جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مثانه پركار یا تكرر ادرار مزاحم زندگی روزمره

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
اختلال در مثانه یا مثانه بیش‌ فعال باعث می‌ شود فرد ناگهان نیاز شدیدی به دفع ادرار پیدا کند. همچنین ممکن است منجر به ادرار غیر ارادی در فرد شود که به آن بی‌اختیار ادراری می گویند. معمولاً خانم‌ ها بیشتر از مردان به این عارضه دچار می‌شوند.

کنترل علائم این بیماری کمی دشوار است زیرا نمی‌ توان پیش ‌بینی کرد چه زمان اتفاق می افتد. این عارضه گاهی برای شخص شرم‌ آور است و در فعالیت‌های اجتماعی و کیفیت کلی زندگی او مشکل ایجاد می‌کند. این بیماری حتی می‌تواند باعث گوشه‌ گیری و تنش احساسی در فرد مبتلا شود.

با این حال، راه‌ های زیادی برای درمان این عارضه وجود دارد که به فرد کمک می‌کند علائم آن را کنترل کند. درمان اختلال مثانه وجهه فرد را بهتر می‌کند و ادرار غیر ارادی را در او کاهش می‌دهد. در ادامه مطلب، مثانه تحریک پذیر را بیشتر توضیح خواهیم داد.

مثانه تحریک پذیر

علائم مثانه پرکار

اینکه گاه‌ به‌ گاه دچار ادرار غیر ارادی شوید به این معنا نیست که مثانه بیش‌ فعال دارید. به این اتفاق ریزش ادراری می گویند که می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد. برای مثال خندیدن بیش از حد یا نگه‌ داشتن ادرار بعض اوقات منجر به این اتفاق می‌شود.

زمانی می گوییم فرد مثانه بیش‌ فعال دارد که ریزش به صورت مداوم اتفاق بیفتد و حالتی کاملاً اضطراری داشته باشد.  از جمله علائم اختلال مثانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Check Mark on Google Android 12.0 نیاز ضروری و غیرقابل کنترل به دفع ادرار

Check Mark on Google Android 12.0 تکرار ادرار غیر ارادی به دفعات

Check Mark on Google Android 12.0 دستشویی رفتن بیش از حد (مثلاً بیش از هشت بار در شبانه روز)

Check Mark on Google Android 12.0 بیش از یک بار بیدار شدن در شب برای دفع ادرار

علائم مثانه پرکار ممکن است تغییر کند یا اینکه در هر فردی متفاوت باشد. به همین خاطر به سختی می‌توان این بیماری را بدون مراجعه به پزشک تشخیص داد.

درمان مثانه پرکار

برای کنترل علائم مثانه پرکار، روش‌هایی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

درمان مثانه بیش فعال با ورزش کف لگن

بعضی از درمانگران فیزیکی متخصص ماهیچه‌های لگن هستند. آن‌ها می‌توانند با ارائه تمرین‌های فیزیکی و تقویت ماهیچه‌های لگن بعضی از مشکلات ادراری، از جمله تکرر ادرار، اضطرار ادرار و علائم شب‌ادراری را در فرد کاهش دهند.

درمان مثانه بیش فعال با دارو

داروهایی که به درمان اختلال مثانه کمک می‌کند، بر دو مورد تمرکز دارند:  اول کاهش علائم و دوم کاهش دفعات ادرار (چه به صورت ارادی و چه غیرارادی). از جمله این داروهامی توان به تولترودین (دترول، دترول ،LA)، تروسپیوم (Sanctura) و میرابگرون (Myrbetriq) اشاره کرد. این داروها گاهی در فرد باعث بروز عوارضی همچون خشک شدن چشم‌ها، خشک شدن دهان و یبوست می‌شود.

درمان با بوتاکس

بعضی اوقات تزریق دوز کمی از بوتاکس باعث از کار افتادن یا ضعیف شدن ماهیچه‌های مثانه می‌شود. در نتیجه انقباض بیش از حد در ماهیچه‌ها صورت نمی‌گیرد و علائم اختلال مثانه کاهش می‌یابند. تأثیر این دارو معمولاً بین شش تا هشت ماه باقی می‌ماند. بنابراین بعد از مدت باید درمان را تکرار کنید.

درمان مثانه ی پرکار با استفاده از تحریک عصب

این فرایند سیگنال‌های الکتریکی عصب‌های مثانه را تغییر می‌دهد. در نتیجه سلول‌های عصبی نمی‌توانند پیامی را به مثانه انتقال دهند. برای این کار سوزنی کوچک را به سیمی کوچک وصل می‌کنند و آن را از طریق پا وارد پوست فرد می‌کنند.

با اینکه این راه درمانی هنوز کاملاً تثبیت نشده است، بعضی از تحقیقات researchTrusted Source نشان داده‌اند که این روش می‌تواند شدت و حالت اضطرار اختلال مثانه را در فرد کاهش دهد.

درمان با استفاده از عمل جراحی

اگر علائم فرد با کمک دارو، تحریک عصب و روش‌های دیگر بهبود پیدا نکند، پزشک با کمک عمل جراحی سعی می کند تا این مشکل را برطرف کند.

درمان گیاهی مثانه تحریک پذیر

برای درمان مثانه تحریک پذیر، چندین مکمل طبیعی و گیاهی توصیه شده است، گرچه تحقیقات محدودی در مورد آنها وجود دارد.

گیاه گوشا جینکی گان: مطابق با تحقیقات، این دارو ترکیبی از 10 گیاه چینی است و تأثیر مثبتی روی انقباض مثانه دارد.

کلاله یا کاکل ذرت: یک داروی  سنتی است که قرن هاست برای بیماری هایی مانند سوزش مثانه و بی اختیاری ادراری شبانه استفاده می شود.

کاپسایسین: این داروی طبیعی از فلفل قرمز گرفته می شود. برخی از تحقیقات، این ماده را یک داروی ارزان و مؤثر برای مثانه های پرکار و بسیار حساس توصیه می کنند.

عصاره دانه پامپکین: تحقیقات شان می دهند که این گیاه برای درمان مثانه تحریک پذیر و بی اختیاری ادراری شبانه مفید است.

هیدروکسید منیزیم: در یک پژوهش کوچک نشان داده شده است که این مکمل، علائم بی اختیاری ادراری و شب ادراری را در 50 درصد از شرکت کننده های زن بهبود می بخشد.

ویتامین D: یک پژوهش صورت گرفته در سال 2010 دریافت که مقادیر ویتامین دی بالاتر، با کاهش احتمال اختلالات کف لگن مانند نشت ادرار در زنان مرتبط است. پژوهش دیگری، رابطه ای میان سطوح ویتامین دی پایین تر و نشت ادرار در زنان مسن تر پیدا کرد.

مصرف ویتامین دی

علت بیش فعالی مثانه

ادرار ابتدا توسط کلیه تولید و سپس وارد مثانه می‌شود. بعد از آن، مغز سیگنال‌هایی می‌فرستد که به شما نشان می هد مثانه‌تان پر شده و باید آن را دفع کنید. وقتی به دستشویی می‌روید، ماهیچه‌های کف لگن منبسط می‌شوند و به ادرار اجازه می‌دهند از بدن خارج شود.

حال وقتی مثانه بیش‌فعال داشته باشید، ماهیچه‌های لگن به صورت غیرارادی فشرده می‌شوند. در نتیجه حتی وقتی مثانه‌تان هنوز پر نشده، مرتب احساس می‌کنید باید به دستشویی بروید. عارضه‌ها و عوامل دیگری هم هستند که می‌توانند منجر به اختلال در مثانه شوند، از جمله:

Reverse Button on Apple iOS 14.6 نوشیدن بیش از حد مایعات

Reverse Button on Apple iOS 14.6 خوردن داروهایی که باعث افزایش تولید ادرار می‌شوند

Reverse Button on Apple iOS 14.6 عفونت مجاری ادرار

Reverse Button on Apple iOS 14.6 استفاده از کافئین، نوشیدنی‌های الکلی یا محرک‌های ادراری

Reverse Button on Apple iOS 14.6 عدم تخلیه کامل مثانه

Reverse Button on Apple iOS 14.6 اختلالات مثانه مانند سنگ مثانه

علت اصلی مثانه بی‌فعال دقیقاً مشخص نیست. هرچه افراد مسن‌تر می‌شوند احتمال ابتلا به این عارضه در آن‌ها بیشتر می‌شود اما نمی‌توان گفت این مسئله یکی از اتفاقات رایج کهولت سن است. بنابراین نباید علائم این بیماری را نادیده بگیرید.

اگر هرگونه از علائم گفته شده را در خودتان مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا در تشخیص بیماری به شما کمک کند. عملکرد مثانه به سلامت مجاری ادرار بستگی دارد. علت بیش‌فعالی مثانه هم اغلب به مشکلات مجاری ادرار بر می‌گردد.

تشخیص پرکاری مثانه

پزشکان برای تشخیص علت بیش‌فعالی مثانه آزمایش‌های متعددی انجام می‌دهند و حتی ممکن است شما را به متخصص درمان مشکلات مجاری ادرار ارجاع دهند. به این افراد اورولوژیست یا متخصص مجاری ادراری گفته می‌شود. آزمایش‌هایی که برای تشخیص اختلال مثانه استفاده می‌شوند به شرح زیر اند:

آزمایش ادرار

در این روش نمونه‌ای از ادرار فرد می‌گیرند و آن را آزمایش می‌کنند تا هرگونه مورد غیرعادی (مانند وجود خون در ادرار) را تشخیص دهند. این آزمایش در تشخیص عفونت مجاری ادرار یا مشکلات دیگر مجاری ادرار به پزشک کمک می‌کند.

آزمایش ادرار

معاینه فیزیکی

در این روش، پزشک با دست التهاب اطراف شکم و کلیه‌ها را بررسی می‌کند تا در صورت بزرگ شدن پروستات متوجه آن بشود.

عکسبرداری از مثانه

در این تست با استفاده از یک اشعه فراصوت، بعد از دستشویی رفتن میزان ادرار باقی‌مانده در مثانه بیمار را اندازه می‌گیرند.

نوار مثانه یا تست اوروداینمیک

با این آزمایش توانایی مثانه برای ذخیره و نگه‌داشتن ادرار را بررسی می‌کنند.

سیستوسکوپی

در این فرایند، پزشک مثانه بیمار را بیحس کرده و لوله‌ای را به همراه یک لنز وارد آن می‌کند تا داخل مثانه را ببیند. اگر علائم موجود به دلیل موارد غیرطبیعی از جمله سنگ مثانه یا تومور اتفاق افتاده باشد، پزشک می‌تواند با استفاده از این روش به آن پی ببرد. بافت‌برداری یکی دیگر از روش‌هایی است که دکتر می‌تواند به کمک آن این فرایند را انجام دهد.

مثانه بیش فعال در مردان

بیش‌ فعالی مثانه در زنان رایج‌ تر است اما طبق تحقیقات سی درصد از مردان هم علائم بیش‌ فعالی مثانه را به صورت متداوم تجربه می‌کنند. این تعداد حتی ممکن است از آن هم بیشتر باشد زیرا احتمال دارد بعضی از مردان علائم بیش‌ فعالی مثانه را به پزشکشان گزارش نداده باشند. علائم بیش‌ فعالی مثانه در مردان شامل موارد زیر می‌شود:

  • نیاز ضروری به دفع ادرار
  • بیش از هشت بار دستشویی رفتن در روز
  • ریزش ادراری
  • شدت‌ گرفتن ادرار و عدم توانایی کنترل آن

خیلی از موارد بیش‌فعالی مثانه در مردان به دلیل بزرگ شدن پروستات اتفاق می افتد. وقتی غدد پروستات التهاب پیدا می‌کند، این مسئله ممکن است باعث مسدود کردن جریان ادرار و در نتیجه ادرار غیرارادی در مردان شود.

بزرگی پروستات در افراد مسن بیشتر اتفاق می افتد. بنابراین بیش‌فعالی مثانه هم در افراد مسن رایج‌تر است. در این موارد، با درمان بزرگی پروستات علائم بیش‌فعالی مثانه هم از بین خواهد رفت.

بیش‌فعالی مثانه در زنان

بیش‌فعالی مثانه در زنان

احتمال ابتلا به این عارضه در زنان بیشتر است. طبق بررسی‌ها، حداقل چهل درصد از زنان چنین علائمی را به پزشکشان گزارش داده‌اند. این تعداد  ممکن است حتی از آن هم بیشتر باشد زیرا به احتمال زیاد بیمارانی هم هستند که هنوز به پزشک مراجعه نکرده‌اند یا در این مورد به دکتر اطلاعی نداده‌اند. اختلال مثانه علائمی دارد که باعث می‌شود فرد بیشتر احساس نیاز به دفع ادرار کند. از جمله این علائم موارد زیر هستند:

1- احساس ناگهانی برای دفع ادرار

2- عدم توانایی کنترل ادرار

3- دستشویی رفتن بیش از دو بار در شب (هنگام خواب)

4- دستشویی رفتن بیش از هشت بار در روز

دقیقاً مشخص نیست چه موضوعی باعث بیش‌فعالی مثانه می‌شود ولی معمولاً بعد از سن یائسگی این مسئله در زنان رایج است. شاید کاهش استروژن یکی از دلایل این عارضه باشد اما بیش‎فعالی مثانه در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. بیش‌فعالی مثانه در زنان را می‌تواند با دارو، جراحی و ورزش‌های فیزیکی درمان کرد.

بیش‌فعالی مثانه در شب

نوکتوریا با بیش‌فعالی مثانه فرق می‌کند. درواقع ممکن است برخی افراد هیچ‌یک از علائم بیش‌فعالی مثانه را در طول روز نداشته باشند اما شب‌ها دچار تکرر ادرار شوند.

نوکتوریا بیشتر در افراد بالای شصت سال دیده می‌شود اما از هر سه میان‌سال بالای سی سال، یک نفر به این عارضه دچار است و شب‌ها دو تا سه بار برای دستشویی رفتن از خواب بیدار می‌شود. بیشتر افراد بدون اینکه نیازی به دستشویی رفتن داشته باشند حدود 6 تا 8 ساعت می‌خوابند و بعضی هم یک بار در شب برای دفع ادرار بیدار می‌شوند.

بنابراین اگر بین خواب بیش از یک بار برای دستشویی رفتن بیدار می‌شوید، احتمالاً دچار بیش‌فعالی مثانه در شب هستید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران، عضو انجمن ارولوژی اروپا، امریکا و آسیا

3.5/5 - (26 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر، پدر من ۶۵ سالشونه که از دو سال پیش سیگار رو ترک کردن. مدتی قبل در ادارشون رگه لخته خون دیدن و خود به خود خوب شد(بدون درد).
    سونوگرافی و سی تی اسکن با تزریق انجام شده که نتیجه رو خدمتتون میفرستم. چقدر خطر سرطان هست و آیا در نتیجه سی تی اسکن چیز بدی گزارش شده؟
    ممنون که هستید دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام چیز نگران کننده ای در عکس نیست ولی چون دفع خون داشتن بهتر است سیستوسکوپی شوند . اگر ادرارشون سخت خارج میشه شبی یک عدد کپسول تامسولوسین نیز استفاده کنند
    2. تصویر کاربر سعید جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی متشکرم دکتر، یعنی اون focal lobulation که در ریپورت ذکر شده چیز خطرناکی نیست؟ تومور یا چیزی که ریسک سرطان باشه؟
      نمیدونم ریپورت رو تونستم درست بارگذرای کنم ببینید یا نه؟ تونستید بخونید متنش رو؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ریپورت رو دیدم. بهتر است با توجه به دفع لخته خون و سابقه ی سیگار ، سیستوسکوپی شوند و داخل مثانه دیده شود. با تلفن ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ جهت نوبت تماس گرفته شود
    4. تصویر کاربر سعید جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنونم جناب دکتر، خدا شما رو حفظ کنه که در شرایط کرونا این امکان رو فراهم کردید.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر جهان چهارشنبه ۱۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    با سلام چند روزه زیر شکمم در دو طرف درد شدیدی داره و روز اول آلت تناسلیم بعضی جاهاش ورم داشت ولی از روز بعد ورم به جلو حرکت کرد و سر آلت تناسلیم بصورت کمربندی دورتادور یه حلقه ورم داره با یه مقدار درد.ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عکس بفرستید
    2. تصویر کاربر جهان شنبه ۱۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      داخل تلگرام عکس فرستادم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      نباید خطرناک باشه، خودبخود برطرف میشه،
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز بنده 40سالمه چند سالی هست دچار تکرار ادرار هستم بطوری که در شب بیش از 6 بار جهت تخلیه میرم دستشویی بعد از تخلیه احساس پر بودن می کنم و مجاری و آلت تناسلی هم درد احساس میکنم یعنی وقتی ادرار میکنم باید با دست تحریک کنم بعد اداره هم احساس درد در آن ناحیه دارم همیشه کلیه و زیر شکم هم درد دارم .البته سابقه سنگ کلیه داشتم سونو هم دادم ولی سنگ نبود دکتر معالج گفت که مثانه پیش فعال داری یک نوع قرص سفید کوچک بهم داد که هر روز صبح بخورم ولی باز مشکل من حل نشد و کمافی السابق همون حالرو دارم ضمنا وقتی شب یا ظهر میخوابم بیدار می شوم احساس میکنم لباس زیرم حالت نمناک است با توجه به اینکه متاهل هستم روابط زناشویی برایم سخت شده چون همیشه احساس ادرار داشتن می کنم .هر وقت هم بروم دستشویی و با دست آلت رو تحریک کنم ادرار خارج می شود حتی اگر تازه دستشویی رفته باشم .متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، سونو گرافی از پروستات با تعیینPVRانجام دهید، آزمایش و کشت ادرار انجام شود، جهت انجام نوار مثانه تماس بگیرید ۰۹۳۸۹۲۰۱۲۱۲
  • تصویر کاربر بابک پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر جناب دکتر
    من برای درمان زود انزالی ورزش کگل انجام میدم حدود یکسال و نیم است و
    موفق هم بودم
    هر روز در صبح ظهر شب
    برای صبح 10تا یک دقیقه ظهر هم 10تایک دقیقه شب هم 10تا یک دقیقه
    سوال من این بود که آیا این مقدار30دقیقه روزانه باعث تضعیف ماهیچه های کف لگن میشه؟
    و دیگه اینکه بعد اتمام دستشویی یکی دو قطره ادرار از من خارج میشه
    آیا این موضوع ارتباط به این مقدار 30دقیقه ای ورزش کگل من داره که زیاد از حد است؟
    فکرم رو مشغول کرده خیلی ممنونم راهنمایی کنید منو
    سپاسگزارم از بزرگواریتون
    1. تصویر کاربر بابک سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      جناب دکتر پاسخ منو ندادید
    2. تصویر کاربر بابک چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام جناب دکتر
      وقت بخیر
      من همان متقاضی کدرهگیریz44md7196725هستم
      جواب منو ندادید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
    4. تصویر کاربر بابک پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      عرض سلام و وقت بخیر جناب دکتر
      من‌همان مخاطب با کدرهگیریz44md7196725هستم
      سوال من این است فواید ورزش کگل برای مردان چیست؟
      آیا ورزش روزانه برای هر وعده صبح ظهر شب ده تا یک دقیقه زیاد است ؟ ایا این مقدار باعث تضعیف ماهیچه های کف لگن میشود؟
      سپاسگزارم راهنمایی نمایید
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
    6. تصویر کاربر بابک پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      عرض درود و وقت بخیر خدمت شما استاد بزرگوارم
      من همان مخاطب با کدرهگیریz44md7196725هستم مردی ۳۹ساله هستم من برای تقویت ماهیچه های کف لگن روزانه صبح۱۰دقیقه ظهر ۱۰دقیقه شب ۱۰دقیقه ورزش کگل انجام میدم البته از مقدار کم شروع کردم الان بعد دوسال به این مقدار رسیدم
      سوال من این است ضرری نداره؟
      ممنونم از شما استاد بزرگوار
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      اصلا ضرر ندارد
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر shroya دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 2644 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من خانم 31 ساله و مجرد هستم. از سن کودکی مثانه تحریک پذیر یا بیش فعال داشتم. این احساس تکرر ادرار همیشه باهام بوده و هست. و همیشه هم مقداری نشت ادرار دارم که فعلا دارم با پد کنترلش میکنم اما واقعا برام عذاب آوره و دوست دارم این نشتی درمان بشه. تا الان با این بیماری یجورایی ساختم و از روش های خوددرمانی استفاده کردم (استفاده از فشار آب جهت تحریک مثانه و تخلیه کامل ادرار در هر بار مراجعه به دستشویی) اما خب حتی با این روش ها هم این احساس نیاز به دفع ادرار اغلب باهام هست اما بهش بی توجهی میکنم یعنی مجبورم بی توجه باشم حتی شبها هم قبل خواب به احساس دفع ادرارم بی توجهی میکنم و با این بی توجهی تا صبح راحت میخوابم (البته درصورتی که خوابم ببره اولش) و به ندرت پیش میاد وسط خواب شبانه از خواب بیدارم کنه.... اما اگر چیزهای ادرار آور مثل هندوانه بخورم تقریبا زندگیم مختل میشه و هر یک ربع یکبار نیاز دارم برم دستشویی اول فکر میکردم شاید فقط حسش رو دارم اما واقعا ادرار دارم و در هر بار مراجعه به دستشویی اغلب بالاتر از یک سی سی ادرار خارج میشه... با مراجعه به پزشک از داروی یوریناسین هم استفاده کردم اما بطرز وحشتناکی نتیجه عکس روی من داد و احساس دفع ادرارم بیشتر شد. تست سونوگرافی هم که دادم نشون میداد پس از تخلیه ادرارم حدود سی میلی لیتر ادرار هنوز در مثانه ام باقی مونده. کلیه ها و مثانه ام توی سونوگرافی سالم نشون داده شدن. هیچگونه سنگ یا توموری ندارم. و عفونت ادرار هم ندارم.
    البته لازم به ذکر هست که بهتون بگم من یک سری اختلالات دیگه که مرتبط به اعصاب سمپاتیک هست را هم دارم مثل هایپرهیدروزیس (تعریق شدید دست و پا- که تصمیم دارم برای این مورد عمل سمپاتکتومی انجام بدم ) و سندروم روده تحریک پذیر و خب مثانه تحریک پذیرم که دارم و حدس زدم احتمالا تمام این بیماریها وابسته به اعصاب سمپاتیک هست و شاید بهتر باشه به جای درمان یک به یک این اختلال ها یک درمان کلی تر برای تمام مشکلاتم پیدا کنم.(البته شایدم دارم اشتباه فکر میکنم)
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که من باید چیکار کنم با این بیماری (یا بیماری های) مزمنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام شما باید نوار مثانه انجام دهید

  • تصویر کاربر شایان چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من 18 سالمه حدودا 5 ساله خودارضایی می کنم چند وقتیه وقتی چند روز خودارضایی نداشته باشم بلور های ژله ای به رنگ نارنجی همراه اسپرم خارج می شه .دلیلش چیه؟.ایا خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      ازمايش دهيد
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۳۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    آقای دکترمن وقتی مثانه رو خالی میکنم وبلندمیشم چندقطره ادرارخارج میشه وبعدازاین قطرات رو ادرارم کنترل کامل دارم وتا زمانی که مثانه رو دوباره خالی کنم بازچندقطره بی اخیارمیادووقتی که دفع مدفوع میکنم هیچ قطره ای بی اختیارخارج نمیشه ومشکل یبوست دارم درضمن مشکل سنگ کلیه قبلا داشتم والان فقط شن ریزه طبق سونو دارم لطفا کمکم کنیدکه چطوراین بی اختیاری رو درمان کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر رضاستاری پنجشنبه ۱۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام. 61 ساله ام.دوروز پیش پروستاتم سایز 4/6*4/8*4/6 حجم پروستاتم 56cm3 بعد از تخلیه رزیدوی ادرار مشاهده نشده کلیه ها اندازه وحدود طبیعی دارنداکوژنیسیته پارانشیم طبیعی است ضخامت کورتکس حفظ شده مرز کورتیکو مدولاری طبیعی است چه دستوری میدین؟ لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      ملاک تخلیه ادرار است اگر خوب تخلیه میکنید پرمان نمیخواهد
  • تصویر کاربر ندا جمعه ۲۹ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده سال هاست که دچار تکرر ادرار هستم و با آزمایشاتی که در حوزه های قند و کبد و کلیه و ادرار انجام دادم ، دکتر متخصصم نتایج آزمایشاتم را نرمال ارزیابی کرده و مشکل بنده را به این مسائل مربوط ندانستند و آزمایش محرومیت از آب را توصیه نمودند.
    تکرر ادرار بنده در طول روز بیش از ده بار بوده و شایان ذکر است به دلیل ازیاد هورمون های مردانه داروهایی همچون اسپرولاکتن، ضد بارداری و متفورمین رو مصرف می کنم.
    با توجه به وضعیت بنده،جنابعالی چه توصیه هایی رو می فرمایید؟
    با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام دکتر غدد مراجعه نمایید از نظر من مشکلی نیست
  • تصویر کاربر معصومه چهارشنبه ۱۳ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام ضمن خسته نباشی من مدت یک ماه که ادرارشدید دارم داروی عفونت استفاده کردم هیچ تاثیری نداشت طوری که با کمترین اب بیشترین تخلیه انجام می گیره مشکلا تی مثل دردکلیه بعدازتخلیه ویبوست شدید دارم لطفی کنید بمن کمک کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام خيالت راحت شود ازمايش چكاب كامل دهيد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر