اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

شكستن سنگ حالب از طريق مجراي ادرار (TUL)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

انسداد لوله حالب و مجاری ادراری اگر درمان نشود باعث ایجاد تب و لرز و عفونت شدید کلیه و در نهایت از کار افتادگی کامل کلیه می شود. امروزه این سنگ ها را می توان از طریق روش TUL از راه مجرا،‌ بدون هیچگونه برشی بر شکم و بی هیچ دردی خارج نمود. در ادامه عمل tul را توضیح خواهیم داد.

قبل از عمل tul

متخصص بیهوشی قبل از عمل tul به بیمار مشاوره می دهد. آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب میبایست از چند روز قبل از عمل قطع شوند. بیمار باید صبح روز عمل ناشتا به بیمارستان مراجعه نماید ولی معمولاً روز قبل از عمل بستری شده و از شب قبل ناشتا بوده و سرم تزریقی و آنتی بیوتیک دریافت می کند.

برای عمل tul از روش بیحسی نخاعی استفاده می شود و در اغلب موارد نیاز به بیهوشی عمومی نیست.

عمل تی یو ال(TUL)

جراح به کمک وسیله ای بنام یورتروسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه و سپس لوله حالب شده و بعد از دیدن سنگ حالب  به کمک ابزار مخصوص سنگ را خرد نموده و در این مرحله در صورتی که امکان داشته باشد خرده های سنگ خارج شده و در غیر اینصورت بسته به نظر جراح ممکن است در داخل حالب لوله ای قرار داد شود که توسط یک سوند مثانه ثابت می گردد.

بعد از عمل tul چه اتفاقی میافتد؟

◾ در اغلب موارد سنگ حالب بیمار بطور کامل خارج شده و بیمار بعد از رفع بی حسی می تواند در همان روز مرخص شود.

◾ در مواردی که نیاز به گذاشتن لوله حالب وجود دارد حتماً بعد از چهار هفته برای خارج کردن آن به پزشک مراجعه کنید.

◾ معمولاً برای چند روز آنتی بیوتیک خوراکی و مسکن تجوبز می شود. به بیمار توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نماید.

◾ همچنین بیمار می بایست جهت کمک به دفع خرده سنگها فعالیت نموده و حتماً در یک ظرف ادرار نماید تا در صورت دفع سنگ آنها را جهت انجام آزمایش بدست آورد.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

 عوارض عمل tul چیست؟

✔️ ضربه به بافت بعلت کاربرد نادرست آندوسکوپ، گشادکننده یا غلاف در جراحی که میتواند به سوراخ شدن دیواره حالب منجر گردد.

✔️ جداشدگی بافت و یا مهاجرت جسم خارجی (بطور ‌مثال، سنگ) به دیواره حالب

✔️ قرار دادن هر گونه ابزاری با فشار، بخصوص در جوانان می‌تواند به آسیب‌دیدگی دیواره حالب منجر شود زیرا قطر لوله حالب آنها بسیار کم است.

درمورد علائم افتادن سنگ کلیه در مثانه بخوانید!

عمل تی یو ال

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌ های مجاری ادراری

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ‌های مجاری ادراری شامل موارد مختلفی است که می‌توانند احتمال تشکیل سنگ در کلیه، حالب، مثانه یا مجرای ادرار را افزایش دهند. این عوامل به سبک زندگی، رژیم غذایی، شرایط پزشکی و ژنتیک مربوط می‌شوند.

 ۱. کم‌آبی بدن (مهم‌ترین عامل)

نوشیدن کم آب باعث غلیظ شدن ادرار و افزایش احتمال رسوب مواد معدنی مانند کلسیم و اگزالات می‌شود.
زندگی در مناطق گرمسیری یا تعریق زیاد نیز باعث کم‌آبی و تشکیل سنگ می‌شود.

 ۲. رژیم غذایی نامناسب

مصرف زیاد پروتئین حیوانی (گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنیات زیاد) باعث افزایش اسید اوریک و تشکیل سنگ می‌شود. نمک زیاد جذب کلسیم را در کلیه‌ها افزایش داده و خطر سنگ‌سازی را بالا می‌برد. مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار و قهوه که دارای اسید فسفریک هستند، می‌تواند احتمال سنگ کلیه را افزایش دهد.

 ۳. عوامل ژنتیکی و خانوادگی

 اگر یکی از اعضای خانواده سابقه‌ی سنگ کلیه داشته باشد، احتمال ابتلا در دیگر افراد خانواده بیشتر است.

 ۴. بیماری‌های زمینه‌ای

  1. نقرس (افزایش اسید اوریک در خون)
  2. پرکاری پاراتیروئید (افزایش کلسیم در ادرار)
  3. عفونت‌های مزمن مجاری ادراری (باعث سنگ‌های عفونی می‌شود)
  4. بیماری‌های روده‌ای (مثل کرون و کولیت اولسراتیو که جذب مواد معدنی را تغییر می‌دهند)

 ۵. چاقی و کم‌تحرکی

  1. چاقی باعث افزایش دفع اگزالات و اسید اوریک شده و خطر تشکیل سنگ را بالا می‌برد.
  2. بی‌تحرکی طولانی‌مدت باعث کاهش دفع کلسیم از استخوان‌ها و افزایش آن در ادرار می‌شود.

 ۶. برخی داروها و مکمل‌ها

مصرف بیش از حد مکمل‌های کلسیم و ویتامین D می‌تواند باعث سنگ کلیه شود.
داروهای ادرارآور، ضدتشنج و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است سنگ‌سازی را تشدید کنند.

 ۷. نوع ادرار و شرایط مرتبط

ادرار اسیدی یا قلیایی بیش از حد می‌تواند تشکیل انواع خاصی از سنگ‌ها را تحریک کند.
احتباس ادرار یا تخلیه‌ی ناکامل مثانه می‌تواند باعث تشکیل سنگ مثانه شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.9/5 - (129 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۱۶ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 412 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب .
    جناب دکتر . بنده دوروز پیش قرص اریکتو اصتفاده کردم و از فردای اون روز دچار عدم تخلیه ادرار شدم. البته یه دوهفته ای پیشتر دچار عدم متفوع ب دلید یبوست هم بودم. .فشارزیادی رو دارم تحمل میکنم که گاهی درد ب سمت کلیه سمت راستم میزنه. ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      سلام چند سالتون هست ؟ سونوگرافی شده اید ؟
    2. تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۱۵ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      42سالمه. خیر سونوگرافی نشدم.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      سونوگرافی کلیه ها و مجاری شوید . مشکل اصلی بیوست است حتما به متخصص گوارش مراجعه کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۶ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر.بنده ۳۲ سالمه.یکبار یبوست سنگین شدم حدودا ۲۴ ساعت نه میتونستم مدفوع کنم نه ادرار.اما ادرار خیلی فشار میاورد به صورتی که داخل سرویس خودمو به سمت عقب قوس میکردم نشسته تا بتونم چند قطره خالی کنم.بعد از اینکه یبوست خوب شد ادرار هم خالی شد اما بعد از اون ادرار احساس میکنم تخلیه کامل نمیشه تکرر ادرار گرفتم شاید حدودا بعضی اوقات برا تخلیه کامل یک ساعت هم تو سرویس بشینم پاهام خاب میره.سونو انجام دادم دکترا میگن مشکلی نداری هم مثانه هم پروستات هم کلیه سالمه.واقعا دارم از این وضعیت اذیت میشم.حتی یکبار میل زدم حدودا دوهفته خوب بود اما دوباره به حالت قبل برگشت.اقا دکتر دستور میفرمایید چکار کنیم؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      سلام اگر تنگی مجرا مطرح بوده یک عکس رنگی مجرا RUG انجام بشه
  • تصویر کاربر جابر دوشنبه ۱۵ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 383 مشاهده پرسش
    سلام من مردی ۳۹ساله متاهل که از سال ۹۷ تا حالا دچار تکرر ادرار شدم دکتر نگاه به مثانه کرد گفت سیستیت بینابین داری بعد برام امی تریپلی .تامسولین .وزیکر .ویسول .اکسی بوتین و انتی بیوتیک .... تجویز کرد،فقط در زمان مصرف دارو تکرر و درد کم میشود بعد از قطع تکرر افزایش پیدا میکنه . و بعد از رابطه کمی درد دارم و تکرر بیشتر میشه، بخدا دکتر خسته شدم شب خواب ندارم ،افکار خودکشی فعال شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      سلام این شرایط در افراد استرسی بیشتر دیده میشه . داروهارو نباید کنار بزارید . وقتی به دارو جواب داده ادامه دهید
  • تصویر کاربر یحیی یکشنبه ۱۴ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 407 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر الان ۱۰ روزه که قرص وزیکر به سفارش شما دارم مصرف میکنم ولی هنوز احساس ادرار دارم سر سه یا چهار ساعت یا شایدم بیشتر باید برم دسشویی و جدیدا دو سه روزه احساس میکنم زیاد تشنه میشم ۲۳ سالمه نمیدونم از گرمای جنوب هست یا خدایی نکرده دیابته تشخیص شما چیه آیا دوز قرص وزیکر رو افزایش ندم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      خیر فعلا به دوز دست نزنید . بخاطر وضعیت اب و هوا و مصرف مایعات است . هر ۴ ساعت که خوبه
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۴ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    خانم ۳۲ ساله هستم بدون بیماری خاص، حدود چند ماهی هست که احساس میکنم ادرارم با فشار کم و کامل تخلیه نمیشه و گاهی حس میکنم اواخر ادرار یهو قطع میشه ادرارم البته وقتی اب خیلی زیاد بخورم و‌مثانه پر‌باشه فشار ادرارم خوبه و رنگش روشنه ولی اب کم بخورم رنگ ادرام خیلی کدر و با فشار کم میشه، بعد از ادرار بعضی مواقع سوزش دارم ولی در حین ادرار سوزشی احساس نمیکنم، شب‌ها گاهی اوقات قبل خواب چندین مرتبه باید برم دسشویی جوری که احساس میکنم دارم میترکم و یه فشار زیادی رو مثانه دارم ولی فقط در حد خیلی کم ادرار میکنم و باید بشینم چندین یه رب تا کم کم تخلیه بشم ولی وقتی بخوابم دیگه تا صبح بیدارم نمیکنه، بی اختیاری ادرار اصلا ندارم، صبح‌هام فشار ادرار کمه و بعدش بعضی وقتا احساس سوزش میکنم، چند وقتی هست پشتم گاهی بالاتر کمر و گاهی پایینتر از کمر درد دارم، درد شدیدی نیست، تو بعضی حالتا بدتر میشه یا وقتی نفس عمیق میکشم، حتی صبح‌ها که از خواب پا میشم درد رو دارم، و یه احساس ناراحتی در مجاری و واژنم که میگیره توی کشاله ران و پاهام، این مشکل تو یک چند‌سال اخیر یکی دوبار اتفاق افتاد و خودش کاملا خوب شد ولی ایندفعه بیش از یک ماهه مونده، انتی بیوتیک و داروی باکلوفن و تامسولوسین مصرف کردم که خیلی موثر نبودند
    سونو و ازمایش ادرار و نوار مثانه براتون ضمیمه کردم ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      سلام ازمایشات رویت شد . بهتر است یکبار مجرا با با دستگاه سیستوسکوپ بررسی شود . در صورت تنگی خفیف گشاد شود
    2. تصویر کاربر مریم شنبه ۱۳ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      من خیلی نگران عوارض انجام این کار هستم چون خوندم خودش باعث مشکلات ثانویه میشه، اگر مشکل تنگی باشه نباید همیشه این مشکل وجود داشته باشه؟ من یه روزایی اگر مخصوصا مایعات زیاد بخورم ادرارم با فشار زیاد هست، البته سال‌هاست من مواقعی که رابطه دارم و تحریک میشم یا ارضا میشم هم تا یکساعت اصلا نمیتونم ادرار کنم و انگار خیلی انقباضات شدیدی احساس میکنم،
      انجام سیستسکوپی تحت بیهوشی از نظر شما ضروری هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      خیر روش تشخیصی است اما اگر با مصرف مایعات فراوان اوضاع خوب میشه دست بهش نزنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۲ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی من شهرستان زندگی میکنم پسرم ۱۱ سالشه چند روز پیش ادرارش پر از خون بود رفتیم بیمارستان بعد از آزمایشات و سنوگرافی گفتن مثانش جدارش ذخیمشده و حالت ارتجاییشو نداره و ادرارو نمیتونه تو خودش جابده برگشتش میده به کلیه ها میگن باید عمل بشه ولی برا اطمینان بیشترو دلیل بیماریش قراره عکس رنگی بگیرن خاستم بدونم هیچ راهی به جز عمل نداره ؟ یا امکان داره تشخیصشون اشتباه شده باشه ممنون میشم جواب بدید خیلی نگرانشیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      سلام برای کلیه ها که عکس رنگی درست هست باید انجام بشه . باید سونوگرافی رو ببینم ولی اگر مثانه کوچک هست حتما باید عمل بشه
  • تصویر کاربر سعیده جمعه ۱۲ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 410 مشاهده پرسش
    خانم ۳۲ ساله، حدود ۳ ماه هست احساس میکنم ادرارم با فشار قبل نیست، شب‌ها احساس فشار در مثانه دارم درحالی که وقتی میرم فقط یه کم ادرار دارم و بعد از ادرار احساس سوزش شدید در مجرا دارم، چندین بار ازمایش ادرار دادم که هیچ عفونت یا مورد دیگه‌ای نداشتم، سونو هم کاملا سالم و باقی مانده هم ۵ سی سی داشتم ولی اواخر ادرار قطع میشه و باید چند دقیقه بشینم تا ذره ذره ادرار کامل تخلیه بشه با نفس عمیق کشیدن
    1. تصویر کاربر سعیده جمعه ۱۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      اضافه کنم که من انتی بیوتیک سیپروفلوکساسین و نیتروفئوتادین و قرص باکلوفن و تامسولوسین و‌فنوزوپریدین رو مصرف کردم که خیلی هیچکدوم موثر نبودند
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      قبلا اصلا مشکل نداشتید ؟ داروی خاصی مصرف نمیکنید ؟ بیماری خاصی ندارید ؟
    3. تصویر کاربر سعیده جمعه ۱۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      خیر قبلا هیچ مشکلی نداشتم، فقط چند سال پیش که ازدواج کرده بودم دو هفته این مشکل برام پیش اومدم و خودش کاملا برطرف شد، داروی خاصی مصرف نمیکنم فقط همینا که گفتم باکلوفن، تامسولوسین اینارو این سه ماه خوردم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      بهتره یک نوار مثانه انجام بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    سلام چندروز مسموم غذایی بالاشدم بعدش مراجعه به پزشک کردم بهترکه شدم دیدم روی کلاهک تناسلیم یدونه آبله آب دار بود دوباره یدونه دیگه زد پماد زدم دوباره تبدیل به زخم شد الان یه روز خوب میشه یروز دوباره همنطوری که حتی زخم شده خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      عکس بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۱۹ سالمه و ۲ سال ازدواج کردم و از خیلی وقته همیشه درد زیر شکم دارم اونم گاهی و خیلی خیلی خفیفه ولی هر روز در حدود ده دقه یا یک ساعت همیسه درد میگیره و بعد اروم میسه تا امسال دیگ ازمایس دادم گفتن خون تو ادرارته و سونو بده سونو دادم و گفتن سنگ ۲ میلی داری و بازم ازمایش ادرار دادم پروتئین و هموگلوبین دفع میکردیم rbc هم بین ۲۲ تا ۲۰ بود پیش متخصص کلیه و مجاری رفتم و بهم گفتن ک این دردا برا خانما چون پریود میشن طبیعیه و هیچ مشکلی نداری سونو هم بقیش اوکی بود اقای دکتر پس این درد مال چیه ؟!و اینکه من تکرار ادرارم دارم بعضی وقتا ده دقه ای یبار میرم دسشویی قبلا با مترونبدازول بهتر شدم ولی الان ۳ هفتس بدتر شدم همش حس میکنم مثانم پره وقتی میرم مسافرت یا بیرون ۱ رورم بمونم تکرار ادرار نمیگیرن ولی ب محض اینکه تو خونخ باشم تکرار تند تند میگیرم ب دکترمم گفتم ایشون فرمودن ک عفونت چون نداری ب مرور خوب میشه مترونیدازول هم مصرف میکنم مترونیدازول ۵۰۰ و اینکه وقتی ادرار میگیرم زیر نافم درد میگیره و بعد ادرارم تا چن دقه درد میگیره زیر نافم ولی خب من حتی عفونتم ندارم دکتر گف طبیعیه میخاستم بدونم نظر شما چبه ی نظر جامع بم بدین ن اینکه بگین ازمایش و اینا بدم چون دکترم بهم گفتن نیاز حتی ب سونوی محدد نی و هیچ ازمایشی پیشنهاد ندادن گفتن ک طبیعیه عکس ازمایشامم میزارم براتون

    قرص سیتون ۲۰ عدد بهم دادن با ویتامین b6
    شما نظرتون چیه برای تکرار ادرار چی بگیرم؟
    ببخشید بابت طولانی بودن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      درد بخاطر مسائل زنان و پریود است . برای تکرر ادرار وزیکر ۱۰ روزی یک عدد بخورید . در افراد استرسی و وسواسی تکرر ادرار مشهود است . ازمایش ادراری که خون داره باید تکرار بشه اما الان نه حدود ۳ ماه دیگر ازمایش را تکرار کنید اگر باز هم بود یک نوبت باید سیستوسکوپی بشوید و داخل مثانه رویت بشه
    2. تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      دکتر دوتا ازمایش دادم قبلا خب در اختلاف ی ماه اولیش ک الان براتوت میفرستم blood زوده بود کمی
      بعد یماه بعد ک ازمایش دادم blood زده بود منفی ولی rbc زده بود بین ۲۰ تا ۲۲ و هموگلوبینم زده بود مثبت ۲ ایتا ک نشون دادم گفتن ک شاید بخاطر اینکه ک سنگت اومده تو مثانه
      دکتر ممکنه سرطان یا توده باشع تو مثانم؟؟؟
      سونو اولو براتون ارسال کردم نگران کنندس از دیشب تا الان دکتر ده دقه ای یبار یا نیم ساعت یبار دارم از خاب بیدار میشم خسته شدم دیگ
    3. تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      دکترم درد شکمم هم همیشس ولی خفیف ممکنه مشکل خاصی داشته باشم؟؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      در سونوگرافی توده واضح ندیده پس احتمال کم است . احتمالا rbc در زمینه شن ریزه بوده . ازمایش برای ۳ ماه بعد تکرار بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر تسمال سه شنبه ۹ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 385 مشاهده پرسش
    سلام.جراحی پروستات کردم ولی همچنان ادرار تخلیه نمیشه.جهت درمان راهنمایی کنید.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      سلام کجا عمل کردید ؟ باز یا لیزری ؟ الان سوند دارید ؟
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر پیمان یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 619 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر و تبریک سال نو
    من 35 سال سن دارم و متاهل و دارای یک فرزاند هستم. برای افزایش تحرک اسپرم می توان از قرص Semenax استفاده کرد و آیا عوارضی ندارد و یا بهتر از اقرص گياهي افروديت استفاده کنم. تعداد اسپرم من 121 میلیون و میزان تحرک A اسپرم 49 است. ممنون میشوم راهنمایی کنید. (البته برای بچه دوم اقدام کردیم که الان 9 ماه هست که موفق نشدیم و البته در سونوگرافی از بیضه ها واریکوسل گرید یک برای بیضه سمت راست نشان داده است.)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      دارو اثر ندارد جهت معاینه تشریف بیورید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب