جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نداشتن بیضه

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

اگر یکی از بیضه های شما یا فرزندتان در جای طبیعی خود (کیسه بیضه یا اسکروتوم) قرار ندارد، باید برای مشاوره به پزشک عمومی خود مراجعه کنید. پزشک عمومی شما ممکن است با یک معاینه ی ساده بتواند از موقعیت بیضه ی نهفته آگاه شود. همچنین پزشک عمومی می تواند در صورت نیاز، بقیه اجزای دستگاه تناسلی شما را نیز بررسی کند. شایع ترین علت نداشتن نهفته (یا بیضه ای که نمی توان آن را دید یا حس کرد) این است که بیضه به سمت بالا حرکت می کند.

این امر بیشتر در کودکان رایج بوده و جای نگرانی نیست و پزشک عمومی شما ممکن است قادر به فهمیدن علت آن باشد. این موضوع به این معناست که در صورتی که امکان بازگشت بیضه به کیسه بیضه وجود داشته باشد، نیازی به درمان فوری نیست. احتمال نداشتن بیضه معمولاً با افزایش سن کاهش می یابد.

اندازه بیضه ها

چند نکته درباره ی بیضه ی نهفته

  • رایج ترین دلیل نداشتن بیضه این است که بیضه نزول نکرده یا هیچوقت به پایین نیامده است.
  • بیضه ی نزول نکرده به مواردی گفته می شود که بیضه قابلیت پایین آمدن به کیسه بیضه را نداشته، یا هیچگاه درون کیسه احساس نمی شود.
  • بیضه ی نزول نکرده در 4% نوزادان پسر دیده می شود.
  • در 75 درصد موارد بیماران مبتلا به بیضه ی نزول نکرده، بیضه در 3 الی 6 ماهگی خود به خود وارد کیسه می شود. به این معنا که تنها 1% افراد بعد از این سن، دچار بیضه ی نزول نکرده هستند.
  • خطرات چشمگیر متعددی، در افراد دچار بیضه ی نزول نکرده وجود دارد.
  • بیضه ی نزول نکرده منجر به مشکلاتی مثل ناهنجاری های مجاری ادراری (کلیه ها، مثانه، حالب ها، مجرای ادرار) می شود.
  • عمل جراحی جا به جایی بیضه (اورکیدوپکسی) در اکثر خردسالان دچار بیضه ی نزول نکرده ضروری بوده و بهترین زمان انجام این عمل قبل از 1 سالگی است.
  • در بزرگسالان، خارج کردن بیضه نزول نکرده (با وارد کردن یک بیضه ی مصنوعی در صورت نیاز) معمولاً بهترین روش درمان محسوب می شود.

مراجعه به پزشک عمومی

بررسی های مربوط به بیماران دچار بیضه ی نهفته، معمولاً شامل معاینات عادی می شود. اما ممکن است شامل موارد زیر هم شود:

بررسی سابقه ی کامل بیمار

پزشک عمومی یک سابقه ی کامل پزشکی از شما می خواهد. سپس پزشک درباره ی مصرف داروها در زمان بارداری، اینکه آیا در زمان تولد فرزندتان هر دو بیضه ی او در کیسه بوده اند یا خیر، سابقه ی جراحی های پیشین و سابقه ی خانوادگیتان درباره ی بیضه ی نزول نکرده و یا علائم دیگر، از شما سؤال می پرسد.

مشکلات بیضه

معاینه جسمی

یک معاینه ی کامل جسمی روی بیمار انجام می شود که شامل معاینه ی بیضه خواهد بود. بهتر است این معاینه در محیطی گرم و راحت انجام شود. پس از این معاینه، امکان شناسایی بیضه ی بازگشت پذیر یا احساس بیضه نزول نکرده در ناحیه شکم وجود دارد.

آزمایشات اضافی

1) آزمایش خون

پزشک عمومی شما در مورد ضرورت انجام هرگونه آزمایش خون تصمیم خواهد گرفت. در بیشتر بیماران نیاز به آزمایش خون نیست.

2) سایر آزمایشات خاص

در این بیماران معمولاً یک آزمایش عادی ادرار انجام می شود. پزشک عمومی ممکن است آزمایشاتی مثل عکس برداری اولتراسوند، سی تی اسکن، MRI، یا تست تحریک هورمونی (HCG) را برای بیمار تجویز کند. البته، این آزمایش ها معمولاً تنها بعد از بررسی های بیمارستانی در بخش های اورولوژی یا اطفال تجویز شده و در بیشتر بیماران نیازی به این تست ها نمی باشد.

علت بیضه ی نهفته چیست؟

علت بیضه نزول نکرده موضوع پیچیده ای است که شناخت کافی به آن وجود ندارد. اما به نظر می رسد که یک ارتباط با ناهنجاری های مادرزادی، در مجاری ادراری وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، علت دقیق نهفته بودن بیضه داخل شکم مشخص نیست. ترکیبی از عامل ‌های ژنتیکی، سلامت مادر و دیگر عوامل محیطی تعادل هورمونی را به هم زده و تغییرات جسمی و فعالیت عصبی تاثیرگذار بر رشد بیضه را، مختل می ‌کند.

بیضه، درون شکم و درست پایین کلیه تشکیل می شود. سپس، معمولاً در سی و دومین هفته ی بارداری وارد کیسه ی بیضه می شود. این امر یک فرآیند پیچیده با دخالت هورمون های زنانه و مردانه، فشار داخل شکمی و یک ساختار با نام گوبرناکولوم (که به عنوان یک بافت لولایی به منظور ایجاد کشش در مسیر بین کشاله ی ران و کیسه ی بیضه عمل می کند) می باشد. نقص در هر یک از این مکانیسم ها به نوبه ی خود، منجر به عدم نزول کامل بیضه به کیسه ی بیضه می شود.

علت بیضه ی نهفته

خطرات مربوط به بیضه ی نزول نکرده:

  • کاهش میزان باروری در مراحل بعدی زندگی (مخصوصاً در صورتی که هر دو بیضه تحت تأثیر قرار گرفته باشد). بیضه ها معمولاً در شرایط ایده آل، عملیات اسپرم سازی را در دمای 1 الی 2 درجه سانتی گراد کمتر از دمای بدن، انجام می دهند. این دما تنها در کیسه بیضه فراهم می شود. بنابراین، فرآیند تولید اسپرم درون کشاله ی ران غیر ممکن می باشد (زیرا دمای این ناحیه دمای عادی بدن است).
  • افزایش احتمال سرطان بیضه. این خطر در مراحل بعدی زندگی بیمار حدود 40 برابر حالت عادی می باشد.
  • فتق. فتق در 90 درصد پسران دچار بیضه نزول نکرده دیده می شود. اگر دهانه بین شکم و کانال مغبنی، بیش از حد گشاد باشد، بخشی از روده‌ ها به سمت کشاله ران رانده می ‌شود.
  • پیچ خوردگی بیضه نزول نکرده. پیچ خوردگی بیضه، پیچ خوردگی طناب اسپرماتیک می باشد که رگ ‌ها، عصب‌ ها و لوله ‌ای در آن قرار دارد که مایع منی را از بیضه به آلت تناسلی می ‌برد. این عارضه ی دردناک باعث می ‌شود که خون به بیضه نرسیده و در نهایت منجر به نابودی بیضه شود.
  • آسیب پذیری بیشتر در برابر ضربه های وارده به بین پا. بیضه معمولاً در کیسه بیضه قابلیت جا به جایی داشته و در برابر آسیب های وارده از نیروهای خارجی، به میزان کمتری آسیب پذیر می باشد.
  • از نظر ظاهری باعث خجالت زدگی و مشکلات روانی در کودکان و جوانان می شود.

بنا به این دلایل، معمولاً درمان زود هنگام بیضه ی نزول نکرده پیشنهاد می شود.

درمان های بیضه ی نزول نکرده

درمان هورمونی

در روش هورمون درمانی، هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) به نوزاد تزریق می ‌شود. این هورمون، حرکت بیضه به سمت کیسه بیضه را تحریک می ‌کند و برای مواردی که بیضه ها پایین تر قرار دارند، بهترین گزینه محسوب می شود. احتمال موفقیت این روش کمتر از 20% می باشد. بنابراین، جراحی همچنان گزینه ی استاندارد درمان بیضه ی نزول نکرده است. اورولوژیست اطفال، درباره ی اینکه آیا درمان هورمونی برای خردسال شما مناسب می باشد یا خیر تصمیم می گیرد. درمان هورمونی برای بزرگسالان مبتلا به بیضه نزول نکرده مؤثر نمی باشد.

جراحی (ارکیدوپکسی)

ارکیدوپسی یا قرار دادن بیضه در جای نرمال، روشی است که برای درمان کودکان مبتلا به بیضه ی نزول نکرده در سال اول زندگی انجام می شود. این روش، خطر ابتلا به سرطان بیضه در سال های بعدی زندگی را کاهش می دهد. اما با این وجود، احتمال خطر ابتلا به سرطان بیضه صفر نیست. این روش شامل آوردن بیضه به کشاله ران، ترمیم فتق ناشی از بیماری و قرار دادن بیضه در کیسه ی بیضه می شود.

بیضه هایی که به میزان بیشتری به سمت بالا حرکت کرده اند، به خصوص آنهایی که در داخل شکم قرار دارند، ممکن است برای درمان به روش های پیچیده تری نیاز داشته باشند. در برخی موارد ممکن است پزشک نتواند این بیضه ها را به حالت طبیعی برگرداند و مجبور به برداشتن بیضه شود. اگر بیمار مشکوک به بیضه ی نهفته در داخل شکم باشد، پزشک می تواند برای تعیین موقعیت دقیق آن، از لاپراسکوپی (ایجاد یک برش کوچک در شکم) استفاده کند. لاپراسکوپی همچنین می تواند به تشخیص بیضه ی تشکیل نشده کمک کند (در 5 درصد کودکانی که بیضه ی پنهان دارند، بیضه کلاً تشکیل نشده است).

برداشتن بیضه ی نزول نکرده

در بزرگسالان (بالاتر از سن بلوغ)، به طور معمول برداشتن بیضه ی نزول نکرده توصیه می شود. زیرا حتی اگر پزشک بتواند بیضه را پایین آورده و در جای خود قرار دهد، بعید است که توانایی تولید اسپرم را داشته باشد. یکی دیگر از دلایل برداشتن بیضه در این بیماران، این است که خطر ابتلا به سرطان بیضه در مراحل بعدی زندگی همچنان وجود دارد. در این روش درمانی، پزشک معمولاً پس از برداشتن بیضه ی نزول نکرده، بیضه ی مصنوعی را در کیسه بیضه ی بیمار قرار می دهد.

4.1/5 - (19 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 11 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۳ سالمه در۹ سالگی متوجه شدم که بیضه سمت راستم نزول نکرده و بعد با عمل آن را جا بجا کردن
    الان اندازه بیضه سمت راست یک سوم بیضه سمت چپ هست
    بنظر شما دربارداری مشکل ایجاد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 2 هفته پیش)
      با سلام و احترام آزمایش آنالیز مایع منی انجام شود
  • تصویر کاربر رحیمی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    آقای دکتر پسر من 9سالشه تا حالا ما بیضه هاشو معاینه نکردیم چند روز پیش بردمش پیش دکتر غدد گفت بیضه سمت راستش نیست برام سونوگرافی نوشت بیضه سمت راست اصلا پیدا نبود من حالا نگرانم نکنه بزرگ شد عقیم بشه حالا باید چکار کنیم خیلی نگرانیم ازتون خواهش میکنم کمکم کنین
    اگه میشه بهم پیام بدین تا جواب سونو گرافی وعکسشو براتون بفرستم
    دعا گوتون میشم..مادرش الا ن چند شبه خواب ندارن
    من هم ته دلم خالی شده نگران هستیم
    جواب سونو
    آقای آريا رحيمي*
    سونوگرافي شما در لينک
    http://www.Sip20.com/ArianRadiology/?eid=YPCNLRM
    قابل مشاهده است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۲۵ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    پسری دارم هشت ساله ازموقع تولد یکدونه بیضه نداشت حالا باید چیکار کنم میخوام ببینم دیر نشده برای درمان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      باید سونوگرافی کنه ببینید اون بیضه داخل کانال اینگوینال یا شکم هست یا خیر
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکترکرمی عزیزبنده الان ۲۹سالمه بیضه چپ ندارم همون موقع دبیرستان بالغ شدم فهمیدم اقدام کردم دکتر معاینه کرد گفت باید حتما پیگیر بشی درش بیارن و دوتا دکتر دیگه هم رفتم یکی معاینه کرد سنو نوشت گفت احتمال داره خودش کم کم از بین رفته الان دوتا بچه هم دارم حدود۸ماه قبل کمرم درد میکرد دکتر mriنوشت رفتم گفت دیسک داری الان دیگه کمرم درد نمیکنه الان پای چپم ازداخل باسن تا ساق پا چند ماه خیلی درد میکنه یعنی احتمال داره این دردبخاطرهمون بیضه باشه نظرتون برام خیلی مهمه آقای دکتر تشکر از شما بابت زحماتتون ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      بیضه کجا قرار گزفته ؟ سونو کرده اید بررسی بشه ؟
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۴ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    پسرم بدنیا امدیک طرف بیضه اش نزول نکرده و از طرف دبگر خیلی کوچکتره باید چکار کنمم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام چند سالشه ؟؟
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      10روزه
    3. تصویر کاربر علی شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      ده روزه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      تا ۶ تا ۹ ماهگی صبر کنید اگر پایین نیامد باید عمل بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکترکرمی بنده با درد در نواحی پهلوی چپ و بیضه و مشاهده خون در ادرار به پزشک مراجعه نموده و به گفته ایشان سونوگرافی وعکس IVP انجام داده ام که جواب به شرح زیر می‌باشد
    در کلیشه KUBیک سنگ به قطر 6م م درپل فوقانی کلیه راست دیده میشود.
    پس از تزریق ماده حاجب وریدی هردو کلیه در زمان مناسب ترشح نموده و شواهدی از هیدرویورترونفروزدر سمت راست دیده نمیشود نقص پر شدگی سنگ مذکور در کالیسهای فوقانی این کلیه مشهود است.
    فولنس لگنچه وحالب سمت چپ ویک نقص پر شدگی به قطر حدود 6م م در نواحی دیستال حالب چپ احتمال وجود سنگ را مطرح مینماید که تطبیق با سونوگرافی یا سی تی اسکن بدون کنتراست توصیه می شود.
    سایز ومحور کلیه ها طبیعی است.
    که دکتر با این جواب برای من جراحی اندوسکوپ تشخیص داده است نظر شما در اینبار برای بنده مهم است ممنون میشوم که نظرتان را بدانم‌
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 428 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید.
    من خانمی 25 ساله هستم که حدود یک سال و نیم پیش سقط داشتم و 3ماه بعد از سقطم دچار عفونت ادراری و سوزش شدم که با مراجعه به دکتر و مصرف آنتی بیوتیک بهتر شدم ولی بعد از گذشت یک ماه و نیم علایم من به صورت تخلیه نشدن کامل ادرار شروع شد و دوباره دارو مصرف کردم ولی خوب نشدم که دکتر اورولوژ گفتن باید سیستوسکوپی انجام بدم .انجام دادم وگفتن که جداره مثانه ضخیم شده.به من نالیدیکسیک و نیترو فرونتایین و باکلوفن 10 و بتانکول 10 روزی 1 عدد .البته 15 شب نالیدیکسیک و 15 شب نیترو فرونتایین.از مهر 92 مصرف داروها رو شروع کردم ولی هنوز صد در صد خوب نشدم و گاهی اوقات پهلوهام درد میکنه یا احساس تیر کشیدن در پهلو ها رو دارم.می خواستم بدونم کلیه هام آسیب دیده؟؟؟تو سونوگرافی همه چیز در مورد کلیه طبیعی زده.بعد از دستشویی رفتن ادرارم کامل تخلیه نمیشه و یه حس سوزش و تحریک تو مثانم احساس میکنم.من الان قصد بارداری دارم و دکتر گفتن که آنتی بیوتیکم رو قطع کنم و آزمایش کشت ادرار بدم و قبل از اقدام برای بارداری باکلوفن و بتانکول رو قطع کنم.میخواستم بدونم من اگه این دارو ها رو قطع کنم و باردار بشم آیا داروی دیگه ای هست که من مصرف کنم که تخلیه ادرارم رو خوب کنه که اذیت نشم؟؟خواهش میکنم کمکم کنید .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      جهت تشخیص قطعی باید نوار مثانه بگیرید با مطب تماس بگیرید02122642744
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر