جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با جدیدترین روش های درمانی بی اختیاری ادراری

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بی اختیاری ادراری در زنان امروزه با پیشرفت در تکنولوژی و ابداع روش های مختلف درمانی اقدامات مؤثری برای درمان بی اختیاری ادراری می توان برداشت که به شرح آخرین یافته های درمانی می پردازم. مثانه از اعضاء بسیار حساس بدن ما می باشد که با کوچکترین تغییرات احساسی و هیجانی تحت تأثیر قرار می گیرد.

وقتی ما دچار استرس حاد می شویم حملات تکرر ادراری به ما دست می دهد و لذا اساس درمان در بیماری های بی اختیاری مثانه گرفتن فرمان مثانه به دست بیمار می باشد و یا به اصطلاحی ساده ما نباید تابع دستورات مثانه باشیم بلکه مثانه را به کنترل و فرمان خود دربیاوریم. درمان های بی اختیاری ادرار چند جانبه هستند که به شرح تک تک آنها می پردازیم:

تکرر ادراری

1- تغییر در سبک و روش زندگی

 یعنی هر عامل تحریک کننده ادراری و بی اختیاری را باید حذف و یا تعدیل کرد که عبارتند از:

  • حذف یا کاهش چای، قهوه، کاکائو و نوشابه های کافئین دار و انرژی زا
  • مصرف سیگار باید ترک شود چرا که با تحریک ریه ها و سرفه های شدید باعث افزایش فشار شکمی و تشدید بی اختیاری می شود.
  • محدودیت مصرف مایعات: مصرف مایعات زیاد در افراد مبتلا به بی اختیاری ادراری با انواع مختلف باعث تشدید آن خواهد شد.
  • کاهش وزن بدن: افرادی که چاق و شکم برجسته دارند به علت فشار بالای شکمی مستعد به بی اختیاری می باشند.
  • داشتن برنامه منظم ورزشی و تقویت عضلات کف لگن: امروزه توصیه می شود که همه خانم های جوان و میانسال ورزش لگنی را به صورت روتین انجام دهند چرا که باعث تقویت عضلات کف لگن شده و از افتادگی مثانه جلوگیری می کند و باعث آرام شدن مثانه می گردد. در این روش باید عضلات باسن و لگن را منقبض و 10 ثانیه نگاه داشته و ول کنید و این کار هر چه بیشتر، مفید تر خواهد بود.

2- انجام فیزیوتراپی

که شامل تقویت عضلات لگن توسط فیزیوتراپیست می باشد که این درمان باید حداقل سه ماه انجام شود که اساس آن تقویت عضلات کف لگن می باشد.

3- رفتار درمانی

 اساس رفتار درمانی به دست گرفتن کنترل فرمان مثانه و زمان دستشویی رفتن می باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به بی اختیاری مخصوصا ًنوع اضطراری یا اورژانسی با کوچکترین احساس پری مثانه سریعا ًبه دستشویی می روند.

ما در روش رفتار درمانی توصیه می کنیم که در مقابل حملات تکرر ادراری مقاومت کنند و این مقاومت را از زمان کم شروع و سپس زیاد کنند. به عنوان مثال از بیمار می خواهیم که از همین امروز وقتی احساس دستشوئی رفتن دارد 5 دقیقه دیر تر برود. فردا 2 دقیقه اضافه کند و به همین روال تا زمانی که فرد بتواند 2-3 ساعت خودش را نگاه دارد.

درمان های دارویی بی اختیاری ادراری

درمان های دارویی اغلب برای درمان بی اختیاری های اضطراری به کار می روند. مکانیسم اثر این داروها مهار کردن تحریک های مثانه و آرام کردن آن می باشد که این داروها باید با تشخیص و تجویز پزشک متخصص تجویز گردد.

دومین دسته داروها شل کننده ها و منقبض کننده های قسمت خروجی ادرار می باشد که در بیماران مبتلا به بی اختیاری فشاری یا استرسی از داروهای منقبض کننده گردن مثانه و در بیماران بی اختیاری با انسداد ادرار و خروجی مجرا از داروهای شل کننده گردن مثانه استفاده می شود.

در زنان بی اختیار که یائسه هستند، کرم ها و قرص های هورمونی استروژن برای درمان بسیار کمک کننده هستد که باید به صورت واژینال استفاده شوند و خوراکی آن شانس سرطان سینه و رحم را بالا می برد و توصیه نمی گردد.

سونداژ متناوب یا CIC :

 هر بیمار مبتلا به بی اختیاری ادراری که مثانه اش کاملاً تخلیه نمی کند و ادرار در پشت مثانه باقی می ماند و باعث تشدید بی اختیاری ادراری و عفونت می شود. باید ادرار باقیمانده با سونداژ توسط خود بیمار خالی شود و بسته به شدت ادرار باقی مانده توصیه می کنیم که بیمار هر 5-4 ساعت خودش با سوند مثانه را تخلیه نماید.

قبل از شروع، روش سوند زدن به بیمار آموزش داده می شود. گذاشتن وسایل داخل واژن از قبیل pessari برای درمان بی اختیاری اصلاً توصیه نمی شود.

درمان های جراحی بی اختیاری ادراری

1- تزریق بوتاکس داخل مثانه

 در بیمارانی که دچار بی اختیاری ادراری اضطراری و بیش فعالی مقاوم به درمان دارویی هستند از روش تزریق بوتاکس داخل مثانه استفاده می شود.تزریق بوتاکس باعث شل شدن و فلج شدن عضلات مثانه شده و تحریک پذیری و تکرر ادراری را کاهش می دهد. ایراد تزریق عدم اطلاع از عوارض دیررس آن می باشد.

2- تحریک عصب خاص Sacral Nerve Stimulation

این روش اغلب برای درمان مثانه های بیش فعال مقاوم به درمان استفاده می شود که به علت جدید بودن آن و نیازمند امکانات تخصصی و هزینه بالا به عنوان روش درمانی روتین استفاده نمی شود.

3- بزرگ کردن مثانه با روده یا عمل Cysto Plasty

 این عمل برای بیماران با مثانه کوچک شده و عصبی و پرفشار که به همه راه های درمانی ذکر شده جواب نداده اند استفاده می شود. در این روش که یک عمل بزرگ و طولانی می باشد، حدود 50-60 سانت روده کوچک بیمار را بریده و به شکل مثانه در آورده و به مثانه بیمار پیوند می زنیم. به علت عدم توانایی انقباض و پمپاژ روده در بسیاری از موارد پس از عمل بیمار باید از سوند جهت تخلیه مثانه استفاده نماییم.

4- عمل جراحی بالا کشیدن گردن مثانه

که شامل TOT و TVT و Sling و برج Burch می باشد که مکانیسم جواب دهی این عمل ها بالا کشیدن گردن مثانه و اصلاح نسبی افتادگی مثانه است که باعث بهبودی در کنترل بیمار می شود. این عمل ها برای درمان بی اختیاری های استرسی و فشاری فقط استفاده می شوند.

5- تزریق مواد حجم دهنده به گردن مثانه از قبیل کلاژن

 این روش درمانی اغلب برای بیماران با بی اختیاری ادراری استرسی و فشاری به کار می رود که مواد حجم دهنده زیر دید دوربین به گردن مثانه تزریق می شود و مانع خروج ادرار از مثانه می گردد. عیب مواد تزریقی عبارتند از: 1- بعد از مدتی از بین می روند. 2- اثر بخشی آن نسبت به عمل جراحی بالا کشیدن گردن مثانه خیلی پایین تر می باشد.

6- کاشتن دریچه مصنوعی

این روش برای کسانی که به علت آسیب جراحی و یا تصادف دریچه کنترل کننده مثانه از بین رفته است استفاده می شود که با عمل جراحی اسفنکتر و دریچه مصنوعی را در گردن مثانه می کاریم و از عوارض آن ایجاد عفونت و نیاز به خارج کردن مجدد آن و همچنین قیمت بسیار بالای آن می باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
2.2/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ح چهارشنبه ۱۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من بعد از تخلیه ادرار و استبرا (و یا بدون استبرا) در موقع بلند شدن احساس ریزش چند قطره از مایعی را می کنم که لباسم نیز به آن آلوده می شود. حتی در گاهی موارد احساس سوزش و خوارش در ناحیه بین مخرج غاءط تا بیضه ها را دارم. باید چی کار کنم ؟ (جنسیتم مرد است)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اصلا این حس را تقویت نکنید که به وسواس ختم میشود
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    باسلام
    مدتی است متاسفانه پوست کلاهک الت نازک شده و پوسته پوسته ریز میشه واحساس داغ شدن دارم قبلا آزمایش دادم عفونت ندارم
    کلا طوری هست که پوست کلاهک حساس شده و پوسته پوسته میشه ومثل سوختگی که تقریبا خوب شده میمونه بعضی لکه ها نازک ‌انگار پوست رفتگی داره وصورتی رنگه لطفا راهنمایی بفرمایید چه پماد ‌دارویی استفاده کنم
    بااگر آزمایش هم نیاز هست چه آزمایشی انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اين بيشتر حساسيت پوستي است
  • تصویر کاربر ارمان شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 567 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من یه هفته پیش خود ارضایی را ترک کردم یه روز بعدش احساس میکردم قراره ارضا بشم احساس میکردم التم داره تکون میخوره
    الان یه هفته میگذره یه خورده بهتر شده حرکتش کمتر شده
    مشکلم چیه ؟
    اسم بیماری چیه ؟
    ایا برم دکتر می‌تونه کمکم کنه؟
    چه دارویی مصرف کنم ؟
    ایا همیشه باهام هست این حس؟ دارم دیوونه میشم
    من خود ارضایی زیاد نمی‌کردم هفته ای به بار
    یه مشکلی دیگه که دارم موقع استرس خیلی شدید به مایه رقیق از التم بیرون میاد و یه خورده حس ارضا بهت ادست این بخاطر چیه؟
    ممنونم اگه راهنماییم کنید
    خواهشن یه راهنمایی کنید چون من دو ماه دیگه کنکور دارم خیلی استرس دارم .
    1. تصویر کاربر ارمان جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      ۴۸ساعت شد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      شما مشكل روحي وعصبي است با دكتر ستوده تماس٠٢١٨٨٢٠٩٢١٦
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر غلامرضا جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    خسته نباشید بنده التم بعدازنزدیکی حالت سوزش درد دارد یه ذره پشت کلاهک پوستش وقرمزی هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام وتبريك سال نو وپوزش از تاخير مال حساسيت است پماد تريامسينولون كم بماليد روزي يك بار
  • تصویر کاربر شروین دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام
    من 34 سالمه حدود 2 هفته پیش عمل تعویض مفصل هیپ دو طرفه داشتم
    از روز قبل از عمل قدرت شروع ادرار رو از دست دادم و تا الان باید فشار شدید بیارم تا بتونم ادرار کنم و سوزش دارم دو روز فنازومکس خوردم سوزشم بهتر شد ولی خوب نشدم
    در موقع ادرار اولش برای چند بار فشار میارم و قطره قطره میاد بعدش به صورت 2 شاخه میاد و بعد تقربا به صورت عادی تخلیه میشه و در اخر قطره قطره
    خلاصه روزی چندین بار مجبورم برم دستشویی
    از وقتی از بیمارستانم مرخص شدم تا همین امروز سفالکسین دارم میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد در اولين فرصت تست عصب مثانه بگيريد٢٢٦٤٢٧٤٤ تماس
  • تصویر کاربر شهربانو جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    دو هفته پیش به طور ناگهانی دچار تکرر ادرار شدم. به طوری که هر نیم الی یک ساعت مجبور به تخلیه مثانه میشدم. به ندرت برای ساعاتی بهبودی حاصل میشد ولی مجدد شروع میشد. حتی چند شب مجبور شدم پنج بار در طول شب از خواب بیدار شوم. پهلوهایم گاهی درد میگیره. مثانه ام هم گاهی درد میکنه. ولی دردش همیشگی نیست. وقتی دچار تکرر نیم ساعته میشم از تخلیه زیاد فکر میکنم درد میگیره. آزمایش کشت ادرار دادم،گفتند یه مقدار خون در ادرار است. قرص یوریناسین برام تجویز کردند. دو روزی خوب شده بودم ولی علیرغم مصرف این قرص امروز مجدد دچار تکرر ادرار شدم بدون اینکه حتی آب زیادی مصرف کرده باشم. میخاستم بدونم علت چیست و باید چه کار کنم.
    ممنون از پاسخگوییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام احتمال زياد عفونت داشتيد فعلا درمان نميخواهد اب زياد مصرف كنيد بهتر ميشود
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    پدرم 4 سال پیش بدلیل آزمایش psi بالا (10) پروستاتش را کامل برداشتن و توی این 4 سال روزی 3 بار سیخ داخل آلت فرو میکرد به دستور پزشک ولی با وجود همین کا هر 3 ماه دچار گرفتگی مجرا شده و دکتر خودش با لیزر مجرا را باز میکرد و همچنین بی اختیاری از بعد از عمل ادامه دارد که بعد از چند سال پیگیری متوجه آسیب دیدن دریچه مثانه شدیم که با مشاوره پزشکان گفته شده بای از دریچه مصنوعی برای بی اختیاری استفاده شود . حالا بعد ا ز تحقیق تصمیم گرفتیم که با شما آقای دکتر کرمی موضوع را در میان گذاشته تا مشکل را توسط شما حل کنیم. آیا انجام کاشت دریچه مصنوعی برای برطرف شدن بی اختیاری و گرفتگی مجرا وجود دارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      چون من در جرین نیستم از دکتر خودتان مشورت کنید بهتر است
  • تصویر کاربر لیلا سه شنبه ۲۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    Leili:
    Leili:
    با سلام اقای دکتر دختری هستم 29 ساله که گاهی در هنگام خواب دیدن دچار شب ادراری میشم،پارسال ب دکتر هم مراجعه کردم که نتیجه ازمایش و سونو گرافی مشکلی نشون نداد ،در صورت مصرف ایمی پرامین هیچ مشکلی ندارم ولی بدون مصرف قرص گاهی این اتفاق میفته لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر فهیمه پنجشنبه ۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام، جناب دکتر کرمی، من از نوجوانی از مشکل تکرر ادرار رنج میبرم،گاهی مواقع زمان احساس نیاز به دفع ادرار تا توان کنترل و تحمل آن بسیار کوتاه میشود، گاها در حد پنج دقیقه. شب ها حداقل دو مرحله به دستشویی میروم. در صورت مصرف مایعات این دفعات بیشتر هم میشود. در سرما به سرعت و به دفعات احتیاج به دستشویی رفتن پیدا میکنم. در زمان ناراحتی هم به شدت تحریک میشوم و دفعات دستشویی رفتن افزایش میابد. اگر ممکن است جهت رفع مشکل راهنمایی بفرمایید، برای درمان به چه متخصصی باید مراجعه کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام علت ان با انجام نوار مثانه مشخص ميشود ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤تماس
  • تصویر کاربر بهنام سه شنبه ۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر، مدتی روی پوست آلتم لکه های سفید رنگ به مانند خشکی پوست بروز میکرد که در برخی مواقع روی این لکه ها شکاف برمیداشت، به متخصص پوست مراجعه کردم و یه پماد ترکیبی dexpanthenol به بنده داد، پس از مدتی علائم رفع شد اما بعد از چندماه الان مجددا علائم ظاهر شده و بسیار نگرانم کرده. لطفا راهنمایی کنید، متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      از نظر تبخال ازمايش دهيد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر