اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

همه چیز درباره آزمایش اسپرم (اسپرموگرام)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه ۱۰-۱۵ درصد زوجین به علت مشکل ناباروری به پزشک مراجعه می نمایند که در مردان، اولین آزمایش بعد از معاینه بیضه ها، آزمایش اسپرم می باشد. در این مقاله به بررسی زمان آزمایش اسپرم، نحوه ی انجام آن و هر آنچه که باید درباره ی این آزمایش بدانید پرداخته ایم.

آزمایش اسپرم سه عامل اصلی در سلامت اسپرم ها را سنجش می کند که عبارتند از:

  • شمار اسپرم ها
  • شکل اسپرم ها
  • جا به جایی اسپرم ها که به تحرک اسپرم ها نیز شناخته می شود.

با توجه به اهمیت و نتیجه آزمایش اسپرم و تفسیر آن، لازم می دانیم نکاتی مهم را در این مورد بیان کنیم.

تحرک اسپرم چقدر باید باشد؟

بر طبق شیوه شنا کردن اسپرم، دو نوع حرکت وجود دارند. حرکت پیش رونده به جنبش اسپرم هایی گفته می شود که اغلب در خطی مستقیم یا دایره هایی بزرگ در حال شنا هستند. حرکت غیر پیش رونده به جنبش اسپرم هایی گفته می شود که در خطوطی مستقیم حرکت نکرده و یا در دایره هایی بسیار کوچک شنا می کنند. اسپرم ها برای حرکت از میان مایع واژنی (موکوس) و بارور سازی یک تخمک باید حرکتی پیش رونده به میزان ۲۵ میکرومتر در ثانیه داشته باشند.

هنگامی که کم تر از ۳۲ درصد از اسپرم ها قابلیت حرکت موثر داشته باشند، تحرک کم اسپرم ها یا آستنو آزوسپرمی (آستنوسپرمی نیز نامیده می شود) تشخیص داده می شود.

با آزمایش اسپرم چه مواردی مشخص می‌شود؟
با آزمایش اسپرم چه مواردی مشخص می‌شود؟

نکاتی لازم در هنگام انجام آزمایش اسپرم

1. بهترین زمان برای آزمایش اسپرم

اولین نکته مهم در انجام آزمایش اسپرم زمان دادن آزمایش است و حتماً توصیه می شود مدت ۲-۳ روز قبل از آزمایش مایع منی از شما خارج نشده باشد چه در خواب و یا هنگام مقاربت جنسی. اگر آزمایش زود از ۳ روز انجام شود باعث اختلال در نتیجه اسپرم از جمله کاهش حجم اسپرم و افت نمونه آزمایش خواهد شد و برعکس اگر بیش از سه روز از انجام آخرین مقاربت جنسی آزمایش دهید مثلاً ۵-۶ روز بعد، باعث افت در حرکت اسپرم و گزارش نادرست خواهد شد.

2. آزمایش اسپرم چگونه انجام می‌شود؟

دومین نکته مهم کیفیت دادن آزمایش اسپرم است. امروزه دو روش جهت دادن آزمایش منی وجود داد:

روش استمنا: که فرد با تحریک خود تارسیدن به ارگاسم باعث خروج مایع منی می شود که شایعترین روش دادن آزمایش اسپرم می باشد.

روش مقاربت: بعضی افراد انجام استمنا جهت آزمایش اسپرم برایشان بسیار سخت است و تنها راهشان استفاده از کاندوم و مقاربت و خروج مایع منی می باشد که در اینجا لازم است از کاندوم های معمولی مطلقاً استفاده نشود چرا که به علت اثرات ضد اسپرمی کاندومها باعث خراب شدن اسپرم و آزمایش غلط می شود.

کاندوم های مخصوصی جهت این آزمایش در مراکز ناباروری وجود دارد که توصیه می شود تنها از این کاندوم ها استفاده گردد.

3. زمان تحویل آزمایش اسپرم

سومین نکته مهم زمان تحویل دادن آزمایش به آزمایشگاه است. حتماً نمونه اسپرم خارج شده باید کمتر از نیم ساعت به آزمایشگاه تحویل داده شود. توصیه می کنم از مقاربت بدون کاندوم جهت دادن آزمایش منی اجتناب نمایید چون PH واژن خانم ها باعث افت کیفیت اسپرم می شود و از طرفی باعث آلودگی اسپرم به باکتری های واژن نیز می شود. لذا حتماً از کاندوم های مخصوص آزمایش استفاده نمایید.

آیا روش ارزیابی اسپرم در خانه توصیه می شود؟

آزمایش های خانگی منی در بازار وجود دارند اما آن ها تنها برای شمار اسپرم ها کاربرد دارند. این آزمایش ها تحرک و شکل اسپرم ها را ارزیابی نمی کنند. نتایج این آزمایش ها معمولا ظرف ۱۰ دقیقه نمایان می شود. از آن جایی که این آزمایش ها تمامی عوامل نازایی در مردان را در نظر نمی گیرند، عادی بودن شمار اسپرم های یک مرد (بالای ۲۰ میلیون اسپرم در هر میلی متر مکعب منی) در نتیجه یک آزمایش خانگی الزاما به معنای توانایی باروری او نمی باشد.

در صورتی که فرد در ارتباط با باروری خود نگران می باشد، بهترین کار انجام یک آزمایش اسپرم در آزمایشگاه است که توسط یک متخصص در زمینه پزشکی انجام می شود. این آزمایش یک ارزیابی جامع تر از باروری فرد به او ارائه می دهد.

تفسير پارامترهای آزمايش اسپرموگرام

تفسیر آزمایش اسپرم چگونه است؟ در هر آزمایش اسپرم نرمال که با رعایت موارد ذکر شده انجام شود باید از لحاظ حجم مایع منی، حرکت، شکل، تعداد اسپرم بررسی شود.

  •  مایع منی نرمال باید cc2-3 حجم داشته باشد.
  •  ۴۰-۶۰ میلیون سلول ها باید از حرکت خوبی جهت باروری تخمک برخوردار باشند.
  •  بیش از ۵ درصد شکل اسپرم ها باید در آزمایش منی طبیعی گزارش شود.
  •  نوع آزمایشگاه و دقت آنها در گزارش آزمایش فاکتور بسیار مهمی می باشد.

اینجانب به بیماران خودم توصیه می کنم که آزمایش اسپرمشان را فقط در مراکز ناباروری انجام دهند.

جواب آزمایش اسپرم چند روز طول میکشد؟

در رابطه با جواب آزمایش اسپرم، نتیجه آزمایش ساده اسپرموگرام ظرف یک ساعت آماده می شود. سپس رنگ آمیزی اسپرم برای ارزیابی مورفولوژیک (از نظر شکل) اسپرم ها صورت می گیرد. پس از این که اسپرم ها با روشی خاص رنگ آمیزی شدند حداقل ۱۰۰ سلول در زیر یک میکروسکوپ از نظر جنبه های ساختاری و ناهنجاری های شکلی ارزیابی شده و نسبت اسپرم هایی که از نظر شکلی سالم هستند محاسبه می شود.

با انجام این ارزیابی، نتیجه آزمایش اسپرم روز بعد حاضر خواهد شد.

چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم؟

اعداد زیر نتایج طبیعی یا سالم آزمایش منی هستند. این اعداد توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعیین شده اند. از آنجایی که نتایج می توانند نسبت به هر فرد متفاوت باشند نتایج به صورت بازه تعریف می شوند.

شمارش کامل اسپرم ها در یک انزال:  39 تا 928 میلیون

حجم انزال:  1.5 تا 7.6 میلی لیتر

غلظت اسپرم:  15 تا 259 میلیون بر میلی لیتر

تحرک کامل (پیش رونده یا غیر پیش رونده):  40 تا 81 درصد

تحرک پیش رونده:  32 تا 75 درصد

ریخت شناسی اسپرم (مورفولوژی):  4 تا 48 درصد

جواب آزمایش اسپرم نرمال

آزمایش اسپرم نرمال

عکس جواب آزمایش اسپرم نرمال چه مدت آماده می شود؟ پس از جمع آوری نمونه مایع منی، نتایج آزمایش بسته به آزمایشگاه ظرف 24 ساعت تا یک هفته آماده می شوند. پزشک در هنگام ارزیابی نتایج آزمایش، عوامل بسیاری را در نظر می گیرد. برای مثال، در حالی که پزشک در ارزیابی احتمال تشخیص وازکتومی به دنبال حضور اسپرم ها است، ارزیابی احتمال بروز مشکلات باروری بسیار عمیق تر انجام می شود. پزشک هر کدام از نتایج زیر را به شمار خواهد آورد:

1- شکل اسپرم

طبیعی بودن شکل اسپرم ها در نتایج آزمایش بدین معناست که بیش از 50 درصد اسپرم ها شکل و ظاهر طبیعی داشته اند. در صورتی که بیش از 50 درصد اسپرم ها فرد دارای شکل غیر طبیعی باشند، باروری او کاهش می یابد. در حین انجام این آزمایش، آزمایشگاه، سر، ناحیه میانی و دم اسپرم ها را بررسی می کند. همچنین، امکان دارد اسپرم ها نارس بوده و توانایی موثر در بارور کردن تخمک را نداشته باشند.

2- حرکت

مثبت بودن نتیجه آزمایش بدین معناست که یک ساعت پس از انزال بیش از 50 درصد اسپرم ها دارای حرکت طبیعی هستند. تحرک یا جا به جا شدن اسپرم ها برای باروری مهم است زیرا اسپرم باید جهت بارور کردن تخمک جا به جا شود.

در آزمایشگاه ها، یک سیستم اتوماتیک تحرک و میزان جا به جا شدن اسپرم ها را از 0 تا 4 نمره می دهد. نمره صفر به معنای عدم حرکت و نمره 3 یا 4 به معنای حرکت مناسب اسپرم هاست.

3- PH یا اسیدیته

برای طبیعی بودن نتیجه آزمایش، سطح اسیدیته باید بین 7.2 تا 7.8 باشد. اسیدیته بالا تر از 8 می تواند بیانگر ابتلای فرد به عفونت باشد. نتایج کمتر از 7 می توانند بیانگر آلودگی نمونه یا انسداد مجاری انزالی مرد باشند.

4- حجم

حجم مایع منی در نتایج طبیعی بیش از 2 میلی لیتر است. کاهش حجم منی بیانگر تعداد اندک اسپرم هایی است که می توانند تخمک را بارور کنند. افزایش حجم مایع منی به معنای رقیق شدن این مایع و اسپرم هاست.

5- مایع شدن

منی ظرف 15 تا 30 دقیقه به مایع تبدیل می شود. منی در ابتدا سفت بوده و با گذشت زمان جهت کمک به تحرک اسپرم ها به حالت مایع و آبکی تبدیل می شود. در صورتی که مایع منی ظرف 15 تا 30 دقیقه مایع نشود، باروری تحت تاثیر قرار می گیرد.

6- تعداد اسپرم ها

تعداد اسپرم ها در یک آزمایش منی طبیعی باید بین 20 تا بیش از 200 میلیون باشد. این مورد تحت عنوان تراکم اسپرم ها نیز شناخته می شود. در صورتی که تعداد اسپرم ها پایین باشد، بارداری دشوار تر می شود.

7- ظاهر اسپرم ها

اسپرم ها ظاهری به رنگ سفید مایل به خاکستری و کدر دارد. مایع منی حاوی رنگ های قرمز تا قهوه ای، دارای مقادیری خون است. رنگ زرد منی می تواند در اثر ابتلا به یرقان یا عارضه جانبی مصرف یک دارو باشد.

جواب آزمایش اسپرم چهع مدت طول می کشد؟

تاثیر شرایط کاری فرد در نتیجه ی آزمایش

اسپرم ها می توانند تحت تاثیر محیط کار فرد قرار گیرند. در افرادی که تعامل نزدیکی با سموم و آفت کش های کشاورزی دارند، امکان دارد کیفیت اسپرم ها کاهش یافته و مشکلات باروری پدیدار شوند. به عنوان یک احتیاط، این افراد می توانند با پوشاندن دهان خود به وسیله یک ماسک در حین کارکردن از مضرات سموم از طریق راه تنفسی جلوگیری کنند.

این گروه از افراد عموما شامل کشاورزان می شوند. همچنین، افرادی که به عنوان بخشی از شغلشان در معرض تشعشعات قرار گرفته یا در محیط های بسیار گرم فعالیت می کنند (مانند کارکنان نانوایی ها و صنایع ذوب آهن یا ریخته گری) باید مراقبت باشند.

چند روز قبل از آزمایش اسپرم نباید نزدیکی کرد؟

پزشک از فرد درخواست می کند که تا مدت ۲-۳ روز قبل از آزمایش مایع منی از شما خارج نشده باشد چه در خواب و یا هنگام مقاربت جنسی تا تعداد اسپرم ها به بیشترین حد امکان برسد. با این حال، باید از دو هفته قبل از آزمایش از انزال منی جلوگیری نکرد. عدم انزال در این مدت می تواند به نمونه ای با تحرک کمتر منجر شود.

بهتر است قبل از انجام آزمایش الکل مصرف نشود. افراد باید هر گونه دارو یا مکمل مصرفی خود را به اطلاع پزشک برسانند. در هنگام جمع آوری نمونه نباید از مواد روان کننده استفاده کرد زیرا این موارد می توانند حرکت اسپرم ها به اطراف را آسان تر کنند.

راه‌های تقویت اسپرم در مردان

 در مطالعات متعدد ثابت شده است که موارد زیر روی اسپرم اثر دارد:

  • سیگار کشیدن و انواع دود باعث کاهش حرکت و تعداد اسپرم می شود.
  • گرم نگه داشتن بیضه ها و استفاده زیاد از جکوزی، دوش آب گرم، گذاشتن لب تاب روی پاها و اثر حرارتی آن روی بیضه ها و نشستن های طولانی باعث افت کیفیت اسپرم می شود.
  • بیماری واریکوسل امروزه شایعترین علت خرابی اسپرم ها از نظر تعداد، شکل و حرکت، بیماری واریکوسل بیضه ها میباشد و لذا حتماً باید با تشخیص به موقع درمان شود.
  • استفاده از داروهای مکمل های بدنسازی که در باشگاه ها استفاده می شود. تزریق هورمون های ناندرولوژ و تستوسترن باعث خرابی اسپرم و کم کاری بیضه می گردد.
  • هر گونه تورم درمان نشده بیضه: علت عفونت ممکن است باعث آسیب به سلول های نطفه ساز و یا باعث انسداد در قسمت خروجی منی شود و تعداد و حرکت اسپرم ها را کاهش دهد.
  • سابقه پرتودرمانی و شیمی درمانی که باعث از بین رفتن سلول های نطفه ساز مرد می شود.
  • مصرف آنتی اکسیدان ها از قبیل سلنیوم و ویتامین E و C و B باعث بهتر شدن کیفیت اسپرم های مرد می شوند.
  • پزشکان اغلب دو یا سه آزمایش اسپرم جداگانه درخواست می کنند تا نتیجه ای مناسب از سلامت اسپرم ها بدست آورند.
  • آزمایش ها باید حداقل هفت روز فاصله داشته و در طول ۲ تا ۳ ماه انجام شوند. شمار اسپرم ها می تواند به صورت روزانه تغییر کند. در نظر گرفتن میانگین نمونه های اسپرم می تواند سبب بدست آوردن بهترین نتیجه شود.

آزمایش آنالیز اسپرم

نقش عفونت های باکتریایی در ناباروری مردان

یافتن باکتری در منی نسبتا شایع بوده و برای تشخیص عفونت کافی نیست. زیرا باکتری می تواند در اثر آلوده شدن نمونه منی در حین جمع آوری پدیدار شده باشد. باکتری های موجود بر روی پوست مانند استافیلوکوکوس و استرپتوکوکوس منابع شایع در آلودگی هستند.

در صورتی که فرد به عفونت مجاری ادرار مبتلا باشد، منی می تواند به باکتری آلوده شود. باکتری اشریشیا کولای که در مجرای معده ای روده ای قرار دارد نیز می تواند سبب آلوده شدن منی در هنگام انزال شود. سازمان بهداشت جهانی، عفونت منی را حضور بیش از ۱۰۰۰ باکتری در هر میلی لیتر (یک قاشق چای خوری) آن می داند.

حضور مقادیر بالای گلبول های سفید خون در منی (بیش از یک میلیون در هر میلی لیتر) نیز می تواند نشانه حضور عفونت باشد. برای تشیخص عفونت، نمونه ای از منی در آزمایشگاه کشت داده می شود تا نوع باکتری که به صورت کلونی در صفحات کشت رشد می کند مشخص شود.

در صورت داشتن مشکل ناباروری جهت اخذ نوبت با شماره تلفن ۲۲۶۴۲۷۴۴  تماس بگیرید. دوستدار شما دکتر حسین کرمی

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

بهترین درمان زگیل تناسلی مردانه

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.9/5 - (141 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر بنیامین یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام دکتر تازه متوجه جوش های کوچکی زیر کلاهک آلت تناسلی خود شدم قبلاً هم با کسی رابطه نداشتم و نگران این هستم که زگیل تناسلی باشند لطف کنید جواب بدید ? سلام دکتر تازه متوجه جوش های کوچکی زیر کلاهک آلت تناسلی خود شدم قبلاً هم با کسی رابطه نداشتم و نگران این هستم که زگیل تناسلی باشند لطف کنید جواب بدید ?
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
    2. تصویر کاربر بنیامین یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      باشه
    3. تصویر کاربر بنیامین یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      فرستادم
    4. تصویر کاربر بنیامین یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      یکی از یه زاویه دیگه گرفتم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      زگیل نیست
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلامی دوباره آقای دکتر.ببخشید پیرو سوال قبلی..شما خودتون این عمل رو انجام میدین؟
    کدام بیمارستان ها تشریف دارین؟که بتونم تماس بگیرم و هزینه عمل رو بپرسم؟
    بیمارستان تریتا وضعیتم رو که داخل تصویر دیدین نشون یک اورولوژیست دادم خیلی بی حوصله و با کمی مکس ، انگار که بخوان از سرشون باز کنم و قبول نککن،بهم گفتن که نیازی به عمل نیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      واقعا هم در حدی نیست که عمل بخواد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      عمل میتونه عارضه بذاره
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام آیا اینها زگیلند اگر نیست چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      به نظر تحمع چربی زیر پوسته باید از نزدیک معاینه شویو
    2. تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      دکتر مطمئنا زگیل نیست ؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      بله اصلا شبیه زگیل نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام. ازمایش psa انجام شد. امروز جوابش امده.
    1)با این عدد بالا نیاز به چه ازمایشهای تکمیلی خواهد بود؟
    2)آیا بهتر نیست سریعتر اقدام به خارج کردن پروستات نمود تا اثرات سو بر ارگانهای مجاور نداشته باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      باید ابتدا ام آر آی پروستات انجام بشه دوست عزیز بدن انسان مثل تایر ماشین نیست که بگید زود خارجش کنیم هزار مدل عوارض داره
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام و صبح بخیر خدمت جناب پرفسور عزیز پسرم من متولد 1393 است از مادرزادی دچار مشکل هیپادیاپاس بوده و تا حالا دو بار توسط آقای دکتر موسوی خوشدل و قهستانی عمل شده ولی چند ماه قبل به دلیل یبوست مجاری آن باد کرده و به دلیل اینکه مجاری تنگ بود دکترحسین امیرزرگر مجاری را باز نمود و برگشته به حالت قبل که از پایین و بالای مجرا ادرار می کند می خواستم در این زمینه مرا راهنمایی کنید آیا امکان بررسی و نظر توسط حضرتعالی وجود دارد و آیا شما عمل هیپودیاپاس برای بچه ها انجام می دهید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      خیر بنده انجام نمیدهم جراح ایشان دکتر قهستانی جراح با تجربه و قهاری هستند
  • تصویر کاربر فرهاد یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    روی بیضه هام انژیو کرایو دارم و روی بدنه و سر آلتم چنتا نقطه زده میخواستم ببینم راه درمانی چیزی داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      میشه هم کرایو کرد هم لیزر کرد در نظر داشته باشید که بیماری مسری و خطرناک نیست
    2. تصویر کاربر فرهاد یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      آقای دکتر دارو یا پماد نداره
      لیزرکنم جاش میمونه ؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      خیر به دارو پاسخ چندانی نمیده
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    جناب دکتر چن وقتیه (دقیق نمیدونم) روی قسمت پایینی کلاهک آلت تناسالیم این ها به وجود اومدن به نظرتون چین ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ آبان ۳( 1 سال پیش)
      ضایعات مشکوک یه زگیل هست و باید کرایو انجام بشه
    2. تصویر کاربر امین شنبه ۱۹ آبان ۳( 1 سال پیش)
      جناب دکتر از کجا میتونم دقیقا مطمئن بشم زائده چیه ؟ و اگر زگیله میخام بدونم کدوم نوعشه و ایا ممکنه زگیل نباشه ؟
      امکان تشخیص با عکس های بیشتر هست ؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      خیر باید از نزدیک معاینه شوید راه دقیق برداشت ضایعه و پاتولوژیه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شاپور یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    در مورد بیماری تناسلی پیرونی میخواستم سوال کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ آبان ۳( 1 سال پیش)
      سونوگرافی دارید؟
    2. تصویر کاربر شاپور شنبه ۱۹ آبان ۳( 1 سال پیش)
      نه ندارم سونوگرافی اگر احتیاج برام بنویسید انجام بدم
    3. تصویر کاربر شاپور شنبه ۱۹ آبان ۳( 1 سال پیش)
      نه سونوگرافی ندارم اگر احتیاج دستور بفرمایید انجام بدم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      سونوگرافی آلت باید انجام بشه
    5. تصویر کاربر شاپور یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      دکتر جان سلام وقت بخیر با توجه از شهرستان میخوام خدمت برسم عنایتی بفرمایید دستور سونوگرافی از آلت برام بنویسید ببینم کجا بایستی انجام بدم با سپاس فراوان از دکتر
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      کد ملی رو به شماره 09101142080 ارسال کنید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر کیومرث چهارشنبه ۲۳ آبان ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من مشکل تحرک اسپرم دارم شکل اندازه ومورلوژی خوبه فقط تحرک اسپرم کم هست تحرک اسپرمم 8درصد هست دکتر معاینه کرد گفت واریکوسل هم نداری یه مدت قرص های موتلیتی بوست.بلومکس .آندرفرتی . اسپریژن خوردم اما نتیجه نگرفتم ازشما خواهش میکنم اگر قرص یا آمپولی سراغ دارید معرفی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ آبان ۳( 1 سال پیش)
      نازایی دارید؟ چه مدتیه اقدام کردین برای بچه دار شدن؟
    2. تصویر کاربر کیومرث شنبه ۱۹ آبان ۳( 1 سال پیش)
      حدود 10ماه باید چیکار کنم دکتر تورو خدا راهنماییم کنید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      سونوگرافی انجام شده؟ بفرستید
    4. تصویر کاربر کیومرث یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      من رفتم پیش دکتر معاینه کرد گفت واریکوسل ندارم هرچی اسرار کردم گفتم سونوگرافی برام بنویس گفت نیازی نداری چون واریکوسل نداری..حالا دکتر جان از شما خواهش میکنم من چه قرص یا آمپولی بزنم که تحرکم بره بالا
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ آبان ۳( 1 سال پیش)
      شما اقدام کردین دارو هم مصرف کردین بهتره سونوگرافی رو انجام بدین
    6. تصویر کاربر کیومرث یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      عکس آزمایش فرستادم براتون لطفاً راهنماییم کنید
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۳ آبان ۳( 1 سال پیش)
      حرکت اسپرم ها کند شده بلومکس روزی سه عدد میتونید مصرف کنید
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر n یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام من دختر ۲۶ ساله هستم به علت تکرر ادرار فیزیوتراپی کف لگن انجام میدم که باید الکترودی رو داخل مقعد بگذارم ، دکتر فیزیوتراپیست روز اول الکترودهای شخصی به افراد میدن اما ژل های کنار دستگاه ها عمومی هستش و از جلسه دوم به افراد میگن برای هر جلسه الکترود رو با مایع دستشویی بشورند و درهر جلسه خودشون ژل ها رو بردارن و به الکترود بزنن و داخل مقعد بگذارند ، سوال من این هستش که اگر نوک قوطی ژل به الکترود افراد بخوره و اون فرد بیماری هایی مثل زگیل مقعدی داشته باشه و فرد بعدی از همین ژل استفاده کنه احتمال انتقال این بیماری به فرد دوم وجود داره ؟ من به تازگی فیزیوتراپی شدم و چیزی در مورد انتقال زگیل نمیدونستم و از این ژل ها در طی ۱۵ جلسه فیزیوتراپی خودم در طول یک ماه اخیر استفاده کردم خیلی نگرانم که بیماری گرفته باشم ، احتمال انتقال از این راه وجود داره ؟ تا چند مدت بعد معلوم میشه که بیمار شدم با نه ؟ الان کار خاصی باید انجام بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ آبان ۳( 1 سال پیش)
      به صورت تئوریکال امکان انتقال با این روش هست ولی اینکه شخص قبلی حتما زگیل مقعدی داشته باشه الکترودش تمیز نباشه نوک ژل برخورد کنه و شما بلافاصله از همون ژل به الکترود خودتون بزنید امکان انتقال بسیار اندکه
    2. تصویر کاربر n شنبه ۱۹ آبان ۳( 1 سال پیش)
      ممنونم آقای دکتر این بیماری تا چه مدت بعد خودش رو نشون میده ؟ من اگه بخوام واکسن بزنم با توجه به اینکه ۲۶ سالم هستش شما واکسن چند ظرفیتی از چه برندی رو پیشنهاد میدید ؟
    3. تصویر کاربر n شنبه ۱۹ آبان ۳( 1 سال پیش)
      ممنونم آقای دکتر این بیماری چه مدت بعد خودش رو نشون میده ؟ با توجه به اینکه ۲۶ سالم هستش به نظر شما من واکسن چند ظرفیتی از چه برندی رو بزنم که از این به بعد نگران این مسایل نباشم ؟
    4. تصویر کاربر n شنبه ۱۹ آبان ۳( 1 سال پیش)
      آقای دکتر من بابت این موضوع خیلی استرس دارم اونقدر فکرم رو درگیر کرده که کارهای روزانه خودم رو نمیتونم انجام بدم ، چند روز هستش که فیزیوتراپی کف لگن من تموم شده و طول درمانم ۱۵ جلسه در یک ماه بود ، من باکره هستم و تا به حال رابطه جنسی نداشتم اگر بخوام آزمایشی بدم که متوجه بشم بیماری اچ پی وی رو گرفتم یا نه چه آزمایشی باید بدم ؟ و چه مدت باید صبر کنم بعد برای انجام آزمایش اقدام کنم که جواب درست رو نشون بده؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ آبان ۳( 1 سال پیش)
      هیچ آزمایشی لازم نیست واکسن ۹ گانه در سه دوز تزریق کنید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیام چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 514 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    دکتر بنده واریکوسل شدید دو طرفه و انحراف آلت به سمت پایین دارم، که هر دو نیاز به جراحی دارند.تمام آزمایشات را نیز انجام داده ام و دلیل انحراف نیز وجود پلاگ نمیباشد،بلکه مادر زادی است. یک ماه پیش برای درمان از شهرستان به تهران آمدم اما دکتر مربوطه هزینه بالایی را برای جراحی طلب کرد که از توان بنده خارج بود.میخواهم در بیمارستان شهدای تجریش توسط شما جراحی شوم.امروز که با منشی شما صحبت کردم گفتند که دکتر باید حتما در بیمارستان شما را ببیند. ولی شنبه دیگر تعطیل است. به دلیل دوری راه و نداشتن محل اقامت در تهران میشود هفته دیگر یکشنبه با اخذ نوبت در مطب شما را ببینم؟ و بعد شما مرا دو شنبه برای جراحی به بیمارستان ارجاع دهید؟
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      در خدمتم
  • تصویر کاربر صابر پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 551 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر
    واقعا جامعه ایرانی باید به وجود همچنین کسانی به خود بباله.
    من همه ی فیلم جراحی شمارو دیدم.
    آقای دکتر من در ناحیه بیضه درد دارم هر دو بیضه ولی درد بیضه راست خیلی خیلی بیشتر از طرف دیگر آن است.با معاینه خودم در حمام و زیر دوش هیچ توده ای احساس نمیکنم.شکل بیضه راست بالاتر و ظاهرا سوار بر دیگری است.در ناحیه ران نیز درد دارم.دردی که حتی با دراز کشیدن از بین نمیرود.رگ ها در داخل بیضه بزرگ شده و به واریکوسل شک دارم.درد همچون گرفتگی و سنگینی در بیضه.
    جواب قطعی مستلزم معاینه دکتر متخصص میباشد ولی اگر من رو راهنمایی کنید ممنون میشم.
    ممنون از فیلم ها و مقاله های ارزشمند شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      با تشکر من فکر میکنم با توجه به شرح حال مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر آرش پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 579 مشاهده پرسش
    با درود و تشکر از وقتی که میگذارید
    از 3 سال پیش واریکوسل گرید 3 دارم. به نحوی که به پزشک مراجعه کردم گفت می توانی معافیت بگیری. متاسفانه اقدام به درمان نکردم. آن موقع بیضه سمت چپم درگیر بود ولی اکنون جفت بیضه ها درگیر شده اند. این را از درد شدید و سنگینی که دارم متوجه شده ام.
    سوالم این است:
    آیا برای درمان دیر نشده است؟
    آیا جنابعالی به روش میکروسورجری عمل می کنید؟ شنیده ام که این روش درصد موفقیت زیادی دارد.
    مقدار کل هزینه ای که باید بکنم چقدر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      دیر نیست جهت درمان وکمک اینجانب تشریف بیاورید
  • تصویر کاربر جواد جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 580 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر یه مدتی هست درد خفیفی در کلیه هام حس میکنم بخصوص وقتی که مجبورم ادرارم رو برای مدت طولانی تری نسبت به سایر مواقع عادی نگه دارم .قبلا هم ناشتا صبح آب سرد میخوردم حالا به علت ضررش ترک کردم.اکثر مواقع هم کلیه هام خیلی سرد هستن بخصوص وقتی عرق زیاد میکنم نطرتون رو در این مورد میشه بفرمایید؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      عکسش را بفرستید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نگران نبشید مشکلی نیست ضمنا پیام اولی اشتباه فرستاده شد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر غلام جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 815 مشاهده پرسش
    سلام.
    واریگسل داشتم عمل کردم مایع منی سفت .زرد رنگی دارم آیادلیل برناباروری است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نه ازمایش اسپرم بدهید و نتیجه را بفرستید
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 671 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    بنده یک سال پیش بعد از اینکه متوجه شدم رگ بیضم بیش از حد بزرگه و وقتی هم که از یه ارتفاعی میپریدم رگ بیضم تیر میکشید به دکتر مراجعه کردم و ایشان بعد از ملاحظه کردن بیضه یه آزمایش اسپرم نوشتن و یه سونوگرافی.
    آزمایش اسپرم رو نتونستم بدم ولی بعد از عمل سونوگرافی متوجه شدم واریکوسل با گرید3 دارم که دکتر گفتن باید عمل کنید. عمل کردم ولی بعد از 4-5 ماه دوباره متوجه شدم هنوز رگ بیضم کمی گشاد هست گرچه از قبل عمل خیلی کمتر شده بود و باز هم در صورت پریدم درد میکرد. دومرتبه به همون دکتر مراجعه کردم سونوگرافی نوشتن انجام دادم گفتن بیماری عود کرده و الان با گرید 1 هست ولی ایشان گفتن مشکلی نیست و زندگیتو بکن ولی بنده یکم نگرانم که این بیماری یعنی خوب نمیشه و اینکه بنده الان مجردم وقتی متاهل شدم برای بچه دار شدن مشکلی پیش نمیاد؟
    ممنون از توجهتون
    منتظر پاسختون هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      بعد از عمل گشادی رگها از بین نمیرود نگران نباش ازمایش جدید اسپرم بدهید و نتیجه را اعلام بکنید
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 615 مشاهده پرسش
    با سلام
    تقریبا شش ماه پیش به یک متخصص مراجعه کردم برای درد خفیف در کیسه بیضه و قسمت زیر شکم و قسمت بالای بیضه چپم نیز یه برجستگی به اندازه نخود وجود داشت که بنظرم منبع درد بوده
    بعد معاینه دکتر گفت واریکسل خفیف دارم که ازمایش اسپرم دادم 85% خوب بود و سونوگرافی کردم که نرمال بود و در جواب گفتن نشونی از واریکسل ندارم
    بیضه چپم کوچکتر از راست هست و هنوزم گاهی وقتا درد خفیف و برجیتگی درد ناک بیشتر و گاهی اوقاتم کاملا خوب هستم
    متاهل هستم و میخواهم بدانم اگر واریکسل دارم عمل کنم بهتر هست ؟ و ایا فقط درجه 3 را عمل میکنن؟ و عمل لاپروسکوپی میکروسرجی نیاز به بیهوشی کامل دارد یا با بی حسی موضعی عمل انجام میشود ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      برای شما نیاز به عمل نیست
  • تصویر کاربر سیما دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 651 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    همسر اینجانب واریکوسل دوطرفه دارن
    یکی از پزشک هایی که ایشون رو معاینه کردن و سونوی ایشون نشون می داد که باید عمل کنن ولی پزشک دیگری نظرشون این بود که شاید نیاز به عمل نباشه و براشون ازمایش اسپرم نوشتن
    میخواستم بدونم عمل میکروسرجری بهتره یا لاپراسکوپی
    عوارض کدوم بهتره ؟ از نظر عود و هیدروسل
    با توجه به اینکه ما هنوز اقدام نکردیم و ایشون بدلیل درد پرینه به دکتر مراجعه کرده بودن اگر قبل از عمل اقدام کنیم و شانس خودمون رو امتحان کنیم امکان داره بدلیل مشکل در اسپرم ها روی جنین تاثیری بذاره و فرزند ناقص بدنیا بیاد ؟ احتمال سقط بالا میره ؟
    اگر بدون عمل بچه دار شیم ایشون نیاز به عمل ندارند؟
    با تشکر از وقتی که می ذارین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      زحمت بکشید معاینه انجام بدم نظر قطعی خود را عرض کنم عجله نکنید
    2. تصویر کاربر سیما چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      با تشکر
      ظاهرا این چند روز تعطیلات را در مطب نیستید
      اولین زمانی که در تعطیلات نوروز مطب یا بیمارستان تشریف دارید کی هست که نوبت بگیریم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر میثم یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 673 مشاهده پرسش
    با سلام ما حدود ۴ ساله ازدواج کردیم اوایل ازدواج مشکلات زیادی در رابطه داشتیم و احساس میکردم الت کوچکی دارم و در نعوظ و انزال مشکل داشتم و پس از مراجعه به دکتر داروی فلوکستین و اس ایکس برام تجویز کرد که چون گیجم میکرد فلوکستین ۲۰ رو نخوردم بعد از چندین بار مراجعه به دکترهای مختلف در شیراز یکی شون تشخیص واریکوسل گرید دو داد که عمل شدم و الان بعد از گذشت حدود ۳ سال از عملم تعداد اسپرمهام از قبل هم کمتر شده و مشکل نازایی به اوج خودش رسیده هر دارویی هم مصرف میکنم باز تعداد اسپرمام بیشتر نمیشه و اگه بیشتر هم بشه حرکت ندارند یا انورمالند راهی هست برای رفع مشکل من یا باید بریم سراغ ای وی اف ؟؟؟؟؟
    ممنون از وقتی که گذاشتید.
    در ضمن فراموش کردم ذکر کنم که بنده کارمند بانک هستم و وزنم ۱۲۵ هست که نمیتونم کمش کنم به خاطر کارم و اینکه وقت ندارم قد۱۷۵ و سنم ۲۸ سال
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بلید از روشهای کمکی ذکر شده استفاده کنید در مراکز ناباروری
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب