جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت درد بیضه در مردان چیست؟ سریع ترین راه های درمان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از آزاردهنده ترین دردها برای یک مرد و جنس مذکر درد ناشی از بیضه ها است که کیفیت زندگی فرد را شدیداً تحت تأثیر قرار می دهد. درد بیضه می‌تواند ناشی از آسیب‌های جزئی به اندام تناسلی باشد. عوامل درد بیضه می تواند منشا درونی یا بیرونی داشته باشد.

شایع ترین علل درد بیضه و درمان آن

عوامل مختلفی باعث ایجاد درد در بیضه مردان می شود که در حالت کلی این درد می تواند به علت تحریکات بیرونی از قبیل ضربه، تصادف و آسیب ناشی از آن و یا علت درونی باشد

چرا واریکوسل می گیریم؟

عوامل درونی درد بیضه چیست؟

همه موارد بالا از شایع ترین عوامل درد بیضه است که در ادامه به اختصار توضیح می دهیم.

1-درد بیضه ناشی از تورم یا ارکیت

در این حالت خود بیضه به علت عامل ویروسی از قبیل ابتلا به ویروس اریون و یا ثانویه به تورم اپیدیدیم باعث التهاب نسج بیضه و درد شدیدی می شود که در این حالت بیضه مبتلا بزرگ و قرمز و شدیداً دردناک می شود و در معاینه بیضه گرم و متورم می باشد و فرد سابقه ابتلا به اریون را در روزهای اخیر ذکر می کند. درمان این حالت استراحت، کمپرس آب سرد و بالا نگه داشتن بیضه در مواقع استراحت و با گذاشتن حوله سرد زیر آن و مصرف داروهای ضد التهاب ظرف 2 الی 3 روز درد بیضه فروکش می کند.

2- تورم بیضه به ثانویه به تورم اپیدیدیم

اپیدیدیم یک سری لوله های پیچ در پیچی هستند که در پشت بیضه قرار می گیرند و نطفه های تولید شده در بیضه از داخل آنها حرکت و به قسمت پشتی مجرای ادراری باز می شوند و باعث خروج مایع منی در موقع انزال می شوند. درد بیضه ناشی از تورم اپیدیدیمیت اغلب در مردان جوان که از نظر سکس فعال می باشند و اغلب در رده سنی بین 35-20 سالگی دیده می شود. علت ایجاد این بیماری اغلب تماس های جنسی کنترل نشده و با فرد آلوده می باشد که به مرد منتقل می شود و از طریق مجرای ادراری هنگام نزدیکی وارد مجرای مرد و باعث التهاب و درد شدید بیضه می شود.

تمرین کگل برای زود انزالی

اغلب علت شایع این عفونت سوزاک و یا کلامیدیا می باشد. در شرح حال فرد مبتلا سابقه ترشحات چرکی از مجرای ادراری را در چند روز گذشته ذکر می کند. در این حالت فرد از درد شدید بیضه شاکی است و در معاینه بیضه گرم و متورم و سفت و شدیداً دردناک است.

 درمان ورم اپیدیدیم:

استراحت و عدم زور زدن و مصرف آنتی بیوتیک های قوی با نظر پزشک، کمپرس یخ و بالا نگاه داشتن بیضه با گذاشتن حوله سرد زیر آن در موقع استراحت و مصرف داروای ضد التهاب می باشد. اغلب با دادن نمونه آزمایشگاه و کشت از مجرا علت و عامل ایجاد کننده بیماری مشخص می شود.

3- تورشن یا پیچش طناب بیضه

درد بیضه ناشی از پیچش بیضه خطرناک ترین عامل درد بیضه می باشد. مثل شکل زیر در این حالت بیضه به دور طناب آویز آن که شامل رگهای بیضه است می چرخد و در نتیجه این چرخش خونرسانی به بیضه قطع می گردد و اگر در عرض 4 ساعت این گره باز نشود بیضه فاسد می شود و باید با جراحی از بدن خارج شود.شکل نمائی از چرخش بیضه را نشان میدهد.

نکات قابل توجه:

  • هر درد بیضه از دوره نوزادی تا سن بلوغ که به صورت ناگهانی در بیضه ها شروع شود پیچش بیضه می باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
  • در صورت شکایت پسر بچه ها از درد بیضه بلافاصله به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایید زیرا اگر پیچش علت درد بیضه باشد وقت کافی ندارید.

چه عواملی احتمال پیچش بیضه را بیشتر می کنند؟

پیچش بیضه
  • ضربه
  •  دوچرخه سواری
  • اسب سواری

درد بیضه ناگهانی با علت نامعلوم که در خواب و بیداری خودبخود شروع می شود.

4-تومور بیضه

تومور بیضه یا سرطان بیضه به سفت شدگی و یا بزرگ شدن خودبخود بضه گفته می شود که اغلب با احساس سنگینی و درد بیضه و معاینه خود فرد مشخص می شود. این بیماری به علت انتشار آن به دیگر اعضای بدن جزء خطرناک ترین بیماری های بیضه می باشد و لذا توصیه می شود:

  • هر از چند گاهی بیضه های خود را معاینه کنید.
  • در صورت احساس بزرگی و سفت شدگی بیضه بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

پزشک با انجام معاینه و سونوگرافی بیضه و آزمایشات تست سرطان بیضه، آن را تشخیص می دهد. در صورت سرطانی شدن بیضه باید توسط جراحی بیضه برداشته شود. اگر در مراحل اولیه سرطان بیضه تشخیص داده شود چه بسا نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز نباشد. پس از برداشته شدن بیضه سرطانی آزمایش نسج شناسی روی آن انجام می شود و پس از تشخیص دقیق نسجی و نوع سرطان درمان های تکمیلی که اغلب جراحی و یا ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی است برای بیمار شروع می شود.

اگر سرطان بیضه در مرحله شروع و اولیه تشخیص داده شود با درمان آن بیمار کاملاً بهبودی پیدا می کند. در خاتمه یادآوری می شود هر از چند گاهی بیضه های خود را لمس کنید و در موارد مشکوک به پزشک مراجعه نمایید. شکل زیر نمائی از سرطان بیضه می باشد .

5-هیدروسل یا آب آوردن بیضه

یکی از علل درد بیضه و بزرگ شدگی آن هیدروسل می باشد. در این بیماری بیضه به علت اختلال در تولید و جذب مایع بیضه آب در دور بیضه جمع شده و باعث بزرگی تدریجی بیضه می گردد. مثل شکل زیر:

تجمع مایع در اطراف بیضه یا همان هیدروسل چیست؟

علت بیماری هیدروسل (آب آوردن بیضه)+تشخیص و درمان

  • تومور بیضه
  • ضربه به بیضه
  • عفونت بیضه
  • بعد از عمل جراحی واریکوسل از عوامل ثانویه ایجاد کننده هیدروسل می باشند.

راه های تشخیص هیدروسل

با معاینه توسط پزشک و انجام سونوگرافی از بیضه می باشد. هیدروسل درمان دارویی ندارد و اگر ثانویه به سرطان بیضه نباشد بیماری خطرناکی نیست. تنها درمان قطعی هیدروسل عمل جراحی می باشد که این عمل به صورت سرپائی و بدون بیهوشی و بستری در بیمارستان انجام می شود. در عمل جراحی علاوه بر تخلیه کامل آب بیضه نسج اضافه نیز برداشته می شود که باعث برگشت بیضه به اندازه طبیعی می گردد و تخلیه آب بیضه با سرنگ نه تنها باعث بهبودی بیمار نمی گردد بلکه به علت عود مجدد ممکن است باعث عفونت شدید بیضه نیز گردد.

زمان طلایی درمان پیچش بیضه

توصیه می شود در عرض 4 ساعت سریعاً به نزدیکترین مرکز جراحی مراجعه نمایید و توسط پزشک جراحی کلیه و مجاری ویزیت شوید. تنها درمان مؤثر پیچش بیضه جراحی و باز کردن گره آن می باشد پس یادتان باشد در پیچش بیضه زمان طلائی شما جهت نجات بیضه 4 ساعت می باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (187 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    باسلام من بیضه سمت چپم دچار باد فتخ گردیده . آقای دکتر عمل می کنند ؟ و اینکه هزینه عمل چقدره ؟ و در کدام بیمارستانها عمل می کنن ؟ باتشکر از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      بياييد معاينه كنم تا نظر قطعي عرض كنم٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ سونو قابل اعتماد نيست
  • تصویر کاربر سعیدخانی شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 3620 مشاهده پرسش
    درود جناب پروفسور
    تقریبا چند روزِ که از رگی از داخل مقعد و زیر بیضه ها رگ وسط زیر بیضه ها منتهی به مقعد هست، اندازه یک گندم متورم شده،زیر دست احساس میشه موقع طهارت و استبراء، بیرون زدگی نداره با لمس حس میشه، درد ندارم مشکل ادراری و نعوظی هم ندارم،وقتی آب گرم یا یکم داغ روی موضوع استفاده میکنم تورمش کم میشه بعد از چند ساعت دوباره موقع اجابت مزاج همون حالت قبلیِ،عرض کردم درد و‌مشکلی ندارم،فقط میخوام بدونم چیه؟عوارضی در آینده نداشته باشه برای باروری ؟در ضمن در گذشته چند سال پیش من بخاطر غم و غصه دچار یبوست بودم که باعث شد قسمتی از مقعد به اندازه یکی دو سانت از یک سمت از قسمت خارجی بیرون بزنه‌که با کنترل خشم و موارد غم بار زندگیم و‌ البته اصلاح غذاها و طبایع تونستم درد و سوزش ناشی از این قضیه را از بین ببرم و الان مشکلی ندارم،ولی بیرون زدگی هنوز به اندازه نرمه گوش را بدون هیچ دردی دارم و درست نشد(نمیدونم این موضوع ربطی به این تورم رگ زیر بیضه داره یانه)ممنون میشم راهنمایی بفرمایید،با تشکر از شما بزرگوار.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر تاتا جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    چند مدتی است که بیضه هام درد می‌کنه سونوگرافی کلیه مثانه پروستات وحتی سونو بیضه هم دادم و دکتر گفته هیچ مشکلی نداری .حالا بازم هنوز درد خفیفی در ناحیه بیضه ها دارم.اگه میشه لطفاً راهنمایی کنید و جواب دهید .ممنون
    1. تصویر کاربر تاتا دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام دکتر جواب سوال بنده رو ندادید.لطفا اگه میشه جواب دهید .ممنونم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
    3. تصویر کاربر تاتا سه شنبه ۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید بنده شهرستان هستم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      به متخصص اورولوژی همونجا مراجعه کنید
    5. تصویر کاربر تاتا چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      تمام سونو ها مثانه و کلیه وپروستات ولگن وسونو بیضه ها وهم آزمایش رو بردم پیش متخصص اورولوژی جناب آقای دکتر کیان در استان ایلام ایشان فرمودند مشکل خاصی وجود ندارد و چند بار هم بیضه هام رو معاینه کردند و فرمودند همه چیز طبیعیه .البته ناگفته نماند من دیسک کمر شدید دارم.حالا بعد از چند روز استراحت درد بیضه هام کمتر شده .ولی درد اندکی هنوز دارد .ایاداروی خاصی شما تجویز می فرمایید یا نه.ممون از تمام زحمات جنابعالی.
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      پس نگران نباشید اگر طبیعی بوده
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر علي شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام
    اقاي دكتر از 5 ماه پيش گاه گاهي بيضه هام تا مقعد تير مي كشيدرفتم دكتر سفكسيم با تامسولسين دادن كه تامسولسين وضعيت منو بدتر كرد و سوزش و درد بهش اضافه شد
    ازمايش دادم كه پروتين و اسپرم تو نمونه م بود سونو هم گرفتم همه چيز نرمال بود بعد تشخيص به التهاب پروستات دادن كه در بار اول 10 روز تاوانكس 500 وبعد از اون ده روز سفكسيم 200
    با مصرف تاوانكس تو روز 5م درد و همه چيز برطرف شد و با تموم شدن 10 روز و شروع سفكسيم دوباره درد برگشت
    با مراجعه دوباره نسخه رو تكرار كرد ولي بجاب سفكسيم براي 20 روز بعد تاوانكس ناليديكسيك اسيد 500
    با مصرف ديگر بهبودي حاصل نشد و دو روز هست درد زياد زير شكم و بيضه سمت راست و يكم هم ورم
    دكترمو عوض كردم و اون تاوانكس 750 براي سي روز
    الان موندم چكار كنم لطفا راهنمايي كنيد
    1. تصویر کاربر علي سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام
      دكتر از درد زياد رفتم سونو گرفتم كه براتون فرستادم و همپنين در حال حاضر تاوانكس 750 روزي يكي و قطره پروتستان مصرف ميكنم
      و بعد سونو 2 گرم سفتراكسن+دگزا تزريق وريدي داشتم اما هنوز درد دارم و درد كمر هم بهش اضافه شد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید تست ارودینامیک یا نوار عصب مثانه بگیرید جهت تعین وقت با شماره 02122642744 02122647404 09351142080 هماهنگ کنید هر روز از ساعت ۱۰الی۱۲صبح
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    چند روزی هست که درد شدید سمت راست و کوچک شدن دارم و حتی برای شستشو هم نمیتوانم آب روش بریزم و این درد به دور ناف و زیر کل شکم انتقال پیدا کرده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      پماد کالامین دی هر 8 ساعت و شستشوی روزانه با شامپو بچه
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام پسری 17 هستم. که بعد خوردن ضربه ی مشت نسبتا ضعیف. دچار درد بالای بضه شده ام
    یعنی یجورایی درد مال بیضه نیست درد ماا ل رگ
    رگ های بالای به بعد یضه هست اما خب اذیت میکنه و حس سوزش به ادم دست میده و گاهی وقت ها دچار احتلام پی در پی هم میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما من دو روز پیش با همسرم نیز دیکی داشتم و دیشب هم تمایل به نزدیکی داشتم ولی نشد واز صبح تا الان درد شدید بیضه دارم به طوری که نمی تونم راه بروم من مصرف کننده هرویین وشیشه هستم خواستم دلیلش را بدونم آیا به علت آب درون بیضه است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی بیضه و اسکروتوم انجام بدید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام بیضه سمت چپم حدرد ده سال پیش ضربه خورد و واریکوسل شدید تشخیص داده شد و عمل جراحی کردم. الان با گذشت حدود ده سال بیضم در بعضی از روز دچار فشار و سوزش میشودمخصوصا در سمت چپ .سونوگرافی کردم و نتیجه به این صورت بود. ایپدیم و کورد در سمت چپ ضخیم و اکوژن مشاهده شد و بیانگر تغییرات التهابی است. وارکوسل و هیدوسل و مورد خاص دیگری خوشبختاته ندارم. میخواستم بدونم چکار کنم و از چ دارویی برای رفع التهاب و درد استفاده کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بیاید از نزدیک معاینه کنم
  • تصویر کاربر پژمان پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    من 26 سال سن دارم وی برای مدتی بیضه سمت راستم بود تا 16 سالگی حدودا ولی سمت چب نبود الان سمت چپ بیضه رو به خوبی بالا تر از کیسه بیضه ها احساس میکنم امکانش هست با عمل جراحی بشه به کسیه برگردوند؟یا نه ولی سمت راستم تا سن 18 سالگی بود که اونم به مرور به بالا کشیده شد و اون رو هم حس میکنم بالاتر از کیسه بیضه میشه برگردوند سر جای‌ خودش؟ با عمل جراحی؟ تو این سن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید از نزدیک معاینه کنم
  • تصویر کاربر all سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    با سلام من هر ماه بمدت دو یا سه روز و بیشتر بعد از بلند شدن از خواب درد تقریبا نزدیک پهلو دارم که وقتی به بیضه آم دست میزنم درد میگیره و شدید میشه و بعد یه مدت خوب میشه من ۱۴ سالمه و خیلی نگرانم 😬و راستی چیز دیگه ای که هست اینه یه مدت بدون شرت خوابیدم و بالش گذاشتم لای پام و خوابیدم خوب شده بودم نزدیک دوماه برنگشته بود باز برگشت لطفا سریع جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید سونوگرافی از نظر بررسی واریکوسل انجام بدید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر