جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت درد بیضه در مردان چیست؟ سریع ترین راه های درمان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از آزاردهنده ترین دردها برای یک مرد و جنس مذکر درد ناشی از بیضه ها است که کیفیت زندگی فرد را شدیداً تحت تأثیر قرار می دهد. درد بیضه می‌تواند ناشی از آسیب‌های جزئی به اندام تناسلی باشد. عوامل درد بیضه می تواند منشا درونی یا بیرونی داشته باشد.

شایع ترین علل درد بیضه و درمان آن

عوامل مختلفی باعث ایجاد درد در بیضه مردان می شود که در حالت کلی این درد می تواند به علت تحریکات بیرونی از قبیل ضربه، تصادف و آسیب ناشی از آن و یا علت درونی باشد

چرا واریکوسل می گیریم؟

عوامل درونی درد بیضه چیست؟

همه موارد بالا از شایع ترین عوامل درد بیضه است که در ادامه به اختصار توضیح می دهیم.

1-درد بیضه ناشی از تورم یا ارکیت

در این حالت خود بیضه به علت عامل ویروسی از قبیل ابتلا به ویروس اریون و یا ثانویه به تورم اپیدیدیم باعث التهاب نسج بیضه و درد شدیدی می شود که در این حالت بیضه مبتلا بزرگ و قرمز و شدیداً دردناک می شود و در معاینه بیضه گرم و متورم می باشد و فرد سابقه ابتلا به اریون را در روزهای اخیر ذکر می کند. درمان این حالت استراحت، کمپرس آب سرد و بالا نگه داشتن بیضه در مواقع استراحت و با گذاشتن حوله سرد زیر آن و مصرف داروهای ضد التهاب ظرف 2 الی 3 روز درد بیضه فروکش می کند.

2- تورم بیضه به ثانویه به تورم اپیدیدیم

اپیدیدیم یک سری لوله های پیچ در پیچی هستند که در پشت بیضه قرار می گیرند و نطفه های تولید شده در بیضه از داخل آنها حرکت و به قسمت پشتی مجرای ادراری باز می شوند و باعث خروج مایع منی در موقع انزال می شوند. درد بیضه ناشی از تورم اپیدیدیمیت اغلب در مردان جوان که از نظر سکس فعال می باشند و اغلب در رده سنی بین 35-20 سالگی دیده می شود. علت ایجاد این بیماری اغلب تماس های جنسی کنترل نشده و با فرد آلوده می باشد که به مرد منتقل می شود و از طریق مجرای ادراری هنگام نزدیکی وارد مجرای مرد و باعث التهاب و درد شدید بیضه می شود.

تمرین کگل برای زود انزالی

اغلب علت شایع این عفونت سوزاک و یا کلامیدیا می باشد. در شرح حال فرد مبتلا سابقه ترشحات چرکی از مجرای ادراری را در چند روز گذشته ذکر می کند. در این حالت فرد از درد شدید بیضه شاکی است و در معاینه بیضه گرم و متورم و سفت و شدیداً دردناک است.

 درمان ورم اپیدیدیم:

استراحت و عدم زور زدن و مصرف آنتی بیوتیک های قوی با نظر پزشک، کمپرس یخ و بالا نگاه داشتن بیضه با گذاشتن حوله سرد زیر آن در موقع استراحت و مصرف داروای ضد التهاب می باشد. اغلب با دادن نمونه آزمایشگاه و کشت از مجرا علت و عامل ایجاد کننده بیماری مشخص می شود.

3- تورشن یا پیچش طناب بیضه

درد بیضه ناشی از پیچش بیضه خطرناک ترین عامل درد بیضه می باشد. مثل شکل زیر در این حالت بیضه به دور طناب آویز آن که شامل رگهای بیضه است می چرخد و در نتیجه این چرخش خونرسانی به بیضه قطع می گردد و اگر در عرض 4 ساعت این گره باز نشود بیضه فاسد می شود و باید با جراحی از بدن خارج شود.شکل نمائی از چرخش بیضه را نشان میدهد.

نکات قابل توجه:

  • هر درد بیضه از دوره نوزادی تا سن بلوغ که به صورت ناگهانی در بیضه ها شروع شود پیچش بیضه می باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
  • در صورت شکایت پسر بچه ها از درد بیضه بلافاصله به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایید زیرا اگر پیچش علت درد بیضه باشد وقت کافی ندارید.

چه عواملی احتمال پیچش بیضه را بیشتر می کنند؟

پیچش بیضه
  • ضربه
  •  دوچرخه سواری
  • اسب سواری

درد بیضه ناگهانی با علت نامعلوم که در خواب و بیداری خودبخود شروع می شود.

4-تومور بیضه

تومور بیضه یا سرطان بیضه به سفت شدگی و یا بزرگ شدن خودبخود بضه گفته می شود که اغلب با احساس سنگینی و درد بیضه و معاینه خود فرد مشخص می شود. این بیماری به علت انتشار آن به دیگر اعضای بدن جزء خطرناک ترین بیماری های بیضه می باشد و لذا توصیه می شود:

  • هر از چند گاهی بیضه های خود را معاینه کنید.
  • در صورت احساس بزرگی و سفت شدگی بیضه بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

پزشک با انجام معاینه و سونوگرافی بیضه و آزمایشات تست سرطان بیضه، آن را تشخیص می دهد. در صورت سرطانی شدن بیضه باید توسط جراحی بیضه برداشته شود. اگر در مراحل اولیه سرطان بیضه تشخیص داده شود چه بسا نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز نباشد. پس از برداشته شدن بیضه سرطانی آزمایش نسج شناسی روی آن انجام می شود و پس از تشخیص دقیق نسجی و نوع سرطان درمان های تکمیلی که اغلب جراحی و یا ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی است برای بیمار شروع می شود.

اگر سرطان بیضه در مرحله شروع و اولیه تشخیص داده شود با درمان آن بیمار کاملاً بهبودی پیدا می کند. در خاتمه یادآوری می شود هر از چند گاهی بیضه های خود را لمس کنید و در موارد مشکوک به پزشک مراجعه نمایید. شکل زیر نمائی از سرطان بیضه می باشد .

5-هیدروسل یا آب آوردن بیضه

یکی از علل درد بیضه و بزرگ شدگی آن هیدروسل می باشد. در این بیماری بیضه به علت اختلال در تولید و جذب مایع بیضه آب در دور بیضه جمع شده و باعث بزرگی تدریجی بیضه می گردد. مثل شکل زیر:

تجمع مایع در اطراف بیضه یا همان هیدروسل چیست؟

علت بیماری هیدروسل (آب آوردن بیضه)+تشخیص و درمان

  • تومور بیضه
  • ضربه به بیضه
  • عفونت بیضه
  • بعد از عمل جراحی واریکوسل از عوامل ثانویه ایجاد کننده هیدروسل می باشند.

راه های تشخیص هیدروسل

با معاینه توسط پزشک و انجام سونوگرافی از بیضه می باشد. هیدروسل درمان دارویی ندارد و اگر ثانویه به سرطان بیضه نباشد بیماری خطرناکی نیست. تنها درمان قطعی هیدروسل عمل جراحی می باشد که این عمل به صورت سرپائی و بدون بیهوشی و بستری در بیمارستان انجام می شود. در عمل جراحی علاوه بر تخلیه کامل آب بیضه نسج اضافه نیز برداشته می شود که باعث برگشت بیضه به اندازه طبیعی می گردد و تخلیه آب بیضه با سرنگ نه تنها باعث بهبودی بیمار نمی گردد بلکه به علت عود مجدد ممکن است باعث عفونت شدید بیضه نیز گردد.

زمان طلایی درمان پیچش بیضه

توصیه می شود در عرض 4 ساعت سریعاً به نزدیکترین مرکز جراحی مراجعه نمایید و توسط پزشک جراحی کلیه و مجاری ویزیت شوید. تنها درمان مؤثر پیچش بیضه جراحی و باز کردن گره آن می باشد پس یادتان باشد در پیچش بیضه زمان طلائی شما جهت نجات بیضه 4 ساعت می باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (184 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امير پنجشنبه ۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام به شما
    بنده حدودا ١٠ روز پيش خود به خود دچار بيضه در در سمت راست شدم بعد از چند روز دردم بهتر شد تا الان كه خيلى كم شده اما وقتى ميخوام بشينم درد دارم و درون همون بيضه سمت راستم متوجه شدم يه نوع سفتى كه متحرك هم هست به اندازه تقريبا يه عدس شدم سوالم از شما اينه كه بايد چكار كنم واسه اين چيزى كه گفتم در بيضه ام مشاهده كردم ؟؟؟؟؟
    ضمنا ٢٠ سال سن دارم
    منتظر پاسختون هستم
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کنید
    2. تصویر کاربر امير پنجشنبه ۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      پیش چ متخصصی باید برم آقای دکتر ؟؟
      تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      متخصص رادیو لوزی
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ashkan سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 1711 مشاهده پرسش
    سلام در سونو که ز بیضه انجام دادم میکرولیتازیس دیده شده.
    سوالم اینه که این ها ریسک سرطان بیضرو بالا میبره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 5462 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر من پسری ۲۵ ساله هستم نزدیک به دو ساله که بیضه سمت راستم کمی بزرگتر از سمت چپم شده که روی بیضه ی سمت راستم کمی حالت بادکنکی پیدا کرده و موقع دست زدن درد میگره و سمت راستم تقریبا کنار مثانه گهگاهی تیر میکشه بعضی موقع ها بیضه سمت راستم بزرگ و غیر عادی و گاهی وقتا کوچک میشه هنگامی که پام راستم مدتی در یه حالتی میمونه و بی حس میشه که اصطلاحا خوابش میبره بیضه سمت راستم نیز همینطوری میشه کمی ترسیدم و جرات رفتن به دکتر رو ندارم آیا این علائم سرطان بیضه هست یا تورم اپیدیدیم هستش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کنید
  • تصویر کاربر فرهاد سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر دو هفته ای است عمل فتق در سمت راست کشاله ران انجام دادم و از مش هم استفاده شده است احساس میکنم بیضه سمت راست من بعد از عمل نسبت به گذشته کمی باد کرده است(بزرگ شده) در ضمن واریوسل خفیف Grade1هم در هر دو طرف هم دارم . خواهشا راهنماییم بکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۷ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام...اقای دکتر من 1روز پیش یهویی بیضه سمت چپم درد شدیدی گرفت..شکمم هم همراه با درد بیضه درد می‌کرد..پوست بیضه چپ قرمز شده بود...و با دست زدن به اون بیضه درد بیشتری حس می‌شد...منم تا 1 ساعت بعد از درد به پزشک عمومی مراجعه کردم...پزشک با معاینه برام سونوگرافی نوشت...جواب سونوگرافی رو همون پزشک عمومی(با مشاوره تلفنی با پزشک متخصص) گفتن که یه پیچیدگی خفیفه و زیاد مهم نیست البته من تو اون موقع دردم یخورده کمتر شده بود...دوتا امپول مسکن بم زدن و گفتن برم خونه اگه دوباره دردم بیشتر شد برگردم....الان من اون درد قبلی رو ندارم ولی یخورده بیضه چپم هرازگاهی تیر میکشه...ایا پیچیدگی بیضه نباید در همون موقع برطرف می‌شد؟......اقای دکتر شما چی توصیه می‌کنید....من باید چیکار کنم که مطمعن شم خطری منو تهدید نمیکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      بیایید ببینم
    2. تصویر کاربر سید سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام آقای دکتر ممنون از جوابتون ولی من از آبادان مزاحم میشم و آمدنم به تهران مشکله
      این جواب آزمایشمه
      Both testes show normal size,shape and normal echo
      Rt:39×20mm lt:42×21mm
      No occupying lesion is seen in both sides
      Tunica albugina, rete testises are intact
      No hydrocele or scrotal thickening is seen
      Low resistive spectral pattern is seen in both testes
      Multiple varricoid veins RT side =-mm are seen
      LT side=5.5 mm
      With valsalvas maneuvere in standing position
      Both testises show normal flow but testicular artery show
      Abnormal flow without diastole and suggested incomplete
      Torsion (<180°)
      Conclusion: - LT incomplete torsion <180°
      high grade Lt varricocele
      روز اول که رفتم اورژانس بیمارستان گفته بودن چیزی نیست و برو اگه درد داشتی بیا...روز دوم رفتم به مطب دکتر که دکتر بم گفت که واریکوسل گرید 3 دارم و باید هردو طرف رو عمل کنم...در مورد پیچیدگی هم گفت برطرف شده...آقای دکتر تشخیص شما چیه؟؟ من باید هردو طرف رو عمل کنم؟؟ ایا لازمه که سمت راست هم عمل شه؟؟ بهترین عمل چیه؟؟؟ ممنون میشم بازم لطف کنید و جواب بدید...خدا خیرتون بده..
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      ازمایش اسپرم بدهید ونتیجه را بفرستید
    4. تصویر کاربر سید سه شنبه ۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام.دکتر جان بازم ممنون...دکتر من عمل واریکوسل چپ رو انجام دادم.....درباره پیچ خوردگی هم بعد از سه روز از درد بیضه و ازمایش سونو و تشخیص ...طبق گفته پزشک بیضه چپ فیکس و جراحی هردو بیضه برای جلوگیری از عود انجام شد.....الان که تقریبا 5 روز از عمل گذشته هنوز بیضه چپ کمی ورم و قرمزی داره..طبیعیه؟؟
      آزمایش اسپرمو کی بدم بهتره؟ خیلی خیلی از جواب آزمایشم می‌ترسم....متاسفانه من قبلا خود ارضایی می‌کردم ولی شاید هفته ای یک بار یا ماهی 3 بار.....ممکنه در جواب ازمایشم تأثیری داشته باشه؟؟.......درباره واریکوسلم چطور؟؟....تورو خدا توضیح مختصری بدید...ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      اینجا به علت کمی وقت توضیحات زیاد مقدور نیست
    6. تصویر کاربر سید سه شنبه ۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      نوکرتم دکتر همون جواب کوتاه رو میدادین یه دنیا ممنون می‌شدم...
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      در حال حاضر شما سالمید به دکتر مجاری شهرتان مراجعه نمایید
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر شهرام سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام
    دکتر جان برای سفتی نعوظ چه قرصی وجود دارد ؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      توسط پزشگ
  • تصویر کاربر سرلک سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    با سلام و تبریک عید سعید فطر ب شما .سوالی ک مطرح میکنم مربوط ب بیضه نزول نکرده هست،جوانی هستم 20 ساله ک بیضه سمت چپم نزول نکرده و در کشاله رانم قرار دارد که میتوانم لمسش کنم وقتی بیضه رو فشار میدم در کشاله ران دقیقا حالتی ک در بیضه سمت راستم هست بهم دست میده مثل حالت تهوع ؛بعد این بیضه نزول نکرده درکشاله رانم ب نسبت ب بیضه سمت چپم ک سالمه اندازش کوچک تره ،آیا احتمال این هست ک این بیضه سالم باشه اگر هست راهنمایم کنیدآیا میتوان ازدواج کرد و بچه دار شد با وجود این مشکل . واقعا ب دلیل شرمی ک دارم از رفتن پیش پزشک خجالت میکشم .صمیمانه سپاسگذارم اگر جواب سوال مرا بدهید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      09351142080حتما بیایید ببینم با مدارک
  • تصویر کاربر احسان جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    بنده یک هفته است که توسط جناب عالی عمل لاپاراسکوپی بیضه چپ شدم و از روز بعد از عمل محل زخم سوراخ سمتراست ناف به شعاع ۵ سانتی مقداری ورم کرده و درد دارد میخاستم بدونم طبیعیه و چکار کنم خوب بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      بیایید ببینم
  • تصویر کاربر مرتضی جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    راههای تقویت اسپرم چیست. و اگر نتیجه نگرفتم باید از چه روش های استفاده کنم ‌.ای وی ا چقدر هزینه دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      راهیندارد
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۷ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر عزیز...چند روز پیش فیلمی که تلوزیون از شما گذاشت را دیدم..وبسیار افتخار کردم که شما چنین دکتر بزرگی هستید وحتی اون اذان به یاد ماندنی را هم گفتید..خدا قوت دکتر

    دکتر جان من پسری 18 ساله هستم
    3سال پیش ضربه ای به بیضه راست من وارد شد و حس کردم از ان روز به بعد طرز قرار گرفتن بیضه راست من تغییر کرد ولی هیچ درد و خونریزی و حالت تهوع از ان روز نداشته ام.....
    خیلی ممنون میشم اگه بگید که این اتفاق خیلی خطرناک است و به اسپرم من ضربه زده است یا خیر
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر