اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

شكستن سنگ حالب از طريق مجراي ادرار (TUL)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

انسداد لوله حالب و مجاری ادراری اگر درمان نشود باعث ایجاد تب و لرز و عفونت شدید کلیه و در نهایت از کار افتادگی کامل کلیه می شود. امروزه این سنگ ها را می توان از طریق روش TUL از راه مجرا،‌ بدون هیچگونه برشی بر شکم و بی هیچ دردی خارج نمود. در ادامه عمل tul را توضیح خواهیم داد.

قبل از عمل tul

متخصص بیهوشی قبل از عمل tul به بیمار مشاوره می دهد. آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب میبایست از چند روز قبل از عمل قطع شوند. بیمار باید صبح روز عمل ناشتا به بیمارستان مراجعه نماید ولی معمولاً روز قبل از عمل بستری شده و از شب قبل ناشتا بوده و سرم تزریقی و آنتی بیوتیک دریافت می کند.

برای عمل tul از روش بیحسی نخاعی استفاده می شود و در اغلب موارد نیاز به بیهوشی عمومی نیست.

عمل تی یو ال(TUL)

جراح به کمک وسیله ای بنام یورتروسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه و سپس لوله حالب شده و بعد از دیدن سنگ حالب  به کمک ابزار مخصوص سنگ را خرد نموده و در این مرحله در صورتی که امکان داشته باشد خرده های سنگ خارج شده و در غیر اینصورت بسته به نظر جراح ممکن است در داخل حالب لوله ای قرار داد شود که توسط یک سوند مثانه ثابت می گردد.

بعد از عمل tul چه اتفاقی میافتد؟

◾ در اغلب موارد سنگ حالب بیمار بطور کامل خارج شده و بیمار بعد از رفع بی حسی می تواند در همان روز مرخص شود.

◾ در مواردی که نیاز به گذاشتن لوله حالب وجود دارد حتماً بعد از چهار هفته برای خارج کردن آن به پزشک مراجعه کنید.

◾ معمولاً برای چند روز آنتی بیوتیک خوراکی و مسکن تجوبز می شود. به بیمار توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نماید.

◾ همچنین بیمار می بایست جهت کمک به دفع خرده سنگها فعالیت نموده و حتماً در یک ظرف ادرار نماید تا در صورت دفع سنگ آنها را جهت انجام آزمایش بدست آورد.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

 عوارض عمل tul چیست؟

✔️ ضربه به بافت بعلت کاربرد نادرست آندوسکوپ، گشادکننده یا غلاف در جراحی که میتواند به سوراخ شدن دیواره حالب منجر گردد.

✔️ جداشدگی بافت و یا مهاجرت جسم خارجی (بطور ‌مثال، سنگ) به دیواره حالب

✔️ قرار دادن هر گونه ابزاری با فشار، بخصوص در جوانان می‌تواند به آسیب‌دیدگی دیواره حالب منجر شود زیرا قطر لوله حالب آنها بسیار کم است.

درمورد علائم افتادن سنگ کلیه در مثانه بخوانید!

عمل تی یو ال

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌ های مجاری ادراری

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌های مجاری ادراری شامل موارد مختلفی است که می‌توانند احتمال تشکیل سنگ در کلیه، حالب، مثانه یا مجرای ادرار را افزایش دهند. این عوامل به سبک زندگی، رژیم غذایی، شرایط پزشکی و ژنتیک مربوط می‌شوند.

 ۱. کم‌آبی بدن (مهم‌ترین عامل)

نوشیدن کم آب باعث غلیظ شدن ادرار و افزایش احتمال رسوب مواد معدنی مانند کلسیم و اگزالات می‌شود.
زندگی در مناطق گرمسیری یا تعریق زیاد نیز باعث کم‌آبی و تشکیل سنگ می‌شود.

 ۲. رژیم غذایی نامناسب

مصرف زیاد پروتئین حیوانی (گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنیات زیاد) باعث افزایش اسید اوریک و تشکیل سنگ می‌شود. نمک زیاد جذب کلسیم را در کلیه‌ها افزایش داده و خطر سنگ‌سازی را بالا می‌برد. مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار و قهوه که دارای اسید فسفریک هستند، می‌تواند احتمال سنگ کلیه را افزایش دهد.

 ۳. عوامل ژنتیکی و خانوادگی

 اگر یکی از اعضای خانواده سابقه‌ی سنگ کلیه داشته باشد، احتمال ابتلا در دیگر افراد خانواده بیشتر است.

 ۴. بیماری‌های زمینه‌ای

  1. نقرس (افزایش اسید اوریک در خون)
  2. پرکاری پاراتیروئید (افزایش کلسیم در ادرار)
  3. عفونت‌های مزمن مجاری ادراری (باعث سنگ‌های عفونی می‌شود)
  4. بیماری‌های روده‌ای (مثل کرون و کولیت اولسراتیو که جذب مواد معدنی را تغییر می‌دهند)

 ۵. چاقی و کم‌تحرکی

  1. چاقی باعث افزایش دفع اگزالات و اسید اوریک شده و خطر تشکیل سنگ را بالا می‌برد.
  2. بی‌تحرکی طولانی‌مدت باعث کاهش دفع کلسیم از استخوان‌ها و افزایش آن در ادرار می‌شود.

 ۶. برخی داروها و مکمل‌ها

مصرف بیش از حد مکمل‌های کلسیم و ویتامین D می‌تواند باعث سنگ کلیه شود.
داروهای ادرارآور، ضدتشنج و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است سنگ‌سازی را تشدید کنند.

 ۷. نوع ادرار و شرایط مرتبط

ادرار اسیدی یا قلیایی بیش از حد می‌تواند تشکیل انواع خاصی از سنگ‌ها را تحریک کند.
احتباس ادرار یا تخلیه‌ی ناکامل مثانه می‌تواند باعث تشکیل سنگ مثانه شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.9/5 - (129 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر fatemeh شنبه ۲۱ مهر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر .وقتتون بخیر.خداقوت
    خواهر من 8 ماه پیش دچار احتباس ادراری شدند .مراجعه کردیم دکتر به مدت 3 روز بستری شدن.دارو گرفتن.سفتریاکسون و سفکسیم.تزریقی.بعد از مرخص شدن قرص لوو فلوکساسین رو به مدت 10 روز روزی یک عدد مصرف کردن .و توی این مدت از سوند استفاده کردند که تقریبا یک ماه گذشت و سوند فولی جدا شد.که بعد از جدا کردن سوند مجددا دچار احتباس ادراری شدن .و اینکه ایشون بیماری ام اس دارن و در سال دو بار دارو دریافت میکنند .آذر ماه 1402 عمل دیسک کمر انجام دادن .ام آر آی مجدد انجام دادن.دکتر جراح گفتن مشکلی ندارن..براشون سوند میذاشتیم حالشون خوب بود.ولی به محض اینکه سوند جدا میشد بعد یک روز مجددا ادرارشون بند میومد و مجبور بودیم مجدد سوند بذاریم.ممنون میشم کمکمون کنید.بتانکول هر 8 ساعت مصرف کردن.به مدت 12 روز.ترازوسین 1 میلی هم استفاده میکردن. مجددا مراجعه کردیم دکتر .براشون 10 جلسه فیزیوتراپی تجویز فرمودن.و قرص ترازوسین رو قطع کردن و به جای اون پروترال دادن.و گفتن سوند فولی جدا بشه و سوند نلاتون استفاده بشه.3 بار در روز.و بین این فاصله ها دستشویی برن حتما.ده جلسه فیزیوتراپی انجام شد .حالشون بهتر شد.ولی الان دچار بی اختیاری ادرار شدن.با این حال بعد از اینکه سرویس بهداشتی میرن باز ادرار توی مثانه میمونه که با سوند تخلیه میشه .الان حدود 5 الی 6 ماه هست که سوند نلاتون استفاده میکنن.مشکلی که داریم بی اختیاری هست.که ایشون دارن.بین فواصلی که سوند استفاده میکنن برای تخلیه باقیمانده ادرار در مثانه باز متاسفانه بی اختیاری ادرار و گاها شب ادراری دارن.و در زمانی که ادرار تخلیه میشه در انتها ماده کدر زرد رنگ نیز از مثانه خارج میشه.نوار مثانه و آزمایشی که اخیرا دادن رو خدمتتون میفرستم.ممنون از لطف بی نهایتتون.واقعا نمیدونیم چیکار کنیم آقای دکتر.لطفا کمکمون کنید.بعد از خدا امیدمون به شماست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ مهر ۳( 1 سال پیش)
      بخاطر بیماری ام اس عصب مثانه فلج شده باید همین درمان سونداژ متناوب رو انجام بدین کار بیشتری نمیشه کرد
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲۱ مهر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 389 مشاهده پرسش
    سلام ، خسته نباشین . طبق گفته دکتر اورولوژی مثانه تحریک پذیر دارم که جلو ادرار را نمیتوانم بگیرم . چند ماهی دارو مصرف کردم و یکمی بهتر شده و دکتر گفت از نظر من دیگر نباید مشکلی باشد . بعد برای وسواس شدید رفتم روانپزشک ولی یوریناسین ۱۰ که داروی اصلی مثانه بود رو استفاده میکردم . به روانپزشک موضوع مثانه و دارو گفتم . چند روز پیش داروی نوپینتین ۱۰۰ بهم داد . تو این چند روز دارو ی جدید رو خوردم . دیگه همون یه زره ای که خودم رو نگه می داشتم نمیتونم نگه دارم و تکرار ادرار بیشتر شده . داروی جدید ربطی به مثانه داره یا نه . چون باید به روانپزشک بگم بدتر شدم . مشتاق شنیدن نظرتان هستم . ارادتمند سعید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ مهر ۳( 1 سال پیش)
      یوریناسین رو قطع کردین؟
  • تصویر کاربر شادپوری شنبه ۲۱ مهر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمن تکرر ادرار دارم شما آزمایش های من رو که دیدید گفتید مثانه ام عصبی هست و گفتید بعد صبحانه یک سولیفناسین سوکسینات ۵ میلی گرم بخور خوب بود یک مدت دوباره بعد از مسافرت دوباره به حالت قبل بر می گشتم پیام دادم گفتید صبح یک
    دونه بخور شب هم یک دونه ولی فرقی نکردم چه کاری انجام بدهم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ مهر ۳( 1 سال پیش)
      درمان رو باید تا سه ماه ادامه بدین
  • تصویر کاربر منجزی شنبه ۲۱ مهر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    اقای دکتربیش ازده سال هست تکررادرار بخصوص هنگام خواب درشب دارم بین ۵ الی ۶باردرشب واقعا خسته شدم همه مراحل پروستات کلیه قند چربی ام ار ای انجام دادم نرمال بودن دراخر نوارمثانه گرفتم دکترگفت عصب مثانت فلج هست قرص بتانکول تجویز کردن ی کم بهترشدم یعنی قبلا میرفتم دستشویی ربع ساعت مینشستم تا ادرارکنم الان وقتی دستشویی میرم باید شیلنگ اب بگیرم روی التم تاادرارکنم خیلی اذیت میشم ممنون میشم اگه درمان داره راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ مهر ۳( 1 سال پیش)
      نوار مثانه رو بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۹ مهر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 398 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید ، من پسر ۲۱ ساله هستم ، حدود یکسال و نیم پیش مشکل ترشحات بی اختیار پیدا کردم اهمیت ندادم ، بعد چند وقت درد بسیار بسیار شدیدی همراه احساس گرما و سرمای شدید تو الت تناسلی پیدا کردم . ازمایش های اولیه ای که انجام دادم از ترشحات غفونت نشون میداد که با داروهای انتی بیوتیکی که استفاده کردم بهتر شد اما الت تناسلیم درد خیلی زیادی داره از اون زمان تاحالا با کوچیکترین سفتی الت درد شدیدی دارم ، بعد از تخلیه ادرار درد زیادی دارم ، انگار تمام رگ وریشه های الت از داخل تو فشارن انقدر درد دارم ، موقع سفتی منشا درد حس میکنم پایین کلاهکه الته ،تو این مدت داروهای زیادی استفاده کردم ولی نتیجه ای نداشته به خاطر ترس از ازمایشای مربوط به این موضوع این همه مدت خواستم صبر کنم تا با دارو خوب بشم ولی نشده اقای دکتر، روی تنه ی الت تناسلی هم برامدگی سیاه رنگی هست که گاهی اوقات از بغل باریک میشه و بعضی اوقاتم دیده نمیشه میخوام حضوری بیام پیشتون اقای دکتر ولی زنگ میزنم به مطب کسی جواب نمیده . اقای دکتر تحمل درد و ندارم دیگه اصلا لطفا بگید چطوری میتونم ازتون وقت بگیرم 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ مهر ۳( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود
  • تصویر کاربر آنا پنجشنبه ۱۹ مهر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام من خانمی ۴۳ ساله هستم هفت ماهه عفونت ادرای دارم سونو و سیستوسکوپی انجام دادم خوب بوده آنتی بیوتیک خوردم چند دوره ولی کمی بهتر میشم ولی دوباره برمیگرده روزی ۱۰ لیوان آب میخورم هنوز سوزش دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ مهر ۳( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۹ مهر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب باتوجه ب اینک پارتنر من اچ پی وی از نوع خوش خیم داشتند و درحال درمان هستند بنده در بیضه دو غده دارم که با سونو مشخص شده آیا ممکن هست ک عوارض اچ پی وی باشند و اگر هست ایا ب سرطان ختم خواهد شد راه حل چیست با تشکر از همراهی و پاسخگویی شما دکتر گرامی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ مهر ۳( 1 سال پیش)
      خیر مرتبط نیستند
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ مهر ۳( 1 سال پیش)
      سونوگرافی رو بفرستید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۹ مهر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مدت سه سال است به سرطان مثانه مبتلا هستم تاکنون هفت بار سیستوسکوپی ودو نوبت tur انجام داده ام اخیرا بعد از تزریق ب ث ژ بیش از یک ساعت نمی توانم دارو را در مثانه نگه دارم وحتی بعد از تخلیه مثانه هر 5تا10دقیقهبا سوزش بسیار زیاد احساس دستشوئی دارم ولی فقط چند قطره همراه با لخته خون تخلیه میشود دکتر اورولوژیست قرص یوریناسین10رااز دوروز قبل تزریق تجویز ولی تاثیری نداشت قابل ذکر است قبلا این مشکل را نداشتم از محضر جنابعالی استعا مندم راهنمائی فرمائید. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ مهر ۳( 1 سال پیش)
      اثر تحریکی دارو بر مثانه هست باید زمان بدین تا خودبخود برطرف بشه
  • تصویر کاربر رضاجاودان چهارشنبه ۱۸ مهر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من تکررادرارپوزشنال دارم
    به این معنی که وقتی درازمیکشم تکرردارم
    درحالت ایستاده یانشسته تقریبانرمال هستم
    درصورت امکان عنایت فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ مهر ۳( 1 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه
  • تصویر کاربر پیام پنجشنبه ۱۹ مهر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر دکتر جان. پدر من شصت سال سن داره حدود یک سال پیش لخته خون داخل ادارارش بود که با پیگیری و آزمایش و سونو دکتر شهرمون گفتن که سرطان مثانه هستش.بعد از این جریان رفتیم تهران برای درمان دکتر اورولوژ دوباره عکس برداری و غیره رو انحام دادن سیستویکوپی انجام دادن توده رو دروبردن که توده بدخیم بود و به عضله زده بود. بعد اون مارو فرستادن پیش دکتر آنکولوژ که متسافنه دکتر آنکولوژ با یه طرز بد جواب مارو داد و به پدرم گفت که نهایت یک سال بیشتر زنده نیستی .ما کلا بیخیال شدیم و اومدیم تو اراک یه دکتر خون پیدا کردیم و ایشون شیمی درمانی شرو کرد دوازده جلسه بعد از اتمام گفت نتیجع خوب بوده
    باید هر سه ماه یه بار چکاپ بشید رفتیم تهران دوباره سیستوسکوپی شد دکتر گفت مثانع تمیزه برو سه ماه دیگه بیا چکاپ شو. الان تقریبا دوماه میگزره که دوباره خون تو ادرار بود رفتیم پیش یه دکتر متخصص اورولوژ تو شعرمون دوباره سونو شد گغت توده رشد کرده دوباره جای خودش.و باید دراد بیرون و ب ث ژ درمانی بشه وقتی بهشون توضیح دادیم ک شیمی درمانی شده گفتن که اصلا نباید یمی درمانی میشده از اول باید این کار میشده راه درمانش ابن هست.و نوبت عمل برای ما زدن ک توده رو دوباره در بیارن و ب ث ژ درمانی بشن .خواستم نظرتونو بپرسم به نظرتون چکار کنیم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ مهر ۳( 1 سال پیش)
      اگه به عضله زده بوده درمان اصلی یا تخلیه کامل مثانه اس یا شیمی درمانی رادیوتراپی
    2. تصویر کاربر پیام چهارشنبه ۱۸ مهر ۳( 1 سال پیش)
      دکتر جان شیمی درمانی انجام شد دوازده جلسه بعد اینکه توده بدخیم بود. و ابنکه بعد دوره شیمی درمانی یه دوره چکابم رفتیم که گفتن مثانه تمیز است. ولی متاسفانه یک ماه بعد دوباره عود کرده و توده درومده باز
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ مهر ۳( 1 سال پیش)
      باید تحت نظر انکولوژیست ام ار ای جهت staging مجدد انجام بشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیمان یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 618 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر و تبریک سال نو
    من 35 سال سن دارم و متاهل و دارای یک فرزاند هستم. برای افزایش تحرک اسپرم می توان از قرص Semenax استفاده کرد و آیا عوارضی ندارد و یا بهتر از اقرص گياهي افروديت استفاده کنم. تعداد اسپرم من 121 میلیون و میزان تحرک A اسپرم 49 است. ممنون میشوم راهنمایی کنید. (البته برای بچه دوم اقدام کردیم که الان 9 ماه هست که موفق نشدیم و البته در سونوگرافی از بیضه ها واریکوسل گرید یک برای بیضه سمت راست نشان داده است.)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      دارو اثر ندارد جهت معاینه تشریف بیورید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب