اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

متاستاز سرطان پروستات چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بر غده ی پروستات که مسئول ایجاد مایع  منی است، تأثیر می گذارد. پروستات در زیر مثانه قرار دارد. در این مقاله به بررسی سرطان پروستات بدخیم و روش های درمانی آن میپردازیم.

مردان با افزایش سن، در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار میگیرند. با توجه به آمار موسسه ملی سرطان، حدود 20 درصد از مردان، سرطان پروستات را در طول عمر خود تجربه خواهند کرد.

پزشکان، بسیاری از سرطانهای پروستات را، در مراحل اولیه بیماری تشخیص می دهند، اما سرطان پروستات می تواند پیشرفت کند. زمانی به آن پیشرفته یا بدخیم می گوییم که به قسمت های دیگر بدن گسترش یافته باشد. ( متاستاز )

چگونه سرطان پروستات رخ می دهد؟

سرطان پروستات هنگامی رخ می دهد که سلول های پروستات جهش پیدا کرده و شروع به رشد غیرطبیعی کنند. آن ها با سرعت کنترل نشده تقسیم می شوند. در برخی موارد، سلول ها می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. سلول های سرطانی می توانند از طریق بافت، خون یا سیستم لنفاوی گسترش پیدا کنند.

پس از اینکه یک پزشک سرطان پروستات را تشخیص داد، آزمایش هایی درخواست می دهد تا ببیند آیا سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یافته است یا اینکه سرطان چه میزان از بدن را تحت تاثیر قرار داده است. پزشکان سرطان پروستات را از مرحله ی یک تا چهار طبقه بندی می کنند. مرحله ی چهار پیشرفته ترین شکل سرطان و موضوع این مقاله است.

 

 

سرطان پروستات مرحله ی چهار، سرطان پروستات بدخیم است که به گره های لنفاوی لگن گسترش یافته یا حالب ها را مسدود کرده است. حالب ها  لوله هایی هستند که کلیه ها را به مثانه وصل می کنند.

پزشک هر سلول سرطانی بدن را آزمایش میکند تا تعیین کند که آیا سلول های اضافی از پروستات به آن ناحیه گسترش پیدا کرده اند یا خیر. حتی اگر سرطان در استخوان تشخیص داده شود.

انواع سرطان پروستات بدخیم

دو نوع سرطان پروستات مرحله ی چهار وجود دارد:

مرحله ی چهار D1

در این نوع، سرطان پروستات به لگن، گره های لنفاوی یا ارگان های اطراف گسترش یافته است. با این حال، سرطان هنوز به مناطق دورتر گسترش نیافته است.

مرحله ی چهار D2

در این نوع، سرطان به اندام های دورتر مانند ستون فقرات، لگن، دنده ها و دیگر استخوان ها گسترش یافته است. متاسفانه درمان این مرحله از سرطان پروستات بسیار سخت است، اما قابل درمان است.

عوامل خطر

با توجه به آمار بنیاد سرطان پروستات، یکی از شاخص ترین عوامل سرطان پروستات سن است. حدود 65% از سرطان های پروستات، در مردان بالای 65 سال تشخیص داده می شوند.

دیگر عوامل خطر برای سرطان پروستات عبارتند از:

سابقه ی خانوادگی

مردان دارای پدر یا برادر مبتلا به سرطان پروستات، دو برابر سایر افراد، در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

نژاد

مردان آفریقایی _آمریکایی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

محققان همچنین در حال بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. رژیم های کم سبزیجات و یا با کلسیم بالا، با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی ارتباط دارند.

چگونه سرطان پروستات گسترش می یابد؟

سلول های سرطانی می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. اگر این اتفاق رخ دهد، پزشکان می گویند: سرطان متاستاز داده است.

مناطقی از بدن که امکان گسترش سرطان پروستات در آنها وجود دارد، عبارتند از:

✔ استخوان

✔ مغز

✔ کبد

✔ ریه

✔ گره های لنفاوی، معمولا در اطراف لگن

علائم سرطان پروستات

از آنجا که پروستات بسیار نزدیک به محل خروج ادرار از بدن است، بسیاری از علائم سرطان پروستات بر روند ادراری تأثیر می گذارند. نمونه هایی از این علائم عبارتند از:

✅ درد کمر یا لگن

خون در ادرار یا مایع منی

✅ سوزش یا درد بعد از ادرار کردن

✅ اشکال در تخلیه ی کامل مثانه

✅ اشکال در شروع جریان ادراری

✅ فوریت در ادرار کردن به صورت ناگهانی

✅ جریان ضعیف ادرار

درمان سرطان پروستات بدخیم

درمان سرطان پیشرفته پروستات اغلب بر کاهش یا توقف گسترش سلول های سرطانی تمرکز می کند. معمولا با گذشت زمان مرد مبتلا به سرطان پروستات بدخیم ، تحت درمان هایی مانند برداشت پروستات، اشعه درمانی یا شیمی درمانی برای کشتن سلول های سرطانی قرار می گیرد. اگر این درمانها، پیشرفت سرطان پروستات را متوقف نکنند، ممکن است از روش های دیگر استفاده شود.

پزشکان در دانشگاه مکزیک معتقد هستند، که درمان هورمونی درمان استاندارد برای سرطان متاستاتیک پروستات است. با این وجود، درمان های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است پزشک از آنها استفاده کند.

درمان های هورمونی

با متوقف کردن هورمون هایی که می توانند به رشد سرطان کمک کنند، درمان های هورمونی اغلب می توانند، جلوی گسترش سرطان پروستات را بگیرند. این درمان به همراه شیمی درمانی، پس از عمل جراحی خارج کردن بیضه ها، برای کاهش تولید هورمون به پروستات ممکن است، تجویز شود.

درمان دارویی پروستات

بعضی از داروهای هورمونی که پزشک برای سرطان پروستات بدخیم تجویز می کند، عبارتند از:

1- آبیراترون: این دارو اغلب با پردنیزون تجویز می شود. نشان داده شده است که این دارو پیشرفت درد را کاهش داده و باعث افزایش کیفیت زندگی می شود.

2- اِنزالوتامید: این دارو می تواند خطر ابتلا به سرطان را بدون عوارض ناخواسته ی شیمی درمانی، از جمله تهوع و ریزش مو، کاهش دهد.

سایر گزینه های درمان

علاوه بر درمان های هورمونی، پزشک ممکن است درمان های دیگری را برای کاهش متاستاز سرطان پروستات تجویز کند. از جمله این درمانها:

شیمی درمانی

شیمی درمانی شامل مصرف داروهایی است که به سرعت سلول های در حال تقسیم را می کشند. نمونه هایی از داروهای شیمی درمانی که برای درمان سرطان پیشرفته پروستات مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

☑ میتوکسانترون

☑ دوستاکسل

☑ پاکلیتاکسل

☑ استراموستین

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی باعث می شود سلول های سیستم ایمنی بدن بسیار قویتر و موثرتر با سرطان مبارزه کنند. نمونه هایی از درمان های بیولوژیک عبارتند از:

☑ تجویز عوامل تحریک کننده کولونی

☑ اینترفرون

☑ اینترلوکین یا آنتی بادی های مونوکلونال

تشخیص بزرگی پروستات

داروهای مورد استفاده برای درمان متاستاز استخوان

اگر سرطان به استخوان گسترش پیدا کند، پزشکان می توانند چندین دارو تجویز کنند تا شکستگی و درد استخوان ها کاهش یابد. نمونه هایی از داروهایی که برای درمان درد استخوان استفاده می شود، عبارتند از:

☑ دنوسوماب

☑ زوفیگو

☑ زولدرونیک

در حال حاضر محققان در حال آزمایشات بسیاری برای کشف درمان های جدید برای سرطان پروستات، هستند.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.9/5 - (33 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر سنا جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 726 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترکرمی،همسرم بیوپسی بیضه شده،منظوراز sos توبیوپسی چیه؟ونرمالش چقدره؟آیا کسیکه سندروم سرتولی هست امکان باروری وجود نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش)
      سلام چند سالشونه ؟ چند وقته تلاش برای بارداری میکنید ؟ عکس انالیز اسپرم و بررسی بیوپسی بیضه را بفرستید Sos : sertoli only syndrome يکی از مهم ترین علل ازواسپرمیا است .
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش)
      روش tese میتواند کمک کند هرچند احتمالش یه مقدار کم است
    3. تصویر کاربر سنا جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش)
      سلام31سالشون هست,دکتر اوایل ازدواج بچه دار شدن ولی بچه نقص داشته ومرده,الان چند ماهی میشه که پیگیردکترهستیم.جواب این شده
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش)
      مگر به روش tese براشون انجام بدن کمی احتمال کم است اما شدنی
    5. تصویر کاربر سنا جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش)
      ببخشید باداشتن این مشکل نمیشه طبیعی باردارشد؟چطور اوایل شدن؟ولی الان نه؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش)
      ممکنه الان اسپرم های مناسبی نداشته باشن دیگه به مراکز ناباروری مراجعه کنید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر Sm جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر من دو هفته پیش که خودارضایی کردم ، مایع منی در ابتدا طوسی و طبیعی بود ولی در اخر به رنگ قهوه ای در اومد
    امروز بعد از دو هفته در خواب دوباره مایع، امروز بعد از دو هفته در خواب ، بلافاصله بعد از اومدن مایع منی م از خواب بلتد شدم و قطره ای که روی نوک التم مونده بود به رنگ قهوه ای بود باز هم
    هیچ درد و سوزشی هم ندارم
    رابطه جنسی نداشتم
    خودارضایی هم خیلی کم دارم ، شاید سه چهار هفته یکبار
    ۲۲ سالمه
    ادرارم هم کاملا عادیه فقط ۳ شب پیش در اخر ادارم فقط یک قطره ، ادرارم به رنگ قهوه ای بود ولی بلافاصله بعدش دوباره ادرارم به رنگ زرد در اومد
    ۳ سال پیش هم واریکوسل تشخیص داده شده بود برای من که با ازمایش اسپرم و سونوگرافی کالر داپلر معلوم شد که نیاز به جراحی ندارم
    میشه لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش)
      سلام ارتباطی به واریکوسل ندارد سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری کنید ازمایش ادرار و کشت ادرار بدهید
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۵ آذر ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 394 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    ممنون از زمانی که برای مراجعه کننده ها میذارید و سپاس بابت دقت بالایی که درمطالعه #دقیق سوالات دارید ( هرچند که ظاهرشون تکراری باشه)
    سی ساله هستم ومتاهل (۲۵سالگی ازدواج کردم)
    از۱۵ سالگی درگیر خودارضایی هستم واز بیست سالگی تا الان درگیر ترک اون!!
    تقریبا تمام راه هایی که پیشنهاد میشده رو امتحان کردم ولی برای من موفقیت آمیز نبوده
    البته قطعا این مشکل قابل حله و مشکل از ضعف اراده من بوده والا کم نبودن افرادی که این اعتیاد رو ترک کردن.
    الان از لحاظ رابطه جنسی و معاشقه قبلش و نظم رابطه وهمراهی همسر واینها هیییییییییچ مشکلی ندارم
    ولی بازم نمیدونم چ دردی هست ک این خودارضایی رو انجام میدم.
    هرطور شده باید ترک ش کنم
    چون هم خودمو داغون کرده
    هم زندگی رو
    تاحالا به خیلی اا کمک کردم واین اعتیاد رو ترک کردن ولی خودم مثل قاشق توعسل گیر کردم . . .
    تو موارد مشابه دیدم ک سرترالین۲۵ رو پیشنهاد دادید
    خواستم ببینم برای منم این قرص خوبه؟
    اگر خوبه تا چند وقت باید استفاده بشه و قطع،کردنش به چه صورتی هست؟؟

    ضمنا الان هم قوای جنسی م فوق العاده قوی است و تمایل م هم متاسفانه به تعدد روابط که فعلا تونستم این یک قلم رو کنترل کنم و خیر سرم تعهد داشته باشم !
    فکرکنم همین توضیحات مختصر، عمق فاجعه۱۵ ساله زندگیم رو روشن کرده باشه
    پس بیشتر مزاحم تون نمیشم

    فقط اینم بگم ک وقتایی ک تو ترک ام ب خدا زندگی م بهشششششششته
    اصلا نمیفهم چی میشه ک دوباره درگیرمیشم
    هرسوراخی رو میبندم از ی جا دیگه میزنه بیرون
    وقتی هم ک درگیرش میشم باخودم لج میکنم وهیییییییی پشت،هم این کاررو انجام میدم

    پانوشت:پیش روان شناس هم نمیتونم برم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش)
      سلام به هیچ عنوان داروهایی از قبیل سرترالین استفاده نکنید باعث کاهش میل جنسی میشود . راه های معمول صحبت با روانشناس است که میفرمایید مراجعه نمیکنید . بیشتر تایم زندگی را با همسرتان باشید و اجازه ندهید تایم تنها بودن داشته باشید
    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۵ آذر ۱( 3 سال پیش)
      ممنون از لطف شما.
      بنده هم میخوام که اتفاقا میل جنسی م #کم بشه . . . ولی قوای جنسی م #نه

      نمیخوام از دارویی استفاده کنم که بعدها تو فرزند آوری دچار مشکل بشم
      ولی اگر میل جنسی کاهش پیدا کنه خیلی هم عالیه

      بااین اوصاف پیشنهاد شپا سرترالین هست یا دارویی دیگه
      ضمنا روش استفادا ش باید چجوری باشه؟
      من به تخصص و تعهد شپا ایمان دارم ولی شماهم به من اعتماو کنید که مشکل من با روان درمانی حل نمیشه و بدید دارو درمانی داشته باشم
      اونم به صلاح دید شما که متخصص اورولوزی هستید
      حتی اگر میل جنسی م صفرررر هم بشه ولی دیگه سمت اینکار نرم راضی ام ب خدا

      حتی اگر فرزندآوری هم نداشته باشم ولی سمت این کار نرم بازم راضی ام به جان خودم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ آذر ۱( 3 سال پیش)
      داروهای ضد افسردگی عارضه جانبی دارند و استفاده از انها به عنوان ترک خود ارضایی توصیه نمیشود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پرنسا دوشنبه ۷ آذر ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر دختر من سنش سه سال و نیم هست الان
    از یکسالگی فهمیدیم سنگ داره و محلول مایع بهش دادن همکارا ،، اصلا نمیخوره یا بهش عوارض میده اگه بخوره،
    اسهال استفراغ میگیره حالا یکی از همکارا قرص تیازید رو داده یک چهارم بهش بدم خواستم راهنمایی کنید تیازید برای بچه ضرر نداره ؟؟ ممنونم
    البته اینم بگم تیازید رو یه مدت خیلی کوتاهی خورد سنگش چند میل کوچیک شد
    یک چهارم روزانه در آب حل میکنم میخوره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ آذر ۱( 3 سال پیش)
      سلام سنگ کلیه اطفال نیاز به پیگیری مداوم داره حتما به یک نفرولوژیست اطفال و ارولوژیست اطفال مراجعه کنید تیازید جهت درمان سنگ مضر نیست
  • تصویر کاربر علی جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 372 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر ... پسری ۲۳ ساله هستم ... چند سالی هست احساس میکنم بعد از‌دفع ادرار‌و انجام استبرا همچنان ادرار از بدن من دفع میشود اما خداروشکر چند وقتی هست که با بی اعتنایی به این قضیه مشکلی پیش نیومده تا اینکه در زمان ورزش بدنسازی و انجام حرکات مربوط به پا و پایین تنه احساس میکنم ادرار با شدت از من دفع میشود ... سابقا هم این احساس رو داشتم اما وقتی میرفتم چک میکردم چیزی نبود ... اما این مورد اخیر خیلی شدید بود ... لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش)
      سلام اگر پس از احساس ادرار چک میکنید که خیس نیستید اقدامی نمیخواهد در غیر این صورت بررسی کنیم
  • تصویر کاربر امیرحسین جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 486 مشاهده پرسش
    سلام ، ببخشید من حدود دو هفته پیش کلگی آلت تناسلیم قرمز شده و با نعوظ آلت اون قرمزی پوسته پوسته میشود ، و من به خودارضایی معتاد هستم به طوری که هر شب یک بار اینکار رو انجام میدم .
    و وسط آلتم حدود ۳ ماه پیش هنگام خود ارضایی یک زخمی ایجاد شد که این زخم تا الان بهبود یافته ولی قرمزیش مونده .
    من عکسی براتون می‌فرستم و ممنون میشم بگید که باید چه پمادی رو مصرف کنم من خودم یکی دو روزی هست که پماد تریامسینولون استوناید 0/1 درصد رو استفاده میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش)
      عکس ضایعه را بفرستید ببینم از مصرف سرخود تریامسینولون پرهیز کنید
    2. تصویر کاربر امیرحسین پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش)
      قرمزی کلگی آلتم که در قسمت چپ وجود دارد.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش)
      جای نگرانی ندارد برطرف میشود کاندوم استفاده کردید ؟
    4. تصویر کاربر امیرحسین پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش)
      خیر هنگام خودارضایی اینجوری شده ، از همون پماد تریامسینولون استفاده کنم بهبودش سریع تر میشه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ آذر ۱( 3 سال پیش)
      در حد خیلی کم مثلا ۱ بار در روز به مدت ۳-۴ روز
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر Mm پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 547 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر دکتر عرض کنم ک من 20سالم هست و خودارضایی میکردم چند وقت پیش حس کردم که سمت چپ التم انگار مثل یه گرفتگی هست و یکم تیرمیکشه چند وقت گذشت و سعی کردم خودارضایی نکنم و حدود3هفته خودراضی نکردم اما بعد ازاون مدت هم فرقی نکرد وحتی موقع ارضا هم تیرمیکشه و نکته دیگه اینکه دیر ارضا میشم میخواستم بدونم این مشکل جدی هستش یاباپمادی چیزی قابل حل هست
    تشکر ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش)
      سلام ارتباطی به خود ارضایی ندارد . نگران نباشید برای دیر ارضا شدن پس از ازدواج و بعد از رابطه جنسی تصمیم گرفته شود
    2. تصویر کاربر Mm پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش)
      بعد راجب اون گرفتگی و درد که عرض کردم خدمتتون چی؟
    3. تصویر کاربر Mm پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش)
      بعد برای اون درد و گرفتگی که عرض کردم خدمتتون چی؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش)
      مهم نیست برطرف میشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 559 مشاهده پرسش
    سلام.بنده 31سالمه متاهل. دوهفته پیش عمل فتق کشاله ران انجام دادم که دکتر گفت واریکوسل هم داشتم برام جراحی کرده درصورتی که من قبل از عمل سونو انجام داده بودم وعلامتی از واریکسول نداشتم حتی ازمایش اسپرم داده بودم که اسپرمهام نرمال بودن ولی الان بعد از گذشت دوهفته از عمل جراحی فتق و واریکوسل (به گفته ی خودشون)بیضه هم خیلی حالت شل به خودش گرفته فقط صبح ها جمع میشه ولی شبها خیلی حالت افتاده میگیره مخصوصا بعداز تخلیه و هنگام تخلیه شدن هم درد خفیفی میگیره سریع خوب میشه سوالم اینه ایا این افتادگی بیضه چپ طبیعی است دوم این که ایا عمل واریکوسلی که برام انجام داده ممکن است رو اسپرمهام تاثیری بزاره؟چون یک ماه قبل عمل ازمایش اسپرم داده بودم همش نرمال بود سوم اییننکه من حجم منی بنده خیلی افزایش یافته وحتی پرتابش هم خیلی بیشتر شدع ایا همین جراحی باعث افزایش میزان ولوم این حجم شده است یا خیر؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش)
      سلام معمولا این علایم طبیعی است بعد از عمل . توسط جراح خود معاینه شوید این جراحی ربطی به پرتاب اب منی ندارد
  • تصویر کاربر محمدجواد پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 479 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر و خدا قوت
    بنده نتیجه آزمایش سمن رو خدمتتون ارسال کردم،همچنین در سونوگرافی واریکوسل گرید یک هر دو طرف مشاهده شده است. هنوز اقدام برای بارداری نکردیم، به نظر شما با این شرایط اقدام کنیم و همزمان درمان یا ابتدا درمان کنم؟ با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش)
      سلام اختلالاتی در ازمایش سمن دارید واریکوسل باید معاینه شود حتما اقدام به بارداری کنید . در صورت عدم موفقیت در بارداری باید عمل شوید
  • تصویر کاربر محدثه پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    من 2هفته پیش زگیل های تناسلی که اطراف واژن بودن رو فریز کردم. بعداز پوست مردگی و از بین رفتن زگیل، الان جای فریز شده هام به رنگ صورتی خیلی روشن مونده و کاملا لکه مانند شده. آیا درمان و چاره ای داره که پوستم یک رنگ بشه ؟
    خیلی تابلو صورتی روشن شده لکه لکه چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش)
      سلام عکس مجدد بفرستید اپلود نشده
    2. تصویر کاربر محدثه پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش)
      این عکس واضح تره، هرچقدر زینک اکساید و پماد ترمیم کننده زدم خوب نشد
    3. تصویر کاربر محدثه پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش)
      هرچقدر پماد زینک اکساید و ترمیم کننده کلاسنت زدم خوب نشد
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ آذر ۱( 3 سال پیش)
      سلام با متخصص پوست مشورت کنید شاید لیزر کمک کند
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب