اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

شكستن سنگ حالب از طريق مجراي ادرار (TUL)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

انسداد لوله حالب و مجاری ادراری اگر درمان نشود باعث ایجاد تب و لرز و عفونت شدید کلیه و در نهایت از کار افتادگی کامل کلیه می شود. امروزه این سنگ ها را می توان از طریق روش TUL از راه مجرا،‌ بدون هیچگونه برشی بر شکم و بی هیچ دردی خارج نمود. در ادامه عمل tul را توضیح خواهیم داد.

قبل از عمل tul

متخصص بیهوشی قبل از عمل tul به بیمار مشاوره می دهد. آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب میبایست از چند روز قبل از عمل قطع شوند. بیمار باید صبح روز عمل ناشتا به بیمارستان مراجعه نماید ولی معمولاً روز قبل از عمل بستری شده و از شب قبل ناشتا بوده و سرم تزریقی و آنتی بیوتیک دریافت می کند.

برای عمل tul از روش بیحسی نخاعی استفاده می شود و در اغلب موارد نیاز به بیهوشی عمومی نیست.

عمل تی یو ال(TUL)

جراح به کمک وسیله ای بنام یورتروسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه و سپس لوله حالب شده و بعد از دیدن سنگ حالب  به کمک ابزار مخصوص سنگ را خرد نموده و در این مرحله در صورتی که امکان داشته باشد خرده های سنگ خارج شده و در غیر اینصورت بسته به نظر جراح ممکن است در داخل حالب لوله ای قرار داد شود که توسط یک سوند مثانه ثابت می گردد.

بعد از عمل tul چه اتفاقی میافتد؟

◾ در اغلب موارد سنگ حالب بیمار بطور کامل خارج شده و بیمار بعد از رفع بی حسی می تواند در همان روز مرخص شود.

◾ در مواردی که نیاز به گذاشتن لوله حالب وجود دارد حتماً بعد از چهار هفته برای خارج کردن آن به پزشک مراجعه کنید.

◾ معمولاً برای چند روز آنتی بیوتیک خوراکی و مسکن تجوبز می شود. به بیمار توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نماید.

◾ همچنین بیمار می بایست جهت کمک به دفع خرده سنگها فعالیت نموده و حتماً در یک ظرف ادرار نماید تا در صورت دفع سنگ آنها را جهت انجام آزمایش بدست آورد.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

 عوارض عمل tul چیست؟

✔️ ضربه به بافت بعلت کاربرد نادرست آندوسکوپ، گشادکننده یا غلاف در جراحی که میتواند به سوراخ شدن دیواره حالب منجر گردد.

✔️ جداشدگی بافت و یا مهاجرت جسم خارجی (بطور ‌مثال، سنگ) به دیواره حالب

✔️ قرار دادن هر گونه ابزاری با فشار، بخصوص در جوانان می‌تواند به آسیب‌دیدگی دیواره حالب منجر شود زیرا قطر لوله حالب آنها بسیار کم است.

درمورد علائم افتادن سنگ کلیه در مثانه بخوانید!

عمل تی یو ال

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌ های مجاری ادراری

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌های مجاری ادراری شامل موارد مختلفی است که می‌توانند احتمال تشکیل سنگ در کلیه، حالب، مثانه یا مجرای ادرار را افزایش دهند. این عوامل به سبک زندگی، رژیم غذایی، شرایط پزشکی و ژنتیک مربوط می‌شوند.

 ۱. کم‌آبی بدن (مهم‌ترین عامل)

نوشیدن کم آب باعث غلیظ شدن ادرار و افزایش احتمال رسوب مواد معدنی مانند کلسیم و اگزالات می‌شود.
زندگی در مناطق گرمسیری یا تعریق زیاد نیز باعث کم‌آبی و تشکیل سنگ می‌شود.

 ۲. رژیم غذایی نامناسب

مصرف زیاد پروتئین حیوانی (گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنیات زیاد) باعث افزایش اسید اوریک و تشکیل سنگ می‌شود. نمک زیاد جذب کلسیم را در کلیه‌ها افزایش داده و خطر سنگ‌سازی را بالا می‌برد. مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار و قهوه که دارای اسید فسفریک هستند، می‌تواند احتمال سنگ کلیه را افزایش دهد.

 ۳. عوامل ژنتیکی و خانوادگی

 اگر یکی از اعضای خانواده سابقه‌ی سنگ کلیه داشته باشد، احتمال ابتلا در دیگر افراد خانواده بیشتر است.

 ۴. بیماری‌های زمینه‌ای

  1. نقرس (افزایش اسید اوریک در خون)
  2. پرکاری پاراتیروئید (افزایش کلسیم در ادرار)
  3. عفونت‌های مزمن مجاری ادراری (باعث سنگ‌های عفونی می‌شود)
  4. بیماری‌های روده‌ای (مثل کرون و کولیت اولسراتیو که جذب مواد معدنی را تغییر می‌دهند)

 ۵. چاقی و کم‌تحرکی

  1. چاقی باعث افزایش دفع اگزالات و اسید اوریک شده و خطر تشکیل سنگ را بالا می‌برد.
  2. بی‌تحرکی طولانی‌مدت باعث کاهش دفع کلسیم از استخوان‌ها و افزایش آن در ادرار می‌شود.

 ۶. برخی داروها و مکمل‌ها

مصرف بیش از حد مکمل‌های کلسیم و ویتامین D می‌تواند باعث سنگ کلیه شود.
داروهای ادرارآور، ضدتشنج و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است سنگ‌سازی را تشدید کنند.

 ۷. نوع ادرار و شرایط مرتبط

ادرار اسیدی یا قلیایی بیش از حد می‌تواند تشکیل انواع خاصی از سنگ‌ها را تحریک کند.
احتباس ادرار یا تخلیه‌ی ناکامل مثانه می‌تواند باعث تشکیل سنگ مثانه شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.9/5 - (129 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر والا سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 568 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من پسری 34 ساله هستم زمانی که ادرار میکنم ادرارم تا زمانی که تمام بشه خوبه وپرفشارولی زمانی که میخوام ته ادرارای بعدیمو انجام بدم وجریان ادرارم ضعیف میشه مثل سوزن میشه  واز زیر قطره قطره میریزه ویا دوشاخه میشه، یخورده که زور میزنم وته ادرارم یخورده بیشتر میشه این دوشاخه شدن ازبین میره این مشکل زمانی بیشتر رخ میده که عذر میخوام دستشویی بزرگ دارم وادرار میکنم ،ته ادرارم دوباره نامنظم وکج ویا دوشاخه میشه  من سوزش ادرار ویا درد در شکم هم ندارم و همونطور که عرض کردم ادرارمم هم طبیعی و پرفشاره فقط ته ادرارم بعد از قطع شدن ادرار اولم اینطوریه خواستم بدونم داروی خاصی باید مصرف کنم که این دوشاخه شدن یا کج ونامنظم شدن ته ادرارم از بین بره درضمن من سونگرافی از کلیه ومثانه وپروستاتم انجام دادم حالب کلیه هام مشکلی نداشت مثانه ام مشکلی نداشت پروستاتم هم گفت 19 هستش وطبیعیه ممنون میشم راجع بهش توضیح بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      سلام اگر خیلی اذیت میکنه این مسئله شاید تنگی مجرا خفیفی باشه که نیاز به عکس مجرا جهت بررسی دارید در غیر این صورت به نظر نمیاد مشکل خاصی باشه دارویی هم نداره
  • تصویر کاربر اسماعیل یکشنبه ۲۱ اسفند ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام ودرود خدمت شما ،بنده زمانی که سرفه‌های شدید میکنم بالای مثانه سمت چپ بالا میاد و ورم میکنه مشکل از چی میتونه باشه سپاسگزارم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      سلام احتمال فتق مطرح است
  • تصویر کاربر برای جمعه ۱۹ اسفند ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 434 مشاهده پرسش
    خوردن این دارو برای تکرر ادرار آیا توهم زدایی بیشتر در بیمار پارکینسون میکند یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      چه دارویی ؟
    2. تصویر کاربر برای جمعه ۱۹ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      قرص ویسول
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      ممکنه با داروهای دیگر تداخل و بخصوص ایجاد خواب الودگی کند از عوارض شایع تر یبوست است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر اشکان پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من پسری 34 ساله هستم چند وقت قبل حدود سه ماه پیش بخاطر کم حجم شدم ادرارم به متخصص مراجعه کردم ازم سونوگرافی با مثانه پروخالی گرفتن که گفتن حالب کلیه هام سالم پروستاتم طبیعی با حجم 19 سی سی و سنگ واینا هم نداشتم البته کم حجم شدن ادرارم با نوشیدن مقدار زیاد آب تقریبا برطرف شده ولی یکماه پیش خود ارضایی داشتم که اینبار دچار سوزش درداخل لوله آلتم نزدیک به نوک آلتم ونزدیک ختنه گاه شدم که البته خفیفه ولی باعث تکرر ادرار میشه وهمش حس میکنم بعد ادرار یه ته ادرار دارم البته من الان نزدیک به 40 روزه که قرص سیپروترون استات ورق آبی 50 میل همراه با زینک ده میل برای ریزش موهام استفاده میکنم آیا امکان داره این سوزش بخاطر این قرص ها باشه البته دکتر من یه مشکل دیگه هم دارم من زمانی که ادرار میکنم تا زمانی که ادرارم تموم بشه طبیعی وتک شاخه ادرار میکنم ولی یه زمانی که ادرار میخواد تمومه بشه ادرارم کج یا نامنظم میشه یا وقتی میخوام ته ادراری بعدیمو تخلیه کنم ادرارم دوشاخه میشه البته این مشکل در زمان دستشویی بزرگ خودشو بیشتر نشون میده البته من شکمم یبوستی شده به خاطر مصرف ویتامینی که این چند وقته مصرف کردم که گاهی یخورده که زور میزنم درست میشه یا همون دوشاخه میمونه یا گاهی ته ادرارم کج یا نامنظم میشه یکبارهم که ادرارم دوشاخه شد یک شاخه اش به سمت خودم برگشت واقعا عصبیم کرده طوری که میخوام یه گلوله توسرم خالی کنم البته دکتر قبلی بهم گفته بود ممکنه عضلات لگن ومثانه ات ضعیف شده وباید فیزیوتراپی کنم ممکنه این دوشاخه شدن ته ادرار ونامنظمی ته ادرارم بخاطر ضعف عضلات لگنم باشه من گودی کمر هم دارم ممنون میشم راهنماییم کنید فقط تورو خدا دکتر اگر مشکلم بدون نوار عصب مثانه وسیستوسکپی کپی هم حل میشه راهنماییم کنید چون من توانایی هزینه اینها رو ندارم از طرفی هم ازشون وحشت دارم با تشکر وببخشید که متنم زیاد شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      سلام اگر قطر ادرار باریک هم شده و سوزش شدید هست عکس مجرا یعنی RUG انجام بشه در غیر این صورت هیچ اقدامی نمیخواد . فقط مایعات فراوان
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما . دو سه هفته ای هست که بعد از فوتبال هنگام دویدن زیر شکم درست زیر ناف و کشاله ران احساس درد میکنم و چند روز بعد دردش آروم تر میشه ولی کامل برطرف نمیشه . هیچگونه مشکل دیگه ای اععم از سوزش ادرار و اسهال و و مشکلات دیگه ندارم . موقع دراز کشیدن و از خواب بلند شدن در همان ناحیه کمی احساس درد دارم . دو هفته فوتبال نرفتم دردش خیلی کم شده بود به محض اینکه دوباره بازی کردم دردش زیاد شد . ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا عضلانی است. جهت اطمینان یک سونوگرافی هم بکنید جای نگرانی ندارد
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۱۶ اسفند ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 442 مشاهده پرسش
    اینجانب بیماری سرطان مثانه داشتم که جراحی رادیکال سیستوکتمی کردم ودر حال حاضر سوند ادرار بهم وصله سوالم اینه که من شش ماه قاضی برام حبس بریده آیا من بااین شرایط باید حبس مو بکشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      سلام بستگی به نوع عمل و وضعیت و سلامتی شما دارد . با مراجعه به پزشکی که عمل را انجام داده میتونید نامه بگیرید برای قوه قضاییه
  • تصویر کاربر کیارش۱ یکشنبه ۱۴ اسفند ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من هفته گذشته یه رابطه با یه دختر داشتم متاسفانه از کاندم استفاده نکردم بعد از گذشت ۲روز با سوزش ادرار و واژن مواجه شدم پس از گذشت ۴روز هنوز خوب نشدم اسهال وگاهی وقتا سر درد مضمن دارم میشه راه حلی بهم بگین تا ازین سوزش عالت و مقعد راحت بشم🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      سلام ۴ عدد قرص ازیترومایسین ۲۵۰ یا ۲ عدد ۵۰۰ رو با هم بخورید یک امپول سفتریاکسون ۵۰۰ هم نصفشو بزنید
  • تصویر کاربر ج شنبه ۱۳ اسفند ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 411 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .وقت بخیر .بنده ۵۶ سالمه.تو ازمایش ادار خون دیده شده blood+1 .rbc10-12.wbc1-2 قبلا نیز سابقه دفع سنگ کلیه داشتم .و الان هم شاهد دفع سنگ کلیه .و ریز سنگها هستم .تو سونوگرافی هم نوشته کلیه ها از نظر شکل واکو ژنیسته در حد نرمال هستن .در قسمت مثانه نیزاز نظر حد واندازه در حد نرمال هستن .ضخامت جداره
    مثانه مختصر افزایش و ترابکوله رویت گردیدpvr=10cc.پروستات هم مختصری بزرگتر و حجمی ۴۵ccدارد ..میخواستم نظر حضرت عالی رو در مورد خون در ادراربپرسم . که آیا تومورها اینکه سرطان می‌تواند باشد....در ضمن تکرار ادرار یا سوزش ...هیچ علائمی هم ندارد.بهداز چند روز ازمایش دادیم همراه با کشت ادرار ...که نمونه رو خدمتتون ارسال میکنم.که خون در ادرار منفی شکر خدا...سوالم در مورد فتق هستش که باید عمل بشه یا اینکه با دارو می‌شود درمان کرد. ...ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      سلام فتق با دارو بهبود نمی یابد و اگر بیرون زدگی دارید باید عمل بشه
  • تصویر کاربر ج چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 412 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر .من امروز رفتم دوباره ازمایش دادم ..همه چی سالم وطبیعی .حتی خون د ر ادرار هم نیست فقط. epcells30-35
    W.s.b10-12.چی میتونه باشه.ممنکنم. هستش.sG1.030.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      مشکلتان را کامل بفرمایید به سوالات قبلی دسترسی ندارم
    2. تصویر کاربر ج چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      سلام آقای دکتر .وقت بخیر .بنده ۵۶ سالمه.تو ازمایش ادار خون دیده شده blood+1 .rbc10-12.wbc1-2 قبلا نیز سابقه دفع سنگ کلیه داشتم .و الان هم شاهد دفع سنگ کلیه .و ریز سنگها هستم .تو سونوگرافی هم نوشته کلیه ها از نظر شکل واکو ژنیسته در حد نرمال هستن .در قسمت مثانه نیزاز نظر حد واندازه در حد نرمال هستن .ضخامت جداره
      مثانه مختصر افزایش و ترابکوله رویت گردیدpvr=10cc.پروستات هم مختصری بزرگتر و حجمی ۴۵ccدارد ..میخواستم نظر حضرت عالی رو در مورد خون در ادراربپرسم . که آیا تومورها اینکه سرطان می‌تواند باشد....در ضمن تکرار ادرار یا سوزش ...هیچ علائمی هم ندارد
    3. تصویر کاربر ج چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      سلام آقای دکتر .وقت بخیر .بنده ۵۶ سالمه.تو ازمایش ادار خون دیده شده blood+1 .rbc10-12.wbc1-2 قبلا نیز سابقه دفع سنگ کلیه داشتم .و الان هم شاهد دفع سنگ کلیه .و ریز سنگها هستم .تو سونوگرافی هم نوشته کلیه ها از نظر شکل واکو ژنیسته در حد نرمال هستن .در قسمت مثانه نیزاز نظر حد واندازه در حد نرمال هستن .ضخامت جداره
      مثانه مختصر افزایش و ترابکوله رویت گردیدpvr=10cc.پروستات هم مختصری بزرگتر و حجمی ۴۵ccدارد ..میخواستم نظر حضرت عالی رو در مورد خون در ادراربپرسم . که آیا تومورها اینکه سرطان می‌تواند باشد....در ضمن تکرار ادرار یا سوزش ...هیچ علائمی هم ندارد دیروز هم این جواب ارامایش بوده .
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      میتونه در زمینه سنگ بوده باشد . اگر تکرار شد حتما سیستوسکوپی انجام شود .
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۹ اسفند ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 471 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من ۴۰ سال دارم و بیش از ۱۸ سال هست که سنگ کلیه (فقط چپ) دفع میکنم و همیشه هم به صورت سنگ ریزه هست و خیلی درد نداره در سونوگرافی و سیتی اسکن هم همیشه نشون میده توی کلیه چپم یک مقدار سنگ ریزه کنار هم جمع شدن که نهایتا جمع همشون ۲۰‌میلیمتر میشه. مشکلی که چند ساله پیدا کردم و هِی داره بدتر میشه اینه که حجم ادرار داخل مثانه ام زیاد میمونه. چند سال پیش از حدود ۱۰۰ سی سی شروع شد و الان نزدیک ۶۰۰ سی سی میمونه. همیشه احساس ادرار دارم ولی وقتی میرم سرویس خیلی کم و با زور زدن میاد بیرون هم که میام بعد چند دقیقه احساس میکنم دارم و قطره قطره میریزه روی لباس زیرم. عکس مجرا گرفتم مشکل تنگی ندارم ضمن اینکه یکی دوبار خیلی فشار روم بود سوند فولی نصب کردم خیلی روان و بدون گیر میرفت داخل مجرا . پروستاتم هم حدود ۲۵ هست . دارو بهم تامسولوسیون و باکلوفن دادن هیچ اثری نداشت .البته باکلوفن رو چون خیلی تپش قلب میگرفتم و حالم بد میشد بعد چند روز قطع کردم. خودم فکر میکنم اون دریچه ای که جلوی ادرار رو میگیره (فکر کنم اسفنکتر میگن بهش) خوب باز نمیشه یا شاید زود بسته میشه چون همیشه یک‌مقدار میاد و زود بند میاد و بعد با زور زدن یک مقدار کم دیگه میاد یا وقتی حالت نیمه ایستاده میگیرم به خودم انگار یک شوک بهش وارد میشه بلافاصله یک مقدار میاد و باز قطع میشه . ضمنا خیلی هم زود انزالی پیدا کردم طوری که بلافاصله بعد شروع منی از من خارج میشه که البته مقدارش هم خیلی کم هست . لطفا کمک کنین آقای دکتر خیلی پیش پزشک رفتم ولی فایده نداشته .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ اسفند ۱( 3 سال پیش)
      سلام با توجه به باقی مانده بالای ادرار باید نوار مثانه انجام شود .
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیمان یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 619 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر و تبریک سال نو
    من 35 سال سن دارم و متاهل و دارای یک فرزاند هستم. برای افزایش تحرک اسپرم می توان از قرص Semenax استفاده کرد و آیا عوارضی ندارد و یا بهتر از اقرص گياهي افروديت استفاده کنم. تعداد اسپرم من 121 میلیون و میزان تحرک A اسپرم 49 است. ممنون میشوم راهنمایی کنید. (البته برای بچه دوم اقدام کردیم که الان 9 ماه هست که موفق نشدیم و البته در سونوگرافی از بیضه ها واریکوسل گرید یک برای بیضه سمت راست نشان داده است.)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      دارو اثر ندارد جهت معاینه تشریف بیورید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب