اتاق عمل نوزاد توسط پزشک معاینه شود. همچنانکه عرض کردم در بیماری هیپوسپادیازیس خروجی آلت از قسمت شکمی آلت تناسلی می باشد نه نوک آن. امروزه مردان جوانی را می بینیم که علیرغم گذشت سالیان سال از سن آنها هنوز بیماریشان تشخیص داده نشده است و در سنین میانسالی و بزرگسالی جهت درمان به پزشک مراجعه می کنند.

imagesklj

عوارض هیپوسپادیازیس چیست؟

بسته به شدت بیماری هیپوسپادیازیس ممکن است بیماری علائم زیر را داشته باشد

✔️ اگر خروجی ادرار نزدیک نوک آلت باشد اغلب علائمی ندارد.

✔️ ممکن است باعث پخش ادرار هنگام ادرار کردن شود

✔️ هر چه خروجی ادرار در قسمت شکمی تر باشد اعث انحناء آلت می شود.

✔️ از نظر زیبایی آلت تناسلی که در کسانی که مخصوصاً در شرف ازدواج هستند بسیار مهم می باشد.

✔️ اگر نوک مجرا به جلو مقعد باز شود بیمار مجبور می شود در حالت نشسته ادرار کند.

imageskjl

درمان هیپوسپادیازیس

تنها روش درمان هیپوسپادیازیس عمل جراحی ترمیم مجرا می باشد و بهترین زمان عمل جراحی در دوران کودکی و قبل از شروع مدرسه حدود 5 سالگی می باشد. هدف از درمان رساندن و یا نزدیک کردن خروجی ادرار به نوک آلت تناسلی و یا نزدیکی آن می باشد. بسته به شدت هیپوسپادیازیس نوع عمل جراحی فرق می کند.

برای انجام عمل جراحی روز عمل باید فرد در بیمارستان بستری شود و با بیهوشی عمومی عمل ترمیمی مجرا انجام می گردد. در هیپوسپادیازیس هایی که خروجی ادراری در شکم آلت تناسلی و یا نزدیک بیضه ها قرار دارند اغلب کجی آلت یا کوردی همراه هیپوسپادیازیس نیز وجود دارد که همزمان و یا به صورت عمل دو مرحله ای اصلاح می شود. اگر خروجی ادرار در زیر حشفه یا گلانز باشد عمل راحت تر است. در این حالت پوست آن را برداشته و محل مجرا را به نوک آلت می رسانیم. مانند شکل اگر خروجی ادرار در قسمت شکم و یا نزدیک بیضه ها باشند جراحی سخت تر بوده و باید از پوست ناحیه آلت تناسلی را برداشته و به صورت مجرای ادراری در آورده و به اصطلاح عمل ترمیم مجرا با گرافت پوستی انجام می شود.

imagesmnb

مدت زمان بستری و توصیه های بعد از عمل

حین عمل برای بیمار یک سوند باریک گذاشته می شود که از آن هم برای تخلیه ادرار و عمل درست کردن مجرا روی آن استفاده می شود. به خاطر التهاب شدید محل عمل و راحت تخلیه شدن ادرار این سوند بسته به شدت هیپوسپادیازیس از 3 روز الی یک هفته خارج نمی شود و هر گونه خارج شدن خودبخودی سوند را سریع به دکتر خود اطلاع دهید چرا که خارج شدن سوند باعث عفونت و تشکیل فیستول شده و عمل را خراب می کند.
پانسمان و بانداژ محل عمل به مدت 72 ساعت می باشد که به ترمیم زخم و جلوگیری از آلوده شدن و عفونت محل عمل کمک می کنند.

عوارض هیپوسپادیازیس

شایعترین عارضه عمل ایجاد فیستول یا سوراخ باریک در محل عمل که ادرار از آن خارج می گردد، می باشد. درمان آن بسته به شدت و بزرگی فیستول فرق می کند اگر اندازه فیستول کوچک باشد خودبخود و در عرض 6 ماه بسته خواهد شد. اگر اندازه بزرگ باشد و خودبخود بسته نشود باید با جراحی سرپایی محل فیستول را ببندیم.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (78 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Mahoor جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام پسر ۴ ساله ای دارم که عمل هایپوسپادیاس رو توی سن ۱۵ ماهگی انجام داد ولی بخاطر ایجاد فیستول دوباره ۶ ماه بعد عمل شد، و الآن هم باز فیستول نوک سوزنی داره در حد خیس شدن پوست و اینکه یک قطره ادرار آویزون بشه،راهی هست بدون جراحی دوباره این فیستول برطرف بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      باید بیاید معاینه کنم
  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام من دچار کجی آلت و ختنه مادر زادی بودم همون 5 سالگی دکتر علی رازی منو عمل کردن و مشکل کجی و ختنه مادر زادی تقریبا درمان کردن ولی تو سن 16 سالگی دوچار تنگی شدید مجرا شدم به صورتیکه مجبور شدن دکتر رازی من یک عمل دو مرحله ای انجام دادن یک مرحله آلت من باز کردن چند روز باز بود و مجدد دوباره با گزاشتن سند برای من یک رگ برای خروج ادرار درست کردن و من تا الان که 36 سالمه مشکلی نداشتم و ازدواج کردم و یک بار هم خانومم باردار شد که بچه سقط شد الان از خانومم چند سالی هست که جدا شدم و الان دوباره دچار تنگی مجرا شدم و سخت ادرار میکنم رفتم پیش دکتر رازی ایشان یک عمل سرپایی انجام دادن که ببینن میشه تنگی برطرف کرد یا نه که متاسفانه گفتن نشده و باید عمل باز کنم الان سوالم اینه آیا باید دوباره عمل دومرحله ای انجام بدم؟ و اینکه اگه عمل کنم از نظر ظاهر الت به مشکل میخورم چون میخوام ازدواج کنم مجدد آیا روشی هست که عمل کنم و مشخص نباشه یا مثل گذشته تا چند سال جای برش و بخیه ها باقی میمونه همین الانشم واقعا از نظر ظاهری یه مقدار مشکل دارم واقعا حاضرم خودکشی کنم اما این عمل انجام ندم که به مشکل بخورم چون واقعا خسته شدم برام خیلی مهمه که تو زندگی مشترک به مشکل نخورم و مشخص نباشه ترو خدا شما کمکم کنید از دکتر رازی واقعا نا امید شدم بخدا اگه نشه برام کاری کرد خودکشی میکنم. ممنون میشم حدود هزینه عمل هم بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      RUG بگیرید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    پسر باید عمل کنه چون مراقبت خوب احتیاج داره بچه هم زبون نداری حرف بزنه خانومم متاسفانه صبرو تحملش کمه نمیتونه از بچه خوب نگهداری کنه میشه که آلن یک سال هستش 4سالگی عملش کنیم سوراخش پاینه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بیارید از نزدیک ببینمش
  • تصویر کاربر شایان سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام پسرمواوردم پیشتون بخاطرختنه مادرزادی که توبیمارستان گفتن.شماگفتیدمشکلی نداره ومیشه ختنه کرد.واینکه شماسرتون شلوغه خودتون دیگه ختنه نمیکنید.من توساوه هرجارفتم یه ایرادی دراوردنوترسیدم که ختنه کنن.میشه لطف کنیدخودتون ختنه کنید؟که منم تابزرگ شه دلواپسی نداشته باشم که خدانکرده پسرم مشکلی داره.واگرقبول زحمت کردیدهزینه اشم لطفابگید.ممنون میشم قبول کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      به متخصص اورولوژی مراجعه کنید
    2. تصویر کاربر شایان شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      خودتون قبول زحمت نمیکنیدیعنی؟
    3. تصویر کاربر شایان شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      یه دکترمیشه قم تهران معرفی کنیدیااگرتوهمون شهرخودمون ساوه میشناسید؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      جهت تعین وقت با شماره 02122642744 02122647404 09351142080 هماهنگ کنید هر روز از ساعت ۱۰الی۱۲صبح
    5. تصویر کاربر شایان یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      دکتربه این شماره هازنگ زدم گفتن بایدبه۲۹۱۲۱۰۶۰زنگ بزنی.دوروزه دارم زنگ میزنم همش اشغاله.چیکارکنم؟دستم به جایی بندنیس راهمم دوره بیام حضوری وقت بگیرم وهزینشوبپرسم.چیکارکنم؟ببخشیدبازپیام دادم
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      از 16 مهر به بعد زنگ بزنید جواب میدن
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین۳۰ دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام و درود
    من پسری مجرد و۳۰ساله هستم که بصورت مادرزادی هیپوسپادیازیس داشتم ولی یادمه سه سالم بود عمل شدم ولی هنوز سوراخ مجرای ادرار شاید نیم سانت پایینتر جای اصلی باشه
    تا الان هم هیچ مشکل ادراری و… نداشتم
    آیا نیاز به عمل دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باید بیاید از نزدیک معاینه کنم
  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب
    پسرم۶ساله و ۱۰ روز پیش عمل هایپوسپادیازیس انجام داده.بعد از برداشتن سوند همچنان موقع ادرار از محل قبلی که زیر آلت و از نوع خفیف هست ادرارش میاد.دکتر با تجویز پوماد هیدرو کورتیزون خواستن که سوراخ جدید باز نگهداریم ولی از دو ناحیه ادرار خارج میشه.
    خیلی نگرانم (خواهشا راهنمایی کنید)
    چطورمحل قبلی ادراد بسته میشه و آیا کجی مختصرقابل حل هست؟آیا در بزرگسالی و باروری مشکل ساز است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      باید از نزدیک معاینه بشه شاید نیاز به جراحی مجدد داشته باشه
  • تصویر کاربر اراد شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    دکتر خسته نباشین پسرم موقع که به دنیا اومد را ه اصلی ادرارش بسته بود یه سوراخ کوچیک خیلی نزدیک به انداز یک موهم شاید کمتر به سواراخ اصلی دارد ازاونجا ادرارمیکند حالا خواستم بپرسم کی باید عملش کنم الان ۳۰روزش هست عملش سخت هست یانه خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      ۶ ماهگی به بعد
  • تصویر کاربر افسانه شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسرم مادر زادی مجرای ادراریش زیر بود عمل کرده ولی بازم مجراش رو آلتش قرار نگرفته هنوز پایین هس دکترگفتن بیشتر ازاین نمیشه بالا آورد بعد 6ماه ختنش کردن الان دو سالی هس مجراش تنگ هست بردم دکترش دید گفت نمیشه مجراش دست زد خراب میشه ولی ادرارش باریک هست وحدود یک متر جلوتر میریزه وادرارش تیز هست دیروز باز بردمش دکتر گفت با مسولیت خودت فقط عملش میکنم الان هم تنگ هست هم دکترمیگن مجراش خراب میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      باید معاینه و سیستوسکوپی انجام بشه تا بشه نظر داد
    2. تصویر کاربر افسانه پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سیستوسکوپی یعنی چی معاینه دوبار دکتر دیدن گفتن نمیشه مجراش دست زد خراب میشه اما ادرارش باریک هس وطول میکشه ادرارش اما درد نداره
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      با دوربین باید داخل مجرا دیده شه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام من پسرم عمل کردم بعد از عمل خیلی بیتابی سوزش داره چه داروی براش خوبه پنج سالشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      چه عملی کرده؟
    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام خدمت آقای دکتر والا به اصلاح محلی پسرم ختنه خدایی بود سوراخ مجرای ادرار خیلی نزدیک به نوک الت هست روز سه شنبه ۲۱/۲/1400 دکتر خالدی از شهرکرد عملش کرد یک روز بعد عمل حالش خوب دردی نداشت از روز دوم به بعد خیلی درد سوزش داره
      واینکه چندروز بعد عمل سوند باید خارج بشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      گزارش عمل را ببینم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نوزاد سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 433 مشاهده پرسش
    سلام پسرم بدنیااومدگفتن ختنه مادرزادی.پیش اورولوژیست بردیم گفت سه ماهگی بیاریدبراختنه.بردیم گفت یکسالگی بیاریدبراختنه
    الان سه ماهوخورده ایه.گفتن ختنش بابقیه بچه هافرقی نداره.الان میترسم وقت مناسب براختنه روازدست بدیم واینکه درسته که گفتن ختنش فرقی نداره.اقای دکترخیلی داغونم کرده این موضوع ازوقتی پسرم بدنیااومده همش درگیره این موضوعم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      ختنه دیر نمیشه ، ولی برای بررسی باید حتما معاینه کنم تا بتوانم نظر درست بدهم
    2. تصویر کاربر نوزاد دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      الان توعکسی که براتون فرستادم چه مشکلی داره
    3. تصویر کاربر نوزاد دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      الان مشکل پسرمن چیه.پوستش بهم نچسبیده مجارای ادراش جای نامناسبه چی😢
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      با عکس نمیشه درست قضاوت کرد ، مجراش کمی پایین تره باید معاینه کنم
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر