جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا واریکوسل می گیریم؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

واریکوسل یک رگ گشاد شده درون کیسه بیضه و اطراف بیضه ها است که می تواند باعث احساس درد و سنگینی در این ناحیه شود. رگ های سالم کیسه بیضه دارای دریچه های یک طرفه ای می باشند که به بازگرداندن خون از بیضه ها به قلب، کمک می کنند. در بیماران مبتلا به واریکوسل، این دریچه ها به درستی کار نمی کنند. این نقص موجب انباشتگی خون و در نهایت، بزرگ شدن رگ های این ناحیه می شود.

واریکوسل می تواند منجر به کوچک شدن بیضه ها (آتروفی) شده و خطر ناباروری را افزایش دهد. بعضی از متخصصین بر این باورند که افزایش دمایی که بر اثر تجمع خون در بیضه ها اتفاق می افتد، با پایین آوردن تعداد اسپرم ها و آسیب به اسپرم های باقیمانده می تواند منجر به ناباروری مردان مبتلا به واریکوسل شود.

واریکوسل

واریکوسل با توجه به اندازه در یکی از 3 گروه زیر قرار می گیرد:

بزرگ: به راحتی با یک معاینه ی ساده قابل تشخیص است.

متوسط: با لمس ساده و بدون نیاز به فشار قابل تشخیص است.

کوچک: وریدها در چنین شرایطی در حالت فشار قابل لمس هستند. این فشار که از ناحیه ی شکم وارد می شود، باعث انباشتگی لحظه ای بیشتر و در نتیجه بزرگ تر شدن واریکوسل می شود.

واریکوسل در بیضه ی چپ حدود 80 تا 90 درصد بیشتر از واریکوسل در بیضه ی راست اتفاق می افتد. علت این امر می تواند مربوط به فاکتورهای آناتومی باشد.

برخی از این موارد عبارتند از:

✔️ زاویه ی ورید تخلیه کننده خون بیضه چپ به ورید کلیوی

✔️ نبود دریچه ی آنتی رفلاکس در محل تقاطع رگ های بیضه و ورید کلیوی

✔️ فشار بیشتر روی رگ های کلیوی به علت قرار گرفتن بین سرخرگ روده ‌بندی بالایی (superior mesenteric artery) و آئورت.

همچنین، لازم به ذکر است معمولاً یک واریکوسل جدی در بیضه چپ، با واریکوسل ضعیف تر در بیضه راست همراه است. حدود 35 الی 40 درصد مردانی که مبتلا به واریکوسل قابل لمس در بیضه چپ می باشند، مبتلا به واریکوسل دوگانه (در هر دو بیضه) هستند، که در معاینات بعدی خود را نشان می دهد.

یک تحقیق در سال 2004  نشان می دهد حدود 80 درصد مردانی که مبتلا به واریکوسل جدی در بیضه ی چپ هستند، طبق معاینات بیشتر و آزمایش های غیر تهاجمی رادیولوژی، متوجه واریکوسل در هر دو بیضه ی خود شده اند.

چه کسانی واریکوسل میگیرند؟

واریکوسل می تواند هر فردی را که بیضه دارد (در هر سنی) مبتلا کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معتقدند که بسیاری از واریکوسل ها در بدو تولد وجود دارند (مادرزادی). افراد اغلب در سال های نوجوانی متوجه واریکوسل می شوند.

متخصصان گمان می کنند که این مسئله ممکن است مربوط به بلوغ باشد، زمانی که جریان خون در اندام تناسلی شما افزایش می یابد، در برخی موارد واریکوسل می تواند، از رشد مناسب بیضه ها جلوگیری کند.

علت واریکوسل چیست؟

متخصصان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد واریکوسل می شود. برخی فکر می کنند که یک “سوئیچ” (دریچه) معیوب در داخل وریدهای خاصی در طناب اسپرمی، ممکن است باعث ایجاد آنها شود. طناب اسپرماتیک نواری از بافت است که بیضه های شما را در جای خود نگه می دارد. 

این سیاهرگ‌ها خون را از بیضه‌ها به بدن باز می‌گردانند. سوپاپ به عنوان نوعی کلید “روشن/خاموش” عمل می کند و دارای دو ساختار فلپ مانند است که به خون کمک می کند تا به سمت قلب شما برگردد. هنگامی که یک دریچه آنطور که باید کار نمی کند، ممکن است خون در داخل سیاهرگ های بیضه شما جمع شود. با گذشت زمان، رگ ها متورم می شوند.

علائم واریکوسل چیست؟

علائم واریکوسل می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد:

درد بیضه ها (به خصوص در زمان ورزش، ایستادن یا نشستن طولانی مدت) می تواند یکی از علائم واریکوسل باشد. علت این درد فشار مداوم روی رگ ها است  که بر اثر انباشتگی ایجاد می شود. بلند کردن اجسام سنگین می تواند علائم آزار دهنده را شدیدتر کرده و حتی علت ایجاد واریکوسل باشد. در برخی موارد، واریکوسل دردناک می تواند ظاهری برجسته و قابل مشاهده داشته باشد.

مشکلات باروری:

بین واریکوسل و ناباروری رابطه ی مستقیمی وجود دارد. کم شدن تعداد اسپرم ها، پایین آمدن قدرت حرکتی و کیفیت اسپرم ها و تغییر شکل اسپرم های باقیمانده، همگی از مواردی هستند که تحت تأثیر واریکوسل اتفاق می افتند. به طور کلی، واریکوسل سبب بالا رفتن دمای بیضه ها می شود. به همین دلیل می تواند شکل، حرکت و عملکرد اسپرم ها را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه باعث ناباروری مردان گردد.

کوچک شدن بیضه ها (آتروفی):

کوچک شدن بیضه ها از دیگر علائم واریکوسل می باشد. البته، در صورت درمان، ممکن است بیضه ی آسیب دیده به اندازه ی عادی خود برگردد.

سؤالات متداول درباره ی واریکوسل

ارضا شدن در خواب

در صورتی که واریکوسل درمان نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بیشتر مردان مبتلا به واریکوسل با مشکل خاصی مواجه نمی شوند. 10% مبتلایان به واریکوسل دچار مشکل ناباروری خواهند شد. پس از 16 سالگی، برای تعیین نیاز به درمان واریکوسل، آنالیز منی به افراد توصیه می شود. در صورتی که نتیجه ی آنالیز منی طبیعی باشد، به افراد توصیه می شود هر 2 الی 3 سال آزمایش تکرار شود، زیرا با گذشت زمان کیفیت اسپرم کاهش می یابد.

پسر نوجوان من به واریکوسل مبتلا شده، آیا اقدام به درمان ضروری است؟

درمان نوجوانان مبتلا به واریکوسل به شرایط بیمار بستگی دارد. حتماً با یک متخصص اورولوژی یا پزشک کودک در این باره مشورت کنید. در موارد زیر بهتر است به فکر درمان واریکوسل باشید:

برخی افراد با وجود خطر کم، درمان زود هنگام را انتخاب می کنند تا احتمال ناباروری در سنین بالاتر را از بین ببرند.

واریکوسل من علائم آزاردهنده ای ندارد، آیا برای بچه دار شدن باید به فکر درمان آن باشم؟

به طور اصولی، واریکوسل هایی که دارای علائم نیستند، نیاز به درمان ندارند. بیشتر متخصصین بر این باورند که این موارد واریکوسل در صورت عدم درمان مشکل ساز نخواهند شد. اگر نگران باروری خود هستنید، می توانید با یک آزمایش ساده ی منی از تأثیر احتمالی واریکوسل روی کیفیت اسپرم های خود مطمئن شوید.

افرادی که به علت واریکسل درد دارند، برای تسکین درد چه کاری می توانند انجام دهند؟

استفاده از لباس زیر مخصوص، به منظور محافظت از کیسه بیضه به درد واریکوسل کمک می کند. خوابیدن به پشت نیز به تخلیه خون واریکوسل کمک کرده و اغلب درد را تسکین می دهد. مصرف داروهای مسکن (مانند استامینوفن و ایبوپروفن) نیز می تواند باعث کاهش درد شود. در نهایت، می توانید با یک متخصص اورولوژی درباره ی درمان کلی واریکوسل مشورت کنید.

می خواهم برای بچه دار شدن مشکل واریکوسل را درمان کنم، چقد طول می کشد تا کیفیت منی و اسپرم به حالت سالم برگردد؟

آزمایش های منی معمولاً 3 تا 4 ماه پس از درمان انجام می شوند. اما کیفیت منی شما معمولاً از ماه ششم ارتقاء پیدا می کند. البته، این زمان در برخی موارد تا یک سال هم طول می کشد.

طی معاینه ی شخصی، یک توده روی بیضه ی خودم احساس کردم. آیا باید نگران باشم؟

ممکن است ناهنجاری ها در دستگاه تولید مثل مردان به صورت توده ای در کیسه بیضه ظاهر شوند. توده ها اغلب نگران کننده نیستند و تأثیر کمی بر سلامتی افراد دارند. اما گاهی توده ها می توانند نشانه ای از بیماری های بسیار خطرناک (که خطر جانی دارند) باشند. یکی از انواع این توده ها سرطان بیضه است که باید آن را جدی بگیرید و سریعاً به دنبال راهی برای درمان آن باشید. به همین دلیل مراجعه به پزشک در صورت مشاهده توده یا برآمدگی در بیضه بسیار حیاتی است.


دکتر کرمی متخصص زگیل تناسلی در تهران

4.1/5 - (33 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ARR سه شنبه ۸ اسفند ۲( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشد
    بنده ۱۷ ساله هستم و مشکل واریکوسل دارم
    واریکوسل گرید سه در بیضه چپ و واریکوسل خفیف در بیضه راست. درد و اختلاف سایز بیضه هم ندارم
    به دکتر مراجعه کردم گفتند علتش تنگی مجرای ادراره و حتی اگر آزمایش اسپرم هم نرمال باشه باید سریعا هم تنگی مجرای ادرار و هم واریکوسل عمل شوند
    می‌خواستم نظر شما رو هم بدونم و اگر نیاز به اقدام هست کی باید به مطب شما مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ اسفند ۲( 3 هفته پیش)
      عکس مجرا گرفتید؟
    2. تصویر کاربر ARR یکشنبه ۶ اسفند ۲( 3 هفته پیش)
      خیر
    3. تصویر کاربر ARR یکشنبه ۶ اسفند ۲( 3 هفته پیش)
      ببخشید گرفتن عکس مجرا ضروریه؟ یعنی ممکنه علت واریکوسل تنگی مجرای ادرار باشه؟
      چون فکر کنم تنگی مجرای ادرارم خفیفه چون تکرار ادرار و سختی و سوزش دفع ادرار ندارم
      دکتر پور موذن گفتن که جراحی اورژانسیه به نظر شما همینطوره؟یعنی نمیشه درمان رو تا تابستان به تاخیر انداخت؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ اسفند ۲( 2 هفته پیش)
      خیر عملتون اورژانسی نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مجتبی سه شنبه ۱ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 12 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر. من سی سالمه. در ماه دوم اقدام همسرم باردار شد. ولی متاسفانه در هفته هفتم رشد جنین متوقف شد و مجبورا سقط کرد. آیا مکمل خاصی باید بخورم برای اقدام مجدد؟ علائم ظاهری فقط کم مویی صورت وبدن دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ اسفند ۲( 3 هفته پیش)
      با سلام و احترام آزمایش آنالیز مایع منی انجام شود
  • تصویر کاربر فلاحی جمعه ۲۷ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ببخشید شرمنده کد رهگیری م رو گم کردم
    اگه میشه جوابم رو بدین ممنون
    من 15 ساله هستم
    یک هفته ی پیش یکی از دوستام از سر شوخی به کشاله رانم ضربه نسبتا شدیدی زد
    و هنوز بعضی اوقات در بعضی از حالات که هستم رگی در کشاله رانم درد میگیره
    بعد اون اتفاق متاسفانه میل جنسیم واقعا اومده پایین
    و معذرت میخوام مایع منی م نسبت به قبل کمتر شده
    اما هیچ دردی در کیسه بیضه احساس نمیکنم
    ممنون میشم جوابمو بدین که مطمئن بشم چون من ادم بسیار خجالتی هستم و این موضوع رو نمیتونم با پدر و مادرم مطرح کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر مرتضی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 19 مشاهده پرسش
    من دوساله ازدواج کردم درازمایش دادم گفتن واریکوسل درجه ۳ داری .ایا امکان بچه دارشدن هس.۴۰سالمه دیازپام کانت۱۵ وموتیل اسپرم۲۳.۹۱ومورفولوژی۲۴.پراسیواسپرم ۱۵۴۳ .تشکر از دکتر باید عمل کنم یا با دارو درس میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      عکس آزمایشو بفرستید
  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۱۹ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    با سلام‌و ادب بنده حرکت و شکل اسپرمم خوب نیست ولی تعدادش خوبه، از بیضه سنو دادم که دکتر سنو گفت واریکوسل داری،میخواستم شما لطف کنید سنوم را ببینید و نظر دهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ دی ۲( 2 ماه پیش)
      بابد واریکوسل عمل شود
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۰ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر من ۱۵ سال سن دارم حدودا یکسال استمنا انجام دادم و یه هفته‌س که ترک کردم الان وقتی کیسه بیضم شل هستش یه رگ روی بیضه چپ‌م میبینم ولی وقتی هر دو بیضه رو لمس میکنم احساس میکنم با هم متقارنن من نمیتونم ازمایش و اینا بدم و شرایط این کار ها رو ندارم
    البته گاهی وقت ها این رگ رو میبینم ایا به وارکوسل مبتلا شدم البته برای مشاهده دقیقش بیشتر به شکمم فشار میدم که بتونم ببینم ایا قرصی دارویی چیزی هست که کمکم کنه
    1. تصویر کاربر امیر شنبه ۹ دی ۲( 2 ماه پیش)
      در خانواده و اینا هیچ کس تا حالا در گیر مشکل ناباروری نشده
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      جایی برای نگرانی وجود نداره
    3. تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      یعنی به واریکوسل مبتلا نشدم ؟؟
      درد یا کیسه کرم و اینا هم اصلا ندارم.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      خیر
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهران سه شنبه ۱۲ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر ،بنده ۲۸سالمه و حدود پنج سال پیش عمل واریکوسل بیضه چپ گرید ۳ انجام دادم .این هفته که دوباره رفتم سونو گرافی نوشته بیضه چپم که دوباره واریکوسل گرید ۲ داره و اینم نوشته که هر دو بیضه در داخل ساک بیضتین مشاهده می شود،این ساک بیضتین چیه مشکل خاصی هست اقای دکتر ؟ سوال بعدیم اینه اگه من در اینده نتونم به طور طبیعی بچه دار بشم آیا روش های کمک باروری مثل ivf حتما جواب میده واسم ؟ ممنون میشم هر دوسوالم رو پاسخ بدید تصاویر سونوگرافی هم خدمتتون ارسال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ دی ۲( 2 ماه پیش)
      خیر کاملا نرمال است بله میشه انجام داد
  • تصویر کاربر بهنام جمعه ۱ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام دکتر کرمی بزگوار وقتتون بخیر من ۲۸سال سن دارم مجرد هستم برای شناسایی واریکوسل آزمایش انجام دادم ولی آیا نیاز به عمل هست یا خیر گفتم خدمت شما بیام ولی موفق به دریافت نوبت نشده‌ام آیا امکانش هست آزمایشات را خدمتتون بفرستم از شهرستان مزاحمتون شدم خیلی ممنون میشم خدا حفظتون کنه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 2 ماه پیش)
      درد دارید؟
    2. تصویر کاربر بهنام جمعه ۱ دی ۲( 2 ماه پیش)
      خیر دردی احساس نکردم تا چند هفته قبل ولی دکتر که ویزیت گرفتم جواب آزمایش را بهشون نشون دادم میگه فتق خفیف داری منم بیشتر واریکوسله ذهنم را درگیر کرده یکم احساس میکنم نمیدونم نتیجه صحبت دکتر یا خیر ولی دردی ندارم خیلی هم از جراحی میترسم اما بهترین راه حل چی میتونه باشه که بعدا برای بچه دار شدن برام مشکل پیش نیاد اگه درمانی یا جراحی لازم دارم هر جور شده از شهرستان بیام تهران بمونم تا خدمتتون برسم خیلی ممنون
    3. تصویر کاربر بهنام جمعه ۱ دی ۲( 2 ماه پیش)
      فقط آقای دکتر بیضه طرف چپم نصبت به راست کوچکتر هستش بهش توجه کردم بعضی موقع سایزش کوچک و بزرگ میشه تو ورزش کردن فوتبال یک ذره خیلی به ندرت احساس درد دارم اونم کم هستش بعضی مواقع که بهش توجه کردم دردی ندارم که اذیتم کنه اما چند سالی هست احساس میکردم که شاید واریکوسل داشته باشم ولی در اثر مشغله کاری و گرفتاری هایی که داشتم و سرپرست خانواده هستم پیگیری نمیکردم تا چند روز پیش آزمایشارو دادم فقط هم میام خدمت خودتون اگه لازم باشه چون پیج اینستاتون رو هم دنبال میکنم خیلی این موضوع ذهنم را درگیر کرده میترسم در آینده مشکل ساز باشه ازتون خواهش میکنم چکاری انجام بدم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ دی ۲( 2 ماه پیش)
      اسپرم ها مشکلی ندارند نیاز به عمل جراحی ندارید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۹ آذر ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من یک ساله ازدواج کردم واریکوسل دارم گفتند بچه دار نمیشی واریکوسل گرید ۲ داری عکس ازمایشم واستون فرستادم ممنون میشم پیگیری کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ آذر ۲( 2 ماه پیش)
      آزمایش مایع منی رو بفرستید
  • تصویر کاربر محمدفرجی جمعه ۱۷ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام بنده ده سال پیش عمل فتق دو طرف انجام دادم چند روز ه جای بخیها سمت راست وقت فشار یا عطسه درد دارد سونو گرافی گرفتم گفتن واریکسل دارید بیضهام درد ندارد وبزرگ یا کوچک نشده بچه دارم وشصت سال سن دارم
    گفتن درد بخاطر واریکسل است لطفا راهنمای فرماید خیلی خیلی ممنوم آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر