جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متخصص پروستات چه دکتری است؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی پروستات شایع ترین علت مشکلات تخلیه ادرار در مردان بالای 50 سال می باشد. علت بزرگی پروستات ناشناخته است اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود. 50% مردان بالای 50 سال و 90% مردان بالای 80 مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

شرح حال یک بیمار با بزرگی پروستات

آقای 55 ساله که  از مشکل در ادرار کردن شاکی است. او می گوید هنگام دستشویی از زورزدن برای تخلیه ادرار استفاده می کند. شروع ادرار کردن با تأخیر می باشد. ادرار 2 شاخه و قطره قطره می آید و ادرار بیمار کاملاً تخلیه نمی شود. او می گوید شبها مجبور است جهت تخلیه مثانه 2 یا 3 بار از خواب بیدار شود و هر 1 تا 2 ساعت باید برای تخلیه مثانه به دستشویی برود و در بعضی از مواقع در صورت عدم دسترسی به دستشویی ممکن است خروج ناگهانی و خودبخودی ادرار اتفاق بیفتد.

سرعت پرش ادرار ایشان کاهش پیدا می کند و اظهار  می دارد که این مشکل تکرر و عدم تخلیه کامل مثانه زندگی ایشان را به درجاتی مختل کرده است. تشخیص پزشک پس از انجام سونوگرافی از بیمار بزرگی غده پروستات را نشان می دهد که حدود cc100 ادرار در داخل مثانه باقی مانده است.

 

دکتر پروستات

درمان قطعی سرطان پروستات بدخیم

برای پروستات به چه دکتری مراجعه کنیم؟ قطعا برای درمان پروستات می بایست به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کرد. دکتر حسین کرمی سالهاست که در زمینه ی درمان بزرگی پروستات و سرطان های مرتبط با آن در حال فعالیت است. برای مشاوره با ایشان و یا پرسش از دکتر می توانید بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

غده پروستات چیست؟

پروسات عضوی به اندازه یک گردوی  کوچک است که در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته است. پروستات به معنی غده رشد کننده می باشد. به علت بزرگی پروستات گردن مثانه دچار انسداد می شود و باعث اختلال در خروج ادرار می شود. پروستات در دو مرحله از سن بزرگ می شود که عبارتند از هنگام بلوغ و پس از 35 سالگی که علائم آن پس از 50 سالگی خودش را نشان می دهد.

علت بزرگی پروستات چیست؟

علت بزرگی پروستات ناشناخته است ولی بیشتر با افزایش سن، افراد مبتلا به بزرگی پروستات می شوند.

عکس پروستات

شکل بزرگی پروستات
شکل بزرگی پروستات
عکس سرطان پروستات
عکس سرطان پروستات

علائم بزرگی پروستات

بیمارانی که علائم گفته شده را دارند باید به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند. بر اساس شدت انسداد مجرا توسط پروستات، علامت های تخلیه مشکل ادرار به خفیف – متوسط و شدید تقسیم می شوند. نوع خفیف آن که علامتهای ادراری خیلی ضعیف است نیاز به درمان ندارد. دو نوع متوسط و شدید علامت های انسدادی و تحریکی از قبیل: کاهش سرعت جریان ادرار، جریان ادرار، باریک آمدن ادرار و قطع و وصل شدن ادرار، تکرر مزمن ادرار در روز و شب که بیمار را از خواب بیدار می کند و عدم تخلیه کامل ادرار می باشد.

نکته مهم این است که ممکن است مصرف داروهایی از قبیل سرماخوردگی، داروهای اعصاب و مصرف الکل باعث احتباس و بندآمدن ادرار این افراد شود.

تشخیص بزرگی پروستات

روشهای تشخیصی بزرگی پروستات کدامند؟

سونوگرافی از پروستات

معاینه از طریق انگشت توسط پزشک متخصص ارولوژی که بزرگی پروستات تشخیص داده می شود.
اندازه گیری و آزمایش PSA خون که در سرطان پروستات بالا می رود.
اندازه گیری سرعت پرش ادراری با دستگاه نوار مثانه

درمان پروستات

همه بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند. بسته به شدت علامتهای ادراری درمان متفاوت است. اولین قدم درمانی استفاده از داروهای پروستات است که باعث گشاد شدن گردن مثانه و خارج شدن راحت ادرار از مثانه می شوند. در صورت عدم جواب به درمان دارویی و احتباس ادراری بهترین درمان جراحی پروستات است که به دو روش بدون شکاف شکمی یا عمل TURP و یا با شکاف کوچک بالای مثانه انجام می شود که با این عملها انسداد برطرف شده و بیمار احسا راحتی تخلیه ادرار را پیدا می کند.

سوزش و تکرر ادرار، خونریزی خفیف و خروج غیر ارادی به صورت اضطراری تا 6 هفته پس از عمل طبیعی است. توصیه های اینجانب برای جلوگیری و درمان بزرگی پروستات عبارتند از:

✔️ مراجعه تمام مردان بالای 50 سال به پزشک متخصص ارولوژی جهت معاینه پروستات

✔️ انجام آزمایشات لازم از جمله PSA و درمان به موقع توصیه می شود.

هیدروکلروتیازید و پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ماده ای است که توسط سلول های غدد پروستات (اعم از سلول های نرمال و سلول های سرطانی) ساخته می شود. PSA بیشتر در مایع منی یافت می شود، اما مقدار کمی از آن در خون نیز وجود دارد. اکثر مردان سالم (بدون سرطان پروستات) دارای سطح PSA کمتر از 4 نانوگرم در هر میلی لیتر خون (ng/ml) هستند. بالا رفتن سطح PSA، باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود. در زمان سرطان پروستات معمولاً سطح PSA بالاتر از 4 نانوگرم بر میلی لیتر خون می باشد. با این وجود، سطح PSA زیر 4 عدم سرطان پروستات را تضمین نمی کند. حدود 15% از مردانی که PSA کمتر از 4 داشته اند، در آزمایش نمونه برداری به عنوان فرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده اند.

برخی از داروها روی سطح PSA تأثیر می گذارند. دیورتیک های تیازیدی، مانند هیدروکلروتیازید (HCTZ) نوعی قرص ادرار آور (قرص آب) می باشند که اغلب برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند.

برای مردانی که به سرطان پروستات مبتلا نیستند، نمی توان با اطمینان گفت که کاهش سطح PSA مفید است. در برخی موارد با کاهش سطح PSA خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد، اما ممکن است در برخی موارد دیگر، با پایین آمدن سطح PSA -بدون تأثیر بر خطر ابتلا به سرطان پروستات- در نتایج آزمایش سرطان پروستات خطا ایجاد کند. بنابراین بهتر است در زمان تست سرطان پروستات در مورد هر گونه دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میلاد جمعه ۲۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    با سلام بنده ۳۵ سالمه با توجه به سونو اندازه پروستات ۳۰ میل وابعاد آن ۴۷.۳۵.۳۳ و آزمایش psA هم 1.03 میباشد. کمی رسوب کلسیم مشاهده شده و هیچ گونه علائم ندارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      با سلام نرمال میباشد اقدامی لازم نیست
  • تصویر کاربر حسینی چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    *سلام جناب دکتر وقت بخیر ، در راستای سئوال بنده و مدارک ارسالی وباتوجه به نظر جنابعالی (درمورخ سوم مهرماه ۱۴۰۲ عمل به فوریت )‌ لطفآ در صورت امکان بفرمایید که شما دکتر عزیز وقت عمل می دهید درصورت موافقت خواهشمند است وقت عمل ،هزینه وبیمارستان را اعلام فرمایید. اگر از این طریق ممکن نمی باشد راهنمایی فرمایید تا تماس حاصل شود . باتشکر*
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      مشکلتان چی بود؟
    2. تصویر کاربر حسینی سه شنبه ۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      *باسلام وعرض ادب، حقیر با ۶۵ سال سن با آزمایش( psa 12)  وmir و pt وهمچنین biopsy با تشخیص برخی پزشکان  متخصص پیشنهاو به عمل جراحی (رادیکال پروستات) شده وحدود ۵ ماه از شروع آزمایشات و.... وحدود ۵۰ روز از پیشنهاد عمل گذشته است.لذا خواهشمنداست ضمن دستور و ارائه نظر پزشکی بفرمایید که :         ۱- عمل فوق ضروری است یا با دارو و... میتوان معالجه کرد. ۲- در صورت نیاز به عمل جرا حی  بنا به دلیلی (دارا نبودن بیمه تکمیلی و... ) تآخیر به مصلحت است؟ و تا چه زمانی میسر است. باتشکر*
    3. تصویر کاربر حسینی سه شنبه ۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      باسلام وعرض ادب، حقیر با ۶۵ سال سن با آزمایش( psa 12)  وmir و pt وهمچنین biopsy با تشخیص برخی پزشکان  متخصص پیشنهاو به عمل جراحی (رادیکال پروستات) شده وحدود ۵ ماه از شروع آزمایشات و.... وحدود ۵۰ روز از پیشنهاد عمل گذشته است.لذا خواهشمنداست ضمن دستور و ارائه نظر پزشکی بفرمایید که :         ۱- عمل فوق ضروری است یا با دارو و... میتوان معالجه کرد. ۲- در صورت نیاز به عمل جرا حی  بنا به دلیلی (دارا نبودن بیمه تکمیلی و... ) تآخیر به مصلحت است؟ و تا چه زمانی میسر است. که فرمودید بهتر است که زودتر عمل شود و...باتشکر
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      بله یادم هست شمارو شمارتون رو با همکاران مطب به اشتراک خواهم گذاشت در اسرع وقت باشما جهت پاسخگویی به سوال های شما تماس خواهند گرفت
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدرضا چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام ادرارم خوب خالی نمیشه 28سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام از کی ؟ باریک شده ؟ دو شاخ شده ؟ سونو دارید ؟
  • تصویر کاربر Mehdi سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 38 سال سن دارم ، چندین سال قبل به دلیل مشکل در دفع ادرار به دکتر مراجعه کردم که تشخیص التهاب پروستات بود و با دارو خوب شدم ، از اون به بعد سالی یکی دوبار پیش میومد که مشکل ادرار پیدا کنم ، ولی تو این یک سال اخیر این مشکل تقریبا همیشگی شده ، شاید دو هفته خوب میشم و دوباره شروع میشه ، ادرارم دیر شروع به اومدن میکنه، وقتی میاد قطع و وصل میشه ، جریانش ضعیفه ، مجبورم از آب گرم برای شروع ادرار کمک بگیرم و کلا چندین ساله در عذابم ، وقتایی که خوبم تا میشینم ادرارم میاد ولی وقتی مشکل دارم باید کلی تمرکز کنم، آب گرم بریزم تا ادرارم شروع بشه، قبلا دکتر سیپروفلاکساسین تجویز می‌کرد میخوردم بهتر میشدم ولی جدیدا چند بار خوردم احساس کردم تاثیری نداره ، من واقعا هیچ کاری و تو زندگی بخاطر این موضوع نمیتونم درست انجام بدم واقعا خستم کرده و از زندگی نا امیدم ، خواهش میکنم کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام سونوگرافی اخیر و ازمایش ادرار و کشت ادرار دارید ؟
    2. تصویر کاربر Mehdi دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      نه اخیرا آزمایش یا سونو ندادم، ولی چندین بار برای این مورد تو چند سال گذشته سونو داده بودم ، که تشخیص دکتر ها التهاب پروستات بود و ابعاد پروستات طبیعی بود.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      تامسولوسین شبی یک عدد / ملوکسیکام ۷/۵ میلی هر ۱۲ ساعت / تاوانکس ۵۰۰ روزی یک عدد / شب ها نیم ساعت در لگن اب گرم بنشینید به مدت ۳ ماه
    4. تصویر کاربر Mehdi دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      یعنی داروهارو برای مصرف ۳ ماه تهیه کنم؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      بله
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر صالحی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت جناب آقای دکتر کرمی
    اینجانب 58 ساله اواخر مهر سال گذشته دچار پروستاتیت شدم و زیر نظر پزشک متخصص دارو مصرف کردم و در ماه گذشته وضعیت خوبی داشتم. تا اینکه از دو هفته پیش مجددا سوزش کم پس از ادرار در نوک آلت و گاهی هم تکرر ادرار ظاهر گردید که مجددا با نظر پزشک اقدام به انجام سونوگرافی ، آزمایش ادرار و تست PSA نمودم. در پاسخ سونوگرافی حجم پروستات 36 سی سی و دارای اکوی هتروژن و باقیمانده ادرار پس از تخلیه در مثانه خیلی ناچیز درج شده و در آزمایش ادرار مقدار خیلی کم باکتری دیده شد و تست PSA نیز بدین شرح می باشد: PSA: ./59 و Free PSA: ./29 .لذا با تجویز پزشک شب ها یک عدد تامسوور، صبح یک عدد قرص ژله ای پروستاباریج و ظهر نصف قرص تاوانکس 500 به مدت 30 روز برای التهاب پروستات و با کتری ادرار مصرف می نمایم.
    هر روز ساعت 12 نصف قرص تاوانکس را به همراه آب فراوان مصرف می نمایم و البته در طول روز مایعات زیاد مصرف می کنم. یک ساعت پس از مصرف تاوانکس ، هر یک ساعت یکبار ادرار زیادی دفع می کنم و این دفع ادرار تا ساعت 7 و 8 شب ادامه دار می باشد. البته در این مدت سوزش پس از ادرار نیز خیلی کم شده است.
    سوال بنده از جنابعالی این است : بنده قبلا هم تاوانکس مصرف کردم ولی پر ادراری پس از مصرف نداشتم ولی اکنون دارم و گاهی این پر ادراری البته بدون سوزش (شاید یکبار در هفته) تا نیمه های شب ادامه دار است ، آیا طبیعی است؟
    در صورت اتمام دوره 30 روزه در صورتیکه سوزش به طور کامل قطع نشده باشد ، آیا به مصرف تاوانکس ادامه دهم یا اینکه داروی دیگری را تجویز می فرمایید؟
    بنده مدت ها از دارو استفاده کردم ولی التهاب پس از اندکی مجددا برگشت ، آیا این ماهیت پروستاتیت است و نیاز به شکیبائی دارد؟
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      پر ادراری ربطی به تاوانکس نداره . ماهیت التهاب پروستات اینگونه هست و گاهی تا ۳ ماه درمان میخواد
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز بنده در خصوص پروستات پدرم از حضرتعالی مشاوره اخذ کردم که به نظر استاد گرامی پیشنهاد جراحی رادیکال پروستاکتومی دادید که قبل از وصول نظر جنابعالی با توجه به بدخیم پروستات عمل تیو ارپی توسط پزشک معالج انجام شده امکانش هس بعد این عمل پروستات متاستاز بده و اینکه امکان عود هس ‌چقد طول میکس عود بکنه؟میش بعدا جراحی رادیکال انجام داد؟ مدارک پیوست تقدیم می گردد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      خیر امکان رادیکال نیست چسبندگی دارد . باید مداوم تحت نظر باشن
  • تصویر کاربر جوادرضایی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    بعضی مواقع رنگ ادرار کدر هست و کامل تخلیه نمیشه و درد لگن هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام چند سالتون هست ؟ یک سونوگرافی کلیه ها و مجاری انجام بشه
    2. تصویر کاربر جوادرضایی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      27سالمه
    3. تصویر کاربر جوادرضایی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      27سالمه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سونو را انجام دهید برام بفرستید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر بنده 9ماهه که تکرر ادرار و سوزش دارم و در ازمایش کشت ادرار چیزی نشان نمیده،ولی از مقعد که معاینه کردن گفتن عفونت مزمن هست،و سونو هم مقداری التهاب پروستات نشان میده،در ضمن انواع انتی بیوتیک مصرف کردم که خوب نشدم،جنابعالی چی دستور میدین؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام دقیقا دارو چی خوردین ؟ چند سالتون هست ؟
    2. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      عکس
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      تامسولوسین و تاوانکس و یک مسکن مثل ملوکسیکام ۳ ماه ادامه یابد . شب ها نیم ساعت در لگن اب گرم بنشینید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    بنده 33 سالم هست
    جناب دکتر 2-3 روزی هست که در حد فاصل بیضه و مقعد یه حس گزگز دارم که در حالت نشسته روی زمین بیشتر میشه(خصوصا کاملا روی نشیمنگاه بشینم)، البته من خیلی روی زمین جلوی لپ تاپ میشینم و 2 ماهی هست باشگاه بدن سازی میرم.
    احتمال داره به دلیل باشگاه رفتن یا نشستن مشکلی برای پروستات پیش اومده باش؟ 20 روز پیش کشت ادار دادم سالم بود، عفونتی نداشتم، نه خون و نه چیزی و همه چیزش نرمال بود(البته اون موقع مشکلی نداشتن و برای چک آپ آزمایش داده بودم).
    ممنون میشم راهنمایی بفرماید.

    ممنون از پاسخگوییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام خیر این دردها گهگاهی هست جای نگرانی نداره اگر در ادرار کردن مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب دکتر، بنده ۳۴ ساله هستم ساکن مشهد نمونه آزمایش psa اینجانب در ذیل تقدیم حضور می گردد.
    psa=3.3
    freepsa=1.3
    با توجه به این ارقام ،سن و سابقه سرطان پروستات در خانواده دکتر خودم به من پیشنهاد mri سه تسلا دادند به نظر شما وضعیت بنده خطرناکه و اینکه این آزمایش رو انجام بدم یا نه؟
    تصویر آزمایش در فایل پیوست شده است.
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام عددpsaکمی نسبت به سن بالا هست میتونید یک ماه بعد ازمایش رو تکرار کنید بعد در موردش تصمیم بگیریم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر