اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

همه چیز درباره آزمایش اسپرم (اسپرموگرام)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه ۱۰-۱۵ درصد زوجین به علت مشکل ناباروری به پزشک مراجعه می نمایند که در مردان، اولین آزمایش بعد از معاینه بیضه ها، آزمایش اسپرم می باشد. در این مقاله به بررسی زمان آزمایش اسپرم، نحوه ی انجام آن و هر آنچه که باید درباره ی این آزمایش بدانید پرداخته ایم.

آزمایش اسپرم سه عامل اصلی در سلامت اسپرم ها را سنجش می کند که عبارتند از:

  • شمار اسپرم ها
  • شکل اسپرم ها
  • جا به جایی اسپرم ها که به تحرک اسپرم ها نیز شناخته می شود.

با توجه به اهمیت و نتیجه آزمایش اسپرم و تفسیر آن، لازم می دانیم نکاتی مهم را در این مورد بیان کنیم.

تحرک اسپرم چقدر باید باشد؟

بر طبق شیوه شنا کردن اسپرم، دو نوع حرکت وجود دارند. حرکت پیش رونده به جنبش اسپرم هایی گفته می شود که اغلب در خطی مستقیم یا دایره هایی بزرگ در حال شنا هستند. حرکت غیر پیش رونده به جنبش اسپرم هایی گفته می شود که در خطوطی مستقیم حرکت نکرده و یا در دایره هایی بسیار کوچک شنا می کنند. اسپرم ها برای حرکت از میان مایع واژنی (موکوس) و بارور سازی یک تخمک باید حرکتی پیش رونده به میزان ۲۵ میکرومتر در ثانیه داشته باشند.

هنگامی که کم تر از ۳۲ درصد از اسپرم ها قابلیت حرکت موثر داشته باشند، تحرک کم اسپرم ها یا آستنو آزوسپرمی (آستنوسپرمی نیز نامیده می شود) تشخیص داده می شود.

با آزمایش اسپرم چه مواردی مشخص می‌شود؟
با آزمایش اسپرم چه مواردی مشخص می‌شود؟

نکاتی لازم در هنگام انجام آزمایش اسپرم

1. بهترین زمان برای آزمایش اسپرم

اولین نکته مهم در انجام آزمایش اسپرم زمان دادن آزمایش است و حتماً توصیه می شود مدت ۲-۳ روز قبل از آزمایش مایع منی از شما خارج نشده باشد چه در خواب و یا هنگام مقاربت جنسی. اگر آزمایش زود از ۳ روز انجام شود باعث اختلال در نتیجه اسپرم از جمله کاهش حجم اسپرم و افت نمونه آزمایش خواهد شد و برعکس اگر بیش از سه روز از انجام آخرین مقاربت جنسی آزمایش دهید مثلاً ۵-۶ روز بعد، باعث افت در حرکت اسپرم و گزارش نادرست خواهد شد.

2. آزمایش اسپرم چگونه انجام می‌شود؟

دومین نکته مهم کیفیت دادن آزمایش اسپرم است. امروزه دو روش جهت دادن آزمایش منی وجود داد:

روش استمنا: که فرد با تحریک خود تارسیدن به ارگاسم باعث خروج مایع منی می شود که شایعترین روش دادن آزمایش اسپرم می باشد.

روش مقاربت: بعضی افراد انجام استمنا جهت آزمایش اسپرم برایشان بسیار سخت است و تنها راهشان استفاده از کاندوم و مقاربت و خروج مایع منی می باشد که در اینجا لازم است از کاندوم های معمولی مطلقاً استفاده نشود چرا که به علت اثرات ضد اسپرمی کاندومها باعث خراب شدن اسپرم و آزمایش غلط می شود.

کاندوم های مخصوصی جهت این آزمایش در مراکز ناباروری وجود دارد که توصیه می شود تنها از این کاندوم ها استفاده گردد.

3. زمان تحویل آزمایش اسپرم

سومین نکته مهم زمان تحویل دادن آزمایش به آزمایشگاه است. حتماً نمونه اسپرم خارج شده باید کمتر از نیم ساعت به آزمایشگاه تحویل داده شود. توصیه می کنم از مقاربت بدون کاندوم جهت دادن آزمایش منی اجتناب نمایید چون PH واژن خانم ها باعث افت کیفیت اسپرم می شود و از طرفی باعث آلودگی اسپرم به باکتری های واژن نیز می شود. لذا حتماً از کاندوم های مخصوص آزمایش استفاده نمایید.

آیا روش ارزیابی اسپرم در خانه توصیه می شود؟

آزمایش های خانگی منی در بازار وجود دارند اما آن ها تنها برای شمار اسپرم ها کاربرد دارند. این آزمایش ها تحرک و شکل اسپرم ها را ارزیابی نمی کنند. نتایج این آزمایش ها معمولا ظرف ۱۰ دقیقه نمایان می شود. از آن جایی که این آزمایش ها تمامی عوامل نازایی در مردان را در نظر نمی گیرند، عادی بودن شمار اسپرم های یک مرد (بالای ۲۰ میلیون اسپرم در هر میلی متر مکعب منی) در نتیجه یک آزمایش خانگی الزاما به معنای توانایی باروری او نمی باشد.

در صورتی که فرد در ارتباط با باروری خود نگران می باشد، بهترین کار انجام یک آزمایش اسپرم در آزمایشگاه است که توسط یک متخصص در زمینه پزشکی انجام می شود. این آزمایش یک ارزیابی جامع تر از باروری فرد به او ارائه می دهد.

تفسير پارامترهای آزمايش اسپرموگرام

تفسیر آزمایش اسپرم چگونه است؟ در هر آزمایش اسپرم نرمال که با رعایت موارد ذکر شده انجام شود باید از لحاظ حجم مایع منی، حرکت، شکل، تعداد اسپرم بررسی شود.

  •  مایع منی نرمال باید cc2-3 حجم داشته باشد.
  •  ۴۰-۶۰ میلیون سلول ها باید از حرکت خوبی جهت باروری تخمک برخوردار باشند.
  •  بیش از ۵ درصد شکل اسپرم ها باید در آزمایش منی طبیعی گزارش شود.
  •  نوع آزمایشگاه و دقت آنها در گزارش آزمایش فاکتور بسیار مهمی می باشد.

اینجانب به بیماران خودم توصیه می کنم که آزمایش اسپرمشان را فقط در مراکز ناباروری انجام دهند.

جواب آزمایش اسپرم چند روز طول میکشد؟

در رابطه با جواب آزمایش اسپرم، نتیجه آزمایش ساده اسپرموگرام ظرف یک ساعت آماده می شود. سپس رنگ آمیزی اسپرم برای ارزیابی مورفولوژیک (از نظر شکل) اسپرم ها صورت می گیرد. پس از این که اسپرم ها با روشی خاص رنگ آمیزی شدند حداقل ۱۰۰ سلول در زیر یک میکروسکوپ از نظر جنبه های ساختاری و ناهنجاری های شکلی ارزیابی شده و نسبت اسپرم هایی که از نظر شکلی سالم هستند محاسبه می شود.

با انجام این ارزیابی، نتیجه آزمایش اسپرم روز بعد حاضر خواهد شد.

چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم؟

اعداد زیر نتایج طبیعی یا سالم آزمایش منی هستند. این اعداد توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعیین شده اند. از آنجایی که نتایج می توانند نسبت به هر فرد متفاوت باشند نتایج به صورت بازه تعریف می شوند.

شمارش کامل اسپرم ها در یک انزال:  39 تا 928 میلیون

حجم انزال:  1.5 تا 7.6 میلی لیتر

غلظت اسپرم:  15 تا 259 میلیون بر میلی لیتر

تحرک کامل (پیش رونده یا غیر پیش رونده):  40 تا 81 درصد

تحرک پیش رونده:  32 تا 75 درصد

ریخت شناسی اسپرم (مورفولوژی):  4 تا 48 درصد

جواب آزمایش اسپرم نرمال

آزمایش اسپرم نرمال

عکس جواب آزمایش اسپرم نرمال چه مدت آماده می شود؟ پس از جمع آوری نمونه مایع منی، نتایج آزمایش بسته به آزمایشگاه ظرف 24 ساعت تا یک هفته آماده می شوند. پزشک در هنگام ارزیابی نتایج آزمایش، عوامل بسیاری را در نظر می گیرد. برای مثال، در حالی که پزشک در ارزیابی احتمال تشخیص وازکتومی به دنبال حضور اسپرم ها است، ارزیابی احتمال بروز مشکلات باروری بسیار عمیق تر انجام می شود. پزشک هر کدام از نتایج زیر را به شمار خواهد آورد:

1- شکل اسپرم

طبیعی بودن شکل اسپرم ها در نتایج آزمایش بدین معناست که بیش از 50 درصد اسپرم ها شکل و ظاهر طبیعی داشته اند. در صورتی که بیش از 50 درصد اسپرم ها فرد دارای شکل غیر طبیعی باشند، باروری او کاهش می یابد. در حین انجام این آزمایش، آزمایشگاه، سر، ناحیه میانی و دم اسپرم ها را بررسی می کند. همچنین، امکان دارد اسپرم ها نارس بوده و توانایی موثر در بارور کردن تخمک را نداشته باشند.

2- حرکت

مثبت بودن نتیجه آزمایش بدین معناست که یک ساعت پس از انزال بیش از 50 درصد اسپرم ها دارای حرکت طبیعی هستند. تحرک یا جا به جا شدن اسپرم ها برای باروری مهم است زیرا اسپرم باید جهت بارور کردن تخمک جا به جا شود.

در آزمایشگاه ها، یک سیستم اتوماتیک تحرک و میزان جا به جا شدن اسپرم ها را از 0 تا 4 نمره می دهد. نمره صفر به معنای عدم حرکت و نمره 3 یا 4 به معنای حرکت مناسب اسپرم هاست.

3- PH یا اسیدیته

برای طبیعی بودن نتیجه آزمایش، سطح اسیدیته باید بین 7.2 تا 7.8 باشد. اسیدیته بالا تر از 8 می تواند بیانگر ابتلای فرد به عفونت باشد. نتایج کمتر از 7 می توانند بیانگر آلودگی نمونه یا انسداد مجاری انزالی مرد باشند.

4- حجم

حجم مایع منی در نتایج طبیعی بیش از 2 میلی لیتر است. کاهش حجم منی بیانگر تعداد اندک اسپرم هایی است که می توانند تخمک را بارور کنند. افزایش حجم مایع منی به معنای رقیق شدن این مایع و اسپرم هاست.

5- مایع شدن

منی ظرف 15 تا 30 دقیقه به مایع تبدیل می شود. منی در ابتدا سفت بوده و با گذشت زمان جهت کمک به تحرک اسپرم ها به حالت مایع و آبکی تبدیل می شود. در صورتی که مایع منی ظرف 15 تا 30 دقیقه مایع نشود، باروری تحت تاثیر قرار می گیرد.

6- تعداد اسپرم ها

تعداد اسپرم ها در یک آزمایش منی طبیعی باید بین 20 تا بیش از 200 میلیون باشد. این مورد تحت عنوان تراکم اسپرم ها نیز شناخته می شود. در صورتی که تعداد اسپرم ها پایین باشد، بارداری دشوار تر می شود.

7- ظاهر اسپرم ها

اسپرم ها ظاهری به رنگ سفید مایل به خاکستری و کدر دارد. مایع منی حاوی رنگ های قرمز تا قهوه ای، دارای مقادیری خون است. رنگ زرد منی می تواند در اثر ابتلا به یرقان یا عارضه جانبی مصرف یک دارو باشد.

جواب آزمایش اسپرم چهع مدت طول می کشد؟

تاثیر شرایط کاری فرد در نتیجه ی آزمایش

اسپرم ها می توانند تحت تاثیر محیط کار فرد قرار گیرند. در افرادی که تعامل نزدیکی با سموم و آفت کش های کشاورزی دارند، امکان دارد کیفیت اسپرم ها کاهش یافته و مشکلات باروری پدیدار شوند. به عنوان یک احتیاط، این افراد می توانند با پوشاندن دهان خود به وسیله یک ماسک در حین کارکردن از مضرات سموم از طریق راه تنفسی جلوگیری کنند.

این گروه از افراد عموما شامل کشاورزان می شوند. همچنین، افرادی که به عنوان بخشی از شغلشان در معرض تشعشعات قرار گرفته یا در محیط های بسیار گرم فعالیت می کنند (مانند کارکنان نانوایی ها و صنایع ذوب آهن یا ریخته گری) باید مراقبت باشند.

چند روز قبل از آزمایش اسپرم نباید نزدیکی کرد؟

پزشک از فرد درخواست می کند که تا مدت ۲-۳ روز قبل از آزمایش مایع منی از شما خارج نشده باشد چه در خواب و یا هنگام مقاربت جنسی تا تعداد اسپرم ها به بیشترین حد امکان برسد. با این حال، باید از دو هفته قبل از آزمایش از انزال منی جلوگیری نکرد. عدم انزال در این مدت می تواند به نمونه ای با تحرک کمتر منجر شود.

بهتر است قبل از انجام آزمایش الکل مصرف نشود. افراد باید هر گونه دارو یا مکمل مصرفی خود را به اطلاع پزشک برسانند. در هنگام جمع آوری نمونه نباید از مواد روان کننده استفاده کرد زیرا این موارد می توانند حرکت اسپرم ها به اطراف را آسان تر کنند.

راه‌های تقویت اسپرم در مردان

 در مطالعات متعدد ثابت شده است که موارد زیر روی اسپرم اثر دارد:

  • سیگار کشیدن و انواع دود باعث کاهش حرکت و تعداد اسپرم می شود.
  • گرم نگه داشتن بیضه ها و استفاده زیاد از جکوزی، دوش آب گرم، گذاشتن لب تاب روی پاها و اثر حرارتی آن روی بیضه ها و نشستن های طولانی باعث افت کیفیت اسپرم می شود.
  • بیماری واریکوسل امروزه شایعترین علت خرابی اسپرم ها از نظر تعداد، شکل و حرکت، بیماری واریکوسل بیضه ها میباشد و لذا حتماً باید با تشخیص به موقع درمان شود.
  • استفاده از داروهای مکمل های بدنسازی که در باشگاه ها استفاده می شود. تزریق هورمون های ناندرولوژ و تستوسترن باعث خرابی اسپرم و کم کاری بیضه می گردد.
  • هر گونه تورم درمان نشده بیضه: علت عفونت ممکن است باعث آسیب به سلول های نطفه ساز و یا باعث انسداد در قسمت خروجی منی شود و تعداد و حرکت اسپرم ها را کاهش دهد.
  • سابقه پرتودرمانی و شیمی درمانی که باعث از بین رفتن سلول های نطفه ساز مرد می شود.
  • مصرف آنتی اکسیدان ها از قبیل سلنیوم و ویتامین E و C و B باعث بهتر شدن کیفیت اسپرم های مرد می شوند.
  • پزشکان اغلب دو یا سه آزمایش اسپرم جداگانه درخواست می کنند تا نتیجه ای مناسب از سلامت اسپرم ها بدست آورند.
  • آزمایش ها باید حداقل هفت روز فاصله داشته و در طول ۲ تا ۳ ماه انجام شوند. شمار اسپرم ها می تواند به صورت روزانه تغییر کند. در نظر گرفتن میانگین نمونه های اسپرم می تواند سبب بدست آوردن بهترین نتیجه شود.

آزمایش آنالیز اسپرم

نقش عفونت های باکتریایی در ناباروری مردان

یافتن باکتری در منی نسبتا شایع بوده و برای تشخیص عفونت کافی نیست. زیرا باکتری می تواند در اثر آلوده شدن نمونه منی در حین جمع آوری پدیدار شده باشد. باکتری های موجود بر روی پوست مانند استافیلوکوکوس و استرپتوکوکوس منابع شایع در آلودگی هستند.

در صورتی که فرد به عفونت مجاری ادرار مبتلا باشد، منی می تواند به باکتری آلوده شود. باکتری اشریشیا کولای که در مجرای معده ای روده ای قرار دارد نیز می تواند سبب آلوده شدن منی در هنگام انزال شود. سازمان بهداشت جهانی، عفونت منی را حضور بیش از ۱۰۰۰ باکتری در هر میلی لیتر (یک قاشق چای خوری) آن می داند.

حضور مقادیر بالای گلبول های سفید خون در منی (بیش از یک میلیون در هر میلی لیتر) نیز می تواند نشانه حضور عفونت باشد. برای تشیخص عفونت، نمونه ای از منی در آزمایشگاه کشت داده می شود تا نوع باکتری که به صورت کلونی در صفحات کشت رشد می کند مشخص شود.

در صورت داشتن مشکل ناباروری جهت اخذ نوبت با شماره تلفن ۲۲۶۴۲۷۴۴  تماس بگیرید. دوستدار شما دکتر حسین کرمی

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

بهترین درمان زگیل تناسلی مردانه

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.9/5 - (141 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۴ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام اقای چند وقتی هست روی ختنه گاه آلت زگیل مانند میبینم و زیر آن نیز چند عدد دانه سفید ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ آذر ۳( 1 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
  • تصویر کاربر علیزاده چهارشنبه ۱۴ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب آقای دکتر
    من به خاطر استرس زیاد حین رابطه شلی آلت بهم دست میده. از نظر پزشکی و هورونی هم هیچ مشکلی ندارم
    و در حالت عادی و نعوظ صبحگاهی مشکلی ندارم. برای اطمینان سونوگرافی با تزریق پاپاورین انجام دادم، طبق معمول بخاطر استرسم علی رغم تزریق ،آلتم خوابیده. و در حالت شلی سونوگرافی شدم و نشتی با جریان 11 تشخیص داده شد.

    **سوالم اینه ، آیا جواب سونو که در حالت شلی آلت گرفته شده درست هست ؟ یا تو اون حالت جواب اشتباه نشون میده ؟ ت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ آذر ۳( 1 سال پیش)
      دوست عزیز شرایط روحی و روانی خیلی مهمه اگر تو شرایط اپتیمال سونوگرافی انجام نشده میشه مجدد انجام داد البته بهتره به روانپزشک ابتدا مراجعه کنید و مشکل استرستون رو برطرف کنید
  • تصویر کاربر شهاب چهارشنبه ۱۴ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید؛ من برای چکاپ پیش آقای دکتر کاظم قدوسی رفتم (متخصص غدد هستن) ایشون آزمایش چکاپ کامل نوشتن برام و منم انجام دادم! خدا رو شکر اکثر موارد خوب و نرمال هستن به جزء یه مورد تستوسترون که کمی بالاتر از حد نرمال بود! ایشون گفتن چون هورمون SEX HORMONE BINDING GLOBULIN توی محدوده نرمال هست و همچنین LDL و HDL هم توی محدوده نرمال هستن بنابراین این کمی زیاد بودن تستوسترون جای نگرانی نداره و دلیل خاصی نمیتونه داشته باشه! احتمالا کیت آزمایشگاه اشتباه کرده! خلاصه گفتن اگه زیاد استرس داری و نگرانی به یه دکتر اورولوژی هم نشون بده تا مطمئن تر بشی! گفتم از شما بپرسم! من عکس آزمایشم رو خدمتتون میفرستم بی زحمت یه چکی بفرمایید! درضمن الان چندین ساله وقتی تحریک میشم و آلتم نعوظ پیدا میکنه بعد مثلا یه مدت کوتاهی زود شل میشه و به اصطلاح گوشتی طور میشه و اون سفتی اول رو نداره! البته مجرد هستم هنوز و متاسفانه خودارضایی هم میکنم (هفته ای 2 الی 3 بار یا فوقش بعضاً 4 بار)! حالا باتوجه به بالا بودن کمی تستوسترون توی آزمایشم و این ثبات نداشتن نعوظم در طول خودارضایی مثلاً و یا کمی حس کوچک شمردن طول آلتم و اندازه بیضه هام چقد ربط دارن بهم شما به عنوان متخصص بفرمایید!با تشکر...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ آذر ۳( 1 سال پیش)
      آزمایش تستسترون و عکس آلت در حالت نعوظ بفرستید
    2. تصویر کاربر شهاب چهارشنبه ۱۴ آذر ۳( 1 سال پیش)
      با سلام مجدد؛ من آپلود کردم همون روز عکس آزمایشم رو، نیومده ینی برا شما؟ باشه دوباره آپلود میکنم الان!
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ آذر ۳( 1 سال پیش)
      هیچ مشکلی نیست نگران نباشید مجدد چک بشه،۶ ماه بعد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر میرزاآقائی پنجشنبه ۱۵ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام، عطف به درخواست سوال قبلی به کدرهگیری 2eYYk728332 (در رابطه با اینکه در شهریور1403 در آزمایش ادرار مقدار کمی خون بود و بعد از مصرف آنتی بیوتیک در آبانماه1403 مجدد آزمایش ادرار دادم که جواب را خدمت شما فرستادم) که شما فرمودید آزمایش PSA و سیتولوژی ادرار بدهم، که هر دو را انجام و جواب آزمایشهای قدیم و جدید را به پیوست ارسال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ آذر ۳( 1 سال پیش)
      خب خدارو شکر مشکلی نیست شش ماه بعد مجددا باید آزمایش و سونوگرافی انجام شود
    2. تصویر کاربر میرزاآقائی چهارشنبه ۱۴ آذر ۳( 1 سال پیش)
      سلام
      وقت بخیر
      آقای دکتر جسارتا من دو عدد قرص فشار خون ۵/۸۰ و یک عدد قرص چربی credtor 20 و دو عدد قرص قند janumet50/1000 و یک عدد قرص b1 300 و یک عدد بتاسرک ۸ و نصف قرص هیدروکلروتیازید ۵۰ میلی گرم در روز استفاده میکنم، با توجه به اینکه سرطان پروستات داشتم و حدود هفت سال پیش جراحی کردم، احتمال اینکه داروهای مصرفی در نتیجه جواب آزمایش اثر داشته است، میباشد؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ آذر ۳( 1 سال پیش)
      خیر داروهای مرتبط نیستند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ایمان سه شنبه ۱۳ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسربچه۵ونیم ساله ای دارم که همش ودرطول روزچندین بارآلتش بحالت سفت واریکشن میشودوالتش رابه هرجایی میمالدواینکه چون یک نفرامدبه خانه وبه روش سنتی ختنه کردیمش ممکنه بخاطربرداشتن بیش ازحدپوست الت اینجوری شده باشه یانه وراه درمانش چیه توروخدازودتربگیدکه خیلی دلواپسم ضمنن همون کسی که آمدپسرم روختنه کردقدیم امدخودمم خنته کرده بودوواقعادچارهمون عوارضی که گفتیدبودم ومتاسفانه الان دیگه به کل ناامیدم ودیگه نه شهوت جنسی دارم ونه شخی الت تقریبا۷الی۸ساله وسنم۴۳ساله
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ آذر ۳( 1 سال پیش)
      باید از نزدیک معاینه بشه
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۳ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    ممنون میشم نمونه آزمایش رو ببینید
    چون قصد بچه دار شدن داریم.در ضمن واریکوسل گرید ۱ دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ آذر ۳( 1 سال پیش)
      خدارو شکر شرایط اسپرم ها خوبه اقدام کنید برای بچه دار شدن
  • تصویر کاربر محسنی سه شنبه ۱۳ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام دکتر لطفا بادقت به همه سوالام به ترتیب پاسخ بدید خواهش میکنم ازتون..
    1_اگر کسی در دهانش یعنی گلوش زائده زگیل تناسلی داشته باشه و کلا دهانش الوده باشه اگه یکی دیگه از قاشق و یا باقی مانده غذاش بخوره دهان اونم مبتلا میشه؟ چقدر احتمال داره؟
    استفاده از رژلب به همین صورت چقدر احتمال داره ؟ممکنه ایا؟
    2_و اگر کسی زگیل تناسلی داشته باشه ولی زائده نداشته باشه توی حمام روی صندلی بشینه اگر بعدن یک نفر دیگه بیاد رو صندلی بشینه مبتلا میشه
    3_اگر کسی که زگیل داشته باشه دستشو به جاهای الوده خودش زده باشه ولی بعدش شسته باشه اما شستن کامل نباشه یعنی خوب تمیز نشده باشه اگه بقیه رو نوازش کنه اوناهم مبتلا میشن؟
    4_اگر نوع زگیل (تناسلی) باشه چرا توی بعضی از پاسخ هاتون گفتید با پوست جاهای دیگه هم منقل میشه به پوست مثلا از دست به یک دست دیگه؟
    5_مگه ویروسش از روی پوست دست پاک نمیشه با شستن؟ توی یکی از پاسخ هاتون گفته بودین که پاک میشه.
    6_آیا زگیل تناسلی نوع های پرخطر هیچ وقت از بدن پاک نمیشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ آذر ۳( 1 سال پیش)
      اگر زگیل فعال دهانی داشته باشه و دهان فرد مقابل زخم داشته باشه با شانس بالا قابل انتقاله رژلب و سایر موارد امکانش کمتره امکان انتقال پوست به پوست از سطح سوم هست ولی کمه با نوازش و موردی که گفتید امکانش بسیار کمه گفته شده ویروس روی سطوح تا ۷ روز میمونه بستگی به نوع شستن و پاک کردن داره
  • تصویر کاربر کاردوست سه شنبه ۱۳ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام. آقای دکتر به بنده فرمودید ، نوار عصب مثانه بگیرم . چون قایم شهرزندگی می کنم ، آیا امکان دارد ، برای بنده دستور نوار عصب مثانه بنویسید و کد مربوطه را بفرمایید تا در شهر خودم اقدام کنم و نوار را به شما نشان دهم ؟ کد ملی بنده 2161610279 بیمه بنده ، بیمه سلامت .ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ آذر ۳( 1 سال پیش)
      به ارولوژیست های شهرتون مراجعه کنید ببینید کدومشون انجام میدن توسط ارولوژیست های محدودی انجام میشه کار سرپایی هست میتونید بیاید تهران مطب هم انجام بدین
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۵ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    زیر پنج الی شش دخول ارضا میشم
    بشد ت هوسی و همیشه آماده عملیات
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ آذر ۳( 1 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب سرترالین ۵۰ میلی گرم هر روز یک عدد تا یک ماه مصرف کنید
    2. تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۳ آذر ۳( 1 سال پیش)
      سلام جناب دکتر به‌حدی حساس شدم که باتماس خانمم ارضا میشم واز این موضوع زیاد اختلاف داریم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ آذر ۳( 1 سال پیش)
      همین دارویی که گفتم رو استفاده کنید
    4. تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۱۴ آذر ۳( 1 سال پیش)
      برا جلو گیری از بچه دار شدن مردان می توانند لوله بندی کنن این کار ضرر ندارد
      بعد قرص یک ماه مصرف کنم یا بیشتر
    5. تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۱۴ آذر ۳( 1 سال پیش)
      سلام دکتر قرص یکماه مصرف کنم یا بیشتر بعد جراحی سرپایی هست که دیر تر بشه ارضا شد
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ آذر ۳( 1 سال پیش)
      فعلا دارو رو استفاده کنید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر AR شنبه ۱۷ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    من جوانی ۲۰ ساله هستم، نچرال بدنسازی کار می کنم و اصلا سراغ استروئید و دارو های پر عارضه نرفتم
    چند تا سوال داشتم از خدمت تون
    ۱. من حدودا تا همین ۱۹ سالگی بعضا با دیدن یک تصویر و گاهی بدون تماس فیزیکی نعوظ پیدا می کردم ولی الان اکثر مواقع فقط با تماس فیزیکی و یا دیدن فیلم به نعوظ می رسم ، آیا این موضوع موردی داره؟
    ۲. چند ماهی هست نعوظ صبحگاهی مرتبی ندارم، شاید در هفته ۳ یا ۴ بار نعوظ صبحگاهی خیلی قوی ای داشته باشم، آیا موردی داره؟(ولی در طول روز اگر بخوام به نعوظ می رسم و حتی تا ۴۰ دقیقه هم تونستم حفظش کنم)
    ۳. طول آلتمم در حالت نعوظ حدودا به ۱۵ میرسه، آیا این سایز متوسط حساب میشه ؟
    ۴. اینکه در بدنسازی دارم نتیجه خوبی میگیرم بدون مصرف استروئید، نشان دهنده محدوده مناسب تستسترون بدنم هست ؟ چون راستش مطالب تونو خوندم نوشته بود باید بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ باشه ولی هیچ وقت ازمایش ندادم بدونم چقدرِ، در سن من چقدر باشه خوب محسوب میشه که در سن بالا هم به مشکل نخورم؟
    و در آخر ایا اینکه در حالت شل هم معمولا طول آلتم ۹ الی ۱۰ سانت، ولی برخی مواقع یکم کوچکتر و جمع تر میشه مخصوصا در سرما، ایا طبیعیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ آذر ۳( 1 سال پیش)
      سایز آلت شما طبیعیه نعوظ صبحگاهی هم که دارید مشکلی ندارید و نباید نگران باشید
    2. تصویر کاربر AR سه شنبه ۱۳ آذر ۳( 1 سال پیش)
      آقای دکتر اینکه گاهی نعوظ صبحگاهی ام ضعیف و خیلی سفت نیست، مشکلی نداره؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ آذر ۳( 1 سال پیش)
      نه مشکلی نیست
    4. تصویر کاربر AR جمعه ۱۶ آذر ۳( 1 سال پیش)
      اقای دکتر آیا مصرف روزانه یک عدد ال آرژنین ۱۰۰۰ و قرص هیربیوتی که داخلش زینک و ... داره می تونه عوارضی برای دستگاه تناسلی داشته باشه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ آذر ۳( 1 سال پیش)
      خیر
    6. تصویر کاربر AR جمعه ۱۶ آذر ۳( 1 سال پیش)
      ممنونم اقای دکتر لطف کردید
      راستش یه مدت بود حساس شده بودم روی نعوظم و احساس می کردم مثل سابق نیست
      شاید به خاطر تلقین باشه
      با توجه به اینکه تا حدود یکساعت هم تونستم نعوظم رو حفظ کنم (ولی یکمی دیرتر به نسبت قبل به نعوظ می رسم) و مشکلی از این بابت نداشتم بنابراین اختلال نعوظ و نشت وریدی و بحث های هورمونی منتفی هست؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ آذر ۳( 1 سال پیش)
      وقتی یک ساعت نعوظ کامل رو میتونید حفظ کنید یعنی هیچ مشکلی ندارید اگر هم مقطعی مشکلی پیش میاد بخاطر مسائل ذهنی روانی هست
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیام چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 514 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    دکتر بنده واریکوسل شدید دو طرفه و انحراف آلت به سمت پایین دارم، که هر دو نیاز به جراحی دارند.تمام آزمایشات را نیز انجام داده ام و دلیل انحراف نیز وجود پلاگ نمیباشد،بلکه مادر زادی است. یک ماه پیش برای درمان از شهرستان به تهران آمدم اما دکتر مربوطه هزینه بالایی را برای جراحی طلب کرد که از توان بنده خارج بود.میخواهم در بیمارستان شهدای تجریش توسط شما جراحی شوم.امروز که با منشی شما صحبت کردم گفتند که دکتر باید حتما در بیمارستان شما را ببیند. ولی شنبه دیگر تعطیل است. به دلیل دوری راه و نداشتن محل اقامت در تهران میشود هفته دیگر یکشنبه با اخذ نوبت در مطب شما را ببینم؟ و بعد شما مرا دو شنبه برای جراحی به بیمارستان ارجاع دهید؟
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      در خدمتم
  • تصویر کاربر صابر پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 550 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر
    واقعا جامعه ایرانی باید به وجود همچنین کسانی به خود بباله.
    من همه ی فیلم جراحی شمارو دیدم.
    آقای دکتر من در ناحیه بیضه درد دارم هر دو بیضه ولی درد بیضه راست خیلی خیلی بیشتر از طرف دیگر آن است.با معاینه خودم در حمام و زیر دوش هیچ توده ای احساس نمیکنم.شکل بیضه راست بالاتر و ظاهرا سوار بر دیگری است.در ناحیه ران نیز درد دارم.دردی که حتی با دراز کشیدن از بین نمیرود.رگ ها در داخل بیضه بزرگ شده و به واریکوسل شک دارم.درد همچون گرفتگی و سنگینی در بیضه.
    جواب قطعی مستلزم معاینه دکتر متخصص میباشد ولی اگر من رو راهنمایی کنید ممنون میشم.
    ممنون از فیلم ها و مقاله های ارزشمند شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      با تشکر من فکر میکنم با توجه به شرح حال مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر آرش پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 579 مشاهده پرسش
    با درود و تشکر از وقتی که میگذارید
    از 3 سال پیش واریکوسل گرید 3 دارم. به نحوی که به پزشک مراجعه کردم گفت می توانی معافیت بگیری. متاسفانه اقدام به درمان نکردم. آن موقع بیضه سمت چپم درگیر بود ولی اکنون جفت بیضه ها درگیر شده اند. این را از درد شدید و سنگینی که دارم متوجه شده ام.
    سوالم این است:
    آیا برای درمان دیر نشده است؟
    آیا جنابعالی به روش میکروسورجری عمل می کنید؟ شنیده ام که این روش درصد موفقیت زیادی دارد.
    مقدار کل هزینه ای که باید بکنم چقدر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      دیر نیست جهت درمان وکمک اینجانب تشریف بیاورید
  • تصویر کاربر جواد جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 580 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر یه مدتی هست درد خفیفی در کلیه هام حس میکنم بخصوص وقتی که مجبورم ادرارم رو برای مدت طولانی تری نسبت به سایر مواقع عادی نگه دارم .قبلا هم ناشتا صبح آب سرد میخوردم حالا به علت ضررش ترک کردم.اکثر مواقع هم کلیه هام خیلی سرد هستن بخصوص وقتی عرق زیاد میکنم نطرتون رو در این مورد میشه بفرمایید؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      عکسش را بفرستید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نگران نبشید مشکلی نیست ضمنا پیام اولی اشتباه فرستاده شد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر غلام جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 814 مشاهده پرسش
    سلام.
    واریگسل داشتم عمل کردم مایع منی سفت .زرد رنگی دارم آیادلیل برناباروری است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نه ازمایش اسپرم بدهید و نتیجه را بفرستید
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 671 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    بنده یک سال پیش بعد از اینکه متوجه شدم رگ بیضم بیش از حد بزرگه و وقتی هم که از یه ارتفاعی میپریدم رگ بیضم تیر میکشید به دکتر مراجعه کردم و ایشان بعد از ملاحظه کردن بیضه یه آزمایش اسپرم نوشتن و یه سونوگرافی.
    آزمایش اسپرم رو نتونستم بدم ولی بعد از عمل سونوگرافی متوجه شدم واریکوسل با گرید3 دارم که دکتر گفتن باید عمل کنید. عمل کردم ولی بعد از 4-5 ماه دوباره متوجه شدم هنوز رگ بیضم کمی گشاد هست گرچه از قبل عمل خیلی کمتر شده بود و باز هم در صورت پریدم درد میکرد. دومرتبه به همون دکتر مراجعه کردم سونوگرافی نوشتن انجام دادم گفتن بیماری عود کرده و الان با گرید 1 هست ولی ایشان گفتن مشکلی نیست و زندگیتو بکن ولی بنده یکم نگرانم که این بیماری یعنی خوب نمیشه و اینکه بنده الان مجردم وقتی متاهل شدم برای بچه دار شدن مشکلی پیش نمیاد؟
    ممنون از توجهتون
    منتظر پاسختون هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      بعد از عمل گشادی رگها از بین نمیرود نگران نباش ازمایش جدید اسپرم بدهید و نتیجه را اعلام بکنید
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 615 مشاهده پرسش
    با سلام
    تقریبا شش ماه پیش به یک متخصص مراجعه کردم برای درد خفیف در کیسه بیضه و قسمت زیر شکم و قسمت بالای بیضه چپم نیز یه برجستگی به اندازه نخود وجود داشت که بنظرم منبع درد بوده
    بعد معاینه دکتر گفت واریکسل خفیف دارم که ازمایش اسپرم دادم 85% خوب بود و سونوگرافی کردم که نرمال بود و در جواب گفتن نشونی از واریکسل ندارم
    بیضه چپم کوچکتر از راست هست و هنوزم گاهی وقتا درد خفیف و برجیتگی درد ناک بیشتر و گاهی اوقاتم کاملا خوب هستم
    متاهل هستم و میخواهم بدانم اگر واریکسل دارم عمل کنم بهتر هست ؟ و ایا فقط درجه 3 را عمل میکنن؟ و عمل لاپروسکوپی میکروسرجی نیاز به بیهوشی کامل دارد یا با بی حسی موضعی عمل انجام میشود ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      برای شما نیاز به عمل نیست
  • تصویر کاربر سیما دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 651 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    همسر اینجانب واریکوسل دوطرفه دارن
    یکی از پزشک هایی که ایشون رو معاینه کردن و سونوی ایشون نشون می داد که باید عمل کنن ولی پزشک دیگری نظرشون این بود که شاید نیاز به عمل نباشه و براشون ازمایش اسپرم نوشتن
    میخواستم بدونم عمل میکروسرجری بهتره یا لاپراسکوپی
    عوارض کدوم بهتره ؟ از نظر عود و هیدروسل
    با توجه به اینکه ما هنوز اقدام نکردیم و ایشون بدلیل درد پرینه به دکتر مراجعه کرده بودن اگر قبل از عمل اقدام کنیم و شانس خودمون رو امتحان کنیم امکان داره بدلیل مشکل در اسپرم ها روی جنین تاثیری بذاره و فرزند ناقص بدنیا بیاد ؟ احتمال سقط بالا میره ؟
    اگر بدون عمل بچه دار شیم ایشون نیاز به عمل ندارند؟
    با تشکر از وقتی که می ذارین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      زحمت بکشید معاینه انجام بدم نظر قطعی خود را عرض کنم عجله نکنید
    2. تصویر کاربر سیما چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      با تشکر
      ظاهرا این چند روز تعطیلات را در مطب نیستید
      اولین زمانی که در تعطیلات نوروز مطب یا بیمارستان تشریف دارید کی هست که نوبت بگیریم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر میثم یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 673 مشاهده پرسش
    با سلام ما حدود ۴ ساله ازدواج کردیم اوایل ازدواج مشکلات زیادی در رابطه داشتیم و احساس میکردم الت کوچکی دارم و در نعوظ و انزال مشکل داشتم و پس از مراجعه به دکتر داروی فلوکستین و اس ایکس برام تجویز کرد که چون گیجم میکرد فلوکستین ۲۰ رو نخوردم بعد از چندین بار مراجعه به دکترهای مختلف در شیراز یکی شون تشخیص واریکوسل گرید دو داد که عمل شدم و الان بعد از گذشت حدود ۳ سال از عملم تعداد اسپرمهام از قبل هم کمتر شده و مشکل نازایی به اوج خودش رسیده هر دارویی هم مصرف میکنم باز تعداد اسپرمام بیشتر نمیشه و اگه بیشتر هم بشه حرکت ندارند یا انورمالند راهی هست برای رفع مشکل من یا باید بریم سراغ ای وی اف ؟؟؟؟؟
    ممنون از وقتی که گذاشتید.
    در ضمن فراموش کردم ذکر کنم که بنده کارمند بانک هستم و وزنم ۱۲۵ هست که نمیتونم کمش کنم به خاطر کارم و اینکه وقت ندارم قد۱۷۵ و سنم ۲۸ سال
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بلید از روشهای کمکی ذکر شده استفاده کنید در مراکز ناباروری
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب