جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراحل انجام نوار مثانه یا تست یورودینامیک+هزینه نوار مثانه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در این مقاله مراحل انجام نوار مثانه را برای شما توضیح خواهیم داد.

نوار مثانه چیست؟

نوار مثانه یا تست اورودینامیک برای بررسی عملکرد ذخیره ای و تخلیه ای مثانه و مجرا از نظر عصبی و عضلانی استفاده می شود و سیکل مثانه و مجرای این تست 45-30 دقیقه طول می کشد. همچنین از آن، برای تشخیص بیمارانی استفاده می شود که دارای بی اختیاری ادراری یا سایر مشکلات دستگاه ادراری تحتانی هستند. این آزمایشات هم برای مردان و هم برای زنان انجام می شوند.

از نوار مثانه برای بررسی موارد زیر استفاده می شود:

مثانه تحریک پذیر

این آزمایشات نحوه عملکرد مثانه، اسفنکترها و مجاری ادراری را برای ذخیره و آزاد سازی ادرار بررسی می کنند. نوار مثانه، برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد چرخه ادرار و نحوه عملکرد عضلات مثانه انجام می شود. چندین آزمایش یورودینامیک وجود دارد که پزشک ممکن است از آنها برای درک بهتر شرایط شما استفاده کند.

این آزمایشات شامل یوروفلومتری و سیستومتری می شوند. علائم مثانه پرکار به شرایط دیگری اشاره دارند. بخشی از روند تشخیص شامل رد مشکلات احتمالی مانند عفونت ادراری یا دیابت می شود.

تست یورودینامیک چگونه انجام می شود؟

باید از نظر وجود عفونت ادراری فغان مریض را درمان کرد. دارو ها و سوند فولی، حداقل 24 ساعت قبل از تست قطع شود. تقویم ادراری 24 ساعته، قبل از تست باید توسط بیمار نوشته شود. تقویم ادراری عبارت است از نسبت ساعتهای ادرار کردن و مقدار آن در هر دفعه بر روی کاغذ.

2 عدد سوند بسیار باریک در مثانه و مقعد گذاشته می شود و سپس با پر کردن تدریجی مثانه با نرمال سالین، سوالهایی را در رابطه با اولین احساس پرشدگی مثانه – احساسهای تخلیه ادراری پرسیده می شود که باید دقیقاً جواب داده شود. پس از پرشدن کامل مثانه و نیاز شدید به ادرار کردن، از بیمار خواسته می شود که ادرار بکند و با این کار حس مثانه – قابلیت حجم پذیرش مثانه – حداکثر ظرفیت مثانه – قدرت انقباضی عضلات مثانه – لرزشهای عصبی عضلانی مثانه – هماهنگی بین عضلات مثانه و دریچه خروجی مثانه و عملکرد مجرای ادراری مشخص می گردد.

چه مواقعی از نوار مثانه برای تشخیص استفاده می کنیم؟

مثانه

عوارض تست یورودینامیک

پس از انجام تست یورودینامیک، شما ممکن است به هنگام ادرار ناراحتی یا درد خفیفی را احساس کنید. این شرایط فقط باید چند ساعت طول بکشد. به علت ورود کاتتر، شما حتی ممکن است مقدار کمی خون در ادرار خود مشاهده کنید. نوشیدن مقدار زیادی آب به مدت دو ساعت، می تواند به بهبود این علائم کمک کند.

پزشک ممکن است توصیه کند که دوش آب گرم بگیرید یا روی دهانه مجرای ادراری خود، دستمال گرم و مرطوب قرار دهید. همچنین ممکن است به شما گفته شود در صورت لزوم، از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

آیا نوار مثانه درد دارد؟

این آزمایش می تواند انقباض های غیرطبیعی یا اسپاسم های عضله دترسور مثانه (عضله ی احاطه کننده ی مثانه) را در زمان پر بودن مثانه بررسی کند. با این که ممکن است وارد شدن کاتتر به مجرای ادراری را احساس کنید، اما انجام این آزمایش درد ندارد.

کاتتر، لوله ای کوچک و انعطاف پذیر است که قرار دادن آن در مجرای ادراری، می تواند برای بیمار ناخوشایند باشد. بنابراین در طول سیتوسکوپی سرپایی یا هر گونه کاتترازیسیون مجرای ادراری، می توان از مقداری ژل لیدوکائین (بی حس  کننده) استفاده کرد.

هزینه نوار عصب مثانه

هزینه قیمت نوار مثانه با توجه به گران شدن سوند و لوازم جانبی آن، 500 هزار تومان می باشد.

توصیه های لازم پس از انجام تست نوار عصب مثانه

  • برای بیمار به صورت روتین آنتی بیوتیک پس از تست داده شود .
  • پس از انجام تست احساس سوزش ادراری خفیف تا متوسطی وجود دارد که با مصرف مایعات زیاد برطرف می شود. در صورت طول کشیدن آن بیش از 24 ساعت یا وجود تب همراه آن حتماً با دکتر مربوطه در ارتباط باشید.
  • دفع قطراتی از خون پس از تست طبیعی و در صورت ادامه و شدت آن باید اطلاع داده شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی   

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران، عضو انجمن ارولوژی اروپا، امریکا و آسیا

4/5 - (43 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یوسف سه شنبه ۶ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید
    من یوسف هستم 23 ساله مجرد. مدت یک ماه است که بعد از ادرار کردن و خارج شدن از دستشویی احساس میکنم بازهم ادرار دارم و کاملا خالی نشده. بعد که دو مرتبه برای ادرار اقدام میکنم ادرار بسیار ناچیزی از من دفع می‌شود ولی باز آن احساس ادرار داشتن رفع نمیشود و باقی میماند. در هنگام ادرار هم به اندازه معمول ادرار از من دفع می‌شود و به راحتی خارج می شود و رنگ آن هم نرمال است. بنده سابقه دفع سنگ کلیه و کریستال سازی کلیه هم دارم.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 باید نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر ابوالفضل جمعه ۲۷ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام ازسال قبل بدلیل اینکه نوک خروج ادرار احساس گزگز میکردم میرفتم ادرار میامد نه درد نه سوزش ولی آن حس ادرار بود ۵۸سالمه آزمایش خوبه معاینه خوبه پروستات نرماله وقتی قسمت ختنگاه رافشار میدم وگرم میکنم. موقتا بهتر میشه ولی گزگز به اوج میرسه وکلافه میشم داروها شروع شد سیپروفلوکساسین یوریناسین اومنیک نامسولوسین آزیروسین پروستافیت مدالوسین اکسیبوتینین ودرحال حاضرvesicare5 نصف صبح نصف شب شبها اگزازپام ۱۰میخورم صبح بیدار مبشم یک ساعت بعد شروع میشه سیگار نه مشروب نه چای کم ورزش خانگی دارم تحرک گاری زیاد ولی نشد سی تی اسکن رادیو لوژی مثانه باسرم سونوگرافی به خاطر اینکه کیست کنار مثانه ربطی به مثانه داره جواب منفی ووو یه روز خوبم یه روز خراب یه روز قابل تحمل دیگه نمیدونم چکار کنم هزینه ووقت بکنارداره اعصاب و روانم را داغون میکنه خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      بیشتر عصبی است
  • تصویر کاربر احسان جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 10172 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر .
    جناب دکتر یک سوالی داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید
    من حدودا 10 روز پیش رابطه جنسی داشتم
    فردای اون روز احساس خارش و سوزش در دهانه سوراخ التم داشتم
    احساس میکردم چیزی واردش شده و خیلی با انگشت باهاش کلنجار میرفتم
    بعد از چند روز از پماد میکونازول استفاده کردم و یک انتی بیوتیک برای 10 روز
    الان احساس میکنم دهانه سوراخ الت تناسلیم کمی گشاد شده
    در حالت عادی ظاهرش مثل قبل هست
    ولی موقع ارگاسم یا خارج شدن ادرار ( فشار برای خارج شدن تمام ادرار ) احساس میکنم کمی لبه ها بیشتر باز میشوند از قبل
    رابطه جنس هم انال بود و موقع رابطه کمی فشار وارد شد بهش
    خونریزی نداشته . فقط احساس میکنم لبه ها مقدار خیلی خیلی کمی باز شده
    این مشکل برای ملتهب شدن دهانه الت و خشک شدن پوست برای کرم میکونازول هست ؟ یا علت دیگه ای داره
    تو اینترنت جستجو زیاد کردم ولی اصلا چیزی نیومد برای این مشکل
    جناب دکتر ممنون میشم راهنمایی کنید . خیلی فکرم رو مشغول کرده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام اگر کشت منفی است موردی ندارد
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما.
    من حدودا یه هفته هست که از استرس زیاد تند تند دستشویی میرم ینی ادرارم خیلی زیاد شده میخاستم بدونم باید چیکار کنم چون خیلی اذیت میشم و همش باید توی دستشویی باشم.ادم استرسی هم نیستم ولی یه مدته خیلی استرس دارم و اینجوری شدم اگه میشه راهنماییم کنین باید چیکار کنم .
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      آزمایش ادرار
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب -خانمي ٤١ ساله هستم كه چند سالي است كه دچار عفونتهاي مكرر ادراري همراه با دردو سوزش و لخته هاي خون ميگردم كه هر بار سونوگرافي ميدادم همه چيز نرمال بود و دكتر مي گفتند مشكل خاصي نداري ولي چند ماه پيش به صورت جدي مشكلم را پيگيري نمودم و از دكتر خواستم هر آنچه كه لازم است بررسي نمايند تا علت لخته هاي خون در ادرار مشخص گردد . راههاي تشخيصي از جمله آزمايش سيستولوژي- بيوبسي از مثانه را هم انجام دادم ولي دكتر تشخيص دادند كه مقداري در زمان انجام بيوپسي التهاب مثانه را مشاهده كرده اند ولي مشكل خاصي نيست و داروي ويتامين b١ و سيستون را به مدت شش ماه تجويز نمودند و هم اكنون در حال استفاده هستم و آزمايش كشت ادرار نيز در زمان مصرف دارو انجام گرفته و مشكلي نداشته ام ولي الان بعد از گذشت حدود سه ماه از مصرف داروها ٢ روز قبل مجددا تكرر ادرار و لخته خون در ادرار برايم به وجود آمد -چون كارمند هم هستم واقعا اين مشكل زمينگيرم كرده است- خواهشمندم بفرماييد چه كاري بايد انجام بدهم و آيا اين داروها مشكل را برطرف ميكند؟ در مواقع تكرر ادرار چه دارويي مصرف كنم كه بتوانم از خانه خارج شوم؟ با احترام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      اول نوار مثانه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر