درمان خانگی پاپول مرواریدی زنانه و مردانه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

پوپولهای مرواریدی که به آنها پاپیلومای هیروستوئید نیز گفته می شود به صورت برجستگی های کوچک که رنگ نرمال پوست آلت را دارند، اغلب در گلنز یا انتهای آلت تناسلی دیده می شوند.

از مشخصات این پوپولها این است که در حالت نعوظ(درمان صددرصد نعوظ) که آلت پرحجم می شود، برجسته تر خود را نشان می دهد و فرد با دیدن آن اغلب احساس نگرانی از نظر ابتلا به زگیل تناسلی کرده و به پزشک مراجعه می نماید. این پاپولها معمولاً بعد از بلوغ مخصوصاً در کسانی که ختنه نشده اند بیشتر دیده می شود.

پاپیلومای هیروستوئید

علت ایجاد پاپولهای مرواریدی چیست؟

برخلاف زگیل و تبخال تناسلی که عامل ایجاد کننده آنها ویروسی می باشد، پاپولهای مرواریدی هیچ ارتباطی با ویروس خاصی ندارد. علت دقیق و واقعی ایجاد پاپیلومای مرواریدی مشخص نشده است و هیچ ارتباطی با تماس های جنسی آلوده و غیر آلوده و یا پاپولهای مرواردیدی کشف نشده است.

بر اساس مطالعات انجام شده، این پاپولها اغلب نوعی عارضه ساختاری و باقیمانده رشد جنین می باشند.

علائم مشخص پاپولهای مرواریدی

این پاپولها اغلب به صورت برجستگی های زیر تا قطر 4 میلی متر و به صورت منظم در یک یا دو لایه دورادور کلاهک آلت قرار گرفته اند و از مشخصات آنها این است که هیچ گونه درد، خونریزی و خارش ندارند. به هیچ وجه مسری و آلوده کننده نیز نمی باشند.

عکس واضح از زگیل تناسلی زنان را ببینید.

درمان خانگی پاپول مرواریدی زنانه

درمان های خانگی قادر به حذف یا درمان ضایعات ایجاد شده بر روی ناحیه تناسلی زنانه نیستند. اکثر درمان های خانگی بدون تایید علمی توسط برخی افراد مورد استفاده قرار میگیرند. در سایت clarewellclinics آمده که برخی منابع ادعا می‌کنند که استفاده از روغن کرچک روی ضایعات، می تواند آنها را نرم کرده و از بین ببرد.

درمان پاپولهای مرواریدی

به علت عدم آلوده کننده و مسری بودن پاپولهای مرواریدی و عدم ارتباط آن با تماس جنسی، اصولاً این پاپولها به درمان نیاز ندارند. به علت حساسیت بعضی از افراد مراجعه کننده و با این باور که نمی خواهند این پاپولها در کلاهک آلت باشند، روش های درمانی مختلفی برای درمان این پاپولها وجود دارد که عبارتند از:

درمان خانگی پاپول مرواریدی زنانه

درمان های خانگی قادر به حذف یا درمان ضایعات نیستند. اکثر اینها درمان های تایید نشده هستند. برخی منابع ادعا می‌کنند که استفاده از روغن کرچک با یک توپ پنبه‌ای روی ضایعات، پوستی را که پاپول‌ها قرار دارند نرم کرده و آنها را از بین می‌برد.

درمان پاپول مرواریدی با روغن درخت چای

طبق شواهد دیگر روغن ها مثل روغن درخت چای و روغن بیولوژیکی سوزش را تسکین می دهند و وقتی روی آن ناحیه استفاده می شوند، با جلوگیری از سوختگی پوست اثر مرطوب کنندگی بیشتری می گذارند. در حالیکه برای اختلالات پوستی متداول مثل پوست های حساس یا متورم این موضوع صدق می کند، در حمایت از این ادعا که روغن درخت چای جوش ها را از بین می برد شواهدی در دسترس نیست.

درمان خانگی پاپول مرواریدی

درمان پاپول مرواریدی با کرم کالامین، جو و عسل

در درمان چندین بیماری پوستی از کرم کالامین، جو‌دوسر و عسل استفاده شده است. تصور می شود که این ها هرگونه التهاب مرتبط به  بیماری پوستی را در نواحی اطراف کاهش می دهند، اما هیچ یک از این ها درمان دائمی نخواهند بود. از سوی دیگر، بعدها این مواد حساسیت پوست آن ناحیه را ممکن است وخیم تر یا متورم کنند.

آلفا هیدروکسی اسیدها برای درمان پاپول

معمولا آلفا هیدروکسی اسیدها بدون نسخه و به عنوان محصولات مراقبت پوستی موجود هستند. با آنکه این محصولات به طور معمول به لایه برداری شیمیایی پوست کمک می کنند، برخی سایت ها مدعی اند که پمادها یا کرم های بر پایه ی آلفا هیدروکسی اسید برای جوش آلت تناسلی به صورت شبانه مصرف می شوند. این کار را هرگز نباید انجام داد. منوط به نوع و میزان اثرگذاری آلفاهیدروکسی اسید به کاررفته، ممکن است این کرم ها سوزش و درحالت وخیم تر ورم را به همراه داشته باشند.

درمان پاپولهای مرواریدی با خمیردندان

همچنین چندین سایت مدعی شده اند که استفاده ی شبانه از خمیر دندان  روی ناحیه ی آسیب دیده، شما را ازشر جوش و زخم خلاص خواهد کرد.این قضیه برخاسته از این باور است که این جوش ها شبیه به کورک های صورت نوجوانان است و گاهی اوقات این جوش ها به خمیر دندان واکنش نشان می دهند. خمیردندان این کورک ها را کاملا خشک می کند. بااین حال، پاپول های آلت تناسلی مرواریدی همانند جوش یا آکنه نیستند و نباید به همان شیوه ای که آنها بهبود می یابند درمان شوند. خمیردندان حاوی مواد شیمیایی است که دندان و حفره دهان را تمیز و سفید می کنند و نباید روی زخم های آلت تناسلی استعمال شود.

تکلیف افراد مبتلا به پاپول مرواریدی با رابطه جنسی چیست؟

همچنانکه ذکر شد پاپول مرواریدی منشاء ویروسی ندارد و آلوده کننده و مسری نیست و لذا هیچ محدودیتی در رابطه با سکس و تماس جنسی وجود ندارد. در کسانی که از نظر زیبایی و یا حساسیت روی این پاپولها دوست دارند که اینها برطرف شود، همچنان که عرض کردم در یک یا دو جلسه با کرایوتراپی سریعاً اینها را درمان می کنیم.

4.5/5 - (14 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ستار دوشنبه ۱۱ تیر ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 10 مشاهده پرسش
    جناب پروفسور به دنبال سوال قبلی و جواب جنابعالی: " با مدارک کامل خودتون جهت ویزیت حضوری و تعیین پلن جراحی به مطب مراجعه کنید همکاران مطب با شما جهت هماهنگی های لازم تماس خواهند گرفت(عکس جواب شما فایل پیوست )

    گزارش CT با ماده حاجب سنگی به ابعاد 35میلیمتر درکلیه راست There is large staghorn type urinary stone at right renal pelvis measuring about 35mm with mild to moderate hydronephrosis. There is stone about 15mm at right lower calyx. لطفا با توجه به وضعیت حاد سنگهای کلیه مساعدت بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ تیر ۳( 3 هفته پیش)
      بهتون نوبت داده نشده؟
  • تصویر کاربر طاهر یکشنبه ۹ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام چند وقته جوش هایه ریز که در تصویر هست میزنم البته از این ریز تر هم هست میخواستم بدونم که چی هستن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      واریاسیون نرمال آلت هست
    2. تصویر کاربر طاهر شنبه ۸ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      🌺
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر س یکشنبه ۱۵ بهمن ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ببخشید من روی کلاهک التم پاپول مروارید هست و دکتر میگه مشکلی نداره . خواستم بدونم برای ثبت نام در نظام گیر میدن؟ لطفا جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ بهمن ۲( 5 ماه پیش)
      خیر یافته نرمال آلت هست
  • تصویر کاربر مهديه یکشنبه ۱ بهمن ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد بنده ٢٢هفته باردارم و عفونت قارچيم سه ماه هست كه هي عود ميكنه و كتر ميشه
    الان بمدت سه هفته هست سمت راست واژن درست قسمت پايينتر لب بزرگ واژن برجستگي هاي كوچيكي حس ميكنم موقع شستشو و موقع التهاب واژنم بزرگتر ميشه و درحالت عادي به اندازه خودشون برميگردن جاي ديگه اي هم بوجود نيومده در عكس مشخص هست همرنگ پوسته تقريبا خواهشا جواب منم بديد كه ايا زگيل تناسلي هست يا پاپول يا در اثر زخم تغيير بافت داده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ بهمن ۲( 6 ماه پیش)
      زگیل نیست تشخیص قطعی با نمونه برداری ممکن است
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۵ دی ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام دانه های همرنگ گوشتی دور آلت خودم دارم که خارش و عفونت اصلا نداره و از زمان بلوغ داشتم آیا با تصاویر ارسالی زگیل است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ دی ۲( 6 ماه پیش)
      جای نگرانی نیست واریاسیون نرمال هست
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۵ دی ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من موقعه ای که 12 سالم 6 عدد دانه های سفید زیر کلاهک التم در امد بعد دور کلاهک در امد بعد روی کلاهک بعد الان 16 سالم هستش چندین تا دیگر وسط الت در قسمت پایین در امده اینا چی هستن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ دی ۲( 7 ماه پیش)
      بابد نمونه برداری انجام شود
  • تصویر کاربر فرزان جمعه ۱۷ آذر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام ..سنگ ۹/۵میل که در اول حالب گیر کرده سنگ شکن کردم ناموفق بود..دارو استفاده کردم هیچ حرکتی نمیکنه..دکتر گفتند لاپاراسکوپی در تهران انجام بدم در استان گیلان انجام نمیشه
    آیا موفقیت آمیز هست ؟در کدام بیمارستان انجام می دهید..با بیمه رازی طرف قرارداد هست؟؟چطور وقت بگیرم؟؟از گیلان بایدبیام..هر چه سریعتر باید انجام بدم..خواهش میکنم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ آذر ۲( 7 ماه پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
  • تصویر کاربر مونا یکشنبه ۵ آذر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    سلام من چند روز پیش عفونت قارچی گرفتم و پس از درمان با کرم کلوتریمازول متوجه ضایعاتی در دو طرف ورودی واژن شدم،حقیقا نمیدانم از قبل وجود داشته اند یا خیر اما من امروز متوجه شدم،باتوجه به عکس میتوانید بگویید که زگیل هست یا خیر؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ آذر ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام در حد رویت عکس زگیل نیست باید نمونه برداری شود
  • تصویر کاربر ali چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من پسر ۱۹ ساله ای هستم که چند وقته متوجه ضایعه ریز و نقطه مانندی در قسمت پشتی آلت تناسلیم شدم که هیچ درد و خارش و سوزش هم نداره و از طریق عکس های اینترنت متوجه شدم که خیلی شبیه پاپول مرواریدی هست ولی لطفا شما هم کمک کنید شک دارم که زگیل باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام زگیل نیست
  • تصویر کاربر ماه جمعه ۳ شهریور ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیراقای دکتر ، نزدیک یه هفته س ک متوجه زایده هایی کناره های مقعدم شدم ک رو یه تکثیر و بزرگ شدن هستن وندین دکتر مراجعه کردم ک متوجه نشدن چیع ،عکسشون رو براتون ارسال کردم خواهش میکنم کمک کنین خیلی درمانده شدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 11 ماه پیش)
      سلام بعد از رابطه جنسی ایجاد شده ؟ موهای ناحیه رو اخیرا با تیغ زده اید ؟
    2. تصویر کاربر ماه پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 11 ماه پیش)
      من متاهلم اقای دکتر ،بله قبلا تیغ زدم ولی بعد اینک متوجه زایده شدم شیو نکردم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 11 ماه پیش)
      بیشتر به خاطر همین شیو هست که جوش ایجاد شده بعضی ضایعات مشکوک به مولوسکوم داره که خود به خود خوب میشه
    4. تصویر کاربر ماه پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 11 ماه پیش)
      یعنی نیاز ی به لیزر با فریزودارو درمانی نیس اقای دکتر ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ شهریور ۲( 11 ماه پیش)
      خیر
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر