اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

متاستاز سرطان پروستات چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بر غده ی پروستات که مسئول ایجاد مایع  منی است، تأثیر می گذارد. پروستات در زیر مثانه قرار دارد. در این مقاله به بررسی سرطان پروستات بدخیم و روش های درمانی آن میپردازیم.

مردان با افزایش سن، در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار میگیرند. با توجه به آمار موسسه ملی سرطان، حدود 20 درصد از مردان، سرطان پروستات را در طول عمر خود تجربه خواهند کرد.

پزشکان، بسیاری از سرطانهای پروستات را، در مراحل اولیه بیماری تشخیص می دهند، اما سرطان پروستات می تواند پیشرفت کند. زمانی به آن پیشرفته یا بدخیم می گوییم که به قسمت های دیگر بدن گسترش یافته باشد. ( متاستاز )

چگونه سرطان پروستات رخ می دهد؟

سرطان پروستات هنگامی رخ می دهد که سلول های پروستات جهش پیدا کرده و شروع به رشد غیرطبیعی کنند. آن ها با سرعت کنترل نشده تقسیم می شوند. در برخی موارد، سلول ها می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. سلول های سرطانی می توانند از طریق بافت، خون یا سیستم لنفاوی گسترش پیدا کنند.

پس از اینکه یک پزشک سرطان پروستات را تشخیص داد، آزمایش هایی درخواست می دهد تا ببیند آیا سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یافته است یا اینکه سرطان چه میزان از بدن را تحت تاثیر قرار داده است. پزشکان سرطان پروستات را از مرحله ی یک تا چهار طبقه بندی می کنند. مرحله ی چهار پیشرفته ترین شکل سرطان و موضوع این مقاله است.

 

 

سرطان پروستات مرحله ی چهار، سرطان پروستات بدخیم است که به گره های لنفاوی لگن گسترش یافته یا حالب ها را مسدود کرده است. حالب ها  لوله هایی هستند که کلیه ها را به مثانه وصل می کنند.

پزشک هر سلول سرطانی بدن را آزمایش میکند تا تعیین کند که آیا سلول های اضافی از پروستات به آن ناحیه گسترش پیدا کرده اند یا خیر. حتی اگر سرطان در استخوان تشخیص داده شود.

انواع سرطان پروستات بدخیم

دو نوع سرطان پروستات مرحله ی چهار وجود دارد:

مرحله ی چهار D1

در این نوع، سرطان پروستات به لگن، گره های لنفاوی یا ارگان های اطراف گسترش یافته است. با این حال، سرطان هنوز به مناطق دورتر گسترش نیافته است.

مرحله ی چهار D2

در این نوع، سرطان به اندام های دورتر مانند ستون فقرات، لگن، دنده ها و دیگر استخوان ها گسترش یافته است. متاسفانه درمان این مرحله از سرطان پروستات بسیار سخت است، اما قابل درمان است.

عوامل خطر

با توجه به آمار بنیاد سرطان پروستات، یکی از شاخص ترین عوامل سرطان پروستات سن است. حدود 65% از سرطان های پروستات، در مردان بالای 65 سال تشخیص داده می شوند.

دیگر عوامل خطر برای سرطان پروستات عبارتند از:

سابقه ی خانوادگی

مردان دارای پدر یا برادر مبتلا به سرطان پروستات، دو برابر سایر افراد، در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

نژاد

مردان آفریقایی _آمریکایی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

محققان همچنین در حال بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. رژیم های کم سبزیجات و یا با کلسیم بالا، با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی ارتباط دارند.

چگونه سرطان پروستات گسترش می یابد؟

سلول های سرطانی می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. اگر این اتفاق رخ دهد، پزشکان می گویند: سرطان متاستاز داده است.

مناطقی از بدن که امکان گسترش سرطان پروستات در آنها وجود دارد، عبارتند از:

✔ استخوان

✔ مغز

✔ کبد

✔ ریه

✔ گره های لنفاوی، معمولا در اطراف لگن

علائم سرطان پروستات

از آنجا که پروستات بسیار نزدیک به محل خروج ادرار از بدن است، بسیاری از علائم سرطان پروستات بر روند ادراری تأثیر می گذارند. نمونه هایی از این علائم عبارتند از:

✅ درد کمر یا لگن

خون در ادرار یا مایع منی

✅ سوزش یا درد بعد از ادرار کردن

✅ اشکال در تخلیه ی کامل مثانه

✅ اشکال در شروع جریان ادراری

✅ فوریت در ادرار کردن به صورت ناگهانی

✅ جریان ضعیف ادرار

درمان سرطان پروستات بدخیم

درمان سرطان پیشرفته پروستات اغلب بر کاهش یا توقف گسترش سلول های سرطانی تمرکز می کند. معمولا با گذشت زمان مرد مبتلا به سرطان پروستات بدخیم ، تحت درمان هایی مانند برداشت پروستات، اشعه درمانی یا شیمی درمانی برای کشتن سلول های سرطانی قرار می گیرد. اگر این درمانها، پیشرفت سرطان پروستات را متوقف نکنند، ممکن است از روش های دیگر استفاده شود.

پزشکان در دانشگاه مکزیک معتقد هستند، که درمان هورمونی درمان استاندارد برای سرطان متاستاتیک پروستات است. با این وجود، درمان های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است پزشک از آنها استفاده کند.

درمان های هورمونی

با متوقف کردن هورمون هایی که می توانند به رشد سرطان کمک کنند، درمان های هورمونی اغلب می توانند، جلوی گسترش سرطان پروستات را بگیرند. این درمان به همراه شیمی درمانی، پس از عمل جراحی خارج کردن بیضه ها، برای کاهش تولید هورمون به پروستات ممکن است، تجویز شود.

درمان دارویی پروستات

بعضی از داروهای هورمونی که پزشک برای سرطان پروستات بدخیم تجویز می کند، عبارتند از:

1- آبیراترون: این دارو اغلب با پردنیزون تجویز می شود. نشان داده شده است که این دارو پیشرفت درد را کاهش داده و باعث افزایش کیفیت زندگی می شود.

2- اِنزالوتامید: این دارو می تواند خطر ابتلا به سرطان را بدون عوارض ناخواسته ی شیمی درمانی، از جمله تهوع و ریزش مو، کاهش دهد.

سایر گزینه های درمان

علاوه بر درمان های هورمونی، پزشک ممکن است درمان های دیگری را برای کاهش متاستاز سرطان پروستات تجویز کند. از جمله این درمانها:

شیمی درمانی

شیمی درمانی شامل مصرف داروهایی است که به سرعت سلول های در حال تقسیم را می کشند. نمونه هایی از داروهای شیمی درمانی که برای درمان سرطان پیشرفته پروستات مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

☑ میتوکسانترون

☑ دوستاکسل

☑ پاکلیتاکسل

☑ استراموستین

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی باعث می شود سلول های سیستم ایمنی بدن بسیار قویتر و موثرتر با سرطان مبارزه کنند. نمونه هایی از درمان های بیولوژیک عبارتند از:

☑ تجویز عوامل تحریک کننده کولونی

☑ اینترفرون

☑ اینترلوکین یا آنتی بادی های مونوکلونال

تشخیص بزرگی پروستات

داروهای مورد استفاده برای درمان متاستاز استخوان

اگر سرطان به استخوان گسترش پیدا کند، پزشکان می توانند چندین دارو تجویز کنند تا شکستگی و درد استخوان ها کاهش یابد. نمونه هایی از داروهایی که برای درمان درد استخوان استفاده می شود، عبارتند از:

☑ دنوسوماب

☑ زوفیگو

☑ زولدرونیک

در حال حاضر محققان در حال آزمایشات بسیاری برای کشف درمان های جدید برای سرطان پروستات، هستند.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.9/5 - (33 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر ندا شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 410 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خواهرم از شهریور ماه حالت تهوع و استفراغ داشت کلی هم دکتر گوارش رفته و هربار با با یه سری سرم چند روزی بهتر شده ولی دوباره برگشته اون حالت که بعد از کلی ازمایشات و سونو گفتن که میکروب معده س.و توی ازمایش ادرارش هم مشکلی نبوده.تا اینکه چند روز پیش تست کرونا دادیم وگفتن مثبته بعد از اون به یه دکتر عفونی مراجعه شد که ازمایش ادرار نوشت براش که متوجه کراتینیت بالا شدن یهویی و دستور بستری دادن.دیروز ۱۶ اذر دیالیز انجام دادن .امروز اطلاع دادن که اثر نداشته و امروز نوبت دوم دیالیز انجام شده.و یه امپولی هم با رضایت خانواده قراره تزریق کنن .و گفتن این راه حل اخره .میشه نظرتون رو بگید واقعا نگرانیم
    1. تصویر کاربر ندا چهارشنبه ۱۷ آذر ۰( 4 سال پیش)
      ï
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      باید علت افزایش Cr بررسی بشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      سونوگرافی کلیه ها و مثانه و مجاری ادراری باید انجام بدید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 425 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عزیز
    بنده از دوستداران قرآنی شما هستم و دانشجوی دکتری در تهران هستم هنگام مجامعت با همسر خودم در نعوظ مشکلی ندارم ولی در مجامعت با زن صیغه ای ام که زمان کمتری در اختیار دارم با این مشکل مواجه می شوم شما چه راه حل کم عارضه ای را پیشنهاد می کنید ضمنا اینجانب 47 ساله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      به علت استرس رخ میده و طبیعی هست
  • تصویر کاربر میلاد شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 407 مشاهده پرسش
    سلام دکتر‌جان.لطفا کمکم کنید..ببخشید یکم زیاده لطفا کامل بتونید همش واجب بود مجبور بودم بنویسم ببخشیدبازم. جوانی ۳۰ ساله ام متاهل. سیستوسکپی کردم ۵ ماه‌پیش دکتر‌گفت التهاب مجرا و مثانه و تنگی‌مجرای خلفی داری. و گفت سوند نلاتون بزن . سوند را زدم وضعیت ادرارم خیلی بهتر شده‌ چون تا قبل از اون اصلا نمیتونستم بخابم دائم ادرار داخل مثانه و مجرا بود و احساس سوز داشتم.  اما هنوز هم کامل تخلیه نمیشم ۷۰ درصد ادرار راحت میاد . ۱۰-۱۵ درصد بعد از ۱۰ ثانیه  مکس میاد اخراش یکم قطره ای میشه و  بقیش هم‌نمیاد. برا همین احساس ادرار دارم و باز سر ۱ ساعت هم باید برم دستشویی. ولی ادرارم رو میتونم نگه دارم‌مشکلی ندارم. یه وقتایی فشار ادرارم کمه. وقتایی ک ادرار داره به زور میاد اگه زوور بزنم خیلی بیشتر و بهتر تخلیه میشه ولی اگه ولش کنم میمونه داخل  مثانه و باز باید چند دقیقه بعد برم که یکم ادرار بیشتر بشه و راحت تخلیه میشم.  ۹۰ درصد اوقات وقتی اب گرم میگیرم رو مجرا خیلی راحت ترو بهتر ادرارم میاد. بعد کلا ایستاده هم ادرارم بهتر میاد و بیشتر تخلیه میشه .درکل خیلی وقتا ادرارم ۷.۸ ثانیه دیر میاد.دکترجان نسبت به یه سری غذاها واکنش نشون میده بدنم هم سوز داخل مثانم بیشتر میشه هم تکررم. و اینکه جدیدا دوماهی زیر شکمم.مثانم یکم درد میکنه. تیر میکشه‌. شب ها تکرر ندارم اگه اخر شب اب نخورم تا صب ۱ بار‌نهایت ۲ بار میرم دستشویی .سونوگرافی اینا جدیدا ندادم ولی مطمئنم هیچ مشکلی تو سونو اینا نیست. برای نزدیکی هم مشکل دارم چون حس ادرار دارم ینی ادرار کامل تخلیه نمیشه اذیت میشم و باید بلافاصله بعد از دستشویی شروع کنم و نهایت تا یه رب تمومش کنم تا ادرار بیشتر نشده.
    1. تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۱۷ آذر ۰( 4 سال پیش)
      دکتر‌جان یه وقتایی ک زیاد اب میخورم یا مثلا اب هویج وقتی ادرارم میگیره با فشار زیاد احساس میکنم کامل تخلیه میشه اما تا نیم ساعت پشت هم ۲.۳ بار با فشار دستشوییم میگیره.ینی اولین بار ک تخلیه میشم کامل ۵ دقیقه بعدش دوباره ادرارم میگیره زیاد. باز تا ۱۰ دقیقه بعدش دوباره ادرارم میگیره با فشار ک نمیتونم نگه دارم.
    2. تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 4 سال پیش)
      آقای دکتر یه 10 روزی هم هست که یبوست ندارم ولی مدفوع قطعه قطعه و سفت شده .
    3. تصویر کاربر میلاد شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      اقای دکتر‌ج ندادید.
      غذاها یک‌حالت احتباسی بهم میده .
      هزینه‌ انجام نوار مثانه هم بگید لطفا.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      تست RUG و VCUG انجام بدید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر بیمار شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 630 مشاهده پرسش
    سلام ضمن وقت بخیر و خسته نباشین اقای دکتر من مردی ۳۱ ساله هستم یه سنگ به قطر ۴تا ۵ میل در انتهای دیستال حالب سمت چپم وجود داره همراه fullness مسیر ادراری سمت چپم فعلا دردهای خیلی شدید با مدت زمان ۴ تا ۵ ساعت هر ۴یا ۵ روز یک بار تا الان ۲بار اتفاق افتاده برام ایا خود ب خود و یا با دارو درمان میشه یا نیاز به سنگ شکن هست چیکار باید کنم لطفا راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      احتمال دفعش زیاد هست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      کپسول تامسولوسین هر شب بک عد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر گلشیری شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1191 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید
    من بیش از یک سال هست که خال های تیره ریزی روی کلاهک آلت خودم در اطراف مجرای خروجی ادرار مشاهده می‌کنم.
    هیچ دردی نیز ندارند.
    میخواستم بدونم چیه و نگران کننده هست یا نه؟ اگر نیاز به پزشک هست لطفا بگین که به چه متخصصی باید مراجعه کنم؟

    خیلی ممنون میشم اگر جواب بدین و منو از نگرانی دربیارین.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر صادق شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 504 مشاهده پرسش
    باسلام
    آقای دکتر
    من 26 سال دارم
    حدود یکسال هست زیر دهنه آلت چند تا جوش زیر پوستی خیلی خیلی ریز قرمز هست که از دور دیده نمیشه ولی از نزدیک دیده میشه. محلش هم زیر دهنه آلت دو طرف خط زیر دهنه آلت هست. از لحاظ کمیت و تعداد همون مقدار مونده نه کم شده و نه زیاد.

    آقای دکتر من تاحالا هیچ رابطه جنسی نداشتم
    و هیچ دردی هم تو ناحیه آلت چه از جانب بیضه و چه از جانب آلت یا این جوش ها حس نمیکنم .

    بنظرتون احتمال داره بیماری خاصی باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      سلام عکسش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر Meli شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 458 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید لطفا این ضایعه های ریز رو چک بفرمایید که آیا زگیل تناسلی هستند یا خیر ؟؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر ت چهارشنبه ۲۴ آذر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 398 مشاهده پرسش
    ابعادکلیه راست 80 میلیمتر است آیا خطرناک است.سن 60 ساله.آقا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      تست Cr انجام‌ بدید
    2. تصویر کاربر ت شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      کراتینین ۱ بود و BUN هم ۱۷
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آذر ۰( 4 سال پیش)
      آزمایشتون خوبه،نگران نباشبد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 634 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام ارادت ...من حدود ۳ ماه پیش سنگ کلیه داشتم رفتم دکتر سونو نوشت ۱۲ میل سنگ در حالب کلیه چپ بود بهم قزص سیستون و بی لیتورکس تجویز کزدن من بعد استفاده ۲ ماه رفتم سیتی اسکن از شکم و لگن که پیوست شده اندازه سنگم ۶ میلیمتر زده ...الان چی کار باید کنم استفاده از قرص یا امپولی برای دفع میتونم استفاده کنم که زیر عمل نرم یا اینکه باید لیزر برون اندامی یا tul که داخل سایتتون هست انجام بدم ممنون میشم راهنماییم کنید ...سلامت و تندرست باشید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      نیاز به انجام TUL دارید
  • تصویر کاربر احمدی چهارشنبه ۲۴ آذر ۰( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 14129 مشاهده پرسش
    سلام. وقت بخیر
    من 34 سالمه و اوایل سال، آزمایش اسپرم، DFI و ویتامین دی دادم که الان براتون ارسال کردم. برای کمبود ویتامین دی، دکتر بم قرص و آمپول داده بود که مصرف کردم. برای کم تحرکی اسپرم هم چک کردن و گفتن که واریکوسل ندارم. پیشنهاد IUI دادند. ولی مشکلی پیش آمد که نتونستم تو آن زمان ادامه درمان با IUI را انجام بدم و به پیشنهاد پزشکان اینترنتی، شروع به خوردن قرص اسپریژن کردم. الان ماه دوم از قرص ها تمام شده، آیا ضرر نداره که برای ماه سوم هم بصورت پشت سرهم مصرف کنم؟ هفته بعد قصد آزمایش مجدد اسپرم دارم، الان شروع به خوردن ماه سوم کنم یا بعد از نتیجه آزمایش این کار را کنم؟ (در این صورت وقفه 10 روزه بین مصرف قرص ها پیش میاد).
    چند روز یا چند ساعت قبل از آزمایش نباید قرص اسپریژن را مصرف کنم؟ ممکنه مصرف قبل از آزمایش در نتیجه آن تاثیر نادرست بذاره؟
    اگر این قرص ها تاثیر مثبتی بر روی حرکت اسپرم ها بذارند معمولا تا چند ماه این تاثیر باقی می ماند.
    ممنون میشم به تمام سوال های من پاسخ بدید.
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      بهتره IVF انجام بدید
    2. تصویر کاربر احمدی شنبه ۲۰ آذر ۰( 4 سال پیش)
      سلام. تشکر بابت پاسخگویی
      ولی من الان باید آزمایش اسپرم بدم و قبلش قرص اسپریژن مصرف کردم. آیا اشکالی ندارد؟
    3. تصویر کاربر احمدی یکشنبه ۲۱ آذر ۰( 4 سال پیش)
      شرمنده یه سوال دیگه، درسته که آزمایش در آزمایشگاه و مراکز ناباروری متفاوته و مراکز جواب دقیقتری میدن؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آذر ۰( 4 سال پیش)
      بله،آزمایشگاه ناباروری دقیق تره
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب