جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره عمل وازووازستومی بعد از پشیمانی از وازکتومی چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بعد از عمل وازکتومی یا قطع لوله نطفه بر، از بین 6 تا 10 درصد این افراد از کار خود پشیمان و یا به علت های مختلف از قبیل طلاق و ازدواج جدید و یا خدای نکرده از دست دادن بچه ها و یا اقدام به بچه داری، خواهان وصل لوله های قطع شده و یا عمل وازووازستومی هستند.

عمل وازووازستومی

جدا از تبلیغات کاذب که جهت آسان نشان دادن عوارض وازکتومی یا قطع لوله ها و یا گزارش درصد بالای موفقیت عمل وصل مجدد لوله های نطفه بر یا وازووازستومی در عمل انجام می شود، حتی در مراکز پیشرفته دنیا درصد موفقیت این عمل خیلی پایین و بین 20 الی 35 درصد می باشد. که هر چه از زمان عمل بیشتر گذشته باشد، درصد موفقیت خیلی پایین تر خواهد بود.

لذا این عمل بر خلاف بستن لوله ها که روش سریع و آسان و کم هزینه و سرپایی است، وصل آن نیازمند وسایل پیچیده و میکروسکوپ و بستری و بیهوشی و هزینه بالا است و درصد موفقیت آن پایین است. لذا تأکید می کنم که قبل از بستن لوله ها و یا وازکتومی، باید اطلاعات کامل و مشورت لازم را در اختیار داشته باشید.

وازووازستومی چیست؟

عمل وازووازستومی یعنی دو قمست لوله های اسپرم یا نطفه بر را که قبلاً قطع شده اند، پیدا کرده و پس از باز کرده گره ها و حذف قسمت های خراب شده لوله ها، محل جدید دو لوله را با استفاده از نخ های پروفین بسیار باریک 7 صفر، و زیر میکروسکوپ به همدیگر پیوند بزنیم.

وازووازستومی

درصد موفقیت این پیوند مجدد لوله ها یا وازووازستومی چقدر است؟

درصد موفقیت به عوامل زیر بستگی دارد:

  • زمان قطع کردن لوله ها : هر چه زمان بیشتر گذشته باشد، درصد موفقیت پایین خواهد آمد.
  • تبحر جراح
  • وجود میکروسکوپی های پیشرفته در اتاق عمل
  • وجود بیماری زمینه ای خراب کننده اسپرم: از قبیل واریکوسل، کوچکی بیضه و عملکرد ضعیف سلول های نطفه ساز بیضه قبل از عمل، اپیدیدیمت و ورم مزمن 
  • سن زوجین
  • محل قطع لوله ی نطفه بر: هر چه به طرف اپیدیدیم باشد، بدتر است.

جدا از تبلیغات غیر واقعی، درصد موفقیت پیوند مجدد لوله ها یا وازووازستومی در پیشرفته ترین مراکز علمی دنیا بین 20-40 درصد است، که عوامل فوق الذکر در درصد موفقیت تأثیر گذار هستند و لذا اگر وازکتومی را انجام بدهید به امید وصل مجدد لوله ها، هرگز روی آن حساب نکنید.

علائم موفقیت عمل عبارتست از ظهور اسپرم در مایع منی فرد، است که نشان از باز بودن مسیر پیوند است.
در حالت نرمال در هر 22 اسپرم یک مرد جوان، 20 میلیون اسپرم وجود دارد. باید عرض کنم که به علت باریک بودن مجرای لوله های نطفه بر بعد از عمل پیوند مجدد، نباید انتظار حالت طبیعی را داشته باشید و بعد از ظهور نطفه و اسپرم بعد از عمل وازووازستومی، باید بلافاصله اقدام به باروری را شروع کرد که ممکن است به روش های کمکی از جمله IUT و یا IVF نیاز داشته باشد.

 برگشت وازکتومی

درصد موفقیت بعد از عمل کی مشخص می شود؟

درصد موفقیت عمل سه ماه بعد مشخص می شود که نشانه آن، وجود اسپرم در آزمایش اسپرم می باشد که به علت قطع به لوله های اسپرم بر در نزدیکی اپیدیدیم باشد و عمل اپیدیدیمووازوستومی یا وصل لوله واز به اپیدیدیم انجام شود ممکن است ظهور اسپرم تا 6 ماه نیز طول بکشد.

# توصیه های بعد از عمل :

چون عمل به صورت میکروسکوپی انجام می شود جهت نتیجه گیری بهتر:

1- مدت 2 روز استراحت مطلق داشته باشید.
2- عدم نزدیکی تا یک ماه
3- عدم انجام فعالیت سنگین
4- انجام آزمایش هر 1-3-6 ماه

# عوارض عمل وازووزاستومی

1- درد محل عمل
2- جمع شدن خون یا هماتوم
3- عفونت
4- انسداد مجدد بعد از عمل که در 10 درصد مواقع ایجاد می شود.
در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.3/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جعفر جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با سلام. من و همسرم به مدت یک سال هست که تصمیم به بچه داری داریم، اما متاسفانه تا به حال این اتفاق نیافتاده. چند بار آزمایش اسپرم دادم و تمام آیتم ها به جز morphology اوکی هست. معمولا morphology بین 4 تا 5 درصد متغیر هست. پزشک زنان مدام آزمایش من رو هم کنترل می کنه و می گه مشکلی نیست. اما تا به امروز متاسفانه تلاش های ما بی ثمر بوده. به نظر شما من مبتلا به واریکوسل هستم و آیا با جراحی، مشکل من حل خواهد شد و ممکنه با عمل جراحی ما به آرزمون برای فرزند برسیم؟ یا اینکه همچنان با همین وضعیت به تلاشمون ادامه بدیم؟
    ممنون از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      ازمایش کاملا قابل قبول است
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر ۴۳ سال سن‌دارم حدود ۷ سال قبل وازکتومی کردم .همسرم فوت کرده وازدواج مجدد کردم تا کنون‌دوبار عمل برگشت را انجام‌دادم یک بار در بیمارستان نجمیه ویک‌بار در پژوهشکده رویان الان ۶ ماه از عمل دوم میگذره وتا کنون در ازمایش اسپرم موفقیتی دیده نشده پزشک‌پیسنهاد میکرو‌راداده که متاسفانه همسرم‌با این‌موضوع مخالفت میکند اگر بخواهم‌مجددا عمل کنم‌ایا عملی وجود دارد که موفقیت امیز باشد یا امکان منتظر بودن برای نتیجه اسپرم‌هنوز وجود دارد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      فایده ندارد باید ای وی اف کنید
  • تصویر کاربر محمدصادق یکشنبه ۲۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام میخواستم فایل نتایج آزمایش اسپرم زو بفرستم نظرتون رو بفرمایید قدرت باروری دارم یا نه و اینکه در تعیین جنسیت فرزند تاثیری داره این نتایج
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      بله عالی است ولی به تعیین جنسیت ارتباطی ندارد
    2. تصویر کاربر محمدصادق شنبه ۲۷ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنونم، دکتر این نتایج و حرکت نسبتا پایین اسپرم احتمال وجود واریکوسل رو نشون نمیده؟ و اینکه در صورت وجود واریکوسل در جنسیت فرزند تغییری ایجاد میکنه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      نه اصلا
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    من و همسرم مدت 15 سال است که ازدواج کرده‌ایم و با وجود اینکه آزمایشات هر دوی ما طبیعی است و مشکل خاصی را نشان نمی‌دهد، نابارور هستیم. تصویر آخرین آزمایشم را به‌پیوست خدمتتان می‌فرستم. لطفا در صورت امکان راهنمایی فرمایید.
    با تشکر پیشاپیش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر یونس یکشنبه ۱۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خسته نباشید
    من و همسرم حدود یک ساله تحت نظر متخصص زنان و زایمان برای بچه دار شدن اقدام کردیم بعد از پنج شش ماه خانم دکتر به خانمم گفتن باید هم شوهرتون هم تست اسپرم بدن ولی بعد از اینکه دو بار خانمم تست پس از نزدیکی ( pct ) انجام دادن و جوابها رو به دکتر نشان دادن گفتن شوهرت مشکلی نداره تست اسپرم لازم نیست و مراحل درمان خانمم را ادامه دادن ولی هیچ نتیجه ای نگرفتیم تا اینکه خانم دکتر گفتن باید آی یو آی انجام بدین که ماهم به این نتیجه رسیدیم بریم پیش یه دکتر دیگه.
    اون دکتر جدید هم توی اولین مرحله یه سری آزمایش برای خانم و برای من هم تست اسپرم نوشتن که من پس از دیدن نتیجه آزمایش اسپرموگرام احساس کردم مشکل دارم نتیجه این آزمایش و همچنین دو تا تست پی سی تی رو خدمتتون فرستادم اگه ممکنه بفرمایید آیا اسپرم بنده مشکل داره و اینکه چرا توی تست های پی سی تی خانمم حجم اسپرم و تعداد اسپرم های متحرک و ... من نرماله ولی توی تست اسپرموگرام تفاوت خیلی فاحشی داره و در حد صفره؟ دوم اینکه احتمال داره توی این فاصله برام مشکل بوجود آمده باشه مثلا دچار واریکوسل شده باشم آخه احساس میکنم اخیرا آلتم شل و کوچک شده و گاه گاهی هم توی بیضه چپم احساس درد و تیر کشیدن دارم ضمنا بنده کارمند هستم و روزانه حدود ده ساعت رو صندلی و زمین میشینم زیاد فعالیت بدنی ندارم
    نکته آخر اینکه من به صحت آزمایش اسپرم مشکوک هستم چون 35 دقیقه پس از نمونه گیری آزمایش انجام شده و اینکه شب قبل از نمونه گیری حس کردم محتلم شدم ولی مطمئن هم نبودم. لطفا بفرمایید چنانچه مشکل خاصی دارم آیا درمان آن در شهرستان امکانپذیر هستش یا باید خدمت شما برسم؟ ( بنده ساکن ارومیه هستم و تا تهران خیلی فاصله داریم)
    پیشاپیش از بذل توجه جنابعالی متشکرم
    1. تصویر کاربر یونس پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      ه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من ازازمایش قابل قبول است
    3. تصویر کاربر یونس جمعه ۱۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر یعنی از نظر شما میشه به صورت طبیعی (بدون آی یو آی یا آی وی اف) بچه دار بشم؟
      و اینکه چرا میزان اسپرم های متحرک و پیشرونده و بی حرکت در تست های پی سی تی ارسالی با اسپرموگرام اینقدر تفاوت داره؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      بله باید ۱۸ ماه مداوم اقدام کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حمیدرضا جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    آقای دکتر من آزمایش اسپرم دادم و اسپرم نبوده اف اس اچ و ال اچ هم هرکدام 004 و 005 هست
    یک ماهی هست هاش سی جی مصرف میکنم بنده امکان دارد بتونم بچه دار بشم؟؟؟ هر دو بیضه هم کوچک هست
    کم کاری ثانویه هیپوفیز دارم ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      باید ازمایش را بعد از مدتی تکرار کنید
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    38ساله هستم یک فرزند دختر 9ساله دارم در باروری اول هیچ مشکلی نداشته از لحاظ خانوادگی نیز کسی که دچار ناباروری باشد نداشته شغل نظامی،در معاینه فیزیکی هیچ مشکلی نداشته الان دکتر نمونه برداری برای هردو بیضه نوشته آیا فقط این راه حل وجود داره بهترین کار چه هست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      الان همه صفر است
  • تصویر کاربر زیبا سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    Ziba:
    سلام آقای دکتر ما 1سال اقدام به بارداری کردیم اما اتفاقی نیفتاد همسرم اردیبهشت جراحی واریکوسل کرد بعد 3دوره مصرف فرتیلاید و موتیلیتی بوست العان تعداد به 60میلیون اما مورفولوژی 2٪چیکار باید بکنیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    علی:
    با سلام
    برای روش ivf نمونه اسپرم اگه در منزل گرفته بشه و سریعا" به مرکز ناباروری منتقل بشه اشکالی داره؟یا حتما" در خود مرکز باید نمونه گرفته بشه؟(آخه اینجوری خیلی ناجوره)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام ، دكتر جان
    محمد هستم ٤١ ساله ، چهارده سال پيش عمل پيوند كليه انجام دادم . حدود چهار سال بعد از پيوند عمل ترميم حالب داشتم كه بعد از عمل متوجه شديم مشكل خاصي در حالب نبوده ، بعد از اون تعبيه نفروستومي كردم و يكماه بعدش دبل جي گذاشتند كه خدا را شكر كليه ام 9 سال خوب كار كرد ولي متاسفانه دوسال پيش هيدرونفروز شديد در كليه پيوندي بوجود امد و كراتين تا ١٣ بالا رفت ، كه بازم نفروستومي و متعاقب ان دبل جي گذاشتند يك ماه بعد دراوردند كه اين دفعه يك و نيم سال كار كرد، ولي باز هيدرونفروز و كراتين بالا تا ٩ داشتم كه باز نفرستومي و بعدش دبل جي گذاشتند و حدود سه ماه در حالب بود ولي به دليل عفونت بالا دوبار بستري شدم و هنوز هيدورنفروز متوسط داشتم و بعدش دبل جي را دراوردم كه فرداش بازم كراتين يكدفعه تا ٨ بالا رفت . بازم مجبور شدم نفرستومي بذارم . به نظر حضرتعالي روش درماني ديگر و بهتري وجود ندارد ، به خدا خسته شدم. لازم به ياداوري است كه كراتين پايه من ٣ ميباشد . ممنون ميشم اگه راهنمايي بفرماييد .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر