جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
بعد از خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار نیاز است بیمار مراقبت هایی و نکاتی را در منزل رعایت کند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

عمل tul چگونه انجام می شود؟

در طی عمل TUL، پزشک از یک دوربین بسیار باریک به نام یورتروسکوپ و یک لوله بسیار باریک و ابزار سنگ شکن استفاده می کند.

عمل تی یوی ال با بی حسی کمر و در اطاق عمل و به صورت سرپائی انجام می شود. پزشک معالج شما با عبور دوربین آندوسکوپی از داخل مجرای ادراری به مثانه و لوله حالب، محل گیر کردن سنگ حالب را مشخص کرده و با استفاده از امواج سنگ شکنی لیزر، سنگ را کاملاً خرد می کند و سپس سنگ های خرد شده را با پنس خارج می کند.

 در مواقعی جهت دفع شدن سنگ های خرد شده داخل لوله حالب، لوله ای قلاب مانند به نام دبل طی تعبیه می شود. در ادامه فیلم عمل جراحی tul توسط دکتر حسین کرمی را مشاهده می کنیم.

مراقبت های لازم بعد از عمل tul

  • مصرف 6 تا 8 لیوان آب در منزل
  • هرگز ادرار خود را نگه ندارید و در طول شبانه روز مرتب ادرار داشته باشید.
  • پرهیز از فعالیت شدید و سنگین تا زمانیکه پزشک به شما اجازه دهد.
  • شما می توانید راه بروید و از پله بالا بروید.
  • شما می توانید روابط جنسی خود را برقرار کنید.
  • ممکن است ادرار شما خونی باشد که با مصرف مایعات بهبود می یابد. ادرار خونی تا دو هفته بعد از جراحی طبیعی است.
  • شما برای شروع مجدد مصرف آسپرین، وارفارین، پلاویکس، ایندومتاسین، دیکلوفناک و بروفن نیاز به مشورت با پزشک معالج خود دارید.
  • در صورت تعبیه دبل جی (لوله حالبی که قابل دیدن نیست، 3 تا 6 هفته در بدن می تواند باقی بماند و گاهی با نظر پزشک حتی تا 3 ماه) گاهی بیمار دچار تکرر ادرار، سوزش ادرار و خون در ادرار می شود که به مرور زمان با مصرف مایعات بیشتر بهبود می یابد و حتماً بیمار باید برای خروج لوله دبل جی پیگیری نماید. در غیر اینصورت دبل جی باعث عفونت یا تشکیل مجدد سنگ می شود.
در صورت بروز تب و لرز، خون بسیار شدید و غلیظ در ادرار و یا قطع ادرار فوراً به پزشک مراجعه گردد.

عوارض استفاده از دبل جی

از رایج ترین عوارض استفاده از سوند دبل جی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکرر ادرار
  • تخلیه زودهنگام ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • ترشحات ادراری
  • درد کلیه، مثانه و یا کشاله ران در حین ادرار کردن یا مدتی پس از آن
شایان به ذکر است که تمامی این عوارض موقت بوده و مدتی بعد از برداشتن استنت برطرف می شوند.

مراقبت های بعد از خروج دبل جی

در زمانی که فرد استنت را در بدن خود دارد، باید از انجام فعالیت های ورزشی سنگین، جست و خیز و پریدن خودداری کند. همچنین فرد بهتر است مصرف مایعات را در خود افزایش دهد و طی فاصله های معین مثانه خود را خالی کند، انجام این کار به کمتر شدن درد هنگام ادرار کردن کمک می کند. برای رفع درد فرد می تواند از مسکن های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کند.

در آوردن لوله دبل جی چگونه‌ است؟

پزشک برای خارج سازی استنت ها،  از روش اندوسکوپیک و از طریق مجرای ادرار اقدام می کند. این روش بصورت سرپایی بوده و هیچ برشی بر روی سطح پوست ایجاد نمی کند. پس خروج دبل جی عوارضی را در پی ندارد.

رژیم غذایی در مبتلایان به سنگ های ادراری

  • بدون در نظر گرفتن نوع سنگ و علت آن، مصرف مایعات فراوان (بهترین مایع آب) جهت جلوگیری از غلیظ شدن ادرار و در نتیجه ایجاد سنگ کلیه توصیه می شود. ولی بهتر است از مصرف آب جوشیده شده خودداری نمایید. آبهای تصفیه شده در مناطقی که آب شرب مناسب ندارند، مناسب می باشد.
  • رژیم غذایی شما بهتر است بی نمک باشد و از مصرف غذاهای آماده بیرون، خیارشور، کنسروها، چیپس و پفک پرهیز کنید.
  • از روغن های جامد و حیوانی استفاده نکنید.
  • از مصرف دلستر و ماءالشعیر پرهیز نمایید.
  • اغلب بیماران محدودیت مصرف لبنیات ندارند. در طول شبانه روز می توانید تا 4 لیوان شیر، 3 لیوان ماست و مقدار 4 گرم پنیر بی نمک استفاده کنید و دقت کنید چربی شیر و ماست بیشتر از 15% نباشد و بهتر است از پنیر شور استفاده نشود.
  • در صورت داشتن نمونه سنگ و آزمایش آن و تشخیص نوع سنگ برای گرفتن رژیم غذایی مناسب با نوع سنگتان به متخصص تغذیه مراجعه کنید.
  • جهت پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ مصرف روزانه آب لیمو ممکن است کمک کننده باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.1/5 - (270 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 4849 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکنر.من چند ماهی است که ادرارم دو شاخه میاد.دکتر عکس یوتوگرافی ازم گرفت و گفت عفونت پروستات باعثش هستش و قرص داد.یه ماهی هستش که قرصها را میخورم ولی وقتی ادرارم کم هست باز دو شاخه میاد.رفتم پیش دکترم گفتش احتمالا بعد از پروستات مجرات تنگی داره و باید با آندوسکوب نگاه کنم.نظر شما چیه؟عکسها را براتون با جوابش فرستادم.سی سالمه و مجردم و قرص ترازوسین و سیپروفولوکساسین میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      شما کاملا سالم هستید
    2. تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      آقای دکتر شما عکس پیوستی را مشاهده فرمودید؟آخه پس چرا ادرارم دو شاخه میاد و احساس میکنم الان ادرارم میریزه و وقتی دست به شکممم میزنم درد میکنه؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر منیر شنبه ۱۸ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام. من 40 ساله هستم بیش فعالی مثانه دارم و حدود 3 ساله که دارو VESICARE و اکسی بوتینین و ... مصرف می کنم . به محض قطع دارو بعد یکی دو روز دوباره بی اختباری می گیرم.(ببخشید من دیسک کمر خفیف هم دارم)
    1- من تا کی باید دارو مصرف کنم تا آخر عمر؟؟؟؟؟؟؟
    2- با توجه به گرون بودن VESICARE چه دارویی رو می تونم جایگزین کنم .؟؟؟؟؟
    3- این بیماری درمان قطعی نداره ؟؟؟؟؟؟؟
    انشالله شما همیشه در عافیت باشید ممنون میشم اگه منت بذارید و جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      نوار مثانه گرفته اید
  • تصویر کاربر میثم شنبه ۱۸ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 791 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکترکرمی.اقدام به معافیت پزشکی کردم.تنگی خفیف مجرا تایید شدولی درکمیسیون پزشکی گفتند که نیازبه عمل جراحی ندارد و معاف ازرزم هستید.درآیین نامه معافیت نوشته:تنگی مجرا درصورتی که نیاز به عمل جراحی داشته باشد و نیاز به سوند گذاری مکررباشدمعاف دایم.آقای دکتر من هفته ی آینده درخواست بازبینی پرونده درشورای عالی کرده ام.فقط میخواهم بدانم که تنگی خفیف مجرانیاز به عمل جراحی دارد یا خیر؟ودقیقا طبق گفته هایتان درسایت.ادرارم به صورت شیرسماوری که جرم گرفته می آید و صبح ها بازور ودرد شدید ادرارم خالی میکنم.همش احساس میکنم که در مثانه ام ادرار باقی مانده.آقای دکتر خیلی نظر شما برایم مهم هست.لطفا پاسخ سوالم رابدهید خیلی از شما متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر جعفری یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    با سلام.اقای دکتر در تاریخ 93/11/1عمل لیرز انجام دادید.در بیمارستان شهدا.و از شما بسیار سپاسگزارم.ولی بعد از مرخص شدن وکشیدن سوند در بیمارستان دچار ضعف بدنی شدم.داروها را هم سر وقت استفاده میکنم.بنده 76 ساله هستم .علت را جویا شدم.ممنون از راهنمایی شما دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      بهتر میشوید
  • تصویر کاربر فرهاد شنبه ۱۱ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دكتر عزيز. اينجانب مذكر 26 ساله متاهل. از 1 ماه پيش دچار تكرر ادرار شدم با انجام ازمايش ادرار و سونو هيچ مشكلي يافت نشد تنها R.b.c 4-6 بود و bolod = trance و هيچ درد يا سوزش ندارم تنها فقط تكرر ادرار و احساس به ادرار انواع قرص هارو مصرف كردم از جمله سيپرو فلاكساسين 500 - فنازوپرادين - تولدرودين- هيچ تاثيري نداشت فقط تها با مصرف اكسي بوتينين يه مقداري بهتر شدم ولي بهبودي كامل همچنان به دست نيامده . لطفا يه راهنمايي كليدي كنيد تا از اين احساس بد رهايي پيدا كنم . باتشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۷ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    ﺑﺎ ﺳﻼ‌ﻡ ..ﺑﺎ ﻋﺮﺽ ﺧﺴﺘﻪ ﻧﺒﺎﺷﯿﺪ...ﺩﮐﺘﺮ ﻣﻦ ﺳﻮﺍﻟﯽ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﮐﻪ ﻧﻤﯿﺪﻭﻧﻢ ﭼﻪ ﻃﻮﺭ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﻨﻢ..ﻭﻟﯽ ﺍﻣﯿﺪﻭﺍﺭﻡ ﺑﺘﻮﺍﻧﻢ ﻣﻨﻈﻮﺭﻣﻮ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺮﺳﺎﻧﻢ ..ﺩﮐﺘﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻌﯽ ﻣﺎﯾﻊ ﺷﻔﺎﻑ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﻧﮓ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﺏ ﺍﺯ ﺁﻟﺖ ﺗﻨﺎﺳﻠﯿﻢ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯿﺎﯾﺪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﯼ ﺁﻟﺖ ﯾﺎ ﺑﺎ ﻋﺮﺽ ﻣﻌﺬﺭﺕ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﺷﻖ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻟﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻣﯽ ﺍﻓﺘﺪ...ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﺁﻣﯿﺰﻡ ﺍﯾﻦ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻣﯽ ﺍﻓﺘﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﺰﯼ ﮐﻪ ﺁﻟﺖ ﺷﻖ ﯾﺎ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻧﻤﯽ ﺍﻓﺘﺪ ..ﻭ ﺍﺻﻼ‌ ﻫﻢ ﻣﻨﯿﻊ ﻧﯿﺴﺖ ﭼﻮﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﯾﻊ ﺷﻔﺎﻑ ﻭ ﺑﯽ ﺭﻧﮓ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻗﻄﺮﻩ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯿﺎﯾﺪ...ﺗﻮ ﺭﻭ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺍﻫﺶ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﺟﻮﺍﺏ ﺑﺪﯾﻦ ﭼﻮﻥ ﺧﯿﻠﯽ ﺍﺫﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ..ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻡ ﺑﺪﻭﻧﻢ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﯾﻊ ﺑﯽ ﺭﻧﮓ ﭼﯿﻪ ﻭ ﭼﻪ ﻃﻮﺭ میشه جلوشو گرفت راه درمانش چیه؟؟؟؟)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      ترشحات طبیعی هستند
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۲۷ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      دکتریعنی هیچگونه راه حلی برای توقفش نیست مثل قرص یا هر کار دیگه ای باعث جلوگیری این مشکل شود ...آخه دکتر من خیلی از مشکل بدم میاد میخوام هر طور شده جلوشو بگیرم؟؟؟اصلا دکتر این برا همه آقایون اتفاق می افته یا نه؟؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر غلام جمعه ۱۹ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام با احترام خدمت شما عرض می شود که چند ماه پیش به دلیل انزال زود رس به متخصص مراجعه کردم و قرص فلوکستین تجویز کرد که نتیجه خوب بود اما دفع ادار کند و اهسته بود و باید مدت زیادی در دستشویی می ماندم دوباره به همان ارولوژیست مراجعه کردم برایم سونوگرافی ،ازمایش خون و ادرار نوشت نتایج همه خوب بودند برایم رادیو لوژی نوشت نتیجه خوب اما وقتی عکس رادیو لوژی را دید گفت از این عکس مشخص نیست و باید به اتاق عمل رفت و ببینیم اتجا چه خبر است ایا به نظر شما عمل انجام دهم یا نه با توجه به این که اگر عمل کنم باید این کار را چند بار اتجام دهم لطفا راهنمائی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار بگیرید
  • تصویر کاربر سمیرا جمعه ۱۲ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام،من حدود دو ساله ازدواج کردم از بعد از عروسیم چند روز بعد از نزدیکی دچار سوزش و تکرر ادرار و انجام ازمایش شدم که عفونت ادراری داشتم،سنوگرافی از کل شکم دادم مشکلی نداشتم،فقط بعد از نزدیکی سوزش میگیرم بارها انتی بیوتیک استفاده کردم ولی مدت کمی اثر داشته قصد بارداری هم دارم،باید چکار کنم؟/1
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      اين سوزش طبيعي است
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید.
    اقای دکتر من نوجوانی 18 ساله هستم وامسال وارد پیش دانشگاهی شده ام آقای دکتر با توجه به اینکه من نزدیک به 5 سال عمل خود ارضایی را انجام میدهم که یکه روز که داشتم عمل خود ارضایی را انجام میدادم با فشردن آلتم مانع از خروج منی به بیرون شدم وپس از 20 دقیقه بعد که ادرار کردم لکه هایی خیلی ریز وبعد ادراری قرمز خیلی کمرنگی در من ظاهر شد و پس از مراجعه به پزشک ایشان مرا به عکس از کلیه ها و سنوگرافی از مثانه مشاهده شد که در من عفونت هست خواستم بدانم که آقای دکتر آیا من عقیمم آقای دکتر من خیلی خجالت میکشم که این را به پدر و مادر بگویم وضمنا آقای دکتر من برای برطرف کردن عفونتم چه مواد غذایی باید مصرف کنم؟ با تشکر . محمد حسین اصغری
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      ققط ترک کافی است
  • تصویر کاربر علی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام.پسری16ساله هستم که مقداری ازادرارم درانتها خارج نمیشودومجبورم آنرا بوسیله دست ازآلتم خارج نمایم.ورزش حرفه ای تکواندو میکنم ولی ضمن اینکه واردشدن ضربه رامنتفی نمی بینم اما بیاد ندارم که ضربه خورده باشم،لطفا بفرمایید نیازبه پیگیری دارد یاخیر؟ودرصورت پیگیری درمانی برای ن آن وجوددارد؟ضمنا نتیجه آزمایش کشت ادراروسونوگرافی کلیه ومثانه هم مشکلی ندارد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی مثانه پر و خالی انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر