جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره تنگی مجرای ادراری چه می دانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه مردان و زنان زیادی مراجعه می کنند که از تنگی مجاری ادراری وکاهش جریان آن شاکی هستند. این افراد در شکایت خود اظهار می دارند که ادرارشان باریک می آید و قطره قطره می شود. این افراد در شرح حال خود می گویند که ادرار آنها مثل شیر قوری یا سماوری که جرم گرفته باشد باریک و قطره قطره است و ادرارشان تخلیه نمی شود و در مواردی به علت عدم تخلیه مایع منی بیمار ممکن است با شکایت از ناباروری مراجعه کنند.

در هر فردی که خروجی و سرعت پرش ادرار کاهش یافته و ادرار باریک می آید حتماً باید دو علت را در نظر داشت:

✔️ خروجی مثانه تنگ شده که می تواند به علت بزرگی پروستات که اغلب در مردان بالای 50 سال دیده می شود و یا تنگی مجرای ادراری که اغلب در مردان جوان مشاهده می شود.

عکس بزرگی پروستات

✔️ اختلال در پمپاژ مثانه که موتور انقباضی مثانه خوب و پرقدرت پمپاژ نمی کند و لذا باعث می شود که ادرار سرعت پرش بالایی نداشته باشد و ادرار در داخل مثانه باقی بماند.

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟ چرا مجرا تنگ می شود؟

علل مختلفی در ایجاد تنگی مجرای ادراری دخیل هستند که به شرح تک تک آنها می پردازیم:

– عفونت های مقاربتی

 در رأس همه آنها التهاب مجرای ادراری به علت بیماری سوزاک می باشد که از طریق روابط جنسی بدون محافظت شده با کاندوم از فرد آلوده انتقال پیدا کرده و بعد از چند روز تا چندین هفته می تواند خارش و سوزش مجرا و ترشحات چرکی زرد غلیظ که لباس زیر بیمار را آلوده می کند. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله به پزشک متخصص مجاری ادراری مراجعه نمایید. دکتر شما پس از معاینه ابتدا درخواست کشت و آنتی بیوگرام اول صبح روز بعد و بدون ادرار کردن صبحگاهی شما را به آزمایشگاه می فرستد.

شما صبح اول وقت بدون ادرار کردن باید به آزمایشگاه بروید. تکنسین آزمایشگاه با فشار دادن مجرا توسط شما از ترشحات نمونه برداری می کند تا نوع عفونت را با آزمایش مشخص کنند. بر اساس تخشیص آزمایشگاه در صورت آلودگی به سوزاک و یا کلامیدیاباید هم شما و هم شریک جنسیتان حداقل به مدت 10 روز آنتی بیوتیک با دستور پزشک خود استفاده نمایید. ( در صورت مصرف یک نفر دوباره عفونت از شریک جنسی منتقل خواهد شد) اگر عفونت مجرای ادراری سوزاک و کلامیدیا درمان خوب نشوند یکی از علل شایع تنگی مجرای ادراری  می باشند. این امر در گذشته که سطح بهداشت و اطلاعات پایین بود یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری در مردان به حساب می آمد.

– سوند زدن بی رویه

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟

 امروزه یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری آسیب به مجرا حین سوند زدن توسط افراد غیر مجرب می باشد. افرادی که به علل مختلف دچار احتباس ادراری یا شاش بند می شوند جهت رهایی از درد آن و تخلیه ادراری جهت سونداژ به مراکز درمانی مراجعه می کنند. باید مواظب باشید که سونداژ توسط فرد متخصص انجام شود. یک سوند زدن خوب باید مشخصات زیر را داشته باشد تا آسیب به مجرا ایجاد نشود.

1) از سوند خیلی کلفت استفاده نشود.

2) موقع سوند زدن باید آن را آهسته و بدون فشار به طرف مثانه هل داد. اگر به هر علتی سوند عبور نکرد هر گونه زور زدن و خونی کردن مجرا ممنوع می باشد. 3- اگر سوند رد نشد باید مسیر توسط متخصص ارولوژی آندوسکوپی و علت آن مشخص گردد. زور زدن اضافی باعث خرابی مجرا و تنگی ثانویه خواهد شد.

– تصادف و آسیب به مجرا

 در تصادفات که مخصوصاً باعث شکستگی لگن می شوند حتماً باید به آسیب مجرا و پارگی آن فکر کرد. طبق قانون کلی در بیماران تصادفی که خون در نوک مجرا دارند نباید سوند زد و باید مثانه را از بالای مثانه تخلیه کنیم.

– ختنه

 یکی از عوارض تنگی مجرای ادراری عمل ختنه است که در بعضی از بچه ها باعث انسداد و تنگ شدن نوک مجرا می گردد که در معاینه ته مجرا کاملاً تنگ می باشد و ادرار بچه باریک می آید و خوب تخلیه نمی شود.

– آسیب به مجرا حین عمل جراحی

در بعضی از عمل ها از قبیل جراحی پروستات و مخصوصاً سرطان پروستات به علت نوع عمل و حساسیت محل تنگی ایجاد می شود که درصدی از آن با رعایت ظرافت عمل قابل پیشگیری است ولی بعضی موارد غیر قابل اجتناب می باشد.

– زگیل تناسلی

زگیل تناسلی پیشرفته نیز می تواند در موارد نادری باعث تنگی مجرای ادرار ی شود.

علائم و نشانه های تنگی مجرا

باریک آمدن ادرار، قطع و وصل شدن، شتاب پایین پرش ادرار، عدم تخلیه مثانه و ادرار باقی مانده بالا واحتباس ادراری و در مواردی ناباروری می تواند علائم و نشانه های تنگی مجرا باشد.

عوارض تنگی مجرای ادرار چیست؟

آیا تنگی مجرای ادرار خطرناک است؟ تنگی مجرای ادراری به عنوان مانعی در جلو عملکرد مثانه جهت تخلیه ادراری می باشد و لذا فشار آن به گردن مثانه افتاده و باعث می شود که :

  • ادرار در داخل مثانه باقی بماند
  • باعث رسوب و سنگ مثانه شود.
  • باعث عفونت های عود کننده و مقاوم به درمان شود.
  • ادرار باقیمانده به کلیه ها پس زده و باعث نارسایی کلیه ها می شود.
  • فرد دچار احتباس ادراری می شود.
  • به علت فشار باعث ضخیم شدن عضلات مثانه و اختلال در پمپاژ مثانه می شود.

آیا محل تنگی در جای مشخص مجرا اتفاق می افتد؟

بسته به علت ایجاد کننده تنگی جای آن فرق می کند و لذا ممکن است بعد از ختنه در نوک آلت باشد و یا در مجرای وسطی و خلفی ادراری ایجاد شود.
امروزه قطعی ترین روش تشخیص تنگی مجرای ادراری سیستوسکوپی است که به صورت سرپایی با عبور دوربین به داخل مجرا تشخیص داده میشودمثل شکل

IMG_0222

تکلیف فرد مبتلا به تنگی مجرای ادراری چیست؟

پیشگیری بهترین درمان است. به یاد داشته باشید یکی از اعضای بدن که اگر آسیب ببیند درست نخواهد شد مجرا است. اغلب بیماران مبتلا به تنگی مجرای ادراری دوبار مبتلا به عود بیماری خواهند شد و لذا باید با متانت و صبوری و با مراجعه منظم به دکتر خود با بیماری خود کنار بیایند.

درمان تنگی مجاری ادراری

راه درمان تنگی مجرا ی مشخص است، رفع تنگی . درمان تنگی مجرای ادراری بسته به محل آن و طول تنگی مجرا به دو روش انجام می شود:

1- به طریق آندوسکوپی

امروزه بهترین درمان برای تنگی های سطحی مجرا که طول کوتاهی دارند باز کردن تنگی به روش آندوسکوپی می باشد. در این روش با استفاده از یک چاقو که از دوربین عبور داده می شود در ساعت 12 محل تنگی را باز می کنیم و موقتاً برای بیمار 24-48 ساعت سوند گذاشته می شود و سپس خارج می گردد. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود. نکته مهم این است که به علت شانس عود تنگی مجرا بیمار باید با فواصل منظم به پزشک معالج خود مراجعه نماید. مثل شکل

imagesm0

2- درمان جراحی

برای تنگی های با طول زیاد و تنگی های عمقی مجرا بهترین درمان عمل جراحی باز می باشد که در آن با برش روی مجرا که اغلب در ناحیه پرینه و یا میان دو پا و جلو مقعد است قسمت تنگی مجرا را ب جراحی برداشته و محل های سالم را به هم پیوند می زنیم. در صورتی که تنگی خیلی طولانی باشد از گرافت های دیگر اعضای بدن از جمله از مخاط دهان برداشته و به عنوان مجرا جهت پر کردن طول تنگی استفاده می شود.

indexjk index][

عوارض عمل جراحی

شایعترین عارضه جراحی عود تنگی است که نیازمند پیگیری های بعدی می باشد.

همچنین می توانید صحبت های دکتر را در این رابطه گوش کنید.

در صورت کاهش جریان ادراری و احساس تنگی مجرا جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید. خدمتگزار شما دکتر کرمی

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

4.1/5 - (93 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    من پسری 23 ساله هستم. چند وقت پیش دچار بند بند شدن ادرار و گرمای خیلی زیاد آن و رمگ پررنگ شدم
    با مراجعه به دکتر شهرمون بران آزمایش ادرار نوشت و با دیدن آزمایش از وجود خون در ادرار خبر داد. و گفت چیزی نیس و دو قرص افلوکساسین و تولترودین داد که با تموم کردن قرص ها تغییری در من حاصل نشد تا این که امروز در ادرارم به صورت آشکار خون رو دیدم. مشکلم چیه آقای دکتر؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      در سن شما مهم نیست
  • تصویر کاربر حامد شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    بدلیل مبتلا شدن به بیماری CIPD که بیماری مربوط به مغزو اعصاب میباشد دچار تکرر ادرار هستم .شش ماه است که مبتلا به این بیماری هستم.در ضمن 54 ساله هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      نوار مثانه 09351142080
  • تصویر کاربر کاظمی شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشی
    من حدودا ۳هفته ای هست که دچار دفع ادرار زیاد شدم جوری شده که هر ۳۰_۴۰دقیقه یکبار باید بروم دستشویی که این دستشوییرفتن موجب عذابمن شده حتی دکتر هم رفتم و گفته عفونت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی اروپدینامیک شوید و آزمایش و کشت ادرار
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    بعد از عمل جراحی باز مجرا تا چند وقت باید به خودم سوند بزنم؟آیا تا اخر عمر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      بسته به نوع تنگی است
  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 397 مشاهده پرسش
    سلام دکتر. یک موضوع منو خیلی نگران کرده من حدود 8 الی 7 ساله که بغل یا زیر آلتم نزدیک ختنه گاه چندتا حالت جوش یا زخم وجود داره که علی رغم گذشت این سالها هیچ تغییری یا بهبودی نکرده.در یک سایت خوندم این از علایم سرطان آلت میتونه باشه .با توجه به اینکه رنگ دانه های آلتم هم حدود همان سالها از بین رفته و به همین مقدار ثابت مانده آیا این از نشانه های سرطانه.خیلی نگرانم دکتر خواهش میکنم جوابمو بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      عکسش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر من حدود یک سالی میشه که به از ادرار از مجرای ادرای خون خارج میشه و حتی این خون همیشه جریان دارد و قبل از ادرار نیز از من خارج میشود و آزمایش تنگی مجرا دادم که منفی بود آزمایش عفونت ادراری هم دادم که اونم منفی بود آزمایش psaهم برای سرطان پروستات دادم که اونم منفی بود در نهایت آزمایش سیستوسکوپی دادم که ببینم سرطان مثانه نداشته باشم که بازم منفی بود البته موقع ادرار به خوبی از من دفع نمیشه و بعد از ادرار دوباره احساس ادرار دارم به نظر شما میشه که من تنگی مجرا داشته باشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      نه چون سیستوسکوپی مشخص میکند
  • تصویر کاربر ش. جمعه ۱۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. در سایتتون سوال پرسیده بودم و فرمودین عکس رو براتون ارسال کنم. کپی سوالم رو هم براتون اینجا میگذارم. در ضمن به جز سوالی که پرسیدم من انحراف آلتم رو با نقاله حساب کردم دقیقا 30 درجه هستش. لطف میکنید با توجه به عکس ها نظرتون رو راجع به هم سوالم و هم انحراف التم بفرمایید. بسیار سپاس گزارم. کد رهگیری سوال قبل: il8g310014

    با سلام خدمت شما آقای دکتر. من پسری 25 ساله هستم. از زمانی که یادم میاد آلتم به طرف راست انحراف داشته و با مراجعه به سایت شما راه های درمان انحراف رو مطالعه کردم که البته عمل جراحی منو نگران هم میکنه چون میترسم به آلتم صدمه وارد بشه و عصب ها از کار بیفتن.ولی چند روز پیش برای اولین بار متوجه چیزجدیدی شدم. در هنگام نعوظ متوجه شدم پوستی که آلت را به بیضه متسل میکنه در وسط بیضه ها نیست و تقریبا روی بیضه سمت چپ هستش (قبلا این طور نبود) و باعث میشه که بیضه سمت چپم به سمت بالا کشیده شود و به طور کلی انگار که بیضه چرخیده و بیضه چپ سمت بالا و راست در زیر اون قرار میگیره. بعد از جستجو در اینترنت متوجه شدم که آلت من طبیعی نیست و پرده دار هستش. باید ذکر کنم که هیچ درد و یا مشکلی ندارم ولی فقط در هنگام نعوذ بیضه چپم به سمت بالا کشیده میشود که من رو نگران میکنه و سریعا حالت نعوظ رو از دست میدم (به دلیل نگرانی). همچنین از اون روز احساس میکنم بیضه هام جمع شدن و کوچک تر جلوه میکنن. (شاید به علت جساس شدن این طور به نظرم میاد). چند ماه پیش به دلیل یک ناراحتی جزیی سونوگرافی انجام دادم و گفتن که همه چیز نرماله. بیضه در سایز نرمال هست و ... ولی به من نگفتن که آلت تناسلی پرده دار دارم. سوالم اینه که آیا ممکنه این پرده و کشیدن پوست بیضه باعث پیچش بیضه بشه و یا صدمه ایی به بیضه بزنه؟ چی کار کنم که حداقل این پرده در وسط قرار بگیره و بیضه رو به سمت بالا نکشه؟ (در طول 25 سال زندگی این اولین باره که متوجه این موضوع شدم) ممنون میشم که منو راهنمایی کنید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      باز نشد
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۷ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 921 مشاهده پرسش
    سلام. من حس ادرار ندارم ینی متوجه نمیشم دسشویی دارم تا زمانیکه زیر شکمم درد میگیره و متوجه میشم دسشویی دارم. ممنون که به سوال من جواب میدید دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      09351142080 نوار مثانه
  • تصویر کاربر سجاد سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    باسلام متاهل هستم 34 سالمه. مدتي است در اسپرم بنده تكه هاي جامد زرد رنگ نسبتا بزرگ به تعداد20 عدد ديده ميشود لطفا راهنمايي كنين .آزمايش اسپرم دادم. حجم اسپرمم1.6 هست.واريكوسل گريد1 هم دارم.خيلي نگرانم ممنونم از جوابتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      کشت اسپرم دهید از نظر عفونت
  • تصویر کاربر سونیا یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پدرم ازمایش psa انجام دادن که مقدارش بیشتر از 4 بود وچون در شهرستان ما متخصص نبود پزشک عمومی دارویی دادن که مربوط به التهاب (از اینترنت مطالعه کردم)اقای دکتر هیچ گونه ناراحتی هم نه قبلا داشتن و نه حالا. از تبریز از متخصص وقت گرفتیم که بعد از انجام ازمایش و سونوگرافی و معاینه مقعدی فرمودند چیز بد خیمی نیست و دارو دادن و برای یک ماه بعد وقت دادن ازمایش جدیدی که دادن من هم اولی و هم جدید رو برای شما ارسال میکنم گفتن شاید نمونه نیاز باشه گرفت. لطفا اقای دکتر خواهش میکنم بگین که مشکلش جدی هستش درمان داره ؟ در صورت جراحی برگشت بیماری وجود داره ؟ پدرم 60 ساله هستن . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نمونه برداری کنید فیلم نمونه برداری پروستات سایت من را ببینید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر