جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متخصص پروستات چه دکتری است؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی پروستات شایع ترین علت مشکلات تخلیه ادرار در مردان بالای 50 سال می باشد. علت بزرگی پروستات ناشناخته است اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود. 50% مردان بالای 50 سال و 90% مردان بالای 80 مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

شرح حال یک بیمار با بزرگی پروستات

آقای 55 ساله که  از مشکل در ادرار کردن شاکی است. او می گوید هنگام دستشویی از زورزدن برای تخلیه ادرار استفاده می کند. شروع ادرار کردن با تأخیر می باشد. ادرار 2 شاخه و قطره قطره می آید و ادرار بیمار کاملاً تخلیه نمی شود. او می گوید شبها مجبور است جهت تخلیه مثانه 2 یا 3 بار از خواب بیدار شود و هر 1 تا 2 ساعت باید برای تخلیه مثانه به دستشویی برود و در بعضی از مواقع در صورت عدم دسترسی به دستشویی ممکن است خروج ناگهانی و خودبخودی ادرار اتفاق بیفتد.

سرعت پرش ادرار ایشان کاهش پیدا می کند و اظهار  می دارد که این مشکل تکرر و عدم تخلیه کامل مثانه زندگی ایشان را به درجاتی مختل کرده است. تشخیص پزشک پس از انجام سونوگرافی از بیمار بزرگی غده پروستات را نشان می دهد که حدود cc100 ادرار در داخل مثانه باقی مانده است.

 

دکتر پروستات

درمان قطعی سرطان پروستات بدخیم

برای پروستات به چه دکتری مراجعه کنیم؟ قطعا برای درمان پروستات می بایست به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کرد. دکتر حسین کرمی سالهاست که در زمینه ی درمان بزرگی پروستات و سرطان های مرتبط با آن در حال فعالیت است. برای مشاوره با ایشان و یا پرسش از دکتر می توانید بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

غده پروستات چیست؟

پروسات عضوی به اندازه یک گردوی  کوچک است که در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته است. پروستات به معنی غده رشد کننده می باشد. به علت بزرگی پروستات گردن مثانه دچار انسداد می شود و باعث اختلال در خروج ادرار می شود. پروستات در دو مرحله از سن بزرگ می شود که عبارتند از هنگام بلوغ و پس از 35 سالگی که علائم آن پس از 50 سالگی خودش را نشان می دهد.

علت بزرگی پروستات چیست؟

علت بزرگی پروستات ناشناخته است ولی بیشتر با افزایش سن، افراد مبتلا به بزرگی پروستات می شوند.

عکس پروستات

شکل بزرگی پروستات
شکل بزرگی پروستات
عکس سرطان پروستات
عکس سرطان پروستات

علائم بزرگی پروستات

بیمارانی که علائم گفته شده را دارند باید به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند. بر اساس شدت انسداد مجرا توسط پروستات، علامت های تخلیه مشکل ادرار به خفیف – متوسط و شدید تقسیم می شوند. نوع خفیف آن که علامتهای ادراری خیلی ضعیف است نیاز به درمان ندارد. دو نوع متوسط و شدید علامت های انسدادی و تحریکی از قبیل: کاهش سرعت جریان ادرار، جریان ادرار، باریک آمدن ادرار و قطع و وصل شدن ادرار، تکرر مزمن ادرار در روز و شب که بیمار را از خواب بیدار می کند و عدم تخلیه کامل ادرار می باشد.

نکته مهم این است که ممکن است مصرف داروهایی از قبیل سرماخوردگی، داروهای اعصاب و مصرف الکل باعث احتباس و بندآمدن ادرار این افراد شود.

تشخیص بزرگی پروستات

روشهای تشخیصی بزرگی پروستات کدامند؟

سونوگرافی از پروستات

معاینه از طریق انگشت توسط پزشک متخصص ارولوژی که بزرگی پروستات تشخیص داده می شود.
اندازه گیری و آزمایش PSA خون که در سرطان پروستات بالا می رود.
اندازه گیری سرعت پرش ادراری با دستگاه نوار مثانه

درمان پروستات

همه بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند. بسته به شدت علامتهای ادراری درمان متفاوت است. اولین قدم درمانی استفاده از داروهای پروستات است که باعث گشاد شدن گردن مثانه و خارج شدن راحت ادرار از مثانه می شوند. در صورت عدم جواب به درمان دارویی و احتباس ادراری بهترین درمان جراحی پروستات است که به دو روش بدون شکاف شکمی یا عمل TURP و یا با شکاف کوچک بالای مثانه انجام می شود که با این عملها انسداد برطرف شده و بیمار احسا راحتی تخلیه ادرار را پیدا می کند.

سوزش و تکرر ادرار، خونریزی خفیف و خروج غیر ارادی به صورت اضطراری تا 6 هفته پس از عمل طبیعی است. توصیه های اینجانب برای جلوگیری و درمان بزرگی پروستات عبارتند از:

✔️ مراجعه تمام مردان بالای 50 سال به پزشک متخصص ارولوژی جهت معاینه پروستات

✔️ انجام آزمایشات لازم از جمله PSA و درمان به موقع توصیه می شود.

هیدروکلروتیازید و پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ماده ای است که توسط سلول های غدد پروستات (اعم از سلول های نرمال و سلول های سرطانی) ساخته می شود. PSA بیشتر در مایع منی یافت می شود، اما مقدار کمی از آن در خون نیز وجود دارد. اکثر مردان سالم (بدون سرطان پروستات) دارای سطح PSA کمتر از 4 نانوگرم در هر میلی لیتر خون (ng/ml) هستند. بالا رفتن سطح PSA، باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود. در زمان سرطان پروستات معمولاً سطح PSA بالاتر از 4 نانوگرم بر میلی لیتر خون می باشد. با این وجود، سطح PSA زیر 4 عدم سرطان پروستات را تضمین نمی کند. حدود 15% از مردانی که PSA کمتر از 4 داشته اند، در آزمایش نمونه برداری به عنوان فرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده اند.

برخی از داروها روی سطح PSA تأثیر می گذارند. دیورتیک های تیازیدی، مانند هیدروکلروتیازید (HCTZ) نوعی قرص ادرار آور (قرص آب) می باشند که اغلب برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند.

برای مردانی که به سرطان پروستات مبتلا نیستند، نمی توان با اطمینان گفت که کاهش سطح PSA مفید است. در برخی موارد با کاهش سطح PSA خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد، اما ممکن است در برخی موارد دیگر، با پایین آمدن سطح PSA -بدون تأثیر بر خطر ابتلا به سرطان پروستات- در نتایج آزمایش سرطان پروستات خطا ایجاد کند. بنابراین بهتر است در زمان تست سرطان پروستات در مورد هر گونه دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیپور سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    F psa=1.58
    T psa=14.58
    حجم پروستات =41cc
    این نتیجه بعد از یک ماه مصرف سیپروفلوکساسین و 15 روز فاصله بعد از اتمام بدست اومده..
    ازمایش مهر1400 :
    T psa=11.3
    لطفا بهترین اقدام رو بعد از این شرایط راهنمایی بفرمایید و شرایط فعلی من در حال حاضر در چه وضعیتی است.
    سن 57 سال هست
    پدر سابقه سرطان پروستات دارد و 88سال سن داره و فعلا شرایط ایشون تحت کنترل هستش..
    ممنون و سپاس ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر دبیری جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام .بیمار اورژانسی سایز پروستات 107میلی
    Total psa 4.75
    Free psa 2.66
    Free psatota psa 056 هرروزه به صورت سونداژ ادار خالی میشود خواهشا نوبت ضروری برای عمل میخواهیم از ایلام مزاحم می شوم
    1. تصویر کاربر دبیری پنجشنبه ۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام دکتر جان جواب سوال ما ندادی
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      بیاید درمانگاه بیمارستان شهدای تجریش
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نیلوفر پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    عکس ضمیمه توضیحات قبلی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      در صورت تحمل جسمانی باید عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی بشت
  • تصویر کاربر م شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام .تکرر ادرار دارم و همیشه مثانه حالت نیمه پر باقی میمونه و همچنین درد نه چندان زیدادی در پهلوی چپ و بیضه چپ دارم البته دکتر هم رفتم دارو میترونیدازول 500 هم مصرف کردم ولی بی فایده بوده ممنون اگه کمکم کنید
    1. تصویر کاربر م دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      35 سال دارم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی کلیه ها و بررسی pvr انجام بدید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید.من دو هفته پیش تلفنی با شما تماس گرفتم برای نعوظ اولیه که تادالافیل برای من تجویز کردید.چون شهرستان هستم.میخاستم شرح مختصری بدم بعد بفرمایید آزمایش امآر آی یا سونو هر چی لازمه بگیرم بعد حضوری مزاحم بشم. بنده از کودکی هنگام اضطراب احساس ادرار شدید میکردم .بعد از 20 سالگی احساس درد شدیدی زیر شکم میکردم.20 ساله درد زیر شکم دارم. پیش چند ارو لوژیست رفتم افاقه نکرد تا یه دکتر عمومی خانم آزمایش منی نوشت برام گفت غلظت داری دارو داد مدتها خوب بودم. البته اونموقه بین دو پام ورم داشت.زیر شکمم درد داشت که کمربندمو همیشه باز میزاشتم.هر سال برای این درد مراجعه میکنم آزمایشا و سونو مشکلی نداره وچرک خشک کن مینویسن تا یه مدت خوب میشم.الان میخام یه چک کامل بشم.مواردی که لازمه بگید تهیه کنم بعد مراجعه کنم. ضمنا کیست بیضه دارم.و مشکل در نغوظ اولیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش کامل قند و چربی خون و سونوگرافی بیضه و اسکروتوم
  • تصویر کاربر حسنی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام راستش نمیدونم سایز پروستات شون چند ولی آزمایش شو براتون فرستادم شب هم سه الا چهار بار می‌ره دستشویی چند بار هم تا الان سوند وصل کردیم براش چون ادرارش بند میومد دارو هم مصرف می‌کنه داروهاش هست تامسولوسین وفیناید و سیپروفلوکساسین چندروزهست که قطره پروستاتان هم مصرف می‌کنه ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی جهت بررسی حجم پروستات انجام بدن
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار
    بنده ۴۶ سال دارم و اندازه پروستات ۴۰ می باشد. تست هایی از جمله سونو سی تی و نوار مثانه انجام دادم. گفته شده مشکل از بزرگی پروستات است. قرص پرترالین مصرف می کنم ولی تاثیری نمی بینم. یکسره پهلو درد و زیاد دستشویی میرم با حجم ادرار کم و باید کلی فشار به خود بیارم.
    لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اگر با دارو بهبود پیدا نکردید باید TURP انجام بدید
  • تصویر کاربر حسنی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید پدرم مشکل پروستات داره چند ساله که دارو مصرف می‌کنه ولی الان دکتر گفته باید عمل کنیم آیا بنظر شما عمل لازمه یا خیر ؟ و آیا عمل کنیم عوارضی ندارد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سایز پروستاتشون چقدر هست؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      شب تا صبح چند بار میرن دستشویی
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر آوش چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام.بانزده سال است التهاب پروستات دارم که باعث ناتوانی جنسب ام شده متاسفانه درمان مداوم انجام نمیدادم وبعدازمدتی رهامیکردم چون داروها موثرنبود. عدم نعوظ ونعوظ ناکامل وبی دوام بیمیلی وسرد مزاجی جنسی زود انزالی تکرروسوزش وقطع ووصل وبی اختیاری ادرار گاهی درد خفیفه پرینه وکشاله ران.انزال بسیارکندوبدون جهش وکم حجم .چه دارو ودرمانی باید انجام دهم آیاهایکوشاک تراپی موثراست یاسونوتراپی .آیا باتوجه به مزمن بودن احتمال درمان وجوددارد؟یاباید لیزرکنم.درصورت لیزر احتمال دارد رگها آسیب ببینند وناتوانی دائمی جنسی بدهد؟یا نه نعوظ کامل وبدون تاخیر برمیگردد وزودانزالی برطرف میشود.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      تست rigiscan انجام بدید و جوابشو بیارید ببینم
  • تصویر کاربر یوسف شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    دکتر جان جواب بیوپسی پدرم امروز به دستم رسیده ، با توجه به PSA 12 که داشتن بیوپسی کردن ، براتون میفرستم ، امکانش هست نوع درمانش رو برام شرح بدهید ، ممنون شما هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      عکس ارسال نشده،مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر یوسف پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      فرستادم براتون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بهتره با جراحی پروستات برداشته بشه
    4. تصویر کاربر یوسف پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      دکتر جان این الان سرطان پروستات هست ؟ یعنی با برداشتن درمان میشه انشاالله ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سرطان هست
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر