جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره عمل وازووازستومی بعد از پشیمانی از وازکتومی چه میدانید؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بعد از عمل وازکتومی یا قطع لوله نطفه بر، از بین 6 تا 10 درصد این افراد از کار خود پشیمان و یا به علت های مختلف از قبیل طلاق و ازدواج جدید و یا خدای نکرده از دست دادن بچه ها و یا اقدام به بچه داری، خواهان وصل لوله های قطع شده و یا عمل وازووازستومی هستند.

عمل وازووازستومی

جدا از تبلیغات کاذب که جهت آسان نشان دادن عوارض وازکتومی یا قطع لوله ها و یا گزارش درصد بالای موفقیت عمل وصل مجدد لوله های نطفه بر یا وازووازستومی در عمل انجام می شود، حتی در مراکز پیشرفته دنیا درصد موفقیت این عمل خیلی پایین و بین 20 الی 35 درصد می باشد. که هر چه از زمان عمل بیشتر گذشته باشد، درصد موفقیت خیلی پایین تر خواهد بود.

لذا این عمل بر خلاف بستن لوله ها که روش سریع و آسان و کم هزینه و سرپایی است، وصل آن نیازمند وسایل پیچیده و میکروسکوپ و بستری و بیهوشی و هزینه بالا است و درصد موفقیت آن پایین است. لذا تأکید می کنم که قبل از بستن لوله ها و یا وازکتومی، باید اطلاعات کامل و مشورت لازم را در اختیار داشته باشید.

وازووازستومی چیست؟

عمل وازووازستومی یعنی دو قمست لوله های اسپرم یا نطفه بر را که قبلاً قطع شده اند، پیدا کرده و پس از باز کرده گره ها و حذف قسمت های خراب شده لوله ها، محل جدید دو لوله را با استفاده از نخ های پروفین بسیار باریک 7 صفر، و زیر میکروسکوپ به همدیگر پیوند بزنیم.

وازووازستومی

درصد موفقیت این پیوند مجدد لوله ها یا وازووازستومی چقدر است؟

درصد موفقیت به عوامل زیر بستگی دارد:

  • زمان قطع کردن لوله ها : هر چه زمان بیشتر گذشته باشد، درصد موفقیت پایین خواهد آمد.
  • تبحر جراح
  • وجود میکروسکوپی های پیشرفته در اتاق عمل
  • وجود بیماری زمینه ای خراب کننده اسپرم: از قبیل واریکوسل، کوچکی بیضه و عملکرد ضعیف سلول های نطفه ساز بیضه قبل از عمل، اپیدیدیمت و ورم مزمن 
  • سن زوجین
  • محل قطع لوله ی نطفه بر: هر چه به طرف اپیدیدیم باشد، بدتر است.

جدا از تبلیغات غیر واقعی، درصد موفقیت پیوند مجدد لوله ها یا وازووازستومی در پیشرفته ترین مراکز علمی دنیا بین 20-40 درصد است، که عوامل فوق الذکر در درصد موفقیت تأثیر گذار هستند و لذا اگر وازکتومی را انجام بدهید به امید وصل مجدد لوله ها، هرگز روی آن حساب نکنید.

علائم موفقیت عمل عبارتست از ظهور اسپرم در مایع منی فرد، است که نشان از باز بودن مسیر پیوند است.
در حالت نرمال در هر 22 اسپرم یک مرد جوان، 20 میلیون اسپرم وجود دارد. باید عرض کنم که به علت باریک بودن مجرای لوله های نطفه بر بعد از عمل پیوند مجدد، نباید انتظار حالت طبیعی را داشته باشید و بعد از ظهور نطفه و اسپرم بعد از عمل وازووازستومی، باید بلافاصله اقدام به باروری را شروع کرد که ممکن است به روش های کمکی از جمله IUT و یا IVF نیاز داشته باشد.

 برگشت وازکتومی

درصد موفقیت بعد از عمل کی مشخص می شود؟

درصد موفقیت عمل سه ماه بعد مشخص می شود که نشانه آن، وجود اسپرم در آزمایش اسپرم می باشد که به علت قطع به لوله های اسپرم بر در نزدیکی اپیدیدیم باشد و عمل اپیدیدیمووازوستومی یا وصل لوله واز به اپیدیدیم انجام شود ممکن است ظهور اسپرم تا 6 ماه نیز طول بکشد.

# توصیه های بعد از عمل :

چون عمل به صورت میکروسکوپی انجام می شود جهت نتیجه گیری بهتر:

1- مدت 2 روز استراحت مطلق داشته باشید.
2- عدم نزدیکی تا یک ماه
3- عدم انجام فعالیت سنگین
4- انجام آزمایش هر 1-3-6 ماه

# عوارض عمل وازووزاستومی

1- درد محل عمل
2- جمع شدن خون یا هماتوم
3- عفونت
4- انسداد مجدد بعد از عمل که در 10 درصد مواقع ایجاد می شود.
در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.3/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام نتیجه آزمایش همسرم به این شرح است لطفا نسبت به نتیجه آزمایش من را آگاه بفرمایید و اگر نیاز به استفاده دارو دارد به من آگاهی دهید؟
    من فایل را ضمیمه کرده ام لطفا حضرتعالی اعلام نظر بفرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      حرکت ضعیف است باید معاینه کنم
  • تصویر کاربر صفا شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من 28سالمه و متاهل همه علایم بیضه نرمال فقط کوچک بودن ابعاد هر دو و فاقد اسپرم را دارم لطفا راهنماییم کنیین ایا برای همیشه نمیتونم پدر شم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      نمونه برداری لازم است
  • تصویر کاربر عباسی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و تبریک سال نو؛
    بنده آقایی متاهل و 26 ساله هستم که حدود یک سال است که در هنگام انزال و گهگاه در هنگام ادرارم دچار سوزش نوک آلت و مجرای خروجی آن می باشم.
    همچنین احساس میکنم مثانه ام کاملا خالی نمی شود و کمابیش ادرارم قطره قطره می آید.
    میخواستم راهنمایی کنید و بفرمایید مشکلم چیست، چه کنم و چگونه درمانش کنم؟
    باسپاس قبلی.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      مشکلی نیست
  • تصویر کاربر عباس یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام.
    آقای دکتر من دچار تکرر ادرار هستم یعنی وقتی ادرار می کنم هنوز چند دقیقه نگذشته دوباره نیاز به تخلیه ادرار وجود داره و در هر بار ادرار حجم ادرار بسیار کم هست لطفا کمکم کنید؟
    در ضمن قندخون من در حد نرمال هست و کلیه و مثانه و پروستاتم هم مشکلی نداره و مجرای ادرار هم سالم و بدون انسداد می باشد و تنها مشکلم فقط تکرر ادرار است
    لطفا کمکم کنید این بیماری رو تقریبا یه ساله که دارم و بیچارم کرده اگه دارویی هست لطفا بهم معرفی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید09351142080
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 545 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.
    من و همسرم مدت 1 سال و نیم هست که جلوگیری نمیکنیم ولی باردار نشدم.همسرم در کودکی عمل فتق انجام داده که بعد از اون عمل به گفته خودش بیضه هاش که دو عدد بوده بعد از عمل به یک بیضه تبدیل شده.و موقع ازدواج این قضیه رو بمن نگفته چون از نظر خودش یادش نبوده و مهم نبوده.هردومون آزمایش دادیم که دکتر آزمایش منو گف مشکلی نداره ولی در آزمایش همسرم در قسمت
    progressive sperms(%) 49.09 Abnormal
    و با قرمز تایپ شده.من برای اینکه بتونم حق طلاق رو بگیرم باید ثابت کنم که ایشون نابارور هستن.چون بخاطر آزار و اذیتهایی که توسط ایشون و خانوادشون به من وارد شده و حتی مورد ضرب و شتم قرار گرفتم و مسایل دیگه ای که هست این تنها راهیه که میتونم با اثباتش نجات پیدا کنم.قرار شده که ایشون پیش اورولوژیست برن و تحقیق کنیم ببینیم وضعیت چیه ولی من قبلش از شما جناب آقای دکتر خواهش میکنم راهنماییم کنید که آیا این عمل فتق که در پی اون بیضه هاش از دو عدد به یک عدد تبدیل شده تاثیری در ناباروری داره یا نه و این نشونه چی هست؟؟؟؟ واینکه ایشون گاهی اوقات در قسمت زیر شکمشون هم احساس درد میکردن.و در اقوامشون هم سابقه ناباروری دارن.توان جسمیشون هم کم هست و زود هم ارضا میشن اکثر اوقات.ممنون میشم از لطفتون.بیصبرانه منتظر پاسختون هستم تا بتونم هرچه زودتر ازین وضعیت رهاشم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      بررسی ایشان با ید انجام شود
  • تصویر کاربر شاهین شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 737 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر... اقای دکتر من 3 سال خودارضایی میکردم . 1 ساله که قطع شده . در حال حاضر واریکوسل گرید 2 و درد در 2 بیضه دارم . بعد از ادرار هم با کمی فشار ترشحاتی که نه ادرار است نه منی چند قطره خارج میشود. لطفا کمکم کنید از نظر روحی تاثیر بدی روی من گذاشته است. سن 22 لطفا راهکاری بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      با قطع خوب ميشويد
    2. تصویر کاربر شاهین شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      متشکر از شما . اما اقای دکتر در حال حاضر 1 ساله که به هیچ عنوان خودارضایی نداشته ولی درد بیضه پابرجاست . سوال 1 )ایا ترشح پرستات طبیعی است ( مایه ایی غلیظ و چسبناک دقیقا بعد تخلیه ادرار با کمی فشار ) ...... سوال 2) ایا در سن 22 سالگی با توجه به گرید واریکوسل 2 احتیاج به عمل هست ؟ سوال3 ) جناب دکتر برای پیشگیری از مشکل واریکوسل که باعث ناباروری میشود ایا در حال حاضر اقدامی بکنم ؟؟ .... در صورت امکان جواب 3 سوال را به بنده بدهید که اقدامات لازم را انجام دهم ...یه دنیا سپاس جناب دکتر عزیز
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      1-بله2-نه3-نه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۸ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام
    پسری ۲۰ ساله هستم که حدود شش ماه پیش ضایعه ای به شکل پلاک بر روی سر آلت تناسلی به وجود آمد که از آن زمان تاکنون در حال وسیع شدن است و تا به حال نیمی از حشفه را پو شانده . با استحمام پو سته ای از روی این پلاک برداشته میشود و آن قسمت قرمز و نرم است که پس از چند روز پوست آن ناحیه ضخیم و خشک میشود و بعضی مواقع دارای پوسته ریزی است. لطفا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      عکسش را بفرستید
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر -مردی31ساله هستم که حدود 5سال است متوجه شدم بپه دار نمیشوم با تشخیص پزشک در سال 89عمل واریکوسل دو طرف داشتم , بعد از عمل بهبودی در وضع اسپرمم پیش نیامد دو دوره دو ماه HCGهم دریافت کردم - متاسفانه بیضه سمت راستم درگیر هیدروسل شده و اسپرمم هم ضعیف و با شکا نا مناسب لطف راهنماییم کنید ............با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش اسپرمتان چطور است
  • تصویر کاربر اکبری یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پدرم چند وقتی بود شکمش ورم داشت با مراجعه به دکتر در شهرستان دکتر گفتن شکمش اب جمع شده حدود ۵لیتر اب از شکمش خارج کردن ایا احتمال دارد این اب دوباره جمع شود لطف کنید راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      بسته به علت ان است
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشی ببخشید من 24 سالمه از بچهگی خود ارضایی کردم ممکنه عقیم بشم یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      نه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر