اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

همه چیز درباره آزمایش اسپرم (اسپرموگرام)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه ۱۰-۱۵ درصد زوجین به علت مشکل ناباروری به پزشک مراجعه می نمایند که در مردان، اولین آزمایش بعد از معاینه بیضه ها، آزمایش اسپرم می باشد. در این مقاله به بررسی زمان آزمایش اسپرم، نحوه ی انجام آن و هر آنچه که باید درباره ی این آزمایش بدانید پرداخته ایم.

آزمایش اسپرم سه عامل اصلی در سلامت اسپرم ها را سنجش می کند که عبارتند از:

  • شمار اسپرم ها
  • شکل اسپرم ها
  • جا به جایی اسپرم ها که به تحرک اسپرم ها نیز شناخته می شود.

با توجه به اهمیت و نتیجه آزمایش اسپرم و تفسیر آن، لازم می دانیم نکاتی مهم را در این مورد بیان کنیم.

تحرک اسپرم چقدر باید باشد؟

بر طبق شیوه شنا کردن اسپرم، دو نوع حرکت وجود دارند. حرکت پیش رونده به جنبش اسپرم هایی گفته می شود که اغلب در خطی مستقیم یا دایره هایی بزرگ در حال شنا هستند. حرکت غیر پیش رونده به جنبش اسپرم هایی گفته می شود که در خطوطی مستقیم حرکت نکرده و یا در دایره هایی بسیار کوچک شنا می کنند. اسپرم ها برای حرکت از میان مایع واژنی (موکوس) و بارور سازی یک تخمک باید حرکتی پیش رونده به میزان ۲۵ میکرومتر در ثانیه داشته باشند.

هنگامی که کم تر از ۳۲ درصد از اسپرم ها قابلیت حرکت موثر داشته باشند، تحرک کم اسپرم ها یا آستنو آزوسپرمی (آستنوسپرمی نیز نامیده می شود) تشخیص داده می شود.

با آزمایش اسپرم چه مواردی مشخص می‌شود؟
با آزمایش اسپرم چه مواردی مشخص می‌شود؟

نکاتی لازم در هنگام انجام آزمایش اسپرم

1. بهترین زمان برای آزمایش اسپرم

اولین نکته مهم در انجام آزمایش اسپرم زمان دادن آزمایش است و حتماً توصیه می شود مدت ۲-۳ روز قبل از آزمایش مایع منی از شما خارج نشده باشد چه در خواب و یا هنگام مقاربت جنسی. اگر آزمایش زود از ۳ روز انجام شود باعث اختلال در نتیجه اسپرم از جمله کاهش حجم اسپرم و افت نمونه آزمایش خواهد شد و برعکس اگر بیش از سه روز از انجام آخرین مقاربت جنسی آزمایش دهید مثلاً ۵-۶ روز بعد، باعث افت در حرکت اسپرم و گزارش نادرست خواهد شد.

2. آزمایش اسپرم چگونه انجام می‌شود؟

دومین نکته مهم کیفیت دادن آزمایش اسپرم است. امروزه دو روش جهت دادن آزمایش منی وجود داد:

روش استمنا: که فرد با تحریک خود تارسیدن به ارگاسم باعث خروج مایع منی می شود که شایعترین روش دادن آزمایش اسپرم می باشد.

روش مقاربت: بعضی افراد انجام استمنا جهت آزمایش اسپرم برایشان بسیار سخت است و تنها راهشان استفاده از کاندوم و مقاربت و خروج مایع منی می باشد که در اینجا لازم است از کاندوم های معمولی مطلقاً استفاده نشود چرا که به علت اثرات ضد اسپرمی کاندومها باعث خراب شدن اسپرم و آزمایش غلط می شود.

کاندوم های مخصوصی جهت این آزمایش در مراکز ناباروری وجود دارد که توصیه می شود تنها از این کاندوم ها استفاده گردد.

3. زمان تحویل آزمایش اسپرم

سومین نکته مهم زمان تحویل دادن آزمایش به آزمایشگاه است. حتماً نمونه اسپرم خارج شده باید کمتر از نیم ساعت به آزمایشگاه تحویل داده شود. توصیه می کنم از مقاربت بدون کاندوم جهت دادن آزمایش منی اجتناب نمایید چون PH واژن خانم ها باعث افت کیفیت اسپرم می شود و از طرفی باعث آلودگی اسپرم به باکتری های واژن نیز می شود. لذا حتماً از کاندوم های مخصوص آزمایش استفاده نمایید.

آیا روش ارزیابی اسپرم در خانه توصیه می شود؟

آزمایش های خانگی منی در بازار وجود دارند اما آن ها تنها برای شمار اسپرم ها کاربرد دارند. این آزمایش ها تحرک و شکل اسپرم ها را ارزیابی نمی کنند. نتایج این آزمایش ها معمولا ظرف ۱۰ دقیقه نمایان می شود. از آن جایی که این آزمایش ها تمامی عوامل نازایی در مردان را در نظر نمی گیرند، عادی بودن شمار اسپرم های یک مرد (بالای ۲۰ میلیون اسپرم در هر میلی متر مکعب منی) در نتیجه یک آزمایش خانگی الزاما به معنای توانایی باروری او نمی باشد.

در صورتی که فرد در ارتباط با باروری خود نگران می باشد، بهترین کار انجام یک آزمایش اسپرم در آزمایشگاه است که توسط یک متخصص در زمینه پزشکی انجام می شود. این آزمایش یک ارزیابی جامع تر از باروری فرد به او ارائه می دهد.

تفسير پارامترهای آزمايش اسپرموگرام

تفسیر آزمایش اسپرم چگونه است؟ در هر آزمایش اسپرم نرمال که با رعایت موارد ذکر شده انجام شود باید از لحاظ حجم مایع منی، حرکت، شکل، تعداد اسپرم بررسی شود.

  •  مایع منی نرمال باید cc2-3 حجم داشته باشد.
  •  ۴۰-۶۰ میلیون سلول ها باید از حرکت خوبی جهت باروری تخمک برخوردار باشند.
  •  بیش از ۵ درصد شکل اسپرم ها باید در آزمایش منی طبیعی گزارش شود.
  •  نوع آزمایشگاه و دقت آنها در گزارش آزمایش فاکتور بسیار مهمی می باشد.

اینجانب به بیماران خودم توصیه می کنم که آزمایش اسپرمشان را فقط در مراکز ناباروری انجام دهند.

جواب آزمایش اسپرم چند روز طول میکشد؟

در رابطه با جواب آزمایش اسپرم، نتیجه آزمایش ساده اسپرموگرام ظرف یک ساعت آماده می شود. سپس رنگ آمیزی اسپرم برای ارزیابی مورفولوژیک (از نظر شکل) اسپرم ها صورت می گیرد. پس از این که اسپرم ها با روشی خاص رنگ آمیزی شدند حداقل ۱۰۰ سلول در زیر یک میکروسکوپ از نظر جنبه های ساختاری و ناهنجاری های شکلی ارزیابی شده و نسبت اسپرم هایی که از نظر شکلی سالم هستند محاسبه می شود.

با انجام این ارزیابی، نتیجه آزمایش اسپرم روز بعد حاضر خواهد شد.

چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم؟

اعداد زیر نتایج طبیعی یا سالم آزمایش منی هستند. این اعداد توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعیین شده اند. از آنجایی که نتایج می توانند نسبت به هر فرد متفاوت باشند نتایج به صورت بازه تعریف می شوند.

شمارش کامل اسپرم ها در یک انزال:  39 تا 928 میلیون

حجم انزال:  1.5 تا 7.6 میلی لیتر

غلظت اسپرم:  15 تا 259 میلیون بر میلی لیتر

تحرک کامل (پیش رونده یا غیر پیش رونده):  40 تا 81 درصد

تحرک پیش رونده:  32 تا 75 درصد

ریخت شناسی اسپرم (مورفولوژی):  4 تا 48 درصد

جواب آزمایش اسپرم نرمال

آزمایش اسپرم نرمال

عکس جواب آزمایش اسپرم نرمال چه مدت آماده می شود؟ پس از جمع آوری نمونه مایع منی، نتایج آزمایش بسته به آزمایشگاه ظرف 24 ساعت تا یک هفته آماده می شوند. پزشک در هنگام ارزیابی نتایج آزمایش، عوامل بسیاری را در نظر می گیرد. برای مثال، در حالی که پزشک در ارزیابی احتمال تشخیص وازکتومی به دنبال حضور اسپرم ها است، ارزیابی احتمال بروز مشکلات باروری بسیار عمیق تر انجام می شود. پزشک هر کدام از نتایج زیر را به شمار خواهد آورد:

1- شکل اسپرم

طبیعی بودن شکل اسپرم ها در نتایج آزمایش بدین معناست که بیش از 50 درصد اسپرم ها شکل و ظاهر طبیعی داشته اند. در صورتی که بیش از 50 درصد اسپرم ها فرد دارای شکل غیر طبیعی باشند، باروری او کاهش می یابد. در حین انجام این آزمایش، آزمایشگاه، سر، ناحیه میانی و دم اسپرم ها را بررسی می کند. همچنین، امکان دارد اسپرم ها نارس بوده و توانایی موثر در بارور کردن تخمک را نداشته باشند.

2- حرکت

مثبت بودن نتیجه آزمایش بدین معناست که یک ساعت پس از انزال بیش از 50 درصد اسپرم ها دارای حرکت طبیعی هستند. تحرک یا جا به جا شدن اسپرم ها برای باروری مهم است زیرا اسپرم باید جهت بارور کردن تخمک جا به جا شود.

در آزمایشگاه ها، یک سیستم اتوماتیک تحرک و میزان جا به جا شدن اسپرم ها را از 0 تا 4 نمره می دهد. نمره صفر به معنای عدم حرکت و نمره 3 یا 4 به معنای حرکت مناسب اسپرم هاست.

3- PH یا اسیدیته

برای طبیعی بودن نتیجه آزمایش، سطح اسیدیته باید بین 7.2 تا 7.8 باشد. اسیدیته بالا تر از 8 می تواند بیانگر ابتلای فرد به عفونت باشد. نتایج کمتر از 7 می توانند بیانگر آلودگی نمونه یا انسداد مجاری انزالی مرد باشند.

4- حجم

حجم مایع منی در نتایج طبیعی بیش از 2 میلی لیتر است. کاهش حجم منی بیانگر تعداد اندک اسپرم هایی است که می توانند تخمک را بارور کنند. افزایش حجم مایع منی به معنای رقیق شدن این مایع و اسپرم هاست.

5- مایع شدن

منی ظرف 15 تا 30 دقیقه به مایع تبدیل می شود. منی در ابتدا سفت بوده و با گذشت زمان جهت کمک به تحرک اسپرم ها به حالت مایع و آبکی تبدیل می شود. در صورتی که مایع منی ظرف 15 تا 30 دقیقه مایع نشود، باروری تحت تاثیر قرار می گیرد.

6- تعداد اسپرم ها

تعداد اسپرم ها در یک آزمایش منی طبیعی باید بین 20 تا بیش از 200 میلیون باشد. این مورد تحت عنوان تراکم اسپرم ها نیز شناخته می شود. در صورتی که تعداد اسپرم ها پایین باشد، بارداری دشوار تر می شود.

7- ظاهر اسپرم ها

اسپرم ها ظاهری به رنگ سفید مایل به خاکستری و کدر دارد. مایع منی حاوی رنگ های قرمز تا قهوه ای، دارای مقادیری خون است. رنگ زرد منی می تواند در اثر ابتلا به یرقان یا عارضه جانبی مصرف یک دارو باشد.

جواب آزمایش اسپرم چهع مدت طول می کشد؟

تاثیر شرایط کاری فرد در نتیجه ی آزمایش

اسپرم ها می توانند تحت تاثیر محیط کار فرد قرار گیرند. در افرادی که تعامل نزدیکی با سموم و آفت کش های کشاورزی دارند، امکان دارد کیفیت اسپرم ها کاهش یافته و مشکلات باروری پدیدار شوند. به عنوان یک احتیاط، این افراد می توانند با پوشاندن دهان خود به وسیله یک ماسک در حین کارکردن از مضرات سموم از طریق راه تنفسی جلوگیری کنند.

این گروه از افراد عموما شامل کشاورزان می شوند. همچنین، افرادی که به عنوان بخشی از شغلشان در معرض تشعشعات قرار گرفته یا در محیط های بسیار گرم فعالیت می کنند (مانند کارکنان نانوایی ها و صنایع ذوب آهن یا ریخته گری) باید مراقبت باشند.

چند روز قبل از آزمایش اسپرم نباید نزدیکی کرد؟

پزشک از فرد درخواست می کند که تا مدت ۲-۳ روز قبل از آزمایش مایع منی از شما خارج نشده باشد چه در خواب و یا هنگام مقاربت جنسی تا تعداد اسپرم ها به بیشترین حد امکان برسد. با این حال، باید از دو هفته قبل از آزمایش از انزال منی جلوگیری نکرد. عدم انزال در این مدت می تواند به نمونه ای با تحرک کمتر منجر شود.

بهتر است قبل از انجام آزمایش الکل مصرف نشود. افراد باید هر گونه دارو یا مکمل مصرفی خود را به اطلاع پزشک برسانند. در هنگام جمع آوری نمونه نباید از مواد روان کننده استفاده کرد زیرا این موارد می توانند حرکت اسپرم ها به اطراف را آسان تر کنند.

راه‌های تقویت اسپرم در مردان

 در مطالعات متعدد ثابت شده است که موارد زیر روی اسپرم اثر دارد:

  • سیگار کشیدن و انواع دود باعث کاهش حرکت و تعداد اسپرم می شود.
  • گرم نگه داشتن بیضه ها و استفاده زیاد از جکوزی، دوش آب گرم، گذاشتن لب تاب روی پاها و اثر حرارتی آن روی بیضه ها و نشستن های طولانی باعث افت کیفیت اسپرم می شود.
  • بیماری واریکوسل امروزه شایعترین علت خرابی اسپرم ها از نظر تعداد، شکل و حرکت، بیماری واریکوسل بیضه ها میباشد و لذا حتماً باید با تشخیص به موقع درمان شود.
  • استفاده از داروهای مکمل های بدنسازی که در باشگاه ها استفاده می شود. تزریق هورمون های ناندرولوژ و تستوسترن باعث خرابی اسپرم و کم کاری بیضه می گردد.
  • هر گونه تورم درمان نشده بیضه: علت عفونت ممکن است باعث آسیب به سلول های نطفه ساز و یا باعث انسداد در قسمت خروجی منی شود و تعداد و حرکت اسپرم ها را کاهش دهد.
  • سابقه پرتودرمانی و شیمی درمانی که باعث از بین رفتن سلول های نطفه ساز مرد می شود.
  • مصرف آنتی اکسیدان ها از قبیل سلنیوم و ویتامین E و C و B باعث بهتر شدن کیفیت اسپرم های مرد می شوند.
  • پزشکان اغلب دو یا سه آزمایش اسپرم جداگانه درخواست می کنند تا نتیجه ای مناسب از سلامت اسپرم ها بدست آورند.
  • آزمایش ها باید حداقل هفت روز فاصله داشته و در طول ۲ تا ۳ ماه انجام شوند. شمار اسپرم ها می تواند به صورت روزانه تغییر کند. در نظر گرفتن میانگین نمونه های اسپرم می تواند سبب بدست آوردن بهترین نتیجه شود.

آزمایش آنالیز اسپرم

نقش عفونت های باکتریایی در ناباروری مردان

یافتن باکتری در منی نسبتا شایع بوده و برای تشخیص عفونت کافی نیست. زیرا باکتری می تواند در اثر آلوده شدن نمونه منی در حین جمع آوری پدیدار شده باشد. باکتری های موجود بر روی پوست مانند استافیلوکوکوس و استرپتوکوکوس منابع شایع در آلودگی هستند.

در صورتی که فرد به عفونت مجاری ادرار مبتلا باشد، منی می تواند به باکتری آلوده شود. باکتری اشریشیا کولای که در مجرای معده ای روده ای قرار دارد نیز می تواند سبب آلوده شدن منی در هنگام انزال شود. سازمان بهداشت جهانی، عفونت منی را حضور بیش از ۱۰۰۰ باکتری در هر میلی لیتر (یک قاشق چای خوری) آن می داند.

حضور مقادیر بالای گلبول های سفید خون در منی (بیش از یک میلیون در هر میلی لیتر) نیز می تواند نشانه حضور عفونت باشد. برای تشیخص عفونت، نمونه ای از منی در آزمایشگاه کشت داده می شود تا نوع باکتری که به صورت کلونی در صفحات کشت رشد می کند مشخص شود.

در صورت داشتن مشکل ناباروری جهت اخذ نوبت با شماره تلفن ۲۲۶۴۲۷۴۴  تماس بگیرید. دوستدار شما دکتر حسین کرمی

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

بهترین درمان زگیل تناسلی مردانه

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.9/5 - (141 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر Hossein7 چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ، ببخشید آقای دکتر هرزگاهی قسمتی ازآلت بنده دچاره باریکی میشه و قطرش نسبت به ادامه آلت کم تر میشه و گاهی هم قطر کل آلت به یک اندازه است ، و هچنین آلت بنده مقداری به سمت چپ انحراف دارد ، خواستم بببینم چکار باید بکنم؟
    خیلی ممنون ازتون تشکر جسارتا درحالتی ک آلت سفت هست این مشکل وجود نداره ، فقط بعد از رابطه ها وقتی آلت شل هست این مشکل وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      از الت سونو کنید بفرستید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 486 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من ۲۳ساله هستم و یک‌سری مشکل دارم خواستم کمکم کنید باید چیکار کنم من‌ آلت تناسلی ام گاهی فشرده میشه و زیرش فک‌کنم بیضه باشه اونم فشرده و بزرگ میشه و آلت تناسلیم به طرز خیلی عجیبی اندازه بند انگشت میشه موقع مدفوع کردن ادرار میکنم اما وسط کار آلت تناسلی ادرار نمیاد و‌ میره رو حالت تحریک شدن و همون موقع هم آلت کوچیک باقی میمونه و ادرار هم نمیاد میخواستم بدونم این فشرده شدن آلت تناسلی و این مشکلات چه علتی داره کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      عکسش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر جواد جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 441 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر در عکس زگیل تناسلی مشاهده میکنین یا خیر؟
    1. تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام آقای دکتر منتطر جواب شما هستم. نگرانم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      ۲ضایعه مشکوک به زگیا است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر روشن دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 453 مشاهده پرسش
    دکترجان درود وقتبخیر
    بنده فرد 27 ساله ضایعه نخاعی t9_10 به مدت 10 سال هستم
    مثانم نورولوژیک هست و بین 100 تا 200 cc ادرار نگه میداره و زمانی ک پر بشه نشتی میده و اگه روی مثانمو ضربه بزنمو تحریک کنم تا حد زیادی تخلیه میشه ، زمانی ک عفونت ادار یا دچار سرماخوردگی شوم یا سوزش در ناحیه تناسلی وجود داشته باشه این حجم نگه داری خیلی کمتر میشه ، تقریبا هرساله سونو کلیه داده ام و مشکلی نداشتم تاکنون
    بعد از شاغل شدنم حدود 5 سالیست ک ب دلیل عدم دسترسی ب وسایل مورد نیاز دستشویی از کاندوم شیت استفاده میکنم و صبح هنگام خروج از خانه یک سوند و هنگام برگشتن یک سوند و رفت دوباره سرکار هنگام عصر یک سوند و شب هنگام برگشتن یک سوند نلاتون استفاده میکنم برا تخلیه کامل
    از زمانی ک شاغل شدم و ورزش رو رها کردم اوایل تقریبا 12 ماه سال دچار عفونت ادرار بوده ام ولی دوسالیه ک ورزشو باز شروع کزرم و مصرف ابم زیاد کردم کمتر دچار عفونت میشم ولی با این حال بازم نسبت ب 5 سال قبل زیاد دچار عفونت ادراری میشم
    دکتر خودم قرص های نیتروفروئین رو پیشنهاد داده هرشب بخورم ولی ب شدت ب محض گذاشتن داخل دهان حالت تهوع میگیرم البته چند سالی استفاده کردم
    در حال حضور دچار عفونت ادرار شدید هستم از 3 ماه قبل همون ابتدا ب دکتر مراجعه کردم سه نوع گرد محلول دراب تجویز کرد هرکدوم ب فاصله 4 روز و یک بسته سفکسیم 400 ک تا اخر دوره را مصرف کردم عقونت هم محو شده بود اما ب محض تمام شدن دارو بعد 2 روز باز ب همان شدت عفونت ظاهر شده و مصرف اب و هندوانه رو زیاد کردم رسوب داخل مثانه کمتر شده اما همچنان دچار عفونت هستم و بوی بد ادرار و اگه مصرف مایعات رو کم کنم رسوب هم ظاهر میشه
    راه حل عفونتم چیست دکتر جان؟
    و اما برای افزایش حجم مثانم نمیشه کاری کرد؟ چند نوع قرص شل کننده مثانه ثبلا مصرف کردم اما تاثیری نداشتم و تا 6 ماه عرق کردنم هم مختل کرده بود ک قطع کردم و دیگه مصرف نکردم
    فک میکنم حتی رودم هم عصبی باشه چون برخلاف نخاعی ها ک بین 2 تا 20 روز اجابت مزاج میکنن من هر روز ب طور کامل اجابت مزاج میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      شما مبنلا به مثانه عصبی به علت اسیبنخاع هستید بهترین درمان سونداژ است اگر نزنید عفونت واسیب به کلیه ایجاد میشود ضمنا باید نوار مثانه هم انجام دهید۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
    2. تصویر کاربر روشن جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      قبلا انجام داده ام دکتر جان
    3. تصویر کاربر روشن جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      قبلا انجام داده ام دکتر جان
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر جواد شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 566 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشیدمن ۴ساله ازدواج کردم ۳سلله اقدام کردیم ولی بچه دار نشدیم ازمایش اسپرم دادم صفر بود دوبارهم عمل بیوپسی در کلینیک ابن سینا انجام دادم نتیجه صفر بود ولی یکی از پزشکان قرص فرتیل سان معرفی کرد به نظر شما تاثیری دارد؟لطفا راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      ازمایش اسپرم بدهید بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر جواد جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام دوتا ازمایش میفرستم خدمتتون یکی ازمایش اسپرم از پژوهشکده رویان گرفتم و دیگری جواب نمونه برداری از بیضه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
    4. تصویر کاربر جواد دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام اقای دکتر ببخشیدشماره تلگرام یا واتساپ دارین که ازمایش بفرستم خدمتتون
    5. تصویر کاربر جواد دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام اقای دکتر ببخشید شماره تلگرام یا واتساپ دارین جواب ازمایش بفرستم خدمتتون
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
    7. تصویر کاربر جواد دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام اقای دکتر تصویرازمایشی که میخوام بفرستم خدمتتون ارسال نمیشه شماره ای هست از طریق تلگرام یا واتساپ بفرستم
    8. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام، عکس بفرستید، شماره دیگری نیست
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر bizhanpour جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 545 مشاهده پرسش
    باسلام. به علت درد در بیضه ها اول سمت راست و بعد فقط در سمت چپ . سونوگرافی گرفتیم واریکوسل در سمت چپ دیده شده وریدهای سمت چپ با قطر حداکثر 2٫5میلیمتر همراه با جریان رتروگرید حین مانور والسالوا در آنها دیده شده و در سمت راست واریکوسل دیده نمیشود. و ابعاد بیضه سمت راست حدود 17×39میلیمتر و ابعاد بیضه چپ حدود 20×36میلیمتر می باشد . ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      واریکوسل خفیف است ازمایش اسپرم بدهید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 419 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر بنده 24سالمه مجرد هستم سابقه خود ارضایی داشتم و یک بار هم حدود 10ماه پیش درطول عمرم رابطه جنسی داشتم خواستم ببینم با این عکس پیوست با سرکه سیب درمان میشه؟
    1. تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      این عکسا های پیوست زگیل هستند؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      این زگیل است باید کرایو کنید۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مرشدی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 463 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    پدر من 65 سالش میباشد مشکل پروستات و نارسایی کلیه دارد

    دکتر انکولوژی آزمایش PSA Free , PSAtotal , testestron براش نوشته که نتیجه اش بشرح ذیل می باشد
    می خواستم نظر شما را نیز بدونم و اگر می تونید راهنمایی و کمکم کنید

    Testestron : 0.21

    Free PSA : >10.0

    Total PSA : H >100.0
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      این اگر درست باشد سرطان پروستات منتشر است
  • تصویر کاربر فرشاد جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 417 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین
    من نزدیک ۲۱ سال سن دارم و دچار کجی آلت هستم که فکر کنم مادرزادی هست و تاحالا رابطه جنسی نداشته ام
    به نظر شما احتیاج به عمل هستش؟ اگر هست هزینه آن حدوداً چقدر میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      این اصلا درمان نمیخواهد خفیف است
  • تصویر کاربر Mahdiar جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 488 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    مدت ۴ روز هست که به مرور بیضه سمت چپم دردش بیشتر میشه و روی کشاله ران و استخوان سر لگن ( کمر) هم درد دارم .
    ضمنا روزی یک عدد قرص Hair_vit مکمل مو مصرف دارم
    میشه راهنماییم بفرمائید؟؟
    . خدا سلامتی به شما بده .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      سونو بیضه کنید
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیام چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 517 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    دکتر بنده واریکوسل شدید دو طرفه و انحراف آلت به سمت پایین دارم، که هر دو نیاز به جراحی دارند.تمام آزمایشات را نیز انجام داده ام و دلیل انحراف نیز وجود پلاگ نمیباشد،بلکه مادر زادی است. یک ماه پیش برای درمان از شهرستان به تهران آمدم اما دکتر مربوطه هزینه بالایی را برای جراحی طلب کرد که از توان بنده خارج بود.میخواهم در بیمارستان شهدای تجریش توسط شما جراحی شوم.امروز که با منشی شما صحبت کردم گفتند که دکتر باید حتما در بیمارستان شما را ببیند. ولی شنبه دیگر تعطیل است. به دلیل دوری راه و نداشتن محل اقامت در تهران میشود هفته دیگر یکشنبه با اخذ نوبت در مطب شما را ببینم؟ و بعد شما مرا دو شنبه برای جراحی به بیمارستان ارجاع دهید؟
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      در خدمتم
  • تصویر کاربر صابر پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 553 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر
    واقعا جامعه ایرانی باید به وجود همچنین کسانی به خود بباله.
    من همه ی فیلم جراحی شمارو دیدم.
    آقای دکتر من در ناحیه بیضه درد دارم هر دو بیضه ولی درد بیضه راست خیلی خیلی بیشتر از طرف دیگر آن است.با معاینه خودم در حمام و زیر دوش هیچ توده ای احساس نمیکنم.شکل بیضه راست بالاتر و ظاهرا سوار بر دیگری است.در ناحیه ران نیز درد دارم.دردی که حتی با دراز کشیدن از بین نمیرود.رگ ها در داخل بیضه بزرگ شده و به واریکوسل شک دارم.درد همچون گرفتگی و سنگینی در بیضه.
    جواب قطعی مستلزم معاینه دکتر متخصص میباشد ولی اگر من رو راهنمایی کنید ممنون میشم.
    ممنون از فیلم ها و مقاله های ارزشمند شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      با تشکر من فکر میکنم با توجه به شرح حال مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر آرش پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    با درود و تشکر از وقتی که میگذارید
    از 3 سال پیش واریکوسل گرید 3 دارم. به نحوی که به پزشک مراجعه کردم گفت می توانی معافیت بگیری. متاسفانه اقدام به درمان نکردم. آن موقع بیضه سمت چپم درگیر بود ولی اکنون جفت بیضه ها درگیر شده اند. این را از درد شدید و سنگینی که دارم متوجه شده ام.
    سوالم این است:
    آیا برای درمان دیر نشده است؟
    آیا جنابعالی به روش میکروسورجری عمل می کنید؟ شنیده ام که این روش درصد موفقیت زیادی دارد.
    مقدار کل هزینه ای که باید بکنم چقدر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      دیر نیست جهت درمان وکمک اینجانب تشریف بیاورید
  • تصویر کاربر جواد جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 586 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر یه مدتی هست درد خفیفی در کلیه هام حس میکنم بخصوص وقتی که مجبورم ادرارم رو برای مدت طولانی تری نسبت به سایر مواقع عادی نگه دارم .قبلا هم ناشتا صبح آب سرد میخوردم حالا به علت ضررش ترک کردم.اکثر مواقع هم کلیه هام خیلی سرد هستن بخصوص وقتی عرق زیاد میکنم نطرتون رو در این مورد میشه بفرمایید؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      عکسش را بفرستید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نگران نبشید مشکلی نیست ضمنا پیام اولی اشتباه فرستاده شد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر غلام جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 817 مشاهده پرسش
    سلام.
    واریگسل داشتم عمل کردم مایع منی سفت .زرد رنگی دارم آیادلیل برناباروری است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نه ازمایش اسپرم بدهید و نتیجه را بفرستید
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 675 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    بنده یک سال پیش بعد از اینکه متوجه شدم رگ بیضم بیش از حد بزرگه و وقتی هم که از یه ارتفاعی میپریدم رگ بیضم تیر میکشید به دکتر مراجعه کردم و ایشان بعد از ملاحظه کردن بیضه یه آزمایش اسپرم نوشتن و یه سونوگرافی.
    آزمایش اسپرم رو نتونستم بدم ولی بعد از عمل سونوگرافی متوجه شدم واریکوسل با گرید3 دارم که دکتر گفتن باید عمل کنید. عمل کردم ولی بعد از 4-5 ماه دوباره متوجه شدم هنوز رگ بیضم کمی گشاد هست گرچه از قبل عمل خیلی کمتر شده بود و باز هم در صورت پریدم درد میکرد. دومرتبه به همون دکتر مراجعه کردم سونوگرافی نوشتن انجام دادم گفتن بیماری عود کرده و الان با گرید 1 هست ولی ایشان گفتن مشکلی نیست و زندگیتو بکن ولی بنده یکم نگرانم که این بیماری یعنی خوب نمیشه و اینکه بنده الان مجردم وقتی متاهل شدم برای بچه دار شدن مشکلی پیش نمیاد؟
    ممنون از توجهتون
    منتظر پاسختون هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      بعد از عمل گشادی رگها از بین نمیرود نگران نباش ازمایش جدید اسپرم بدهید و نتیجه را اعلام بکنید
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 619 مشاهده پرسش
    با سلام
    تقریبا شش ماه پیش به یک متخصص مراجعه کردم برای درد خفیف در کیسه بیضه و قسمت زیر شکم و قسمت بالای بیضه چپم نیز یه برجستگی به اندازه نخود وجود داشت که بنظرم منبع درد بوده
    بعد معاینه دکتر گفت واریکسل خفیف دارم که ازمایش اسپرم دادم 85% خوب بود و سونوگرافی کردم که نرمال بود و در جواب گفتن نشونی از واریکسل ندارم
    بیضه چپم کوچکتر از راست هست و هنوزم گاهی وقتا درد خفیف و برجیتگی درد ناک بیشتر و گاهی اوقاتم کاملا خوب هستم
    متاهل هستم و میخواهم بدانم اگر واریکسل دارم عمل کنم بهتر هست ؟ و ایا فقط درجه 3 را عمل میکنن؟ و عمل لاپروسکوپی میکروسرجی نیاز به بیهوشی کامل دارد یا با بی حسی موضعی عمل انجام میشود ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      برای شما نیاز به عمل نیست
  • تصویر کاربر سیما دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 654 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    همسر اینجانب واریکوسل دوطرفه دارن
    یکی از پزشک هایی که ایشون رو معاینه کردن و سونوی ایشون نشون می داد که باید عمل کنن ولی پزشک دیگری نظرشون این بود که شاید نیاز به عمل نباشه و براشون ازمایش اسپرم نوشتن
    میخواستم بدونم عمل میکروسرجری بهتره یا لاپراسکوپی
    عوارض کدوم بهتره ؟ از نظر عود و هیدروسل
    با توجه به اینکه ما هنوز اقدام نکردیم و ایشون بدلیل درد پرینه به دکتر مراجعه کرده بودن اگر قبل از عمل اقدام کنیم و شانس خودمون رو امتحان کنیم امکان داره بدلیل مشکل در اسپرم ها روی جنین تاثیری بذاره و فرزند ناقص بدنیا بیاد ؟ احتمال سقط بالا میره ؟
    اگر بدون عمل بچه دار شیم ایشون نیاز به عمل ندارند؟
    با تشکر از وقتی که می ذارین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      زحمت بکشید معاینه انجام بدم نظر قطعی خود را عرض کنم عجله نکنید
    2. تصویر کاربر سیما چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      با تشکر
      ظاهرا این چند روز تعطیلات را در مطب نیستید
      اولین زمانی که در تعطیلات نوروز مطب یا بیمارستان تشریف دارید کی هست که نوبت بگیریم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر میثم یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 679 مشاهده پرسش
    با سلام ما حدود ۴ ساله ازدواج کردیم اوایل ازدواج مشکلات زیادی در رابطه داشتیم و احساس میکردم الت کوچکی دارم و در نعوظ و انزال مشکل داشتم و پس از مراجعه به دکتر داروی فلوکستین و اس ایکس برام تجویز کرد که چون گیجم میکرد فلوکستین ۲۰ رو نخوردم بعد از چندین بار مراجعه به دکترهای مختلف در شیراز یکی شون تشخیص واریکوسل گرید دو داد که عمل شدم و الان بعد از گذشت حدود ۳ سال از عملم تعداد اسپرمهام از قبل هم کمتر شده و مشکل نازایی به اوج خودش رسیده هر دارویی هم مصرف میکنم باز تعداد اسپرمام بیشتر نمیشه و اگه بیشتر هم بشه حرکت ندارند یا انورمالند راهی هست برای رفع مشکل من یا باید بریم سراغ ای وی اف ؟؟؟؟؟
    ممنون از وقتی که گذاشتید.
    در ضمن فراموش کردم ذکر کنم که بنده کارمند بانک هستم و وزنم ۱۲۵ هست که نمیتونم کمش کنم به خاطر کارم و اینکه وقت ندارم قد۱۷۵ و سنم ۲۸ سال
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بلید از روشهای کمکی ذکر شده استفاده کنید در مراکز ناباروری
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

عفونت ادراری را درمان کرده‌اید، آنتی‌بیوتیک خورده‌اید، علائم بهتر شده‌اند؛ اما چند هفته یا چند ماه بعد،…
احساس ناگهانی و غیرقابل کنترل برای ادرار کردن — که نمی‌توانید آن را به تأخیر بیندازید —…
رنگ ادرار یکی از ساده‌ترین اما مهم‌ترین نشانگرهای سلامت بدن است. ادرار طبیعی معمولاً رنگی در طیف…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب