جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جلوگیری و درمان عفونت لگن در زنان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیماری التهابی لگن یا همان عفونت لگن یک عفونت جدی ناشی از عفونت های مقاربتی می باشد. این بیماری می تواند مشکلاتی از جمله درد مزمن و مشکل بارداری (ناباروری) را ایجاد کند. با نداشتن رابطه جنسی، استفاده همیشگی از کاندوم در صورت داشتن رابطه جنسی و معاینه از نظر بیماری های مقاربتی توسط پزشک، احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش دهید.

عفونت لگن در زنان

بیماری التهابی لگن عفونت اندام های تولید مثل زنانه (لوله های رحمی، رحم، تخمدان، واژن و دهانه رحم) می باشد. این بیماری معمولاً در اثر بیماری های مقاربتی ایجاد می شود.

چه افرادی به بیماری التهابی لگن مبتلا می شوند؟

هر زنی می تواند به عفونت لگن مبتلا شود، اما احتمال ابتلای زنانی که چندین شریک جنسی و رابطه جنسی ناامن دارند به بیماری های مقاربتی که می توانند باعث بیماری التهابی لگن شوند، بیشتر است.

علت ایجاد عفونت لگن

بیماری التهابی لگن معمولاً با عفونت واژن و دهانه رحم، ناشی از بیماری های مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا، شروع می شود. اگر عفونت های واژن و دهانه رحم با آنتی بیوتیک درمان نشوند، می توانند به آندومتر (پوشش رحم) و سپس به لوله های رحمی، تخمدان ها و شکم انتقال پیدا کنند.

علائم بیماری التهابی لگن

فرد مبتلا به بیماری التهابی لگن ممکن است همیشه علامتی نداشته باشد. اگر اینگونه باشد، احتمالاً در ناحیه تحتانی شکم خود احساس درد خواهد داشت.

علائم عفونت لگن می تواند شامل موارد زیر باشد:

التهاب لگن
علائم التهاب لگن در زنان

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق، باید فوراً با پزشک خود تماس گرفته و یا به وی مراجعه کنید. اگر تب شدید یا درد شدید داشتید، به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید. عفونت می تواند بدتر شود و فقط در طی یک یا دو روز باعث درد و آسیب بیشتر به اندام های تناسلی شما شود.

تشخیص التهاب لگن

پزشک می تواند بیماری التهابی لگن را براساس علائم، معاینه لگن و آزمایش خون تشخیص دهد. در این حالت اگر پزشک دهانه رحم شما را حرکت دهد یا تخمدان ها یا رحم شما را معاینه کند، ممکن است درد یا حساسیت داشته باشید. گاهی بهتر است از سونوگرافی (آزمایشی که از امواج صوتی و بدون اشعه استفاده می کند) برای بررسی اندام های تولید مثل استفاده شود تا وجود نشانه ای از آبسه یا بیماری های دیگر رد شود. به ندرت در صورت عدم بهبودی، به لاپاراسکوپی (جراحی جزئی برای بررسی اندام های تولید مثل) نیاز خواهید داشت.

روش‌های درمان التهاب لگن

اگر متوجه شدید که به بیماری التهابی لگن مبتلا هستید، باید مطمئن شوید که شریک جنسیتان از نظر سوزاک و کلامیدیا آزمایش و  درمان شود. شریک شما بدون توجه به نتایج آزمایش شما یا خودش، باید تحت درمان هر دو نوع بیماری مقاربتی قرار گیرد. تا زمانی که شریکتان همزمان با شما معالجه نشود، احتمال ابتلای مجدد شما وجود دارد.

اگر به صورت سرپایی درمان شوید، برای شروع درمان یک قرص داده می شود و سپس باید به مدت 2 هفته آنتی بیوتیک خوراکی مصرف کنید. مصرف منظم تمام قرص ها بسیار مهم است. حتی اگر احساس بهتری پیدا کردید، نباید مصرف قرص ها را متوقف کنید. اگر مصرف قرص ها را متوقف کنید، ممکن است وضعیتتان بدتر شود. چند روز پس از شروع مصرف دارو، باید دوباره به پزشک خود مراجعه کنید. اگر بهبود پیدا نکردید، ممکن است لازم باشد آزمایشات بیشتری انجام دهید و یا داروهای دیگری مصرف کنید

بهترین انتی بیوتیک برای عفونت لگن

بهترین آنتی بیوتیک ها برای بهبود بیماری التهابی لگن عبارتند از:

 داکسی سایکلین 100 میلی گرم خوراکی دو بار در روز و به مدت 14 روز

 مترونیدازول 500 میلی گرم خوراکی دو بار در روز به مدت 14 روز

 پروبنسید

 سفوکسیتین

 سفالوسپورین ها

 آزیترومایسین

 آموکسی سیلین

 افلوکساسین

و …

ایا عفونت لگن باعث نازایی میشود؟

در صورت عدم درمان زود هنگام، بیماری التهابی لگن می تواند باعث ناسازایی و ناباروری شود. بافت اسکار می تواند در لوله های رحمی و داخل شکم ایجاد شود. این زخم ها می توانند لوله های رحمی را مسدود کنند، که ممکن است باعث مشکل در بارداری یا ناباروری شود، اما همیشه اینگونه نیست. اگر لوله ها تا حدی مسدود شده باشد، ممکن است تخمک های لقاح یافته به رحم نرسند و بارداری در لوله های رحمی تشکیل شود (به عنوان حاملگی لوله ای یا خارج رحمی شناخته می شوند).

التهاب لگن
بیماری التهابی لگن در خانم ها

راه های جلوگیری از ابتلا به عفونت لگن‎

برای جلوگیری از بیماری التهابی لگن، باید از ابتلا به بیماری های مقاربتی خودداری کنید.

بهترین راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری بیماری مقاربتی عبارتنداز:

⛔رابطه جنسی مقعدی نداشته باشید.

⛔اگر تصمیم به رابطه جنسی دارید، هر بار به طور صحیح از کاندوم استفاده کنید.

⛔اگر رابطه جنسی داشته اید، آزمایش بیماری های مقاربتی از جمله ایدز، سیفلیس، سوزاک و کلامیدیا را انجام دهید.

⛔دوش واژینال انجام ندهید. دوش واژینال می تواند باعث گسترش باکتری در قسمت بالاتری از دستگاه تناسلی شود.

⛔سیگار نکشید.

اگر علائم بیماری مقاربتی یا بیماری التهابی لگن و عفونت لگن را دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. درمان سریع (طی 1-2 روز) احتمال عوارض را بسیار کاهش می دهد. آزمایش سایر ویروس های مقاربتی مانند سیفلیس و اچ آی وی نیز را انجام دهید.

دکتر حسین کرمی متخصص زگیل تناسلی و بیماری ها مقاربتی

4.4/5 - (68 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Saeed سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    سلام سر آلت من بی حس شده و رنگ سر آلت سفید شده.انگار خون جریان نداره.هنگام نعوظ سر آلت سفت نمیشه یعنی سفتیش کمه. هنگام ارضا لذتی ندارم چون حس نداره نمیفهمم.به هر دکتری رفتم خوب نشد.تا حالا قرص های یوهمبین ولبان سینورکس و ... مصرف کردم اما بازم بی حسی خوب نشده کارایی قرص ها فقط باعث نعوذ شده و اگر از این دارو ها استفاده نکنم عملا نمیتونم رابطه جنسی برقرار کنم.آزمایش خون دادم مشکلی نبوده اعصاب روان رفتم مشکلی نبوده ددیسک ندارم که باعث اختلال درخونرسانی بشه. من واقعا کلافه شدم خوب نمیشم و با این اوصافی که دارم تمایلم به جنس مخالف هم خیلی کم شده. اگه قرص نخورم صبح ها نعوذ ندارم.چکار کنم من جناب دکتر؟ اینم بگم اگر مدتی مثلا دو هفته انزال نداشته باشم هنگام ارضا درد سوزشی جزئی از داخل آلت حس میکنم.چکار کنم حتی این مشکل در خلق و خوی من هم اثر گذاشته بدین صورت که حوصله جر و بحث با کسی رو ندارم ترس در وجودم ایجاد کرده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      چند سالتون هست ؟ متاهل یا مجرد ؟ رابطه جنسی با پارتنر ثابت ؟
    2. تصویر کاربر Saeed دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      34-در آستانه طلاق بعد از یه هفته تموم میشیم البته دلیل اختلاف این موضوع نبوده.طلاق دوممه.در زندگی اولم چهارسال با خانمم زندگی کردم که حدود شش سال پیش طلاقش دادم وبعد از طلاق خانم اولم این مشکل واسم پیش اومد و رفته رفته شدت پیدا کرد تا الان.با این خانم دوم هم سه ماه نامزد شدیم و بعد مهریه اجرا گذاشت که فردا پس فردا تموم میشیم.اینم بگم ربطی به اعصاب و مشکل روحی نداره جناب دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سونوگرافی کالرداپلر پنیس با تزریق انجام بشه برایم بفرستید
    4. تصویر کاربر Saeed دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      چشم.جناب دکتر سیگاری هستم روزی یه قوطی میکشم.قبل از سونوگرافی آیا نیازه سیگار نکشم؟در صورت مثبت بودن جوابتون تا چند روز قبل از سونوگرافی سیگار نکشم؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سونو به سیگار ربطی نداره اما اختلال نعوظ رابطه مستقیم با این سیگار داره قطعا عامل اصلی همینه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من پسر 34ساله حدود 6سال پیش زگیل داشتم درمان کردم و از حدود سه سال پیش یه دونه که بدون تغییر اندازه باقی مونده بود خیلی ریز بود نمونه برداری کردم نوع 6 بود 1.ایا چون بیشتر از دو سال از بین نرفته یعنی سرطان میگیرم 2.ایا ناقل هستم و اگر بله تا چه وقت 3امگان پاکسازی وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سرطان در اقا بسیار نادر است و برای خانم خطرناک است . قطعا اگر ضایعه دارید ناقل هستید . باید کرایو کنید
  • تصویر کاربر شقایق دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من شش ماه پیش توی پریودم سکس داشتم و بعد دچار ترشحات زرد رنگ و التهاب بارتولن و زخم تناسلی و تورم غدد لنفاوی کشاله رون شدم و توی سونوگرافیم مایع آزاد لگنی مشکوک به اتهاب و عفونت لگن داشتم دکتر زنان برای من سفکسیم و آزیتروماسین تجویز کردن خوب نشدم و بعد ۲ گرم سفتریاکسون تزریقی و پنی سیلین ۶.۳.۳ تجویز کردن ک بتازگی مصرف کردم ولی هنوز علایمم سرجاشه و چند ساعته ک زیر شکمم درد داره باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      اگر درد شدید دارید التهاب لگن میتونه باشه به بیمارستان مراجعه و بستری و انتی بیوتیک تزریقی دریافت کنید
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر این حالت زخم روی کلاهکم چی میتونه باشه؟
    و اینکه این سفیدک زدن های روی الت رو دو روزه که میبینم ولی با اب که میشورم میره
    و روی کلاهکم یه لکه ی سفید برای هم بوجود اومده
    نگران شدم
    1. تصویر کاربر امیر جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام اقای دکتر این حالت زخم روی کلاهکم چی میتونه باشه؟
      و اینکه این سفیدک زدن های روی الت رو دو روزه که میبینم ولی با اب که میشورم میره
      و روی کلاهکم یه لکه ی سفید برای هم بوجود اومده
      نگران شدم
    2. تصویر کاربر امیر جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      لکه سفید براق*
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      حساسیت پوستی و به دنبال اون خشکی پوست هست . با کالامین دی چرب کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۹ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر ببخشید من ازدیروز این زخم رو التم ایجاد شده میشه بفرمایید علتش چیه و چکارباید بکنم،یه عکسم هست از پشت التم از قبل این چندتا برامدگی هست نکرانم زگیل تناسلی باشه میشه کمک بفرمایید ؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام زخم فعلا شواهدی از زگیل ندارد به تدریج بهبود می یابد . پشت الت زگیل نیست
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۹ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام ۳۰ سالمه پسر مجرد. دو روزه متوجه شدم از آلت تناسلی خون میاد در حد چند قطره. یعنی احساس میکنم وقت ادرار نوک التم از داخل میسوزه. بعدش هم چند قطره خون میاد . علت چیه چکار بکنم دارو خاصی آیا مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری حتما انجام شود برایم بفرستید
  • تصویر کاربر مهسا یکشنبه ۲۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من شاغلم و از سرویس بهداشتی عمومی استفاده میکنم آیا در اثر تماس سرشلنگ دستشویی با پشت ران پا امکان انتقال زگیل تناسلی وجود دارد؟ یعنی مثلا تماس محل آلوده با هر نقطه از پوست بدن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام خیر این نوع انتقال احتمالش نزدیک به صفر است
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۱۳ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    از حدود شش ماه پیش تاکنون زایده هایی روی الت تناسلی ام ظاهر شده اوایل دو سه عدد و الان حدود ده عدد شده. بدون درد و خارش است. علتش چیست و راه درمان را بفرمایید عکس هم پیوست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام زگیل است بهترین راه درمان کرایو است در صورت تمایل شماره تماس با مشخصات بزارید باهاتون تماس میگیرن جهت نوبت کرایو
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر
    بنده مدتیه حدود ۱ ماه موقع اتزال مایع انزالی به شدت کم شده
    بنده از مهرماه تا اذر ماه دچار پروستاتیت بودم و یه دوره حدودا ۲ ماه تامسولوسین و پروستاتان و روغن مغز کدو مصرف کردم و اون زمان دچار انزال رتروگراد بودم
    خوشبختانه از اذر دیگه پروستاتیت بنده روبه بهبودی بود و تامسولوسین رو حذف کردم
    و بعدش دیدم مایع انزالی بیشتر شد و همه چی خوب بود
    تا اینکه مجددا ۱ ماهیه مایع انزالی کاهش پیدا کرده شاید ۲ میلی لیتر باشه
    سفت هم شده
    اقای دکتر میترسم نکنه پروستات من این مدت که دارو میخوردم مشکل پیدا کرده باشه؟
    ممکنه انزال رتروگراد باشه و بریزه داخل مثانه؟
    دیابت و مشکل نخاعی و عصبی هم ندارم
    1. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۲۵ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اقای دکتر این مورد رو یادم رفت بگم
      صبح ها معمولا یا وقتی ادرار رو نگه دارم موقع احساس پری مثانه وقتی که میخوام تخلیه کنم فشار نداره
      البته اگر نگه ندارم و همون موقع احساس پری معمولا تخلیه بشه فشار خوبه
      ولی صبح ها و رمان حبس ادرار موقع تخریه باید زور بزنم
      مشکلی هست؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام خیر اگر فقط صبح ها مشکل دارید در ادرار احتمالا مشکل خاصی نیس یک سونوگرافی کلیه و مجاری و یک ازمایش ادرار بدهید همچنین برای منی برای بررسی وضعیت اون یک semen analysis يا ازمایش منی بدید دقیق ببینید چقدر هست و اجزا به چه شکلی هست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عامل چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام. وقت بخیر.
    آقای دکتر این دونه چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام اهمیتی ندارند کیست و چربی زیر پوست است
    2. تصویر کاربر عامل سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام دکتر جان، تشکر
    3. تصویر کاربر عامل سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      آقای دکتر اینکه آلت تناسلیم در 19سالگی 12سانت هست، مشکلی پیش نمیاره؟ یا اینکه حس میکنم کیسه بیضه ام کوچک هست؟ زود انزالی هم دارم
      چه راهی پیش روی من میزارید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      زود انزالی پس از ازدواج و رابطه مداوم قابل قضاوت هست
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      طول آلت تناسلی در نعوظ بین ۹ تا ۱۵ سانت طبیعیه و نیاز به اقدام خاصی ندارد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر