اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

همه چیز درباره آزمایش اسپرم (اسپرموگرام)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه ۱۰-۱۵ درصد زوجین به علت مشکل ناباروری به پزشک مراجعه می نمایند که در مردان، اولین آزمایش بعد از معاینه بیضه ها، آزمایش اسپرم می باشد. در این مقاله به بررسی زمان آزمایش اسپرم، نحوه ی انجام آن و هر آنچه که باید درباره ی این آزمایش بدانید پرداخته ایم.

آزمایش اسپرم سه عامل اصلی در سلامت اسپرم ها را سنجش می کند که عبارتند از:

  • شمار اسپرم ها
  • شکل اسپرم ها
  • جا به جایی اسپرم ها که به تحرک اسپرم ها نیز شناخته می شود.

با توجه به اهمیت و نتیجه آزمایش اسپرم و تفسیر آن، لازم می دانیم نکاتی مهم را در این مورد بیان کنیم.

تحرک اسپرم چقدر باید باشد؟

بر طبق شیوه شنا کردن اسپرم، دو نوع حرکت وجود دارند. حرکت پیش رونده به جنبش اسپرم هایی گفته می شود که اغلب در خطی مستقیم یا دایره هایی بزرگ در حال شنا هستند. حرکت غیر پیش رونده به جنبش اسپرم هایی گفته می شود که در خطوطی مستقیم حرکت نکرده و یا در دایره هایی بسیار کوچک شنا می کنند. اسپرم ها برای حرکت از میان مایع واژنی (موکوس) و بارور سازی یک تخمک باید حرکتی پیش رونده به میزان ۲۵ میکرومتر در ثانیه داشته باشند.

هنگامی که کم تر از ۳۲ درصد از اسپرم ها قابلیت حرکت موثر داشته باشند، تحرک کم اسپرم ها یا آستنو آزوسپرمی (آستنوسپرمی نیز نامیده می شود) تشخیص داده می شود.

با آزمایش اسپرم چه مواردی مشخص می‌شود؟
با آزمایش اسپرم چه مواردی مشخص می‌شود؟

نکاتی لازم در هنگام انجام آزمایش اسپرم

1. بهترین زمان برای آزمایش اسپرم

اولین نکته مهم در انجام آزمایش اسپرم زمان دادن آزمایش است و حتماً توصیه می شود مدت ۲-۳ روز قبل از آزمایش مایع منی از شما خارج نشده باشد چه در خواب و یا هنگام مقاربت جنسی. اگر آزمایش زود از ۳ روز انجام شود باعث اختلال در نتیجه اسپرم از جمله کاهش حجم اسپرم و افت نمونه آزمایش خواهد شد و برعکس اگر بیش از سه روز از انجام آخرین مقاربت جنسی آزمایش دهید مثلاً ۵-۶ روز بعد، باعث افت در حرکت اسپرم و گزارش نادرست خواهد شد.

2. آزمایش اسپرم چگونه انجام می‌شود؟

دومین نکته مهم کیفیت دادن آزمایش اسپرم است. امروزه دو روش جهت دادن آزمایش منی وجود داد:

روش استمنا: که فرد با تحریک خود تارسیدن به ارگاسم باعث خروج مایع منی می شود که شایعترین روش دادن آزمایش اسپرم می باشد.

روش مقاربت: بعضی افراد انجام استمنا جهت آزمایش اسپرم برایشان بسیار سخت است و تنها راهشان استفاده از کاندوم و مقاربت و خروج مایع منی می باشد که در اینجا لازم است از کاندوم های معمولی مطلقاً استفاده نشود چرا که به علت اثرات ضد اسپرمی کاندومها باعث خراب شدن اسپرم و آزمایش غلط می شود.

کاندوم های مخصوصی جهت این آزمایش در مراکز ناباروری وجود دارد که توصیه می شود تنها از این کاندوم ها استفاده گردد.

3. زمان تحویل آزمایش اسپرم

سومین نکته مهم زمان تحویل دادن آزمایش به آزمایشگاه است. حتماً نمونه اسپرم خارج شده باید کمتر از نیم ساعت به آزمایشگاه تحویل داده شود. توصیه می کنم از مقاربت بدون کاندوم جهت دادن آزمایش منی اجتناب نمایید چون PH واژن خانم ها باعث افت کیفیت اسپرم می شود و از طرفی باعث آلودگی اسپرم به باکتری های واژن نیز می شود. لذا حتماً از کاندوم های مخصوص آزمایش استفاده نمایید.

آیا روش ارزیابی اسپرم در خانه توصیه می شود؟

آزمایش های خانگی منی در بازار وجود دارند اما آن ها تنها برای شمار اسپرم ها کاربرد دارند. این آزمایش ها تحرک و شکل اسپرم ها را ارزیابی نمی کنند. نتایج این آزمایش ها معمولا ظرف ۱۰ دقیقه نمایان می شود. از آن جایی که این آزمایش ها تمامی عوامل نازایی در مردان را در نظر نمی گیرند، عادی بودن شمار اسپرم های یک مرد (بالای ۲۰ میلیون اسپرم در هر میلی متر مکعب منی) در نتیجه یک آزمایش خانگی الزاما به معنای توانایی باروری او نمی باشد.

در صورتی که فرد در ارتباط با باروری خود نگران می باشد، بهترین کار انجام یک آزمایش اسپرم در آزمایشگاه است که توسط یک متخصص در زمینه پزشکی انجام می شود. این آزمایش یک ارزیابی جامع تر از باروری فرد به او ارائه می دهد.

تفسير پارامترهای آزمايش اسپرموگرام

تفسیر آزمایش اسپرم چگونه است؟ در هر آزمایش اسپرم نرمال که با رعایت موارد ذکر شده انجام شود باید از لحاظ حجم مایع منی، حرکت، شکل، تعداد اسپرم بررسی شود.

  •  مایع منی نرمال باید cc2-3 حجم داشته باشد.
  •  ۴۰-۶۰ میلیون سلول ها باید از حرکت خوبی جهت باروری تخمک برخوردار باشند.
  •  بیش از ۵ درصد شکل اسپرم ها باید در آزمایش منی طبیعی گزارش شود.
  •  نوع آزمایشگاه و دقت آنها در گزارش آزمایش فاکتور بسیار مهمی می باشد.

اینجانب به بیماران خودم توصیه می کنم که آزمایش اسپرمشان را فقط در مراکز ناباروری انجام دهند.

جواب آزمایش اسپرم چند روز طول میکشد؟

در رابطه با جواب آزمایش اسپرم، نتیجه آزمایش ساده اسپرموگرام ظرف یک ساعت آماده می شود. سپس رنگ آمیزی اسپرم برای ارزیابی مورفولوژیک (از نظر شکل) اسپرم ها صورت می گیرد. پس از این که اسپرم ها با روشی خاص رنگ آمیزی شدند حداقل ۱۰۰ سلول در زیر یک میکروسکوپ از نظر جنبه های ساختاری و ناهنجاری های شکلی ارزیابی شده و نسبت اسپرم هایی که از نظر شکلی سالم هستند محاسبه می شود.

با انجام این ارزیابی، نتیجه آزمایش اسپرم روز بعد حاضر خواهد شد.

چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم؟

اعداد زیر نتایج طبیعی یا سالم آزمایش منی هستند. این اعداد توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعیین شده اند. از آنجایی که نتایج می توانند نسبت به هر فرد متفاوت باشند نتایج به صورت بازه تعریف می شوند.

شمارش کامل اسپرم ها در یک انزال:  39 تا 928 میلیون

حجم انزال:  1.5 تا 7.6 میلی لیتر

غلظت اسپرم:  15 تا 259 میلیون بر میلی لیتر

تحرک کامل (پیش رونده یا غیر پیش رونده):  40 تا 81 درصد

تحرک پیش رونده:  32 تا 75 درصد

ریخت شناسی اسپرم (مورفولوژی):  4 تا 48 درصد

جواب آزمایش اسپرم نرمال

آزمایش اسپرم نرمال

عکس جواب آزمایش اسپرم نرمال چه مدت آماده می شود؟ پس از جمع آوری نمونه مایع منی، نتایج آزمایش بسته به آزمایشگاه ظرف 24 ساعت تا یک هفته آماده می شوند. پزشک در هنگام ارزیابی نتایج آزمایش، عوامل بسیاری را در نظر می گیرد. برای مثال، در حالی که پزشک در ارزیابی احتمال تشخیص وازکتومی به دنبال حضور اسپرم ها است، ارزیابی احتمال بروز مشکلات باروری بسیار عمیق تر انجام می شود. پزشک هر کدام از نتایج زیر را به شمار خواهد آورد:

1- شکل اسپرم

طبیعی بودن شکل اسپرم ها در نتایج آزمایش بدین معناست که بیش از 50 درصد اسپرم ها شکل و ظاهر طبیعی داشته اند. در صورتی که بیش از 50 درصد اسپرم ها فرد دارای شکل غیر طبیعی باشند، باروری او کاهش می یابد. در حین انجام این آزمایش، آزمایشگاه، سر، ناحیه میانی و دم اسپرم ها را بررسی می کند. همچنین، امکان دارد اسپرم ها نارس بوده و توانایی موثر در بارور کردن تخمک را نداشته باشند.

2- حرکت

مثبت بودن نتیجه آزمایش بدین معناست که یک ساعت پس از انزال بیش از 50 درصد اسپرم ها دارای حرکت طبیعی هستند. تحرک یا جا به جا شدن اسپرم ها برای باروری مهم است زیرا اسپرم باید جهت بارور کردن تخمک جا به جا شود.

در آزمایشگاه ها، یک سیستم اتوماتیک تحرک و میزان جا به جا شدن اسپرم ها را از 0 تا 4 نمره می دهد. نمره صفر به معنای عدم حرکت و نمره 3 یا 4 به معنای حرکت مناسب اسپرم هاست.

3- PH یا اسیدیته

برای طبیعی بودن نتیجه آزمایش، سطح اسیدیته باید بین 7.2 تا 7.8 باشد. اسیدیته بالا تر از 8 می تواند بیانگر ابتلای فرد به عفونت باشد. نتایج کمتر از 7 می توانند بیانگر آلودگی نمونه یا انسداد مجاری انزالی مرد باشند.

4- حجم

حجم مایع منی در نتایج طبیعی بیش از 2 میلی لیتر است. کاهش حجم منی بیانگر تعداد اندک اسپرم هایی است که می توانند تخمک را بارور کنند. افزایش حجم مایع منی به معنای رقیق شدن این مایع و اسپرم هاست.

5- مایع شدن

منی ظرف 15 تا 30 دقیقه به مایع تبدیل می شود. منی در ابتدا سفت بوده و با گذشت زمان جهت کمک به تحرک اسپرم ها به حالت مایع و آبکی تبدیل می شود. در صورتی که مایع منی ظرف 15 تا 30 دقیقه مایع نشود، باروری تحت تاثیر قرار می گیرد.

6- تعداد اسپرم ها

تعداد اسپرم ها در یک آزمایش منی طبیعی باید بین 20 تا بیش از 200 میلیون باشد. این مورد تحت عنوان تراکم اسپرم ها نیز شناخته می شود. در صورتی که تعداد اسپرم ها پایین باشد، بارداری دشوار تر می شود.

7- ظاهر اسپرم ها

اسپرم ها ظاهری به رنگ سفید مایل به خاکستری و کدر دارد. مایع منی حاوی رنگ های قرمز تا قهوه ای، دارای مقادیری خون است. رنگ زرد منی می تواند در اثر ابتلا به یرقان یا عارضه جانبی مصرف یک دارو باشد.

جواب آزمایش اسپرم چهع مدت طول می کشد؟

تاثیر شرایط کاری فرد در نتیجه ی آزمایش

اسپرم ها می توانند تحت تاثیر محیط کار فرد قرار گیرند. در افرادی که تعامل نزدیکی با سموم و آفت کش های کشاورزی دارند، امکان دارد کیفیت اسپرم ها کاهش یافته و مشکلات باروری پدیدار شوند. به عنوان یک احتیاط، این افراد می توانند با پوشاندن دهان خود به وسیله یک ماسک در حین کارکردن از مضرات سموم از طریق راه تنفسی جلوگیری کنند.

این گروه از افراد عموما شامل کشاورزان می شوند. همچنین، افرادی که به عنوان بخشی از شغلشان در معرض تشعشعات قرار گرفته یا در محیط های بسیار گرم فعالیت می کنند (مانند کارکنان نانوایی ها و صنایع ذوب آهن یا ریخته گری) باید مراقبت باشند.

چند روز قبل از آزمایش اسپرم نباید نزدیکی کرد؟

پزشک از فرد درخواست می کند که تا مدت ۲-۳ روز قبل از آزمایش مایع منی از شما خارج نشده باشد چه در خواب و یا هنگام مقاربت جنسی تا تعداد اسپرم ها به بیشترین حد امکان برسد. با این حال، باید از دو هفته قبل از آزمایش از انزال منی جلوگیری نکرد. عدم انزال در این مدت می تواند به نمونه ای با تحرک کمتر منجر شود.

بهتر است قبل از انجام آزمایش الکل مصرف نشود. افراد باید هر گونه دارو یا مکمل مصرفی خود را به اطلاع پزشک برسانند. در هنگام جمع آوری نمونه نباید از مواد روان کننده استفاده کرد زیرا این موارد می توانند حرکت اسپرم ها به اطراف را آسان تر کنند.

راه‌های تقویت اسپرم در مردان

 در مطالعات متعدد ثابت شده است که موارد زیر روی اسپرم اثر دارد:

  • سیگار کشیدن و انواع دود باعث کاهش حرکت و تعداد اسپرم می شود.
  • گرم نگه داشتن بیضه ها و استفاده زیاد از جکوزی، دوش آب گرم، گذاشتن لب تاب روی پاها و اثر حرارتی آن روی بیضه ها و نشستن های طولانی باعث افت کیفیت اسپرم می شود.
  • بیماری واریکوسل امروزه شایعترین علت خرابی اسپرم ها از نظر تعداد، شکل و حرکت، بیماری واریکوسل بیضه ها میباشد و لذا حتماً باید با تشخیص به موقع درمان شود.
  • استفاده از داروهای مکمل های بدنسازی که در باشگاه ها استفاده می شود. تزریق هورمون های ناندرولوژ و تستوسترن باعث خرابی اسپرم و کم کاری بیضه می گردد.
  • هر گونه تورم درمان نشده بیضه: علت عفونت ممکن است باعث آسیب به سلول های نطفه ساز و یا باعث انسداد در قسمت خروجی منی شود و تعداد و حرکت اسپرم ها را کاهش دهد.
  • سابقه پرتودرمانی و شیمی درمانی که باعث از بین رفتن سلول های نطفه ساز مرد می شود.
  • مصرف آنتی اکسیدان ها از قبیل سلنیوم و ویتامین E و C و B باعث بهتر شدن کیفیت اسپرم های مرد می شوند.
  • پزشکان اغلب دو یا سه آزمایش اسپرم جداگانه درخواست می کنند تا نتیجه ای مناسب از سلامت اسپرم ها بدست آورند.
  • آزمایش ها باید حداقل هفت روز فاصله داشته و در طول ۲ تا ۳ ماه انجام شوند. شمار اسپرم ها می تواند به صورت روزانه تغییر کند. در نظر گرفتن میانگین نمونه های اسپرم می تواند سبب بدست آوردن بهترین نتیجه شود.

آزمایش آنالیز اسپرم

نقش عفونت های باکتریایی در ناباروری مردان

یافتن باکتری در منی نسبتا شایع بوده و برای تشخیص عفونت کافی نیست. زیرا باکتری می تواند در اثر آلوده شدن نمونه منی در حین جمع آوری پدیدار شده باشد. باکتری های موجود بر روی پوست مانند استافیلوکوکوس و استرپتوکوکوس منابع شایع در آلودگی هستند.

در صورتی که فرد به عفونت مجاری ادرار مبتلا باشد، منی می تواند به باکتری آلوده شود. باکتری اشریشیا کولای که در مجرای معده ای روده ای قرار دارد نیز می تواند سبب آلوده شدن منی در هنگام انزال شود. سازمان بهداشت جهانی، عفونت منی را حضور بیش از ۱۰۰۰ باکتری در هر میلی لیتر (یک قاشق چای خوری) آن می داند.

حضور مقادیر بالای گلبول های سفید خون در منی (بیش از یک میلیون در هر میلی لیتر) نیز می تواند نشانه حضور عفونت باشد. برای تشیخص عفونت، نمونه ای از منی در آزمایشگاه کشت داده می شود تا نوع باکتری که به صورت کلونی در صفحات کشت رشد می کند مشخص شود.

در صورت داشتن مشکل ناباروری جهت اخذ نوبت با شماره تلفن ۲۲۶۴۲۷۴۴  تماس بگیرید. دوستدار شما دکتر حسین کرمی

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

بهترین درمان زگیل تناسلی مردانه

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.9/5 - (141 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۳۱ فروردین ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 9832 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت شما آقای دکتر
    اینجانب 37 سال سن دارم و مجرد هستم و در سال 83 عمل واریکوسل سمت چپ انجام دادم و طی این سالها با توجه به شرایط کاری ام که در شرکتهای صنعتی مشغول به کار هستم برای اطلاع از وضعیتم چندین مرتبه معاینه و آزمایش اسپرم انجام دادم و نتیجه آن مناسب و مورد قبول بود تا اینکه سال گذشته مجدداَ سونوگرافی و آزمایش اسپرم انجام دادم که پزشک بعد از مشاهده آن نسخه تکرار انجام آن را نوشت ، این بار سونوگرافی رنگی که تصاویر آن را برای جنابعالی ارسال کردم و پزشک اعلام کرد که واریکوسل شما دوباره عود کرده و دو طرفه هم هست و نتیجه آزمایش اسپرم هم خوب است و تا هنگامی که درد ندارید نیازی به عمل جراحی مجدد نمیباشد که به صورت واضح در تصاویر ارسالی قابل مشاهده است و زمانی که دوباره برای سونوگرافی رنگی اقدام کردم پزشک متخصص سونوگرافی از ناحیه کشاله ران و شکمم هم سونوگرافی کردند که تصویر آن را ارسال کردم که گویا فتق دیده شده است . لذا با این توضیحاتی که ارائه نمودم و تصاویر پیوست خواشمندم راهنمایی کنید که وضعیت من چگونه است؟ آیا فتق و واریکوسل اینجانب نیاز به عمل جراحی دارد یا خیر؟ یا اینکه فقط نیاز به جراحی یکی از آن میباشد و یا هر دوی آن ؟ اگر فتق و واریکوسل اینجانب هر دوی آن نیاز به جراحی داشته باشد آیا میشود همزمان دو عمل را انجام داد و خطری ندارد و عوارض آن بعد از عمل ، بیمار را از لحاظ اقدام به فرزنددار شدن بعد از ازدواج تهدید نمیکند و اینکه عمل همزمان این دو در تخصص کدام پزشک میباشد .
    با تشکر فراوان از صبر و متانت جنابعالی در پاسخگویی به
    1. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      آقای دکتر
      تصاویر مرتبط دیگر را ارسال کردم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام بايد بياييد معاينه كنم٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
    3. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳۰ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      آقای دکتر خواهش میکنم پاسخ دهید که اگه نیاز به عمل باشد میشود با هم عمل فتق و واریکوسل را انجام داد یعنی برش جراحی آنها یکی هست یا جداگانه باید عمل شوند وگرنه که در اراک به پزشک متخصص مراجعه کردم یعنی از ارسال تصاویر و توضیحات جوابی نمیتونید بدهید و فقط یک کلام بیا مطب اگه مقدور بود که لازم نبود ارسال کنم من جوابی نگرفتم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      برش محل عمل یکی است بیایید صحبت ومعاینه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 2388 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من 30 ساله و مجرد هستم، روی ختنه گاه تعدادی زایده ریز بدون درد و خارش دارم، گوشت اضافه زیر بعل هم داشتم، ازمایش ایدز هپاتیت و سفلیس هم دادم منفی بوده، از کودکی تبخال لب داشتم و تبخال تناسلی هم میزنم، لطفا عکس ارسالی را مشاهده کنید ایا نیاز به آزمایش hpv هست؟
    لکه های سفید جای تبخال بهبود یافته هست که پماد زدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام اينها زگيل هستند بايد كرايو كنيد
  • تصویر کاربر عبدی سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 429 مشاهده پرسش
    با سلام .من چند روز پیش آزمایش اسپرم دادم .خواستم ببینم تحرک اسپرمم خیلی کمه یا نه؟ آیا با دارو درمان میشه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    emen Volume : 4.5
    Semen pH : 7.4
    liquifaction:30
    Viscosity: normal
    emen Volume : 4.5
    Semen pH : 7.4
    liquifaction:30
    Viscosity: normal
    emen Volume : 4.5
    Semen pH : 7.4
    liquifaction:30
    Viscosity: normal
    Concentration:25.38
    Progressive:22.5
    Non-progressive:24.3
    Immotile:53.2
    Progressive+ Non-progressive
    Norm:35
    Head:64.9
    Neck32.4
    Tail:2.7
    Index:
    Mai:2.85
    Tzi:1.69
    Sdi:1.65
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      قابل قبول است اين كه با اين ازمايش بچه دار ميشويد يا نه اقدام به باروري مشخص ميكند
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 869 مشاهده پرسش
    بنده خودارضایی زیادی داشتم طوری که در اواخر بهمن ماه در حین خودارضایی در منی خودم خون زیادی دیدم و بعد از یه هفته مشاهده خون دوباره خودارضایی کردم دوباره خون مشاهده شد که دیگر انجام ندادم و در اوایل اسفند بدلیل درد در مثانه و بیضه ها به متخصص اورولوژی مراجعه کردم چون هم درد داشتم هم مکررا به دستشویی میرفتم ولی ادرارم فشارش پایین تر نسبت به قبل شده بود در ضمن بیشتر اوقات اجابت مزاجم و دفع مدفوع به سختی انجام میشه با اینکه مدفوعم سفت نیس و خارش مقعد بخصوص در شب هنگام خواب دارم که اذیتم میکند که به دکتر این موارد رو نیز گفتم که دکتر برام قرص سلکسیب و ایمی پرامین و چند قرص معده و گوارش نوشت اسمشون یادم نی مصرف کردم اگرچه درد مثانم و بیضه هام خوب شد اما همچنان مشکلات گوارشیم به قوت خودش باقی است در ضمن برای خون هم گفت مشکلی نیس چون مجردی ولی من بعدش چندبار جنب شدم یا خودارضایی کردم خون بود هر چند کمتر شده بود و گاهی بعد از دفع مدفوع از آلتم مایعی مث منی خارج میشه و بعد از مصارف دارو میدیم یهو به شدت ادرارم میگرفت و فرصت بهم نمیداد میرفتم دستشویی اول ادرارم یا اخرش یه ذرات قرمز رنگ از ادرارم خارج میشه یه چیزی مث زنگ آهن بعد مدتی خوب شد و خونم دیگه تو منیم نبود ولی باز که مشکلات گوارشیم شروع شد مشکلات ادراریم شروع شد هرچند درد مثانه و بیضه دیگه ندارم ولی خروج مایع شبیه منی در هنگام دفع مدفوع دارم و کاهش فشار ادرار ولی ایندفعه هیچ حسی در التم نیس اصن تحریک نمیشم التم کاملا خابیده و بیضه هام شل هستن و الت و بیضه هام کوچک هستن ولی باز بعضی مواقع نعوظ صبحگاهی داشتم رفتم برا مشکلات گوارشیم دکتر برام قرصای دایمتیکون، مبورین، مترونیدازول و تلفست و انتی هموروئید تجویز کرد که مصرف کردم ولی حالا دیگه التم اصن هیچ حسی نداره اصن تحریک نمیشم نعوظ صبحگاهی ندارم و نزدیک دو هفته اصن جنب نشدم خودارضایی هم نکردم در ضمن یه درد کمی انتهای کمرمم دارم این اخری فقط یبار تو خواب محتلم شدم ولی بنظر خودم جنب نشدم چون از خاب بیدار شدم کلی صبح چند تا لکه قرمز خون توی شورتم دیدم خیلی اعصاب بهم ریخته دکتر ذهنم درگیر شده ایا مشکلی هس در ضمن من الان سربازم خیلی وقتام هم درگیری ذهنی و استرسم زیاده همش تو فکرم
    1. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      من یادم رفت ۲۸ سال سنم هس
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام همه اين مسايل عصبي است وبا قطع خود ارضايي وورزش خوب ميشويد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Vahidrasoli چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 405 مشاهده پرسش
    سلام
    با عرض معذرت من ٣5ساله هستم و
    سر الت من كوچيك هست و اين امر به خاطر ختنه بد در دوران طفوليت انجام شده لوله التم تقريبا عادي ميباشد ولي سر التم كوچيك هست اين مشكل باعث بي اعتمادي بنده در مقاربت شده
    لطفا كمكم كنيد ايا راه حلي واسه بزرگ كردن سر الت وجود دارد
    با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      ديدم كاري نميتوان كرد
  • تصویر کاربر ر.ف جمعه ۳۱ فروردین ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 385 مشاهده پرسش
    دو هفته در الت تناسلي يا مجراي اداري مرد حس يك زخم وهمچنين ترشح كرم رنگ مياد بيرون علت چيست و درمان ان چيست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      از ان ازمایش دهید
  • تصویر کاربر شاهین چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 431 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من شنبه گذشته پیشه شما اومدم وا کرایو کردم گفتین این هفته هم بیام برای دیدن مجدد ولی نتونستم میخواستم بدونم اوکی شده از بین رفته یا نه؟ اگه میبینین سفیده چون کرم زدم روش مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      خوب شده
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 435 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت استاد
    سوالم اینه که مثلا ظرف 2 سال پروستات چند درصد رشد میکنه ؟
    من 40 سالم هست . سونو 1/5 سال قبل من اندازه پروستات 16 ولی الان 20 شده
    حدس خودم این هست که چون امپرازول برای ریفلاکس ب مدت 3 سال دارم میخورم باعث شده املاح منیزیم و روی و ... خوب جذب بدنم نشه
    چون در کنارش کاهش شدید میل جنسی و نیز ضعف عضلانی در همین مدت 1/5 سال دارم
    الانم کمی مشکلات ادراری دارم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      در سن شما ناراحتي پروستات نداريم اندازه پروستات در سن شما مهم نيست
  • تصویر کاربر آرمان جمعه ۳۱ فروردین ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 416 مشاهده پرسش
    با سلام
    قبلا برای ویزیت آمده ام و تشخصی زگیل تناسلی داده اید و برای درمان هم کایروتراپی توصیه فرمودید.
    با توجه به اینکه برخی زگیل ها بسیار کوچک و در ناحیه بسیار حساس سر آلت هستند، آیا برای این نقطه نیز کایرو انجام میشود ؟ آیا ریسک آسیب وجود ندارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      اينها درمان نميخواهد
    2. تصویر کاربر آرمان چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      خب پس برای رفع اون باید چه کرد ؟
    3. تصویر کاربر آرمان چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      شما تشخیص زگیل دادید، به هر حال من باید یه اقدامی انجام بدم که حداقل از نظر ظاهری مسأله رفع بشه‌
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      هر روز با سركه سيب بشوريد
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      چون جاي حساس هست
    6. تصویر کاربر آرمان پنجشنبه ۳۰ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      خیلی ممنونم از پاسخ شما
      آیا اصلا زگیل هستند ؟ ممکن است که نباشند ؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام بله تشریف بیاورید۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر پگاه سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 380 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید .ممنون بابت اینکه این فرصت رو به ما دادید که از راهنمایی هاتون استفاده کنیم🌹ببخشید من پدرم چند سالی هست که تست psa رو انجام میدن .سال 94 ایشون 55 ساله بوده و نتیجه آزمایش psa مقدار 2.2 بوده از 0-4.4 .
    حالا پارسال بهمن 96 که انجام دادن نتیجه به این صورت بوده
    psa 2.55 ngml ecl up to 3.89
    و بهشون گفته بودن بالاست با توجه به سن و یه سری دارو دادن که ایشون استفاده کنن شاید عفونت باشه (.اما علاءم عفونت ادراری ندارن پدرم.)و بعد گفتن مجددا آزمایش تکرار بشه تا اینکه امسال فروردین 97 آزمایش رو تکرار کردن و نتیجه به این صورت بوده:
    psa 3.38 ngml ecl up to 3.89
    و حالا دکترگفتن باید نمونه برداری بشه.
    خاستم ببینم آیا با توجه به سنشون که 57 سالشونه الان این مقدار خیلی بالاست؟و تشخیص انجام نمونه برداری درسته؟
    ممنونم .خیلی نگران هستیم 😔
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷( 8 سال پیش)
      اگر نمونه برداري كنيد بهتر است
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیام چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 514 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    دکتر بنده واریکوسل شدید دو طرفه و انحراف آلت به سمت پایین دارم، که هر دو نیاز به جراحی دارند.تمام آزمایشات را نیز انجام داده ام و دلیل انحراف نیز وجود پلاگ نمیباشد،بلکه مادر زادی است. یک ماه پیش برای درمان از شهرستان به تهران آمدم اما دکتر مربوطه هزینه بالایی را برای جراحی طلب کرد که از توان بنده خارج بود.میخواهم در بیمارستان شهدای تجریش توسط شما جراحی شوم.امروز که با منشی شما صحبت کردم گفتند که دکتر باید حتما در بیمارستان شما را ببیند. ولی شنبه دیگر تعطیل است. به دلیل دوری راه و نداشتن محل اقامت در تهران میشود هفته دیگر یکشنبه با اخذ نوبت در مطب شما را ببینم؟ و بعد شما مرا دو شنبه برای جراحی به بیمارستان ارجاع دهید؟
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      در خدمتم
  • تصویر کاربر صابر پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 551 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر
    واقعا جامعه ایرانی باید به وجود همچنین کسانی به خود بباله.
    من همه ی فیلم جراحی شمارو دیدم.
    آقای دکتر من در ناحیه بیضه درد دارم هر دو بیضه ولی درد بیضه راست خیلی خیلی بیشتر از طرف دیگر آن است.با معاینه خودم در حمام و زیر دوش هیچ توده ای احساس نمیکنم.شکل بیضه راست بالاتر و ظاهرا سوار بر دیگری است.در ناحیه ران نیز درد دارم.دردی که حتی با دراز کشیدن از بین نمیرود.رگ ها در داخل بیضه بزرگ شده و به واریکوسل شک دارم.درد همچون گرفتگی و سنگینی در بیضه.
    جواب قطعی مستلزم معاینه دکتر متخصص میباشد ولی اگر من رو راهنمایی کنید ممنون میشم.
    ممنون از فیلم ها و مقاله های ارزشمند شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      با تشکر من فکر میکنم با توجه به شرح حال مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر آرش پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 579 مشاهده پرسش
    با درود و تشکر از وقتی که میگذارید
    از 3 سال پیش واریکوسل گرید 3 دارم. به نحوی که به پزشک مراجعه کردم گفت می توانی معافیت بگیری. متاسفانه اقدام به درمان نکردم. آن موقع بیضه سمت چپم درگیر بود ولی اکنون جفت بیضه ها درگیر شده اند. این را از درد شدید و سنگینی که دارم متوجه شده ام.
    سوالم این است:
    آیا برای درمان دیر نشده است؟
    آیا جنابعالی به روش میکروسورجری عمل می کنید؟ شنیده ام که این روش درصد موفقیت زیادی دارد.
    مقدار کل هزینه ای که باید بکنم چقدر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      دیر نیست جهت درمان وکمک اینجانب تشریف بیاورید
  • تصویر کاربر جواد جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 580 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر یه مدتی هست درد خفیفی در کلیه هام حس میکنم بخصوص وقتی که مجبورم ادرارم رو برای مدت طولانی تری نسبت به سایر مواقع عادی نگه دارم .قبلا هم ناشتا صبح آب سرد میخوردم حالا به علت ضررش ترک کردم.اکثر مواقع هم کلیه هام خیلی سرد هستن بخصوص وقتی عرق زیاد میکنم نطرتون رو در این مورد میشه بفرمایید؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      عکسش را بفرستید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نگران نبشید مشکلی نیست ضمنا پیام اولی اشتباه فرستاده شد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر غلام جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 815 مشاهده پرسش
    سلام.
    واریگسل داشتم عمل کردم مایع منی سفت .زرد رنگی دارم آیادلیل برناباروری است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نه ازمایش اسپرم بدهید و نتیجه را بفرستید
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 671 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    بنده یک سال پیش بعد از اینکه متوجه شدم رگ بیضم بیش از حد بزرگه و وقتی هم که از یه ارتفاعی میپریدم رگ بیضم تیر میکشید به دکتر مراجعه کردم و ایشان بعد از ملاحظه کردن بیضه یه آزمایش اسپرم نوشتن و یه سونوگرافی.
    آزمایش اسپرم رو نتونستم بدم ولی بعد از عمل سونوگرافی متوجه شدم واریکوسل با گرید3 دارم که دکتر گفتن باید عمل کنید. عمل کردم ولی بعد از 4-5 ماه دوباره متوجه شدم هنوز رگ بیضم کمی گشاد هست گرچه از قبل عمل خیلی کمتر شده بود و باز هم در صورت پریدم درد میکرد. دومرتبه به همون دکتر مراجعه کردم سونوگرافی نوشتن انجام دادم گفتن بیماری عود کرده و الان با گرید 1 هست ولی ایشان گفتن مشکلی نیست و زندگیتو بکن ولی بنده یکم نگرانم که این بیماری یعنی خوب نمیشه و اینکه بنده الان مجردم وقتی متاهل شدم برای بچه دار شدن مشکلی پیش نمیاد؟
    ممنون از توجهتون
    منتظر پاسختون هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      بعد از عمل گشادی رگها از بین نمیرود نگران نباش ازمایش جدید اسپرم بدهید و نتیجه را اعلام بکنید
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 615 مشاهده پرسش
    با سلام
    تقریبا شش ماه پیش به یک متخصص مراجعه کردم برای درد خفیف در کیسه بیضه و قسمت زیر شکم و قسمت بالای بیضه چپم نیز یه برجستگی به اندازه نخود وجود داشت که بنظرم منبع درد بوده
    بعد معاینه دکتر گفت واریکسل خفیف دارم که ازمایش اسپرم دادم 85% خوب بود و سونوگرافی کردم که نرمال بود و در جواب گفتن نشونی از واریکسل ندارم
    بیضه چپم کوچکتر از راست هست و هنوزم گاهی وقتا درد خفیف و برجیتگی درد ناک بیشتر و گاهی اوقاتم کاملا خوب هستم
    متاهل هستم و میخواهم بدانم اگر واریکسل دارم عمل کنم بهتر هست ؟ و ایا فقط درجه 3 را عمل میکنن؟ و عمل لاپروسکوپی میکروسرجی نیاز به بیهوشی کامل دارد یا با بی حسی موضعی عمل انجام میشود ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      برای شما نیاز به عمل نیست
  • تصویر کاربر سیما دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 651 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    همسر اینجانب واریکوسل دوطرفه دارن
    یکی از پزشک هایی که ایشون رو معاینه کردن و سونوی ایشون نشون می داد که باید عمل کنن ولی پزشک دیگری نظرشون این بود که شاید نیاز به عمل نباشه و براشون ازمایش اسپرم نوشتن
    میخواستم بدونم عمل میکروسرجری بهتره یا لاپراسکوپی
    عوارض کدوم بهتره ؟ از نظر عود و هیدروسل
    با توجه به اینکه ما هنوز اقدام نکردیم و ایشون بدلیل درد پرینه به دکتر مراجعه کرده بودن اگر قبل از عمل اقدام کنیم و شانس خودمون رو امتحان کنیم امکان داره بدلیل مشکل در اسپرم ها روی جنین تاثیری بذاره و فرزند ناقص بدنیا بیاد ؟ احتمال سقط بالا میره ؟
    اگر بدون عمل بچه دار شیم ایشون نیاز به عمل ندارند؟
    با تشکر از وقتی که می ذارین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      زحمت بکشید معاینه انجام بدم نظر قطعی خود را عرض کنم عجله نکنید
    2. تصویر کاربر سیما چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      با تشکر
      ظاهرا این چند روز تعطیلات را در مطب نیستید
      اولین زمانی که در تعطیلات نوروز مطب یا بیمارستان تشریف دارید کی هست که نوبت بگیریم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر میثم یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 673 مشاهده پرسش
    با سلام ما حدود ۴ ساله ازدواج کردیم اوایل ازدواج مشکلات زیادی در رابطه داشتیم و احساس میکردم الت کوچکی دارم و در نعوظ و انزال مشکل داشتم و پس از مراجعه به دکتر داروی فلوکستین و اس ایکس برام تجویز کرد که چون گیجم میکرد فلوکستین ۲۰ رو نخوردم بعد از چندین بار مراجعه به دکترهای مختلف در شیراز یکی شون تشخیص واریکوسل گرید دو داد که عمل شدم و الان بعد از گذشت حدود ۳ سال از عملم تعداد اسپرمهام از قبل هم کمتر شده و مشکل نازایی به اوج خودش رسیده هر دارویی هم مصرف میکنم باز تعداد اسپرمام بیشتر نمیشه و اگه بیشتر هم بشه حرکت ندارند یا انورمالند راهی هست برای رفع مشکل من یا باید بریم سراغ ای وی اف ؟؟؟؟؟
    ممنون از وقتی که گذاشتید.
    در ضمن فراموش کردم ذکر کنم که بنده کارمند بانک هستم و وزنم ۱۲۵ هست که نمیتونم کمش کنم به خاطر کارم و اینکه وقت ندارم قد۱۷۵ و سنم ۲۸ سال
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بلید از روشهای کمکی ذکر شده استفاده کنید در مراکز ناباروری
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب