اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

همه چیز درباره آزمایش اسپرم (اسپرموگرام)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه ۱۰-۱۵ درصد زوجین به علت مشکل ناباروری به پزشک مراجعه می نمایند که در مردان، اولین آزمایش بعد از معاینه بیضه ها، آزمایش اسپرم می باشد. در این مقاله به بررسی زمان آزمایش اسپرم، نحوه ی انجام آن و هر آنچه که باید درباره ی این آزمایش بدانید پرداخته ایم.

آزمایش اسپرم سه عامل اصلی در سلامت اسپرم ها را سنجش می کند که عبارتند از:

  • شمار اسپرم ها
  • شکل اسپرم ها
  • جا به جایی اسپرم ها که به تحرک اسپرم ها نیز شناخته می شود.

با توجه به اهمیت و نتیجه آزمایش اسپرم و تفسیر آن، لازم می دانیم نکاتی مهم را در این مورد بیان کنیم.

تحرک اسپرم چقدر باید باشد؟

بر طبق شیوه شنا کردن اسپرم، دو نوع حرکت وجود دارند. حرکت پیش رونده به جنبش اسپرم هایی گفته می شود که اغلب در خطی مستقیم یا دایره هایی بزرگ در حال شنا هستند. حرکت غیر پیش رونده به جنبش اسپرم هایی گفته می شود که در خطوطی مستقیم حرکت نکرده و یا در دایره هایی بسیار کوچک شنا می کنند. اسپرم ها برای حرکت از میان مایع واژنی (موکوس) و بارور سازی یک تخمک باید حرکتی پیش رونده به میزان ۲۵ میکرومتر در ثانیه داشته باشند.

هنگامی که کم تر از ۳۲ درصد از اسپرم ها قابلیت حرکت موثر داشته باشند، تحرک کم اسپرم ها یا آستنو آزوسپرمی (آستنوسپرمی نیز نامیده می شود) تشخیص داده می شود.

با آزمایش اسپرم چه مواردی مشخص می‌شود؟
با آزمایش اسپرم چه مواردی مشخص می‌شود؟

نکاتی لازم در هنگام انجام آزمایش اسپرم

1. بهترین زمان برای آزمایش اسپرم

اولین نکته مهم در انجام آزمایش اسپرم زمان دادن آزمایش است و حتماً توصیه می شود مدت ۲-۳ روز قبل از آزمایش مایع منی از شما خارج نشده باشد چه در خواب و یا هنگام مقاربت جنسی. اگر آزمایش زود از ۳ روز انجام شود باعث اختلال در نتیجه اسپرم از جمله کاهش حجم اسپرم و افت نمونه آزمایش خواهد شد و برعکس اگر بیش از سه روز از انجام آخرین مقاربت جنسی آزمایش دهید مثلاً ۵-۶ روز بعد، باعث افت در حرکت اسپرم و گزارش نادرست خواهد شد.

2. آزمایش اسپرم چگونه انجام می‌شود؟

دومین نکته مهم کیفیت دادن آزمایش اسپرم است. امروزه دو روش جهت دادن آزمایش منی وجود داد:

روش استمنا: که فرد با تحریک خود تارسیدن به ارگاسم باعث خروج مایع منی می شود که شایعترین روش دادن آزمایش اسپرم می باشد.

روش مقاربت: بعضی افراد انجام استمنا جهت آزمایش اسپرم برایشان بسیار سخت است و تنها راهشان استفاده از کاندوم و مقاربت و خروج مایع منی می باشد که در اینجا لازم است از کاندوم های معمولی مطلقاً استفاده نشود چرا که به علت اثرات ضد اسپرمی کاندومها باعث خراب شدن اسپرم و آزمایش غلط می شود.

کاندوم های مخصوصی جهت این آزمایش در مراکز ناباروری وجود دارد که توصیه می شود تنها از این کاندوم ها استفاده گردد.

3. زمان تحویل آزمایش اسپرم

سومین نکته مهم زمان تحویل دادن آزمایش به آزمایشگاه است. حتماً نمونه اسپرم خارج شده باید کمتر از نیم ساعت به آزمایشگاه تحویل داده شود. توصیه می کنم از مقاربت بدون کاندوم جهت دادن آزمایش منی اجتناب نمایید چون PH واژن خانم ها باعث افت کیفیت اسپرم می شود و از طرفی باعث آلودگی اسپرم به باکتری های واژن نیز می شود. لذا حتماً از کاندوم های مخصوص آزمایش استفاده نمایید.

آیا روش ارزیابی اسپرم در خانه توصیه می شود؟

آزمایش های خانگی منی در بازار وجود دارند اما آن ها تنها برای شمار اسپرم ها کاربرد دارند. این آزمایش ها تحرک و شکل اسپرم ها را ارزیابی نمی کنند. نتایج این آزمایش ها معمولا ظرف ۱۰ دقیقه نمایان می شود. از آن جایی که این آزمایش ها تمامی عوامل نازایی در مردان را در نظر نمی گیرند، عادی بودن شمار اسپرم های یک مرد (بالای ۲۰ میلیون اسپرم در هر میلی متر مکعب منی) در نتیجه یک آزمایش خانگی الزاما به معنای توانایی باروری او نمی باشد.

در صورتی که فرد در ارتباط با باروری خود نگران می باشد، بهترین کار انجام یک آزمایش اسپرم در آزمایشگاه است که توسط یک متخصص در زمینه پزشکی انجام می شود. این آزمایش یک ارزیابی جامع تر از باروری فرد به او ارائه می دهد.

تفسير پارامترهای آزمايش اسپرموگرام

تفسیر آزمایش اسپرم چگونه است؟ در هر آزمایش اسپرم نرمال که با رعایت موارد ذکر شده انجام شود باید از لحاظ حجم مایع منی، حرکت، شکل، تعداد اسپرم بررسی شود.

  •  مایع منی نرمال باید cc2-3 حجم داشته باشد.
  •  ۴۰-۶۰ میلیون سلول ها باید از حرکت خوبی جهت باروری تخمک برخوردار باشند.
  •  بیش از ۵ درصد شکل اسپرم ها باید در آزمایش منی طبیعی گزارش شود.
  •  نوع آزمایشگاه و دقت آنها در گزارش آزمایش فاکتور بسیار مهمی می باشد.

اینجانب به بیماران خودم توصیه می کنم که آزمایش اسپرمشان را فقط در مراکز ناباروری انجام دهند.

جواب آزمایش اسپرم چند روز طول میکشد؟

در رابطه با جواب آزمایش اسپرم، نتیجه آزمایش ساده اسپرموگرام ظرف یک ساعت آماده می شود. سپس رنگ آمیزی اسپرم برای ارزیابی مورفولوژیک (از نظر شکل) اسپرم ها صورت می گیرد. پس از این که اسپرم ها با روشی خاص رنگ آمیزی شدند حداقل ۱۰۰ سلول در زیر یک میکروسکوپ از نظر جنبه های ساختاری و ناهنجاری های شکلی ارزیابی شده و نسبت اسپرم هایی که از نظر شکلی سالم هستند محاسبه می شود.

با انجام این ارزیابی، نتیجه آزمایش اسپرم روز بعد حاضر خواهد شد.

چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم؟

اعداد زیر نتایج طبیعی یا سالم آزمایش منی هستند. این اعداد توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعیین شده اند. از آنجایی که نتایج می توانند نسبت به هر فرد متفاوت باشند نتایج به صورت بازه تعریف می شوند.

شمارش کامل اسپرم ها در یک انزال:  39 تا 928 میلیون

حجم انزال:  1.5 تا 7.6 میلی لیتر

غلظت اسپرم:  15 تا 259 میلیون بر میلی لیتر

تحرک کامل (پیش رونده یا غیر پیش رونده):  40 تا 81 درصد

تحرک پیش رونده:  32 تا 75 درصد

ریخت شناسی اسپرم (مورفولوژی):  4 تا 48 درصد

جواب آزمایش اسپرم نرمال

آزمایش اسپرم نرمال

عکس جواب آزمایش اسپرم نرمال چه مدت آماده می شود؟ پس از جمع آوری نمونه مایع منی، نتایج آزمایش بسته به آزمایشگاه ظرف 24 ساعت تا یک هفته آماده می شوند. پزشک در هنگام ارزیابی نتایج آزمایش، عوامل بسیاری را در نظر می گیرد. برای مثال، در حالی که پزشک در ارزیابی احتمال تشخیص وازکتومی به دنبال حضور اسپرم ها است، ارزیابی احتمال بروز مشکلات باروری بسیار عمیق تر انجام می شود. پزشک هر کدام از نتایج زیر را به شمار خواهد آورد:

1- شکل اسپرم

طبیعی بودن شکل اسپرم ها در نتایج آزمایش بدین معناست که بیش از 50 درصد اسپرم ها شکل و ظاهر طبیعی داشته اند. در صورتی که بیش از 50 درصد اسپرم ها فرد دارای شکل غیر طبیعی باشند، باروری او کاهش می یابد. در حین انجام این آزمایش، آزمایشگاه، سر، ناحیه میانی و دم اسپرم ها را بررسی می کند. همچنین، امکان دارد اسپرم ها نارس بوده و توانایی موثر در بارور کردن تخمک را نداشته باشند.

2- حرکت

مثبت بودن نتیجه آزمایش بدین معناست که یک ساعت پس از انزال بیش از 50 درصد اسپرم ها دارای حرکت طبیعی هستند. تحرک یا جا به جا شدن اسپرم ها برای باروری مهم است زیرا اسپرم باید جهت بارور کردن تخمک جا به جا شود.

در آزمایشگاه ها، یک سیستم اتوماتیک تحرک و میزان جا به جا شدن اسپرم ها را از 0 تا 4 نمره می دهد. نمره صفر به معنای عدم حرکت و نمره 3 یا 4 به معنای حرکت مناسب اسپرم هاست.

3- PH یا اسیدیته

برای طبیعی بودن نتیجه آزمایش، سطح اسیدیته باید بین 7.2 تا 7.8 باشد. اسیدیته بالا تر از 8 می تواند بیانگر ابتلای فرد به عفونت باشد. نتایج کمتر از 7 می توانند بیانگر آلودگی نمونه یا انسداد مجاری انزالی مرد باشند.

4- حجم

حجم مایع منی در نتایج طبیعی بیش از 2 میلی لیتر است. کاهش حجم منی بیانگر تعداد اندک اسپرم هایی است که می توانند تخمک را بارور کنند. افزایش حجم مایع منی به معنای رقیق شدن این مایع و اسپرم هاست.

5- مایع شدن

منی ظرف 15 تا 30 دقیقه به مایع تبدیل می شود. منی در ابتدا سفت بوده و با گذشت زمان جهت کمک به تحرک اسپرم ها به حالت مایع و آبکی تبدیل می شود. در صورتی که مایع منی ظرف 15 تا 30 دقیقه مایع نشود، باروری تحت تاثیر قرار می گیرد.

6- تعداد اسپرم ها

تعداد اسپرم ها در یک آزمایش منی طبیعی باید بین 20 تا بیش از 200 میلیون باشد. این مورد تحت عنوان تراکم اسپرم ها نیز شناخته می شود. در صورتی که تعداد اسپرم ها پایین باشد، بارداری دشوار تر می شود.

7- ظاهر اسپرم ها

اسپرم ها ظاهری به رنگ سفید مایل به خاکستری و کدر دارد. مایع منی حاوی رنگ های قرمز تا قهوه ای، دارای مقادیری خون است. رنگ زرد منی می تواند در اثر ابتلا به یرقان یا عارضه جانبی مصرف یک دارو باشد.

جواب آزمایش اسپرم چهع مدت طول می کشد؟

تاثیر شرایط کاری فرد در نتیجه ی آزمایش

اسپرم ها می توانند تحت تاثیر محیط کار فرد قرار گیرند. در افرادی که تعامل نزدیکی با سموم و آفت کش های کشاورزی دارند، امکان دارد کیفیت اسپرم ها کاهش یافته و مشکلات باروری پدیدار شوند. به عنوان یک احتیاط، این افراد می توانند با پوشاندن دهان خود به وسیله یک ماسک در حین کارکردن از مضرات سموم از طریق راه تنفسی جلوگیری کنند.

این گروه از افراد عموما شامل کشاورزان می شوند. همچنین، افرادی که به عنوان بخشی از شغلشان در معرض تشعشعات قرار گرفته یا در محیط های بسیار گرم فعالیت می کنند (مانند کارکنان نانوایی ها و صنایع ذوب آهن یا ریخته گری) باید مراقبت باشند.

چند روز قبل از آزمایش اسپرم نباید نزدیکی کرد؟

پزشک از فرد درخواست می کند که تا مدت ۲-۳ روز قبل از آزمایش مایع منی از شما خارج نشده باشد چه در خواب و یا هنگام مقاربت جنسی تا تعداد اسپرم ها به بیشترین حد امکان برسد. با این حال، باید از دو هفته قبل از آزمایش از انزال منی جلوگیری نکرد. عدم انزال در این مدت می تواند به نمونه ای با تحرک کمتر منجر شود.

بهتر است قبل از انجام آزمایش الکل مصرف نشود. افراد باید هر گونه دارو یا مکمل مصرفی خود را به اطلاع پزشک برسانند. در هنگام جمع آوری نمونه نباید از مواد روان کننده استفاده کرد زیرا این موارد می توانند حرکت اسپرم ها به اطراف را آسان تر کنند.

راه‌های تقویت اسپرم در مردان

 در مطالعات متعدد ثابت شده است که موارد زیر روی اسپرم اثر دارد:

  • سیگار کشیدن و انواع دود باعث کاهش حرکت و تعداد اسپرم می شود.
  • گرم نگه داشتن بیضه ها و استفاده زیاد از جکوزی، دوش آب گرم، گذاشتن لب تاب روی پاها و اثر حرارتی آن روی بیضه ها و نشستن های طولانی باعث افت کیفیت اسپرم می شود.
  • بیماری واریکوسل امروزه شایعترین علت خرابی اسپرم ها از نظر تعداد، شکل و حرکت، بیماری واریکوسل بیضه ها میباشد و لذا حتماً باید با تشخیص به موقع درمان شود.
  • استفاده از داروهای مکمل های بدنسازی که در باشگاه ها استفاده می شود. تزریق هورمون های ناندرولوژ و تستوسترن باعث خرابی اسپرم و کم کاری بیضه می گردد.
  • هر گونه تورم درمان نشده بیضه: علت عفونت ممکن است باعث آسیب به سلول های نطفه ساز و یا باعث انسداد در قسمت خروجی منی شود و تعداد و حرکت اسپرم ها را کاهش دهد.
  • سابقه پرتودرمانی و شیمی درمانی که باعث از بین رفتن سلول های نطفه ساز مرد می شود.
  • مصرف آنتی اکسیدان ها از قبیل سلنیوم و ویتامین E و C و B باعث بهتر شدن کیفیت اسپرم های مرد می شوند.
  • پزشکان اغلب دو یا سه آزمایش اسپرم جداگانه درخواست می کنند تا نتیجه ای مناسب از سلامت اسپرم ها بدست آورند.
  • آزمایش ها باید حداقل هفت روز فاصله داشته و در طول ۲ تا ۳ ماه انجام شوند. شمار اسپرم ها می تواند به صورت روزانه تغییر کند. در نظر گرفتن میانگین نمونه های اسپرم می تواند سبب بدست آوردن بهترین نتیجه شود.

آزمایش آنالیز اسپرم

نقش عفونت های باکتریایی در ناباروری مردان

یافتن باکتری در منی نسبتا شایع بوده و برای تشخیص عفونت کافی نیست. زیرا باکتری می تواند در اثر آلوده شدن نمونه منی در حین جمع آوری پدیدار شده باشد. باکتری های موجود بر روی پوست مانند استافیلوکوکوس و استرپتوکوکوس منابع شایع در آلودگی هستند.

در صورتی که فرد به عفونت مجاری ادرار مبتلا باشد، منی می تواند به باکتری آلوده شود. باکتری اشریشیا کولای که در مجرای معده ای روده ای قرار دارد نیز می تواند سبب آلوده شدن منی در هنگام انزال شود. سازمان بهداشت جهانی، عفونت منی را حضور بیش از ۱۰۰۰ باکتری در هر میلی لیتر (یک قاشق چای خوری) آن می داند.

حضور مقادیر بالای گلبول های سفید خون در منی (بیش از یک میلیون در هر میلی لیتر) نیز می تواند نشانه حضور عفونت باشد. برای تشیخص عفونت، نمونه ای از منی در آزمایشگاه کشت داده می شود تا نوع باکتری که به صورت کلونی در صفحات کشت رشد می کند مشخص شود.

در صورت داشتن مشکل ناباروری جهت اخذ نوبت با شماره تلفن ۲۲۶۴۲۷۴۴  تماس بگیرید. دوستدار شما دکتر حسین کرمی

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

بهترین درمان زگیل تناسلی مردانه

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.9/5 - (141 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر واصف پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 453 مشاهده پرسش
    با سلام
    بعد از سونوگرافی انجام شده،مثانه دارای جدار ضخیم ،و حاوی دیورتیکول میباشد
    حجم پروستات 63 سی سی
    و میزان پی وی ار 350 سی سی
    بیمار 68 ساله
    و فاقد سابقه بیماری

    ایا این شرایط نیاز به عمل دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      اگر خوب تخلیه نکنید عمل کنید بهتر است
  • تصویر کاربر M پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 622 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام جناب دکتر عزیز
    بنده 25 سال سن دارم و دو سه سالی هست خودارضایی دارم
    اما به طور شدید نبوده و هفته ای یا ده روزی یکبار بوده
    حال از حضرتعالی سوال دارم که برای استخدام در نهاد های نظامی که چکاب جسمانی می کنن
    اثرات مشخصه؟
    البته به لحاظ سلامت هیچ مشکلی ندارم و هیچ گونه لک یا زگیل یا هیچ نوع نشانه بیماری وجود نداره
    فقط سوال بنده اینه که به لحاظ ظاهری، نشانه مشخصی وجود دارد یا خیر؟
    لطفا اگر صلاح میدونید که نیاز به عکس باشه
    ایمیل بفرستید که من عکس هم بفرستم
    ولی قطع به یقین هیچ مورد ظاهری و نشانه ای از بیماری وجود نداره


    سپاس از همکاری حضرتعالی
    سلامت و موفق باشید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      اصلا امکان تشخیص ندارد بیخودی نگرانی
  • تصویر کاربر Alireza پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 416 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر ممنون از زحمات و اطلاع رسانيتون اگر با كسي خانم كه قبلا حدود ٣ ما قبل تبخال تناسلي داشته باشه و درمان كامل كرده و هيچگونه علائمي نداشته باشه امكان سرايت به ديگري هست يا خير و اگر پاسخ مثبته با چه ازمايشي ميشه مطمئن شد كه نگرفته باشم و ايا واكسن داره يا نه ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      تب خال فقط موقع بثورات الوده کننده است نه همیشه
  • تصویر کاربر Ebrahimi پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 426 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من 25 سال سن دارم دو ماه ازدواج کردم تا الان هیچ مشکل جنسی نداشتم و اوکی بودم الان نزدیک به دو روز هست میل به رابطه جنسی دارم با همسرم ولی آلت تناسلی ام سفت نمی‌شود یا همان نعوظ کافی برای رابطه ندارد و نمی توانم رابطه جنسی داشته باشم خیلی نگرانم خیلی آخه من قصد دارم که بچه دار بشوم دارم دیوونه میشم خواهش میکنم کمکم کنید ممنون میشم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      بیایید برای بررسی02171062350
  • تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 433 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من 29اسفند 96 عمل واریکوسل حاد داشتم توسط شما
    اولا جای بخیه ها همچنان هست و برای نظافت با تیغ اذیت میشم
    ثانیا بیضه سمت راستم بزرگ و سفت شده. البته درد نداره. فقط بزرگ و سفته
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      سونو کنید بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر Hossein پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 484 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر. من 30 سالمه. سه هفته ای میشه کنار آلت تناسلیم ابتدا پوس پوس بعد به رنگ صورتی در اومده. خیلی کم سوزش هم داره. ممنون میشم کمکم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      از نظر من مشکلی نیست
    2. تصویر کاربر Hossein پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      ممنون جناب دکتر.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      سپاس
    4. تصویر کاربر Hossein پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      فقط جناب دکتر یک مقدار سوزش دارم دکتر عمومی پماد مومتازون بهم داده. استفاده کنم ب نظرتون؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      استفاده کنید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر ب.ف پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 453 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید خدمت اقای دکتر
    همسر من ۴۰ ساله است و بعد از مصرف کپسول سفیکسیم بخاطر عفونت ادراری به پزشک مراجعه کرد و ایشان برایش ازمایش psa دادند.
    نتیجه به این شکل بود
    psa=5.48
    free psa=0.34
    freepsa/psa=6
    پزشک ده عدد کپسول لووفلوکساسین ۵۰۰ تجویز کردن و تکرار ازمایش پس اتمام دارو.
    من خیلیییی نگران هستم میخواستم ازشما بپرسم با توجه به تجربیاتتون وضعیت ایشون رو چقدر خطرناک حدس میزنید نمیتونم تا نتیجه ازمایش صبر کنم

    ممنون که جواب میدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      سه ماه بعد تست را تکرار کنید
  • تصویر کاربر A پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 400 مشاهده پرسش
    سلام 3ماه است اینطوری شده عکس را میفرستم خواستم بدونم زگیل است یا قارچ راه درمانش چیه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      زگیل است درمانش کرایو است02122642744
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 528 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر بابم ازمایش پروستات داده که p.s.a14.2نمیدونیم چکار کنیم پارسالم تیکه برداری کرده سرطانی نبوده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      باید نمونه برداری کنید از پروستات02122642744
  • تصویر کاربر شادی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 517 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    جناب آقای دکتر کرمی بنده دختر 31 ساله ای هستم که مشکل تکرر ادرار و باقی ماندن ادرار و نشتی ادرار را (بطور همزمان) دارم شاید بیشتر از 25 سال باشه که به این عارضه دچارم. هفته گذشته حضوری خدمتتون رسیدم و نوار مثانه انجام دادم. قبل از انجام نوار مثانه به من گفتند که باید مثانه ام را کامل خالی کنم و من هم به همین علت از فشار آب (تحریک مثانه) استفاده کردم تا مثانه ام تقریبا خالی شود که در تست نوار مثانه باقی مانده ادرار را برای من 4 سی سی یادداشت کردند (یعنی اگر میخواستم مثانه ام را بدون کمک فشار آب خالی کنم قطعا خیلی بیشتر باقی مانده اداری داشتم). من قبلا چند سال پیش سونوگرافی کرده بودم (و از فشار آب برای تخلیه کامل مثانه استفاده نکرده بودم) حجم ادرار باقی مانده 30 سی سی بود.
    در هر حال من با نوار مثانه ای که حجم ادرار باقی مانده را 4 سی سی اعلام کرده بود خدمت شما رسیدم. این همه بگم تست نوار مثانه من ناقص انجام شد چون بنده بعد از پر شدن مثانه قادر به ادرار کردن نبودم!!! که اگر کامل انجام میشد احتمالا نشان میداد که فشار ادرار من در مراحل آخر بسیار پایین میاید و قطره قطره میشود و کامل خارج نمیشود. بهرحال با توجه به نوار مثانه شما تشخیص دادین که مشکل من هایپر سنستیو بودن مثانه هست و گفتین درمان دارویی ندارد و باید مشکلم را با رفتار درمانی حل کنم اما من بهتون گفتم که مشکل نشت ادرار هم دارم و شما برای من دو داروی سولیفناسین سوکسینات و داروی دلوکسیتین تجویز کردین (البته فراموش کردم به مشکل احتباس ادرارم اشاره کنم). یک روز بدون درمان دارویی و با رفتار درمانی طی کردم و کلا در آن روز با فاصله زمانی 8 ساعت دستشویی رفتم همه چیز تقریبا خوب بود (قابل تحمل بود) اما همچنان نشتی ادرار را داشتم (من چندین ساله از پد استفاده میکنم به علت نشتی ادرار )... روز بعد رفتار درمانی را ادامه دادم اما کنترل ادرار خیلی برام سخت شده بود و شاید 8 بار رو دستشویی رفتم. از فردای آن روز شروع کردم به مصرف قرص های تجویزیتون صبح داروی سولیفناسین سوکسینات رو خوردم و شب قبل از خواب (ساعت 10 شب) داروی دلوکسیتین رو خوردم اما تقریبا سه ساعت بعد (ساعت 1:30 بامداد) بخاطر فشار ادراری از خواب بیدار شدم و به دستشویی رفتم. و بعد از اون هم بعلت خشکی شدید دهان هم بعلت تکرار ادرار شدید دیگر نتوانستم بخوابم. شب حدود سه چهار بار دستشویی رفتم و صبحشم همینطور واقعا تکرر ادرارم بیشتر شده. توی عوارض دارویی این دو دارو در اینترنت خواندم که کسانی که احتباس ادراری دارند نباید این دو دارو را مصرف کنند (منم حدود 30 سی سی باقی مانده ادار دارم طبق سونوگرافی چند سال پیشم) الان نمیدونم باید چیکار کنم با این وضعیت؟ به خوردن داروها ادامه بدم و طبق وقتی که گرفتم یک ماه دیگر به مطب مراجعه کنم؟ یا دارو را قطع کنم؟ یا دوباره بیام ویزیت بشم؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر شادی دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      جناب آقای دکتر باید اضافه کنم که الان سه روز از مصرف کپسول دولوکستین 30 (شبی یک عدد) میگذره، این سه شب من هر شب ساعت 12 شب از خواب بیدار شدم و دیگه نتونستم بخوابم!!! امروز هم (روز سوم) مردمک چشمام گشاد شده!!! آیا اصلا صلاح هست من خوردن این دارو رو ادامه بدم؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 6 سال پیش)
      بهتر است دارو را فعلا قطع کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیام چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 514 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    دکتر بنده واریکوسل شدید دو طرفه و انحراف آلت به سمت پایین دارم، که هر دو نیاز به جراحی دارند.تمام آزمایشات را نیز انجام داده ام و دلیل انحراف نیز وجود پلاگ نمیباشد،بلکه مادر زادی است. یک ماه پیش برای درمان از شهرستان به تهران آمدم اما دکتر مربوطه هزینه بالایی را برای جراحی طلب کرد که از توان بنده خارج بود.میخواهم در بیمارستان شهدای تجریش توسط شما جراحی شوم.امروز که با منشی شما صحبت کردم گفتند که دکتر باید حتما در بیمارستان شما را ببیند. ولی شنبه دیگر تعطیل است. به دلیل دوری راه و نداشتن محل اقامت در تهران میشود هفته دیگر یکشنبه با اخذ نوبت در مطب شما را ببینم؟ و بعد شما مرا دو شنبه برای جراحی به بیمارستان ارجاع دهید؟
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      در خدمتم
  • تصویر کاربر صابر پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 550 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر
    واقعا جامعه ایرانی باید به وجود همچنین کسانی به خود بباله.
    من همه ی فیلم جراحی شمارو دیدم.
    آقای دکتر من در ناحیه بیضه درد دارم هر دو بیضه ولی درد بیضه راست خیلی خیلی بیشتر از طرف دیگر آن است.با معاینه خودم در حمام و زیر دوش هیچ توده ای احساس نمیکنم.شکل بیضه راست بالاتر و ظاهرا سوار بر دیگری است.در ناحیه ران نیز درد دارم.دردی که حتی با دراز کشیدن از بین نمیرود.رگ ها در داخل بیضه بزرگ شده و به واریکوسل شک دارم.درد همچون گرفتگی و سنگینی در بیضه.
    جواب قطعی مستلزم معاینه دکتر متخصص میباشد ولی اگر من رو راهنمایی کنید ممنون میشم.
    ممنون از فیلم ها و مقاله های ارزشمند شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      با تشکر من فکر میکنم با توجه به شرح حال مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر آرش پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 579 مشاهده پرسش
    با درود و تشکر از وقتی که میگذارید
    از 3 سال پیش واریکوسل گرید 3 دارم. به نحوی که به پزشک مراجعه کردم گفت می توانی معافیت بگیری. متاسفانه اقدام به درمان نکردم. آن موقع بیضه سمت چپم درگیر بود ولی اکنون جفت بیضه ها درگیر شده اند. این را از درد شدید و سنگینی که دارم متوجه شده ام.
    سوالم این است:
    آیا برای درمان دیر نشده است؟
    آیا جنابعالی به روش میکروسورجری عمل می کنید؟ شنیده ام که این روش درصد موفقیت زیادی دارد.
    مقدار کل هزینه ای که باید بکنم چقدر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      دیر نیست جهت درمان وکمک اینجانب تشریف بیاورید
  • تصویر کاربر جواد جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 580 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر یه مدتی هست درد خفیفی در کلیه هام حس میکنم بخصوص وقتی که مجبورم ادرارم رو برای مدت طولانی تری نسبت به سایر مواقع عادی نگه دارم .قبلا هم ناشتا صبح آب سرد میخوردم حالا به علت ضررش ترک کردم.اکثر مواقع هم کلیه هام خیلی سرد هستن بخصوص وقتی عرق زیاد میکنم نطرتون رو در این مورد میشه بفرمایید؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      عکسش را بفرستید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نگران نبشید مشکلی نیست ضمنا پیام اولی اشتباه فرستاده شد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر غلام جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 814 مشاهده پرسش
    سلام.
    واریگسل داشتم عمل کردم مایع منی سفت .زرد رنگی دارم آیادلیل برناباروری است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نه ازمایش اسپرم بدهید و نتیجه را بفرستید
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 671 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    بنده یک سال پیش بعد از اینکه متوجه شدم رگ بیضم بیش از حد بزرگه و وقتی هم که از یه ارتفاعی میپریدم رگ بیضم تیر میکشید به دکتر مراجعه کردم و ایشان بعد از ملاحظه کردن بیضه یه آزمایش اسپرم نوشتن و یه سونوگرافی.
    آزمایش اسپرم رو نتونستم بدم ولی بعد از عمل سونوگرافی متوجه شدم واریکوسل با گرید3 دارم که دکتر گفتن باید عمل کنید. عمل کردم ولی بعد از 4-5 ماه دوباره متوجه شدم هنوز رگ بیضم کمی گشاد هست گرچه از قبل عمل خیلی کمتر شده بود و باز هم در صورت پریدم درد میکرد. دومرتبه به همون دکتر مراجعه کردم سونوگرافی نوشتن انجام دادم گفتن بیماری عود کرده و الان با گرید 1 هست ولی ایشان گفتن مشکلی نیست و زندگیتو بکن ولی بنده یکم نگرانم که این بیماری یعنی خوب نمیشه و اینکه بنده الان مجردم وقتی متاهل شدم برای بچه دار شدن مشکلی پیش نمیاد؟
    ممنون از توجهتون
    منتظر پاسختون هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      بعد از عمل گشادی رگها از بین نمیرود نگران نباش ازمایش جدید اسپرم بدهید و نتیجه را اعلام بکنید
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 615 مشاهده پرسش
    با سلام
    تقریبا شش ماه پیش به یک متخصص مراجعه کردم برای درد خفیف در کیسه بیضه و قسمت زیر شکم و قسمت بالای بیضه چپم نیز یه برجستگی به اندازه نخود وجود داشت که بنظرم منبع درد بوده
    بعد معاینه دکتر گفت واریکسل خفیف دارم که ازمایش اسپرم دادم 85% خوب بود و سونوگرافی کردم که نرمال بود و در جواب گفتن نشونی از واریکسل ندارم
    بیضه چپم کوچکتر از راست هست و هنوزم گاهی وقتا درد خفیف و برجیتگی درد ناک بیشتر و گاهی اوقاتم کاملا خوب هستم
    متاهل هستم و میخواهم بدانم اگر واریکسل دارم عمل کنم بهتر هست ؟ و ایا فقط درجه 3 را عمل میکنن؟ و عمل لاپروسکوپی میکروسرجی نیاز به بیهوشی کامل دارد یا با بی حسی موضعی عمل انجام میشود ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      برای شما نیاز به عمل نیست
  • تصویر کاربر سیما دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 651 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    همسر اینجانب واریکوسل دوطرفه دارن
    یکی از پزشک هایی که ایشون رو معاینه کردن و سونوی ایشون نشون می داد که باید عمل کنن ولی پزشک دیگری نظرشون این بود که شاید نیاز به عمل نباشه و براشون ازمایش اسپرم نوشتن
    میخواستم بدونم عمل میکروسرجری بهتره یا لاپراسکوپی
    عوارض کدوم بهتره ؟ از نظر عود و هیدروسل
    با توجه به اینکه ما هنوز اقدام نکردیم و ایشون بدلیل درد پرینه به دکتر مراجعه کرده بودن اگر قبل از عمل اقدام کنیم و شانس خودمون رو امتحان کنیم امکان داره بدلیل مشکل در اسپرم ها روی جنین تاثیری بذاره و فرزند ناقص بدنیا بیاد ؟ احتمال سقط بالا میره ؟
    اگر بدون عمل بچه دار شیم ایشون نیاز به عمل ندارند؟
    با تشکر از وقتی که می ذارین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      زحمت بکشید معاینه انجام بدم نظر قطعی خود را عرض کنم عجله نکنید
    2. تصویر کاربر سیما چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      با تشکر
      ظاهرا این چند روز تعطیلات را در مطب نیستید
      اولین زمانی که در تعطیلات نوروز مطب یا بیمارستان تشریف دارید کی هست که نوبت بگیریم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر میثم یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 673 مشاهده پرسش
    با سلام ما حدود ۴ ساله ازدواج کردیم اوایل ازدواج مشکلات زیادی در رابطه داشتیم و احساس میکردم الت کوچکی دارم و در نعوظ و انزال مشکل داشتم و پس از مراجعه به دکتر داروی فلوکستین و اس ایکس برام تجویز کرد که چون گیجم میکرد فلوکستین ۲۰ رو نخوردم بعد از چندین بار مراجعه به دکترهای مختلف در شیراز یکی شون تشخیص واریکوسل گرید دو داد که عمل شدم و الان بعد از گذشت حدود ۳ سال از عملم تعداد اسپرمهام از قبل هم کمتر شده و مشکل نازایی به اوج خودش رسیده هر دارویی هم مصرف میکنم باز تعداد اسپرمام بیشتر نمیشه و اگه بیشتر هم بشه حرکت ندارند یا انورمالند راهی هست برای رفع مشکل من یا باید بریم سراغ ای وی اف ؟؟؟؟؟
    ممنون از وقتی که گذاشتید.
    در ضمن فراموش کردم ذکر کنم که بنده کارمند بانک هستم و وزنم ۱۲۵ هست که نمیتونم کمش کنم به خاطر کارم و اینکه وقت ندارم قد۱۷۵ و سنم ۲۸ سال
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بلید از روشهای کمکی ذکر شده استفاده کنید در مراکز ناباروری
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب