اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

درباره هیپوسپادیازیس چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

از قدیم الایام و از بدو تولد هر نوزادی بیماری هیپوسپادیازیس وجود داشته و از هر 300 تولد نوزاد پسر یک مورد دیده می شود که در گذشته به آن ختنه خدایی می گفتند یعنی پسر بچه ختنه شده به دنیا آمده است.البته امروزه از نظر علمی این اصطلاح درست نمی باشد بلکه یک نوع عیب ساختاری آلت تناسلی مردانه مادرزادی می باشد.

تعریف هیپوسپادیازیس

در حالت طبیعی در آلت تناسلی مرد و نوزاد تازه متولد شده ادرار از نوک آلت تناسلی خارج می شود. در بیماری هیپوسپادیازیس مجرای آلت به جای نوک آلت در قسمت شکمی آلت قرار گرفته و بسته به شدت آن می تواند به نوع خفیف که در نزدیکی حشفه باشد.

مثل شکل زیر و یا در حالت متوسط در وسط شکم آلت و در حالتهای شدید در نزدیکی بیضه ها و یا حتی در ناحیه میان دو راهی و جلو مقعد قرار بگیرد. هر چه محل خروج ادرار به طرف بیضه ها نزدیک باشد نشان دهنده شدت بیماری و همچنین همزمان بودن مشکلات دیگر از قبیل عدم نزول بیضه ها و یا وجود همزمان رحم و تخمدان در شکم نوزاد پسر و اختلال کلیوی در این نوزادان بالا است و باید بررسی شود.

شدت بروز هیپوسپادیازیس از نظر آماری چقدر است؟

همچنانکه عرض کردم در هر 300 مورد نوزاد بچه پسر دیده می شود.

imagesmnblp;

علت ایجاد بیماری هیپوسپادیازیس چیست؟

علت ایجادکننده بیماری هیپوسپادیازیس مشخص نیست ولی

  • ارث
  • زایمان در مادران بالای 40 سال
  • مصرف سیگار هنگام حاملگی
  • از همه مهمتر اختلال هورمون تستوسترون و عملکرد آن در دوران جنینی که باعث رشد آلت جنین در داخل رحم مادر می باشد از عوامل ایجاد کننده هیپوسپادیازیس می باشند.

از کجا متوجه شویم که نوزاد پسر هیپوسپادیازیس دارد یا نه؟

باید در بدو تلود و در اتاق عمل نوزاد توسط پزشک معاینه شود. همچنانکه عرض کردم در بیماری هیپوسپادیازیس خروجی آلت از قسمت شکمی آلت تناسلی می باشد نه نوک آن. امروزه مردان جوانی را می بینیم که علیرغم گذشت سالیان سال از سن آنها هنوز بیماریشان تشخیص داده نشده است و در سنین میانسالی و بزرگسالی جهت درمان به پزشک مراجعه می کنند.

عوارض هیپوسپادیازیس چیست؟

بسته به شدت بیماری هیپوسپادیازیس ممکن است بیماری علائم زیر را داشته باشد

✔️ اگر خروجی ادرار نزدیک نوک آلت باشد اغلب علائمی ندارد.

✔️ ممکن است باعث پخش ادرار هنگام ادرار کردن شود

✔️ هر چه خروجی ادرار در قسمت شکمی تر باشد اعث انحناء آلت می شود.

✔️ از نظر زیبایی آلت تناسلی که در کسانی که مخصوصاً در شرف ازدواج هستند بسیار مهم می باشد.

✔️ اگر نوک مجرا به جلو مقعد باز شود بیمار مجبور می شود در حالت نشسته ادرار کند.

imageskjl

درمان هیپوسپادیازیس

تنها روش درمان هیپوسپادیازیس عمل جراحی ترمیم مجرا می باشد و بهترین زمان عمل جراحی در دوران کودکی و قبل از شروع مدرسه حدود 5 سالگی می باشد. هدف از درمان رساندن و یا نزدیک کردن خروجی ادرار به نوک آلت تناسلی و یا نزدیکی آن می باشد. بسته به شدت هیپوسپادیازیس نوع عمل جراحی فرق می کند.

برای انجام عمل جراحی روز عمل باید فرد در بیمارستان بستری شود و با بیهوشی عمومی عمل ترمیمی مجرا انجام می گردد. در هیپوسپادیازیس هایی که خروجی ادراری در شکم آلت تناسلی و یا نزدیک بیضه ها قرار دارند اغلب کجی آلت یا کوردی همراه هیپوسپادیازیس نیز وجود دارد که همزمان و یا به صورت عمل دو مرحله ای اصلاح می شود.

اگر خروجی ادرار در زیر حشفه یا گلانز باشد عمل راحت تر است. در این حالت پوست آن را برداشته و محل مجرا را به نوک آلت می رسانیم. مانند شکل اگر خروجی ادرار در قسمت شکم و یا نزدیک بیضه ها باشند جراحی سخت تر بوده و باید از پوست ناحیه آلت تناسلی را برداشته و به صورت مجرای ادراری در آورده و به اصطلاح عمل ترمیم مجرا با گرافت پوستی انجام می شود.

imagesmnb

مدت زمان بستری و توصیه های بعد از عمل

حین عمل برای بیمار یک سوند باریک گذاشته می شود که از آن هم برای تخلیه ادرار و عمل درست کردن مجرا روی آن استفاده می شود. به خاطر التهاب شدید محل عمل و راحت تخلیه شدن ادرار این سوند بسته به شدت هیپوسپادیازیس از 3 روز الی یک هفته خارج نمی شود و هر گونه خارج شدن خودبخودی سوند را سریع به دکتر خود اطلاع دهید چرا که خارج شدن سوند باعث عفونت و تشکیل فیستول شده و عمل را خراب می کند.
پانسمان و بانداژ محل عمل به مدت 72 ساعت می باشد که به ترمیم زخم و جلوگیری از آلوده شدن و عفونت محل عمل کمک می کنند.

عوارض هیپوسپادیازیس

شایعترین عارضه عمل ایجاد فیستول یا سوراخ باریک در محل عمل که ادرار از آن خارج می گردد، می باشد. درمان آن بسته به شدت و بزرگی فیستول فرق می کند اگر اندازه فیستول کوچک باشد خودبخود و در عرض 6 ماه بسته خواهد شد. اگر اندازه بزرگ باشد و خودبخود بسته نشود باید با جراحی سرپایی محل فیستول را ببندیم.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (82 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر کامران چهارشنبه ۲۸ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر من تا بحال هیچ مدل رابطه جنسی با نامزدم نداشتم ففط چند بار بوسیدن لب ها اون هم با لب های بسته این عکس هایی ک فرستادم دو زائده داخلش هست یکی جلو و دیگری انتهای زبانم هست که بلند تره خواستم بپرسم این ها زگیل تناسلی دهانی هستند؟ من چند سال هست چند تا دندون خراب تو دهانم دارم و درستشون نکردم مطب دکتر انتظاری مراجعه کردم ایشون گفتن که این زائده ها فیبروما هستند و واکنشی هستند به خرابی دندونات من درناحیه تناسلی بعد از گذشت ۱۰ ماه هیچ علامتی ندارم خواستم نظر شمارم بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش)
      خیر زگیل نیستند اگر رابطه ی خطرناک داشتید بهتره نمونه برداری انجام شود
    2. تصویر کاربر کامران چهارشنبه ۲۸ آذر ۳( 1 سال پیش)
      دکتر‌جان سلام مجدد من تا حالا کوچکترین رابطه جنسی از هیچ‌نوعش نداشتم فقط همون چند بار بوسیدن لب ها با لب بسته ک اونم هر کدوم چند ثانیه بیشتر نبود نمونه برداری نیاز هست دکتر؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ آذر ۳( 1 سال پیش)
      خیر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Aa سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    من سوالم رو قبلا هم پرسیدم اما کد رهگیریش رو یادم نمیاد.
    میخواستم ببینم به نظرتون این نواحی که مشخص شده توی عکس زگیل هست ؟ دست میزنم روش برجستگی اصلا نیست فقط رنگ این نواحی تیره تر شده انگار.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش)
      بله سوالتون رو پاسخ دادم خیر این مواردی که ارسال کردین در حد رویت عکس زگیل نیستند اگر تغییری ایجاد شد باید نمونه برداری انجام شود
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر،چند روزی هست بنده متوجه وجود یک زائده در زیر آلت تناسلی نزدیک ختنه گاه شدم امکانش هیت که زگیل تناسلی باشه ؟و اینکه تستی هست برا ایجاد اطمینان از وجود یا عدم وجود زگیل تناسلی؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش)
      در حد رویت عکس زگیل نیست بله میشه نمونه برداری انجام داد
  • تصویر کاربر رویا سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من یک سالی بود چن تازائده کنار کشاله رانم بود ک فک کردم زگیل برج 4امسال آزمایش پاپ اسمیر واچ پی وی دادم ومنفی شد برج 5امسال ازخود زائده نمونه برداری کردم بازهم منفی شد. 6،30امسال بایه نفر ک نمیدونم روی آلتش زگیل داشت یان فقط یه رابطه دستی داشتم یعنی ب آلتشون دست زدن و داخل واژن من کردن ب خاطر همین ترسیدم و 9،10یه آزمایش اچ پی وی دیگه دادم ک خداروشکر منفی شد میخاستم بپرسم دوماه ازرابطه دستی ک گفتم گذشته بود ک آزمایش اچ پی وی دادم ب نظرتون ازمایشم صیح بوده 2ماه زمان مناسبی بوده برای آزمایش یعنی اگه خدایی نکرده چیزی بود و ویروس رو گرفته بودم خودشو نشون میده تواین 2ماه؟؟
    یه سوال دیگه من ب خاطر مشکللاتی ک باهم همسرم داشتن یه 4ماهی پیشم نبودن زمانی ک اومدن 40روز باهم رابطه داشتیم ک همین آزمایش اچ پی وی ک گفتم رو انجام دادم منظورم اینه ک اگه شوهرم ویروس رو داشته تواین 40روز زمان مناسبی بوده براي آزمایش؟؟
    و اینکه روی الت شوهرم توی قسمت ختنه گاهش دوتا دونه اس. یکی دیگه اینطرفترش هست یه بار پیش دکتر عمومی ک کار لیر زگیل انجام می‌داد وکارپوستی انجام می‌داد ایشون ک دیدن آلتشون گفتن زگیل نیس. حالا درکل میخاستم بپرسم زمان هایی ک گفتم برای انجام دادن آزمایش خوب بوده؟ واینکه من وشوهرم سالم هستیم و ب این ویروس دچار نیستیم؟؟ واینکه من دیگه نیازی ب تکرار آزمایش اچ پی وی ندارم دیگه؟ ¿باتوجه ب 3تا آزمایشی ک ازبرج 4تا10دادم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش)
      رابطه ی خارج از،ازدواجتون همین یه مورد بوده؟ عکس از صایعات همسرتون بفرستید
  • تصویر کاربر Bb سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    به نظر شما این روز ناحیه تناسلی من زگیله ؟
    دست میزنم روش هیچ برجستگی وجود نداره و هیچی نیست فقط رنگ اون ناحیه تغییر کرده انگار تیره تر شده. من الان نمیدونم این زگیله یا شاید موی زیرپوستی باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش)
      خیر زگیل نیست
  • تصویر کاربر رویا سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر اگه کسی زگیل تناسلی داشته باشه وشرتش راشسته باشد ب مدت یک روز درفضای اتاق بوده و ب اشتباه کسی دیگه بپوشدفقط نصف روز پوشیدنش بعد درش آورد مبتلا ب زگیل تناسلی می‌شود توروخدا رجواب بدید پسرم ب اشتباه ازشوهرم پوشید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش)
      خیر احتمالش بسیار کمه
  • تصویر کاربر رویا سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر بنده تقریبا یک سال میشد چن تا زائده کنار کشاله رانم بود نزدیک ب 14تا. برج امسال آزمایش پاپ اسمیر واچ پی وی دادم ک منفی شد برج 5امسال ازخود زائده نمونه گرفتیم بازهم منفی شد. من یه رابطه دست داشتم یعنی فقط ب آلتی ک زگیل داشت البته نمیدونم زگیل بود یان دست زدم ک این اتفاق 6،30امسال اتفاق افتاد.. همش میترسیدم ک نگرفته باشم ویه سوال دیگه من باهمسرم ک یه مدت باهم مشکل داشتیم پیش من نبودن و وقتی برگشتن 40روز بود ک باهم رابطه داشتیم. من برای اینکه خیالم راحت بشه یه آزمایش اچ پی وی دیگه دادم یعنی 9،10 وبازهم منفی شد میخاستم بپرسم ازاون رابطه دستی ک گفتم دوماه می‌گذشت ک آزمایش دادم واز رابطه باشوهرمم هم 40روز می‌گذشت ک آزمایش اچ پی وی دادم میخام بدونم آزمایش صحیح اون دوماه و 40روز برای دادن ازمایشم کافی بوده؟؟ یعنی من و همسرم باتوجه ب منفی بودن آزمایش من هردوتا مون الان اچ پی وی نداریم درسته؟؟؟ و اینکه شوهرم شرتشو شسته بود یه روز هم گذاشته بود رومبل ک خشک بشه پسرم اشتباهی پوشیدنش ب مدت یک روز میخاستم بپرسم اگه شوهرم اچ پی وی داشته باشه خدایی نکرده پسرم ازطریق شرت شوهرم نگرفته باشه دارم سکته میکنم آقای دکتر؟؟ واینکه آقای دکتر شوهرم یه چیزی مثل گوشت اضافه روی آلتشه ک وقتی دستش میزنم نرم میره میاد و دوتا هم نزدیک ختنه گاهشه این ب نظرتون زگیل؟ البته ناگفته نماند زمانی ک من آزمایش اچ پی وی رو دادم این زائده رو وی آلتشون داشتن منطورم اینه ک ب نظرتون اگه زگیل بود الان جواب ازمایشم باید مثبت میشد پس ب نطرتون زگیل نیست درسته؟؟ این زائده رو خیلی وقت ک داشتن یه بارم پیش یه دکتر عمومی رفتیم کارپوست انجام می‌داد آلتشون ک دیدن گفتن زگیل نیس گفتم نظرتون بپرسم لطفا راهنماییم کنید بااینکه جواب ازمایشم ازبرج 4تا برج 9منفی شد من 3تا آزمایش دادم ولی بازم هم استرس دارم
    آهان اون زائده های خودمم هم لیزر کردم ک از دکتر زنان پرسیدم گفت زگیل معمولی بود اچ پی وی نبوده ب نظرتون من وهمسرم سالم هستیم؟ واینکه نیازی ب تکرا ر آزمایش درماه های بعد ویاسال های بعد هست یا نیازی نیست؟؟ باتوجه ب آزمایش های قبلیم میگم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش)
      عکس از ضایعه روی آلت همسرتون بفرستید
  • تصویر کاربر هادی دوشنبه ۲۶ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ختسه نباشید من نزدیک یک ماه هست رو کلاهک و اطراف التم لکه های سفید ایجاد شده و اولش یکی بود حالا 3 تا شده رابطه جنسی هم نداشتم بیماری خاصی دارم ایا؟عکساشم پایین فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ آذر ۳( 1 سال پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
  • تصویر کاربر بهار دوشنبه ۲۶ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    با سلام، اقای دکتر من مجرد هستم و هیچگونه رابطه جنسی نداشته ام اما از پنج ماه پیش که به طور منظم استخر میروم این ضایعه ها در ورودی واژن لابیای راست من ایجاد شده و بیشتر هم میشوند. ایا خطرناک هست؟ واگیر دار چه طور؟ دکتر زنان مراجعه کردم گفتن شبیه زگیل نیست اما چون بیشتر میشوند ممنون میشم نظر شما رو بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ آذر ۳( 1 سال پیش)
      زگیل نیست پاپیلوماتوزیس هست
  • تصویر کاربر مهدیه سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    با سلام
    من خواهرم بارداره دیروز حین شستن آلت تناسلیش یه برآمدگی هایی حس می کنه به من نشون داد منم عکسشو گرفتم بی زحمت بگین که اینا می تونه زگیل تناسلی باشه . همسرشون هیچ علائمی نداره و خودشونم تقریبا ۵ ماه هست که به خاطر بارداری پرخطر رابطه جنسی ندارن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ آذر ۳( 1 سال پیش)
      حتما به متخصص زنان مراجعه کنند و باید نمونه برداری انجام بشه براشون
    2. تصویر کاربر مهدیه دوشنبه ۲۶ آذر ۳( 1 سال پیش)
      نمونه برداری برا چی ؟ رفتن پیش پزشک خودشون ایشونم ارجاع دادن به پزشک پوست که گفتن بله زگیل تناسلی هست و باید کرایو بشه
      که اونم با توجه به اینکه بعد ۱۷ سال باردار شده و بارداریش پرخطره دست نگه داشته
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۳( 1 سال پیش)
      نوع زگیل مشخص بشه بعد زایمان باید کولپوسکوپی هم بشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب