اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

دخانیات و سیگار شایعترین علت سرطان مثانه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از سرطان هایی که با مصرف سیگار شیوع آن چندین برابر می شود و سیگار به منزله کبریت روی بنزین در جهت شعله ور کردن آن عمل می کند، سرطان مثانه است. امروزه در جامعه افراد زیادی را می بینیم که به هر علت محرک خارجی از قبیل احساس عصبانیت و یا اضطراب و یا احساس خوشی، اولین اقدام آنها روشن کردن سیگار و پک زدن های عمیق به آن است.

متأسفانه در بسیاری از مراکز تفریحی و خوش آب و هوا افرادی را می بینیم که به جای استنشاق هوای خوب از قلیانها با طعم های مختلف ریه هایشان را پر می کننند غافل از اینکه امروزه ثابت شده است که شایعترین علت خیلی از سرطان ها از قبیل مثانه، کلیه و ریه استفاده از دخانیات با شکل های مختلف از قبیل: سیگار، قلیان، تریاک و … می باشد.

5images

سرطان مثانه ششمین سرطان شایع کشور ما می باشد. عوامل دیگر از قبیل کار کردن در صنایع رنگ، لاستیک سازی، نقاشی ساختمان و صنعت چرم به علت سرطان زایی بودن آنها در ایجاد سرطان مثانه دخیل هستند ولی هیچکدام از آنها به اندازه مصرف سیگار خطرناک نیستند.

مصرف سیگار به تنهایی شانس سرطان مثانه را تا 4-5 برابر افزایش می دهد. در راستای شعار پیشگیری بهتر از درمان است، بهترین روش جلوگیری از ابتلا به سرطان مثانه قطع سیگار و انواع دخانیات می باشد.

علائم هشدار دهنده سرطان مثانه عبارتند از:

  • خونریزی متناوب و دوره ای بدون درد که فرد هراز چندگاهی متوجه دفع خون و لخته از ادرار می شود و به علت دوره ای بودن آن اغلب افراد اهمیت نمی دهند و زمانی به پزشک مراجعه می کنند که کار از کار گذشته است و لذا باید وجود خون در ادرار را جدی گرفت.
  • در نوعی از سرطان مثانه که به آن اینسایتو مخاطی گفته می شود ممکن است همزمان با دفع خون، تکرر و سوزش ادراری شدید خود را نشان دهد.

در صورت مشاهده خون در ادرار و شک به سرطان مثانه چه کار باید کرد؟

در صورت مشاهده خون در ادرار چه به صورت روشن و دفع لخته و یا دفع میکروسکوپی خون در آزمایش ادرار باید بلافاصله به دکتر مراجعه نمایید. در مرحله اول دکتر معالج از شما سونوگرافی و آزمایش خون و ادرار درخواست خواهد کرد.

در صورت مشخص شدن ضایعه مشکوک باید آندوسکوپی مثانه یا سیستوسکوپی انجام شود که روش صد در صد و قطعی تشیخص سرطان مثانه می باشد.

سرطان مثانه با سیگار

قدم بعدی بعد از تشخیص آندوسکوپی تومور مثانه درمان آن به صورت آندوسکوپی و نمونه برداری و تراش تومور به وسیله دستگاه آندوسکوپ می باشد که در فیلم زیر می بینید .

در این روش با دستگاه تراش دهنده ی سرطان، کاملاً از مخاط مثانه با تراش بر می داریم و نمونه را به پاتولوژی می فرستیم که جواب قطعی آن آماده شود. اگر تومور بزرگ و عضله مثانه را درگیر کرده باشد اقدام بعدی برداشتن کل مثانه بیمار است که عمل بزرگ و پرعارضه می باشد.

ولی اگر تومور سطعی باشد باید بر اساس شدت تهاجمی بودن آن از تزریق داخل مثانه ای مواد ضد سرطان از قبیل BCG یا میتومایسین استفاده می کنیم و هرماه با آندوسکوپی مثانه بیمار را از نظر عود تومور تحت نظر می گیریم.

با توجه به ماهیت آزار دهنده سرطان مثانه بهترین راه پیشگیری، قطع دخانیات می باشد و لذا اینجانب توصیه می کنم:

  • از مصرف هر گونه دخانیات از جمله سیگار، قلیان، تریاک و … جهت جلوگیری از ابتلا به سرطان مثانه خودداری نمایید.
  • اگر امروز اهل دخانیات هستید تا دیر نشده نسبت به ترک آن اقدام نمایید.
  • در صورت مشاهده خون در ادرار مخصوصاً اگر دوره ای و بدون درد است بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.4/5 - (17 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر شکسپیر شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 544 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر از شما.پسری 27 ساله هستم باقد حدود165 وزن68.قبل ازشروع ادار سوزش دارم.بعد از تخلیه ادار احساس میکنم ادرار هنوز کامل تخلیه نشده و هرچه قدر منتظر می مانم تخلیه نمیشود مگر اینکه آب گرم بر روی آلت ریخته شود در این صورت باقی مانده ادرار خارج میشود.اگر آب گرم نریزم بعد از طهارت و خارج شدن از توالت موقع عطسه یا سرفه ویا سجده نماز احساس میکنم قطرات ادرار خارج میشود.بعضی شب ها از درد بین مخرج و بیضه(که به نظرم محل قرار گیری پروستات هست)بیدار میشوم و درد شدیدی احساس میکنم که امانم را میبردبه نظر بنده پروستات گاهی بزرگ میشود و به محتویات راست روده فشار وارد میکند و درد ناشی از این فشار پروستات به رکتوم هست .که این حالت همراه با نعوظ نیز میباشد.و دو سه شب یکبار و گاهی هر شب در خواب جنب میشوم و از حمام رفتن و غسل کردن خسته شدم شب جرات نمیکنم یک لیوان آب یا مایعات بخورم چون اگر این کار را بکنم آن شب حتما جنب میشوم.پدرم هم حدودا 55 ساله است و با نظر پزشک تامسولوسین مصرف میکند.من هم وقتی هفته ای دو تا کپسول میخورم بهتر میشوم. ولی اینکه فردی با سن من بزرگی پروستات داشته باشد غیر عادی نیست؟ سوزش قبل ازادرار چه؟ احساس عدم تخلیه کامل؟ بیدار شدن از خواب با درد پروستات؟ جنب شدن های زیاد ؟لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر از اینکه وقت پر ارزشتان را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار بیماران قرار میدهید.اجرکم عند ا...
    1. تصویر کاربر شکسپیر چهارشنبه ۳۰ مرداد ۹۸( 6 سال پیش)
      لازم به توضیح است هیچ گونه رابطه جنسی نداشتم و فکر نکنم کسی بدون رابطه به بیماری مقاربتی مبتلا شود
    2. تصویر کاربر شکسپیر چهارشنبه ۳۰ مرداد ۹۸( 6 سال پیش)
      ولی عفونت ادرای محتمل است بنده درزمان کودکی و حتی دبیرستان در مدرسه به توالت نمیرفتم البته عادت کرده بودم در مدرسه احساس دفع ادرار نداشتم احتمال میدهم این کار باعث عفونت ادراری شده باشه البته هیچگونه تب یا خون در ادرار ندارم
    3. تصویر کاربر شکسپیر پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 6 سال پیش)
      اکثر اوقات همین جوری که مثلا در کلاس نشستم بدون اینکه چیزی تحریکم کند حالت نعوظ دارم همراه با خمیازه و خواب آلودگی حالا نمیدونم این ارتباطی با مشکلات اورولوژی دارد یا نه. و ترس این را دارم استاد مثلا مرا در این وضعیت جلوی تخته سیاه صدا بزند و آبرویم برود.در ضمن پدرم که الان 55 ساله هستن حدود پانزده سال پیش در مثانه شان تومور داشتند و شیمی درمانی هم انجام دادند ولی الان خوب هستن و هر 6 ماه به پزشک مراجعه میکنن ومشکلی ندارند البته تامسولوسین مصرف میکنند . این را گفتم که شاید از نظر ارثی مشکلی داشته باشم .به هر حال به نظر شما مشکل چیست؟پروستات؟مثانه؟تنگی مجرا؟؟؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
    5. تصویر کاربر شکسپیر شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
      سلام اقای دکتر قسمت های اول سوال را مشاهده نکردید؟
      با سلام و تشکر از شما.پسری 27 ساله هستم باقد حدود165 وزن68.قبل ازشروع ادار سوزش دارم.بعد از تخلیه ادار احساس میکنم ادرار هنوز کامل تخلیه نشده و هرچه قدر منتظر می مانم تخلیه نمیشود مگر اینکه آب گرم بر روی آلت ریخته شود در این صورت باقی مانده ادرار خارج میشود.اگر آب گرم نریزم بعد از طهارت و خارج شدن از توالت موقع عطسه یا سرفه ویا سجده نماز احساس میکنم قطرات ادرار خارج میشود.بعضی شب ها از درد بین مخرج و بیضه(که به نظرم محل قرار گیری پروستات هست)بیدار میشوم و درد شدیدی احساس میکنم که امانم را میبردبه نظر بنده پروستات گاهی بزرگ میشود و به محتویات راست روده فشار وارد میکند و درد ناشی از این فشار پروستات به رکتوم هست .که این حالت همراه با نعوظ نیز میباشد.و دو سه شب یکبار و گاهی هر شب در خواب جنب میشوم و از حمام رفتن و غسل کردن خسته شدم شب جرات نمیکنم یک لیوان آب یا مایعات بخورم چون اگر این کار را بکنم آن شب حتما جنب میشوم.پدرم هم حدودا 55 ساله است و با نظر پزشک تامسولوسین مصرف میکند.من هم وقتی هفته ای دو تا کپسول میخورم بهتر میشوم. ولی اینکه فردی با سن من بزرگی پروستات داشته باشد غیر عادی نیست؟ سوزش قبل ازادرار چه؟ احساس عدم تخلیه کامل؟ بیدار شدن از خواب با درد پروستات؟ جنب شدن های زیاد ؟لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر از اینکه وقت پر ارزشتان را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار بیماران قرار میدهید.اجرکم عند ا...
      لازم به توضیح است هیچ گونه رابطه جنسی نداشتم و فکر نکنم کسی بدون رابطه به بیماری مقاربتی مبتلا شود
      ولی عفونت ادرای محتمل است بنده درزمان کودکی و حتی دبیرستان در مدرسه به توالت نمیرفتم البته عادت کرده بودم در مدرسه احساس دفع ادرار نداشتم احتمال میدهم این کار باعث عفونت ادراری شده باشه البته هیچگونه تب یا خون در ادرار ندارم

      اکثر اوقات همین جوری که مثلا در کلاس نشستم بدون اینکه چیزی تحریکم کند حالت نعوظ دارم همراه با خمیازه و خواب آلودگی حالا نمیدونم این ارتباطی با مشکلات اورولوژی دارد یا نه. و ترس این را دارم استاد مثلا مرا در این وضعیت جلوی تخته سیاه صدا بزند و آبرویم برود.در ضمن پدرم که الان 55 ساله هستن حدود پانزده سال پیش در مثانه شان تومور داشتند و شیمی درمانی هم انجام دادند ولی الان خوب هستن و هر 6 ماه به پزشک مراجعه میکنن ومشکلی ندارند البته تامسولوسین مصرف میکنند . این را گفتم که شاید از نظر ارثی مشکلی داشته باشم .به هر حال به نظر شما مشکل چیست؟پروستات؟مثانه؟تنگی مجرا؟؟؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 502 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.
    اقای دکتر من حدود دو ساله که مشکل تکرر ادرار دارم یعنی میتونم بگم ادرارمو نمیتونم نگاه دارم ۷۰ سالمه ۹۷/۱۰/۱۷ازمایش دادم که4/75:(psa (Eclو
    1/32:(free psa(Eclبود که با چندین بار مراجعه به دکتر که یکی گفت باید نمونه برداری بشه یکی گفت باید عمل بشه جواب ازمایش و سونوگرافیو اوردیم براتون که گفتید نیاز به عمل نیست دوتا قرص تجویز کردین (قرص تولرین و قرص تامسو ور)بعد خوردن این قرصها ۳ماه بعدش ازمایش نوشتید که این بار psa:2/54و48/free psa:0
    ایا نیاز به عمل داره یا همین قرص هارو مصرف کنم در صورت مصرف قرص چند ماه دیگه دوباره ازمایش برم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر حمزه شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 493 مشاهده پرسش
    اینجانب مدت هاست که دچار التهاب پروستات هستم.
    36 سال سن دارم
    مشکل حادی در دفع ادرار ندارم ولی سوزش در ناحیه پروستات در هنگام انزال دارم. شریم جنسی هنگام انزال من دچار درد در ناحیه رحم می شود. اگه به صورت منظم نزدیکی داشته باشم این التهاب از بین میرود و درد و سوزش ندارم. با ایجاد وقفه در نزدیکی این علائم مجددا به وجود می آیند. ادرارم بوی بدی دارد. چند بار سونوگرافی کرده ام که در همه افزایش حجم در ناحیه سمینال وزیکول را نشان می دهد.
    علاوه بر این در زمانی که احساس سوزش در ناحیه پروستات دارم مدفوع من نیز بوی بسیار بدی پیدا می کند.
    آیا این بیماری قابل درمان است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سیامک شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 479 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر با تشکر از شما بابت وقتی که میگذارید
    من ۴۹ سالمه بزرگی پروستات دارم(۵۰سی‌سی)
    PSA نرمال
    FBS نرمال
    سیستوسکوپی انجام دادم بزگی پروستات وتنگی گردن مثانه گزارش کردن
    سه ماه تامسولوسین وفیناستراید مصرف کردم خوب شدم یکماه دارو قطع کردم علائمم (قطره‌قطره ادرار کردن وعدم تخلیه کامل)
    برگشته از عوارض جراحی turp مانند بی اختیاری ادرار، کاهش میل جنسی و انزال معکوس نگرانم لطفا عنایت بفرمایید که آیا این عوارض قطعیه یا نه ؟ممنون میشم بفرمایید که من جراحی(turp)
    انجام بدم یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 530 مشاهده پرسش
    سلام به استاد و دانشمند گرامی 46ساله از تبریز هستم بدنبال بزرگی پروستات که از حدود ۸ ماه پیش اثارش ودیدم سونوگرافی واز مایشهای متفاوت بالاخره ام ار ای رفتم که نوع پروستات خوش خیم و عدم مشکل در فدد لنفاپی و مجاری و ..نوشته فقط یک نقطه به انذازه ۹میلی هست که بخاطر اپن نمونه برداری میشه ضمن ارسال مدارک و پاسخ ام ار ای بفرمایید تا جه حد خطر بدخیمی وجود دارد که واقعا نکرانم کرده ضمنا یعضی اوقات درد لکن و کمر دارم ایا ربطی به بدخیمی دارد یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1054 مشاهده پرسش
    ممنونم
    1. تصویر کاربر علی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
      سلام جناب دکتر کرمی.
      من پسری ۳۲ ساله ام. جهت چکآپ ۱۳ ماه قبل سونوگرافی شکم و لگن انجام دادم که حجم پروستات 28cc و بعداز تخلیه ادرار بصورت طبیعی ،با دستم چندبار فشار به شکمم آوردم که بیشتر مثانه تخلیه بشه و pvr =5 شد.
      امروز هم در سونوگرافی حجم پروستات رو ۲۸ و pvr=8 بود البته با تخلیه ادرار بصورت طبیعی نه بافشار به شکمم!

      کلا" هم مشکلی که اذیتم کنه ندارم.ولی به نظرم اولا "شدت جریان ادرارم کمی کمتر از حد معموله.دوما" معمولا آب زیاد مینوشم ولی بعد ادرار، حسم گاهی اینه که هنوز هم مثانه ام کامل خالی نشده و اگه فشارش بدم بازم میاد.

      ممنونتونم دکتر جان بابت وقتتون و راهنماییتون
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مححد شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 477 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ۴۶ هستم از تبریز حدود۷ماه مشکل پروستات دازم psaمعمولا نرمال هست سونگرافی هم خوش ۷یم نوشتند در ان ار ای یک نقطه مشکوک هست که دکتر نمونه برداری نوشته با ارسال جواب ام ار ای خواستم بدونم تا چه حد نمونه برداری برام ضروری است و احتمال بدخیم بودن چقدر است در ضمن درد لگن و کمر نشانه بدخیم بودن هست یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 385 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید، آقای دکتر بنده طبق فرمایش شما سیستوسکوپی انجام دادم و گفته شد که باید مجدد Turp انجام دهم، با توجه به اینکه بنده دوماه پیش turp انجام دادم و هنوز هم تکرر ادرار دارم و اذیت هستم، ممکن است پس از turp مجدد دچار بی اختیاری ادرار شوم؟ ممکن است مشکل بنده عصب مثانه باشد؟ توصیه شما چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر Barak جمعه ۱ شهریور ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 591 مشاهده پرسش
    مدت چند سال(حدودا 5سال)است گاهی در منی خود خون مشاهده می کنم. مثلا هر سال ممکن است چند بار ببینم. اما بعد قطع می شود. الان 37سال سن دارم. یک بار پیش متخصص رفتم و گفت اصلا مهم نیست و توجه نکن اما آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی مثانه و ازمایش منی نوشت. همه چیز طبیعی بود.ولی خب منی خونی خوب نشده و همچنان هر چند وقت یکبار منی ام خونی است.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۸ مرداد ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 458 مشاهده پرسش
    سلام. قرار است دکتر الهیان بیوپسی پروستات انجام بدهند. بیوپسی لازم است؟ تا چند درصد با این ریپورت ام ار ای احتمال بدخیمی هست. خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۸ مرداد ۹۸( 6 سال پیش)
      باید صبر کنید تا نتیجه در بیاید
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر ناصر جمعه ۱۶ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 680 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلان و خسته نباشی.خدمت شما عرض کنم که من برج5ساله92یک عمل بیضه داشتم.طبق سونوگرافی و آزمایشات انجام شده دکتر تشخیص داد که رگهایی در بیضه ایجاد شده که باعث درد فراوان برایم شده بود.قبل از عمل بیضه ها به طرز ناباوری کوچک شدن.بعلت دردی که داشتم به پزشک مراجعه کردم.الان تقریبا حدود یکسال از این عمل میگذره ولی سایز بیضه ها که تغییری نداشته حس میکنم اندازه آلت تناسلی هم کوچک شده.در ضمن از مشکل جنسی هن رنج میبرم.میل جنسیه خودم رو کلا از دست دادم.پرولاکتین خونم بالاست.میخاستم ببینم این پروسه ربطی بهم دارن؟؟و چطور باید بیضه ها به اندازه قبلیه خود برگرده.در ضمن از آلات تناسلیم بعد از عمل ترشحات سفیدی دارم.آزمایش دادم ولی گفتم چیزی نیست.ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      پرولاکتین ارتباطی به واریکوسل ندارد برا ی بقیه سوال از دکتر معالج بپرسید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب