آمپول سرطان پروستات و داروهای سرطان پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
همچنانکه ذکر شد قطعی ترین و بهترین روش درمان سرطان پروستات به شرطی که در مرحه اولیه تشخیص داده شود، عمل جراحی آن یا رادیکال پروستاتکتومی می باشد.

این درمان قطعی بوده و بیمار می تواند عمر طبیعی خود را داشته باشد به شرطی که سرطان به جاهای دیگر بدن دست اندازی یا متاستاز نداشته باشد. 

اقدام به نمونه برداری از پروستات

متأسفانه بعضی از افراد به دلیل عدم آگاهی و یا عدم اهمیت به موضوع زمانی به دکتر مراجعه می کنند که کار از کار گذشته و سرطان پروستات به دیگر اعضای بدن که شایعترین آن غده لنفاوی لگن و استخوان های ستون فقرات است منتشر شده است که اغلب با درد منتشر استخوان ها، ضعف، کم خونی، بی حالی و خستگی خود را نشان می دهد.

درمانی در این مرحله تسکینی بوده و باعث متوقف شدن بیماری می شود نه درمان قطعی. سلول های سرطانی پروستات برای رشد و تکثیر و انتشار نیازمند تغذیه از هورمون های آندروژن که شایعترین آن تستوسترون می باشد که بیش از 90 درصد آن از بیضه های مردان تولید می شود، می باشند.

در همین راستا امروزه درمان سرطان های پیشرفته پروستات تحریم و قطع کردن غذاهای سلول های سرطان پروستات که همان تستوسترون است، می باشد. با قطع تولید تستوسترون در بدن و یا جلوگیری از ورود آنها به سلول های سرطانی پروستات، این سرطان متوقف و سلول ها به خواب زمستانی می روند.

قطع تولید تستوسترون

روش های مختلفی برای از بین بردن تولید و اثر هورمون های تستوسترون در بیماران مبتلا به سرطان پروستات وجود دارد که به شرح آنها می پردازم:

1- آمپول سرطان پروستات

استفاده از این دارو ها در بیضه ها که به آنها سلول های سرکوب کننده GNRH گفته می شود. این داروها به صورت آمپول هر یک ماه و یا هر سه ماه و به صورت عضلانی برای بیمار تزریق می شود که این دارو باعث توقف تستوسترون سازی در بیضه ها شده و به این طریق راه غذارسانی به سلول های سرطانی قطع می شود و لذا باعث توقف بیماری سرطان پروستات می گردد.

نوع دیگر داروها مثل فلوتامید از ورود تستوسترون به داخل سلول های سرطانی جلوگیری می کند و لذا باعث قطع تغذیه سلول های سرطانی پروستات می گردند.

هورمون تراپی سرطان پروستات

2- برداشتن بیضه

دومین راه درمانی سرطان پیشرفته پروستات برداشتن محل و مرکز تولید تستوسترون در بدن یا همان بیضه ها (ارکیکتومی دوطرفه) است. که در این روش هر دو بیضه مرد مبتلا به سرطان پروستات برداشته می شود و لذا به علت از بین رفتن مرکز تغذیه سلول های سرطان پروستات، رشد و تکثیر سلول های سرطان پروستات بلافاصله متوقف می شود.

این اولین درمانی است که برای سرطان های متاستاتیک پروستات در افراد بالای 70 سال استفاده میشود. گرچه این یک عمل جراحی است، این یک ADT را درنظر می گیرد زیرا این کار هر دو منبع تولید تستوسترون را حذف میکند، یعنی هر دو بیضه را. تاثیر این جراحی دائمی است و نمیتوان اثر آن را بازگرداند.

3- شیمی درمانی

برخلاف سرطان های دیگر شیمی درمانی نقش برجسته ای در درمان سرطان پروستات ندارد و فقط زمانی استفاده می شود که سرطان پروستات مقاوم به هورمون درمانی ایجاد شود که به عنوان مسکن درمانی استفاه می شود. شیمی درمانی استفاده از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی است، معمولا این کار با پایان دادن توانایی رشد و تقسیم سلول ها است. شیمی درمانی معمولا توسط یک متخصص سرطان داده میشود.

شیمی درمانی سیستمیک به جریان خون وارد می شود تا به سلول های سرطانی در بدن برسد. شیمی درمانی برای سرطان پروستات از طریق لوله ای که با سوزن وارد ورید می شود داده خواهد شد. شیمی درمانی ممکن است به بیمارانی که سرطان پروستات پیشرفته یا مقاوم به اختگی دارند داده شود. رژیم شیمی درمانی، یا برنامه ی آن، معمولا شامل تعداد مشخصی چرخه می شود که در دوره های زمانی مشخصی انجام می شوند.

چند داروی استاندارد وجود دارند که در سرطان پروستات استفاده می شوند. درکل، شیمی درمانی استاندارد با docetaxel در ترکیب با استروئیدی به اسم پردنیزون آغاز می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین داروهای دیگری را نیز تایید کرده است، براساس پژوهش ها cabazitaxel، زمانی که با متوتروکسات مقایسه شد نشان داده شد؛ بیمارانی که بیماری پیشرفته دارند را بعد از مصرف docetaxel بهبود می بخشد.

در آزمایش های بالینی، cabazitaxel با docetaxel در بیمارانی که قبلا شیمی درمانی دریافت نکرده بودند مقایسه شد. در این بیماران، درمان با cabazitaxel بهتر از درمان با docetaxel استاندارد نبود.

شیمی درمانی

دیگر پژوهش ها مقدار مصرفی استاندارد را با مقدار کمتری از cabazitaxel در بیمارانی که غده ی آن ها بعد از درمان با را docetaxel  رشد کرده بود مقایسه کردند.به علاوه عوارض جانبی کمتر، این پژوهش همچنین دریافت که مقدار پایین تر دارو به بیماران کمک میکند زندگی طولانی تری داشته باشند.

پژوهش های اخیر نشان داده اند که اضافه کردن شیمی درمانی بعد از تکمیل 2 سال ADT برای مردانی که سرطان پرخطر پروستات داشته اند، کسانی که درمان قطعی پرتودرمانی گرفته اند، رویکرد موثری برای کاهش احتمال عود سرطان و بهبود بقا است. گرچه این نتایج جالب هستند، پژوهش های بیشتری نیاز است تا مشاهده شود آیا این درمان به افرادی که سرطان پروستات دارند کمک میکند یا خیر.

درکل، عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به خود فرد، نوع شیمی درمانی که فرد گرفته است، مقدار داروی استفاده شده و طول مدت درمان دارد، اما این عوارض می توانند شامل خستگی، زخم در دهان و گلو، اسهال، تهوع و استفراغ؛ یبوست، بیماری های خونی، تاثیرات دستگاه عصبی، تغییر در خلقیات و حافظه، مشکلات جنسی و تولید مثل، از دست دادن اشتها، درد و ریزش مو باشند.

معمولا عوارض جانبی شیمی درمانی بعد از اتمام درمان از بین خواهند رفت. در هر حال، ممکن است بعیض از عوارض ادامه یابند، بازگردند یا بعد از مدتی ایجاد شوند. از پزشک خود بپرسید که براساس برنامه درمانیتان چه عوارضی را ممکن است تجربه کنید. گروه درمانی شما با شما برای مدیریت یا پیشگیری از خیلی از عوارض جانبی کار خواهند کرد.

در مورد این مطالب اساسی مرتبط با شیمی درمانی و آماده شدن برای این درمان بیشتر یاد بگیرید. داروهایی که برای درمان سرطان استفاده میشوند همچنان درحال ارزیابی شدن هستند. صحبت با پزشکتان اغلب بهترین راه برای آموختن درمورد داروهای تجویزی شما، اهداف آن ها و عوارض جانبی احتمالی آن ها یا تداخلات آن ها با دیگر داروها است. با استفاده از راهنمای داروها، درمورد داروهایتان اطلاعات بیشتری بیاموزید.

رادیوتراپی سرطان پروستات

4- رادیوتراپی

رادیوتراپی یا پرتو درمانی در دو مورد زیر برای کمک درمانی سرطان پروستات استفاده می شود.

  • بعضی از افراد مبتلا به سرطان پروستات که تحت عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی قرار می گیرند و بعد از عمل جراحی عود سرطان با بالا رفتن PSA بعد از عمل خود را نشان می دهد، که در این موارد بهترین درمان رادیوتراپی کف لگن می باشد.
  • دومین مورد استفاده رادیوتراپی در درمان سرطان پروستات، دردهای منتشر استخوانی به علت متاستاز سرطان پروستات به ستون فقرات و لگن می باشد. که این بیماران چند جلسه تحت درمان رادیوتراپی قرار می گیرند و درد استخوانی آنها تسکین پیدا می کند.

در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.


دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

 
3.9/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲ مرداد ۳( 2 روز پیش) تعداد بازدید: 7 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام. چهل روز قبل من با شما مشورت کردم سنم 44 هست که درد در ناحیه لگن و پروستات و نوک آلت و تکرار ادرار- البته ادرار ضعیف نبود فقط تکرار ادرار داشتم- و تست psa را بالا و 2.4 بین رنج 0 تا 2 زده بود. تشخیص التهاب باکتریایی گفتید و یک ماه قرص اوفلوکساسین 300، امنیک و ملوکسیکام . الان یه هفته هست داروها تموم شده و تکرر ادرار کم شده و درد ها هم کمتر. فقط کمی درد در پروستات شبیه سوزن زدن و در لگن کمی هست. تست psa جدید دادم که نتیجه را خدمت شما ارسال کردم رنج بین 0 و 4 هست نتیجه خدا رو شکر 2.43 - خواهشا خودتون هم ملاحظه بفرمایید. الان دوباره داروها رو تکرار کنم ؟ یا نیاز نیست؟ نیاز هست سونو هم برم؟ ممنون از راهنمایی جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ مرداد ۳( 3 روز پیش)
      سونو لازم نیست داخل تشت اب گرم بنشینید اگر مجددا علایم اذیت کننده شروع شدن دوره درمانتون باید تکرار بشه
    2. تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱ مرداد ۳( 3 روز پیش)
      بسیار ممنونم اقای دکتر لطف کردید . اقای دکتر الان یه هفته میشه که خلط سبز و کمی تب و علایم سرماخوردگی هم دارم. این که به التهاب پروستات ارتباط نداره؟ نیاز نیست که انتی بیوتیک یا قرصی بخورم می ترسم این سرماخوردگی باکتریایی باعث التهاب باکتریایی پروستات نشه؟ خواهشا راهنمایی کنید از این التهاب پروستات خیلی چشمم ترسیده. ممنونم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ مرداد ۳( 2 روز پیش)
      خیر مرتبط نیستند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امانقلی دوشنبه ۱ مرداد ۳( 3 روز پیش) تعداد بازدید: 2 مشاهده پرسش
    باسلام دکتر عزیز من 55 ساله دارایی Alkaline Phosphatase بار اول 2954 بوده بار دوم در آزمایش 1676 نشان داده و در آزمایش psa بار اول 83 بوده بار دوم 50 بوده احتمال چه بیماری در من وجود دارد لازم به ذکر است علام در من لگن درد زانو درد درد ساق پا درد پایین کمر میباشد و از نظر ادرار خوب بوده و خونریزی از طریق ادرار و منی مشاهده تا کنون نکردم لطفا مرا از نظر چه نوع بیماری راهنمایی کنید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ مرداد ۳( 3 روز پیش)
      دوست عزیز با توجه به psa های بالا و آلکالین فسفاتاز بالا برای شما احتمال سرطان پروستات مطرحه باید نمونه برداری بشه
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۶ تیر ۳( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 13 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب احترام خدمت دکتر عزیز
    داماد مان بهمن سال ۱۴۰۱ در بیمارستان نیکان عمل پروستات رادیکال شده چند نوبت در بیمارستان و مطب خدمت تون رسیده الان آخرین آزمایش psa انجام داده ۹ دهم
    لطف راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ تیر ۳( 1 هفته پیش)
      حتما با همه ی مدارک به مطب جهت ویزیت مجدد مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سامان سه شنبه ۵ تیر ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دیروز هم مزاحمتون شدم پنج ماه پیش دچار احتباس ادراری شدم اندازه پروستات 12 سی سی بافیمانده ادرار 52 سی سی چند تا دکتر رفتم بتانکول با ترازوسین خوردم خوب نشدم بعدش باکلوفن و تاوانکس و ترازوسین خوردم باز خوب نشدم از روی سایت شما نگاه کردم ملوکسیکام و افلوساکسین 200 و تامسولوسین خوردم خوب شدم تا 15 روز بدون دارو هم عالی بودم بعد دوباره عود کرد دوباره داروها رو مصرف کردم همون اوایلش ملوکسیکام فشار شدید تو نوک آلتم بهم وارد کرد نتونستم بخورم با یه دکتر مشورت کردم گفت به جای ملوکسیکام روزی دوتا باکلوفن 10 بخور تا مسولوسین دوتا توی یه روز بخور الان سوزش و داغی بعد ادرار گرفتم به شما پیام دادم فرمودی سونو جدید بگیر گرفتم اندازه پروستات شده 16 باقیمانده ادرار زده 150 حالا نمیدونم چقد واقعی باشه چون تو سونوگرافی آب زیاد مصرف میشه مثانه سریع پر میشه حالا اگه دارویی رو باید مصرفش زو قطع کنم بهم بگید داروی جدید هم اگه تجویز میکنید دوره مصرفش رو بگید.43 سالمه هیچ سابقه تصادفی هم نداشتم تو این مدت هم هیچ گونه دردی نداشتم .سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ تیر ۳( 1 ماه پیش)
      سونوگرافی مجدد انجام بدین تا نتیجه رو تایید کنه
  • تصویر کاربر فريدار یکشنبه ۲۰ خرداد ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 30 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    پدر من عبداله فريدار ٧٦ ساله ،١٠ سال پيش عمل پروستات و جراحى سنگ مثانه خدمت شما انجام دادن
    بعدا هم مبتلا به cll شدن كه تحت نظر دكتر رضوانى هستند كه نياز به درمان ندارند خدا رو شكر
    ولى از قبل از عمل پروستات و سنگ مثانه تا حال حاضر در ادرارشون خون مشاهده ميشه كه با چشم قابل رويت نيست و از لحاظ آزمايش هاى ديگر مورد خاصى ديده نشده
    از لحاظ جسمى و دفع ادرار هيچ مشكل خاصى ندارند
    فقط دكتر رضوانى خواستند كه مجددا شما مدارك رو بررسى كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۳ خرداد ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    من آزمایش دادم و سونوگرافی کردم ظاهرا پروستاتم نسبت به سنم بزرگ هست و در آزمایشمم خون دیده شده تو ادرارم.احساس می کنم ادرارم مثل اولا پرفشار و نرمال نیست  نه اینکه قطره قطره بیاد اما مثل اولا هم احساس می کنم نیست.بعد از ارضا در رابطه جنسی چند دقیقه طول میکشه تا بتونم ادرار کنم اونم به سختی.و احساس می کنم که قطره ادرارم داخل شورتم ریخته میشه وقتی دستشویی نیستم   .بعضی وقتا هم دردی در زیر شکمم احساس می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      آپلود شد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      تو آزمایشات و سونوگرافی هیچ مشکلی ندارید اگر علائم ادراری ادامه پیدا کرد باید عکس از مجرا گرفته بشه
    4. تصویر کاربر محسن یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      آقای دکتر اینکه تو آزمایشم خون دیده شده چطور؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ خرداد ۳( 2 ماه پیش)
      ۲_۴ ارزش بالینی ندارد و منفی هست
    6. تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۲ خرداد ۳( 2 ماه پیش)
      سپاس از شما و راهنمایی و مشاوره خیلی خوبتون آقای دکتر.خیالم رو راحت کردید چون خیلی نگرانم کرده بود این موضوع🙏
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ خرداد ۳( 2 ماه پیش)
      🌺
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر محمودی سه شنبه ۴ اردیبهشت ۳( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر همسر من دوبار هست که همراه با ارضا شدن داخل منی ایشان خون تیره هست .قبل از ارضاشدن هنگام نزدیکی قسمت ته آلت تناسلیشون درد احساس میکنن میخواستم ببینم ایشون مشکلشون جدی هست میخواستیم خدمت شما تشریف بیاریم ممنون میشم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ اردیبهشت ۳( 3 ماه پیش)
      با سلام و احترام آزمایش آنالیز مایع منی و آنالیز و کشت ادراری انجام شود
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۳۰ فروردین ۳( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ۵۳سالمه 1401/8/8رادیکال پروستات انجام دادم بعداز 10روز از عمل ٫۲صدم بود و کم کم روبه افزایش بعد از حدود 17ماه از عمل رادیکال پروستات الانpsa شده ۳۰۵هزارم آیا امکان عود وجود دارد پیشنهاد شما جهت درمان چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ فروردین ۳( 3 ماه پیش)
      باید اسکن هسته ای انجام شود
  • تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۲۳ فروردین ۳( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام
    خسته نباشید
    ۵۱ سالمه ازمایش PSAدادم جوابش 0.5. نیم
    سونو هم ضمیمه است
    تو خانواده هم تا به حال کسی مشکل پروستات نداشته خدا روشکر
    با این نتایج دکتر جان چند وقت دوباره چکاب کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ فروردین ۳( 3 ماه پیش)
      سالانه چک psa انجام شود
    2. تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۲۲ فروردین ۳( 3 ماه پیش)
      راستی دکتر تو سایت در مورد زگیل تناسلی میخوندم
      رفته بودم سونو کلیه و پروستات دادم اصلاپراب رو ضدعفونی نمیکنند.حال اگر شخص قبل زگیل تناسلی داشته باشه وپراب به محل‌های تناسلیش خورده باشه وبعد نوبت معاینه من بشه وهمون پرآب استفاده بشه امکان انتقال زگیل تناسلی هست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ فروردین ۳( 3 ماه پیش)
      حتما به رادیولوژیست جهت ضدعفونی پروب تذکر دهید
    4. تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۲۲ فروردین ۳( 3 ماه پیش)
      حالا امکان انتقال هست یا خیر
      با توجه که میگن رابطه پوست به پوست لازم داره
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ فروردین ۳( 3 ماه پیش)
      بله امکانش هست
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر جهان شنبه ۱۱ فروردین ۳( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام من دو سال پیش عفونت ادرار گرفتم و رفتم دکتر و برام دارو تجویز کرد و بعد از مدتی خوب شدم دوباره بعد از مدتی پهلوی راستم درد گرفت و مجدداً نزد پزشک رفتم و این بار بهم گفت شما عفونت پروستات مزمن دارید برایم قرص تاوانکس ۵۰۰ و مترونیدازول ۵۰۰ نوشت و حدود دوماه و نیم این داروهارو استفاده کردم اما همچنان درد در قسمت دنده ها و پشت کمرم دارم و شبها 5 الی 6 بار برای ادرار بیدارمیشوم .و پیش متخصص که رفتم کوتریماکسازول دوبسته به همراه پروترال نوشت و بعد از مصرف اینها همچنان بهبود نیافتم . هنگام ادرار کردن باید بخودم فشار بیارم تا بیاد و قطره قطره هست جریان ادرارم .خواهش میکنم بهم دارو معرفی کنید که از این درد خلاص بشوم .یک عمر دعاتون میکنم .سنم 39 سال و مجردم .عکس نتایج آزمایش ct و تست ادرار رو هم براتون فرستادم .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ فروردین ۳( 3 ماه پیش)
      با مصرف داروها اصلا تفاوتی ایجاد نشده؟
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر