سرطان مثانه خوش خیم، علائم، درمان و پیشگیری

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان مثانه خوش خیم به رشد غیر طبیعی سلول ‌ها در مثانه یا دستگاه ادراری،میگویند. سرطان مثانه خوش خیم معمولاً به عنوان تومورهای مثانه شناخته می‌ شود. اگر تومور، غیر سرطانی و در ابتدای شکل ‌گیری باشد و به سایر قسمت ‌های بدن گسترش نیابد، می ‌توان آن را به عنوان یکی از تومورهای خوش ‌خیم در مثانه یا ناحیه ادراری طبقه ‌بندی کرد.

 تومورهای خوش‌ خیم دستگاه ادراری، زائده های غیر سرطانی هستند که در قسمت ‌های مختلف دستگاه ادراری رخ می‌ دهند. دستگاه ادراری شامل کلیه‌ ها، حالب‌، مثانه و مجرای ادرار است که وظیفه تولید، ذخیره و دفع ادرار از بدن را بر عهده دارند. تومورهای خوش ‌خیم می‌ توانند در هر یک از این اندام ‌ها ایجاد شوند. با اینکه این تومورها سرطانی نیستند اما اگر درمان نشوند همچنان می ‌توانند مشکلات قابل توجهی برای سلامت شخص ایجاد کنند.

عکس سرطان مثانه خوش خیم

آیا سرطان مثانه خوش باید درمان شود؟

باید به شما این مژده را بدهیم که خوشبختانه، اکثر افراد مبتلا به تومور های مثانه درمان می شوندو این خبر خیلی خوبی است. این تومورها عموماً سرطانی نیستند و به سایر بخش ‌های بدن سرایت نمی ‌کنند، اما این به این معنا نیست که آنها را به حال خود رها کنید، که اگر بدون درمان رها شوند، می ‌توانند مشکلاتی جدی برای سلامتی ایجاد کنند.

 از جمله این مشکلات می ‌توان به انسداد مجاری ادراری، عفونت ‌های ادراری و حتی آسیب به کلیه‌ ها اشاره کرد. به همین دلیل، در صورت مشاهده هرگونه علائم مرتبط با تومورهای دستگاه ادراری، مراجعه به پزشک و شروع درمان در اسرع وقت، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی دیگر از راه های درمان سرطان مثانه تزریق واکسن ب ث ژ برای سرطان مثانه است، که در این باره میتوانید از پزشک خود سوال کنید.

علائم و نشانه ‌های تومورهای خوش ‌خیم دستگاه ادراری

علائم تومورهای خوش‌ خیم دستگاه ادراری به محل و اندازه تومور بستگی دارد. برخی از علائم شایع عبارتند از:

عکس توده در مثانه

انواع سرطان مثانه خوش خیم

چندین نوع تومور خوش ‌خیم وجود دارد که می‌ توانند در دستگاه ادراری به وجود آیند و عبارتند از:

انکوسیتومای کلیه

این تومورهای غیر سرطانی با رشد آهسته، در سلول‌ هایی ایجاد می ‌شوند که پوشش لوله ‌های نفرونی کلیه‌ ها را تشکیل می ‌دهند. آنها معمولاً به طور اتفاقی در حین آزمایش ‌های تصویربرداری کشف می ‌شوند و اغلب بدون علامت هستند. با این حال، در برخی موارد، می ‌توانند باعث درد یا علائم دیگر شوند.

پولیپ‌ های فیبرواپیتلیال حالب

این تومورهای خوش‌ خیم در لایه داخلی حالب‌ ها (لوله ‌هایی که کلیه ها را به مثانه متصل می‌ کنند) رشد می کنند. معمولاً بدون علامت هستند اما می ‌توانند باعث درد، خونریزی یا انسداد دستگاه ادراری شوند.

پاپیلوم مثانه

این تومورهای خوش ‌خیم در پوشش داخلی مثانه ایجاد می ‌شوند و می ‌توانند علائمی مانند خون در ادرار، تکرر ادرار یا درد هنگام ادرار کردن ایجاد کنند.

لیومیوم مثانه

این تومورهای غیر سرطانی و نادر در بافت ماهیچه صاف مثانه ایجاد می ‌شوند. آنها معمولاً بدون علامت هستند اما می ‌توانند باعث درد، انسداد ادراری یا خون در ادرار شوند.

علائم سرطان مثانه خوش خیم درمردان

پیشگیری از سرطان مثانه خوش خیم

روش مشخصی برای پیشگیری از تومورهای خوش خیم دستگاه ادراری وجود ندارد. با این حال، برای کاهش خطر رشد آنها می ‌توان اقداماتی انجام داد که عبارتند از:

علل ایجاد تومورهای خوش خیم دستگاه ادراری

علل ایجاد این تومورهای خوش خیم هنوز مشخص نیستند اما عوامل خاصی احتمال رشد آنها را افزایش می دهند. این عوامل خطر عبارتند از:

همانطور که گفتیم سیگار تاثیر بسزایی در ایجاد ای بیماری دارد،برای آگاهی بیشتر مقاله ی زیر را مطالعه کنید:

تومورهای خوش‌ خیم دستگاه ادراری، غیر سرطانی هستند و می‌ توانند در نقاط مختلف این دستگاه، از جمله کلیه‌ ها، حالب‌ ها، مثانه و مجرای ادرار، ایجاد شوند. با اینکه این تومورها سرطانی نیستند، اما در صورت عدم درمان می ‌توانند مشکلات قابل توجهی برای سلامتی ایجاد کنند. علائم تومورهای خوش‌ خیم دستگاه ادراری به محل و اندازه تومور و گزینه‌ های درمان آنها به شدت علائم بستگی دارد. در صورت تجربه هرگونه علامتی از تومور دستگاه ادراری، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص سرطان مثانه خوش خیم

تومورهای خوش‌خیم دستگاه ادراری معمولاً در طول آزمایش ‌های تصویربرداری روتین، مانند سونوگرافی، سی‌ تی اسکن یا MRI، تشخیص داده می‌ شوند. اگر پزشک به وجود تومور مشکوک باشد، ممکن است برای تأیید تشخیص خود، بیوپسی نیز انجام دهد. در بیوپسی، یک قطعه کوچک از بافت تومور را برمی دارند و زیر میکروسکوپ بررسی می کنند.

بهترین درمان ها

درمان تومورهای خوش‌ خیم دستگاه ادراری، به محل و اندازه تومور و شدت علائم بستگی دارد. گزینه‌ های درمانی آن عبارتند از:

بررسی مداوم:

در برخی موارد، تومورهای کوچک و بدون علامت ممکن است به مرور زمان تحت نظر گرفته شوند تا ببینند آیا رشد می ‌کنند و باعث ایجاد علائم می‌ شوند یا خیر.

جراحی:

برداشتن تومورهای بزرگ ‌تر یا دارای علائم، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد که شامل جراحی باز، جراحی لاپاروسکوپی یا جراحی رباتیک می شود.

عمل های آندوسکوپی:

برخی از تومورهای خوش‌ خیم دستگاه ادراری می ‌توانند با روش ‌های آندوسکوپیک، مانند برداشتن تومور مثانه از طریق مجرای ادرار (TURBT) یا ابلیشن لیزری حالب با آندوسکوپ، درمان شوند. در این روش‌ ها، یک ابزار کوچک را از طریق مجرای ادرار یا مثانه وارد می کنند تا تومور را بردارد و یا آن را از بین ببرد..

دارو درمانی:

در برخی موارد، ممکن است از دارو برای کمک به مدیریت علائم تومورهای خوش‌ خیم دستگاه ادراری استفاده شود. به عنوان مثال، ممکن است برای کمک به مدیریت درد ناشی از تومور، مسکن بدهند یا برای درمان عفونت ‌های دستگاه ادراری، آنتی ‌بیوتیک تجویز شود.

بهترین کار این است که با مشاوره یک متخصص اورولوژی و معاینات منظم، از درمان به موقع هرگونه پیشرفت تومور دستگاه ادراری اطمینان حاصل کنید.

دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی درتهران

منبع:healthwire

Rate this post

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر