جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متخصص پروستات چه دکتری است؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی پروستات شایع ترین علت مشکلات تخلیه ادرار در مردان بالای 50 سال می باشد. علت بزرگی پروستات ناشناخته است اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود. 50% مردان بالای 50 سال و 90% مردان بالای 80 مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

شرح حال یک بیمار با بزرگی پروستات

آقای 55 ساله که  از مشکل در ادرار کردن شاکی است. او می گوید هنگام دستشویی از زورزدن برای تخلیه ادرار استفاده می کند. شروع ادرار کردن با تأخیر می باشد. ادرار 2 شاخه و قطره قطره می آید و ادرار بیمار کاملاً تخلیه نمی شود. او می گوید شبها مجبور است جهت تخلیه مثانه 2 یا 3 بار از خواب بیدار شود و هر 1 تا 2 ساعت باید برای تخلیه مثانه به دستشویی برود و در بعضی از مواقع در صورت عدم دسترسی به دستشویی ممکن است خروج ناگهانی و خودبخودی ادرار اتفاق بیفتد.

سرعت پرش ادرار ایشان کاهش پیدا می کند و اظهار  می دارد که این مشکل تکرر و عدم تخلیه کامل مثانه زندگی ایشان را به درجاتی مختل کرده است. تشخیص پزشک پس از انجام سونوگرافی از بیمار بزرگی غده پروستات را نشان می دهد که حدود cc100 ادرار در داخل مثانه باقی مانده است.

 

دکتر پروستات

درمان قطعی سرطان پروستات بدخیم

برای پروستات به چه دکتری مراجعه کنیم؟ قطعا برای درمان پروستات می بایست به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کرد. دکتر حسین کرمی سالهاست که در زمینه ی درمان بزرگی پروستات و سرطان های مرتبط با آن در حال فعالیت است. برای مشاوره با ایشان و یا پرسش از دکتر می توانید بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

غده پروستات چیست؟

پروسات عضوی به اندازه یک گردوی  کوچک است که در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته است. پروستات به معنی غده رشد کننده می باشد. به علت بزرگی پروستات گردن مثانه دچار انسداد می شود و باعث اختلال در خروج ادرار می شود. پروستات در دو مرحله از سن بزرگ می شود که عبارتند از هنگام بلوغ و پس از 35 سالگی که علائم آن پس از 50 سالگی خودش را نشان می دهد.

علت بزرگی پروستات چیست؟

علت بزرگی پروستات ناشناخته است ولی بیشتر با افزایش سن، افراد مبتلا به بزرگی پروستات می شوند.

عکس پروستات

شکل بزرگی پروستات
شکل بزرگی پروستات
عکس سرطان پروستات
عکس سرطان پروستات

علائم بزرگی پروستات

بیمارانی که علائم گفته شده را دارند باید به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند. بر اساس شدت انسداد مجرا توسط پروستات، علامت های تخلیه مشکل ادرار به خفیف – متوسط و شدید تقسیم می شوند. نوع خفیف آن که علامتهای ادراری خیلی ضعیف است نیاز به درمان ندارد. دو نوع متوسط و شدید علامت های انسدادی و تحریکی از قبیل: کاهش سرعت جریان ادرار، جریان ادرار، باریک آمدن ادرار و قطع و وصل شدن ادرار، تکرر مزمن ادرار در روز و شب که بیمار را از خواب بیدار می کند و عدم تخلیه کامل ادرار می باشد.

نکته مهم این است که ممکن است مصرف داروهایی از قبیل سرماخوردگی، داروهای اعصاب و مصرف الکل باعث احتباس و بندآمدن ادرار این افراد شود.

تشخیص بزرگی پروستات

روشهای تشخیصی بزرگی پروستات کدامند؟

سونوگرافی از پروستات

معاینه از طریق انگشت توسط پزشک متخصص ارولوژی که بزرگی پروستات تشخیص داده می شود.
اندازه گیری و آزمایش PSA خون که در سرطان پروستات بالا می رود.
اندازه گیری سرعت پرش ادراری با دستگاه نوار مثانه

درمان پروستات

همه بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند. بسته به شدت علامتهای ادراری درمان متفاوت است. اولین قدم درمانی استفاده از داروهای پروستات است که باعث گشاد شدن گردن مثانه و خارج شدن راحت ادرار از مثانه می شوند. در صورت عدم جواب به درمان دارویی و احتباس ادراری بهترین درمان جراحی پروستات است که به دو روش بدون شکاف شکمی یا عمل TURP و یا با شکاف کوچک بالای مثانه انجام می شود که با این عملها انسداد برطرف شده و بیمار احسا راحتی تخلیه ادرار را پیدا می کند.

سوزش و تکرر ادرار، خونریزی خفیف و خروج غیر ارادی به صورت اضطراری تا 6 هفته پس از عمل طبیعی است. توصیه های اینجانب برای جلوگیری و درمان بزرگی پروستات عبارتند از:

✔️ مراجعه تمام مردان بالای 50 سال به پزشک متخصص ارولوژی جهت معاینه پروستات

✔️ انجام آزمایشات لازم از جمله PSA و درمان به موقع توصیه می شود.

هیدروکلروتیازید و پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ماده ای است که توسط سلول های غدد پروستات (اعم از سلول های نرمال و سلول های سرطانی) ساخته می شود. PSA بیشتر در مایع منی یافت می شود، اما مقدار کمی از آن در خون نیز وجود دارد. اکثر مردان سالم (بدون سرطان پروستات) دارای سطح PSA کمتر از 4 نانوگرم در هر میلی لیتر خون (ng/ml) هستند. بالا رفتن سطح PSA، باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود. در زمان سرطان پروستات معمولاً سطح PSA بالاتر از 4 نانوگرم بر میلی لیتر خون می باشد. با این وجود، سطح PSA زیر 4 عدم سرطان پروستات را تضمین نمی کند. حدود 15% از مردانی که PSA کمتر از 4 داشته اند، در آزمایش نمونه برداری به عنوان فرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده اند.

برخی از داروها روی سطح PSA تأثیر می گذارند. دیورتیک های تیازیدی، مانند هیدروکلروتیازید (HCTZ) نوعی قرص ادرار آور (قرص آب) می باشند که اغلب برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند.

برای مردانی که به سرطان پروستات مبتلا نیستند، نمی توان با اطمینان گفت که کاهش سطح PSA مفید است. در برخی موارد با کاهش سطح PSA خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد، اما ممکن است در برخی موارد دیگر، با پایین آمدن سطح PSA -بدون تأثیر بر خطر ابتلا به سرطان پروستات- در نتایج آزمایش سرطان پروستات خطا ایجاد کند. بنابراین بهتر است در زمان تست سرطان پروستات در مورد هر گونه دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر
    بنده تقریبا سه ماه پیش با علایم پربودن مثانه واحساس موندن ادرار در الت وکمی سوزش در الت وکمی ترشح بیرنگ ََخیلی کم رفتم پیش پزشک ارولوژی و ایشون برای من سفتریاکسون و داکسی سایکلین تجویز کردند سفتریاکسون روتزریق کردم وبعداز مصرف ۴عدد کپسول احساس کردم دیگه خیلی داره دارو بهم فشار میاره وبا دکتر مشورت کردم ودارو رو با دوعدد سفتریاکسون و۶عدد ازیترومایسین عوض کردن .دارو رو استفاده کردم ولی تعقیری احساس نکردم بعد بنا به درخواست خودم درخواست ازمایش کردم.بعد توی ازمایش کشت ترشح قبل از ادرار درصبح باکتری استافیلوکوکوس مشاهده شد،پزشک من فرمودن که این باکتری فلوی طبیعی پوست هست واحتیاجی به درمان نداره وشما خوب هستید بعد از اون گفتم بایک پزشک متخصص دیگه مشورت کنم رفتم پیش یک پزشک دیگه بدون معاینه به من لووفلکساسین دادن ۱۴ عدد بعد از مصرف دارو تمام علایم درد و هرچیزی که حس میکردم ازبین رفت فقط یک مقدار خیلی کم ترشح بیرنگ دارم که درحالت عادی بیرون نمیریزه .دوباره با پزشکم مشورت کردم قرص سیپرو فلاکساسین تجویز کرد که به سیپرو حساسیت وبجای اون قرص میترانیدازول استفاده کردم الان از شما خواهش میکنم که به مشکل بنده رسیدگی کنید ایا این ترشح طبیعه من بگید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      پس از مصرف داروها دوباره آزمایش ادرار رو تکرا کنید
  • تصویر کاربر سعیدیان دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان برا اندازه پروستات فرموده بودی سونو را بفرست که فرستادم خدمتتون. ممنون میشم. جهت عمل یا نوع مصرف دارو و راهکارها راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      عمس ارسال نشده مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عزیز PSA من ۷.۵ است .پت سی تی به نفع بدخیمی بود ولی بیوپسی بدخیمی را منفی نشان داده است. تصاویر آنها به پیوست آست. بسیار تشکر می کنم اگر نظرتان را بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      بیوپسی تحت گاید MPMRI انجام بدید
  • تصویر کاربر شایسته شنبه ۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    مرد ۷۰ ساله ای هستم که به خاطر بزرگی پروستات که داشتم نمیتونستم ادرار رو تخلیه کنم و سوند برام وصل کردن و چون مشکل قلب داشتم عمل پروستات نشدم الان چهار ماه از بالن قلبم میگزره و رگ های قلبم خدا رو شکر باز شده خواستم بدونم الان میتونم عمل پروستات انجام بدم ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      باید دکتر قلب و دکتر بیهوشی ، اجازه عمل بدن
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان ارادتمندم من از همکاراتون هستم دانشگاه علوم پزشکی تهران این تصویر فرستادم خدمتتون سیستوسکوپی مجاری ادراری هست یک پرزهایی مثل پرز قالی هست این ها امکان داره التهاب باشه چون مریض سوزش ادراری دارن با تشکر ارادتمندم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      کشت ادرار انجام شود
  • تصویر کاربر ata پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیر
    پدرم 3سال پیش بخاطر بالا رفتن psa داخل مطب خودتون نمونه برداری شدن و درمان شدن یک هفتس دوباره psa بالا رفته و سونو انجام دادن که داخل سونو کیست مشاهده شده نوبت دهی هم تا یکی دو ماه اینده س لطفا راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      Psa جدیدشون رو برام بفرستین
  • تصویر کاربر Mehdi سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب
    مدرک 62 سال‌ دارند و مدتی به خاطر تکرر ادرار به پزشک مراجعه کردند که با انجام آزمایشات psa25 می باشد و نمونه برداری وmri و ctهم انجام دادند آیا قابل درمان هست؟
    1. تصویر کاربر Mehdi یکشنبه ۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      T
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      با توجه به متاستاز ، عمل جراحی نباز نیست و توسط دکتر رادیوانکولوژی باید تحت اقداماتی از جمله رادیوتراپی قرار گیرند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر یوسف سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مردی 58 ساله هستم
    صبح دل درد زیر شکم دارم با سرد شدن هوا دفعات ادرار افزایش می یابد آزمایش سونوگرافی کلیه انجام دادم با آزمایش psa جواب را ارسال می کنم خواستم از نظر مشکلات پروستات لطفاً بررسی کنید آیا نیاز به پیگیری داره
    البته حدود یک ماه هم داروی تامسولوسین مصرف میکنم
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      مشکلی نیست خوبه ، شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف شود
    2. تصویر کاربر یوسف یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام ممنون ببخشید میخواستم بپرسم تا چه مدت باید تامسولوسین رو مصرف کنم وایا نیاز به ادامه پیگیری از نظر پروستات هست یا نه با تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      تامسولوسین رو همیشه ادامه بدین
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سالی یک بار psa چک شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده ۲۳ ساله هستم مدتی هست که خودارضایی انجام میدهم و چند ماهی هست که تعداد دفعات انجام این کار افزایش پیدا کرده ، حدود چهار ماه هست که بعد از ادرار احساس ادرار دارم و شب ها مشکلی ندارم و سوزش و دردی هم نداشتم رنگ ادرار هم عادی بود و گاهی ادرارم دو شاخه بود چند روزی است که سوزش ادرار نیز پیدا کردم و رنگ ادرار کمی کدر شده و دفعه قبل که خودارضایی انجام دادم بعدش یک درد خفیفی در زیر شکم بالای اندام تناسلی داشتم به نظر شما التهاب پروستات هست؟ چیکار کنم اقای دکتر لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار انجام شود ، هر ۱۲ ساعت تا یک هفته سیپروفلوکساسین مصرف شود
    2. تصویر کاربر حامد یکشنبه ۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      اقای دکتر رنگ ادرار طبیعی شده اما بعد از ادرار احساس ادرار دارم به نظر شما باتوجه به اینکه خودارضایی انجام میدادم التهاب پروستات هست ؟
    3. تصویر کاربر حامد یکشنبه ۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      بیشتر مشکل بنده احساس ادرار بعد از ادرار هستش چون رنگ ادرار به حالت طبیعی برگشت همون دارویی که اول معرفی کردید رو مصرف کنم؟ ممنون از راهنماییتون
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      بله همون رو مصرف کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۵۷ سالم اگر اندازه پروستات در سیستسکوپی دقیق ۶۲ سی سی باشد و نیاز به جراحی باشد

    ۱- آیا امکان عمل turp برای آن وجود دارد؟
    ۲- امکان عود ان( بعداز turp) بعد از چه مدت می باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      بله می توان turp کرد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر