اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

شكستن سنگ حالب از طريق مجراي ادرار (TUL)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

انسداد لوله حالب و مجاری ادراری اگر درمان نشود باعث ایجاد تب و لرز و عفونت شدید کلیه و در نهایت از کار افتادگی کامل کلیه می شود. امروزه این سنگ ها را می توان از طریق روش TUL از راه مجرا،‌ بدون هیچگونه برشی بر شکم و بی هیچ دردی خارج نمود. در ادامه عمل tul را توضیح خواهیم داد.

قبل از عمل tul

متخصص بیهوشی قبل از عمل tul به بیمار مشاوره می دهد. آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب میبایست از چند روز قبل از عمل قطع شوند. بیمار باید صبح روز عمل ناشتا به بیمارستان مراجعه نماید ولی معمولاً روز قبل از عمل بستری شده و از شب قبل ناشتا بوده و سرم تزریقی و آنتی بیوتیک دریافت می کند.

برای عمل tul از روش بیحسی نخاعی استفاده می شود و در اغلب موارد نیاز به بیهوشی عمومی نیست.

عمل تی یو ال(TUL)

جراح به کمک وسیله ای بنام یورتروسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه و سپس لوله حالب شده و بعد از دیدن سنگ حالب  به کمک ابزار مخصوص سنگ را خرد نموده و در این مرحله در صورتی که امکان داشته باشد خرده های سنگ خارج شده و در غیر اینصورت بسته به نظر جراح ممکن است در داخل حالب لوله ای قرار داد شود که توسط یک سوند مثانه ثابت می گردد.

بعد از عمل tul چه اتفاقی میافتد؟

◾ در اغلب موارد سنگ حالب بیمار بطور کامل خارج شده و بیمار بعد از رفع بی حسی می تواند در همان روز مرخص شود.

◾ در مواردی که نیاز به گذاشتن لوله حالب وجود دارد حتماً بعد از چهار هفته برای خارج کردن آن به پزشک مراجعه کنید.

◾ معمولاً برای چند روز آنتی بیوتیک خوراکی و مسکن تجوبز می شود. به بیمار توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نماید.

◾ همچنین بیمار می بایست جهت کمک به دفع خرده سنگها فعالیت نموده و حتماً در یک ظرف ادرار نماید تا در صورت دفع سنگ آنها را جهت انجام آزمایش بدست آورد.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

 عوارض عمل tul چیست؟

✔️ ضربه به بافت بعلت کاربرد نادرست آندوسکوپ، گشادکننده یا غلاف در جراحی که میتواند به سوراخ شدن دیواره حالب منجر گردد.

✔️ جداشدگی بافت و یا مهاجرت جسم خارجی (بطور ‌مثال، سنگ) به دیواره حالب

✔️ قرار دادن هر گونه ابزاری با فشار، بخصوص در جوانان می‌تواند به آسیب‌دیدگی دیواره حالب منجر شود زیرا قطر لوله حالب آنها بسیار کم است.

درمورد علائم افتادن سنگ کلیه در مثانه بخوانید!

عمل تی یو ال

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌ های مجاری ادراری

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌های مجاری ادراری شامل موارد مختلفی است که می‌توانند احتمال تشکیل سنگ در کلیه، حالب، مثانه یا مجرای ادرار را افزایش دهند. این عوامل به سبک زندگی، رژیم غذایی، شرایط پزشکی و ژنتیک مربوط می‌شوند.

 ۱. کم‌آبی بدن (مهم‌ترین عامل)

نوشیدن کم آب باعث غلیظ شدن ادرار و افزایش احتمال رسوب مواد معدنی مانند کلسیم و اگزالات می‌شود.
زندگی در مناطق گرمسیری یا تعریق زیاد نیز باعث کم‌آبی و تشکیل سنگ می‌شود.

 ۲. رژیم غذایی نامناسب

مصرف زیاد پروتئین حیوانی (گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنیات زیاد) باعث افزایش اسید اوریک و تشکیل سنگ می‌شود. نمک زیاد جذب کلسیم را در کلیه‌ها افزایش داده و خطر سنگ‌سازی را بالا می‌برد. مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار و قهوه که دارای اسید فسفریک هستند، می‌تواند احتمال سنگ کلیه را افزایش دهد.

 ۳. عوامل ژنتیکی و خانوادگی

 اگر یکی از اعضای خانواده سابقه‌ی سنگ کلیه داشته باشد، احتمال ابتلا در دیگر افراد خانواده بیشتر است.

 ۴. بیماری‌های زمینه‌ای

  1. نقرس (افزایش اسید اوریک در خون)
  2. پرکاری پاراتیروئید (افزایش کلسیم در ادرار)
  3. عفونت‌های مزمن مجاری ادراری (باعث سنگ‌های عفونی می‌شود)
  4. بیماری‌های روده‌ای (مثل کرون و کولیت اولسراتیو که جذب مواد معدنی را تغییر می‌دهند)

 ۵. چاقی و کم‌تحرکی

  1. چاقی باعث افزایش دفع اگزالات و اسید اوریک شده و خطر تشکیل سنگ را بالا می‌برد.
  2. بی‌تحرکی طولانی‌مدت باعث کاهش دفع کلسیم از استخوان‌ها و افزایش آن در ادرار می‌شود.

 ۶. برخی داروها و مکمل‌ها

مصرف بیش از حد مکمل‌های کلسیم و ویتامین D می‌تواند باعث سنگ کلیه شود.
داروهای ادرارآور، ضدتشنج و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است سنگ‌سازی را تشدید کنند.

 ۷. نوع ادرار و شرایط مرتبط

ادرار اسیدی یا قلیایی بیش از حد می‌تواند تشکیل انواع خاصی از سنگ‌ها را تحریک کند.
احتباس ادرار یا تخلیه‌ی ناکامل مثانه می‌تواند باعث تشکیل سنگ مثانه شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.9/5 - (129 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر داود یکشنبه ۲ آبان ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 454 مشاهده پرسش
    پدره بنده 76 سال سن دارن یک ماه پیش متوجه شدیم تومور مثانه داره طبق تشخیص پزشک معالج مثانه و غدد لنفاوی تخلیه شدن الان جواب پاتولوژی اومده میخواستم جناب دکتر کرمی در مورد جواب پاتولوژی به ما نظر بدن که چه کاری انجام بدیم بهتره با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ آبان ۰( 4 سال پیش)
      عکس ارسال نشده مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲ آبان ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 793 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عزیز
    خدا قوت
    بنده پسر 30 ساله مجرد هستم
    7 ساا پیش سابقه سوزاک مقاوم به درمان داشتم که با چند مرحله سفترایکسین و آننی بیوتیک های معمولی خوب نشدم بالاخره با 5 عدد قرص فکتیو جمی فلاکسسین کامل خوب شدم و تمام آزمایشاتم اوکی شد
    دو ماه پیش بنده متوجه شدم ترشحات بی رنگ غیر عادی دارم ،رفتم متخصص ارولوژی 8 سال پیش ،ایشون چون دیدن هم شفاف هست هم یک ماه بعد از رابطه ترشحم شروع شده ،به خاطر همین مستقیم دارو شروع نکردن ،آزمایش کشت ادرار و ترشح نوشتم ،،no bakteri grow 48 b بود ولی گلبول سفیدم 15 بود فرمودند عفونت دارم ولی به احتمال زیاد سوزاک و کلامیدیا نیست ،عفونت ساده واژنی زنانه هست ،تو چند روز جواب آزمایش بیاد ترشحم از بی رنگ به سفید تبدیل شده بو
    خط اول درمان یک سفترایکسین 500 عضلانی به همراه 10 روز داکسی سایکلین شروع کردم
    روز نهم داکسی ترشحم به زور قطع شد
    دوباره رفتم دکتر ،فرمودند بلافاصله بعد داکسی تاوانکس شروع کنم روزی 1 عدد شب ها 15 روزه
    هین تاوانکس ترشحم خفیف و کم بود ولی قطع نشد
    رفتم دکتر ،خط سوم درمان آریکتومایسن 10 روز هر 6 ساعت تجویز کردن ،از روزه دوم آریکتو ترشحم خیلی خیلی شدید شد
    رفتم دکتر فرمودند دیگه قرص نخورم و دو تا آمپول اسپکتنومایسن نوشتن برام بخرم
    آمپول را پیدا نکردم
    با 4 تا متخصص ارولوژی مشاوره آنلاین کردم ،هر 4 تا فرمودند یک دوره 10 روزه هم مترونیدازول بخورم به همراه یک روز آزیترومایسن و یک عدد سفترایکسین
    10 روز مترونیدازول تموم شد ،ولی من تا 14 روز ادامه دادم میدونستم قطع کنم ترشحم شروع میشه و به دنبال آمپول اسپکتنومایسن میگشتم،مترو را قطع کردم دو روز بعد ترشحم شروع شد ،این بار رفتم متخصص عفونی شهرمون که هیت علمی دانشگاه هم‌ هستند ،به ایشون همه چی را توضیح دادم ،،ایشون یک دوره هم واسم اوفلوکسین نوشتن 7 روزه بخورم هر 12 ساعت به همراه یک روز تینیدازول
    اوفلوکسین را هم خوردم ترشحم نسبتا خفیف شد ولی همچنان بود ،سر خود دز افلاکسین را بعد 7 روز به مدت 2 روز دیگر سر خود افلاکسین خوردم با دوز بیشتر،،تا اینکه آمپول اسپکتنومایسین امروز رسید دستم ،،امروز میخوام تزریق کنم ،2 تا هستد یکیشم یک هفته بعد قراره بزنم
    حالا من چندتا سوال داشتم خدمتتون
    یک اینکه آیا روند مراحل درمان من غلط بوده که باعث مقاوم شدن باکتری شده یا اینکه چون 8 سال پیش بیشتر از 15 تا سفتریاکسن زدم و نسل چهارم آنتی بیوتیک جمی فلاکسسین خوردم خودشم خارجی ،،واسه همین بدنم نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم شده یا اینکه باکتری وارد شده به بدنم بر خلاف نظر پزشکم یک باکتری گونوره مقاوم یا نایسریای مقاوم یا مایکوپلاسمای مقاوم هست که 100‌ درصد پارتنر جنسیم از شخص سوم گرفته و به من انتقال داده ،چون‌ من 3 سال هست فقط یک پارتنر ثابت دارم ،،ولی ایشون دچار عفونت مزمن هستن سالی 2 اای 3 بار دچار عفونت واژن میشن که با 1 هفته آنتی بیوتیک خوب میشن ،دلیل عفونتشونم دکترها گفتن حساسیت به منی یا ژل های بهداشتی و شلوار تنگ و فعاایت روزانه کاری زیاد هستش
    به نظر شما کدوم یک از این 3 احتمال ،احتمال بیشتری دارن
    سوال دومم اینکه آیا اگر با آمپول اسپکتنومایسین هم خوب نشم ،،پیشنهاد شما چی هست؟ آیا بستری بشم شهر خودمون اردبیل ،یا برم متخصص ارولوژی یا عفونی شهر تهران تا آزمایشاتم کامل بشه ،چون شهر ما کشت ترشح را فقط از لحاظ هوازی ها بررسی میکنن ،آزمایش تشخیص کلامیدیا یا مایکوپلاسما اینجا وجود نداره ،3 بار آزمایش کشت ترشح و کشت ادرار دادم ،،no bakteri در اومده ،،فقط باره آخر یه باکتری گرم مثبت نشون داد که اونم دکترم گفت این باکتری طبیعی هست بدن همه وجود داره
    با تشکر فراوان🙏🙏🌹
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ آبان ۰( 4 سال پیش)
      آزمایش آخرتون رو بفرستید
  • تصویر کاربر رسول سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 436 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.برام کپسول تامسولوسین.قرص ملوکسیکام وقرص سیپروفلوکساسین تجویز کردید.نصبت به قرصهای چرک خشک کن حساسیت دارم وبامصرف تمام داخل دهنم زخم میشه به طوری که نمیتونم چیزی بخورو.یکی از این قرصها رو چند روز پیش مصرف کردم(سیپروفلوکساسین)اما دچار تنگی نفس شدم سردرد خفیفی همیشه اذیتم میکرد.الان هم که داخل دهنم دوباره زخم شده.سیگار و(تریاک)هم مصرف دارم.بعضی مواقعه رو پوست صورت وسر ودستام یه تاولهای میزنه که خیلی خارش داره.جوشکار هستم ودر ارتفاع کار میکنم. واز مصرف قرص خوداری کردم.تنگی نفسم یه خورده بهتر شد.حالا با تجویز شما این ۳ قرص وکپسول رو مصرف کنم یا دوزشونو کمتر کنم.از زحمات شما تشکر میکنم......در ضمن سوال قبلی روهمون لحظه پیامک اومد که جواب دادید.اما هر چه قدر تو سیستم کد رهگیرو وارد میکردم.مینوشت یافت نشدوبع از ۴روز جواب این قسمت پیدا کردم.......با تشکر....
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 4 سال پیش)
      به جای سیپروفلوکساسین قرص سفیکسیم ۲۰۰ هر ۱۲ ساعت مصرف کنید
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 556 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکترپسرم بیماری ام اس داره و ادرار را با سوند خالی می کنیم. ازمایش بعد از 10 روز خوردن سفیکسیم است. اگر امکان
    دارد نسخه الکترونیکی بنویسید. پسرم معلول است و در منزل است. کدام انتی بیوتیک اثر بخش تر است.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 4 سال پیش)
      قرص نیتروفورانتویین ۱۰۰ هر ۶ ساعت یک عدد تا یک هفته و سپس تکرار مجدد آزمایش
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 806 مشاهده پرسش
    سلام روزتون بخیر من ۲۳ سالمه و خون تو ادرار دارم با درد پهلو این جواب سونوگرافیم هست مشکلم چی هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    تصویر یک solid mass ایزواکو با بوردر لوبوله با نمای cauliflower به دیامتر ۲۵.۱۴mm حاوی واسکولاریته داخلی در دیواره پوسترولترال چپ مثانه رویت میشود، که جهت ارزیابی ضایعه مذکور و افتراق tcc از سایر ضایعات انجام سیستوسکوپی و بیوپسی از آن توصیه میشود. پروستات با حجم ۲۴cc مختصر افزایش یافته اکوی هموژن مشاهده شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 4 سال پیش)
      باید توده مثانه برداشته بشه و جت پاتولوژی ارسال بشه
  • تصویر کاربر ملکوتی شنبه ۲۴ مهر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 482 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    من دختر 20 ساله ای هستم که دچار دیسک کمر شدید شدم و نوار عصب که گرفتم بهم گفتن دیسک از قسمتی زده بیرون که اعصاب کنترل ادرار و مدفوع رو درگیر داره . البته توی اون تایم هیچ مشکل ادراری نداشتم به جز روزای اول که دچار درد دیسک شدم و بعد یکی دوز کاملا رفع شد
    بعد دو ماه دچار احتباس ادرار شدید شدم و مجبور شدم اورژانسی عمل کنم در حال حاضر یک ماه از عملم میگذره اما هنوز هم در دفع ادرار مشکل دارم گاهی اوقات به صورت قطره ای هست و گاهی به صورت نخ مانند ادرار میکنم البته نسبت به روزای اول بعد عمل بهتر هستم ولی مجبور هستم چند بار به سرویس برم و زمانی هم که دچار ادرار شدید میشم با فشار زیاد میتونم دستشویی کنم . ولی باز هم احساس ادرار میکنم و کامل تخلیه نمیشه
    و الان از قرص های اومنیک و بتانکول استفاده میکنم . البته مشکل یبوست هم دارم که برای اون هم قرص سی لاکس رو مصرف میکنم. میخواستم بدونم که چقدر زمان میبره تا کاملا بهتر بشم و این مشکل ادراریم رفع بشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مهر ۰( 4 سال پیش)
      تست نوار مثانه انجام بدید
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 513 مشاهده پرسش
    سلام
    دچار احتباس ادراری شده ام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 4 سال پیش)
      سوند بذارید و سونوگرافی از کلیه ها و مثانه انجام بدید
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 664 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشی خدمت دکترحسین کرمی بنده نزدیکای ده ساله عفونت ادراری وکلیه ومثانه داره پیش همه دکترارفتم متاسفانه فقط قرص سیپروفلوکساسین یاهمون افلوکساسین برام تجویزمیکردن وحالامشکلم بیشترشدک کلیه هام ومثانم وآلت تناسلیم کلاسوزمیزنن آلت تناسلیم هم دردداره وهم مخصوصا بی حس شده وراست نمیشه دروزی اینجوری شدم میشه راهنمایی بفرماییدباتشکرخلیلی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 4 سال پیش)
      آزمایش یا سونوگرافی دلیل بر عفونت و شدت علایمتون رو بفرستید
  • تصویر کاربر منصور دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 523 مشاهده پرسش
    سلام من مردی 46ساله ازمایش دادم خون 1+در ادرارم بود گفتند باید در 3مرحله سیتولوژی بدم دادم سلول ها غیر طبیعی اوریتلیال مشاهده شد بعدش سیتسکوپی دادم گفتند سلول بدخیم مثانه گرید1 (low grid )دارم و الان 6 امپول bcg دارم تزریق میکنند گفتند بعد از سیتسکوپی دیگه اگه جواب نداد باید مثانع رو خارج کنیم ایا نظر شما چنین است ؟و ضمنا همین bcg میتونه ریشه کن کنه؟خیلی استرس دارم دکتر خواهش میکنم جوابم رو بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 4 سال پیش)
      اگر در سیستپسکوپی بعدی عود کرده باشه میشه مجدد TURT کرد و بر اساس جواب اون میشه گفت چه اقدامی باید انجام بدید
  • تصویر کاربر رسول پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 423 مشاهده پرسش
    سلام.اقای دکتر ۳۸ سال دارم چند سالی هست سوزش ادار با بوی بدی دارم ودر اخر ادرارم با درد همراه است.واحساس میکنم که ادرارم به طور کامل تخلیه نمیشه یا بعضی مواقعه فکر میکنم چیزی مانع دفع ادرارم میشهودر هنگام ارضاع شدن جنسی درد شدیدی به بیضه هام فشار میاره.یکی دو بار پیش دکتر عمومی رفتم وبا مصرف داروها یه مقداری از سوزش ودرد ادراری کم میشه وادرارم به فاصله ودر هر فاصله مقدار کمی تخلیه میشود.در ضمن حدود دو سال پیش با اومدن فصل پاییز یه زخمی به حالت جفتی بر روی التم بوجود میاد که با مصرف دارو حدو ۲۵ روز طول میکشه تا خوب بشه .به تازگی یه سوزشی روی التم ایجاد میشه.از اینکه دوبا ره اون زخم به سراقم بیاد خیلی دلحره دارم.لطفا راهنمایم کنید با تشکر.....
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 4 سال پیش)
      کپسول تامسولوسین هر شب قرص سیپروفلوکساسین 500 هر 12 ساعت قرص ملوکسیکام 7.5 هر 12 ساعت تا یک ماه مصرف کنید
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیمان یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 619 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر و تبریک سال نو
    من 35 سال سن دارم و متاهل و دارای یک فرزاند هستم. برای افزایش تحرک اسپرم می توان از قرص Semenax استفاده کرد و آیا عوارضی ندارد و یا بهتر از اقرص گياهي افروديت استفاده کنم. تعداد اسپرم من 121 میلیون و میزان تحرک A اسپرم 49 است. ممنون میشوم راهنمایی کنید. (البته برای بچه دوم اقدام کردیم که الان 9 ماه هست که موفق نشدیم و البته در سونوگرافی از بیضه ها واریکوسل گرید یک برای بیضه سمت راست نشان داده است.)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      دارو اثر ندارد جهت معاینه تشریف بیورید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب