جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متخصص پروستات چه دکتری است؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی پروستات شایع ترین علت مشکلات تخلیه ادرار در مردان بالای 50 سال می باشد. علت بزرگی پروستات ناشناخته است اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود. 50% مردان بالای 50 سال و 90% مردان بالای 80 مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

شرح حال یک بیمار با بزرگی پروستات

آقای 55 ساله که  از مشکل در ادرار کردن شاکی است. او می گوید هنگام دستشویی از زورزدن برای تخلیه ادرار استفاده می کند. شروع ادرار کردن با تأخیر می باشد. ادرار 2 شاخه و قطره قطره می آید و ادرار بیمار کاملاً تخلیه نمی شود. او می گوید شبها مجبور است جهت تخلیه مثانه 2 یا 3 بار از خواب بیدار شود و هر 1 تا 2 ساعت باید برای تخلیه مثانه به دستشویی برود و در بعضی از مواقع در صورت عدم دسترسی به دستشویی ممکن است خروج ناگهانی و خودبخودی ادرار اتفاق بیفتد.

سرعت پرش ادرار ایشان کاهش پیدا می کند و اظهار  می دارد که این مشکل تکرر و عدم تخلیه کامل مثانه زندگی ایشان را به درجاتی مختل کرده است. تشخیص پزشک پس از انجام سونوگرافی از بیمار بزرگی غده پروستات را نشان می دهد که حدود cc100 ادرار در داخل مثانه باقی مانده است.

 

دکتر پروستات

درمان قطعی سرطان پروستات بدخیم

برای پروستات به چه دکتری مراجعه کنیم؟ قطعا برای درمان پروستات می بایست به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کرد. دکتر حسین کرمی سالهاست که در زمینه ی درمان بزرگی پروستات و سرطان های مرتبط با آن در حال فعالیت است. برای مشاوره با ایشان و یا پرسش از دکتر می توانید بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

غده پروستات چیست؟

پروسات عضوی به اندازه یک گردوی  کوچک است که در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته است. پروستات به معنی غده رشد کننده می باشد. به علت بزرگی پروستات گردن مثانه دچار انسداد می شود و باعث اختلال در خروج ادرار می شود. پروستات در دو مرحله از سن بزرگ می شود که عبارتند از هنگام بلوغ و پس از 35 سالگی که علائم آن پس از 50 سالگی خودش را نشان می دهد.

علت بزرگی پروستات چیست؟

علت بزرگی پروستات ناشناخته است ولی بیشتر با افزایش سن، افراد مبتلا به بزرگی پروستات می شوند.

عکس پروستات

شکل بزرگی پروستات
شکل بزرگی پروستات
عکس سرطان پروستات
عکس سرطان پروستات

علائم بزرگی پروستات

بیمارانی که علائم گفته شده را دارند باید به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند. بر اساس شدت انسداد مجرا توسط پروستات، علامت های تخلیه مشکل ادرار به خفیف – متوسط و شدید تقسیم می شوند. نوع خفیف آن که علامتهای ادراری خیلی ضعیف است نیاز به درمان ندارد. دو نوع متوسط و شدید علامت های انسدادی و تحریکی از قبیل: کاهش سرعت جریان ادرار، جریان ادرار، باریک آمدن ادرار و قطع و وصل شدن ادرار، تکرر مزمن ادرار در روز و شب که بیمار را از خواب بیدار می کند و عدم تخلیه کامل ادرار می باشد.

نکته مهم این است که ممکن است مصرف داروهایی از قبیل سرماخوردگی، داروهای اعصاب و مصرف الکل باعث احتباس و بندآمدن ادرار این افراد شود.

تشخیص بزرگی پروستات

روشهای تشخیصی بزرگی پروستات کدامند؟

سونوگرافی از پروستات

معاینه از طریق انگشت توسط پزشک متخصص ارولوژی که بزرگی پروستات تشخیص داده می شود.
اندازه گیری و آزمایش PSA خون که در سرطان پروستات بالا می رود.
اندازه گیری سرعت پرش ادراری با دستگاه نوار مثانه

درمان پروستات

همه بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند. بسته به شدت علامتهای ادراری درمان متفاوت است. اولین قدم درمانی استفاده از داروهای پروستات است که باعث گشاد شدن گردن مثانه و خارج شدن راحت ادرار از مثانه می شوند. در صورت عدم جواب به درمان دارویی و احتباس ادراری بهترین درمان جراحی پروستات است که به دو روش بدون شکاف شکمی یا عمل TURP و یا با شکاف کوچک بالای مثانه انجام می شود که با این عملها انسداد برطرف شده و بیمار احسا راحتی تخلیه ادرار را پیدا می کند.

سوزش و تکرر ادرار، خونریزی خفیف و خروج غیر ارادی به صورت اضطراری تا 6 هفته پس از عمل طبیعی است. توصیه های اینجانب برای جلوگیری و درمان بزرگی پروستات عبارتند از:

✔️ مراجعه تمام مردان بالای 50 سال به پزشک متخصص ارولوژی جهت معاینه پروستات

✔️ انجام آزمایشات لازم از جمله PSA و درمان به موقع توصیه می شود.

هیدروکلروتیازید و پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ماده ای است که توسط سلول های غدد پروستات (اعم از سلول های نرمال و سلول های سرطانی) ساخته می شود. PSA بیشتر در مایع منی یافت می شود، اما مقدار کمی از آن در خون نیز وجود دارد. اکثر مردان سالم (بدون سرطان پروستات) دارای سطح PSA کمتر از 4 نانوگرم در هر میلی لیتر خون (ng/ml) هستند. بالا رفتن سطح PSA، باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود. در زمان سرطان پروستات معمولاً سطح PSA بالاتر از 4 نانوگرم بر میلی لیتر خون می باشد. با این وجود، سطح PSA زیر 4 عدم سرطان پروستات را تضمین نمی کند. حدود 15% از مردانی که PSA کمتر از 4 داشته اند، در آزمایش نمونه برداری به عنوان فرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده اند.

برخی از داروها روی سطح PSA تأثیر می گذارند. دیورتیک های تیازیدی، مانند هیدروکلروتیازید (HCTZ) نوعی قرص ادرار آور (قرص آب) می باشند که اغلب برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند.

برای مردانی که به سرطان پروستات مبتلا نیستند، نمی توان با اطمینان گفت که کاهش سطح PSA مفید است. در برخی موارد با کاهش سطح PSA خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد، اما ممکن است در برخی موارد دیگر، با پایین آمدن سطح PSA -بدون تأثیر بر خطر ابتلا به سرطان پروستات- در نتایج آزمایش سرطان پروستات خطا ایجاد کند. بنابراین بهتر است در زمان تست سرطان پروستات در مورد هر گونه دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام تقریبا یکسالی است ادار م فشار آنچنان ندارد و با تاخیر میاید
    پیش دکتر رفتم کپسول پروترال داده مصرف می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      چند سالتونه ؟ با پروترال بهتر شدین ؟
    2. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ۵۰ سالم یه کم بهتر شدم
    3. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام
      ۵۰ سالم
      بله کمی بهتر شدم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمالا پروستاتتون بزرگ شده ، psa چک شود سونوگرافی انجام شود دارو ادامه یابد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر کرمی بنده 40سال سن دارم حدود دوسال میشه که به گفته پزشکان مختلف دچار التهاب پروستات شدم در طی این دوتا آزمایش و سونوگرافی هم انجام دادم. داروهایی که مصرف کردم عبارتنداز تامسولوسین.افلوکساسین.پروستاتان. سفیکسیم 400به مدت یک سال ولی همه بی نتیجه بنده حداقل ماهی یکبار با توجه به مصرف دارو دچار احتباس ادرار میشم تا سوند نزنم مشکلم حل نمیشه. بنده رژیم غذایی رو هم رعایت میکنم مثل مصرف نکردن گوشت قرمز.لبنیات.ادویه جات بجز زرد چوبه و زنجبیل ولی مشکلم حل نشده و همچنین بعد از نزدیکی دچار مشکل بیشتری میشم خواستم جنابعالی بنده رو راهنمایی فرمائید. با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      علایم ، از داروهای افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرم هر ۱۲ ساعت برای یک ماه استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 356 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ارادت جناب دکتر.....بنده ۵۹ ساله
    پدرم سرطان پروستات داشت که عمل کردند پروستات را برداشتند.....بواسطه ارثی بودن بنده نیز طی این ده سال اخیر مرتب سونو و سنجش پی اس آ دادم....حجم پروستات طی این ده سال از حدود بیست و پنج سی سی اکنون به شصت سی سی رسیده و پی اس آ از عدد دو و نیم تا الان که شش و هفت دهم شده و پی اس آ آزاد هم یک و هفت دهم و نسبت این دو بیست و پنج صدم است.....الان بدلیل مشکل در دفع ادرار قرص تامسولوسین میخورم و دفع خوب شده یکبار ترانس رکتال کردم و نمونه برداشتند مشکلی نبود و دو سال پیش هم بیمارستان پیامبران بروش ام آر آی فیوژن بیوپسی تیکه برداری از پروستات داشتم که هیچ مشکلی نبود و توده بد خیم وجود نداشت.....بنظرتون الان نیاز هست مجددا نمونه برداری از پروستات انجام بدم البته تو این دو سال اخیر پی اس آ بین شش تا هشت و نیم در نوسان بوده و ماه گذشته پی اس آ بنده شش و هفت دهم بود و نسبت اون با پی اس آ آزاد بیست و پنج صدم است......
    پیشاپیش ممنونم دکتر جان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله بهتر است مجدد نمومه برداری انجام شود. می توان به جای نمونه برداری MP-MRI نیز انجام داد
  • تصویر کاربر مسعود شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدرم مدت ۵ سالیه با بزرگی پروستات درگیر هستند که اون موقع نمونه برداری کردن و خوش خیم تشخیص دادن.
    مثانه هم پر سنگ هستش حالا مدتیه درد دارن و درگیر هستند حجم پروستات ۱۱۲ cc شده در ۵ ماه ۱۰ cc رشد داشته جواب سونوگرافی رو هم میفرستم خدمتتون
    تشخیص شما چیه؟؟؟
    1. تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر آزمایش psa هم فرستادم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      باید مجدد نمونه برداری انجام شود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      در هر صورت پروستات باید عمل شود ، بستگی به نتیجه ی نمونه برداری مجدد ، نوع عمل فرق خواهد کرد. حتما مجدد نمونه برداری شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام چند روزه دور بیضه درد دارم و اطراف کلیه روزی ۷ یا ۸ بار میرم دستشویی سونو گرفتم سنگ ۳ میل تو کلیه نشون داده و انداز ه پروستات ۴۷*۴۰*۳۵ نشون داده سن ۴۰ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر درد بیضه دارین از بیضه ها سونوگرافی شود. اون سنگ دفع میشود اگر درد ادامه دار شد سی تی اسکن انجام شود
  • تصویر کاربر مهرخ یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 621 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید
    من پدرم ۸۴ سال سن دارند. قرص پروترال ۰/4 میلی گرم برای مشکل پروستات استفاده میکنند. چند وقتی هست دچار سرگیجه های بسیاری هستن. آیا از عوارض این قرص هست؟ و آیا جایگزینی وجود داره؟ ایشون قرص های مربوط به روماتیسم هم استفاده میکنن.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      از برند omnic استفاده کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      دارو باید ادامه یابد ولی دارو با نام امنیک عوارضش کمتر از پروتدال است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر عزیز
    من38سالمه سال98سونو کامل دادم اندازه پروستاتم36ccبود امسال رفتم انجام دادم شده40cc الان6ماهه سوزش ادرار دارم هنگام انزال درد در آلتم دارم عدم تخلیه کامل ادرار دارم تکرر ادرار در نیمه شب دارم جدیدا درد در کشاله ران پیدا کردم دکتر برام تامسولو و سیپرو داده به نظرتون همون سونو برای تشخیص بیماری کافیست یا باید کارهای دیگه انجام بدم.بعلت بزرگی پروستات تا آخر عمر باید تامسولو رو بخورم؟؟عکس سونو پیوست می باشد.
    1. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      جواب؟؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      علایم شما به التهاب پروستات شباهت دارد ، از داروهای افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرم هر ۱۲ ساعت برای یک ماه استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سهیل شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    من به دکتر مراجعه کردم گفتن التهاب پروستات داری

    زمانی که برای دفع مدفوع به دستشویی میرم و کارمو انجام میدم 10 دقیقه بعد حس ادرار دارم وباید برم برای تخلیه این یک موضوع
    موضوع دوم بعضی وقتا تند تند میرم دستشویی برای دفع ادرار
    مثلا 1 لیوان اب یا 2تا لیوان حتما نیم ساعت بعد باید برم برای دفع ادرار

    جدیدا حس جنسی ام کمشده
    و نعوذ صبح گاهیم از بین رفته

    6 ماهه قرص میخورم
    سیسکو انجام دادم
    تست مثانه هم انجام دادم
    کلافه و خسته شدم
    چه کنم؟؟؟؟؟؟
    ممنون که وقت گذاشتید برای خواندن پیامم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام علایم شما به التهاب پروستات شباهت دارد ، از داروهای سیپروفلوکساسین و تامسولوسین و ملوکسیکام استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      به جای سیپروفلوکساسین میتونین از افلوکساسین استفاده کنین
    3. تصویر کاربر سهیل پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      ۲۹ سالم هستش
      داروهایی که مصرف میکنم
      پروستکس
      سینورکس
      تیافیل ۱۰ هستش
      مثانم تا ۵۰۰ سی سی جا میگره تو تست نوار مثانه متوجه شدم

      تکرر ادرار و خالی نشدن کامل ادرار اذیت میکنه
      بی میلی جنسی ربط داره به التهاب پروستات؟؟؟
      چکار برای افزایش و برگشت به حالت قبل بی میلی جنسی کنم
      هنگام استفاده از کاندوم نعوذ کامل ازدست میره و شل میشه


      تو سیسکو گفتن لوله اسپرم و لوله ادرار تداخل داره باهم(دقیق یادم نیست)
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      درمانی که گفتم را انجام‌دهید از قرص لیبیدوکس هم استفاده کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمداشکان دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    باعرض سلام ووقت بخیر
    همسرم 58ساله وآزمایش psaداده ونتیجه به شرح ذیل میباشد لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
    Psa 0239
    Freepsa012
    F psaT psa 050
    باتشکر از جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      لطفا اعداد را واضح بنویسید یا عکسش را بفرستید
  • تصویر کاربر بهزاد پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 366 مشاهده پرسش
    سلام پدرم کنسر پرستات دارن که متازتاز استخوانی داده ایشان نقرس دارن و بسیار ضعیف شدن داروی اتونونول 50 دوبار در روز میخورن بیکلوتامید 150 یکبار در روز و جدید داروی ابیروترون 250 میلی هم هر 12 ساعت دوبار در روز میخورن اولین تزریق زولدرونیک رو هم هفته گذشته انجام دادن و نزدیک به دوسال دیفریل 11.25 استفاده کردن و اخرین بار 2 ماه پیش زولادکس 3 ماه تزریق شده از شما خواهشی که داشتم برای بر طرف کردن بی وشتهایی و بی حالی بسیار زیاد ایشان یه فرمایشی میفرمایید نزدیک به 20 کیلو وزن کم کردن در 1 سال گذشته و ضعف شدید بدنی همراه با بی حالی و خواب الودگی دارن ایا میتونیم به جای بیکولوتامید از داروی مجسترول megestrol استفاده کنیم و گرفتی عروق قلب هم دارن ایشان یک مدت هرمون درمانی به مدت 3 ماه قطع شد psaپایین امد وبی مجدد که شروع شد با بیکلوتامید و زولادکس که اولین بار بود استفاده شد psa خیلی بالا رفت 238 شد ممنون میشم برای ضعف جسمی و همچنین دارو هاشون مارو راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام آخرین psa شون چنده ؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      از مولتی ویتامین استفاده کنین و با دکتر انکولوژی شون مشورت کنین
    3. تصویر کاربر بهزاد چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      اخرین psa 238
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      حتما با دکتر انکولوژی جهت شیمی درمانی و رادیوتراپی مشورت کنین
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر