جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت درد بیضه در مردان چیست؟ سریع ترین راه های درمان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از آزاردهنده ترین دردها برای یک مرد و جنس مذکر درد ناشی از بیضه ها است که کیفیت زندگی فرد را شدیداً تحت تأثیر قرار می دهد. درد بیضه می‌تواند ناشی از آسیب‌های جزئی به اندام تناسلی باشد. عوامل درد بیضه می تواند منشا درونی یا بیرونی داشته باشد.

شایع ترین علل درد بیضه و درمان آن

عوامل مختلفی باعث ایجاد درد در بیضه مردان می شود که در حالت کلی این درد می تواند به علت تحریکات بیرونی از قبیل ضربه، تصادف و آسیب ناشی از آن و یا علت درونی باشد

چرا واریکوسل می گیریم؟

عوامل درونی درد بیضه چیست؟

همه موارد بالا از شایع ترین عوامل درد بیضه است که در ادامه به اختصار توضیح می دهیم.

1-درد بیضه ناشی از تورم یا ارکیت

در این حالت خود بیضه به علت عامل ویروسی از قبیل ابتلا به ویروس اریون و یا ثانویه به تورم اپیدیدیم باعث التهاب نسج بیضه و درد شدیدی می شود که در این حالت بیضه مبتلا بزرگ و قرمز و شدیداً دردناک می شود و در معاینه بیضه گرم و متورم می باشد و فرد سابقه ابتلا به اریون را در روزهای اخیر ذکر می کند. درمان این حالت استراحت، کمپرس آب سرد و بالا نگه داشتن بیضه در مواقع استراحت و با گذاشتن حوله سرد زیر آن و مصرف داروهای ضد التهاب ظرف 2 الی 3 روز درد بیضه فروکش می کند.

2- تورم بیضه به ثانویه به تورم اپیدیدیم

اپیدیدیم یک سری لوله های پیچ در پیچی هستند که در پشت بیضه قرار می گیرند و نطفه های تولید شده در بیضه از داخل آنها حرکت و به قسمت پشتی مجرای ادراری باز می شوند و باعث خروج مایع منی در موقع انزال می شوند. درد بیضه ناشی از تورم اپیدیدیمیت اغلب در مردان جوان که از نظر سکس فعال می باشند و اغلب در رده سنی بین 35-20 سالگی دیده می شود. علت ایجاد این بیماری اغلب تماس های جنسی کنترل نشده و با فرد آلوده می باشد که به مرد منتقل می شود و از طریق مجرای ادراری هنگام نزدیکی وارد مجرای مرد و باعث التهاب و درد شدید بیضه می شود.

تمرین کگل برای زود انزالی

اغلب علت شایع این عفونت سوزاک و یا کلامیدیا می باشد. در شرح حال فرد مبتلا سابقه ترشحات چرکی از مجرای ادراری را در چند روز گذشته ذکر می کند. در این حالت فرد از درد شدید بیضه شاکی است و در معاینه بیضه گرم و متورم و سفت و شدیداً دردناک است.

 درمان ورم اپیدیدیم:

استراحت و عدم زور زدن و مصرف آنتی بیوتیک های قوی با نظر پزشک، کمپرس یخ و بالا نگاه داشتن بیضه با گذاشتن حوله سرد زیر آن در موقع استراحت و مصرف داروای ضد التهاب می باشد. اغلب با دادن نمونه آزمایشگاه و کشت از مجرا علت و عامل ایجاد کننده بیماری مشخص می شود.

3- تورشن یا پیچش طناب بیضه

درد بیضه ناشی از پیچش بیضه خطرناک ترین عامل درد بیضه می باشد. مثل شکل زیر در این حالت بیضه به دور طناب آویز آن که شامل رگهای بیضه است می چرخد و در نتیجه این چرخش خونرسانی به بیضه قطع می گردد و اگر در عرض 4 ساعت این گره باز نشود بیضه فاسد می شود و باید با جراحی از بدن خارج شود.شکل نمائی از چرخش بیضه را نشان میدهد.

نکات قابل توجه:

  • هر درد بیضه از دوره نوزادی تا سن بلوغ که به صورت ناگهانی در بیضه ها شروع شود پیچش بیضه می باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
  • در صورت شکایت پسر بچه ها از درد بیضه بلافاصله به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایید زیرا اگر پیچش علت درد بیضه باشد وقت کافی ندارید.

چه عواملی احتمال پیچش بیضه را بیشتر می کنند؟

پیچش بیضه
  • ضربه
  •  دوچرخه سواری
  • اسب سواری

درد بیضه ناگهانی با علت نامعلوم که در خواب و بیداری خودبخود شروع می شود.

4-تومور بیضه

تومور بیضه یا سرطان بیضه به سفت شدگی و یا بزرگ شدن خودبخود بضه گفته می شود که اغلب با احساس سنگینی و درد بیضه و معاینه خود فرد مشخص می شود. این بیماری به علت انتشار آن به دیگر اعضای بدن جزء خطرناک ترین بیماری های بیضه می باشد و لذا توصیه می شود:

  • هر از چند گاهی بیضه های خود را معاینه کنید.
  • در صورت احساس بزرگی و سفت شدگی بیضه بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

پزشک با انجام معاینه و سونوگرافی بیضه و آزمایشات تست سرطان بیضه، آن را تشخیص می دهد. در صورت سرطانی شدن بیضه باید توسط جراحی بیضه برداشته شود. اگر در مراحل اولیه سرطان بیضه تشخیص داده شود چه بسا نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز نباشد. پس از برداشته شدن بیضه سرطانی آزمایش نسج شناسی روی آن انجام می شود و پس از تشخیص دقیق نسجی و نوع سرطان درمان های تکمیلی که اغلب جراحی و یا ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی است برای بیمار شروع می شود.

اگر سرطان بیضه در مرحله شروع و اولیه تشخیص داده شود با درمان آن بیمار کاملاً بهبودی پیدا می کند. در خاتمه یادآوری می شود هر از چند گاهی بیضه های خود را لمس کنید و در موارد مشکوک به پزشک مراجعه نمایید. شکل زیر نمائی از سرطان بیضه می باشد .

5-هیدروسل یا آب آوردن بیضه

یکی از علل درد بیضه و بزرگ شدگی آن هیدروسل می باشد. در این بیماری بیضه به علت اختلال در تولید و جذب مایع بیضه آب در دور بیضه جمع شده و باعث بزرگی تدریجی بیضه می گردد. مثل شکل زیر:

تجمع مایع در اطراف بیضه یا همان هیدروسل چیست؟

علت بیماری هیدروسل (آب آوردن بیضه)+تشخیص و درمان

  • تومور بیضه
  • ضربه به بیضه
  • عفونت بیضه
  • بعد از عمل جراحی واریکوسل از عوامل ثانویه ایجاد کننده هیدروسل می باشند.

راه های تشخیص هیدروسل

با معاینه توسط پزشک و انجام سونوگرافی از بیضه می باشد. هیدروسل درمان دارویی ندارد و اگر ثانویه به سرطان بیضه نباشد بیماری خطرناکی نیست. تنها درمان قطعی هیدروسل عمل جراحی می باشد که این عمل به صورت سرپائی و بدون بیهوشی و بستری در بیمارستان انجام می شود. در عمل جراحی علاوه بر تخلیه کامل آب بیضه نسج اضافه نیز برداشته می شود که باعث برگشت بیضه به اندازه طبیعی می گردد و تخلیه آب بیضه با سرنگ نه تنها باعث بهبودی بیمار نمی گردد بلکه به علت عود مجدد ممکن است باعث عفونت شدید بیضه نیز گردد.

زمان طلایی درمان پیچش بیضه

توصیه می شود در عرض 4 ساعت سریعاً به نزدیکترین مرکز جراحی مراجعه نمایید و توسط پزشک جراحی کلیه و مجاری ویزیت شوید. تنها درمان مؤثر پیچش بیضه جراحی و باز کردن گره آن می باشد پس یادتان باشد در پیچش بیضه زمان طلائی شما جهت نجات بیضه 4 ساعت می باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (183 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بنیامین پنجشنبه ۱۰ اسفند ۲( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 12 مشاهده پرسش
    سلام دکتر 17 سالمه
    گاهی اوقات درد بیضه چپ دارم که هر بار اتفاق میوفته دو سه روز با لمس کردن بیضه تیر میکشه
    ولی اخیرا حس میکنم رگ های سمت چپ بیضه ام از حالت معمول بزرگ تر شدن و کاملا از زیر پوست برامدگی مشخصه
    چه کار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۰ اسفند ۲( 2 هفته پیش)
      با سلام و احترام سونوگرافی بیضه ها انجام دهید
  • تصویر کاربر سیاوش سه شنبه ۱۷ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 9 مشاهده پرسش
    سلام.مدتیست درد بیضه دارم.بعضی وقتها راست و بعضی وقتها چپ.دکتر رفتم ازمایش دادم سونگرافی هم شدم گفتن مشکلی نیست..ولی درد همچنان ادامه دارد ۵۲ سالمه مجرد هستم..لطفن راهنمایی بفرمایید.سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام من سونو باد فتح و بیضه را انجام داده ام خوشبختانه نه واریکوسل و هیدرولیسل و باد فتح ندارم ولی در بیضه درد دارم فقط کیست بیضه خفیف و ورید وارسی دارم ولی درد دارم لطفا راهنمایی کنین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ آبان ۲( 3 ماه پیش)
      سونو رو بفرستید
    2. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۹ آبان ۲( 3 ماه پیش)
      سلام وقت بخیر دکتر جان عکس سونو و ازمایش،فرستادم پماد تجویز کنین ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 3 ماه پیش)
      نیاز به درمان یا جراحی ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام استاد دکتر جان خسته نباشی عزیزم خارش بغل بیضه لک سفید رنگ و بوبدپام شکسته نمیتونم به دکتر مراجعه کنم لباس تنگ نمیپوشم و نظافتمم همیشه رعایت کردم بعدازعمل جراحی یک ماه حمام نرفتم تقریباً 3ماه پیش بیضه سمته چپم بیشتر از راست خارش و بومیده روزی دوبار می‌شورم دکترجان الهی خیر ببینی خداوند متعال پشته پناه خودتو خانوادت باشه مچکر بهترین حالتشو راهنماییم کن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۱۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
    4. تصویر کاربر محمد جمعه ۱۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام استاد خوبی الحمدالله شرمنده چه جوری باید عکس بفرستم روبیکا دارید بفرستم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      واتس اپ یا در سایت
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر زائده های بیضه و سر آلت من بوجود آمده آیا زگیل تناسلی هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام خیر زگیل نیستند
  • تصویر کاربر بهبود سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    در ناحیه بیضه و زیر بیضه خارش شدید دارم تا حدی که زخم شده همشو پوستم به هر موبری یا تیغی حساسیت پیدا کرده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      مجدد عکس بفرستید اپلود نشده
  • تصویر کاربر عرفان شنبه ۶ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سلام من یک ساله به دلیل درد بالای بیضه راست و جایی که بیضه راست به بدن وصل میشه درد دارم و همچنین زیر استخوان جناقی لگن که کشاله به اون وصل میشه هم ورم دارم و گاهی هم این قسمت هم درد میگیره، کلا یک وزنه ۲ کیلویی بردارم درد میگیره سمت راستم تا چند روز، راه رفتن و دویدن هم همینطو، کلا با فعالیت دردم بیشتر میشه، حتی اگر ماساژ بدم هم درد میگیرد.درد را احساس میکنم داخل هست و روی پوست نیست.سونو گرفتم نوشته بود ساب واریکسل سمت راست که به ۳ دکتر ارولوژی نشان دادم گفتن از این نیست و مشکلی نداری، یکی از اون ها قرص پینیسلین داد برای ماندن کمی ادرار در مثانه که تشخیص دادن ممکنه پروستاتیت باشه که نه درد پام بهتر شد نه حالا اون موضوع کم اهمیت ادرار و یک مقدار کم فشار بودن ادرار.
    ام ار ای لگن و کمر و رادیولوژی مفصل راست گرفتم به ۵ دکتر ارتوپدی نشان دادم گفتم مشکلی نداری فقط کمی التهاب در قسمت کشاله داری، هر کدام هم انواع دارو ها و سوزن دادند مصرف کردم زیاد تاثیری نداشت، ۱۰ جلسه فیزیوتراپی برق و لیزر کردم تاثیری نداشت، الان من موندم و نمیدونم چکار کنم، حتی آزمایش خون هم گرفتم مشکلی نبود. من فوتبال هم زیاد بازی میکردم، الان نه میتونم کار کنم نه ورزش ۲۴سال هم دارم،
    چطوری به وجود اومد: فک کنم یک روز بعد فوتبال یه در خفیف بالای بیضه داشتم که با ماساژ دادن درد من شروع شد و تا ۷روز بدون قعطی درد میکرد، سوزش اوایل خیلی کم داشتم و اوایل کمی هم از زیر الت تناسلی هم تیر میکشید وقتی روی موتور مینشستم، الان اگر روی صندلی که گود هم باشه بشینم هم بالای بیضه هم درد میگیرد، الان من چکار کنم دردم مربوط به چیه راهنمایی بفرمایید خواهشن.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام از نظر فتق بررسی شده اید ؟ سونوگرافی انجام شده ؟
  • تصویر کاربر خليل سه شنبه ۵ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    سلام دكتر خسته نباشيد
    من يكم پوست از كلاهك التم به بدنه التم چسپيده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      عکس بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر خليل دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      عكس فرستادم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      مشکلی نیس نیاز به اقدامی نداره
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سهراب شنبه ۲۶ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    سلام. به دلیل درد بیضه سونوگرافی انجام دادم. نتیجه رو براتون ارسال می کنم. لطفا بگید چه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام مشکل خاصی نیس و طبیعی است . اون لیتیاز اهمیتی نداره
    2. تصویر کاربر سهراب شنبه ۲۶ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام. ممنون از پاسخ شما. ولی چرا درد دارم؟ برای رهایی از درد چه کنم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      این ها معمولا دردهای ارجاعی است مثل دردهای کمری
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    باسلام من بیضه سمت چپم دچار باد فتخ گردیده . آقای دکتر عمل می کنند ؟ و اینکه هزینه عمل چقدره ؟ و در کدام بیمارستانها عمل می کنن ؟ باتشکر از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      بياييد معاينه كنم تا نظر قطعي عرض كنم٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ سونو قابل اعتماد نيست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر