جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کپسول دترولیت

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

دترولیت دارویی است که برای درمان علائم مثانه ی بیش فعال تجویز می شود. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نیاز ناگهانی و فوری به دفع ادرار (ادرار فوریتی)
  • افزایش بیش از اندازه ی تعداد دفعات ادرار (تکرر ادرار)
  • عدم توانایی در نگه داشتن ادرار (بی اختیاری ادرار)

همچنین در برخی موارد، از دترولیت برای درمان شب ادراری کودکان استفاده می شود. این دارو با شل کردن ماهیچه های مثانه، توانایی بیمار را در کنترل ادرار بهبود می بخشد. به این معنی که با شل شدن عضلات، مثانه مقدار مایع بیشتری را در خود نگه می دارد و بیمار نیاز به ادرار مکرر یا فوری ندارد.

دترولیت را تنها با نسخه ی پزشک می توان تهیه کرد. دترولیت به صورت قرص های استاندارد و کپسول های آهسته رهش (این فرآورده ‏های دارویی به گونه‏ ای خاص تهیه شده‏ اند كه ماده مؤثر خود را به صورت تدریجی و طی مدت معینی رها می‏ کنند) در دسترس می باشد.

داروی دترولیت

چه کسانی می توانند از دترولیت استفاده کنند؟

اکثر بزرگسالان می توانند از دترولیت استفاده کنند. همچنین، مصرف دترولیت برای کودکان بالای 2 سال طبق تجویز متخصص مشکلی ندارد.

مصرف دترولیت برای چه کسانی مناسب نیست؟

مصرف دترولیت برای برخی از افراد مناسب نیست. در صورتی که مشکلات زیر را دارید، بهتر است قبل از شروع مصرف دترولیت به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید:

بارداری بعد از عمل واریکوسل

نحوه و زمان مصرف دترولیت

  • همیشه مواردی که پزشک برایتان تجویز کرده است را با دقت مطالعه کنید.
  • کپسول دترولیت آهسته رهش بوده و دارو را در طول روز به صورت یکنواخت در بدن آزاد می کند. بنابراین نحوه ی مصرف کپسول دترولیت با قرص آن متفاوت می باشد.
  • قرص یا کپسول دترولیت را به طور کامل با یک لیوان آب ببلعید (قورت دهید). از جویدن این دارو خودداری کنید. شما می توانید قرص یا کپسول دترولیت را با یا بدون غذا مصرف کنید.

میزان دوز مصرفی برای قرص دترولیت

میزان دوز مصرفی برای قرص دترولیت

  • دوز معمول کپسول آهسته رهش دترولیت برای بزرگسالان 4 میلی گرم (یک بار در روز) است.
  • برای کودکان معمولاً بین 1 تا 4 میلی گرم در روز تجویز می شود.
  • برای بیماران کبدی یا کلیوی پزشک ممکن است دوز مصرفی را به 2 میلی گرم (یک بار در روز) کاهش دهد.
  • کپسول دترولیت را هر روز، در یک ساعت معین مصرف کنید.
پروستاتان

در صورت فراموش کردن دوز مصرفی چه کنم؟

در صورت فراموش کردن دوز مصرفی، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر دوز فراموش شده نزدیک ساعت قرص یا کپسول بعدی بود، از مصرف آن صرف نظر کنید. هرگز برای جبران دوزی که فراموش کرده اید، دوز مصرفی را دو برابر نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد دترولیت چه اتفاقی می افتد؟

در مورد مصرف یک دوز اضافی دترولیت، آسیب جدی گزارش نشده است. با این وجود ممکن است دوز اضافی باعث تشدید عوارض جانبی مثل خشکی دهان یا سردرد شود. مقدار دترولیت که می تواند منجر به اووردوز شود، در افراد مختلف متفاوت است. باید بدانید که مصرف بیش از حد دترولیت می تواند بسیار خطرناک باشد.

عوارض جانبی دترولیت

دترولیت نیز مانند هر داروی دیگری ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند.

عوارض جانبی رایج:

در صورت بروز این عوارض به مصرف دترولیت ادامه دهید. اگر این عوارض برای شما آزار دهنده بود و یا ادامه دار شد، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید:

  • خشکی دهان
  • سردرد
  • احساس سرگیجه، خواب آلودگی و گیجی
  • اسهال، ناخوشی و استفراغ
  • یبوست
  • باد معده و گلو
  • دل درد
  • خشکی چشم
  • تاری دید
  • مشکل یا درد در زمان ادرار و همچنین عدم توانایی در تخلیه مثانه
درمان تکرر ادرار

عوارض جانبی جدی:

بروز عوارض جانبی جدی بسیار نادر است. در صورت بروز موارد زیر فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

در صورت بروز موارد زیر فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

  • درد قفسه سینه: این مشکل می تواند ناشی از آریتمی قلبی باشد.

واکنس های آلرژیک جدی

در موارد بسیار نادر ممکن است فرد با مصرف دترولیت دچار یک واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) شود.

در صورت مشاهده ی علائم زیر فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

  • بثورات پوستی شامل خارش، قرمزی، تورم، تاول یا پوسته شدن پوست
  • خس خس سینه
  • گرفتگی در گلو یا قفسه سینه
  • مشکل در تنفس یا صحبت کردن
  • تورم دهان، صورت، لب ها، زبان یا گلو

مواردی که ذکر کردیم لیستی از تمام عوارض جانبی دترولیت نبوده و برای اطلاعات کامل بهتر است به بروشور دارو و یا پزشک خود مراجعه کنید.

مصرف دترولیت در بارداری و شیردهی

بارداری: مصرف دترولیت در بارداری توصیه نمی شود. زیرا اطلاعات کافی برای تأیید بی خطر بودن این دارو، برای مادر و کودک در دسترس نیست. اگر در حال تلاش برای بارداری بوده و یا باردار هستید بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید.

شیردهی: مصرف دترولیت در دروان شیردهی نیز توصیه نمی شود. شواهد نشان داده است که دترولیت به میزان کمی وارد شیر مادر می شود. در هر صورت پزشک تصمیم می گیرد که شما به این دارو نیاز دارید یا خیر. اگر مجبور به مصرف این دارو در زمان شیردهی شدید، ممکن است کودک شما به عوارض احتمالی مانند یبوست، کم شدن ادرار و کولیک (قولنج) دچار شود. بنابراین در صورت مشاهده ی این علائم در نوزادتان به پزشک و مامای خود اطلاع دهید.

تداخلات دارویی

مصرف همزمان برخی از داروها با دترولیت، ممکن است عوارض جانبی احتمالی را افزایش دهد. در صورت مصرف موارد زیر، پزشک خود را در جریان بگذارید:

داروهای گیاهی و مکمل ها

مصرف اغلب داروهای گیاهی و مکمل ها با دترولیت مشکلی ندارد. با این وجود، برخی از داروهای گیاهی ممکن است باعث ایجاد خواب آلودگی، خشکی دهان یا مشکلات ادراری شوند. همین امر ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی دترولیت را افزایش داده و یا شدت این عوارض جانبی را بالا ببرد.

نکات کلیدی

  • معمولاً قرص های دترولیت 2 بار در روز و کپسول های آهسته رهش دترولیت یک بار در روز تجویز می شوند.
  • معمولاً 4 هفته تا اثربخشی کامل دترولیت طول می کشد. اگر بعد از گذشت 1 تا 2 هفته علائم شما بهبود پیدا نکرد، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.
  • پزشک معمولاً بعد از 2 تا 3 ماه با بررسی علائم و میزان بهبودی شما، ادامه ی مصرف دترولیت را ارزیابی می کند.
  • عوارض جانبی رایج دترولیت شامل خشکی دهان و سردرد است.
3.8/5 - (39 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    درود بر شما جناب دکتر 48 سالمه و سالهاست که مشکل تکرر ادرار دارم مخصوصا در هنگام خواب مرتب بیدار میشم و میرم دستشویی با مقدار ادرار خیلی کم چند سال پیش همه جور آزمایش دادم گفتند مشکلی نیست اکسی بوتینین هم دادند که مشکلم حل نشد چه دارویی استفاده کنم تولترودین خوبه یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      سلام بهتره ابتدا نوار مثانه انجام بشه
  • تصویر کاربر اعظم چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    من چشمم را یکماه ونیم است عمل کردم قطره میریزم هنوز خوب نشدم بطور کامل،از طرفی چون عمل معده داشتم کلسیم سیترات و ففول ومولتی ویتامین میخورم آیا با خوردن این قرص مشکلی پیش نمیاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بهتون پاسخ داده شد
  • تصویر کاربر اعظم چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    من چشمم را یکماه ونیم است عمل کردم قطره میریزم هنوز خوب نشدم بطور کامل،از طرفی چون عمل معده داشتم کلسیم سیترات و ففول ومولتی ویتامین میخورم آیا با خوردن این قرص مشکلی پیش نمیاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بهتون پاسخ داده شده
  • تصویر کاربر علیرضا شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.25 سالم هست.
    من تقریبا هر سی چهل روز یکبار ادرارم قطع میشه و کلا نمیتونم دفعش کنم. هنگام دفع احساس خارج شدن ادرار از مثانه رو دارم اما از الت خارج نمیشه و حس میکنم کلا مجاریم بستست.
    اما این حالت فقط دو سه ساعت طول میکشه و خودکار بعد از چند ساعت دفع ادرار به حالت عادی برمیگرده.(مثل یک اسپاسم هست که حس میکنم مجاری ادراریم سفت میشه و اجازه خروج ادرار رو نمیده و بعد از چند ساعت اون گرفتگی رفع میشه).الان سه بار هست که تو این چند ماهه این اتفاق افتاده.اخرین بار همین چند روز پیش بود که رفتم بیمارستان و سونوگرافی و ازمایش کشت ادرار و ازمایش خون گرفتن . گفتن هیچ مشکلی نیست.عکساش رو هم براتون اپلود کردم.
    در ضمن سوزش ادرار(گاهی) و تکرر ادرار(همیشه) دارم.اما خب خبری از عفونت طبق ازمایش نبود.
    همچنین در سونوگرافی به دلیل اینکه ادرار قطع شده بود و توانایی دفع ادرار نداشتم  به همین خاطر هست که حجم باقی مونده ادرار در سونو  312 میلی هستش چون کلا نتونستم دفع کنم.که بعد از دو ساعت خودکار به حالت عادی برگشت و کامل دفع شد.
    .میخوام بدونم اگر هیچ مشکلی از لحاظ مثانه و کلیه و پروستات و عفونت نیست پس چرا هر چند وقت این اتفاق میفته؟واقعا اذیت کنندست.
    ممنون از راهنماییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام جهت انجام نوار مثانه مطب تشریف بیارید
  • تصویر کاربر مهسا جمعه ۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    من دختری۲۵ساله ومجرد هستم یک ماه پیش با درد واژن شدیدو همچنین تکررادرار شدید به دکترمراجعه کردم وقرص انتی بیوتیک و قرص دترولیت تجویز ومصرف کردم..الان دوسه روز هستش ک احتباس ادرارهم گرفتم ب سختی وفشار میتونم ادرارکنم و ادرارم حالت قطع و وصلی داره واینکه ب صورت قطره قطره هستش..نگران هستم ازبابت تنگی مجرا و مثانه..آیاممکنه بخاطر عوارض دارویی ک مصرف کردم باشه یا خیر؟آزمایش ادرارهم دادم عفونت نبود و سی تی هم انجام دادم چیزی مشخص نشد..لطفاراهنماییم کنید؟😔
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      بخاطر عوارض دترولیت است مصرف نکنید . فقط سیپروفلوکساسین هر ۱۲ ساعت به مدت ۱۰ روز بخورید 

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام
    من با تشخیص دکترم مبنی بر بیش فعالی مثانه در حال مصرف دترولیت 2 به صورت کپسول و هر روز یک عدد صبح ها هستم .دو سال پیش التهاب معده و بادگلو داشتم که رفع شده بود .الان با این کپسول گویا دوباره معدم یهک مقدار میسوزه. قبلا کپسول لانزوپرازول میخوردم به ناشتا
    آیا میتونم ناشتا لانزوپرازول بخورم و بعد از صبحانه هم دترولیت 2 ؟ که مشکل سوزش معدم هم برطرف بشه و بهتونم به درمان ادامه بدم ؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      ضمنا اگر این امکان وجود نداره چه دارویی برای درمان بیش فعالی به جای دترولیت پیشنهاد میکنید که مشکل معده هم برام به وجود نیاره ؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سللم میتونید وزیکر ۵ مصرف کنید روزانه یک عدد
    3. تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      آقای دکتر من عفونت ادراری ندارم.پروستات هم اندازه ی مناسب داره و pvr هم نرمال هست.فقط مشکلی که دارم حس ادرار داشتن بلافاصله بعد از هر بار دستشویی رفتن هست که بیشتر مواقع الکیه و فقط حسشو دارم.که دکتر بعد از یک دوره درمان با آنتی بیوتیک و 10 نوع قرص و داروی دیگه به این نتیجه رسیدن که مثانه بیش فعال هست.تخلیه ادرار هم کاملا طبیعی انجام میشه .
      الان با مصرف این کپسول معدم میسوزه و دنبال راه حل هستم .در ضمن قرص ضد اضطراب هم برام نوشتن که دارم مصرف میکنم.
      حس میکنم دترولیت برام خوبه ولی داره مشکل معده برام ایجاد میکنه !!
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      بله هم یبوست میده هم مشکل معده میتونید به وزیکر ۵ تغییر دهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ریبوار پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید سنوگرافی که گفتین انجام بده ممنونم راهنمایی کنید که چکار کنم
    سوال و جواب قبلی رو هم فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      بهتر است بررسی مجرا شوید با توجه به افزایش ضخامت مثانه یه بررسی شوید ببینیم تنگی در مسیر نباشد
    2. تصویر کاربر ریبوار پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      راههای بررسی چی هستن
      باید چکار کنم
    3. تصویر کاربر ریبوار پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      راههای بررسی چی هستن
      و باید چکار کنم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سیستوسکوپی با دوربین مجرا رویت بشه اگر تمایل داشتید مشخصات و شماره تماس بزارید منشی جهت عمل هماهنگ کنه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر اصغرراد یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    چند روز پیش این مطالب را ف ستاییم گفتید بستری کنیم، احتمال بهبودی چند درصد هست، پیوند لازم داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام چه سرطانی داشتن ؟
    2. تصویر کاربر اصغرراد یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سرطان مثانه
    3. تصویر کاربر اصغرراد یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      چند بار هم عمل شدن واکسن ب ث ژ هم تزریق شد ولی عفونت کرد و عفونت خارج شد
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      با توجه به متاستاز وسیع در صورت تحمل باید شیمی درمانی شوند امکان عمل نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر زهراحسنی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام علیکم .باتشکرازشما.بنده ۵۸سالمهافتادگی رحم ومثانه دارم.مشکلم اینه که بعدازخارج شدن ازدستشویی احساس میکنم ازم رطوبت خارج میشه.نمیدونم ازرحم هست یامثانه.برامعاینه رفتم نزددکترمتخصص زنان گفت لازم نیس عمل کنی .رفتم نزدخانم دکترمتخصص کلیه بعدازسیستوسکپی گفت بایدعمل بشم.خواهش میکنم بنده روراهنمایی کنید.چون نمازمیخونم میترسم اوناهم اشکال داشته باشند.ازاینکه وقت گذاشتین کمال تشکررودارم.موفق وموءیدباشید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      باید معاینه بشید تا تصمیم در مورد عمل قطعی بشه
  • تصویر کاربر ناشناس جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام ، من پسری ۱۵ ساله هستم و تقریبا ۳ ساله که خود ارضایی میکنم و تازه متوجه شدم زودانزالی شدید گرفتم ، به طوری که زیر ۴۰ یا حتی ۳۰ ثاینه میاد ، حالا سوالم اینه با ترک خودارضایی برای همیشه ، زود انزالی کامل برطرف میشه یا نه و به ایده آلش یعنی ۳۰ و ۴۰ دقیقه میرسه ؟؟ ممنون میشم پاسخ کاملی بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      با ترک خود ارضایی علایمتون رفع میشه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر