جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز درباره آب آوردن بیضه (هیدروسل)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
آب آوردن بیضه معمولاً در  پسر بچه ها ناشی از باقی ماندن ارتباط بین حفره داخل شکمی با کیسه بیضه ایجاد می شود. در نوشتار به بررسی انواع هیدروسل، علائم و درمان آن می پردازیم.

بیماری هیدروسل بیضه چیست؟

هیدروسل تجمعی از مایع در کیسه ای درون کیسه بیضه است. قبل از تولد، بیضه های پسر از شکم او به درون کیسه بیضه جابه جا می شوند. یک کیسه کوچک و نازک که روده ها را در جای خود نگه می دارد به همراه بیضه ها به کیسه بیضه می رود.

معمولا، پس از پایین رفتن بیضه ها این کیسه موجود در کیسه بیضه، بسته شده و بدن هر گونه مایع اضافی باقی مانده درون این کیسه را جذب می کند. در صورتی که کیسه بسته نشود و یا بسته شود اما مایع اضافی در آن باقی بماند، به این وضعیت هیدروسل می گویند.

بیماری هیدروسل بیضه

انواع هیدروسل بیضه کدامند؟

هیدروسل به دو نوع تقسیم بندری می شود که عبارت است از:

هیدروسل غیرمرتبط (ساده)

در این نوع، کیسه­ درون کیسه بیضه بسته می شود اما بدن فرد مایع اضافی را قبل از تولد، جذب نمی کند. این نوع هیدروسل معمولا هنگامی که پسر به سن یک سالگی می رسد به صورت خود به خود رفع شده و بدن در نهایت آن مایع را جذب می کند. بروز هیدروسل در پسران شایع است. حدودا، از هر 10 پسری که به دنیا می آیند یک نفر به هیدروسل غیر مرتبط ابتلا دارد.

هیدروسل مرتبط

به همین طریق مایعات از شکم به درون کیسه بیضه سرازیر می شوند. این نوع هیدروسل مشابه یک فتق است اما در یک فتق، مجرای کیسه بزرگ بوده و روده نیز می تواند به همراه مایعات به درون کیسه پایین بیاید. همانند یک فتق، نوع مرتبط این بیماری نیز نیازمند جراحی است.

علائم آب آوردن بیضه در کودکان

این وضعیت به صورت وجود کیسه ای کوچک و نرم حاوی مایع در کیسه بیضه که با ایستادن بزرگ تر و در خوابیدن کوچک تر می شود و نور را از خود عبور می دهد و معمولاً درد ندارد، در معاینه مشخص می شود. علاوه بر معاینه از سونوگرافی در کمک به تشخیص استفاده می شود. علائم می توانند به نوع هیدروسل بستگی داشته باشند؛ که در این مقاله به آن می پردازیم.

علائم آب آوردن بیضه در کودکان

علائم هیدروسل مرتبط

می توان تغییر اندازه کیسه بیضه کودک را در طول یک روز متوجه شد. این به دلیل پر شدن کیسه از مایع یا برگشت مایع به درون شکم می باشد. همچنین:

✔️ تورم کیسه بیضه می تواند در یک یا هر دو سمت کیسه بیضه بروز کند.

✔️ تورم می تواند در هنگام گریه کردن یا فعالیت نوزاد افزایش یابد.

✔️ تورم می تواند در هنگام استراحت یا آرام بودن کاهش یابد.

✔️ در اغلب موارد، هیدروسل های مرتبط سبب ایجاد درد نمی شوند.

علائم هیدروسل غیرمرتبط

  • تورم در طول روز ثابت باقی می ماند.
  • تورم بسیار آهسته و در طول زمان کاهش می یابد.
  • نوع غیر مرتبط معمولا قبل از اولین سالگرد تولد کودک از بین می روند.

آب آوردن بیضه چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک کودک، ناحیه شکمی و کشاله ران او را معاینه کرده و به دنبال تورمی در کیسه بیضه خواهد گشت که با درد همراه نمی باشد. گاهی اوقات، به دلیل وجود مقادیر بسیار مایع در کیسه بیضه، پزشک نمی تواند بیضه های کودک را احساس کند. ممکن است، پزشک با فشار دادن شکم یا کیسه بیضه فرد بتواند اندازه کیسه را بزرگ تر یا کوچک تر کند.

گاهی اوقات، پزشکان نوری را به کیسه بیضه متورم شده می تابانند. در صورتی که کودک مبتلا به هیدروسل باشد، کیسه بیضه پر از مایعی شفاف به نظر خواهد رسید. در صورتی که پزشک بتواند بافتی دیگر را مشاهده کند، احتمال دارد که نوزاد به یک فتق دچار شده باشد. در برخی موارد غیر عادی، پزشک می تواند برای اطمینان از تشخیص خود انجام یک سونوگرافی از کیسه بیضه را درخواست دهد.

تشخیص آب آوردن بیضه

درمان هیدروسل در کودکان

هیچ کدام از انواع هیدروسل خطرناک نیستند. هیدروسل های مرتبط از آنجایی که می توانند به یک فتق منجر شوند، معمولا به وسیله جراحی درمان می شوند. پزشکان معمولا در همان هنگام تشخیص، جراحی را پیشنهاد می کنند. هیدروسل های غیر مرتبط معمولا به صورت خود به خود از بین می روند.

جراحی هیدروسل بیضه

پزشکان یک هیدروسل مرتبط را همانند یک فتق درمان می کنند. این جراحی هیدروسلکتومی نام دارد. در صورتی که کودک نیاز به جراحی داشته باشد، به او دارو هایی داده می شود تا به خواب رفته (بیهوشی عمومی) و در حین جراحی دردی را تحمل نکند.

جراح کودک برشی کوچک در چین خوردگی بین پا و قسمت پایینی شکم ایجاد می کند. سپس مایع اضافی را خارج کرده و کیسه را بخیه می کند. در نهایت، جراح برش بر روی پوست را بخیه می زند. این جراحی مانند جراحی فتق در بزرگسالان نبوده و برخلاف آن نیازمند جایگذاری مش یا تور پلاستیکی نمی باشد. تمام چیزی که کودک به آن نیاز دارد بخیه شدن کیسه می باشد.

جراحی حدودا 30 دقیقه به طول خواهد انجامید و کودک به مدت یک ساعت یا بیشتر در اتاق ریکاوری قرار خواهد داشت. در اغلب موارد، در همان روز جراحی کودک می تواند به خانه خود برده شود.

جراحی هیدروسل بیضه

مراقبت های بعد از عمل هیدروسل در کودکان

جهت تسکین درد کودک و احساس راحتی، به او داروی مسکن داده می شود. برش ایجاد شده باید تا هنگام التیام، خشک و تمیز نگه داشته شود. تیم جراحی کودک، چگونگی مراقبت از برش را به خانواده او آموزش خواهند داد. همچنین در صورت نیاز در ارتباط با محدود سازی میزان فعالیت کودک نیز با خانواده او صحبت خواهند کرد.

عکس ورم بیضه در کودکان

عکس ورم بیضه نوزاد 1
عکس ورم بیضه نوزاد 2

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری

4.3/5 - (35 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مرتضی چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام دکتر . وقت بخیر . من پسرم 28 ماهشه . چند روزی بود بالای بیضه سمت راست حد فاصل ران وشکم کمی متورم شده بود بعد دکتر اطفال نوشت برای سونوگرافی که جوابش رو براتون ارسال کردم . نظر دکتر اطفال اینه که باید عمل بشه ولی با این شرایط کرونا راستش خیلی نگرانم . میخاستم بدونم شما نظرتون دراین مورد چیه ؟ آیا با دارو قابل حل هست یا نه ؟؟ اگه عمل نشه چی میشه ؟؟ ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      بهتر است عمل شود ولی اورژانسی نیست ، عجله نیست
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان بنده از کودکی بیماری فتق داشتم ولی متاسفانه عمل نکردم و در بزرگسالی در سن ۲۰ سالگی عمل کردم وبعداز عمل فتق هم واریکوسل بیضه سمت چپم عمل کردم و الان بعداز گذشت تقریبا ۱۰ سال احسال میکنم به هیدروسل دچار شدم چون یه حالتی درون بیضه هام هست. مثلا زمانی مدفوع بزرگ دارم بیضه جمع میشه و خیلی کوچک میشن و زمانی که دستشویی میرم و خالی میشم بیضه ها شل شده و بزرگ میشن. و در حالت عادی و بیشتر مواقع درون کیسه بیضه یه حالت پر و خالی شدن میبینم ولی اصلا درد ندارم . و احساس میکنم کیسه بیضه من نسبت به سال های قبل در حال بزرگتر شدن هست و این بزرگی از لحاظ ظاهری اذیتم میکنه. هیدروسل به مرور زمان باعث بزرگی کیسه بیضه میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      هیدروسل باعث بزرگ شدن کیسه بیضه می شود. برای تشخیص ان سونوگرافی نیاز هست
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    باسلام
    جناب دکتر پسری دارم ۸ ساله که تازه متوجه شدیم بیضه سمت چپش کرم کرده و بزرگتر شده که دکتر معاینه کرد و بردیم سونو انجام دادیم گفتن هیدروسل متوسط داره بعد دکتر دارو داد گفت یکماه دیگه اگه ورمش کم نشد بیارید جراحی بسه الان تقریبا همونطوره و ورمش کم نشده بنظرتون باید جراحی بشه؟ هم بچه هم خودم استرس دارم برا جراحی؟راهنمایی بفرمائید در خصوص نحوه عمل جراحی و اینکه آیا برا آینده اش مشکلی هست یا نه؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      عمل هیدروسل ساده است و خطری ندارد. ولی در بچه ها هیدروسل معمولا با فتق کشاله ران همراه است. سونوگرافی از کشاله ران هم انجام شود و بهتر است عمل شود.
  • تصویر کاربر امین شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 4393 مشاهده پرسش
    سلام جناب استاد کرامی متوجه شدم در بیضه راست کودوم که ۵ سالشه تورم هست که پس از سونوگرافی مشخص شد نسبتا لوپ روده در کانال اینگوئینال با گسترش بطرف ساک اسکرونال راست قابل مشاهده هست آیا حتما باید جراحی بشه . با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      بله حتما جراحی شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      با شماره 09351142080 02122642744 هر روز از ساعت ۱۰ الی۱۲ تماس بگیرید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    متورم شدن آلت تناسلی از ناحیه چسبیده به مثانه تا قبل از قسمت جلوی آلت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس بفرستید
  • تصویر کاربر میرزا شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    مدت 11 سال ازدواج کردم واریکسیل و هیدروسل دارم ایا نیاز به عمل دارم بخاطر بچه دار شدن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
  • تصویر کاربر باقر جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام دکتر چهار ماه پیش دل درد داشتم سونو گرافی کردم فتخ داشتم دو طرف عمل کردم که چند روز بود کاهن درد میکرد بیضه سمت چپ امروز سونوگرافی کردم هیدروسل Mild درهمی اسکروتوم ریاست رویت گردید گفت که خفیفه. احتیاج به عمل داره بنظر شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر Zahra پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پسرم دوماهشه بعد از ختنه متوجه ی توده کوچیک شدم در بیضه راست پیش دکتر بردم سنوگرافی نوشت که در سنو گرافی نوشته که توده کیستیک ۲۲ میلی متری که میتواند نشان دهنده ی هرنشین امنتوم باشد دکتر میشه بگید چی میتونه باشه ؟؟ی دکتر میگه فتقه .یکی دیگه معانش کرد گفت هیچ فتقی نیس هیدروسل نمیدونم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر Zahra سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ایای دکتر لطفا جوابمو بدید خیلی نگرانم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      احتمال بالا فتق است باید معاینه کنم02122642744 02171062350
    3. تصویر کاربر Zahra پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر من اهوازم شرایط اومدن ب تهرانو ندارم متاسفانه ی راهنمایی دیگه بهم بکنید لطفا
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر هادی چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب بنده واریکوسل دو طرفه داشتم که یکیش خفیف بود و دیگری شدید... بعد عمل بیضه چپم که واریکوسلش خفیف بود دچار هیدروسل شده و واریکوسل طرف راستمم برگشته حالا احساس درد در زیر بیضه چپ و محل اتصال پا و شکم و قسمت جلویی رانم زمان حرکت پا و زمان استراحت دارم.. دکتر خودم میگه به عمل ربط نداره و ناپروکس داده که فرقی نکرده خواهشن راهنماییم کنین. ممنونم. ضمنا برای درمان هیدروسلم به دکتر دیگه رفتم و ایشون کارنیتین دادن و گفتن اقدام به بارداری کنینن و بعدا... ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      باید سونوگرافی را بفرستید ببینم ومعاینه کنم تا نظر قطعی عرض شود
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۱۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 2353 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر، ممنونم از اين امكاني كه براي طرح سوال فراهم كرديد.
    پسرم متولد فروردين ٩٥ است و اوايل تولدش پزشكش گفتند كمي كيسه بيضيه اش آب دارد و بايد كنترل شود كه بعدا گفتند رفع شده است.در سه ماهگي ختنه شد.در اسفند٩٥سونوگرافي بيضه وكشاله ران بعلت شك پزشك به فتق انجام شد و نرمال بود.تقريبا سه چهارماهيست از پوشك گرفتمش و متوجه شدم موقع ادرار كمي آلتش به چپ منحرف ميشه با زاويه ١٥درجه حدودا.اولين تجويز پزشكش سه روز پماد هيدروكورتيزون بود و من روزي يكبار زدم ولي تاثير زيادي نداشت.اخيرا به اورولوژيست مراجعه كردم و سونوگرافيه بيضه كشاله ران و كليه(مثانه پر وخالي)انجام شد كه نتايج همگي پيوست شده. همه چيزنرمال بود فقط اشاره به هيدروسل خفيف شده. الان دو روزه پماد تريامسينولون تجويز شده كه براش زدم روزي دوبار.
    خواستم تجويز شمارو بدونم و اينكه آيا نياز به جراحي براي تنگي مجرا،و هيدروسل هست و آيا حتما بايد با بيهوشي باشه؟با دارو امكان درمانش نيست؟آيا استفاده از تب سنج روش صحيحيست؟من شديدا از بيهوشي ميترسم و فكر ميكنم بيحسي هم ممكنه (كلا جراحي)روي روحيه ي بچه اثر بدي بزاره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من نیاز به اقدام خاصی نیست
    2. تصویر کاربر سارا سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام مجدد
      آقاي دكتر خروج ادرار كه صاف و مستقيم نيست و انحراف ١٥ درجه دارد نيازي به درمان ندارد؟
      چون پيش دو متخصص اورولوژيست مراجعه كردم و بعد از معاينه موضوع تنگي نوك مجرا و نياز به جراحي را مطرح نمودند
      نظر شما چيست آيا با توجه به شرايط موجود،با افزايش سن كودك امكان اصلاح وجود دارد يا خير؟ با دارو درمانپذير نيست؟
      آيا مراجعه حضوري جهت معاينه داشته باشيم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      من نظرم را عرض کردم
    4. تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      بسيار ممنونم آقاي دكتر
      انشالا هميشه سالم و سلامت باشين
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      تشکر
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر