اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

شكستن سنگ حالب از طريق مجراي ادرار (TUL)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

انسداد لوله حالب و مجاری ادراری اگر درمان نشود باعث ایجاد تب و لرز و عفونت شدید کلیه و در نهایت از کار افتادگی کامل کلیه می شود. امروزه این سنگ ها را می توان از طریق روش TUL از راه مجرا،‌ بدون هیچگونه برشی بر شکم و بی هیچ دردی خارج نمود. در ادامه عمل tul را توضیح خواهیم داد.

قبل از عمل tul

متخصص بیهوشی قبل از عمل tul به بیمار مشاوره می دهد. آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب میبایست از چند روز قبل از عمل قطع شوند. بیمار باید صبح روز عمل ناشتا به بیمارستان مراجعه نماید ولی معمولاً روز قبل از عمل بستری شده و از شب قبل ناشتا بوده و سرم تزریقی و آنتی بیوتیک دریافت می کند.

برای عمل tul از روش بیحسی نخاعی استفاده می شود و در اغلب موارد نیاز به بیهوشی عمومی نیست.

عمل تی یو ال(TUL)

جراح به کمک وسیله ای بنام یورتروسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه و سپس لوله حالب شده و بعد از دیدن سنگ حالب  به کمک ابزار مخصوص سنگ را خرد نموده و در این مرحله در صورتی که امکان داشته باشد خرده های سنگ خارج شده و در غیر اینصورت بسته به نظر جراح ممکن است در داخل حالب لوله ای قرار داد شود که توسط یک سوند مثانه ثابت می گردد.

بعد از عمل tul چه اتفاقی میافتد؟

◾ در اغلب موارد سنگ حالب بیمار بطور کامل خارج شده و بیمار بعد از رفع بی حسی می تواند در همان روز مرخص شود.

◾ در مواردی که نیاز به گذاشتن لوله حالب وجود دارد حتماً بعد از چهار هفته برای خارج کردن آن به پزشک مراجعه کنید.

◾ معمولاً برای چند روز آنتی بیوتیک خوراکی و مسکن تجوبز می شود. به بیمار توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نماید.

◾ همچنین بیمار می بایست جهت کمک به دفع خرده سنگها فعالیت نموده و حتماً در یک ظرف ادرار نماید تا در صورت دفع سنگ آنها را جهت انجام آزمایش بدست آورد.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

 عوارض عمل tul چیست؟

✔️ ضربه به بافت بعلت کاربرد نادرست آندوسکوپ، گشادکننده یا غلاف در جراحی که میتواند به سوراخ شدن دیواره حالب منجر گردد.

✔️ جداشدگی بافت و یا مهاجرت جسم خارجی (بطور ‌مثال، سنگ) به دیواره حالب

✔️ قرار دادن هر گونه ابزاری با فشار، بخصوص در جوانان می‌تواند به آسیب‌دیدگی دیواره حالب منجر شود زیرا قطر لوله حالب آنها بسیار کم است.

درمورد علائم افتادن سنگ کلیه در مثانه بخوانید!

عمل تی یو ال

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌ های مجاری ادراری

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌های مجاری ادراری شامل موارد مختلفی است که می‌توانند احتمال تشکیل سنگ در کلیه، حالب، مثانه یا مجرای ادرار را افزایش دهند. این عوامل به سبک زندگی، رژیم غذایی، شرایط پزشکی و ژنتیک مربوط می‌شوند.

 ۱. کم‌آبی بدن (مهم‌ترین عامل)

نوشیدن کم آب باعث غلیظ شدن ادرار و افزایش احتمال رسوب مواد معدنی مانند کلسیم و اگزالات می‌شود.
زندگی در مناطق گرمسیری یا تعریق زیاد نیز باعث کم‌آبی و تشکیل سنگ می‌شود.

 ۲. رژیم غذایی نامناسب

مصرف زیاد پروتئین حیوانی (گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنیات زیاد) باعث افزایش اسید اوریک و تشکیل سنگ می‌شود. نمک زیاد جذب کلسیم را در کلیه‌ها افزایش داده و خطر سنگ‌سازی را بالا می‌برد. مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار و قهوه که دارای اسید فسفریک هستند، می‌تواند احتمال سنگ کلیه را افزایش دهد.

 ۳. عوامل ژنتیکی و خانوادگی

 اگر یکی از اعضای خانواده سابقه‌ی سنگ کلیه داشته باشد، احتمال ابتلا در دیگر افراد خانواده بیشتر است.

 ۴. بیماری‌های زمینه‌ای

  1. نقرس (افزایش اسید اوریک در خون)
  2. پرکاری پاراتیروئید (افزایش کلسیم در ادرار)
  3. عفونت‌های مزمن مجاری ادراری (باعث سنگ‌های عفونی می‌شود)
  4. بیماری‌های روده‌ای (مثل کرون و کولیت اولسراتیو که جذب مواد معدنی را تغییر می‌دهند)

 ۵. چاقی و کم‌تحرکی

  1. چاقی باعث افزایش دفع اگزالات و اسید اوریک شده و خطر تشکیل سنگ را بالا می‌برد.
  2. بی‌تحرکی طولانی‌مدت باعث کاهش دفع کلسیم از استخوان‌ها و افزایش آن در ادرار می‌شود.

 ۶. برخی داروها و مکمل‌ها

مصرف بیش از حد مکمل‌های کلسیم و ویتامین D می‌تواند باعث سنگ کلیه شود.
داروهای ادرارآور، ضدتشنج و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است سنگ‌سازی را تشدید کنند.

 ۷. نوع ادرار و شرایط مرتبط

ادرار اسیدی یا قلیایی بیش از حد می‌تواند تشکیل انواع خاصی از سنگ‌ها را تحریک کند.
احتباس ادرار یا تخلیه‌ی ناکامل مثانه می‌تواند باعث تشکیل سنگ مثانه شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.9/5 - (129 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۷ دی ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 434 مشاهده پرسش
    سلام اقا دکتر من حدود ۲۰ روز خدمت شما پیام دادم
    رابطه جنسی داشته با کاندوم بد ترشح داشته بودم که شما فرمودین که دچار عفونت مجار شده ام و شما فرمودین امپول سفتریاکسون
    ۵۰۰ و ۲ هفته قرص داکسی سلین ۱۰۰میلی هر ۱۲ ساعت استفاده کردم اما تا دارو استفاده میکردم خوب بود بد تمام شدن دارو ها سوزش ادار بود اما ترشح کم که فرمودین کشت مجاری ادار بدم اگه بهتر نشدم و جواب ازمایش براتون فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ دی ۱( 3 سال پیش)
      الان ترشح دارید هنوز ؟ سفید یا زرد غلیظ است ؟ اگر فقط سوزش باقی مانده بحثش فرق میکنه با توجه به کشت منفی شده و بهبو پیدا کرده اید
    2. تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۷ دی ۱( 3 سال پیش)
      ترشح ندارم دکتر اما سر الت با دستام باز میکنم داخل مجرا خیس هست و دست میزنم بهش کمی غلیظ هست و سفید میباشد مثل اون موقع ترشح ندارم که شرتم زرد میشد الان فقط سر الت باز میکنم وسط خیس هست و کمی غلیظ هست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ دی ۱( 3 سال پیش)
      اگر ترشح مثل قبل ندارید خوب شده اید . اگر سوزش ادامه دار بود و همراه با تکرر ادرار باید به مدت ۳ ماه تامسولوسین سلکسیب سیپرو بخورید
    4. تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۷ دی ۱( 3 سال پیش)
      دکتر جان فقط الان یعنی مشکل من چی هست من زیر نظر دکتر نفر هستم قرص الیترال ۱۰ نصف نهار نصف شام میخورم با قرص فبیکس۴۰( فبوکسوستات) هر روز صبح بد صبح ها که عفونت مجرا داشتم قطع کردم ادامه می تونم بدم مرسی 🙏 دعا گوی شما حرم امام رضا (ع) هستم انشالله سلامت باشید
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ دی ۱( 3 سال پیش)
      داروی الیترال در افراد با سابقه سنگ جهت جلوگیری از تشکیل سنگ است . مشکل شما ترشح بود که خداروشکر بهبود یافتید . در صورت سابقه سنگ داروی الیترال را ادامه دهید سلامت باشید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۷ دی ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 393 مشاهده پرسش
    من سوزش مثانه و مجرای ادرار داشتم آقای دکتر به متخصص مراجعه کردم سونو دادم طبق اون به بنده ده تا امپول آنتی بیوتیک و چند بسته قرص لوفلوکساسین دادن بعد از اتمام آمپول ها تقریبا بهبود پیدا کردم دکتر درخواست آزمایش psaو کشت ادرار کرد اونم انجام دادم دکتر گفت همچی نرماله دیگه نیاز به تجدید و تمدید دارو نیست ، احساس میکنم بعد از اتمام آنتی بیوتیک سوزش مجرا و مثانه من داره برمیگرده امروز به حدی بود که مجبور شدم قرص ضد سوزش بخورم ، خواستم بدونم امکانش هست که بعد از 3 روز از اتمام داروها باز بیماری برگرده ؟ یا امکانش هست که بخاطر مصرف مواد ادویه جات و ویتامین3 این موارد تحریک بشه باز مثانه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ دی ۱( 3 سال پیش)
      با سلام و احترام چند سالتونه ؟ لطفا عکس ها را مجدد اپلود کنید نیامده است اگر التهاب پروستات باشد ادویه جات بخصوص مصرف فلفل بسیار سوزش میدهد
    2. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۶ دی ۱( 3 سال پیش)
      ۳۷ سالمه آقای دکتر از طریق تلگرام فرستادم خدمتتون جواب آزامایش و سونو رو اینجا هم مجدد تلاش میکنم بفرستم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ دی ۱( 3 سال پیش)
      ممنونم بفرستید ببینم . از مصرف شکلات فلفل گرمیجات خودداری کنید مصرف مایعات فراوان داشته باشید
    4. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۶ دی ۱( 3 سال پیش)
      آقای دکتر تلاشمو کردم که اینجا بفرستم عکسارو اومد ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ دی ۱( 3 سال پیش)
      جواب ازمایش خون اومد خوبه سونوگرافی نیومده اگر پزشکتان گفته نرمال که حتما درست گفتن چند روز مایعات فراکان بخورید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر هلما دوشنبه ۵ دی ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 483 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    آقای دکتر من ۲۷ سالمه ،چند سال پیش سقط جنین داشتم و مشکلاتی که الان تمومی نداشته، درد شدید لگن و پهلو دارم خیلی دکتر رفتم اما متاسفانه درمان نشدم عفونتهای شدید میگیرم دلیلشم‌نمیدونم لطفا کمکم‌کنید 🙏🏽
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۵ دی ۱( 3 سال پیش)
      با سلام و احترام سونوگرافی کلیه و مجاری و ازمایش ادرار و کشت ادرار انجام دهید ببینیم چطور است . توسط متخصص زنان ویزیت شوید
    2. تصویر کاربر هلما دوشنبه ۵ دی ۱( 3 سال پیش)
      سونوگرافی کلیه انجام دادم مشکلی نداشتم الباقی هم انجام‌میدم حتما 🙏🏽برای ویزیت تماس گرفتم جوابگو نبودین
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۵ دی ۱( 3 سال پیش)
      بفرستید همین جا جواب ازمایش را
    4. تصویر کاربر هلما دوشنبه ۵ دی ۱( 3 سال پیش)
      بله حتما مچکرم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۵ دی ۱( 3 سال پیش)
      ممنونم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۴ دی ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 516 مشاهده پرسش
    سلام ، دکتر جان لطفا ازمایش ادرارم رو بررسی میکنید
    توی ادرار مقداری rbcوwbc طبیعی هست؟
    باکتری زده few
    علائم و مشکلی هم ندارم
    1. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۴ دی ۱( 3 سال پیش)
      .
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ دی ۱( 3 سال پیش)
      سلام ازمایشتان نرمال است و مشکلی ندارد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر اصغری یکشنبه ۴ دی ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 401 مشاهده پرسش
    با سلام لطفا در خصوص نتیجه پاتولوژی تومور موجود در مثانه راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ دی ۱( 3 سال پیش)
      سلام گرید یا همان درجه پایین است هرچند پاتولوژی کامل توضیح نداده و اطلاعات کامل تری لازم است ولی براین اساس ماهانه سپس هر ۳ ماه سیستوسکوپی شوند
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۳ دی ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 388 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت شما بخیر
    آقای دکتر مدتی هستش که به تکرر و بی اختیاری در ادرار دچار شده ام که این بی اختیاری در هنگام مدفوع بیشتر هستش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲ دی ۱( 3 سال پیش)
      سلام چند سالتونه ؟ ازمایش ادرار داده اید ؟
    2. تصویر کاربر رضا جمعه ۲ دی ۱( 3 سال پیش)
      آقای دکتر من عکس آزمایش رو چند دقیقه پیش براتون فرستادم اونجا چون امکان پرسش نبود دوباره اول سوالم رو فرستادم از بخش بی اختیاری ادراری برید ببینید متوجه میشوید گفتید شغلتون چیه گفتم فعلا سربازم گفتید سونوگرافی بدید بعد ببخشید آقای دکتر این علائمی که گفتم با خودارضایی ارتباطی داره؟ یانه ولی خیلی وقته که سعی کردم این کار رو ترک کنم زمانی که انجام میدادم تا چند روز تکرر ادرار و کمردرد داشتم ولی بعد چند روز خوب میشدم الآن این موضوع خوب نمیشه و داره آزار میده منو وافکار جنسی زیاد سراغم میاد که من سعی میکنم دور باشم از این افکار
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ دی ۱( 3 سال پیش)
      خیر ارتباطی به خود ارضایی ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مالک جمعه ۲ دی ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 411 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر
    بنده علایمی چون سوزش ادرار و خون در ادار را دارم
    و چندین جا مراجعه کردم که تشخیص های متفاوتی داشتندمثل سنگ کلیه و پروستات و ندول در مثانه بود و آخرین تشخیص این بود که عمل TuR-T باید انجام بشه واین رو از از روی سیستوسکوپی بنتیجه رسیدن ممنون میشم راهنمایی کنید که این عمل رو انجام بدم یا تشخیص دیگری دارین
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲ دی ۱( 3 سال پیش)
      با سلام و احترام چند سالتونه ؟ سیگار میکشید ؟ با توجه به مطرح شدن توده مثانه حتما باید turt شوید . لطفا شماره تماس خود را بگذارید یا با شماره ۰۹۱۲۴۲۶۵۷۴۷ در واتس اپ یا در ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ در واتس اپ جهت ارسال مدارک و دریافت نوبت عمل در تماس باشید . حتما سریعا جهت درمان اقدام نمایید
  • تصویر کاربر رصاخانی پنجشنبه ۱ دی ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 402 مشاهده پرسش
    سلام مدت دوسال هست به پزشکان مراجعه میکنم دقیقا زیر شکم سمت راست درد شدید ی دارم که به کمر هم زده و بعضا ران تا شش ماه پیش همه سونو و آزمایش دادم هیچ چیز معلوم نشد نهایتا گفتند التهاب پروستات داری و تا آخر عمر این درد هست. امروز بغل مثانه و یکم پایین‌تر دست که میزنم توده گرد بدستم می خوره یکم نگرانم کرده دقیقا زیر مثانه با دست که فشار میدم چند تا چیز گرد بدستم میخوره سرطان نباشد؟ 2 بخاطر دیابت قرص گرونتا مصرف میکنم مدته 40 روزه گفتن باعث لاغری میشه که حدود 5 کلیلو لاغر شدم نمیدون از این درده  یا تاثیر دارو. ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ دی ۱( 3 سال پیش)
      سلام چند سالتونه ؟ سوزش ادرار یا تکرر ادرار دارید ؟ لطفا عکس را مجدد بفرستید ببینم اپلود نشده . از روی بدن اون قسمت توده مانند نیز عکس بفرستید . ایا موقع خوابیدن از بین میره ؟
    2. تصویر کاربر رصاخانی پنجشنبه ۱ دی ۱( 3 سال پیش)
      دردم بعد درمان 3 دارویی قطع شد توانکس یه داروی مسکن و یک داروی ضد افسردگی ولی باز شروع شده و 24 ساعته هست فرق نداره خوابیده باشم یا راه برم مواقعی که اضطراب و یا در گیر میشم شدت درد زیاد میشه مخصوصا زیر شکم و دیقا پشت اون لگن و کمر. قد 191 وزن بعد مصرف گرونتا و کاهش 126
    3. تصویر کاربر رصاخانی پنجشنبه ۱ دی ۱( 3 سال پیش)
      سن 37
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ دی ۱( 3 سال پیش)
      به نظر فتق است سونوگرافی اینگوینال دو طرفه کنید بفرستید ببینم در صورت نیاز نوبت عمل بدم
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر هما چهارشنبه ۳۰ آذر ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 752 مشاهده پرسش
    سلام عرض شد جناب اقای دکتر.من شب قبل از ازمایش کشت ادرار،یک عدد قرص سیستون خوردم.آیا این قرص سیستون مثل آنتی بیوتیک هست و نباید قبل از ازمایش کشت ادرار مصرف شود؟آیا ممکن هست به دلیل خواص انتی بیوتیکی قرص سیستون،جواب ازمایش منفی کاذب شود؟سپایگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ آذر ۱( 3 سال پیش)
      سلام خیر تاثیری روی ازمایش ندارد
  • تصویر کاربر شکیبا سه شنبه ۲۹ آذر ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 403 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر کرمی
    وقت بخیر

    بنده خانم و ۴۶ ساله هستم .بدلیل تکرار ادرار که شدید بود پزشک برای من سونوگرافی کلیه مثانه پر و خالی تجویز کردند.که انجام شد.
    در تفسیر سونوگرافی آمده که جدار مثانه ۹.۴ میلیمتر افزایش یافته و ترابکولیشن های ظریف دیده می شود.رزیجوی ادراری هم ۳۵۵ میلی لیتر می باشدضایعه پاتولوژیکی دیده نشد.
    فولنس خغیف در سیستم پیلوکالیسبل کلیه چپ مشهود است.سنگ و هیدرونفروز دیده نشد.
    اقای دکتر ببخشید ایا موارد بالا نگران کننده ست و باید پیگیری کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ آذر ۱( 3 سال پیش)
      سلام لز کی دچار تکرر شده اید ؟ باقی مانده ادراری بسیار زیاد است . باید یک نوار مثانه انجام دهید ببینیم علت چیست
    2. تصویر کاربر شکیبا سه شنبه ۲۹ آذر ۱( 3 سال پیش)
      حدود سه هفته هست که بشدت دچار تکرار ادرار شدم.گاهی در یکساعت بیش از ده بار برای تخلیه ادرار میرم
    3. تصویر کاربر شکیبا سه شنبه ۲۹ آذر ۱( 3 سال پیش)
      حدود سه هفته است که دچار این مشکل شدم و گاهی در عرض یکساعت شاید تا ده بار هم برای تخلیه ادرار باید یروم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ آذر ۱( 3 سال پیش)
      یک ازمایش ادرار و کشت ادرار حتما بدهید .
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیمان یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 619 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر و تبریک سال نو
    من 35 سال سن دارم و متاهل و دارای یک فرزاند هستم. برای افزایش تحرک اسپرم می توان از قرص Semenax استفاده کرد و آیا عوارضی ندارد و یا بهتر از اقرص گياهي افروديت استفاده کنم. تعداد اسپرم من 121 میلیون و میزان تحرک A اسپرم 49 است. ممنون میشوم راهنمایی کنید. (البته برای بچه دوم اقدام کردیم که الان 9 ماه هست که موفق نشدیم و البته در سونوگرافی از بیضه ها واریکوسل گرید یک برای بیضه سمت راست نشان داده است.)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      دارو اثر ندارد جهت معاینه تشریف بیورید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب