جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متخصص پروستات چه دکتری است؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی پروستات شایع ترین علت مشکلات تخلیه ادرار در مردان بالای 50 سال می باشد. علت بزرگی پروستات ناشناخته است اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود. 50% مردان بالای 50 سال و 90% مردان بالای 80 مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

شرح حال یک بیمار با بزرگی پروستات

آقای 55 ساله که  از مشکل در ادرار کردن شاکی است. او می گوید هنگام دستشویی از زورزدن برای تخلیه ادرار استفاده می کند. شروع ادرار کردن با تأخیر می باشد. ادرار 2 شاخه و قطره قطره می آید و ادرار بیمار کاملاً تخلیه نمی شود. او می گوید شبها مجبور است جهت تخلیه مثانه 2 یا 3 بار از خواب بیدار شود و هر 1 تا 2 ساعت باید برای تخلیه مثانه به دستشویی برود و در بعضی از مواقع در صورت عدم دسترسی به دستشویی ممکن است خروج ناگهانی و خودبخودی ادرار اتفاق بیفتد.

سرعت پرش ادرار ایشان کاهش پیدا می کند و اظهار  می دارد که این مشکل تکرر و عدم تخلیه کامل مثانه زندگی ایشان را به درجاتی مختل کرده است. تشخیص پزشک پس از انجام سونوگرافی از بیمار بزرگی غده پروستات را نشان می دهد که حدود cc100 ادرار در داخل مثانه باقی مانده است.

 

دکتر پروستات

درمان قطعی سرطان پروستات بدخیم

برای پروستات به چه دکتری مراجعه کنیم؟ قطعا برای درمان پروستات می بایست به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کرد. دکتر حسین کرمی سالهاست که در زمینه ی درمان بزرگی پروستات و سرطان های مرتبط با آن در حال فعالیت است. برای مشاوره با ایشان و یا پرسش از دکتر می توانید بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

غده پروستات چیست؟

پروسات عضوی به اندازه یک گردوی  کوچک است که در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته است. پروستات به معنی غده رشد کننده می باشد. به علت بزرگی پروستات گردن مثانه دچار انسداد می شود و باعث اختلال در خروج ادرار می شود. پروستات در دو مرحله از سن بزرگ می شود که عبارتند از هنگام بلوغ و پس از 35 سالگی که علائم آن پس از 50 سالگی خودش را نشان می دهد.

علت بزرگی پروستات چیست؟

علت بزرگی پروستات ناشناخته است ولی بیشتر با افزایش سن، افراد مبتلا به بزرگی پروستات می شوند.

عکس پروستات

شکل بزرگی پروستات
شکل بزرگی پروستات
عکس سرطان پروستات
عکس سرطان پروستات

علائم بزرگی پروستات

بیمارانی که علائم گفته شده را دارند باید به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند. بر اساس شدت انسداد مجرا توسط پروستات، علامت های تخلیه مشکل ادرار به خفیف – متوسط و شدید تقسیم می شوند. نوع خفیف آن که علامتهای ادراری خیلی ضعیف است نیاز به درمان ندارد. دو نوع متوسط و شدید علامت های انسدادی و تحریکی از قبیل: کاهش سرعت جریان ادرار، جریان ادرار، باریک آمدن ادرار و قطع و وصل شدن ادرار، تکرر مزمن ادرار در روز و شب که بیمار را از خواب بیدار می کند و عدم تخلیه کامل ادرار می باشد.

نکته مهم این است که ممکن است مصرف داروهایی از قبیل سرماخوردگی، داروهای اعصاب و مصرف الکل باعث احتباس و بندآمدن ادرار این افراد شود.

تشخیص بزرگی پروستات

روشهای تشخیصی بزرگی پروستات کدامند؟

سونوگرافی از پروستات

معاینه از طریق انگشت توسط پزشک متخصص ارولوژی که بزرگی پروستات تشخیص داده می شود.
اندازه گیری و آزمایش PSA خون که در سرطان پروستات بالا می رود.
اندازه گیری سرعت پرش ادراری با دستگاه نوار مثانه

درمان پروستات

همه بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند. بسته به شدت علامتهای ادراری درمان متفاوت است. اولین قدم درمانی استفاده از داروهای پروستات است که باعث گشاد شدن گردن مثانه و خارج شدن راحت ادرار از مثانه می شوند. در صورت عدم جواب به درمان دارویی و احتباس ادراری بهترین درمان جراحی پروستات است که به دو روش بدون شکاف شکمی یا عمل TURP و یا با شکاف کوچک بالای مثانه انجام می شود که با این عملها انسداد برطرف شده و بیمار احسا راحتی تخلیه ادرار را پیدا می کند.

سوزش و تکرر ادرار، خونریزی خفیف و خروج غیر ارادی به صورت اضطراری تا 6 هفته پس از عمل طبیعی است. توصیه های اینجانب برای جلوگیری و درمان بزرگی پروستات عبارتند از:

✔️ مراجعه تمام مردان بالای 50 سال به پزشک متخصص ارولوژی جهت معاینه پروستات

✔️ انجام آزمایشات لازم از جمله PSA و درمان به موقع توصیه می شود.

هیدروکلروتیازید و پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ماده ای است که توسط سلول های غدد پروستات (اعم از سلول های نرمال و سلول های سرطانی) ساخته می شود. PSA بیشتر در مایع منی یافت می شود، اما مقدار کمی از آن در خون نیز وجود دارد. اکثر مردان سالم (بدون سرطان پروستات) دارای سطح PSA کمتر از 4 نانوگرم در هر میلی لیتر خون (ng/ml) هستند. بالا رفتن سطح PSA، باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود. در زمان سرطان پروستات معمولاً سطح PSA بالاتر از 4 نانوگرم بر میلی لیتر خون می باشد. با این وجود، سطح PSA زیر 4 عدم سرطان پروستات را تضمین نمی کند. حدود 15% از مردانی که PSA کمتر از 4 داشته اند، در آزمایش نمونه برداری به عنوان فرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده اند.

برخی از داروها روی سطح PSA تأثیر می گذارند. دیورتیک های تیازیدی، مانند هیدروکلروتیازید (HCTZ) نوعی قرص ادرار آور (قرص آب) می باشند که اغلب برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند.

برای مردانی که به سرطان پروستات مبتلا نیستند، نمی توان با اطمینان گفت که کاهش سطح PSA مفید است. در برخی موارد با کاهش سطح PSA خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد، اما ممکن است در برخی موارد دیگر، با پایین آمدن سطح PSA -بدون تأثیر بر خطر ابتلا به سرطان پروستات- در نتایج آزمایش سرطان پروستات خطا ایجاد کند. بنابراین بهتر است در زمان تست سرطان پروستات در مورد هر گونه دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یوسفی چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدرم سونوگرافی انجام داده تمام علائم سالم با حجم ۶۳سی سی و این نوشته که نگران کننده برای ما نسبت به دیگر سونوگرافی ها که همه سالم بودن جز این یکی که این نوشته دار آخر آن به این صورت است (پروستات حجم ۶۳دارای ابعاد بزرگ و اکو ژنیسیته هتروزن می باشد و قسمتی از آن به Baseمثانه فشار آورده وبه داخل آن Buldge شده است ) مثانه ضخامت جداری افزایش یافته و نامنظم است و توده فضاگیر واضحی در آن دنیا نشد )اگر داروی وجود دارد براما ن معرفی کن با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من 30 سال سن دارم. مدتی هست دچار افت فشار ادرار شده بودم. و البته گاهی هم فشار ادرارم خوب بود. متاسفانه 😔😔😔 این اواخر من هنگام خود ارضایی برای لذت بیشتر چیزی مثل خیار را داخل مقعد خودم می کردم(چون شنیده بودم نقطه g در مردان هم هست😔 و می دانم هم گناه کردم هم اشتباه). الان حدود یک ماهی هست گاهی بعد از ادرار(چند ثانیه پس از تخلیه و خارج شدن از دستشویی یا در همانجا) کمی منی از من خارج می شود و من مطمئنم منی هست چون بعدش حالت سستی کمر بهم دست میده . اقای دکتر من خجالتم میشه به دکتر مراجعه کنم .لطفا مرا راهنمایی کنید .البته ناگفته نماند من هفته پیش اموکسی سیلین سه روز خوردم فشار ادرارم خیلی خوب شد. ضمنا من وقتی فشار ادرارم کمه قدرت جنسیم هم کم میشه و انطور که باید الت تناسلیم سفت سفت نمیشه.
    😔😔😔
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      با ترک خود ترضایی خوب مسشوید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      با ترک خود ترضایی خوب مسشوید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. بنده 35 سالمه .در سونوگرافی که انجام دادم حجم پروستات 28 و اندازه 43×42×28 بود.مشکلی در ادرار کردن از قبیل سوزش،فشار کم، بریده بردیده شدن یا تکرر ادرار در شب را ندارم.در ضمن پدر بنده در سن 60 سالگی سرطان پروستات گرفت. لطفا بنده را راهنمایی کنید که چه کار کنم.
    با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      در سن شما بیماری پروستات نداریم
  • تصویر کاربر محسنی یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید.
    آقای دکتر تقریبا نزدیک به 2 ماه است که دچار تکرر ادرار شده ام به صورت که بعد از تخلیه بایستی مدتی در سرویس بهداشتی منتظر بمانم تا اواخر آن به صورت خیلی کم فشار و ضعیف خارج شود که هنگام بلند شدن نیز احساس میکنم مقداری از ان خارج میشود و اینکه بعد از خروج احساس باقی ماندن در مجرا را دارم و میبایستی مجدد به سرویس مراجعه کرده و مقدار هرچند بسیار کم را نیز خارج نماییم که شرایط بسیار ناخوشایندی برایم شده.
    مراجعه به متخصص دو مرحله هم داشته ام که هم آزمایش، سونوگرافی و عکس رنگی را نیز پیوست نموده ام. قرص های مصرفی :
    امنیک، سیپروفلاکس، اکسی بوتینین، قطره پروستاتان ------------ مصرف نموده ام و تمام شده اند مدتیست.
    مشکل همچنان وجود دارد. راهنمایی جنابعالی ممنون میشوم داشته باشم.
    1. تصویر کاربر محسنی چهارشنبه ۱۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      پاسخی دریافت نکردم بابت سوالم.
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    در عکسبرداری کلسیفیکاسیون پروستات گزارش شده تکرر ادرار هم از بچگی دارم الان 52 سالمه درد زیر شکم‌ به صورت مزمن دارم و روده تحریک پذیر هم دارم داروی ویزیکیر و امنیک مصرف میکنم ولی علائم اذیت کننده هستند و خیلی در کیفیت زندگی و کارم تاثیر گذاشته.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب بنده
    ۲۵سالم هست و یه چند روزی هست بالای مثتانه یا همون پایین تر ناف احساس میکنم به نبض میزنه چیکار باید کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سونو کنید
  • تصویر کاربر بهمن شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من 30 ساله هستم بعلت درد کشاله ران و بیضه ها و مثانه به دکتر مراجعه کردم بمن دارو پروستاتان و افلوکساسین و ترازوسین دادن بعد دو هفته علائمم بهبود یافت ولی هنوز حس گاهی درد مثانه و درد و سفتی کشاله ران و زردی و بوی و کدری ادرار دارم و گرفتگی رگ کف پا و بیرون زدگی ساق پا دارم گاهی پای راستم خشک میشه و تا کف پام درد میکنه گاهی هم درد وسط قفسه سینه میگیرم ..زیر و بغل بیضه هام یجیزی شبیه هواگرفتن و تخلیه لوله اب دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      از نظر من سونو‌کنید بفرستسد ببینم
    2. تصویر کاربر بهمن جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام سونو هم انجام دادم
    3. تصویر کاربر بهمن جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      توی تلگرام فرستادم براتون
    4. تصویر کاربر بهمن جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      مشکل اینترنت دارم عکس ها نمیان
    5. تصویر کاربر بهمن جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      نیاز به اقدام درمانی نیست
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر سامان پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    جواب آزمایش پدر من سال پیش psa : 0.4
    بود ولی امسال کم شده و psa: 0.19
    free psa : <0.07
    ایشون 73 سالشونه ...
    نگرانم که چیزی باشه لطفأ راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      نه جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر حامد جمعه ۲۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر،من تکرر ادرار شبانه داشتم که تشخیص شما التهاب پرستات بود،،و الان با قطع مایعات در شب کمی بهتر شدم،چند سال ورزش میکنم میخواستم بدونم مصرف استرویید تاثیری بر التهاب پروستات دارد یا خیر؟ مممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      استرویید برای جاهای دیگر ضرر دارد نه پروستات
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام.جناب دکتر .این مطلب رو تو اینترنت دیدم، شما صحت این مطلب رو تایید میفرمائید.:
    در هنگام تحریک، تراکم خون در مجاری ادرار و بیضه ایجاد می‌شود. در صورتی که انزال اتفاق نیفتد یا ناقص اتفاق بیفتد و تمام مایع منی از بدن خارج نشود، این تراکم خون و مایع منی، باعث ورم بیضه و آسیب دیدن غده پروستات و حتی سرطان پروستات می‌شود.
    من این مطلب رو دیدم ترسیدم آخه برا من زیاد اتفاق افتاده که تحریک شدم(معاشقه و ...) اما به دخول و انزال نرسیده.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      نه اساسا دروغ است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر