جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا به صورت خودکار در خواب ارضا می شویم؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

منی، مایع سفید رنگی است که از آلت تناسلی مردان خارج می شود. این ماده عمدتاً از ترشحات و غلظت کمی از اسپرم، تشکیل شده است. مایع منی بیشتر در زمان ارضای جنسی از آلت تناسلی خارج می شود که کاملاً طبیعی است. اما برخی از مردان ممکن است در هنگام خواب یا ادرار کردن، نشت مایع منی را تجربه کنند. در ادامه ارضا شدن در خواب را توضیح خواهیم داد.

چرا برخی شب ها مایع منی خود به خود از بدن خارج می شود؟

ارضا شدن در خواب چه دلیلی دارد؟ گاهی اوقات، تغییرات هورمونی متعدد بدن مردان و نوجوانان، باعث نعوظ خود به خودی آلت تناسلی یا حتی ارگاسم در خواب می شود. این امر جزء چرخه ی طبیعی بدن آنها است.

ارضا شدن در خواب

در اصطلاح پزشکی به این اتفاق «Nocturnal emissions» به معنی خروج شبانه ی مایع از بدن گفته می شود. در اصطلاح عمومی، خروج مایع منی در شب، «رؤیای خیس» نام دارد. این امر یک پدیده ی رایج بوده و جای نگرانی نیست. اما در برخی موارد، ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد!

علت نشت مایع منی

دلایل مهم نشت مایع منی عبارتند از:

تحریک جنسی

خروج مایع منی قبل یا بعد از انزال امری شایع و کاملاً طبیعی است. بنابراین،  دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

نشت شبانه یا رؤیاهای خیس

اگر مردی در هنگام خواب به ارگاسم برسد، به این حالت نشت شبانه یا رؤیای خیس گفته می شود. این امر در نوجوانان و جوانان بسیار شایع بوده و علت آن می تواند تحریک به دلیل رؤیاهای جنسی باشد.

نشت مایع منی در حین ادرار

یکی از دلایل نشت مایع منی در زمان ادرار، «انزال معکوس» است. انزال معکوس زمانی رخ می دهد که مایع منی به جای خروج از آلت تناسلی، وارد مثانه شده و سپس با ادرار از بدن خارج شود. همچنین، نشت مایع منی در زمان ادرار ممکن است به علت باقی ماندن مایع منی در مجاری ادرار پس از انزال اخیر اتفاق بیفتد.

پروستاتیت

به التهاب غده ی پروستات، «پروستاتیت» گفته می شود و می تواند یکی از دلایل مهم نشت مایع منی باشد.

عوارض جانبی

عوارض جانبی برخی از دارو ها می تواند سبب بروز این اتفاق شود. دارو هایی مانند دارو های تثبیت کننده های خلق یا مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتین، (نوعی داروی ضد افسردگی) می تواند موجب انزال در خواب شود.

آسیب به سیستم عصبی

در برخی موارد، آسیب به سیستم عصبی می تواند منجر به نشت مایع منی شود. آسیب های عصبی شامل مواری مانند تومور مغزی، دیابت، آسیب دیدگی سر یا نخاع و اسکلروز چندگانه می باشد.

چگونه می توانیم نشت مایع منی را کنترل کنیم؟

اگرچه نشت مایع منی در زمان خواب می تواند اذیت کننده باشد، اما این اتفاق جزء فیزیولوژی طبیعی بدن بوده و با افزایش سن، کمتر تکرار می شود. اگر این اتفاق به طور مکرر برای شما می افتد، بهتر است با پزشک مشورت کنید. نکات زیر می تواند به کنترل این مشکل کمک کند:

خود ارضایی

دلایل نشت مایع منی در حین ادرار

اگر شما به تازگی ارضا شده اید، ممکن است بخشی از مایع منی در مجاری ادرار شما باقی مانده باشد. این امر می تواند یکی از دلایل خروج مایع منی به همراه ادرار باشد. در برخی موارد، ماهیچه هایی که وظیفه ی بستن مثانه را بر عهده دارند دچار اختلال می شوند. به همین دلیل در زمان انزال، مایع منی به داخل مثانه برمی گردد. در این حالت ادرار شما کدر و حاوی مایع منی است. به این حالت «انزال معکوس» گفته می شود و به مراقبت های پزشکی نیاز دارد.

درمان نشت مایع منی در حین ادرار

در صورت ادامه دار شدن این امر بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. زیرا اگر علت این مشکل انزال معکوس باشد، ممکن است در نهایت منجر به مشکلاتی مثل ناباروری مردان شود. درمان انزال معکوس با توجه به علت آن تعیین می شود. اگر خروج مایع منی در زمان ادرار با درد یا سوزش همراه باشد، شما باید فوراً به پزشک مراجعه کنید، زیرا می تواند یکی از علائم مشکلات غده ی پروستات باشد. پزشک باید در مورد گزینه های درمانی شما تصمیم بگیرد.

درمان نشت مایع منی

همانطور که گفتیم، درمان نشت مایع منی بر اساس علت آن صورت می گیرد.

ورزش هایی برای بهبود مشکل نشت مایع منی

تمرینات کگل

تمرینات کگل به تقویت عضلات لگن، مثانه و کنترل جریان ادرار کمک می کند. نحوه ی انجام این تمرین به صورت زیر است:

Reverse Button on Samsung One UI 2.5 عضلات کف لگن خود را سفت کرده و به مدت 5 ثانیه نگه دارید.

Reverse Button on Samsung One UI 2.5 عضلات را شل کنید.

تمرین دیگری که به تقویت ماهیچه های لگن کمک می کند:

  • عضلات نزدیک مقعد خود را منقبض کنید.
  • عضلات کف لگن را شل کنید.

این تمرین را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید.

مدیتیشن و یوگا

مدیتیشن و یوگا باعث آرامش و سلامت جنسی شما می شود.

داروهای آیورودا برای کنترل نشت مایع منی

برخی از دارو های گیاهان آیورودا می توانند باعث کمک به بهبودی نشت مایع منی و تقویت اعصاب آلت تناسلی شود. این گیاهان دارویی عبارتند از: سافد موزلی، آشوانگاندها شیلاجیت، کسار، شاتاواری و … مصرف این دارو ها همراه با یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می تواند مشکل نشت مایع منی را درمان کند.

داروهای آیورودا برای کنترل نشت مایع منی

چگونه می توانیم پیش آب را متوقف کنیم؟

پیش آب، مایعی است که قبل از انزال از آلت تناسلی خارج می شود. این مایع، مایع منی نیست اما می تواند حاوی اسپرم باشد. برای جلوگیری از پیش آب می توانید موارد زیر را انجام دهید:

Reverse Button on Facebook 13.1 خود ارضایی قبل از رابطه جنسی

Reverse Button on Facebook 13.1 ورزش منظم

Reverse Button on Facebook 13.1 استفاده از دارو هایی مثل دارو های موضعی تأخیری که حساسیت زا نیستند

اگر پیش آب به علت مشکلات دیگری مثل اختلال نعوظ رخ دهد، باید به پزشک مراجعه کنید.

نشت مایع منی می تواند یک وضعیت آزار دهنده باشد. اما این مورد برای نوجوانان کاملاً طبیعی بوده و با افزایش سن، خود به خود رفع می شود. اگر با افزایش سن نشت مایع منی کاهش پیدا نکرد، بهتر است به دنبال راهی برای درمان آن باشید.


دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی

4.2/5 - (434 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر