جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره تنگی مجرای ادراری چه می دانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه مردان و زنان زیادی مراجعه می کنند که از تنگی مجاری ادراری وکاهش جریان آن شاکی هستند. این افراد در شکایت خود اظهار می دارند که ادرارشان باریک می آید و قطره قطره می شود. این افراد در شرح حال خود می گویند که ادرار آنها مثل شیر قوری یا سماوری که جرم گرفته باشد باریک و قطره قطره است و ادرارشان تخلیه نمی شود و در مواردی به علت عدم تخلیه مایع منی بیمار ممکن است با شکایت از ناباروری مراجعه کنند.

در هر فردی که خروجی و سرعت پرش ادرار کاهش یافته و ادرار باریک می آید حتماً باید دو علت را در نظر داشت:

✔️ خروجی مثانه تنگ شده که می تواند به علت بزرگی پروستات که اغلب در مردان بالای 50 سال دیده می شود و یا تنگی مجرای ادراری که اغلب در مردان جوان مشاهده می شود.

عکس بزرگی پروستات

✔️ اختلال در پمپاژ مثانه که موتور انقباضی مثانه خوب و پرقدرت پمپاژ نمی کند و لذا باعث می شود که ادرار سرعت پرش بالایی نداشته باشد و ادرار در داخل مثانه باقی بماند.

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟ چرا مجرا تنگ می شود؟

علل مختلفی در ایجاد تنگی مجرای ادراری دخیل هستند که به شرح تک تک آنها می پردازیم:

– عفونت های مقاربتی

 در رأس همه آنها التهاب مجرای ادراری به علت بیماری سوزاک می باشد که از طریق روابط جنسی بدون محافظت شده با کاندوم از فرد آلوده انتقال پیدا کرده و بعد از چند روز تا چندین هفته می تواند خارش و سوزش مجرا و ترشحات چرکی زرد غلیظ که لباس زیر بیمار را آلوده می کند. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله به پزشک متخصص مجاری ادراری مراجعه نمایید. دکتر شما پس از معاینه ابتدا درخواست کشت و آنتی بیوگرام اول صبح روز بعد و بدون ادرار کردن صبحگاهی شما را به آزمایشگاه می فرستد.

شما صبح اول وقت بدون ادرار کردن باید به آزمایشگاه بروید. تکنسین آزمایشگاه با فشار دادن مجرا توسط شما از ترشحات نمونه برداری می کند تا نوع عفونت را با آزمایش مشخص کنند. بر اساس تخشیص آزمایشگاه در صورت آلودگی به سوزاک و یا کلامیدیاباید هم شما و هم شریک جنسیتان حداقل به مدت 10 روز آنتی بیوتیک با دستور پزشک خود استفاده نمایید. ( در صورت مصرف یک نفر دوباره عفونت از شریک جنسی منتقل خواهد شد) اگر عفونت مجرای ادراری سوزاک و کلامیدیا درمان خوب نشوند یکی از علل شایع تنگی مجرای ادراری  می باشند. این امر در گذشته که سطح بهداشت و اطلاعات پایین بود یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری در مردان به حساب می آمد.

– سوند زدن بی رویه

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟

 امروزه یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری آسیب به مجرا حین سوند زدن توسط افراد غیر مجرب می باشد. افرادی که به علل مختلف دچار احتباس ادراری یا شاش بند می شوند جهت رهایی از درد آن و تخلیه ادراری جهت سونداژ به مراکز درمانی مراجعه می کنند. باید مواظب باشید که سونداژ توسط فرد متخصص انجام شود. یک سوند زدن خوب باید مشخصات زیر را داشته باشد تا آسیب به مجرا ایجاد نشود.

1) از سوند خیلی کلفت استفاده نشود.

2) موقع سوند زدن باید آن را آهسته و بدون فشار به طرف مثانه هل داد. اگر به هر علتی سوند عبور نکرد هر گونه زور زدن و خونی کردن مجرا ممنوع می باشد. 3- اگر سوند رد نشد باید مسیر توسط متخصص ارولوژی آندوسکوپی و علت آن مشخص گردد. زور زدن اضافی باعث خرابی مجرا و تنگی ثانویه خواهد شد.

– تصادف و آسیب به مجرا

 در تصادفات که مخصوصاً باعث شکستگی لگن می شوند حتماً باید به آسیب مجرا و پارگی آن فکر کرد. طبق قانون کلی در بیماران تصادفی که خون در نوک مجرا دارند نباید سوند زد و باید مثانه را از بالای مثانه تخلیه کنیم.

– ختنه

 یکی از عوارض تنگی مجرای ادراری عمل ختنه است که در بعضی از بچه ها باعث انسداد و تنگ شدن نوک مجرا می گردد که در معاینه ته مجرا کاملاً تنگ می باشد و ادرار بچه باریک می آید و خوب تخلیه نمی شود.

– آسیب به مجرا حین عمل جراحی

در بعضی از عمل ها از قبیل جراحی پروستات و مخصوصاً سرطان پروستات به علت نوع عمل و حساسیت محل تنگی ایجاد می شود که درصدی از آن با رعایت ظرافت عمل قابل پیشگیری است ولی بعضی موارد غیر قابل اجتناب می باشد.

– زگیل تناسلی

زگیل تناسلی پیشرفته نیز می تواند در موارد نادری باعث تنگی مجرای ادرار ی شود.

علائم و نشانه های تنگی مجرا

باریک آمدن ادرار، قطع و وصل شدن، شتاب پایین پرش ادرار، عدم تخلیه مثانه و ادرار باقی مانده بالا واحتباس ادراری و در مواردی ناباروری می تواند علائم و نشانه های تنگی مجرا باشد.

عوارض تنگی مجرای ادرار چیست؟

آیا تنگی مجرای ادرار خطرناک است؟ تنگی مجرای ادراری به عنوان مانعی در جلو عملکرد مثانه جهت تخلیه ادراری می باشد و لذا فشار آن به گردن مثانه افتاده و باعث می شود که :

  • ادرار در داخل مثانه باقی بماند
  • باعث رسوب و سنگ مثانه شود.
  • باعث عفونت های عود کننده و مقاوم به درمان شود.
  • ادرار باقیمانده به کلیه ها پس زده و باعث نارسایی کلیه ها می شود.
  • فرد دچار احتباس ادراری می شود.
  • به علت فشار باعث ضخیم شدن عضلات مثانه و اختلال در پمپاژ مثانه می شود.

آیا محل تنگی در جای مشخص مجرا اتفاق می افتد؟

بسته به علت ایجاد کننده تنگی جای آن فرق می کند و لذا ممکن است بعد از ختنه در نوک آلت باشد و یا در مجرای وسطی و خلفی ادراری ایجاد شود.
امروزه قطعی ترین روش تشخیص تنگی مجرای ادراری سیستوسکوپی است که به صورت سرپایی با عبور دوربین به داخل مجرا تشخیص داده میشودمثل شکل

IMG_0222

تکلیف فرد مبتلا به تنگی مجرای ادراری چیست؟

پیشگیری بهترین درمان است. به یاد داشته باشید یکی از اعضای بدن که اگر آسیب ببیند درست نخواهد شد مجرا است. اغلب بیماران مبتلا به تنگی مجرای ادراری دوبار مبتلا به عود بیماری خواهند شد و لذا باید با متانت و صبوری و با مراجعه منظم به دکتر خود با بیماری خود کنار بیایند.

درمان تنگی مجاری ادراری

راه درمان تنگی مجرا ی مشخص است، رفع تنگی . درمان تنگی مجرای ادراری بسته به محل آن و طول تنگی مجرا به دو روش انجام می شود:

1- به طریق آندوسکوپی

امروزه بهترین درمان برای تنگی های سطحی مجرا که طول کوتاهی دارند باز کردن تنگی به روش آندوسکوپی می باشد. در این روش با استفاده از یک چاقو که از دوربین عبور داده می شود در ساعت 12 محل تنگی را باز می کنیم و موقتاً برای بیمار 24-48 ساعت سوند گذاشته می شود و سپس خارج می گردد. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود. نکته مهم این است که به علت شانس عود تنگی مجرا بیمار باید با فواصل منظم به پزشک معالج خود مراجعه نماید. مثل شکل

imagesm0

2- درمان جراحی

برای تنگی های با طول زیاد و تنگی های عمقی مجرا بهترین درمان عمل جراحی باز می باشد که در آن با برش روی مجرا که اغلب در ناحیه پرینه و یا میان دو پا و جلو مقعد است قسمت تنگی مجرا را ب جراحی برداشته و محل های سالم را به هم پیوند می زنیم. در صورتی که تنگی خیلی طولانی باشد از گرافت های دیگر اعضای بدن از جمله از مخاط دهان برداشته و به عنوان مجرا جهت پر کردن طول تنگی استفاده می شود.

indexjk index][

عوارض عمل جراحی

شایعترین عارضه جراحی عود تنگی است که نیازمند پیگیری های بعدی می باشد.

همچنین می توانید صحبت های دکتر را در این رابطه گوش کنید.

در صورت کاهش جریان ادراری و احساس تنگی مجرا جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید. خدمتگزار شما دکتر کرمی

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

4.1/5 - (94 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضیه سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    من یک خانم 31 ساله هستم که دو فرزند با وزن بالای 4 کیلو با زایمان طبیعی به دنیا آوردم.پس از تولد فرزند دومم که اکنون 8ماهه است افتادگی مثانه پیدا کردم.البته اوایل احساس اضافه بودن چیزی را داشتم اما الان ندارم.الان حدودا دوماهه تکرر ادرار گرفتم.یعنی فقط بعد دستشویی رفتن دوباره احساس دستشویی دارم اگر تحمل کنم و نروم بعد یکی دوساعت خوب میشوم.شبها اینطور نیستم.پیگیری کردم آزمایش ادرار و کشت و سونو...همه چیز خوب بود. یک سری آنتی بیوتیک برای عفونت مثانه و رحم استفاده کردم و بهتر شدم ولی باز همانطور میشوم. آیا این از افتادگی مثانه است یا علت دیگری دارد؟ چه چیزی پیشنهاد میکنید؟ بسیار ممنون اجرتان با خانم زهرا(س)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام با انجام نوار مثانه يا تست اروديناميك مشخص ميشود
  • تصویر کاربر آرش یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید مزاحم میشم. من بیست وچهارسالمه مجردم قبلاً روی آلتم می خوابیدم و خود ارزایی میکردم بعدها که خطراشو فهمیدم دست کشیدم اما آلتم از ناحیه زیر بیضه ام باریک هست و به سمت پایین متمایله و نعوظم رو زود از دست میدم . به پزشک هم مراجعه کردم عکس رنگی داپلر گرفتم گفتن از لحاظ وریدی و وجود بافت فیبری و کلیسیفه توی اجسام غاری آلتم وجود نداشت. و گفتند بیشتر مربوط به استرس است. آیا درمانی دارد. چکار باید بکنم. لطفاً جواب سوالمو بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام عكسش وا بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . من خیلی دیر به دیر یعنی هر 6 ماه یا بیشتر مثلا هر یک سال دچار احتلام شبانه میشم و وقتی توی خواب احساس میکنم که دارم احتلام میشم جلوی بیرون آمدنش رو میگیرم و دست خودم نیست. بنظر شما علت این دیر احتلام شدن من چیه ؟ و این جلوگیری از احتلام مشکلی بوجود میاره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام بايد بررسي هورموني شويد
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۲۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام آقای دکتر بررسی هورمونی چطور انجام میشه ؟ آیا با آزمایش انجام میشه و از نظر هزینه چطوریه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      دكتر غدد برويد
    4. تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر که وقت شما رو میگیرم . یه سوال داشتم . کسی که میل جنسی کمی داره باز هم باید بررسی هورمونی بشه و دکتر غدد بره ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      بله
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۲۳ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر کرمی ..من 43 سال سن دارم و مدتی است که مشکل دفع ادرار دارم که ای مشکل شامل دفع ادرار باریک - دو شاخه -پخش - قطره قطره وبعضی وقتها هم راحت دفع مشود ولی به طور کامل نه آزمایش ودو بار سونو گرافی انجام دادم نرمال بود بعد عکس از محرا گرفتم نرمال بود در ضمن گه گاهی درد مختصری در لگنم احساس میکنم بعد از این مراحل گفتند پروستاتیت دارم وقطره روغن کدو تجویز کردند لطفا بفرماید تشخیص شما چیست خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۳ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      يلام تخليه خوب نيست بايد نوار بگيريد از مثانه٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۲۴ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    عرض سلام خدمت اقای دکتر کرمی ..من 43 سال سن دارم .مدتی است که مشکل دفع ادرار دارم که که بصورت باریک .دو شاخه .قطره قطره وعدم تخلیه کامل و بعضی وقتها هم بصورت عادی دفع مشود در ضمن هر از گاهی هم درد مختصری در لگنم احساس میکنم ازمایش وسونو انجام دادم نرمال بود بعد عکس از مجرا گرفتم نرمال بود .بعد از این مراحل گفتند پروستاتیت دارم تشخیص شما چیست خیلی ممنون اگه من را از این بلا تکلیفیدر بیارید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      از نظر من بايد نوار عصب مثانه بگيريد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر سوال ما در مورد برخورد منشی خانم در مطب شما هست که پاسخگوی بیمار نیست. ما با شماره 02122642744تماس که میگیرم و میگوییم از استان زنجان تماس گرفتیم بابت مشکلی مثانه ای که خواهرم دچارش هست. ایشون گوشی رو قطع میکنند و میگویند با نفرولوژی تماس بگیرید. و ما جراح هستیم. به ما ربطی ندارد!!!!
    1. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      آقای دکتر ما در مورخه19فروردین شنبه حدود 10الی 10نیم صبح با شماره مطب شما تماس گرفتیم و چند بار هم تماس گرفتیم یک خانمی گوشی ر برداشت و میخواستیم وقت بگیریم برای ویزیت. ولی ایشون به طور تعجب انگیزی گفتن مشکلات مثانه و تکرر ادرار به ما ربطی نداره و باید به نفرولوژی مراجعه کنید!!!!آقای دکتر پس این اتفاق یعنی چی ؟اون خانم گفتن ما جراح هستیم به ما ربطی نداره!! البته خواهرم قبلا به دکتر نفرولوژی هم مراجعه کرده و گفتن از لحاظ کلیه مشکلی نداره. پس آقای دکتر تکرر اد رار و مثانه به شما مربوط نباشه به کی مربوطه؟؟ ما چطور میتونیم از شما وقت ویزیت و بررسی بیشتر رو بگیریم پس؟؟؟؟منشی شما نمیزاره که آدم حرفش رو بزنه.ممنون از شما استاد بزرگوار.
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      البته آقای دکتر بعد از ظهر تماس گرفتیم و وقت هم گرفتیم ازمطب. ولی در نوبت صبح اون خانم پاسخگوی تلفنتون احتمالا حال عادی نداشت.در هر صورت با سپاس از شما دکتر عزیز و استاد قرآنی بزرگوار.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام بهترين وسيله تشخيص تكرر ادراري مزمن نوار عصب مثانه است؟زنگ بزنيد به ان خانم بفرماييد وقت نوار مثانه ميخواهم نتيجه را بفرماييد
    4. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      برای هفته آینده آینده آقای دکتر هم وقت ویزیت گرفتیم هم نوار مثانه.بلکه شما علاج را مشخص کنید قبل از شما به دو اورولوژیست خانم در تهران مراجعه کردیم ولی ایشان جواب قطعی به ما نداند و حتی نوارعصب مثانه هم نگرفتند.هر دفعه فقط نوار ادرار میگیرفتند و چیزی حاصل نمیشد.جناب دکتر امید ما شمایید.چون خواهرم پشت کنکوری است و درس خواندن با این وضع واقعا عذاب شده براش.با سپاس از شما دکتر عزیز که نجات دهنده هستید.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      در خدمتتان هستم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سه سال پیش بعلت سرطان پروستات عمل رادیکال پروستات انجام دادم.جواب پاتولوژی هم نشان دهنده این بود که سرطان محدود به پروستات بود وبه خارج پروستات انتشار نیافته است. بعداز حدودسه سال آزمایشpsa بالاتر میره میخواستم ببینم آیا احتمال عود سرطان هست یانه؟متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام بايد بررسي ودرمان شويد
  • تصویر کاربر کرمی شنبه ۱۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    دکتر سلام . خسته نباشید .
    دکتر یه عکس براتون میفرستم نمیدونم زمینه تخصصی تون هست یا نه . برام توضیح بدین که چیکار کنم دیگه خسته شدم از دست این مریضی . مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام كار من نيست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      دكتر گوارش
    3. تصویر کاربر کرمی شنبه ۱۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      ممنون .
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      تشكر
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۴ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام ديدم نرمال است
  • تصویر کاربر عباسعلی سه شنبه ۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام و تبریک سال نو . جناب آقای دکتر کرمی ، شما در تاریخ 18 اسفندماه تومور پدر بنده را از دایورتیکول مثانه خارج نمودید و فرمودید از بعد تعطیلات تزریق ب ث ژ را شروع کنید . امروز پدرم دچار تکرر و سوزش ادرار شدند و در مراجعه به پزشک اورژانس و آزمایش ادرار متوجه شدیم مقدار [blood : positive+2] در ادار ایشان می باشد . با توجه به وجود خون در ادار صبر کردن تا بعد تعطیلات ایجاد اشکال نمی کند ؟ با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام بايد سيستوسكوپي بعد از تعطيلات بكنيم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

زگیل تناسلی و ازدواج چه ارتباطی با یکدیگر داند؟ایا کسی که زگیل تناسلی دارد میتواند ازدواج کند؟بله…
در این مقاله ما به بررسی ويروس اچ پی وی ۵۶ میپردازیم . همانطور که می دانید،…
در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر