جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت درد بیضه در مردان چیست؟ سریع ترین راه های درمان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از آزاردهنده ترین دردها برای یک مرد و جنس مذکر درد ناشی از بیضه ها است که کیفیت زندگی فرد را شدیداً تحت تأثیر قرار می دهد. درد بیضه می‌تواند ناشی از آسیب‌های جزئی به اندام تناسلی باشد. عوامل درد بیضه می تواند منشا درونی یا بیرونی داشته باشد.

شایع ترین علل درد بیضه و درمان آن

عوامل مختلفی باعث ایجاد درد در بیضه مردان می شود که در حالت کلی این درد می تواند به علت تحریکات بیرونی از قبیل ضربه، تصادف و آسیب ناشی از آن و یا علت درونی باشد

چرا واریکوسل می گیریم؟

عوامل درونی درد بیضه چیست؟

همه موارد بالا از شایع ترین عوامل درد بیضه است که در ادامه به اختصار توضیح می دهیم.

1-درد بیضه ناشی از تورم یا ارکیت

در این حالت خود بیضه به علت عامل ویروسی از قبیل ابتلا به ویروس اریون و یا ثانویه به تورم اپیدیدیم باعث التهاب نسج بیضه و درد شدیدی می شود که در این حالت بیضه مبتلا بزرگ و قرمز و شدیداً دردناک می شود و در معاینه بیضه گرم و متورم می باشد و فرد سابقه ابتلا به اریون را در روزهای اخیر ذکر می کند. درمان این حالت استراحت، کمپرس آب سرد و بالا نگه داشتن بیضه در مواقع استراحت و با گذاشتن حوله سرد زیر آن و مصرف داروهای ضد التهاب ظرف 2 الی 3 روز درد بیضه فروکش می کند.

2- تورم بیضه به ثانویه به تورم اپیدیدیم

اپیدیدیم یک سری لوله های پیچ در پیچی هستند که در پشت بیضه قرار می گیرند و نطفه های تولید شده در بیضه از داخل آنها حرکت و به قسمت پشتی مجرای ادراری باز می شوند و باعث خروج مایع منی در موقع انزال می شوند. درد بیضه ناشی از تورم اپیدیدیمیت اغلب در مردان جوان که از نظر سکس فعال می باشند و اغلب در رده سنی بین 35-20 سالگی دیده می شود. علت ایجاد این بیماری اغلب تماس های جنسی کنترل نشده و با فرد آلوده می باشد که به مرد منتقل می شود و از طریق مجرای ادراری هنگام نزدیکی وارد مجرای مرد و باعث التهاب و درد شدید بیضه می شود.

تمرین کگل برای زود انزالی

اغلب علت شایع این عفونت سوزاک و یا کلامیدیا می باشد. در شرح حال فرد مبتلا سابقه ترشحات چرکی از مجرای ادراری را در چند روز گذشته ذکر می کند. در این حالت فرد از درد شدید بیضه شاکی است و در معاینه بیضه گرم و متورم و سفت و شدیداً دردناک است.

 درمان ورم اپیدیدیم:

استراحت و عدم زور زدن و مصرف آنتی بیوتیک های قوی با نظر پزشک، کمپرس یخ و بالا نگاه داشتن بیضه با گذاشتن حوله سرد زیر آن در موقع استراحت و مصرف داروای ضد التهاب می باشد. اغلب با دادن نمونه آزمایشگاه و کشت از مجرا علت و عامل ایجاد کننده بیماری مشخص می شود.

3- تورشن یا پیچش طناب بیضه

درد بیضه ناشی از پیچش بیضه خطرناک ترین عامل درد بیضه می باشد. مثل شکل زیر در این حالت بیضه به دور طناب آویز آن که شامل رگهای بیضه است می چرخد و در نتیجه این چرخش خونرسانی به بیضه قطع می گردد و اگر در عرض 4 ساعت این گره باز نشود بیضه فاسد می شود و باید با جراحی از بدن خارج شود.شکل نمائی از چرخش بیضه را نشان میدهد.

نکات قابل توجه:

  • هر درد بیضه از دوره نوزادی تا سن بلوغ که به صورت ناگهانی در بیضه ها شروع شود پیچش بیضه می باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
  • در صورت شکایت پسر بچه ها از درد بیضه بلافاصله به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایید زیرا اگر پیچش علت درد بیضه باشد وقت کافی ندارید.

چه عواملی احتمال پیچش بیضه را بیشتر می کنند؟

پیچش بیضه
  • ضربه
  •  دوچرخه سواری
  • اسب سواری

درد بیضه ناگهانی با علت نامعلوم که در خواب و بیداری خودبخود شروع می شود.

4-تومور بیضه

تومور بیضه یا سرطان بیضه به سفت شدگی و یا بزرگ شدن خودبخود بضه گفته می شود که اغلب با احساس سنگینی و درد بیضه و معاینه خود فرد مشخص می شود. این بیماری به علت انتشار آن به دیگر اعضای بدن جزء خطرناک ترین بیماری های بیضه می باشد و لذا توصیه می شود:

  • هر از چند گاهی بیضه های خود را معاینه کنید.
  • در صورت احساس بزرگی و سفت شدگی بیضه بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

پزشک با انجام معاینه و سونوگرافی بیضه و آزمایشات تست سرطان بیضه، آن را تشخیص می دهد. در صورت سرطانی شدن بیضه باید توسط جراحی بیضه برداشته شود. اگر در مراحل اولیه سرطان بیضه تشخیص داده شود چه بسا نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز نباشد. پس از برداشته شدن بیضه سرطانی آزمایش نسج شناسی روی آن انجام می شود و پس از تشخیص دقیق نسجی و نوع سرطان درمان های تکمیلی که اغلب جراحی و یا ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی است برای بیمار شروع می شود.

اگر سرطان بیضه در مرحله شروع و اولیه تشخیص داده شود با درمان آن بیمار کاملاً بهبودی پیدا می کند. در خاتمه یادآوری می شود هر از چند گاهی بیضه های خود را لمس کنید و در موارد مشکوک به پزشک مراجعه نمایید. شکل زیر نمائی از سرطان بیضه می باشد .

5-هیدروسل یا آب آوردن بیضه

یکی از علل درد بیضه و بزرگ شدگی آن هیدروسل می باشد. در این بیماری بیضه به علت اختلال در تولید و جذب مایع بیضه آب در دور بیضه جمع شده و باعث بزرگی تدریجی بیضه می گردد. مثل شکل زیر:

تجمع مایع در اطراف بیضه یا همان هیدروسل چیست؟

علت بیماری هیدروسل (آب آوردن بیضه)+تشخیص و درمان

  • تومور بیضه
  • ضربه به بیضه
  • عفونت بیضه
  • بعد از عمل جراحی واریکوسل از عوامل ثانویه ایجاد کننده هیدروسل می باشند.

راه های تشخیص هیدروسل

با معاینه توسط پزشک و انجام سونوگرافی از بیضه می باشد. هیدروسل درمان دارویی ندارد و اگر ثانویه به سرطان بیضه نباشد بیماری خطرناکی نیست. تنها درمان قطعی هیدروسل عمل جراحی می باشد که این عمل به صورت سرپائی و بدون بیهوشی و بستری در بیمارستان انجام می شود. در عمل جراحی علاوه بر تخلیه کامل آب بیضه نسج اضافه نیز برداشته می شود که باعث برگشت بیضه به اندازه طبیعی می گردد و تخلیه آب بیضه با سرنگ نه تنها باعث بهبودی بیمار نمی گردد بلکه به علت عود مجدد ممکن است باعث عفونت شدید بیضه نیز گردد.

زمان طلایی درمان پیچش بیضه

توصیه می شود در عرض 4 ساعت سریعاً به نزدیکترین مرکز جراحی مراجعه نمایید و توسط پزشک جراحی کلیه و مجاری ویزیت شوید. تنها درمان مؤثر پیچش بیضه جراحی و باز کردن گره آن می باشد پس یادتان باشد در پیچش بیضه زمان طلائی شما جهت نجات بیضه 4 ساعت می باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (187 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ه پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با سلام جناب آقای دکتر اگه اجازه بدید همونجوری که فرمودید آزمایش رو براتون بفرستم؟ به آدرس جی میل بفرستم. ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      همین جا بفرستید
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 7172 مشاهده پرسش
    با سلام
    ضمن تشکر از سایت خوب جنابعالی
    اقای دکتر دو روز است که بیضه سمت چپ اینجانب مور مور میشود و خفیف درد ریزی دارد ،لمس کردم مثل همیشه است ،سوزش ادرار یا درد هنگام ادرار ندارم اما کمی حالت سر و بی حس شدن و مور مور
    شدن دارد.
    با تشکر و سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      نرمال و عصبی است
  • تصویر کاربر م.س جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 4914 مشاهده پرسش
    با سلام و سپاس
    پسری 26 ساله ومجرد هستم،مدتی ست گاهی اوقات بعد از ادرار دچار درد دربیضه ها میشوم،که بعد از 30 دقیقه خوب میشود.
    ادارارم عادی ست وبین 7تا8 بار در روز ادرار میکنم، سوزش ادرار ندارم.
    لطفا راهنمایی کنید
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      به نظر من مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر majid جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام
    جوانی 20 ساله هستم،من هفته ای یا شایدم بیشتر درد بیضه در سمت چپ حدود 2 دقیقه میگیرم،و همین نگرانم کرده تو رو خدا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر ه جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت جناب دکتر بنده دیشب در مورد داشتن واریکوسل از خدمتتون سوال پرسیدم و گفتم اگه اجازه بدید سونوگرافی و آزمایش رو خدمتتون بفرستم البته آقای دکتر این کار بنده رو حمل بر بی ادبی و سوء استفاده نذارید چون بنده ساکن شهریارم و شرکتی که کار میکنم به سختی مرخصی میده البته اگه حضرتعالی بفرمایید در اولین ویزیت خدمت میرسم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش مورد تایید من رویان میب این ازمایش متوسط است
  • تصویر کاربر وحید جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام .خسته نباشید
    هنگامی که منی در حال خروج است دردی را از ناحیه بیضه راست احساس میکنم و در حالتی بجز خروج هیچ دردی ندارم فقط در هنگام خروج مایع این درد را دارم..علت چیست؟؟
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      بیشتر عصبی است
  • تصویر کاربر فرهاد جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده هر وقت وقفه در امیزش با همسرم زیاد طول میکشد درد شدیدی در بیضه ها احساس میکنم که به موجرد امیزش درد فرو کش کرده از بین میرود علت چیست و راه درمان ان
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      طبیعی است حساس نباشید
  • تصویر کاربر پیمان سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    جناب اقای دکتر با عرض سلام وخسته نباشی درد در بیضه راست بطور متناوب دارم. تغییری در ظاهر و سایز بصورت چشمی دیده نمیشه .متاهل و 43 هستم. البته این درد حدود یک ماهه که دارم.در طول روز یا شب میباشد.در سونوگرافی کلیه و مجاری ادرار طبیعی ولی کلیه راست دارای شن است که در سر پنیس سوزش دارم.با تشکر و سپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      اب زیاد مصرف نمایید
    2. تصویر کاربر پیمان سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      با تشکر و امتنان.
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهران سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 743 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر
    من از 4 شنبه هفته گذشته بمدت 3تا2 روز خونریزی بصورت لخته خونی و تب و لرز و ادار با سوزش و رنگ مایل به قرمزی و همراه با بو داشتم که با نسخه خودم آب زیاد مصرف کردم و هندوانه زیاد مصرف کردم که بهتر بشم اما اینطور نشد . روز جمعه هنگام استحمام که الت و بیضه هام رو میشستم دردی در ناحیه بیضه احساس کردم و بعد از چند ساعت بیضه ام متورم شد و در شدیدی بیضه سمت راستم رو هنگامی که رو به یک طرف میخوابیدم بیضه ام فرا میگرفت حتی به عصب کمر میزد نمیتونستم راه برم و دولا دولا و بایستی دیوار رو میگرفتم تا راه برم و این در رو مثانه سمت راست مثانه بسیار شدید بود تا اینکه شنبه شبش تب و لرز شدیدی داشتم و همراه با تب و زردی پوست بود و بیضه ام گرم و سفت بود و روز یکشنبه صبح قرص آموکسی کلاو 625 مصرف کردم و قرص گیاهی مدرک .... البته با مصرف این داروها و خوابیدن بمدت 5/30 در عصر دردم کمتر شد اما بزرکی بیضه کم نشد .. البته پوست بیضه در قسمت راست موقع معاینه خودم سفتر از چپ است و مواقعی که که بیضه سمت چپ کوچک میشه در اثر سرما بیضه ئسمت راست سفتی خودش رو داره ... الان هم موقع نوشتن این سوال تب دارم و سرم هم درد کرفته و اگه زیاد راه برم حالت بدی دارم ...
    البته حمام اب گرم هم گرفته چند بار ... برای کم شدن درد بیضه کهع میزد به کمرم از ژلوفن ساعت 7 صبح استفاده کردم و دردم ساکت شده تا الان که ساعت 12:10 است ... البته هنگام خواب بصورتی که پاهام رو طوری قرار میدادم مانند ^ که دردم کمتر بشه و هنگامی که به دردم و مشکلم فکر نمیکردم دردم ساکت میشه
    سوالم اینکه تشخیص شما چیه و ایا من عقیم شدم و بیضه ام به حالت طبیعی برمیگرده.. توده سفت انتهای بیضه ام چیه ؟؟/ ایا اینها میتونه در آثر عفونت مثانه و مجاری اداری ام باشه که بیضه ام رو درگیر کرده ؟؟؟/ تو رو خدا جئاب بدین از نگرانی و استرس دارم میمیرم ... من باید چکار کنم از شما عاجزانه درخواست دارم که بنده را راهنمایی فرمایید
    بی نهایت از شما سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      به دکتر کلیه مراجعه فرمایید
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز بنده قبل از ادرار بعضی وقتا یکی دو قطره عفونت مشاهده میکنم البته بعد از اینکه لباس زیرمو عوض میکنم بعد از یک روز بوی عفونت احساس میشه.البته من به دکتر مراجعه کردم که بعد از آزمایش و سونوگرافی گفت که اسپرم هام نیز تنبل هستن.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      واریکوسل دارید؟
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر