اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

همه چیز درباره آزمایش اسپرم (اسپرموگرام)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه ۱۰-۱۵ درصد زوجین به علت مشکل ناباروری به پزشک مراجعه می نمایند که در مردان، اولین آزمایش بعد از معاینه بیضه ها، آزمایش اسپرم می باشد. در این مقاله به بررسی زمان آزمایش اسپرم، نحوه ی انجام آن و هر آنچه که باید درباره ی این آزمایش بدانید پرداخته ایم.

آزمایش اسپرم سه عامل اصلی در سلامت اسپرم ها را سنجش می کند که عبارتند از:

  • شمار اسپرم ها
  • شکل اسپرم ها
  • جا به جایی اسپرم ها که به تحرک اسپرم ها نیز شناخته می شود.

با توجه به اهمیت و نتیجه آزمایش اسپرم و تفسیر آن، لازم می دانیم نکاتی مهم را در این مورد بیان کنیم.

تحرک اسپرم چقدر باید باشد؟

بر طبق شیوه شنا کردن اسپرم، دو نوع حرکت وجود دارند. حرکت پیش رونده به جنبش اسپرم هایی گفته می شود که اغلب در خطی مستقیم یا دایره هایی بزرگ در حال شنا هستند. حرکت غیر پیش رونده به جنبش اسپرم هایی گفته می شود که در خطوطی مستقیم حرکت نکرده و یا در دایره هایی بسیار کوچک شنا می کنند. اسپرم ها برای حرکت از میان مایع واژنی (موکوس) و بارور سازی یک تخمک باید حرکتی پیش رونده به میزان ۲۵ میکرومتر در ثانیه داشته باشند.

هنگامی که کم تر از ۳۲ درصد از اسپرم ها قابلیت حرکت موثر داشته باشند، تحرک کم اسپرم ها یا آستنو آزوسپرمی (آستنوسپرمی نیز نامیده می شود) تشخیص داده می شود.

با آزمایش اسپرم چه مواردی مشخص می‌شود؟
با آزمایش اسپرم چه مواردی مشخص می‌شود؟

نکاتی لازم در هنگام انجام آزمایش اسپرم

1. بهترین زمان برای آزمایش اسپرم

اولین نکته مهم در انجام آزمایش اسپرم زمان دادن آزمایش است و حتماً توصیه می شود مدت ۲-۳ روز قبل از آزمایش مایع منی از شما خارج نشده باشد چه در خواب و یا هنگام مقاربت جنسی. اگر آزمایش زود از ۳ روز انجام شود باعث اختلال در نتیجه اسپرم از جمله کاهش حجم اسپرم و افت نمونه آزمایش خواهد شد و برعکس اگر بیش از سه روز از انجام آخرین مقاربت جنسی آزمایش دهید مثلاً ۵-۶ روز بعد، باعث افت در حرکت اسپرم و گزارش نادرست خواهد شد.

2. آزمایش اسپرم چگونه انجام می‌شود؟

دومین نکته مهم کیفیت دادن آزمایش اسپرم است. امروزه دو روش جهت دادن آزمایش منی وجود داد:

روش استمنا: که فرد با تحریک خود تارسیدن به ارگاسم باعث خروج مایع منی می شود که شایعترین روش دادن آزمایش اسپرم می باشد.

روش مقاربت: بعضی افراد انجام استمنا جهت آزمایش اسپرم برایشان بسیار سخت است و تنها راهشان استفاده از کاندوم و مقاربت و خروج مایع منی می باشد که در اینجا لازم است از کاندوم های معمولی مطلقاً استفاده نشود چرا که به علت اثرات ضد اسپرمی کاندومها باعث خراب شدن اسپرم و آزمایش غلط می شود.

کاندوم های مخصوصی جهت این آزمایش در مراکز ناباروری وجود دارد که توصیه می شود تنها از این کاندوم ها استفاده گردد.

3. زمان تحویل آزمایش اسپرم

سومین نکته مهم زمان تحویل دادن آزمایش به آزمایشگاه است. حتماً نمونه اسپرم خارج شده باید کمتر از نیم ساعت به آزمایشگاه تحویل داده شود. توصیه می کنم از مقاربت بدون کاندوم جهت دادن آزمایش منی اجتناب نمایید چون PH واژن خانم ها باعث افت کیفیت اسپرم می شود و از طرفی باعث آلودگی اسپرم به باکتری های واژن نیز می شود. لذا حتماً از کاندوم های مخصوص آزمایش استفاده نمایید.

آیا روش ارزیابی اسپرم در خانه توصیه می شود؟

آزمایش های خانگی منی در بازار وجود دارند اما آن ها تنها برای شمار اسپرم ها کاربرد دارند. این آزمایش ها تحرک و شکل اسپرم ها را ارزیابی نمی کنند. نتایج این آزمایش ها معمولا ظرف ۱۰ دقیقه نمایان می شود. از آن جایی که این آزمایش ها تمامی عوامل نازایی در مردان را در نظر نمی گیرند، عادی بودن شمار اسپرم های یک مرد (بالای ۲۰ میلیون اسپرم در هر میلی متر مکعب منی) در نتیجه یک آزمایش خانگی الزاما به معنای توانایی باروری او نمی باشد.

در صورتی که فرد در ارتباط با باروری خود نگران می باشد، بهترین کار انجام یک آزمایش اسپرم در آزمایشگاه است که توسط یک متخصص در زمینه پزشکی انجام می شود. این آزمایش یک ارزیابی جامع تر از باروری فرد به او ارائه می دهد.

تفسير پارامترهای آزمايش اسپرموگرام

تفسیر آزمایش اسپرم چگونه است؟ در هر آزمایش اسپرم نرمال که با رعایت موارد ذکر شده انجام شود باید از لحاظ حجم مایع منی، حرکت، شکل، تعداد اسپرم بررسی شود.

  •  مایع منی نرمال باید cc2-3 حجم داشته باشد.
  •  ۴۰-۶۰ میلیون سلول ها باید از حرکت خوبی جهت باروری تخمک برخوردار باشند.
  •  بیش از ۵ درصد شکل اسپرم ها باید در آزمایش منی طبیعی گزارش شود.
  •  نوع آزمایشگاه و دقت آنها در گزارش آزمایش فاکتور بسیار مهمی می باشد.

اینجانب به بیماران خودم توصیه می کنم که آزمایش اسپرمشان را فقط در مراکز ناباروری انجام دهند.

جواب آزمایش اسپرم چند روز طول میکشد؟

در رابطه با جواب آزمایش اسپرم، نتیجه آزمایش ساده اسپرموگرام ظرف یک ساعت آماده می شود. سپس رنگ آمیزی اسپرم برای ارزیابی مورفولوژیک (از نظر شکل) اسپرم ها صورت می گیرد. پس از این که اسپرم ها با روشی خاص رنگ آمیزی شدند حداقل ۱۰۰ سلول در زیر یک میکروسکوپ از نظر جنبه های ساختاری و ناهنجاری های شکلی ارزیابی شده و نسبت اسپرم هایی که از نظر شکلی سالم هستند محاسبه می شود.

با انجام این ارزیابی، نتیجه آزمایش اسپرم روز بعد حاضر خواهد شد.

چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم؟

اعداد زیر نتایج طبیعی یا سالم آزمایش منی هستند. این اعداد توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعیین شده اند. از آنجایی که نتایج می توانند نسبت به هر فرد متفاوت باشند نتایج به صورت بازه تعریف می شوند.

شمارش کامل اسپرم ها در یک انزال:  39 تا 928 میلیون

حجم انزال:  1.5 تا 7.6 میلی لیتر

غلظت اسپرم:  15 تا 259 میلیون بر میلی لیتر

تحرک کامل (پیش رونده یا غیر پیش رونده):  40 تا 81 درصد

تحرک پیش رونده:  32 تا 75 درصد

ریخت شناسی اسپرم (مورفولوژی):  4 تا 48 درصد

جواب آزمایش اسپرم نرمال

آزمایش اسپرم نرمال

عکس جواب آزمایش اسپرم نرمال چه مدت آماده می شود؟ پس از جمع آوری نمونه مایع منی، نتایج آزمایش بسته به آزمایشگاه ظرف 24 ساعت تا یک هفته آماده می شوند. پزشک در هنگام ارزیابی نتایج آزمایش، عوامل بسیاری را در نظر می گیرد. برای مثال، در حالی که پزشک در ارزیابی احتمال تشخیص وازکتومی به دنبال حضور اسپرم ها است، ارزیابی احتمال بروز مشکلات باروری بسیار عمیق تر انجام می شود. پزشک هر کدام از نتایج زیر را به شمار خواهد آورد:

1- شکل اسپرم

طبیعی بودن شکل اسپرم ها در نتایج آزمایش بدین معناست که بیش از 50 درصد اسپرم ها شکل و ظاهر طبیعی داشته اند. در صورتی که بیش از 50 درصد اسپرم ها فرد دارای شکل غیر طبیعی باشند، باروری او کاهش می یابد. در حین انجام این آزمایش، آزمایشگاه، سر، ناحیه میانی و دم اسپرم ها را بررسی می کند. همچنین، امکان دارد اسپرم ها نارس بوده و توانایی موثر در بارور کردن تخمک را نداشته باشند.

2- حرکت

مثبت بودن نتیجه آزمایش بدین معناست که یک ساعت پس از انزال بیش از 50 درصد اسپرم ها دارای حرکت طبیعی هستند. تحرک یا جا به جا شدن اسپرم ها برای باروری مهم است زیرا اسپرم باید جهت بارور کردن تخمک جا به جا شود.

در آزمایشگاه ها، یک سیستم اتوماتیک تحرک و میزان جا به جا شدن اسپرم ها را از 0 تا 4 نمره می دهد. نمره صفر به معنای عدم حرکت و نمره 3 یا 4 به معنای حرکت مناسب اسپرم هاست.

3- PH یا اسیدیته

برای طبیعی بودن نتیجه آزمایش، سطح اسیدیته باید بین 7.2 تا 7.8 باشد. اسیدیته بالا تر از 8 می تواند بیانگر ابتلای فرد به عفونت باشد. نتایج کمتر از 7 می توانند بیانگر آلودگی نمونه یا انسداد مجاری انزالی مرد باشند.

4- حجم

حجم مایع منی در نتایج طبیعی بیش از 2 میلی لیتر است. کاهش حجم منی بیانگر تعداد اندک اسپرم هایی است که می توانند تخمک را بارور کنند. افزایش حجم مایع منی به معنای رقیق شدن این مایع و اسپرم هاست.

5- مایع شدن

منی ظرف 15 تا 30 دقیقه به مایع تبدیل می شود. منی در ابتدا سفت بوده و با گذشت زمان جهت کمک به تحرک اسپرم ها به حالت مایع و آبکی تبدیل می شود. در صورتی که مایع منی ظرف 15 تا 30 دقیقه مایع نشود، باروری تحت تاثیر قرار می گیرد.

6- تعداد اسپرم ها

تعداد اسپرم ها در یک آزمایش منی طبیعی باید بین 20 تا بیش از 200 میلیون باشد. این مورد تحت عنوان تراکم اسپرم ها نیز شناخته می شود. در صورتی که تعداد اسپرم ها پایین باشد، بارداری دشوار تر می شود.

7- ظاهر اسپرم ها

اسپرم ها ظاهری به رنگ سفید مایل به خاکستری و کدر دارد. مایع منی حاوی رنگ های قرمز تا قهوه ای، دارای مقادیری خون است. رنگ زرد منی می تواند در اثر ابتلا به یرقان یا عارضه جانبی مصرف یک دارو باشد.

جواب آزمایش اسپرم چهع مدت طول می کشد؟

تاثیر شرایط کاری فرد در نتیجه ی آزمایش

اسپرم ها می توانند تحت تاثیر محیط کار فرد قرار گیرند. در افرادی که تعامل نزدیکی با سموم و آفت کش های کشاورزی دارند، امکان دارد کیفیت اسپرم ها کاهش یافته و مشکلات باروری پدیدار شوند. به عنوان یک احتیاط، این افراد می توانند با پوشاندن دهان خود به وسیله یک ماسک در حین کارکردن از مضرات سموم از طریق راه تنفسی جلوگیری کنند.

این گروه از افراد عموما شامل کشاورزان می شوند. همچنین، افرادی که به عنوان بخشی از شغلشان در معرض تشعشعات قرار گرفته یا در محیط های بسیار گرم فعالیت می کنند (مانند کارکنان نانوایی ها و صنایع ذوب آهن یا ریخته گری) باید مراقبت باشند.

چند روز قبل از آزمایش اسپرم نباید نزدیکی کرد؟

پزشک از فرد درخواست می کند که تا مدت ۲-۳ روز قبل از آزمایش مایع منی از شما خارج نشده باشد چه در خواب و یا هنگام مقاربت جنسی تا تعداد اسپرم ها به بیشترین حد امکان برسد. با این حال، باید از دو هفته قبل از آزمایش از انزال منی جلوگیری نکرد. عدم انزال در این مدت می تواند به نمونه ای با تحرک کمتر منجر شود.

بهتر است قبل از انجام آزمایش الکل مصرف نشود. افراد باید هر گونه دارو یا مکمل مصرفی خود را به اطلاع پزشک برسانند. در هنگام جمع آوری نمونه نباید از مواد روان کننده استفاده کرد زیرا این موارد می توانند حرکت اسپرم ها به اطراف را آسان تر کنند.

راه‌های تقویت اسپرم در مردان

 در مطالعات متعدد ثابت شده است که موارد زیر روی اسپرم اثر دارد:

  • سیگار کشیدن و انواع دود باعث کاهش حرکت و تعداد اسپرم می شود.
  • گرم نگه داشتن بیضه ها و استفاده زیاد از جکوزی، دوش آب گرم، گذاشتن لب تاب روی پاها و اثر حرارتی آن روی بیضه ها و نشستن های طولانی باعث افت کیفیت اسپرم می شود.
  • بیماری واریکوسل امروزه شایعترین علت خرابی اسپرم ها از نظر تعداد، شکل و حرکت، بیماری واریکوسل بیضه ها میباشد و لذا حتماً باید با تشخیص به موقع درمان شود.
  • استفاده از داروهای مکمل های بدنسازی که در باشگاه ها استفاده می شود. تزریق هورمون های ناندرولوژ و تستوسترن باعث خرابی اسپرم و کم کاری بیضه می گردد.
  • هر گونه تورم درمان نشده بیضه: علت عفونت ممکن است باعث آسیب به سلول های نطفه ساز و یا باعث انسداد در قسمت خروجی منی شود و تعداد و حرکت اسپرم ها را کاهش دهد.
  • سابقه پرتودرمانی و شیمی درمانی که باعث از بین رفتن سلول های نطفه ساز مرد می شود.
  • مصرف آنتی اکسیدان ها از قبیل سلنیوم و ویتامین E و C و B باعث بهتر شدن کیفیت اسپرم های مرد می شوند.
  • پزشکان اغلب دو یا سه آزمایش اسپرم جداگانه درخواست می کنند تا نتیجه ای مناسب از سلامت اسپرم ها بدست آورند.
  • آزمایش ها باید حداقل هفت روز فاصله داشته و در طول ۲ تا ۳ ماه انجام شوند. شمار اسپرم ها می تواند به صورت روزانه تغییر کند. در نظر گرفتن میانگین نمونه های اسپرم می تواند سبب بدست آوردن بهترین نتیجه شود.

آزمایش آنالیز اسپرم

نقش عفونت های باکتریایی در ناباروری مردان

یافتن باکتری در منی نسبتا شایع بوده و برای تشخیص عفونت کافی نیست. زیرا باکتری می تواند در اثر آلوده شدن نمونه منی در حین جمع آوری پدیدار شده باشد. باکتری های موجود بر روی پوست مانند استافیلوکوکوس و استرپتوکوکوس منابع شایع در آلودگی هستند.

در صورتی که فرد به عفونت مجاری ادرار مبتلا باشد، منی می تواند به باکتری آلوده شود. باکتری اشریشیا کولای که در مجرای معده ای روده ای قرار دارد نیز می تواند سبب آلوده شدن منی در هنگام انزال شود. سازمان بهداشت جهانی، عفونت منی را حضور بیش از ۱۰۰۰ باکتری در هر میلی لیتر (یک قاشق چای خوری) آن می داند.

حضور مقادیر بالای گلبول های سفید خون در منی (بیش از یک میلیون در هر میلی لیتر) نیز می تواند نشانه حضور عفونت باشد. برای تشیخص عفونت، نمونه ای از منی در آزمایشگاه کشت داده می شود تا نوع باکتری که به صورت کلونی در صفحات کشت رشد می کند مشخص شود.

در صورت داشتن مشکل ناباروری جهت اخذ نوبت با شماره تلفن ۲۲۶۴۲۷۴۴  تماس بگیرید. دوستدار شما دکتر حسین کرمی

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

بهترین درمان زگیل تناسلی مردانه

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.9/5 - (141 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر ماهان پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر جناب دکتر
    خال موجود در تصاویر ارسالی زیگیل تناسلی است؟
    با توجه به اینکه بنده سابقه ی مبتلا به زیگیل تناسلی را دارم و شش هفت سال پیش با روش کرایوتراپی توسط شما درمان شده ام .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      به نظر شبیه زگیل نیست بهتره توسط پزشک معاینه شوید
  • تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    با سلام ،
    من حدود ۴ ماه پیش سکنه مغزی کردم ، اولین مشکل ادار بود که خدمتتان رسیدم و الان مشکل برطرف شد .
    دومین مشکل ، عدم نعوظ است .
    آیا چاره‌ای دارد که من مزاحم سرکار بشم.
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      نعوظ صبحگاهی دارید؟
  • تصویر کاربر بختیاری پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    برادرم ۳۷ ساله و مجرد هستند ۱ ماه قبل mp mriو ۱۰ روز قبل بیوپسی تحت گاید انجام دادند نتیجه پاتولوژی جهت مشورت خدمت شما ارائه میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      سرطان پروستات هست باید عمل بشه با توجه به سن پایین میتونید به انکولوژیست مراجعه کنید تا از روش های جایگزین عمل استفاده کنید
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 455 مشاهده پرسش
    با سلام مجدد جناب دکتر پیرو پرسش ۳۳۵۷۵۳ خواهشمنداست مجدد سونوگرافی پیوست شده بنده رو ملاحظه بفرمائید . و به دو سئوال من مشخصا پاسخ بدید سپاسگذارخواهم بود .
    1_ دراین فیلم (https://www.aparat.com/v/a23c4m4?playlist=19803)رو صفحه آپارت فرمودید" بیخودی برای هر دردی سراغ جراحی نروید و اگر برای درد بیضه جراحی واریکوسل انجام میدهید ممکن است بعد از جراحی درد شدیدتر هم بشود "و بیشتر برای ناباروری جراحی واریکوسل رو پیشنهاد دادید . حال من بخاطر برخی دردها در بیضه و ناحیه شکم قصد جراحی لاپارسکوپی فتق دارم ،بنظرتون واریکوسل رو هم(با توجه به قطر5.5میلی متر ورید) جراحی بکنم بهتره یا کلا بیخیال واریکوسل بشوم؟(با توجه به اینکه بچه دارم و 53ساله هستم)
    2- اگر مجبور به جراحی در شهرستان بشوم جراح عمومی با فلوشیپ لاپارسکوپی هر دو عمل رو میتونه انجام بده یا حتما باید جراح و متخصص ارولوژی این دو عمل رو انجام بده ؟
    ممنون از دقت نظر و توجه شما هر دو باهم قابل درمان هم به طریق باز هم به طریق لاپاراسکوپی هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      هر دو با هم قابل انجام هست میتونید انجام بدین باید از نزدیک معاینه شوید این عمل باید توسط ارولوژییست انجام شود
  • تصویر کاربر zahra جمعه ۹ شهریور ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    مشکل کلیه نداشتم 38 ساله هستم سونو انجام دادم مشخص شده کیست با دیامتر 18 م م با جدار کلسیفیه در پل میانی کلیه چپ دارم
    چه اقدامی باید بکنم
    2 ماه است از قرص اورسودوکسی 300 روزی 2 تا خوردم برای کبد چرب
    ابعاد کلیه راست 118 با ضخامت 12
    کلیه چپ 110 با ضخامت 11
    هردوکلیه با اکوی طبیعی و بدون سنگ و هیدرونفروز هست علت تشکیل چی هست و چه اقدامی باید بکنم ایا خطرناکه
    قبلا 3 بار همسرم پیش شما جراحی سنگ کلیه انجام داده
    و من به تشخیص شما اعتماد کامل دارم
    1. تصویر کاربر zahra چهارشنبه ۷ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      سوزش در پهلو نه پشت احساس میکنم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      سی تی اسکن شکم و لگن با کنتراست تزریقی انجام شود رپیورت بگیرید و واسم بفرستید
    3. تصویر کاربر zahra پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      امکان نوشتن نسخه الکترونیک توسط شما دکتر عزیز وجود دارد ؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      متاسفانه خیر
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر خوشکار پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    با وجود 3 بار عمل تنگی مجرا بسته همچنان تنگی وجود دارد. عکس پیش رو در روز قبل با توجه به تنگی شدید انجام شده.
    سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      باید به همکاران ترمیم مجرا مراجعه کنید عمل باز به نفع شماست
  • تصویر کاربر منصور پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر پدرم ۸۲ سالشونه به خاطر درد کشاله ران و لگن ازمایش خون دادیم که نتایج را ارسال میکنم در آزمایش Tpsa زده ۲۰ و Free psi زده ۸.۸. سونوگرافی هم انجام دادیم از کل شکم که ارسال میکنم خدمتتون که ذکر شده بزرگی خوش‌خیم پروستات. Mri لگن و کمر هم انجام دادیم گفتند مشکلی نیست لطفا راهنمایی میکنید.
    حدود ۵ ماه پیش به دلیل انسداد ادارات سونوگرافی انجام دادیم که اون موقع هم گفتند بزرگی خوش‌خیم پروستات و دو تا قرص دادند و دارند مصرف میکنند و مشکلات ادرار و .. حل شده و مشکلی ندارند لطفا راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      ام ار ای پروستات رو واسم بفرستید
    2. تصویر کاربر منصور چهارشنبه ۷ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      جناب دکتر ام ار ای لگن و کمر انجام دادیم که cd آن را فعلا داده اند و ریپورت را ازمایشگاه چند روز دیگر می‌دهد
      Cd را که متخصص ارتوپدی دید گفت مشکلی نیست
      آیا ام ار ای پروستات فرق دارد با ام ار ای لگن و کمر؟
    3. تصویر کاربر منصور چهارشنبه ۷ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      جناب دکتر ام ار ای لگن و کمر انجام دادیم که cd آن را فعلا داده اند و ریپورت را ازمایشگاه چند روز دیگر می‌دهد
      Cd را که متخصص ارتوپدی دید گفت مشکلی نیست
      آیا ام ار ای پروستات فرق دارد با ام ار ای لگن و کمر؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      ام آر آی پروستات با تزریق پاده حاجب هست
    5. تصویر کاربر منصور پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      آقای دکتر نیاز به اسکن هسته ای استخوان هست
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      ابتدا ام آر آی انجام شود
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر پورفرشمی پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب واحترام خدمت استاد گرانقدر جناب آقای دکتر کرمی بنده مردی با سن 52 سال می باشم چند سال است که زود انزالی وهمچنین مشکل نعوظ دارم برای نعوظ قرص تالادفیل 20مصرف میکنم که همشیه سردرد شدید پیدا میکنم خواهشمندم قرصی که کمترین عوارض را داشته باشد معرفی بفرمایید که هم زود انزالی وهم مشکل نعوظ بنده حل شود بسیار سپاسگزارم ممنونم انشاله همیشه تندرست وسلامت باشد سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      پروسیال ۵ میلی گرمی استفاده کنید
  • تصویر کاربر الهه چهارشنبه ۷ شهریور ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام وقت خوش
    من دو الی سه سال پیش با دردهای که داشتم سیستوسکوپی شدم و دکتر گفتن التهاب مثانه دارم هر داروی بهم دادن پیش روانپزشک رفتم دارو اعصابی دادن خوب نشد که بدترم شده شاید کلا یکبار 1 ماه خوب بودم هیچ دردی نداشتم چون سندروم روده تحریک پذیر دارم و شکمم بعد مدتها یه جور عجیبی در دورز تو دوساعت مداوم کار کرد و درد دستگاه تناسلیم و تند تند ادرار با ردرد م خوب شد ولی بعدش دوباره شروع شد ده روز قبل پریودهام دردم خیلی شدید میشه کلا شبانه روز هر یک ربع نهاتا نیم ساعت باید برم سرویس بهداشتی موقع ادرار کردن درد دارم لحظه ی رفتن به دستشویی درد دارم اب بهم میخوره درد دارم انتهای ادرارم درد داره و کلا درد دارم وحشتناک اصلا نمیتونم تحمل کنم تو 3 سال قبل سه بار سنگ کلیه داشتم و اینکه هر بار دردم متفاوت میشه دکتر در نهایت بهم اوکسی کدون داده همیشه نمیخوردم فقط نزدیک پریودم خیلی درد داشتم ولی الان یه 20 روزی روزی 3 تا میخورم از بس درد دارم خواهش میکنم کمکم کنید نمیتونم این درد تحمل کنم پیش خیلی دکتر اورولوژی و زنان رفتم نمیدونم دیگه چ کار کنم اصلا خواب ندارم از درد از اینکه هر یک ربع باید برم سرویس بهداشتی از زندگی افتادم
    بهم گفتن یه کوکتل هر 3 ماه به مثانه تزریق میشه تازه بهم گفتن البته بعد سیستوسکوپی هم برام تزریق کردن همون موقعه یکبار یا باید بوتاکس کنم
    ممنون میشم راهنمایم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      روش درمانی که بهتون توصیه کردن تقریبا درسته توصیه میکنم قبل از این اقدامات حتما نوار مثانه انجام بدین و به متخصص گوارش مراجعه کنید چون فقط مشکل از مثانه نیست و چند سیستمی هست
  • تصویر کاربر hhhhhhhh پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر باشه بنده سال پیش برام تشخیص واریکوسل گرید سه در بیضه سمت چپ داده شد که آزمایشهارو خدمتتون ضمیمه کردم. میخواستم بدونم با توجه به آزمایش امسال آیا نیاز به عمل هستش یا خیر. خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      متاهلید؟ نازایی دارید؟
    2. تصویر کاربر hhhhhhhh چهارشنبه ۷ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      مجرد هستم. خیر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ شهریور ۳( 1 سال پیش)
      فعلا نیاز به عمل ندارید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیام چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 516 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    دکتر بنده واریکوسل شدید دو طرفه و انحراف آلت به سمت پایین دارم، که هر دو نیاز به جراحی دارند.تمام آزمایشات را نیز انجام داده ام و دلیل انحراف نیز وجود پلاگ نمیباشد،بلکه مادر زادی است. یک ماه پیش برای درمان از شهرستان به تهران آمدم اما دکتر مربوطه هزینه بالایی را برای جراحی طلب کرد که از توان بنده خارج بود.میخواهم در بیمارستان شهدای تجریش توسط شما جراحی شوم.امروز که با منشی شما صحبت کردم گفتند که دکتر باید حتما در بیمارستان شما را ببیند. ولی شنبه دیگر تعطیل است. به دلیل دوری راه و نداشتن محل اقامت در تهران میشود هفته دیگر یکشنبه با اخذ نوبت در مطب شما را ببینم؟ و بعد شما مرا دو شنبه برای جراحی به بیمارستان ارجاع دهید؟
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      در خدمتم
  • تصویر کاربر صابر پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 552 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر
    واقعا جامعه ایرانی باید به وجود همچنین کسانی به خود بباله.
    من همه ی فیلم جراحی شمارو دیدم.
    آقای دکتر من در ناحیه بیضه درد دارم هر دو بیضه ولی درد بیضه راست خیلی خیلی بیشتر از طرف دیگر آن است.با معاینه خودم در حمام و زیر دوش هیچ توده ای احساس نمیکنم.شکل بیضه راست بالاتر و ظاهرا سوار بر دیگری است.در ناحیه ران نیز درد دارم.دردی که حتی با دراز کشیدن از بین نمیرود.رگ ها در داخل بیضه بزرگ شده و به واریکوسل شک دارم.درد همچون گرفتگی و سنگینی در بیضه.
    جواب قطعی مستلزم معاینه دکتر متخصص میباشد ولی اگر من رو راهنمایی کنید ممنون میشم.
    ممنون از فیلم ها و مقاله های ارزشمند شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      با تشکر من فکر میکنم با توجه به شرح حال مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر آرش پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 580 مشاهده پرسش
    با درود و تشکر از وقتی که میگذارید
    از 3 سال پیش واریکوسل گرید 3 دارم. به نحوی که به پزشک مراجعه کردم گفت می توانی معافیت بگیری. متاسفانه اقدام به درمان نکردم. آن موقع بیضه سمت چپم درگیر بود ولی اکنون جفت بیضه ها درگیر شده اند. این را از درد شدید و سنگینی که دارم متوجه شده ام.
    سوالم این است:
    آیا برای درمان دیر نشده است؟
    آیا جنابعالی به روش میکروسورجری عمل می کنید؟ شنیده ام که این روش درصد موفقیت زیادی دارد.
    مقدار کل هزینه ای که باید بکنم چقدر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      دیر نیست جهت درمان وکمک اینجانب تشریف بیاورید
  • تصویر کاربر جواد جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر یه مدتی هست درد خفیفی در کلیه هام حس میکنم بخصوص وقتی که مجبورم ادرارم رو برای مدت طولانی تری نسبت به سایر مواقع عادی نگه دارم .قبلا هم ناشتا صبح آب سرد میخوردم حالا به علت ضررش ترک کردم.اکثر مواقع هم کلیه هام خیلی سرد هستن بخصوص وقتی عرق زیاد میکنم نطرتون رو در این مورد میشه بفرمایید؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      عکسش را بفرستید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نگران نبشید مشکلی نیست ضمنا پیام اولی اشتباه فرستاده شد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر غلام جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 816 مشاهده پرسش
    سلام.
    واریگسل داشتم عمل کردم مایع منی سفت .زرد رنگی دارم آیادلیل برناباروری است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نه ازمایش اسپرم بدهید و نتیجه را بفرستید
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 672 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    بنده یک سال پیش بعد از اینکه متوجه شدم رگ بیضم بیش از حد بزرگه و وقتی هم که از یه ارتفاعی میپریدم رگ بیضم تیر میکشید به دکتر مراجعه کردم و ایشان بعد از ملاحظه کردن بیضه یه آزمایش اسپرم نوشتن و یه سونوگرافی.
    آزمایش اسپرم رو نتونستم بدم ولی بعد از عمل سونوگرافی متوجه شدم واریکوسل با گرید3 دارم که دکتر گفتن باید عمل کنید. عمل کردم ولی بعد از 4-5 ماه دوباره متوجه شدم هنوز رگ بیضم کمی گشاد هست گرچه از قبل عمل خیلی کمتر شده بود و باز هم در صورت پریدم درد میکرد. دومرتبه به همون دکتر مراجعه کردم سونوگرافی نوشتن انجام دادم گفتن بیماری عود کرده و الان با گرید 1 هست ولی ایشان گفتن مشکلی نیست و زندگیتو بکن ولی بنده یکم نگرانم که این بیماری یعنی خوب نمیشه و اینکه بنده الان مجردم وقتی متاهل شدم برای بچه دار شدن مشکلی پیش نمیاد؟
    ممنون از توجهتون
    منتظر پاسختون هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      بعد از عمل گشادی رگها از بین نمیرود نگران نباش ازمایش جدید اسپرم بدهید و نتیجه را اعلام بکنید
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 616 مشاهده پرسش
    با سلام
    تقریبا شش ماه پیش به یک متخصص مراجعه کردم برای درد خفیف در کیسه بیضه و قسمت زیر شکم و قسمت بالای بیضه چپم نیز یه برجستگی به اندازه نخود وجود داشت که بنظرم منبع درد بوده
    بعد معاینه دکتر گفت واریکسل خفیف دارم که ازمایش اسپرم دادم 85% خوب بود و سونوگرافی کردم که نرمال بود و در جواب گفتن نشونی از واریکسل ندارم
    بیضه چپم کوچکتر از راست هست و هنوزم گاهی وقتا درد خفیف و برجیتگی درد ناک بیشتر و گاهی اوقاتم کاملا خوب هستم
    متاهل هستم و میخواهم بدانم اگر واریکسل دارم عمل کنم بهتر هست ؟ و ایا فقط درجه 3 را عمل میکنن؟ و عمل لاپروسکوپی میکروسرجی نیاز به بیهوشی کامل دارد یا با بی حسی موضعی عمل انجام میشود ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      برای شما نیاز به عمل نیست
  • تصویر کاربر سیما دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 652 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    همسر اینجانب واریکوسل دوطرفه دارن
    یکی از پزشک هایی که ایشون رو معاینه کردن و سونوی ایشون نشون می داد که باید عمل کنن ولی پزشک دیگری نظرشون این بود که شاید نیاز به عمل نباشه و براشون ازمایش اسپرم نوشتن
    میخواستم بدونم عمل میکروسرجری بهتره یا لاپراسکوپی
    عوارض کدوم بهتره ؟ از نظر عود و هیدروسل
    با توجه به اینکه ما هنوز اقدام نکردیم و ایشون بدلیل درد پرینه به دکتر مراجعه کرده بودن اگر قبل از عمل اقدام کنیم و شانس خودمون رو امتحان کنیم امکان داره بدلیل مشکل در اسپرم ها روی جنین تاثیری بذاره و فرزند ناقص بدنیا بیاد ؟ احتمال سقط بالا میره ؟
    اگر بدون عمل بچه دار شیم ایشون نیاز به عمل ندارند؟
    با تشکر از وقتی که می ذارین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      زحمت بکشید معاینه انجام بدم نظر قطعی خود را عرض کنم عجله نکنید
    2. تصویر کاربر سیما چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      با تشکر
      ظاهرا این چند روز تعطیلات را در مطب نیستید
      اولین زمانی که در تعطیلات نوروز مطب یا بیمارستان تشریف دارید کی هست که نوبت بگیریم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر میثم یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 675 مشاهده پرسش
    با سلام ما حدود ۴ ساله ازدواج کردیم اوایل ازدواج مشکلات زیادی در رابطه داشتیم و احساس میکردم الت کوچکی دارم و در نعوظ و انزال مشکل داشتم و پس از مراجعه به دکتر داروی فلوکستین و اس ایکس برام تجویز کرد که چون گیجم میکرد فلوکستین ۲۰ رو نخوردم بعد از چندین بار مراجعه به دکترهای مختلف در شیراز یکی شون تشخیص واریکوسل گرید دو داد که عمل شدم و الان بعد از گذشت حدود ۳ سال از عملم تعداد اسپرمهام از قبل هم کمتر شده و مشکل نازایی به اوج خودش رسیده هر دارویی هم مصرف میکنم باز تعداد اسپرمام بیشتر نمیشه و اگه بیشتر هم بشه حرکت ندارند یا انورمالند راهی هست برای رفع مشکل من یا باید بریم سراغ ای وی اف ؟؟؟؟؟
    ممنون از وقتی که گذاشتید.
    در ضمن فراموش کردم ذکر کنم که بنده کارمند بانک هستم و وزنم ۱۲۵ هست که نمیتونم کمش کنم به خاطر کارم و اینکه وقت ندارم قد۱۷۵ و سنم ۲۸ سال
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بلید از روشهای کمکی ذکر شده استفاده کنید در مراکز ناباروری
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب